Nieuws van PvdA in Zeewolde inzichtelijk

4 documenten

BING rapportage integriteit

PvdA PvdA Zeewolde 17-02-2021 19:42

Tijdens de raadsvergadering van 4 februari jl. is het rapport van BING (Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten) besproken. Dit rapport is opgemaakt naar aanleiding van de melding integriteit door Zeewolde Liberaal en betreft het handelen van een raadslid, wethouder en ambtelijke organisatie in het besluitvormingsproces rondom het Zonnewoud.

Goed dat wij als gemeenteraad een onderzoek hebben laten uitvoeren. Dit betrof zo’n serieuze melding, dat nader onderzoek absoluut op zijn plaats was.

De belangrijkste vraag was: Is hier sprake van een integriteitskwestie? En zoals we uit de conclusies in het rapport kunnen lezen is dat niet het geval is. Aldus het BING rapport. Afgewogen tegen geldende wet- en regelgeving op basis van de Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht en gedragscode. Dat is positief om te horen. Juridisch gaat het er namelijk om of een persoon omkoopbaar is geweest en persoonlijk financieel gewin heeft behaald uit de besluitvorming omtrent het Zonnepark. En dat is het niet geval.

Wél is geconstateerd dat sprake is geweest van beïnvloeding van het advies van de externe commissie, maar op basis van het juridisch kader is dit uiteindelijk niet toereikend om te spreken van corruptie.

Echter, wat onze fractie betreft, behelst deze kwestie wel degelijk meer. Het gaat om eerlijkheid, fatsoen, openheid, oprechtheid, loyaliteit. Diverse keren valt in het rapport te lezen: dat is niet zo handig dat te zeggen, dat was niet verstandig die informatie achter te houden, dat was niet handig daar niet op in te gaan, handig qua beeldvorming acht Bing het niet.

Het rapport verwoordt dit dus veelal als: NIET ZO HANDIG. Nou sterker, wij zijn van mening dit zeer fout te vinden. Dit is iets wat we niet moeten willen. Sterker, dit moet je altijd voorkomen. Slecht voor het politiek imago en schaadt ons als bestuur, als gemeenteraad van Zeewolde.

Het betreft de volgende hoofdonderdelen

De rol over het handelen van het raadslid roept de meeste vragen op. Zijn wisselende verklaringen omtrent zijn rol in de externe commissie en zijn motieven. Vervolgens blijkt uit een Wob verzoek dat het raadslid heeft deelgenomen als zijnde raadslid van de ChristenUnie. Los van het feit dat dit juridisch qua integriteit dan allemaal mag. Nu blijkt dus zwart op wit dat hij zich wel als CU raadslid heeft gepresenteerd om zitting te nemen in die commissie. Dus niet op persoonlijke titel.

Kort gezegd, er wordt gedraaid. De consequenties hiervan zijn aan het raadslid zelf uiteraard. Tijdens hun fractievergaderingen is een en ander diverse keren besproken en is bewust gekozen te zwijgen.

Deelname aan stemming tijdens de raadsvergadering m.b.t. het Zonnepark

Artikel 28 van de Gemeentewet en artikel 2:4 van de Algemene bestuursrecht stellen regels over deelname aan stemming en beïnvloeding van besluitvorming. Naar de mening van Bing is geen sprake van een situatie waarin het raadslid betrokkenheid zou moeten hebben bij de besluitvorming in de raad die betrekking heeft op het ingediende plan.

De fractie van de PvdA/GroenLinks is van mening dit politiek gezien WEL relevant is geweest. Die ene stem heeft namelijk de doorslag gegeven voor de komst van het Zonnepark.

De rol van de wethouder duurzaamheid. Een wethouder die in het voortraject zijn beleidsmedewerker gevraagd heeft zitting te gaan nemen in de externe commissie. Deze medewerker eveneens heeft opgedragen om het raadslid voor te dragen voor de externe commissie. De beleidsmedewerker heeft de wethouder zelfs nog gewaarschuwd voor het feit dat een raadslid aan de externe commissie zou deelnemen.

De wethouder heeft verklaard altijd deel te nemen aan de fractievergaderingen en heeft aangegeven dat dit ook besproken is. Zelfs data van de betreffende fractievergaderingen zijn bekend en dat de wethouder bij die vergaderingen aanwezig is geweest. In de fractievergaderingen is besloten niets te zeggen in het openbaar over de deelname van het raadslid. Het betreffende raadslid heeft zelfs geopperd om dit wel te vertellen aan de raadsleden. En dat vervolgens de fractie besloten heeft dit allemaal niet relevant te vinden!

De wethouder geeft vervolgens aan zich al deze feiten niet meer te kunnen herinneren. Zich ook niet kan herinneren dat de beleidsmedewerker duurzaamheid hem gewezen heeft op het feit van deelname in de externe commissie. Dit is een bekende tactiek om vooral de waarheid te ontwijken.

Zoals BING al stelt is het van belang discussie te vermijden over ons handelen als raadsleden in het algemeen. Wij moeten de zuiverheid van de verhoudingen bewaken. Dit heeft alles te maken met bestuurlijke integriteit. Melding bij de voorzitter van de raad was op zijn minst op zijn plaats geweest.

Raadsvergadering 11 februari 2021

Waarbij vooral gesproken is over welke lessen wij uit deze kwestie kunnen trekken.

Wij zijn van mening dat wij ons eigen functioneren scherp moeten houden, breed gezien, van raad tot college en tot ambtelijke organisatie. Wij als raadsleden moeten onze kaders en controlerende rol goed uitoefenen en in dit geval gebruik maken van het recht tot onderzoek. Daarnaast zijn wij van mening dat het belangrijk is met beide benen op de grond te blijven staan. Jezelf regelmatig een spiegel voor te houden en vooral te beseffen dat als je twijfel hebt, daar vaak een goede reden aan ten grondslag ligt.

Tijdens de raad van 11 februari 2021 zijn 2 moties aangenomen

Ten eerste is de afspraak gemaakt een Protocol melding bij vermoedens van integriteitsschending te gaan opstellen. Dit kunnen we als hulpmiddel gebruiken zodra zich een kwestie voordoet.

Ten tweede gaan we het gesprek aan over de faciliterende rol van de gemeente in de ambtelijke organisatie en gemeentebestuur. Hoe kunnen wij dit gezamenlijk verder vorm gaan geven?

Conclusie Er zijn geen wetten overtreden, maar er is wel degelijk het een en ander aan de hand.

 

Het bericht BING rapportage integriteit verscheen eerst op PvdA/GroenLinks.

Woonvisie voor huisvesting in Zeewolde

PvdA PvdA Zeewolde 03-07-2020 19:44

De Woonvisie is een belangrijk document waarin we de belangrijkste vraag stellen: doen wij wel genoeg als Zeewolde om onze inwoners van huisvesting te kunnen blijven voorzien? De druk op de woningmarkt en behoefte aan betaalbare woningen neemt landelijk toe en ook in ons dorp. Inmiddels mogen we wel stellen dat er sprake is van woningnood.

Stijging in bouw van dure huizen

Wij constateren dat de laatste jaren veel dure woningen gebouwd werden, terwijl het college het tegendeel beweert. Daarom hebben we bij het college de cijfers opgevraagd over de laatste drie jaar met betrekking tot verdeling van goedkoop, middelduur en duur. De afspraak is namelijk dat wij 1/3 goedkoop, 1/3 middelduur, 1/3 duur bouwen. Van die cijfers schrokken wij, want daaruit bleek het deel Goedkoop enorm achter te blijven. Over 2019 is uiteindelijk 11% goedkoop, 20% middelduur en 60% duur gebouwd. Voor ons niet acceptabel en een duidelijk signaal dat actie nodig is. Dat heeft tijdens de laatste raadsvergadering van 25 juni geleid tot een prachtig resultaat. De zorgen werden breed gedragen door alle fracties, met uitzondering van de VVD. De VVD is van mening er geen sprake is behoefte aan betaalbare woningen en heeft geen problemen met vrije marktwerking. Ook al gaat dat ten koste van woongelegenheid voor jonge mensen, starters, enz. die juist dringend op een betaalbare woning wachten.

Meer huizen beschikbaar in de categorie starters

Onze motie Hou koopwoningen voor starters betaalbaar is met ruime meerderheid aangenomen. Kort gezegd behelst deze motie dat wij het college de opdracht hebben gegeven te onderzoeken of standaard in voorwaarden een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding kan worden opgenomen. Naast het maken van prestatieafspraken met woningbouwcorporaties wanneer sprake is van verkoop van huurwoningen. Dit met als doel dat woningen die vallen onder het segment Goedkoop niet binnen 1 jaar met een flinke winst doorverkocht worden. Daarmee kan dat deel van de woningmarkt beheersbaar gehouden worden. Regelmatig worden namelijk nieuwbouwwoningen opgekocht door ontwikkelaars. Recent is dat nog gebeurd in de Molenbuurt. Dergelijke praktijken moet je voorkomen wat ons betreft, zo vond ook de meerderheid.

Moties die zijn aangenomen

Daarnaast is een motie Tijdelijke opstapwoningen aangenomen, waarbij we het college verzocht hebben prioriteit te geven aan de verkenning van tijdelijke woningen voor mensen die met spoed een woning nodig hebben. Een motie Herstarterslening, waarbij we het college hebben opgedragen te onderzoeken wat de voorwaarden vanuit de SVN zijn voor herstartersleningen met dezelfde constructie en voorwaarden als de reeds bestaande starterslening. En als laatste de motie Starterswoningen, waarbij we het college hebben opgedragen in overleg te treden met ontwikkelaars, bouwers en Woonpalet om te kijken op welke wijze in bouwprojecten meer woningen in de goedkoopste categorie (woningen goedkoper dan € 200.000,00 of een huur lager dan € 721,00 per maand) kunnen worden gerealiseerd.

Al met al een mooie bijdrage ter versterking van onze Woonvisie. Wij hebben hiermee positieve stappen gemaakt richting meer en betaalbare huisvestingsmogelijkheden voor inwoners van Zeewolde.

Het bericht Woonvisie voor huisvesting in Zeewolde verscheen eerst op PvdA/GroenLinks.

Drie pijlers tijdens de raadsvergadering 28 mei 2020

PvdA PvdA Zeewolde 05-06-2020 06:15

Op 28 mei heeft de raadsvergadering weer plaatsgevonden. Hierbij hebben wij grofweg drie grote onderwerpen onder de loep genomen. Namelijk het zonnepark aan de Groenewoudseweg, de tijdelijke vervanging voor Het Baken en een motie voor de opvang van vluchtelingkinderen. Hieronder is te zien wat onze besluiten waren en hoe we daarbij zijn gekomen. Blijf op de hoogte en houd onze artikelen in de gaten.

 Zonnepark Groenewoudseweg

In november 2019 heeft dit onderwerp voor het eerst op de agenda gestaan toen er instemming werd gevraagd van de raad. Dat is namelijk nodig om een eventueel zonnepark aan de Groenewoudseweg te realiseren. Na november hebben we kans gehad enkele wijzigingen door te voeren over het ontwerp en dat besluit hebben wij nu als raad genomen.

Diverse elementen zijn aan de vergunning toegevoegd, waaronder recreatieve elementen. Ook wij hebben ons nogmaals goed laten informeren en ons standpunt bepaald.

Het plan van Staatsbosbeheer met Sunvest ziet er mooi en gedegen uit. Echter zien wij ook dat veel inwoners problemen hebben met de aanleg van een zonnewoud op deze locatie. We begrijpen het sentiment onder inwoners dat bos een mooi bos moet blijven. Natuur is voor ons heel belangrijk en weegt zwaar. Echter het zogenaamde bos (want het is geen bos) blijft relatief en daarnaast willen we ook geen zonnevelden op vruchtbare landbouwgronden.

Maar waar dan wel? En hoe kunnen we onze landelijke Klimaatdoelen dan behalen? Ook daar hebben we verantwoordelijkheid in. Als raad hebben wij energieafspraken gemaakt en dat besluit is unaniem door de gehele raad aangenomen.

Daarin zijn afspraken gemaakt, wat wel en niet kan en past binnen alle kaders. En dit plan past daar dus precies in. Dat waren voor ons redenen om bij ons besluit te blijven, dus vóór de realisatie van het zonnepark.

Sunvest heeft met Staatsbosbeheer zwart op wit toegezegd te zorgen voor een goeie borging en uitvoering van langdurig en goed beheer van het Zonnewoud dat als een bijzondere locatie in het bos geëxploiteerd wordt. Zo kan natuur, educatie en recreatiegebied juist een meerwaarde geven voor de omgeving en samenleving van ons mooie dorp. Volgens ons positieve en goede zaken voor Zeewolde en onze bossen en beheer. Wij zullen dit proces nauwgezet volgen!

Tijdelijke vervangende accommodatie Het Baken

De nieuwbouw/vervanging van onze sportaccommodatie Het Baken blijft een bijzonder dossier. Eerst al de jarenlange discussie over renovatie en uiteindelijk blijkt dat alleen nieuwbouw mogelijk is. Iets wat wij als PvdA/GroenLinks vanaf het begin van dit traject hebben gezegd. Nieuwbouw is goedkoper dan renovatie en dat blijkt uiteindelijk dus ook. Sterker nog, volgens de aannemer bleek renovatie niet eens mogelijk.

Bekend was dat het college nog zou komen met een voorstel voor een tijdelijke vervangende accommodatie in de tijd dat de nieuwbouw zal gaan plaatsvinden. En dat voorstel lag nu voor. Het college heeft € 357.000,00 extra nodig om zogenaamd de bestaande sporthal tijdens de nieuwbouw in stand te houden.

Hartstikke mooi zou je denken, dan hoeven we geen tijdelijke voorzieningen te regelen. Dat klopt, echter heeft het bouwbedrijf bij de aanbesteding aangegeven dit te kunnen realiseren binnen het beschikbaar gestelde bouwbudget. Met andere woorden; het college wenst een extra bedrag, terwijl dit overbodig blijkt te zijn!

Daarnaast werd € 306.000,00 gevraagd voor het huren van zwemwater in de regio. En ook dit valt niet onder de met de raad gemaakte afspraken. Het college zou aan de slag gaan om tijdelijk zwemwater te regelen, inclusief vervoersvoorzieningen. Hiermee kunnen we inwoners gelegenheid bieden tijdelijk naar een andere locatie te reizen. Echter gaat het college nu uit van de zelfredzaamheid van onze inwoners voor wat betreft het reizen naar een andere locatie. Wat ons betreft is ook dat niet conform onze eerdere afspraken. Natuurlijk moet de continuïteit van het sporten/zwemmen geregeld worden, daar staan wij volledig achter. Maar niet achter het maken van overbodige kosten en het niet nakomen van eerder gemaakte afspraken. Dat is dan ook de reden dat wij tegen dit voorstel gestemd hebben.

Motie Opvang vluchtelingenkinderen

Deze maand hebben wij een motie ingediend waarmee wij een oproep doen als raad gehoor te geven aan het initiatief van de hulporganisaties Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children. Dit initiatief komt voort uit de oproep van de Griekse regering aan de EU-landen om 500 weeskinderen die in de Griekse vluchtelingenkampen verblijven op te nemen.

Deze kinderen kunnen niet terugvallen op zorg van hun ouders en leven alleen in de onveilige opvangkampen onder barre omstandigheden. Inmiddels zijn er meer dan 60 gemeenteraden die deze motie hebben aangenomen. Hiermee geven wij een signaal af richting het kabinet om toch gehoor te geven aan de oproep uit Griekenland en daarmee ons als Nederland bereid te tonen enkele van deze kinderen op te vangen.

De PvdA/GroenLinks bedankt de mede-indieners CDA en CU van de motie en de steun van de meerderheid van de raad van de gemeente Zeewolde. Een mooi signaal uit Zeewolde!

Het bericht Drie pijlers tijdens de raadsvergadering 28 mei 2020 verscheen eerst op PvdA/GroenLinks.

De Regionale Energiestrategie van Flevoland

PvdA PvdA Zeewolde 06-05-2020 19:56

Duurzaamheid en behoud van de planeet staan centraal voor gemeentes, consumenten en bedrijven en de meest mooie ideeën komen tot leven. Door de handen ineen te slaan kunnen we mooie resultaten boeken en meer bereiken. We nemen jullie mee in de Regionale Energiestrategie van Flevoland.

CO²-reductie in Zeewolde

Nationaal en internationaal zijn afspraken gemaakt voor een CO²-arme energievoorziening. Nederland streeft in het Klimaatakkoord naar 49% CO²-reductie in 2030 en 95% reductie in 2050. In het Klimaatakkoord is een belangrijke rol gegeven aan de Regionale Energiestrategie (RES), waarbij Nederland in 30 regio’s is verdeeld. In het najaar van 2019 zijn afspraken gemaakt in de Startnotitie RES Flevoland, waarin staat hoe we de samenwerking in Flevoland zien.

Mogelijkheid tot indienen van motie

Dat is samengevat in het concept RES. Dit eerste Flevolands bod draagt naar verwachting bovengemiddeld bij aan de nationale opgave van 34 TWh. Overigens was de inzet van dit huidige bod al door de raad vastgesteld in de startnotitie. Maar met dit eerste extra bod voor de RES hadden wij als raad de mogelijkheid nog te kunnen bijsturen door moties of amendementen in te dienen.

Kernenergie is géén alternatief

Wat was namelijk het geval: in de gemeente Urk was een motie aangenomen waarbij men kernenergie ziet als een goede optie tot vermindering van CO². Wij zijn daar fel op tegen, want kernenergie is verre van duurzaam te noemen vanwege het radioactieve afval. Daarnaast is het risico op ernstige ongevallen met radioactief afval groot en als gemeente zitten we dan de komende generaties daar nog mee opgescheept. Wij hebben samen met de fractie Zeewolde Liberaal een motie ingediend, waarbij wij verzochten in de formulering van de definitieve RES 1.0 in het najaar van 2020 de rol van kernenergie in de energietransitie in Flevoland uit te sluiten. Deze motie werd ondersteund door de fracties Leefbaar Zeewolde, ChristenUnie, D66 en werd daarmee aangenomen. Het college Zeewolde kan deze boodschap dus overbrengen naar het regionaal overleg.

Windmolens op eigen grondgebied

In het concept RES is een kaart opgenomen met het zoekgebied Wind expliciet op grondgebied (bos) van Zeewolde. De fractie van Leefbaar Zeewolde kwam daarom met een motie om het zoekgebied Wind op Zeewolder grondgebied niet op te nemen. Wij hebben deze gesteund, samen met de fractie Zeewolde Liberaal. De fracties CU, CDA, VVD, D66 en BurgerBelang hebben tegengestemd, zij zien geen problemen met meer windmolens op ons grondgebied.

Ogen op het doel houden

Afsluitend kunnen wij stellen dat wij positief zijn over het concept RES, maar het is een eerste stap en we moeten waken dat we nu achteroverleunen en zeggen: we doen het toch goed in Flevoland. Het zal steeds lastiger worden om nog meer duurzame energie op te wekken, dus waakzaamheid is voor ons allemaal geboden. In Flevoland doen we veel aan duurzame energieopwekking en dat moeten we ook vooral blijven doen. Daarnaast blijven wij participatie en het betrekken van inwoners van groot belang vinden. Samen met onze inwoners streven we naar duurzame energieoplossingen die voor iedereen betaalbaar blijven.

Het bericht De Regionale Energiestrategie van Flevoland verscheen eerst op PvdA/GroenLinks.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.