Nieuws van CDA in Veere inzichtelijk

14 documenten

Nieuwsbrief zomer 2023

CDA CDA Veere 12-07-2023 14:33

Nieuwsbrief zomer 2023 Veere – Twee CDA moties krijgen unaniem steun Het politieke voorjaar van 2023 startte met de komst van een nieuwe burgemeester: Frederiek Schouwenaar. Mooi was het om te zien dat zij de dag voor Koningsdag een lintje uitreikte aan ‘onze’ Jan Braam. Ook voor het CDA heeft Jan jarenlang zijn uiterste best gedaan. We vinden het dan ook fijn dat deze inzet op deze wijze werd gewaardeerd. In het bijzijn van familie, diverse bestuursleden en vrienden ontving hij met trots de versierselen. Verder was het voorjaar relatief rustig. Weinig raadsvoorstellen passeerden de raad. Was dit stilte voor de storm? Inderdaad, vlak voor het zomerreces werd het aantal voorstellen enorm opgevoerd. Met als gevolg twee marathonvergaderingen op 5 en 6 juli. Op 6 juli bespraken we het Financieel Perspectief. Hierin stelt de gemeenteraad de kaders vast voor de begroting van 2024 en de drie jaar daarna. Bij de beoordeling van het Financieel Perspectief hebben we gebruik gemaakt van ons verkiezingsprogramma. De CDA-fractie stemde niet in met de financiële plannen van het college. Allereerst omdat de begroting niet sluitend is en tekorten laat zien vanaf de jaren 2025 en 2026. Ten tweede misten we in de perspectiefnota concrete plannen voor de grote vraagstukken waarvoor we staan, zoals het energievraagstuk, de verkeersproblematiek, de zorg voor ouderen, de kwaliteit van ons landschap en de leefbaarheid in de dorpen. En ten slotte zien we dat met de plannen van het college de belastingen fors omhooggaan. Dit geldt zeker voor de onroerendzaakbelasting voor niet-woningen. Al met al redenen genoeg om niet in te stemmen met het financieel perspectief. U leest onze bijdrage terug in de bijlage ‘Ondanks vette jaren, toch structurele tekorten, lasten gaan omhoog’. Gelukkig kreeg het CDA in de laatste vergadering brede steun voor 2 ingediende moties. Een van de moties roept het college op om een deel van 2,3 miljoen, die over is van de Rijksbijdrage, tegemoet te laten komen aan de vele vrijwilligers die voor een belangrijk deel de opvang daadwerkelijk hebben vormgegeven. De tweede motie gaat over de vergoeding die vrijwilligers krijgen ophalen van oud papier. Deze vergoeding is veel te laag en moet omhoog! Dit is goed voor het milieu maar ook voor het verenigingsleven. Met trots melden we dat beide moties unaniem zijn aangenomen! Tot slot: met het schrijven van deze nieuwsbrief krijgen we te horen dat het kabinet is gevallen. Dit betekent dat we nieuwe verkiezingen krijgen. Met nieuwe kansen. Met werk aan de winkel voor het CDA. Na de zomer krijgt u meer van ons te horen. Mocht u iets kwijt willen, zoek gerust contact met een van de fractieleden of met het bestuur. We danken jullie hartelijk dank voor de onverminderde steun en wensen jullie een fijne zomer toe! Namens de fractie en het bestuur, Johan Sanderse, Guido Poesiat en Pieter Wisse

Aftrap leesoffensief Stichting De Schoolschrijver

CDA CDA Veere 23-09-2021 10:48

Het CDA vindtdat de kinderen in onze gemeente goed onderwijs moeten krijgen. Lezen en schrijven zijn hierbij belangrijke onderdelen: ze leren niet alleen goed te kunnen lezen en schrijven, maar het is ook goed voor hun creativiteit en probleemoplossend vermogen.Afgelopen woensdagmiddag 22 september vond de aftrap van het leesoffensief plaats van Stichting De Schoolschrijver. Acht basisscholen uit onder andere Vrouwenpolder en Serooskerke starten met een lesprogramma, rond lezen en schrijven, van Stichting De Schoolschrijver. Docenten van deze basisscholen volgden een training van kinderboekenschrijfster Marlies Verhelst (links).De docenten mochten verschillende, leuke oefeningen doen om inspiratie op te doen. De docenten mochten fantaseren en elkaar inspireren door middel van leuke opdrachten. Onze wethouder van cultuur en onderwijs Pieter Wisse (rechts)mocht de training aftrappen."Ik ben ervan overtuigd dat lezen belangrijk is. Hoe wendbaarder je bent in je taal, hoe kansrijker je bent om je ideeën te verwoorden en hoe groter je geluk." (Omroep Zeeland).

Opening tentoonstelling Marie Tak van Poortvliet museum

CDA CDA Veere 14-09-2021 10:52

Afgelopen zaterdag 11 september was onze wethouder van cultuur Pieter Wisse (rechts)bij de opening van de tentoonstelling De Onthulling in het Marie Tak van Poortvliet museum in Domburg. Pierre de Bedouelle (midden), voorzitter van Euroart, heeft de tentoonstelling officieel geopend. Foto: Francisca van Vloten geeft uitleg over kunstenaars die naar bijzondere plaatsen, zoals bijvoorbeeld Domburg en Katwijk kwamen om de schitterende natuur, de zee en het bijzondere licht te schilderen. "De tentoonstellingDe Onthulling. Kennismaking met een collectiebrengt de bezoeker van het MTVP Museum Domburg oog in oog met belangrijke werken uit de Europese collectie schilderijen die wordt beheerd door het ICEAC, het International Centre for the Research and Documentation of European Artists’ Colonies in Domburg. Op de tentoonstelling zullen zulke uiteenlopende werken te zien zijn als Pieter Oyens’ portret van zijn broer David achter de piano; Toorops indrukwekkende symbolistische lithoDe Zaaieruit 1895,afkomstig uit de collectie van de schilder, schrijver en kunstcriticus Grada Marius; olieverven van Maurice Góth uit De Panne en Domburg; van de Groningse schilder Remko Watjer een expressionistisch landschap;een luwte in de Domburgse duinen van de Hongaars-Nederlandseschilder Krisztián Horváth uit 2009; en De Oostkerk in vlammend licht van Jac. Prince uit 1969." (Bron:https://marietakmuseum.nl/)

Nieuw herdenkingskruis Valkenisse

CDA CDA Veere 13-09-2021 10:32

Foto's: Jacqueline Sinke Fotografie Op 11 september 1944 vond een executie van vijf mannen plaats in de duinen van Valkenisse.Op 19 september volgde hier een zesde en laatste executie. De slachtoffers waren drie Vlamingen uit Zelzate en drie Nederlanders waarvan er twee uit Middelburg en één uit Wissenkerke kwamen. (https://www.kruisvalkenisse.nl/slachtoffers/) Het herdenkingskruis in de duinen bij Valkenisse was vervallen en zag er niet meer uit als een monument. Dit was al het tweede kruis. Het eerste kruis is in 1968 vernield. Colin Bal wilde dat het oude kruis na ruim 40 jaar werd vervangen door een nieuwe. Studenten van het Scalda hebben het nieuwe, betonnen kruis gemaakt, dat bestendig is tegen alle weertypes. Het nieuwe informtiebord dat beneden bij de duinopgang aan de weg richting Groot-Valkenisse staatis gemaakt door Zeeuw Werk. Afgelopen zaterdagochtend 11 september 2021, precies 77 jaar na de executie van de slachtoffers, is het nieuwe kruis geplaatst in de duinen van Valkenisse. In het dorpshuis van Biggekerke werden er toespraken gehouden doorinitiatiefnemer Colin Bal, wethouder Pieter Wisse, de burgemeester van Zelzate en een nabestaande. Daarna werd het oude kruis in de duinen verwijderd en werd het nieuwe kruis onthuld door een nabestaande. De ceremonie is verder gegaan bij het informatiebord beneden bijde duinopgang.Het oude kruis krijgt een geschikte plek in de gemeente Zelzate. De hele ceremonie is terug te kijken via YouTube, klik hier om naar de livestream te gaan.

Beschouwing financieel perspectief

CDA CDA Veere 13-07-2021 13:01

Het CDA staat voor sociaal, dienstbaar en groen. Zorgzaam voor elkaar, een schoner milieu, een verantwoord financieel beheer, burgerparticipatie en het opkomen voor het belang van het maatschappelijk middenveld: verenigingen, scholen, kerken, zorginstellingen en woningbouwverenigingen. En dat alles vanuit een christelijk geïnspireerde grondslag, die zich laat leiden door hoop en optimisme. 'Een pessimist ziet in elke kans de moeilijkheden. Een optimist ziet in elke moeilijkheid de kansen'. – Winston Churchill Kansen Gemeenten staan voor grote uitdagingen. Ook de Gemeente Veere, maar het college ziet de kans om de komende jaren flink te investeren in de leefbaarheid van de kernen. En dat zonder de belastingen extra te verhogen. We vinden het belangrijk om te blijven investeren in de gemeente, zodat zij, ook in de toekomst aantrekkelijk blijft voor inwoners en toeristen. In het Financieel Perspectief hebben we oog voor de moeilijkheden, maar ook zeker voor de kansen. Sociaal Domein De kosten van het sociaal domein worden voor volgend jaar geraamd op het niveau van 2021. Wij vragen ons af hoe realistisch dit is. De uitvoering van de taken in het sociaal domein wordt steeds duurder. Met name de kosten voor de jeugdzorg stijgen sneller dan verwacht. De vraag naar hulp neemt toe. En de kosten van de hulp stijgen. Wij vragen ons af hoe dit komt. Hoe zit de kostenopbouw in elkaar? Wat kost een behandeling en hoeveel subsidie krijgen wij daarvoor terug? Is dat bekend? Er zijn gemeenten die alleen nog specialistische jeugdhulp verlenen aan zogenaamde “zwaardere” gevallen. En voor de lichtere gevallen investeren in het voorliggende veld. Er zijn gemeenten die alleen nog jeugdhulp inkopen die bewezen effectief is. Wij zeggen nu niet dat we ook die kant op moeten, maar wij vinden dat de problematiek goed moet worden geanalyseerd. Volgens de rapportage van juni over het sociaal domein vindt nu samen met de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland een verdiepingsslag op de analyse plaats. Wij kijken daar met belangstelling naar uit. Dan weten wij ook aan welke knoppen we eventueel kunnen draaien. Parkeerbeleid Het CDA vindt het invoeren van betaald parkeren langs de kust nodig om de dagtoerist ook te laten bijdragen aan de kosten van de toeristische infrastructuur en om de verkeersoverlast voor de inwoners te beperken. Zeker als het aantal toeristen de komende jaren nog eens fors toeneemt. Daarnaast willen wij het gebruik van de fiets te stimuleren en vinden wij het belangrijk om geld vrij te maken voor het verbeteren van de voorzieningen in de kernen en daarmee het draagvlak voor het toerisme op peil te houden. De eerste fase is afgerond. Maar wat ons betreft nog niet tot volle tevredenheid. Zo vinden wij het niet nodig dat inwoners die ’s avonds na 19.00 uur nog even naar strand gaan om te zwemmen, te wandelen of te sporten, tot 21.00 uur parkeergeld moeten betalen. Wat ons betreft moeten alle D en E-parkeerterreinen langs de kust ‘s avonds na 19.00 gratis zijn. Datzelfde geldt voor het Maurits Bolwerk in Veere. Er is na 19.00 uur geen toerist meer te vinden in Veere. Verder vinden wij dat alle inwoners uit hetzelfde postcodegebied rond een kern waar betaald parkeren is in aanmerking moeten komen voor een gratis parkeerkaart. Ook vinden wij dat het tarief voor bezoek verlaagd moet worden of dat op zijn minst een aantal bezoeken gratis moet zijn. Blijkens het Financieel Perspectief gaat het college de mogelijkheid van een gratis parkeerterrein in Zoutelande onderzoeken. Dat juichen wij toe. Werknemers van bedrijven, inwoners die bezoek ontvangen en inwoners die net buiten de kern wonen moeten hun auto ergens gratis kunnen parkeren. Een gratis parkeerterrein voorkomt bovendien de verdere verstening van de tuinen. Het college stelt ook voor om een parkeerfonds in te stellen. Wij vinden het prima dat dit fonds niet alleen wordt gebruikt als buffer om jaarlijkse fluctuaties in de parkeeropbrengsten op te vangen, maar ook voor uitgaven voor de gehele toeristische infrastructuur. Het doel van het op grotere schaal invoeren van het betaald parkeren is immers om ook de dagtoerist mee te laten betalen aan de toeristische voorzieningen in brede zin zoals bijvoorbeeld zandsuppleties en duinovergangen. Leefbaarheid en toerisme Vorig jaar werd ook op ons voorstel een motie aangenomen om in het belang van de leefbaarheid en het toerisme met hoge prioriteit een aantal projecten uit te voeren: de vorming van een zandsuppletiefonds de reconstructie van de Duinweg en Langedam in Zoutelande; het oplossen van de klimaatproblemen in mfa Zoutelande de reconstructie van het dorpsplein in Koudekerke de aanpak van de doorgaande route in Grijpskerke. Wij zijn blij dat we nu in het Financieel Perspectief zien dat al deze projecten zijn of worden uitgevoerd. Ook de andere uitgaven die worden genoemd om de balans tussen leefbaarheid en toerisme te verbeteren steunen wij. Zoals gezegd zijn wij blij te zien dat het -ondanks de financieel onzekere tijden- lukt om fors te investeren in allerlei voorzieningen. Het toeristisch product wordt zo flink versterkt. Maar vooral ook de investeringen in het maatschappelijk vastgoed draagt het CDA een warm hart toe: vijf nieuwe scholen, vier sportaccommodaties, vier dorpshuizen, een zwembad en sportvelden. Dit zorgt voor een mooi en goed leefklimaat. Op die manier blijft Veere aantrekkelijk voor jongeren. Leefomgeving Op het gebied van de duurzaamheid ligt er voor de gemeente voor de komende jaren een enorme inspanning. Klimaatverandering en de overgang naar een circulaire economie vereisen ingrijpende maatregelen. De opgave is groot en vraagt veel actie. Daarom wordt er een duurzaamheidsfonds opgericht. Volgens het Financieel Perspectief wordt in 2022 en in 2023 een bedrag van €200.000,- in dit fonds gestort en vanaf 2024 jaarlijks €100.000, -. Wij zijn blij dat het college onlangs heeft besloten om het winterkamperen bij minicampings als compensatiemaatregel voor de door de Corona gederfde inkomsten eenmalig te verlengen in de winterperiode 2021-2022. Maar wij willen ook graag een integrale evaluatie van het kampeerbeleid, zoals vorig jaar al werd beoogd. Daarbij moet dan aandacht worden besteed aan het toestaan van bijvoorbeeld het gebruik van privé sanitair bij minicampings en van het jaarrond kunnen verhuren van vaste eenheden. Veel voornemens uit het hoofdlijnenprogramma zijn uitgevoerd of in gang gezet. En dat waarderen wij. De druk op de financiële positie van de gemeente is weliswaar groot en er zijn veel uitdagingen. Maar met dit Financieel Perspectief is er ook volgend jaar ruimte voor investeringen in de leefbaarheid. En dat zonder extra verhoging van de belastingen. We blijven een van de goedkoopste gemeenten van Zeeland.

CDA Veere opent het nieuwe politieke jaar met Joba van den Berg

CDA CDA Veere 23-09-2020 11:47

Op vrijdag 11 september was het CDA Veere te gast bij het CDA-raadslid Johan Sanderse om het politieke jaar te openen.Johan had de tuin kleiner ingericht dat de aanwezige coronaproo f zich konden verplaatsen . Na de openingswoorden van Piet de Nooijer (voorzitter CDA Veere) gaf de wethouder Pieter Wisse een samenvattend overzic ht van de plannen van het CDA Veere voor het komende jaar.Hij sprak zijn zorg uit over de financiële situatie die ontstaan ​​is in Veere door de coronacrisis die de middenstand en het toerisme zwaar hebben getroffen.Als portefeuillehouder financiën zal hij er alles aan doen om de Veerse financiën zo snel mogelijk weer op orde te krijgen, maar dat laatste verzwaring voor de inwoners onontkoombaar is.Na de woorden van Piet nam Joba van den Berg (Tweede K amerlid voor het CDA) het woord en bedankte CDA Veere voor de uitnodiging. Ze stelt het zeer op prijs zich op deze wijze onder de mensen te begeven om te blijven horen wat onder de mensen leeft.Zelf houdt ze zich bezig met de zorg en dat is in coronatijd zeker geen sinecure.Na de woorden van Joba was er gelegenheid om met elkaar over verschillende zaken gedachten te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje.De voorzitter bedankte Johan voor de gelegenheid die hij geboden heeft om op deze wijze het politieke jaar te openen.

Elektrische auto voor handhaving Veere

CDA CDA Veere 27-05-2020 17:50

Het wagenpark van de gemeente Veere heeft er een elektrische auto bij. Het is het derde 'groene' voertuig van de gemeente. Medewerkers van de afdeling handhaving gebruiken de auto. Gemeente Veere heeft de ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn. De aanschaf van elektrische wagens is onderdeel van de uitvoering van het streven. Voetgangersherkenning “We hebben gekozen voor een Renault Zoë, omdat deze auto snel accelereert en een hoge actieradius heeft”, legt Marco Melis, bedrijfsleider openbare ruimte bij de gemeente Veere, uit. “Bovendien heeft de Zoë een actieve noodrem met voetgangersherkenning en maakt een zoemend geluid wanneer je minder dan 30 kilometer per uur rijdt. Hierdoor worden voetgangers en fietsers geattendeerd op het naderen van de auto. Bij hogere snelheden is de auto stil.” Laadpaalplan De Veerse wethouder Pieter Wisse, met onder andere openbare ruimte en verkeer, vervoer en waterstaat in zijn portefeuille, nam de sleutel in ontvangst van Marnix Brouwer van Auto Kievit Goes. “We zijn blij met deze aanschaf, want het draagt bij aan de energiedoelen van de gemeente”, zegt Wisse. De gemeente werkt aan een laadpaalplan. “We krijgen veel aanvragen binnen van mensen die een laadpaal willen. Elektrische rijden leeft onder de mensen en dat is goed om te zien, want in 2050 willen we de hele gemeente energieneutraal hebben. Er zullen op strategische plekken openbare laadpunten geïnstalleerd gaan worden.” Trekkracht Melis vertelt dat het niet lukt om het gehele wagenpark te vervangen door elektrische auto’s. “De techniek is nog niet ver genoeg ontwikkeld om voldoende trekkracht te genereren met een elektrische aandrijving. De wagens die meer trekkracht nodig hebben, rijden op diesel en zijn onder de dieselauto’s de zuinigste keuze die er beschikbaar was.” De vierde elektrische auto is door de coronapandemie nog in productie in Frankrijk. Die wordt later dit jaar afgeleverd. BIJDRAGE MARIELJA TEN BRUGGENCATE BRON INTERNETBODE

Elektrische auto voor handhaving Veere

CDA CDA Veere 27-05-2020 17:50

Het wagenpark van de gemeente Veere heeft er een elektrische auto bij. Het is het derde 'groene' voertuig van de gemeente. Medewerkers van de afdeling handhaving gebruiken de auto. Gemeente Veere heeft de ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn. De aanschaf van elektrische wagens is onderdeel van de uitvoering van het streven. Voetgangersherkenning “We hebben gekozen voor een Renault Zoë, omdat deze auto snel accelereert en een hoge actieradius heeft”, legt Marco Melis, bedrijfsleider openbare ruimte bij de gemeente Veere, uit. “Bovendien heeft de Zoë een actieve noodrem met voetgangersherkenning en maakt een zoemend geluid wanneer je minder dan 30 kilometer per uur rijdt. Hierdoor worden voetgangers en fietsers geattendeerd op het naderen van de auto. Bij hogere snelheden is de auto stil.” Laadpaalplan De Veerse wethouder Pieter Wisse, met onder andere openbare ruimte en verkeer, vervoer en waterstaat in zijn portefeuille, nam de sleutel in ontvangst van Marnix Brouwer van Auto Kievit Goes. “We zijn blij met deze aanschaf, want het draagt bij aan de energiedoelen van de gemeente”, zegt Wisse. De gemeente werkt aan een laadpaalplan. “We krijgen veel aanvragen binnen van mensen die een laadpaal willen. Elektrische rijden leeft onder de mensen en dat is goed om te zien, want in 2050 willen we de hele gemeente energieneutraal hebben. Er zullen op strategische plekken openbare laadpunten geïnstalleerd gaan worden.” Trekkracht Melis vertelt dat het niet lukt om het gehele wagenpark te vervangen door elektrische auto’s. “De techniek is nog niet ver genoeg ontwikkeld om voldoende trekkracht te genereren met een elektrische aandrijving. De wagens die meer trekkracht nodig hebben, rijden op diesel en zijn onder de dieselauto’s de zuinigste keuze die er beschikbaar was.” De vierde elektrische auto is door de coronapandemie nog in productie in Frankrijk. Die wordt later dit jaar afgeleverd. BIJDRAGE MARIELJA TEN BRUGGENCATE BRON INTERNETBODE

Haven van Veere kan weer jaren vooruit

CDA CDA Veere 27-05-2020 17:38

De renovatie van de gemetselde kademuren en dehouten vloedpalen van de stadshaven van Veere is woensdag afgerond. De kademuren kunnen er weer veertig jaar tegenaan. De oude vloedpalen zijn ook hersteld of vervangen. Door de muren en vloedpalen te renoveren blijft de historische uitstraling van de havenbehouden, aldus de gemeente. Het werk is uitgevoerd in de afgelopen twee winterperiodes om de overlast voor deschepen in de haven te beperken. Tijdens de eerste fase, in de winter van 2018-2019 werd het deel van de haven achter de brug, de Spuikom, aangepakt). De waterstand werdverlaagd om de gehele muur te kunnen restaureren en de vloedpalen tot onder dewaterlijn te kunnen vernieuwen. Vloedpalen doorgerot Afgelopen winter werd de tweede fase uitgevoerd, vanaf de brug tot aan het pleintjevoor het gebouw van de jachtclub. Hier werd slechts plaatselijk de waterstand verlaagd,omdat over een groot gedeelte de onderkant van de muur boven de waterlijn staat. Daaris het metsel- en voegwerk grotendeels vanaf pontons uitgevoerd. Tijdens dat werk bleek dat zeer veel vloedpalen op de waterlijn doorgerot waren. Ze zijn afgezaagd tot op het gezonde hout en polymeerchemisch opgelengd. Dat houdt in dat er met behulp van glasvezelstaven en epoxyhars een verbinding wordt gemaakt tussen oud en nieuw hout. BRON PZC

Haven van Veere kan weer jaren vooruit

CDA CDA Veere 27-05-2020 17:38

De renovatie van de gemetselde kademuren en dehouten vloedpalen van de stadshaven van Veere is woensdag afgerond. De kademuren kunnen er weer veertig jaar tegenaan. De oude vloedpalen zijn ook hersteld of vervangen. Door de muren en vloedpalen te renoveren blijft de historische uitstraling van de havenbehouden, aldus de gemeente. Het werk is uitgevoerd in de afgelopen twee winterperiodes om de overlast voor deschepen in de haven te beperken. Tijdens de eerste fase, in de winter van 2018-2019 werd het deel van de haven achter de brug, de Spuikom, aangepakt). De waterstand werdverlaagd om de gehele muur te kunnen restaureren en de vloedpalen tot onder dewaterlijn te kunnen vernieuwen. Vloedpalen doorgerot Afgelopen winter werd de tweede fase uitgevoerd, vanaf de brug tot aan het pleintjevoor het gebouw van de jachtclub. Hier werd slechts plaatselijk de waterstand verlaagd,omdat over een groot gedeelte de onderkant van de muur boven de waterlijn staat. Daaris het metsel- en voegwerk grotendeels vanaf pontons uitgevoerd. Tijdens dat werk bleek dat zeer veel vloedpalen op de waterlijn doorgerot waren. Ze zijn afgezaagd tot op het gezonde hout en polymeerchemisch opgelengd. Dat houdt in dat er met behulp van glasvezelstaven en epoxyhars een verbinding wordt gemaakt tussen oud en nieuw hout. BRON PZC

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.