Vanaf 1 juli 2019
mogen de fietsers geen smartphone meer
gebruiken in het verkeer.
Geen gevaar of hinder veroorzaken met fiets.
Als u fietst, mag u geen gevaar zijn voor andere
weggebruikers. Dit staat in artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994.
Veroorzaakt u wel een gevaarlijke situatie? Dan kunt u beboet of veroordeeld
worden. Dit geldt ook als u een verkeersongeval veroorzaakt waarbij iemand
overlijdt of zwaar gewond raakt
Wat gaat er veranderen?
Voor al het gemotoriseerd verkeer is het sinds 2002 al
verboden om achter het stuur te bellen of te appen. Het verbod is nu uitgebreid
met alle elektronische apparaten, dus ook de laptop, de mobiele navigator of
geluidsdragers als de iPod. Fietsers vallen nu ook onder dat verbod omdat
volgens de minister „de verleiding van het bellen of van het lezen en schrijven
van berichten onderweg” te groot is geworden.
Waarom nu die wetswijziging?
Sinds 2002 is er veel meer bekend over de risico’s. Uit verschillende onderzoek blijkt dat automobilisten en fietsers 10 procent van hun reistijd besteden aan
bellen of appen en dat het bellen via een handheld telefoon de kans op een
ongeval verdubbelt. De Tweede Kamer drong dan ook al langer aan op aanscherping
van het verbod.
Wat mag er nu wel en niet?
Wie in het verkeer een mobiel elektronisch apparaat in zijn
handen heeft, is in overtreding. Handsfree
navigeren en muziek luisteren is wel toegestaan. Bijvoorbeeld via een koptelefoon waarmee u het
apparaat bedient. U moet wel zorgen dat u het omgevingsgeluid nog hoort. De
mobiele navigator op de fiets mag, zolang het maar geen afleiding vormt.
Als u stilstaat mag u uw telefoon of ander mobiel
elektronisch apparaat wel vasthouden en gebruiken.
Is het verbod handhaafbaar?
Een fietser die bellend of append gesignaleerd wordt, is
zichtbaar en dus makkelijk te traceren en aan te houden. De boete voor het
gebruik van een telefoon op de fiets wordt 95 euro.
Is er draagvlak voor?
Volgens de Fietsersbond, de ANWB en andere belangengroepen
in het wegverkeer wel degelijk. De Fietsersbond erkent dat mobiel
telefoongebruik op de fiets gevaarlijk is en ten koste van de verkeersveiligheid
gaat. Uit een door hun uitgevoerd onderzoek blijkt dat zes op de tien jongeren
onderweg hun mobieltje gebruiken. Vooral voor navigatie.
De Fietsersbond voorziet wel grote uitvoeringsproblemen bij
de inwerkingtreding en de handhaving van
het telefoonverbod voor fietsers.
De bond pleit dus voor
een technologische oplossing. Eentje die verder gaat dan de vrijwillige
fietsmodus en automodus. Volgens de Fietsersbond is de enige oplossing in een automatische moliliteitsmodus via de
telefoonproducenten. Zo’n mobiliteitsmodus schakelt de mogelijkheid om te appen
en te bellen uit maar belangrijke
functies zoals navigatie, muziek en noodoproepen blijven wel beschikbaar.
De Fietsersbond participeert in MONO, de landelijke
campagne tegen afleiding in het verkeer en roepen fietsers op om vrijwillig hun
telefoon in hun zak te houden