Nieuws van politieke partijen in Maastricht over D66 inzichtelijk

3 documenten

D66 wil meer ruimte voor langzaam verkeer n.a.v. coronacrisis

D66 D66 Maastricht 11-05-2020 10:25

Namens onze fractie heeft raadslid Harald Barendse schriftelijke vragen aan het College gesteld over de mogelijkheden om langzaam verkeer meer ruimte geven naar aanleiding van de coronacrisis. Deze crisis heeft of zal invloed gaan hebben op de manier hoe mensen zich verplaatsen op de kortere afstanden. Zo kan het openbaar vervoer niet meer de capaciteit bieden van voor de crisis en zullen mensen waarschijnlijk meer gebruik gaan maken van de fiets of gaan wandelen.

Harald Barendse: “Wij zijn bang dat het voor fietsers en voetgangers lastig wordt om minimaal 1,5 meter afstand te houden op bepaalde punten in de stad. Wij zijn dan ook benieuwd of de gemeente Maastricht meer ruimte kan gaan bieden aan langzaam verkeer, bijvoorbeeld door een andere afstelling van verkeerslichten, of door het opheffen van parkeerplaatsen op plekken waar stoepen te smal zijn.”

De ingediende vragen zijn hier te bekijken.

Uitslag Stemtent: ‘Verdeeldheid over afsluiten Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer’

D66 D66 Maastricht 06-01-2019 14:09

Afgaande op de uitkomst van de D66 Stemtent op Plein 1992 van afgelopen zaterdag, is er verdeeldheid onder de Maastrichtenaren over het afsluiten van de Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer. Op de stelling ‘Sluit Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer’, antwoordde 52% van de voorbijgangers op Plein 1992 en de mensen die reageerden via internet bevestigend. Van de 60 deelnemers stemden 31 personen ‘eens’ en 29 personen ‘oneens’.

Voorstemmers gaven aan dat het goed is om de stad vriendelijker in te richten voor langzaam verkeer. Een van hen: “Er mag best wat meer vaart gemaakt worden met maatregelen om het autoverkeer in onze stad te ontmoedigen”. Anderen gaven aan dat het de verkeersveiligheid rond het kruispunt bij de Euroscoop ten goede zou komen als doorgaand verkeer geweerd wordt, omdat het daar nu soms een spektakel met snelle rijders is.

Tegenstemmers waren onder andere van mening dat bepaalde routes naar Wyck dan omslachtiger worden en er door bijvoorbeeld autoverkeer van Ceramique naar de winkels aan de Franciscus Romanusweg dan wel een flink stuk moet worden omgereden. Enkele van de mensen die langs kwamen op Plein 1992 waren van mening dat een verandering alleen gedaan zou moeten worden wanneer het onderdeel was van een groter plan aangaande de verkeerscirculatie in de stad. Dit zou gecombineerd moeten worden met betere bewegwijzering.

Stemtent – ‘Sluit de Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer’

D66 D66 Maastricht 28-12-2018 15:36

Op zaterdag 5 januari staat onze Stemtent op Plein 1992 met de stelling: ‘Sluit de Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer’.

Te veel verkeer op straten die daar niet op berekend zijn, leidt tot opstoppingen, geluidsoverlast, extra luchtvervuiling en verkeersonveilige situaties. Een van de straten in Maastricht die nog veel verkeer krijgt te verwerken dat daar niet noodzakelijkerwijze hoeft te zijn, is de Wilhelminasingel. Een optie zou kunnen zijn om doorgaand verkeer van deze straat te weren door een zogeheten ‘knip’ te maken in deze straat. Bestemmingsverkeer blijft dan mogelijk, maar doorgaand verkeer tussen bijvoorbeeld Randwyck en de Beatrixhaven zal dan via de A2-tunnel dienen te rijden. Denkt u dat dit een goede oplossing is voor Wyck, of voorziet u nadelen bij een dergelijke verkeersmaatregel? D66 hoort het graag van u.

Het is mogelijk om met onze mensen in gesprek te gaan tussen 12.00 en 16.00 uur bij de Stemtent op Plein 1992. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.