Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3 documenten

Unanieme steun voor CDA-motie Sociaal Mobiel Vervoer

CDA CDA Amstelveen 24-12-2019 11:40

Amstelveen – Het college van Amstelveen gaat onderzoek doen naar de mogelijkheden om in de gemeente Sociaal Mobiel Vervoer te realiseren. Het college werd daar tijdens de laatste raadsvergadering van 2019 toe opgeroepen in een unaniem door de gemeenteraad gesteunde motie van het CDA. Sociaal Mobiel Vervoer is een vorm van aanvullend doelgroepenvervoer. Vrijwillige chauffeurs maken in een elektrisch wagentjes korte ritjes met ouderen en mindervaliden naar bijvoorbeeld kapper, huisarts, supermarkt en ziekenhuis. Maar ook kan gedacht worden aan activiteiten in de buurt. De wagentjes mogen maximaal 45 kilometer per uur. Opheffen sociaal isolement CDA-raadslid Sandra van Engelen is indiener van de motie. ‘Sociaal Mobiel Vervoer kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verkleinen of opheffen van sociaal isolement. Het is een bewezen oplossing in de strijd tegen vereenzaming. In plaatsen als Haarlem, Groningen en Alkmaar rijdt al jaren een ZoefZoef en in Amsterdam gebeurt het onder de noemer van Max Mobiel.’ Er is volgens Sandra van Engelen grote behoefte aan deze vorm van fijnmazig openbaar vervoer. ‘WMO-vervoer is vaak lang onderweg. En de haltes van het openbaar vervoer zijn vaak ver weg of lastig bereikbaar.’ Van Engelen sprak ter voorbereiding met een oudere die nog thuis woont, maar wel behoefte heeft om deel te nemen aan activiteiten in verpleeghuis Nieuw Vredeveld. “Door zijn lichamelijke beperking kan hij deze afstand niet lopend afleggen. De regiorijder komt hem hiervoor niet ophalen en een taxi kan meneer niet betalen. Daardoor zit hij noodgedwongen thuis. Sociaal Mobiel Vervoer zou echt een uitkomst voor hem zijn.’

Unanieme steun voor CDA-motie Sociaal Mobiel Vervoer

CDA CDA Amstelveen 24-12-2019 11:40

Amstelveen – Het college van Amstelveen gaat onderzoek doen naar de mogelijkheden om in de gemeente Sociaal Mobiel Vervoer te realiseren. Het college werd daar tijdens de laatste raadsvergadering van 2019 toe opgeroepen in een unaniem door de gemeenteraad gesteunde motie van het CDA. Sociaal Mobiel Vervoer is een vorm van aanvullend doelgroepenvervoer. Vrijwillige chauffeurs maken in een elektrisch wagentjes korte ritjes met ouderen en mindervaliden naar bijvoorbeeld kapper, huisarts, supermarkt en ziekenhuis. Maar ook kan gedacht worden aan activiteiten in de buurt. De wagentjes mogen maximaal 45 kilometer per uur. Opheffen sociaal isolement CDA-raadslid Sandra van Engelen is indiener van de motie. ‘Sociaal Mobiel Vervoer kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verkleinen of opheffen van sociaal isolement. Het is een bewezen oplossing in de strijd tegen vereenzaming. In plaatsen als Haarlem, Groningen en Alkmaar rijdt al jaren een ZoefZoef en in Amsterdam gebeurt het onder de noemer van Max Mobiel.’ Er is volgens Sandra van Engelen grote behoefte aan deze vorm van fijnmazig openbaar vervoer. ‘WMO-vervoer is vaak lang onderweg. En de haltes van het openbaar vervoer zijn vaak ver weg of lastig bereikbaar.’ Van Engelen sprak ter voorbereiding met een oudere die nog thuis woont, maar wel behoefte heeft om deel te nemen aan activiteiten in verpleeghuis Nieuw Vredeveld. “Door zijn lichamelijke beperking kan hij deze afstand niet lopend afleggen. De regiorijder komt hem hiervoor niet ophalen en een taxi kan meneer niet betalen. Daardoor zit hij noodgedwongen thuis. Sociaal Mobiel Vervoer zou echt een uitkomst voor hem zijn.’

CDA wil actie tegen overlast gratis parkeergebieden

CDA CDA Amstelveen 23-10-2018 06:55

Amstelveen – CDA Amstelveen wil dat de gemeente actie onderneemt tegen de overlast op parkeergebied Zonnestein en bij de gratis parkeerplaatsen op Uilenstede en Kronenburg. In het gebied Zonnestein wordt veel gewandeld (al dan niet met honden). Voor kinderen is het een geliefd speelterrein. Omwonenden hebben recent hun zorgen geuit omtrent het feit dat sedert afgelopen zomer zeer regelmatig en voor meerdere dagen op de parkeerplaat tegenoverde Zonnesteinflatautobusjes geparkeerd stonden. Het betreftveelalauto’s met buitenlandse nummerborden. ‘In dit gebied geldengeen parkeervergunningen, iedereen mag vrijelijk parkeren’, zegt CDA-raadslid Sandra van Engelen. ‘Het wordt wat de omwonenden betreft echter een ander verhaal wanneer dat parkerenovergaat in kamperen.’ Overlast Gedurende de zomermaanden hebben zich bij die parkeerplaats regelmatig situaties van overlast voorgedaan: klapstoeltjes en tafeltjes kwamen tevoorschijn en deze namen de gehele stoep in beslag zodat wandelaars er niet langs konden. Bovendien werden de bosjes die grenzen aan de parkeerplekals openbaar toilet en prullenbak gebruikt. ‘Een even onwenselijke als onverkwikkelijke situatie’, aldus Van Engelen. Nu het jaargetijde verandertlijkt het kamperen te zijn afgelopen. ‘Wat blijft zijn busjes met buitenlandse nummerborden die af en aan rijden. Allerlei spullen worden verhandeld. Er vindt uitwisseling plaats van personen ennog altijd wordt in de busjes geslapen.Deze situatie wordt door de bewoners, nu het sneller donker wordt, als zeer onprettig/onveilig ervaren omdat niet duidelijk is wat gaande is.’ Mondelinge vragen Tijdens de commissievergadering ABM op donderdag 18 oktober heeft CDA-burgerraadslid Ties Eigenhuis reeds mondelinge vragen gesteld over de situatie. Burgemeester Bas Eenhoorn heeft aangegeven dat het probleem bekend is bij de gemeente. Er zijn in de afgelopen periode al 31 bekeuringen uitgedeeld. Parkeerdruk Uilenstede/Kronenburg Ook maakt het CDA zich zorgen over de toenemende parkeerdruk op Uilenstede en Kronenburg. De gratis parkeerplaatsen in dit deel van Amstelveen worden overdag in toenemende mate bezet door forenzen voor de Zuidas en Schiphol. Dit leidt tot onveilige situaties. Dat is de reden dat het CDA deze week schriftelijke vragen heeft gesteld over de situatie. ‘Het betreft mensen die de gratis parkeergebieden in Amstelveen gebruiken als alternatief voor de longpark op Schiphol en Zuidasforenzen die hun dure BMW net over de grens met Amsterdam parkeren, hun vouwfiets pakken en vervolgens naar hun kantoorbaan fietsen’, zegt CDA-burgerraadslid Clint Nieuwendijk. De parkeerdruk in het gebied neemt toe. Deze is in elk geval hoger dan de 80% die de gemeente Amstelveen als voorwaarde stelt om in een gebied betaald parkeren in te voeren. Deze regel (uit 2017) wordt volgens het CDA echter niet gehandhaafd. Het probleem is nog verslechterd door de komst van nieuwe hotels. Nieuwendijk: ‘Inmiddels is gebleken dat bezoekers van deze hotels de parkeerplaatsen van het hotel massaal ontwijken, omdat er voor deze plaatsen betaald moet worden.” Het feit dat er overdag veel auto’s geparkeerd staan, trekt veel criminaliteit aan. ‘Op 20 september is een Porsche verdwenen. Op 6 augustus is er voor 6000 euro aan dj-apparatuur gestolen uit een busje die in een afgesloten garage stond. Dit baart veel zorgen bij de bewoners van Uilenstede.’ Het CDA vraagt het college om uitbreiding van de mobiele of vaste cameracontrole. Ook wil de partij weten of er andere preventieve maatregelen kunnen worden ingezet. Ten slotte vraagt de partij ook om een representatiever onderzoek naar de parkeerdruk op Uilenstede en Kronenburg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.