Nieuws van politieke partijen over Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp inzichtelijk

61 documenten

Gastschrijver: Goocheltrucs met Miljoenen: Waar blijft de Eigen Verantwoordelijkheid van de Gemeenteraad?

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 13-04-2024 16:22

In ons Den Helder, waar het Helders Manifest trots verkondigt dat iedereen met respect behandeld moet worden, schijnt dit principe niet op te gaan voor de gemeentefinanciën. De ironie wil dat terwijl dit manifest pleit voor respect, het stadsbestuur ongestoord miljoenen euro’s schuift, alsof het monopolygeld betreft. Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van onze gemeenteraad in dit financiële spektakel?

Je zou verwachten dat een gemeenteraad, die de kern van lokale democratie vormt, als waakhond optreedt over de gemeentelijke kas. Echter, de realiteit is een toneelstuk waarbij miljoenen euro’s jaarlijks verschoven worden zonder significante weerstand of echte verantwoording. We zien een raad die eerder reageert op de plannen van het college dan dat ze zelf het initiatief neemt om de financiële discipline aan te scherpen.

Recente rapporten tonen aan dat Den Helder meer dan 20 miljoen naar adviesbureaus en externen.

Bijna 3 miljoen euro in 2022 en 2023 naar adviesbureaus, Ruim 17 miljoen ging naar de inhuur van extern personeel. In 2020 is een bedrag van ruim 4,5 miljoen euro uitgegeven aan de inhuur van extern personeel. In 2021 was dat ruim 5,6 miljoen euro, in 2022 is iets meer dan 7 miljoen euro aan de inhuur van personeel uitgegeven.

Is dit werkelijk de beste manier om ons belastinggeld te besteden? Deze praktijk is des te frustrerender wanneer je bedenkt dat deze zelfde stad haar culturele en sociale sectoren—de ziel van de gemeenschap—dreigt te korten. Triade en de Kampanje staan op de lijst om verder gefinancierd uit te kleden, terwijl we miljoenen steken in externe consultants. Waar is de logica?

Dit zijn momenten waarop je zou willen dat de gemeenteraad haar rol als bewaker van het gemeentelijk belang herinnert en vraagtekens zet bij elke uitgave. Het is tijd om kritische vragen te stellen over de efficiëntie van dergelijke uitgaven en te onderzoeken of deze middelen niet beter ingezet kunnen worden voor duurzamere, langdurige voordelen voor de stad zelf.

De gemeenteraad moet meer zijn dan een doorgeefluik van besluiten; ze moet een actieve deelnemer zijn in het sturen van het gemeentebeleid, met een duidelijke visie en strategie. Het continu schuiven met miljoenen om gaten te dichten is geen duurzame oplossing en ondermijnt het vertrouwen in ons lokale bestuur.

Het wordt tijd dat de gemeenteraad van Den Helder haar wettelijke initiatieven benut en ophoudt met de financiële goocheltrucs. In plaats van te bezuinigen op essentiële diensten of miljoenen uit te geven aan externe bureaus, laten we investeren in onze gemeenschap, in ons onderwijs, onze cultuur, en onze sociale voorzieningen. Dat is respect tonen voor je burgers—niet alleen in woorden, maar ook in daden. Laten we hopen dat de raad deze roep om actie hoort voordat het te laat is.

Petitie: Plaats géén ASO-woningen binnen gemeente Den Helder

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 04-04-2024 12:30

Tuinderspad omgeving begraafplaats

De Schooten omgeving Sporthal de Brug/Woonwagencentrum

Fort Dirksz Admiraal (Tuindorp) tegenover het Asielzoekerscentrum

Inwoners, buurtbewoners, organisaties, ondernemers en belanghebbende uit Den Helder en Julianadorp

de geplande aso-/ hufterwoningen bedoeld zijn voor overlastgevende en moeilijk plaatsbaren personen vanuit de regio.

aso-woningen zullen leiden tot een verhoogd risico op onrust en overlast in de buurt, zoals lawaai, vandalisme en criminaliteit.

dit de leefbaarheid van de omgeving negatief zal beïnvloeden en de veiligheid van buurtbewoners in gevaar zal brengen.

faciliteren zal de instroom van probleemgevallen doen toenemen.

het project ‘Ankerplaatsen/aso-woningen’, een deelproject van het ‘Versterkingsplan tegen dak- en thuisloosheid regio Kop van Holland’ terug te geven aan de regio gemeenten.

hierbij aan te geven dat er binnen de gemeente Den Helder geen draagvlak is voor het realiseren van ASO/hufter’ Containerwoningen’, of ‘Huisvesting overlastgevend en moeilijk plaatsbaren in containerwoningen’.

Ondertekenaar zijn  tegen het realiseren van ASO/hufter-woningen of ‘Huisvesting overlastgevend en moeilijk plaatsbaren in containerwoningen’ vanuit de regio binnen gemeente Den Helder

Ondertekenaars zijn tegen iedere vorm van huisvesting overlastgevers binnen onze gemeente  en zijn van mening  dat andere gemeentes nu eens iets mogen betekenen. Veel van de overlastgevende dak- en thuislozen, moeilijk plaatsbaren, komen vanuit de regio naar onze gemeente.

Dit moet eerder ontmoedigd dan gefaciliteerd worden. Het faciliteren zal de instroom van probleemgevallen laten toenemen.

Soms kiezen personen voor een zwerversbestaan, dit klinkt bot en extreem, toch komt het regelmatig voor dat mensen het leven op straat zien en ervaren als een vorm van vrijheid. Dak en thuisloos is in sommige gevallen een bewuste keuze, in dit geval zal zo een persoon niet op het terrein van de ASO woning blijven, maar door gaan met zwerven.

Tevens zijn dit vaak personen die bewust zich niets laten opleggen en zichzelf buiten iedere gemeenschapsvorm plaatsen, dit zijn mensen die ervoor kiezen om overlast te veroorzaken en buurten en buurtbewoners zullen blijven terroriseren. Dit soort gedrag hoeft niet beloond te worden met een mooi stukje grond waar zij hun gang kunnen gaan.

ASO-woningen:

Verhoogd risico op overlast: Aso-woningen kunnen leiden tot een verhoogd risico op overlast in de buurt, zoals lawaai, vandalisme en criminaliteit. Dit kan de leefbaarheid van de omgeving negatief beïnvloeden en de veiligheid van de bewoners in gevaar brengen.

Waardedaling van omliggende woningen: De aanwezigheid van aso-woningen kan de waarde van omliggende woningen doen dalen. Potentiële kopers kunnen worden afgeschrikt door de reputatie van de buurt, wat kan leiden tot financiële verliezen voor huiseigenaren.

Negatieve impact op sociale cohesie: Aso-woningen kunnen de sociale cohesie in een buurt ondermijnen. Bewoners kunnen zich onveilig voelen en minder geneigd zijn om contact te leggen met hun buren, wat kan leiden tot isolatie en een gebrek aan gemeenschapsgevoel.

Gebrek aan verantwoordelijkheid en respect: Het toestaan van ASO-woningen kan het signaal afgeven dat wangedrag en respectloos gedrag worden getolereerd. Dit kan leiden tot een vermindering van normen en waarden in de samenleving en een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij bewoners.

In de raadsinformatiebrief onder kop 2. G.P. Blankmanstraat staat het volgende;Perceeloppervlak circa 6.000 m² en 2.650 m².

De eerste locatie is een stuk grond gelegen aan de G.P. Blankmanstraat naast het woonwagenkamp. Deze grond is van de gemeente en heeft als bestemming sport. Het perceel onder het woonwagenkamp heeft de bestemming groen en is ook eigendom van de gemeente.

Het bovenste perceel wordt momenteel verhuurd aan Zeemacht en het perceel wordt incidenteel gebruikt voor boogschieten. Bij het vorige bestuur was het eventueel wel bespreekbaar dat de verhuur van dit perceel zou worden beëindigd. Inmiddels is er een nieuw bestuur dus zou dit opnieuw moeten worden verkend.

Het perceel onder het woonwagenkamp is een bosje dat verder niet in gebruik is. Vanuit flora en fauna zal dit een belemmering zijn. Verder is deze locatie ook eigenlijk te klein voor het aantal beoogde ankerplaatsen. Beide percelen liggen buiten de plofzone van de munitieopslag, maar wel binnen de zone waarbij er rekening moet worden gehouden met de bouwwijze. Er mogen geen gebouwen met een vlies- of gordijngevelconstructie alsmede grote glasoppervlakken worden gerealiseerd. Daarnaast ligt de locatie in de geluidszone van de industrie Haven. Hier zal extra aandacht voor moeten zijn en zal een besluit i.v.m. hogere geluidswaarde moeten worden genomen. Planologisch zijn er dus geen beperkingen voor de noordelijke locatie.

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER

Video, Woordvoering: Leerlingen vervoer

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 19-03-2024 10:58

Ons commissielid Netty Kolsteeg hield woordvoering verordening leerlingenvervoer MO 18/3/24

https://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-content/uploads/2024/03/Video-Woordvoering-Leerlingen-vervoer.mp4

Voor ons ligt ter advisering een wijziging op een verordening, het gaat hier om een bezuinigingsmaatregel en wel een die wordt toegepast op een kwetsbare groep in onze samenleving. Hiervoor wil de gemeente o.a. “procesregie” gaan toepassen, een mooi woord voor het bekijken van de zelfredzaamheid/netwerk van de ouders en ook om de kinderen te leren fietsen (MEE&de Wering) zolang ze maar geen gebruik hoeven te maken van de regeling leerlingenvervoer.

Er is eerder de wens geweest om naar de 6 km grens over te stappen, daar is tot nu toe van af gezien vanwege de grote maatschappelijke impact, volgens mij is dat onveranderd. Het houdt ook in dat de kinderen uit Den Helder buiten de boot komen te vallen, dan praten we over meer dan 70 leerlingen volgend jaar. Julianadorp zou dan nog wel gebruik kunnen maken van het leerlingenvervoer.

Er wordt dan ook het SMA ingeschakeld, een bureau van professionals, voor adviesering.

Er komen gesprekken en ieder jaar wordt bepaald of een kind nog wel recht heeft op een regeling.

Volgens mij moet er een heleboel worden opgetuigd op ambtelijk niveau en wij vragen ons af hoe hoog de kosten hiervan zijn. Wij zijn bang dat er van veel schoolverzuim sprake gaat zijn onder de kinderen die buiten de boot vallen in Den Helder. Wij als partij zijn zeker geen voorstander van deze verordening en vinden het jammer dat bezuinigen over de rug van een zeer kwetsbare groep in onze samenleving gaat.

Impressie MO-vergadering 18 maart 2024

Wijziging op de verordening leerlingenvervoer

Bij de wijziging op de verordening leerlingenvervoer is iedereen het er mee eens dat de 2 km afstand moet worden gehandhaafd. Dat er geen bezuinigingen moeten plaatsvinden over de rug van deze kwetsbare groep kinderen. Er is ook sprake van een Eigen Bijdrage. De raad is vorig jaar met de bezuiniging van €.150.000,– akkoord gegaan.

Het college zet in op zelfredzaamheid, dus het leren met het OV gaan, fietsen. Mocht dit niet gaan dan is er een regeling mogelijk. Wij zijn als partij tegen het instellen van de 6 km regeling. Uiteraard zijn hier ook de nodige kosten aan de inzet op zelfredzaamheid verbonden. Uiteindelijk houdt men vast aan de 2 km afstand en wordt dat het uitgangspunt. Dit gesteld hebbend ging het stuk als een hamerpunt naar de raad. Uiteraard kan er altijd een amendement in worden gediend om er uiteindelijk een bespreekpunt van te maken. Wij als partij hebben altijd tegen iedere vorm van bezuiniging op het leerlingenvervoer gestemd.

Video, Woordvoering: Kunst Station-Zuid

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 12-03-2024 09:32

De gemeenteraad van Den Helder in vergadering bijeen op 11 maart 2024, Motie: de grondexploitatie Station Den Helder Zuid

De Nederlandse gemeenten voelen momenteel de druk op de begroting, zo ook Den Helder.

Het college zoekt momenteel samen met de gemeenteraad naar de benodigde bezuinigingsvoorstellen en dat gaat pijn doen. Met deze motie verzoeken wij u om te overwegen de aankoop van twee kunstobjecten van Rudi van der Wint (ongeveer 950.000 euro) voorlopig in de ijskast te zetten en nu niet ten laste brengen van de

grondexploitatie, maar de de grondexploitatie Station Den Helder Zuid zelf wel voort te zetten zonder de aanschaf van deze kunstobjecten.

· Deze uitgaven van bijna een miljoen euro op dit moment een verkeerd signaal zou zijn en niet begrepen zal worden.

· De grondexploitatie primair bedoeld is voor de ontwikkeling en het beheer van gronden binnen de gemeente;

· De stationslocatie al een geweldige gebieds kwaliteitsimpuls zal krijgen met de uiteindelijke realisatie van het Nollenproject zoals eerder besloten;

· Het scheiden van de investeringen in kunst van de grondexploitatie zorgt voor een heldere financiële structuur;

· Het noodzakelijk is om de middelen van de grondexploitatie te reserveren voor de hoofddoelen waarvoor deze zijn bedoeld;

· Het natuurlijk mooi is als het kan om kunstwerken aan te kopen binnen een nieuwbouwproject;

· College en gemeenteraad momenteel zoekende zijn naar benodigde bezuinigingen;

· Om de aankoop van de twee kunstobjecten voorlopig uit de grondexploitatie weg te laten tot dat er meer bekent is over de stand van zaken van de benodigde bezuinigingen;

· De gemeenteraad te informeren over de voortgang van de grondexploitatie zonder de aanschaf van de kunstobjecten; en over de alternatieve

· (financierings) mogelijkheden voor de kunstobjecten;

Namens de fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder & Julianadorp,

De aankoop van twee kunstobjecten bij De Nollen in Den Helder wordt ter discussie gesteld

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 11-03-2024 11:01

Den Helder – De aankoop van twee kunstobjecten bij De Nollen in Den Helder wordt ter discussie gesteld tijdens de raadsvergadering van 11 maart 2024. De betreffende kunst is gemaakt door Rudi van der Wint en in totaal € 1.046.897,- waard. De aankoop ervan is onderdeel van de grondexploitatie Station Den Helder Zuid, één van de stukken die de Helderse gemeenteraad maandagavond vast dient te stellen.

Behoorlijk Bestuur en de PVV willen die grondexploitatie wel vaststellen, maar alleen als de aankoop van de twee kunstobjecten daar uit gehaald wordt. De fracties dienen daar maandagavond een amendement over in. “Dit om aankoop kunst en vaststelling grondexploitatie in het geheel zuiver te houden. De discussie over deze aankoop kan dan later nog worden gevoerd”, vertelt Sjoerd Oudijk, raadslid voor Behoorlijk Bestuur en opsteller van het amendement.

Met het oog op de benodigde bezuinigingen, vinden Oudijk en zijn fractie dat deze discussie belangrijk is om te voeren. “Wij vinden dit niet het goede moment om zo een hoog bedrag voor de aanschaf van kunst te gaan gebruiken. Het is nu een moment van prioriteiten stellen”, aldus Oudijk. Ook de Stadspartij wil de aankoop van de kunstwerken om deze reden ter discussie stellen. De fractie van Harrie van Dongen overweegt mee te gaan in het amendement of een bespreekpunt van het onderwerp te maken.

GASTSCHRIJVER: Participatie vs conflict Tillenhof 2

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 02-03-2024 09:16

Beste politiek geïnteresseerden,

In de schaduw van de iconische Lange Jaap in Huisduinen, ontvouwt zich een politieke storm. Deze is niet gevormd door natuurkrachten, maar door een conflict tussen omwonende van Tillenhof 2 en hun gemeentebestuur. Deze strijd, die nu zijn weg naar de rechtszaal vindt, symboliseert een dieper liggend probleem binnen onze lokale democratie: het falen van échte participatie.

“Participatie” is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt, vaak zonder substantie. In Huisduinen wilden omwonenden een bescheiden uitbreiding van hun buurt met negen seniorenwoningen. Dit was duidelijk gecommuniceerd tijdens het participatieproces. Toch koos de gemeente ervoor om dit advies naast zich neer te leggen en plannen voor elf duurdere en grotere huizen voor te stellen. Dit besluit, vervolgens als hamerstuk naar de gemeenteraad doorgeschoven, laat zien hoe de stem van de burger verwaait in de bureaucratische wind.

De gemeente mist hier een gouden kans om vertrouwen te herstellen. De tegenstrijdigheid tussen de aan bewoners getoonde plannen en de uiteindelijke grondexploitatie wijst op een gebrek aan transparantie en respect voor de input van burgers. Het principe van participatie, dat een cyclus van actie, leren, evalueren en aanpassen behelst, lijkt in dit geval een dode letter.

Ironisch genoeg werd op dezelfde avond dat dit besluit werd genomen, met veel bombarie een document aangenomen ter bevordering van burgerparticipatie. Een schril contrast met de realiteit voor de inwoners van Tillenhof 2, die zich bedrogen en genegeerd voelen. Dit is exemplarisch voor een breder probleem: participatie wordt vaak gereduceerd tot een rituele dans, waarbij de stappen al vaststaan en de muziek wordt bepaald door de gemeente, met burgers als machteloze toeschouwers.

Deze situatie is geen uitzondering. Van ontwikkelingen op Willemsoord tot de inrichting van hondenuitlaatgebieden, het patroon is consistent. Participatie verwordt tot een formaliteit, zonder echte invloed van of luisteren naar de burger. De boodschap moet luid en duidelijk zijn: participatie vereist actieve dialoog, openheid voor burgerlijke zorgen, en de flexibiliteit om plannen aan te passen op basis van deze input.

Het is hoog tijd dat de gemeente deze principes omarmt, echt begint te luisteren, en handelt naar de geest van echte democratie. De stem van de burger is immers het fundament van elke beslissing die in een democratie wordt genomen. In onze gemeente Den Helder, en overal, moeten we eisen dat deze stemmen niet slechts echo’s zijn in de politieke wind, maar de drijvende kracht achter verandering en verbetering in onze gemeenschappen.

Petitie wijziging OV Den Helder & Julianadorp, Bus dienstregeling 2024

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 21-02-2024 13:24

Vanaf 21 juli 2024 gaat er een nieuw vervoerplan gelden voor Noord-Holland Noord. Deze dienstregeling is in samenspraak met de gemeente en de provincie aangepast.

• Hierdoor zijn sommige lijnen of haltes op bepaalde dagen helaas komen te vervallen. Wanneer de regiomanager van Connexxion over een bepaalde lijn veel klachten ontvangt, kan er overwogen worden om de genomen beslissing te herzien.

• Julianadorp: Buslijn 30, rijdt medio juli nog maar 1 keer per uur, deze zou volgens de ondertekenaars van deze petitie 2x per uur moeten zijn.

• De Schooten: Met name de wijzigingen in de route die betrekking heeft op de oostkant van de Schooten, heeft tot gevolg dat haltes die veelal gebruikt worden door senioren en/of mindervalide nu komen te vervallen of een andere route gaan rijden. Deze wijzigingen heeft tot gevolg dat de loopafstanden groter worden en reizigers problemen ervaren om bijvoorbeeld het winkelcentrum Schooten Plaza te bezoeken.

Met name de route langs het zorgcentrum, zorgverleners en winkelcentrum Schooten Plaza zou naar mening van de ondertekenaars van deze petitie in stand gehouden moeten worden. Dit heeft betrekking op de lijn 34, de haltes Hendrik Baskeweg, Harpoenierstraat en Walviswaarderweg, Baljuwstraat.

Met de nieuwe regeling wordt de Schooten West niet voldoende meegenomen in de dienstregeling. De regeling vervoert mensen namelijk naar het Station Zuid en is te veel gericht op studenten en forensen.

• Indischebuurt: De halte Timorlaan ter hoogte van zorginstelling Ten Anker wensen de ondertekenaars te behouden.

• Ziekenhuis: De ondertekenaars van deze petitie wensen de busverbinding met het ziekenhuis volledig in stand te houden.

Petitie: Buslijnen Den Helder & Julianadorp, juli 2024

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 21-02-2024 13:24

Vanaf 21 juli 2024 gaat er een nieuw vervoerplan gelden voor Noord-Holland Noord. Deze dienstregeling is in samenspraak met de gemeente en de provincie aangepast.

Hierdoor zijn sommige lijnen of haltes op bepaalde dagen helaas komen te vervallen. Wanneer de regiomanager van Connexxion over een bepaalde lijn veel klachten ontvangt, kan er overwogen worden om de genomen beslissing te herzien.

•Julianadorp: Buslijn 30, rijdt medio juli nog maar 1 keer per uur, deze zou volgens de ondertekenaars van deze petitie 2x per uur moeten zijn.

•De Schooten: Met name de wijzigingen in de route die betrekking heeft op de oostkant van de Schooten, heeft tot gevolg dat haltes die veelal gebruikt worden door senioren en/of mindervalide nu komen te vervallen of een andere route gaan rijden. Deze wijzigingen heeft tot gevolg dat de loopafstanden groter worden en reizigers problemen ervaren om bijvoorbeeld het winkelcentrum Schooten Plaza te bezoeken.

Met name de route langs het zorgcentrum, zorgverleners en winkelcentrum Schooten Plaza zou naar mening van de ondertekenaars van deze petitie in stand gehouden moeten worden. Dit heeft betrekking op de lijn 34, de haltes Hendrik Baskeweg, Harpoenierstraat en Walvisvaarderweg, Baljuwstraat.

Met de nieuwe regeling wordt de Schooten West niet voldoende meegenomen in de dienstregeling. De regeling vervoert mensen namelijk naar het Station Zuid en is te veel gericht op studenten en forensen.

• Indischebuurt: De halte Timorlaan ter hoogte van zorginstelling Ten Anker wensen de ondertekenaars te behouden.

• Ziekenhuis: De ondertekenaars van deze petitie wensen de busverbinding met het ziekenhuis volledig in stand te houden.

• Nieuw & Oud Den Helder & Huisduinen

Lijn 32 maakt een lus rond het bedrijven terrein Nieuw Den Helder maar pakt station Zuid niet mee.

Lijn 37 rijdt slechts één keer per uur.

Er bestaat geen logische verbinding van en naar de Schooten.

De ondertekenaars van deze petitie wensen dit te herstellen.

Ondertekenaars wensen dat mbt:

Julianadorp:

Buslijn 30 twee keer per uur te laten rijden.

De Schooten:

Behoud met name de route van buslijn 34 langs het zorgcentrum, zorgverleners en winkelcentrum Schooten Plaza: de haltes Hendrik Baskeweg, Harpoenierstraat en Walvisvaarderweg, Baljuwstraat.

Indischebuurt: Behoud de halte Timorlaan ter hoogte van zorginstelling Ten Anker

Ziekenhuis: Behoud de busverbinding met het ziekenhuis volledig.

Nieuw & Oud Den Helder & Huisduinen:

Lijn 34 een halte Station Zuid krijgt zodat er een corridor verbinding van en naar de Schooten ontstaat.

Video, Woordvoering: Wijkgericht werken kwetsbare buurten

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 19-02-2024 15:20

Verder onze beantwoording en toelichting op vragen in diezelfde vergadering van 12 februari jl

Als eerste de vraag van de PVV, over het het financiële aspect. Wij vragen om een ruimtevrager, met betrekking tot de kadernota en dat dit dan doorberekend wordt en helder hoeveel dit gaat kosten en dat de raad daarover op dat moment gaat beslissen. Het is nu niet zo dat wij dat in de uitvoering al helemaal hebben berekend, maar vragen wel dat het wordt onderzocht en dat er met een voorstel wordt gekomen tijdens de begadelng van de kadernota. Zo zijn volgens ons ook de procedures in de raad en daar houden wij ons dan feitelijk ook aan.

MBT de vraag van Samen actief welke ging over het nut en noodzaak van de sociale wijk conciërge. Ik weet dat de woningstichting een heel mooi en goed werkend systeem heeft. Die hebben een een technisch en een sociaal wijkmeester. De gemeente heeft enkel technisch wijkconciërges, die meer op het technische vlak zitten, zoals het verwerken van meldingen over de openbare ruimte.

Wij willen terug naar zoals het voorheen was, toen was er een sociaal wijk conciërge die zichtbaar in de wijk was en bv aanschoof bij belangenverenigingen, ’s avonds en overdag en op deze manier haarfijn wist wat er in de wijk speelde. De wijk stad binnen de linie bestaat bv uit 9 buurten en deze buurten hebben hun eigen karakter en problematiek en de sociaal wijkconciërge wist haarfijn waar de pijnpunten zaten, maar ook welke partijen wel aan tafel konden zitten met elkaar en welke partijen niet. Dat ligt nu eenmaal soms wel eens wat gevoeliger, deze sociaal wijk conciërge kon dat heel goed verwoorden/aanvoelen en mee aan te slag gaan.

Wanneer bewoners bijvoorbeeld een idee hadden voor hun buurt, dan kwamen zij bij één van de inloop spreekuren en de sociaal wijk conciërge ging met die bewoners zitten om samen een plan op te zetten/uit te werken en deed een aanvraag bij het wijkbudget genaamd het wijk aanpak plus convenant, zoals dat toen heette, de pot waar je uit kan putten voor bewoners initiatieven.

Motie tbv kwetsbare buurten

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 10-02-2024 14:12

Komende maandag dienen wij een motie in tbv kwetsbare buurten.

Lianne Snel van Regio Noordkop schreef hier onderstaand artikel over.

https://www.regionoordkop.nl/category/politiek/

Den Helder – De gemeente Den Helder heeft op dit moment vier wijkbeheerders, namelijk voor Nieuw Den Helder, de Schooten, Julianadorp en Stad binnen de Linie. Deze wijkbeheerders zijn het aanspreekpunt voor inwoners met vragen over bijvoorbeeld de inrichting van hun straat, het organiseren van een wijkfeest of de toepassing van gemeentebeleid in hun woonomgeving. “Deze zaken zijn technisch van aard”, zegt Sylvia Hamerslag, fractievoorzitter van Behoorlijk Bestuur. Haar fractie wil dat de gemeente Den Helder naast de technische wijkconciërges ook twee sociale wijkconciërges instelt, die inwoners kunnen helpen met zaken als burenruzies.

Behoorlijk Bestuur gaat dat voorstel tijdens de komende raadsvergadering, op 12 februari, indienen via een motie. Deze motie is tweeledig. Enerzijds vraagt BB het college dus twee sociale wijkconciërges in te stellen en deze op te nemen in de Kadernota 2025-2028. Anderzijds wil de fractie van Hamerslag dat de veiligheidsoverleggen in buurten weer opgetuigd worden, naar voorbeeld van eerdere veiligheidsoverleggen in de Visbuurt en Tuindorp. Bij dat soort overleggen zijn bewoners belangenverenigingen aanwezig, met daarnaast de politie, welzijnswerk, verslavingszorg, de Omring, Woningstichting en de wijkconciërges(s) van de gemeente, om te praten over wat er speelt in de wijk.

Hamerslag: “Deze overleggen worden ontzettend gemist.”

De motie hoort bij het voorstel van het college om € 1,1 miljoen beschikbaar te stellen voor de aanpak van kwetsbare buurten, zoals de Visbuurt en Tuindorp-Oost. Behoorlijk Bestuur wil dat (een deel van) dit geld wordt besteed aan het heroprichten van de veiligheidsoverleggen. Volgens Hamerslag draagt het betrekken van de bewoners belangenverenigingen bij aan de sociale cohesie in de buurten en stimuleert het de burgerparticipatie.

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.