Nieuws van politieke partijen in Oss over CDA inzichtelijk

81 documenten

Programma-evaluatie 2023

CDA CDA Oss 18-04-2024 14:53

Gisteravond tijdens de behandeling van de Programma-evaluatie 2023 hebben wij de onderstaande input geleverd. "Deze evaluatie toont aan dat gemeenten voor grote uitdagingen staan. Oss heeft ambitie, groeit als stad en steekt de handen uit de mouwen. Ondanks het rekenkamerrapport zien we veel nieuwe woningbouwplannen die nu ontwikkeld kunnen worden. Onze industrieterreinen zitten vol vanwege het succes in de farmaceutische, maak- en logistieke sectoren. Transities in zorg, landbouw en energie verlopen niet altijd soepel, maar zijn wel in gang gezet. Het Walkwartier of warenhuis heeft het hoogste punt bereikt. We investeren in gemeenschappen, zowel groot als klein. Maar Oss heeft nog meer ambitie en moeilijkere tijden dienen zich aan. Als CDA streven we naar verantwoord rentmeesterschap, waarbij we zorgvuldig investeren om de lasten voor de inwoners van Oss beheersbaar te houden. Het is onze ambitie om een degelijk financieel beleid te handhaven, maar zoals vorig jaar aangegeven, zien we stijgende kosten, tekorten en rente. Het bekende patroon herhaalt zich: eerst is er geen geld, dan volgt een gunstige nota van het Rijk. Maar zoals we in de vorige kadernota en begroting hebben aangegeven, vragen we het college om de rol en bijstuurmogelijkheden van de raad in grote projecten te verduidelijken. De gunstige notities van het Rijk worden kleiner en de tekorten groter. Helaas is hier nog geen duidelijkheid over verschaft. Dit punt komt terug in de kadernota. We verzoeken het college om deze overwegingen serieus te nemen bij het opstellen van de kadernota en begroting, zodat de raad in staat is om op het juiste moment te monitoren en bij te sturen. Bezuinigingen worden kritisch bekeken, vooral vanwege de mogelijke impact op het maatschappelijk middenveld zoals sportverenigingen. We streven naar een evenwichtige lastendruk die aansluit bij de behoeften van onze gemeenschap. Het CDA benadrukt het belang van zuiver begroten. Kosten moeten vallen waar ze thuishoren om verwevenheid, onduidelijkheid, slechte controle en onterechte tekorten of overschotten te vermijden. Kwijtschelden van afvalstoffenheffing is voor CDA Oss gewoon armoedebeleid. We maken ons ook zorgen over de effecten van stijgende rente en financieringsbehoeften op gebieden zoals jeugdzorg, onderwijs en klimaat, en de gevolgen daarvan voor uitvoerbaarheid en betaalbaarheid. Onze prioriteiten liggen bij het bouwen van betaalbare woningen en het versterken van gemeenschappen. Het CDA wil een omgeving creëren die mensen uitnodigt om bewust te leven, zonder overmatige regelgeving. Jongeren maken deel uit van deze gemeenschap en we moeten ervoor zorgen dat zij zich ook zo voelen en er thuis voelen. Dat vraagt om meer (informele) ontmoetingsplekken voor jongeren in de wijken en dorpen. We willen graag dat er, in samenspraak met jongeren, een concreet plan komt. Kansengelijkheid blijft een belangrijk aandachtspunt, nauw verbonden met onze kernwaarden zoals rentmeesterschap en solidariteit. We streven naar evenwichtige groei van de gemeente zonder de persoonlijke benadering en betrokkenheid bij haar inwoners uit het oog te verliezen. Het CDA staat voor compromissen om de woningbouwopgave aan te pakken zonder de duurzaamheidsdoelstellingen uit het oog te verliezen. De balans moet kloppen. Op het gebied van afval missen we deze balans nog. Er is nog te veel onduidelijkheid in ons beleid over wat we precies van onze burgers verwachten. Daar moeten we beter in communiceren, monitoren en handhaven. Als CDA Oss willen we dat de problemen met afval tegen het einde van deze coalitieperiode zijn opgelost. Het is onmogelijk om betaalbare huizen te bouwen als er vervolgens veel eisen worden gesteld aan duurzaamheid, parkeren, hoogbouw en bereikbaarheid. Een goede balans tussen handhaving en acceptatie is essentieel voor een leefbare omgeving. Binnen het programma "Besturen in Verandering van Tijden" worden uitdagingen binnen het bestuur belicht. We erkennen de bezorgdheid over de haalbaarheid van gestelde doelen gezien de beschikbare middelen en capaciteit. We ondersteunen suggesties voor verbeteringen om effectief te kunnen besturen in een veranderende omgeving. Vooral de "ja, mits" houding en meer ruimte voor kleine vergunningen verdienen aandacht. Het economieprogramma richt zich op verschillende aspecten, zoals ruimte voor bedrijven, landbouw, recreatie en toerisme, en duurzaamheid. Concrete acties zijn nodig om indicatoren te verbeteren en ontmoetingsplekken in de openbare ruimte te realiseren. We erkennen de uitdagingen op het gebied van stadsontwikkeling, wonen, erfgoed en mobiliteit, en streven naar een gebalanceerde en duurzame leefomgeving. In het zorg- en welzijnsprogramma streven we naar behoud van regie bij inwoners en betaalbare zorg op lange termijn. We erkennen de zorgen over het toenemend gebruik van incidentele middelen voor structurele vraagstukken. Het is terecht dat er al maatregelen worden genomen om de zorg, zowel WMO als jeugdzorg, betaalbaar te houden. Wat het CDA graag ziet, is een adequaat meet- en volgsysteem om als raad te kunnen monitoren of de ingezette maatregelen daadwerkelijk effect sorteren. Zo'n systeem zou er wat CDA Oss betreft zo snel mogelijk moeten komen om regie te kunnen houden op resultaat en verwachtingen. Kortom, Oss is een gemeente met ambitie en visie. Laten we werk maken van de uitvoering. Het CDA kiest nadrukkelijk voor het Oss van de toekomst. Het moet in de toekomst goed leven, wonen en werken zijn in Oss. Dat vraagt om keuzes maken en soms doet dat ook pijn, maar dat hoort bij besturen. En dat is wat er gevraagd wordt van het College en de gemeenteraad. Samen keuzes maken, hoe moeilijk soms ook, is de uitdaging voor iedereen om de komende jaren in tijden van schaarste te organiseren. Met aandacht voor het stadse en de regio, maar ook voor die ene vrijwilliger en het bakje koffie. Wat het CDA betreft wordt dat de sfeer die de kadernota uitstraalt."

Steun voor de Programmabegroting 2024-2027

CDA CDA Oss 10-11-2023 10:13

Gisteravond is er steun gevonden voor de Programmabegroting 2024-2027.Hieronder is onze inbreng op de Programmabegroting 2024-2027 te lezen. "Allereerst dank aan de opstellers. De begroting waarin we als stad volwassen worden. We zijn toegetreden tot BrabantStad, we staan als Oss steeds nadrukkelijker op de agenda bij rijk provincie en G40. In deze begroting staan grote projecten voor mobiliteit, wonen en cultuur. Hierdoor groeien we naar een 100.000 gemeente. En net zoals volwassen worden geen ambitie is, maar iets dat gewoon gebeurt, zo ziet het CDA de groei naar de 100.000 die we als gemeente maken.Volwassen worden, brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Niet wegkijken als er vraagstukken liggen, bijv. vluchtelingen of energie, verantwoordelijkheid tonen en een helpende hand bieden aan hen die moeite hebben om mee te komen. Zorgen dat er een thuis is voor onze inwoners. Oud en nieuw. Hoewel een jongvolwassene vaak uitkijkt om aan de grote tafel te mogen zitten, willen wij als CDA ook juist onze jeugdige, dorpse onbevangenheid behouden. Het ons kent ons en het omkijken naar elkaar. Waar niet alles vanuit de gemeente georganiseerd wordt, maar ruimte is om van onderaf iets op te zetten. Waar het bouwen van gemeenschappen naast de grootste wijk ook in de kleinste kern gebeurt. Voor ons ligt een solide begroting. Een begroting waarin grote projecten staan, waarin we kiezen om scherp aan de wind te zeilen als het gaat om onze reserves. Door de reserves in te zetten kunnen we onze ambities blijven nastreven. Het CDA staat hierachter. Het past bij een volwassen gemeente om wensen na te jagen en je daar maximaal voor in te spannen. Zolang we verantwoord met ons huishoudboekje omgaan, want we lopen wel degelijk risico’s waarvan bijvoorbeeld de stijgende rente een flinke stempel kan drukken op de grote projecten. Het college schat deze kans zelf in op 80 procent. Als CDA willen we meegenomen worden in de ontwikkeling van grote projecten. Zo kunnen we de voortgang, ook financieel, monitoren en zo nodig tijdig scenario’s zien met betrekking tot de opties die we hebben, zoals bijstellen van ambities of lastenverzwaring. Graag een toezegging van de Portefeuillehouder. In de Zorg ziet het CDA een verschuiving van individuele ondersteuning naar collectieve, algemene voorzieningen. Dit past binnen de landelijke transformatieopgave, maar we moeten wel blijven opletten dat groepen inwoners niet tussen wal en schip komen. Het zal niet in alle gevallen mogelijk zijn collectief in te zetten in plaats van individueel. Wij zijn terughoudend als het gaat om het uitbreiden van formele naar informele zorg met het oog op overbelasting van vrijwilligers en mantelzorgers. In de Woonzorg visie is een eerste aanzet gemaakt om te komen tot beleid. Er zijn te weinig huizen en te weinig handjes en daar maken we ons als CDA zorgen over. Voor wat betreft de hervormingsagenda Jeugd is CDA Oss positief over de kernpunten uit deze agenda. Deze sluiten namelijk naadloos aan op hetgeen wij al jaren aangeven, namelijk inzetten op normaliseren, zorg naar de meest kwetsbare jongeren en afbakening van de jeugdhulp. Het CDA constateert dat, ondanks dat het amendement over de toekomst van de groene engel het niet haalde in 2020, onze woorden profetisch waren. Enigszins gecamoufleerd door de coronagelden komt de groene engel ondanks alle toezeggingen nog steeds structureel geld te kort. Door nu maar snel een correctie in de begroting te zetten, wordt de hete aardappel weer doorgeschoven. Als CDA doen we wederom een oproep om nu eens de discussie met elkaar te gaan voeren wat we van de groene engel en Muzelinck verwachten en wat we er structureel voor over hebben. De omgevingswet komt ondanks vertragingen steeds dichter bij. Als gemeente zullen we verder aan de slag moeten met participatie. Bij ruimtelijke ontwikkelingen zien we de omgevingsdialoog als goed instrument voor participatie. Voor andere zaken is een goed beleid noodzakelijk. We willen vragen hier ook vaart mee te maken.Als CDA zijn we blij dat met ons ook het college aandacht heeft voor verschillende woonvormen en de ondersteuning voor CPO. We zien dat er veel bestemmingsplannen in procedure gaan op weg naar harde plannen. Bereikbaarheid en mobiliteit zijn een groot thema de komende jaren, we hebben keuzes gemaakt in de Koersnota en we zullen in de komende jaren steeds duidelijke keuzes moeten blijven maken. De landbouw bevindt zich op dit moment midden in het gevecht om de ruimte. Of het nu gaat over energie, natuur, wonen, industrie of mobiliteit. Het lijkt of alles op het bord van de landbouw komt. Daardoor gaat er verandering komen. Ook in Oss met de van nature aanwezige landbouw en haar polders. Waar rijk en provincie op dit moment onrealistische doelen nastreven zien we dat we als gemeente samen met boeren de doelbenadering kiezen. Samen doelen stellen en de uitvoering bij de boeren laten. Daarmee versterken we perspectief op een economische en ecologische volhoudbare manier. Als CDA steunen we de aanpak van de beide polders. Gemeenschappen bouwen omvat ook het gevoel van een veilige leefomgeving. We merken dat normen en waarden verschuiven, waardoor onze samenleving verandert. In de gemeente Oss nemen we een toename van overlast in brede zin waar. In grotere mate adresseren inwoners hun ongenoegen over de overlast die ze ondervinden. Als volwassen stad zullen we om moeten gaan met de realiteit van veiligheidsproblemen die een grote stad met zich meebrengt. Als gemeente werken we volop aan beleid en zullen programma’s aan moeten passen aan deze realiteit. Echter, dient parallel daaraan onze handhaving relatief mee te groeien om ook de inwoners te laten ervaren dat de overlast niet verder mag groeien. Het CDA Oss is van mening dat we als gemeente de afgelopen jaren wat terrein hebben verloren, want onze handhaving schiet tekort. Wij vinden dan ook dat de handhaving binnen onze gemeente zichtbaarder moet zijn en dat mag geld kosten. Als CDA zien wij een volwassen begroting die weliswaar risico kent, maar ook ambitie neerlegt. En laten we daar de komende jaren ook hard aan werken in plaats van zeuren dat vroeger alles beter was. Ten aanzien van de moties, waarin duaal genoeg de coalitie de oppositie in balans houdt, zullen we in de tweede termijn de discussie voeren. Wel wil ik vooraf mijn verbazing uitspreken over de moties voor deze begrotingsvergadering waarin beleidswijzigingen of onderzoek wordt voorgesteld zonder de financiële dekking of consequenties aan te geven of besproken zijn in de commissie. Eigenlijk meer voor de Kadernota. Tot zover."

Kadernota 2024-2027

CDA CDA Oss 13-07-2023 16:11

Gisteravond tijdens de behandeling van de Kadernota 2024-2027 hebben wij de onderstaande input geleverd. "Voorzitter, geachte aanwezigen, Vandaag bespreken wij de kadernota. Als opmaat naar de begroting eind dit jaar. Een begroting waarin al onzekerheid zat over de periode na 2026. Dit vanwege de onduidelijkheid over de rijksbijdrage na die tijd. Gezien de ontwikkelingen van afgelopen tijd in den haag zal die onduidelijkheid alleen maar groter worden. Gelukkig zien we dat de netwerklijntjes steeds korter worden en speelt Oss haar toon steeds nadrukkelijker mee. Met het coalitieakkoord en begroting van vorig jaar is al veel in gang gezet. Deze Kadernota richt zich dan voornamelijk ook op de uitvoering. Iets wat wij als CDA Oss van harte toejuichen. De plannen en opgaven voor de komende jaren zijn bekend. Of het nu gaat over woningbouw, duurzame energie en klimaatadaptatie, vluchtelingen, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) of het bouwen van gemeenschappen. De plannen zijn er, het gaat nu om uitvoering. Hoewel er geen echte bezuinigingsoperatie opgezet wordt, omdat er vooral geschrapt wordt in nieuw beleid is het gezien de ontwikkelingen op de (financiële) markt onontkoombaar dat wij die discussie in deze raad gaan voeren deze termijn. Waar in het verleden fusies van onderop werden aangemoedigd en voorzieningen niet ter discussie stonden, lezen we nu teksten als: “willen we strakker inzetten op samenwerking of fusies van verenigingen om het op de lange termijn vol te houden”. En “kritisch kijken of ons voorzieningen niveau in de breedste zin van het woord nog past bij maatschappelijke ontwikkelingen en onze portemonnee is op zijn plaats”. Bij het CDA Oss staat het bouwen van gemeenschappen en de identiteit van wijken en dorpen hoog op de agenda. Wat ons betreft wordt er terughoudend en verstandig omgegaan met fusies van verenigingen of het sluiten van voorzieningen. Met als aandachtspunt dat daar waar vooral gesproken wordt in termen als; investeringen en kosten, wij als CDA Oss het maatschappelijk rendement missen. Hiervoor zou een methodiek beschikbaar komen om dit uit te kunnen drukken, maar die missen we helaas nog in deze Kadernota. Graag horen wij van de wethouder wanneer we daar meer duidelijkheid over krijgen. Zoals gezegd vallen in eerdergenoemde passage termen als onsje minder, portemonnee en goedkoopste variant, terwijl er, bij wijze van spreken, met een pennenstreek even incidenteel 15 miljoen en structureel bijna 8 ton bijgeboekt wordt op de grote projecten. Het CDA Oss begrijpt dat marktomstandigheden veranderd zijn, maar wat ons betreft mogen we kritischer zijn richting dergelijke verhogingen. Het CDA Oss wil deze projecten niet ter discussie stellen. Echter, we mogen als bestuur niet blind zijn voor deze kostenstijgingen en voor die nog komen gaan. En zullen wij het gesprek moeten hebben over de ambities die wij als gemeente hebben, zowel groot als klein. Afgelopen mei hebben we in deze raad met elkaar gesproken over de woningbouw in Ravenstein. We zijn blij dat we gaan bouwen. De daardoor noodzakelijke verhuizing van VV Ravenstein is toen ook uitgebreid aan de orde geweest en heeft zelfs geleid tot een amendement om het voorgestelde kunstgrasveld bij De Plag helaas in de ijskast te zetten. Voor CDA Oss was dit knelpunt de reden om destijds tegen het amendement te stemmen. Intussen is de start gemaakt met het haalbaarheidsonderzoek, maar liggen de velden bij onder De Plag er treurig bij. Vesta’19 heeft twee locaties, waarbij er op de locatie in Demen een serieus probleem is met veld 2. Een KIWA-rapport van november 2022 geeft aan dat het veld zelfs niet voldoet aan de NOC-NSF norm. Daarom vragen wij de wethouder om een spoedige reparatie van de velden bij SDDL, welke zo snel mogelijk uitgevoerd zal worden, zodat daar vanaf het nieuwe seizoen fatsoenlijk gesport kan worden. Het spreekt voor zich dat we er dus vanuit gaan dat het kunstgras er volgend jaar ook echt ligt. De al eerder ingezette koers in WMO en Jeugdzorg, gericht op het vergroten van bestaanszekerheid, kansengelijkheid en inzetten op een gezond leven, sluiten aan bij onze visie hierop. De transformatieagenda is een traject over meerdere jaren en moet dus goed gevolgd worden, zodat de ingezette koers vastgehouden kan worden. Dat is ook van belang met het oog op betaalbaarheid van zorg en vooral het laten landen van de zorg op de plaatsen waar dat het hardst nodig is. Als gemeente hebben wij een systeem van wijk- en dorpsraden. Dit systeem is er om aandachtspunten van kernen, dorpen en wijken via een officiële weg bij de gemeente neer te leggen. Het CDA Oss hoort steeds vaker geluiden van wijk- en dorpsraadsleden dat zij zoekend zijn naar hun rol en samenwerking met de gemeente. Volgens ons geldt dit ook voor andere adviesorganen, zoals de Jongerenraad. Graag horen wij van de wethouder welke rol hij ziet voor deze adviesorganen met name gericht op de samenwerking en invulling van hun taken en wat er voor nodig is om deze te verbeteren. Ten aanzien van bureau Halt kan het CDA Oss zich vinden in het besluit om de bijdrage structureel te verhogen om zo meer in te zetten op preventie. Wat enigszins vreemd is, is dat het niet in deze Kadernota staat en wel deze week besloten is door het college. Laten we het maar houden op een pro-actief college. Oss als lerende stad heeft weliswaar geen echte stenen HBO of Universiteit, maar steeds meer studenten weten Oss te vinden. Of het nu archeologie, pharma, landbouw of techniek is, de weg naar Oss is gevonden. De Talentencampus pakt een grote rol om ook met de MBO-studenten de verbinding met werk en ondernemers te maken. Samen gaan we aan de slag met de nieuwe visie Talentencampus wat het CDA Oss betreft grijpen we dit aan om in de visie concreter en actiever in te spelen om onderwijs en de ondernemers in life sciences, maar ook logistieke maakindustrie en low-tech bij elkaar te brengen. Met als belangrijke bijvangst het behouden van afgestudeerden op de arbeidsmarkt in onze gemeente. Een van de kerntaken van de gemeente is het schoon en veilig houden van de leefomgeving. Door het vernieuwde afvalbeleid zijn we met zijn allen weliswaar minder restaval gaan produceren, maar is de leefomgeving er een stuk minder schoon op geworden. Het college heeft deze week besloten om te stoppen met PMD-containers op openbare plekken, en te starten met het wekelijks ophalen van het afval. Iets dat eerst als onhaalbaar werd geschetst. Na in maart een raadsinformatiebrief (RIB) gehad te hebben die diende als evaluatie, gaan we eind dit jaar een verkenning starten naar nieuwe inzichten. Het lijkt ons zinvol hier als raad samen naar te kijken. Het liefst voor de begroting. Wat het CDA Oss betreft goed dat er extra controle komt op afvaldumpingen, let daarbij ook op het buitengebied. Ook is het naar ons inziens verstandig om de tarieven opnieuw te bekijken, niet alleen voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval, maar ook voor grofvuil op de milieustraat. Hierbij moeten we een open en transparant beleid voeren, zonder jojo-effect in de jaarlijkse afvalstoffenheffing. Wel moeten we ons afvragen of extra handhaving, maar ook bijvoorbeeld kwijtschelding wel vanuit de afvalstoffenheffing zelf betaald moet worden. Wat het CDA Oss betreft wordt dit geboekt op de eigen beleidsterreinen. Zo blijft de afvalstoffenheffing zuiver. De leefomgeving hoort niet alleen schoon te zijn, maar ook veilig. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. In de veiligheidsaanpak is CDA Oss dan ook voorstander van een preventieve- en repressieve aanpak die hand-in-hand gaan. Dit vergt in de uitvoering nog enige aandacht. Als gemeente moeten we oog houden voor het vertrouwen van onze inwoners in het lokale bestuur. We moeten de stille meerderheid motiveren en overtuigen, maar belangrijker nog: gaan begrijpen. Want alleen dan kunnen we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Zoals in mijn betoog wel duidelijk wordt, zijn vrijwilligers goud waard. Want of je het nu hebt over dorps- en wijkraden, sportclubs, zorg, of het opruimen van afval door Mikmakkers. Het zijn allemaal vrijwilligers. In het verleden werden deze vrijwilligers gewaardeerd door een bedankavond en sommige kregen zelfs een gouden oogappel. Hier kon elke vrijwilliger voor aangedragen worden. Onder andere door Corona is dit op een laag pitje komen te staan. Wat het CDA Oss betreft komt daar verandering in. Laten we de vrijwilligers weer in het zonnetje zetten. Daarom dienen we de volgende motie in: Waardering van vrijwilligers. Samengevat voorzitter: Voor ons ligt een stuk dat uitvoering geeft aan de wensen en ambities die we met elkaar in het Coalitieakkoord hebben afgesproken. De uitdagingen zijn alleen maar groter geworden en zullen verder toenemen, maar als gemeente Oss hebben we een stevig fundament. Nu mouwen opstropen en aan de gang! Dank u wel"

Opinienota Woonzorgvisie gemeente Oss

CDA CDA Oss 30-06-2023 08:51

Gisterenavond heeft ons raadslid Arjan Calatz het woord gevoerd over de opinienota Woonzorgvisie gemeente Oss tijdens de gezamenlijke opiniecommissie. Onderstaand is deze inbreng te lezen. "Voor ons ligt de opinienota Woonzorgvisie. Het stuk biedt een inkijk in de kwantitatieve opgave waar we als gemeente voor staan, als we kijken naar de diverse doelgroepen op het gebied van wonen en zorg. CDA Oss vindt als eerste het stuk niet compleet, we hebben dat ook in het technisch overleg van 19 juni jl laten weten. Wethouder van Kessel heeft op 27 juni een aanvullend stuk ingestuurd over zorgpersoneel. Daarin is helder dat het kraakt en piept. Maar we missen nog steeds de meer kwalitatieve inkijk in de zorgkant van de Woonzorg opgave met de huidige en te verwachten zorguitvraag als kapstok. Want als we in staat zijn te voldoen aan de harde kant van de opgave, en we tegelijkertijd de zachte kant niet op orde hebben, dan komt er van Woonzorg simpelweg niets terecht. Want Vanuit zorgkant is sprake van verzuiling in hoe de zorg thuis geregeld wordt. Het geeft een diversiteit in verschijningsvormen door alle verschillende wetten en regels. juist hier is meer beeld bij nodig, waarbij het op basis van uitvraag nu, en een prognose voor de toekomst, essentieel is om daarop te anticiperen in de Woonzorg opgave en het beleid. Doordat we niet in staat zijn de laagdrempelige zorg te bieden, duwen we onze inwoners ongewild in de dure zorg van de 2e en 3e lijn. Wat willen we meegeven in de Woonzorg opgave. Zet in op twee aspecten, waarbij we als eerste ambitieus moeten zijn in de nieuwbouw opgave voor ouderen. Met een dubbele vergrijzing is een percentage betaalbaar levensloop bestendig of nultrede wonen van groot belang. Daarbij moeten de wooncorporaties ook in stelling worden gebracht om daarin mee te bouwen aan deze opgave in het sociale huursegment. Hiermee creëren we doorstroming op de woonmarkt. Als tweede de aanpassing van bestaande woningen, waarbij er een aftakgrens is in het lonend verbouwen van een woning. Soms is verhuizen goedkoper. En dan nog onze beleidsregel mantelwonen. Mogelijkheden binnen deze regels zijn onvoldoende bekend en mogen wat CDA Oss betreft actiever gecommuniceerd worden naar onze inwoners. Ook hier zijn namelijk veel laagdrempelige mogelijkheden op het gebied van Woonzorg. En tot slot, er zit ook nog iets voor deze opgaven en dat zijn preventieve maatregelen. Zet meer in op de laagdrempelige zorgvormen waardoor mensen langer thuis kunnen blijven wonen. Met GALA en IZA proberen we om het vastgelopen zorgsysteem vlot te trekken. Als we in 2040 in Nederland een gezonde generatie willen zijn, zoals als doelstelling omschreven vanuit het rijk, dan is deze beweging aan de voorkant nodig. Meer inzetten op preventie, stimuleren van eigen initiatieven vanuit bewoners, faciliteren en sturen vanuit de gemeente waar nodig. Dit levert een extra druk op voor ons als gemeente, waarbij we samen met onze inwoners en anderen deze klus moeten klaren. Woonzorg blijft maatwerk. Blijvend monitoren van de marktontwikkelingen is daarbij essentieel. Extra mankracht en capaciteit zijn daarbij nodig. Niet alleen op zorg, maar zeker ook op de ontwikkelkant van deze Woonzorg opgave."

Plotselinge overlijden van Johan van der Schoot

CDA CDA Oss 23-05-2023 13:49

Met verslagenheid heeft CDA Oss kennis genomen van het plotselinge overlijden van Johan van der Schoot. Johan was ruim zeven jaar ’onze’ wethouder in de gemeente Oss en daarnaast echtgenoot van Yvonne en vader van Bart en Tom. Met geen pen is te beschrijven hoezeer het heengaan van Johan ons allen raakt. Johan was een idealist, vasthoudend en eigengereid. In zijn ambt was Johan bevlogen, bijzonder kundig en doortastend. Johan behandelde dossiers op het gebied van openbare ruimte, zowel in de stad als het platteland. Kenmerkend voor Johan is dat hij altijd de brug wilde slaan tussen ‘’het ik en nu’’ en het ‘’wij en later’’. Hierdoor maakte hij zich niet altijd populair binnen de politieke arena, maar als CDA Oss hebben wij diep respect voor de wijze waarop Johan zijn en onze kernwaarden steevast uitwerkte in zijn beleid. Als lid van CDA Oss was Johan eveneens gepassioneerd, gemotiveerd en positief kritisch. Johan was altijd bereikbaar voor goede raad, altijd in voor een goede politieke discussie en had altijd een treffende one-liner gereed. We gaan Johan vreselijk missen. We wensen Yvonne, Bart en Tom en naasten veel sterkte toe met het verwerken van dit verlies. 22-05-2023

Waterschapsverkiezingen Aa en Maas - John Loeffen

CDA CDA Oss 06-03-2023 16:43

Even voorstellen: John Loeffen 42 jaar, geboren en getogen in Huisseling, waar we voor de hobby wat dieren houden. Getrouwd en drie kids. Business controller van beroep. En met name voor onze kinderen begaan met de maatschappij, het milieu en de natuur. Alweer een heel aantal jaar ben ik actief voor de samenleving. Het bevreemde me dat het waterschap niet altijd op de maatschappelijke agenda stond en staat. Is dat terecht…? Ik vind van niet, want elke dag hebben we met het waterschap te maken, tel de keren maar wanneer we het toilet doortrekken. Het is zo vanzelfsprekend, de veiligheid tegen het water en het schone (riool)water dat uiteindelijk uitmondt in onze rivieren, maar dat is het dus niet! Na een interessante cursus 'Actief voor het waterschap', ben ik nog meer overtuigd van het feit dat we samen voor uitdagingen staan en het waterschap er toe doet. Ik wil daar mijn ervaringen graag voor inzetten. Maar hoe dan? Door te luisteren naar de mensen in het veld en in goed overleg met alle partijen de juiste keuzes maken. Niet vanuit één perspectief onderwerpen aanvliegen, maar nuchter alle belangen afwegen. Ik sta voor een gebalanceerde keuze, waarbij we rekening moeten blijven houden met het feit dat alles geld kost. Ik ga ervoor en wil dat onze veiligheid en schoon water voorop blijven staan met innovatie als belangrijk instrument.Stem daarom woensdag 15 maart 2023 voor de waterschapsverkiezingen van Aa en Maas op lijst 2, nummer 7, John Loeffen.

Motie Energiecompensatie Verenigingen, Cultuurinstellingen en Maatschappelijke voorzieningen

CDA CDA Oss 03-03-2023 11:28

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 2 maart 2023 diende het CDA Oss de motie "Energiecompensatie Verenigingen, Cultuurinstellingen en Maatschappelijke voorzieningen" in. Deze werd unaniem aangenomen in de Osse raad. De bijdrage van raadslid Neset Irsik tijdens de vergadering van 2 maart is onderstaand te lezen. “Voorzitter bedankt, De afgelopen weken zijn wij als CDA Oss, maar ook landelijk, in gesprek gegaan met diverse verenigingen. We hebben daar schrijnende verhalen gehoord over wat de hoge energiekosten voor consequenties kan hebben. Kortom, een kaalslag dreigt onder deze verenigingen. Ondanks dat ze gehoord worden door de gemeente, hebben ze geen oplossingen gezien vanuit de gemeente Oss. We hebben dan ook met genoegdoening vernomen dat het rijk via de Najaarsnota 2022 aanvullende financiële middelen beschikbaar heeft gesteld via het gemeentefonds voor verenigingen, cultuurinstellingen en maatschappelijke voorzieningen. Edoch, zijn deze middelen niet geoormerkt. Via deze motie wil het CDA Oss de verengingen, cultuurinstellingen en maatschappelijke instellingen een steuntje in de rug geven door het college te verzoeken om deze middelen wel te oormerken en dus volledig beschikbaar te stellen.”

Opinienota Toekomst kermis Oss 2024-2027

CDA CDA Oss 09-02-2023 22:24

Vanavond heeft ons burgerlid, Lynn van Buul, in de opiniecommissie het woord gevoerd op de opinienota Toekomst kermis Oss 2024 - 2027. Haar inbreng is hieronder te lezen. "Bedankt voorzitter, Als CDA Oss hebben we kritisch gekeken en nagedacht over de Osse kermis aan de hand van het rapport “een nieuwe toekomst voor de kermis van Oss”. Middels het rapport wordt duidelijk dat zowel bezoekers als bewoners een voorkeur hebben voor het centrum als locatie. Deze voorkeur deelt het CDA Oss, omdat we in Oss staan voor een bruisend stadshart. Verder komt uit het rapport, middels stakeholders, sterk naar voren dat er meer draagvlak nodig blijkt. Het schuurt namelijk al een aantal edities, en het risico op een verdere afname van het draagvlak bij een grotere kermis wordt vergroot. Het CDA Oss ziet de kermis graag terug gaan naar het oude volume, maar alleen indien daar onder de stakeholders ook echt draagvlak voor blijkt te zijn en sprake is van bijkomend grootvermaak. Maar hoe kijken de bewoners aan de Eikenboomgaard naar het plaatsen van de kermis op de parkeerplaats aan de Oostwal? Zij hebben immers tweezijdig van het huis kermis. Het CDA Oss ziet de parkeerplaats aan de Oostwal als eventuele optie, maar wat kunnen we gezien de kermis en/of randprogrammering met de parkeerplaats achter de Hema en/of de parkeerplaats aan de Boterstraat. In het verruimen van de eindtijd ziet het CDA Oss minder, omdat dit een juridisch risico zal vormen, wat het doel om de kermis te kunnen vergunnen en organiseren wellicht kan belemmeren. Dat is iets wat het CDA Oss zeker niet wil. Wat het CDA Oss wel van belang vindt, is randprogrammering. Het CDA Oss denkt de kermis daarmee aantrekkelijker te maken, maar er zal een juiste afweging noodzakelijk zijn tussen aantrekkelijkheid en draagvlak. Verder is kermispromotie binnen de gemeente Oss voldoende. Allesomvattend, deelt het CDA Oss de ambitie om te komen tot een toekomstbestendige kermis, maar (boven)regionale bekendheid heeft voor ons geen prioriteit. Laten we hetgeen doen waar draagvlak voor is. Kortom, een kermis zoals we dat decennia gewend zijn met meer oog voor randprogrammering, zodat we niet van een koude kermis thuiskomen. Tot zover."

Investeringskrediet vervangende huisvesting voor vluchtelingenopvang

CDA CDA Oss 26-01-2023 23:13

Gisteravond heeft ons raadslid Neset Irsik het woord gevoerd op agendapunt 9: Investeringskrediet vervangende huisvesting voor vluchtelingenopvang. Zijn bijdrage is onderstaand te lezen. "Voorzitter bedankt, Zoals eerder ook aangehaald in dit huis zijn wij als CDA Oss trots op de Osse aanpak met de ‘Thuis in Oss’ organisatie, waarmee we ons aandeel in de veiligheidsregio invullen met betrekking tot het opvangen van vluchtelingen en ontheemden. Als raad hebben wij besloten dat de huidige noodlocatie omgevormd wordt naar woningen. Daarom heeft het college de opdracht gekregen om voor oktober 2023 een alternatief uit te werken. Het college heeft een keuze gemaakt uit diverse opties voor een nieuwe locatie en is tot deze locatie gekomen. Het is begrijpelijk dat buurtbewoners zorgen hebben met de verandering in hun omgeving. Met name zorgen met betrekking tot ruimtelijke inrichting en veiligheid zijn zeer valide. Communicatie is belangrijk, dat is enerzijds. Zenden, maar ook luisteren. We vragen het college om open en tijdig te blijven communiceren met de omwonenden om zoveel mogelijk de zorgen te kunnen adresseren. We hebben alle vertrouwen dat ook op deze nieuwe locatie de succesvolle Osse aanpak zal worden gecontinueerd, rekening houdend met draagvlak uit de maatschappij en invulling van wat wij zien als onze humane verplichting. Tot zover."

Motie "CPO - Verhaal kosten anterieure overeenkomst: wel uitstel, geen afstel" unaniem aangenomen

CDA CDA Oss 16-12-2022 16:05

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 15 december 2022 diende het CDA Oss de motie "CPO - Verhaal kosten anterieure overeenkomst: wel uitstel, geen afstel". Deze werd unaniem aangenomen in de Osse raad. De bijdrage van raadslid Arjan Calatz tijdens de vergadering van 15 december is onderstaand te lezen. "Voorzitter, Gemeenschappen bouwen: dat kan je met een CPO. Want in een Collectief Particulier Opdrachtgeverschap doorleef je met elkaar een proces van planontwikkeling tot realisatie. En die stappen zijn echt niet simpel. Want de gemiddelde initiatiefnemer is geen projectontwikkelaar en heeft geen kennis op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. Daarom hebben we ook in de commissie al verwezen naar onze eerder aangenomen motie “kickstart CPO”. De voucher van 2500 euro is nodig om vooraf de juiste informatie, stappen en hobbels te belichten. En dat te doen, samen met een professionele partij. Want termen als anterieure overeenkomst en exploitatieplan: ze zijn voor velen nieuw. Als gemeente willen we CPO stimuleren. Daarom is het goed om daar met elkaar een beleidskader over af te spreken. En daarbij spelen ook de nota’s grondbeleid en kostenverhaal een rol. Want weten waar je aan toe bent als initiatiefnemer is daarbij van groot belang. Er zitten nu eenmaal logischerwijs concequenties aan het aangaan van een overeenkomst, van grondkoop tot indienen van een wijziging bestemmingsplan of aanvraag van een omgevingsvergunning. En ook daar maken we met elkaar heldere afspraken. Nu worden initiatiefnemers veelal geconfronteerd met hoge bedragen en facturen. En we snappen dat we als gemeente zekerheid willen hebben over financiële borging van een plan. Daarom sluiten we vaak een intentieovereenkomst met initiatiefnemers, waarin we al afspraken maken over de te maken kosten. Maar het kan zeker wel helpen om het moment van betalen van de opvolgende anterieure overeenkomst zo laat mogelijk te zetten, danwel te verdelen. En daar gaat deze motie over. Want waar het in eerste aanleg ons plan was om de factuur uit te stellen totdat een bestemmingsplan onherroepelijk is, blijkt dat met de wet ruimtelijke ordening niet mogelijk. En dat deze technische materie niet zo simpel is blijkt uit de vele juridische op- en aanmerkingen die in aanloop naar deze motie gemaakt zijn en waarbij er ook met regelmaat eerder meer onduidelijkheid dan duiding ontstond. Daarom hebben we gekozen voor de maximaal haalbare optie:het zo laat mogelijk in rekening brengen van kosten uit de anterieure overeenkomst. Tot slot wil ik toch, voorzitter, nog een veel gehoorde reactie rond deze motie met u delen. Want daarin is de stelling: “maar als je geen geld hebt, dan moet je geen huis willen bouwen” een hele logische, maar dit is met name voor een starter en sommige doorstromers toch echt een drempel. Want eigen geld is nu eenmaal nodig, dat is het al voor de kosten uit de overeenkomst, maar ook bijkomende kosten als de bijdrage in het groenfonds of bovenwijkse voorzieningen. Om over eigen geld binnen de hypotheek maar te zwijgen. Banken vragen daar nu eenmaal om. En niet iedereen heeft een groot vrijstaand huis voor ogen binnen een CPO, maar is al blij met een appartement in een oude school, zoals in Overlangel. Dus laten we daarin ook voor die inwoners meedenken waar het kan. En laten we met deze motie proberen drempels weg te nemen of in ieder geval te verlagen. En met deze motie verdelen we de pijn, we winnen tijd voor de initiatiefnemers maar geven wel helderheid over de intenties over en weer, tussen initiatiefnemer en gemeente. Daarmee komen we, vinden wij, zo maximaal als mogelijk tegemoet binnen de kaders van de wet en regelgeving. En we geven de wethouder de tijd om in het eerste kwartaal nog terug te kunnen komen op deze motie,als deze wordt aangenomen. Daarom dienen we de volgende motie in: Motie CPO ‘Verhaal kosten anterieure overeenkomst: wel uitstel, geen afstel’ De raad van de gemeente Oss, in vergadering bijeen op 15 december 2022, Draagt het College van B&W op: 1. Om bij de uitvoering van het CPO-beleidskader de kosten vanuit de anterieure overeenkomst voor jongeren en doorstromers op een zo laat mogelijk moment te verhalen. 2. De raad uiterlijk in het 1e kwartaal van 2023 te informeren over de wijze waarop uitvoering gegeven wordt aan deze motie. En gaat over tot de orde van de dag. De fracties van CDA, SP en PVDA Tot zover voorzitter."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.