Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

2 documenten

Bijdrage ChristenUnie aan bespreking Programmabegroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie Delft 22-10-2019 21:03

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1280586/131785/PGB 2020.jpgOp donderdag 17 oktober werd in de commissie de Programmabegroting 2020 -2023 besproken. Hierbij een samenvatting van de bijdragen van Joëlle Gooijer en Bert van der Woerd aan dit debat.

De ChristenUnie is blij dat het college een sluitende begroting heeft geleverd waarin het sociaal domein en de voorzieningen op peil blijven. Het belang van de zwakkeren wordt meegewogen in een samenleving gebaseerd op vrijheid. De ChristenUnie wil investeren in toekomstige generaties en komt op voor die vrijheid. Ook in Delft wordt niet elk belang gehoord en zijn er mensen die zich niet vrij voelen, zoals eenzamen. Onze manier van leven zorgt in bepaalde opzichten voor onvrijheid elders in de wereld of in de toekomst, omdat wij meer van de aarde gebruiken, dan ze kan leveren. Duurzame ontwikkelingsdoelen helpen bij het beoordelen van de begroting, besteden we geld aan de juiste zaken?

Ondanks dat Delft extra geld heeft ontvangen voor statushouders, meldt het college dat de huisvesting en maatschappelijke begeleiding in 2020 op dezelfde manier wordt uitgevoerd als tot nu toe gebeurde.

Hulp aan slachtoffers van mensenhandel in Delft zien we niet benoemd.

ChristenUnie ziet een tweedeling op de woningmarkt. De een kan wel verduurzaming betalen, een ander niet. Na de Bomenwijk, het Heilige Land is nu de Indische Buurt voor verbetering aan de beurt. Kunnen huurders in deze buurten blijven wonen met een hogere huur door woningverbetering?

Bewonersverenigingen signaleren onttrekkingen van woningen via bijvoorbeeld Airbnb. Heeft de gemeente voldoende capaciteit om te controleren dat men zich houdt aan regels zoals ze in Delft gelden? Het invoeren van een maximum aantal nachten zou in de nieuwe visie over het toerisme kunnen worden ingevoerd.

De weg naar een schuldenvrij leven van mensen in schulden blijkt door bewindvoerders nog wel eens belemmerd. Het college kan het % geslaagde trajecten toch wel meer laten stijgen dan van 77% naar 78 % met de extra 2 ton die het college steekt in de hulpverlening.

Het college hoeft niet te bezuinigen in het sociaal domein. Waarom dan wel 6,3 miljoen besparen? ChristenUnie Delft heeft wel enkele suggesties om geld te besparen én betere zorg te verlenen:

Housing First – waar daklozen met multi-problematiek eerst een woning krijgen; Familienetwerkberaad – in deze stad nog nooit echt goed van de grond gekomen, terwijl het bewezen effectief is.

In 2020 start een project voor ouderen. De vraag is hoe het college ervoor gaat zorgen dat er voldoende voor deze groep wordt gebouwd. Het Companen onderzoek moet snel opvolging krijgen.

ChristenUnie Delft ziet graag dat in een vrije samenleving organisaties die hoofdzakelijk met vrijwilligers werken worden ondersteund. De kinderboerderij, de waterspeeltuin, de kindertuinen en de wildopvang verdienen subsidie, omdat zij de samenleving ondersteunen.

Deze raad heeft een motie aangenomen om lokale journalistiek te ondersteunen. Waarom wacht het college een advies van de VNG af? De raad wil niet afwachten, wil wel het oordeel van het college.

Het college illustreert haar begroting met duurzame ontwikkelingsdoelen. Wat we in Delft vooral zien is voortzetten van oud beleid.Voorlopig zien we nog ontgroening van de binnenstad en verharding van binnenterreinen. De vraag is wat het college nu echt extra en beter doet nu u er etiketten van ontwikkelingsdoelen worden geplakt.

Bij duurzaam Delft goochelt het college met percentages CO₂ emissiereductie. Met één ding zal de gemeente toch rekening moeten houden, nl. dat elke volgende procent CO₂ emissiereductie of vervanging van fossiele energie door hernieuwbare energie moeilijker is en meer geld kost dan de zojuist behaalde procent.

Voor een bereikbare en leefbare stad wordt de Voorhofdreef versmald. De versmalling van de Voorhofdreef kan alleen doorgaan als er tegelijk compenserende maatregelen worden uitgevoerd, bijvoorbeeld een verbinding tussen de Beatrixlaan en de Martinus Nijhoflaan. Dat zal direct het Delflandplein ontlasten. Wat is de reden achter verplaatsing van de tramhalte op de Martinus Nijhoflaan? Besteed de € 87.000 voor onderzoek naar de overbodige halteverplaatsing anders.

Voor een schone en veilige stad verdient groeiparel winkelcentrum De Hoven onderhoud op niveau B, net als de binnenstad en het Agnetapark. Als het gaat om fietsveiligheid bij regen en in het donker, dan heeft de ChristenUnie nog een advies. Breng bij nieuwe fietspaden ledverlichting in de bestrating aan die met je mee beweegt.

Bij de Afdoening toezegging 2018-07 tarieven afvalstoffenheffing lijkt het college het belangrijker te vinden niet te stijgen op de COEL lijst, dan het principe te hanteren dat je betaalt voor je hoeveelheid afval. Het ging juist om differentiatie: toevoeging van een tarief voor een 2-persoonshuishouden.

In de tweede termijn hebben we gezegd blij te zijn met:

de toezegging van wethouder Vollebregt dat hij voor het eind van het jaar met voorstellen wil komen voor de regulering van Airbnb; dat er ruimte is voor ideeën zoals Housing First en Familienetwerkberaad in het Actieplan Sociaal Domein.

En Moties te overwegen over de onderwerpen:

Opvolging Companen onderzoek – sneller meer ouderenhuisvesting; Impuls lokale journalistiek; Versmalling Voorhofdreef; (niet) Verplaatsen halte Martinus Nijhoflaan; Groeiparel winkelcentrum De Hoven; Differentiatie tarieven afvalstoffenheffing; Beter verlichte fietspaden

 

Op 7 november vindt de besluitvormende Raad plaats en komen eventuele moties in stemming

Vragen over opvang dak- en thuislozen in Delft

ChristenUnie ChristenUnie Delft 20-12-2018 11:09

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1236037/131785/DakloosWe hebben als fractie Schriftelijke Vragen gesteld over de opvang van dak- en thuislozen in Delft. Aanleiding zijn de rekenkamerrapporten uit de vier grote steden die afgelopen voorjaar zijn verschenen. Daaruit blijkt dat er veel knelpunten zijn in de opvang van dak- en thuislozen en de uitstroom uit de maatschappelijke opvang. We willen weten hoe de situatie in Delft is.

Als centrumgemeente is Delft verantwoordelijk voor een kwetsbare groep inwoners. Het aantal dak- en thuislozen is de afgelopen jaren toegenomen. Ook is de problematiek waarmee dak- en thuislozen te kampen hebben veranderd – en veelal zwaarder geworden. We vinden het daarom belangrijk om te weten wat er speelt en of de gemeente de juiste dingen doet. Daarbij kan het beleid gespiegeld worden aan de bevindingen van de Rekenkamers in de vier grote steden. In de gemeenteraad praten we wel regelmatig over financiën en over bestuurlijke zaken, zoals de organisatie van het inkoopbureau. Maar we hebben het zelden over de mensen voor wie we het doen, of over de zorg die geleverd wordt. Juist nu de doelgroep groter lijkt te worden, en de problematiek verergert, is het zaak kritisch te onderzoeken of we de juiste dingen doen. Daarom vragen we als ChristenUnie om een reactie van het college op de bevindingen in de vier grote steden.

Dit zijn de gestelde vragen:

 

Schriftelijke vragen opvang en ondersteuning dak- en thuislozen

Aan:      College van Burgemeester en Wethouders Delft

Datum: 13 december 2018

 

In 2016 waren er signalen dat dakloosheid weer toenam. Zowel het CBS als Federatie Opvang constateerden een stijging van het aantal daklozen. Ook bleek de samenstelling van de populatie veranderd en meer divers te zijn geworden. De rekenkamers van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht zagen hierin aanleiding voor een onderzoek naar de opvang en ondersteuning voor dak- en thuislozen. Daarbij is onder meer onderzocht hoe de in-, door- en uitstroom in de keten voor maatschappelijke opvang verloopt. De resultaten van de onderzoeken zijn vastgelegd in de volgende rapporten:

Rekenkamer Amsterdam            Wachten op opvang (december 2017).

Rekenkamer Den Haag                Van de straat (januari 2018).

Rekenkamer Rotterdam              Niet thuis geven (mei 2018).

Rekenkamer Utrecht                   Opvang en zorg voor daklozen in Utrecht: knel in de keten (mei 2018).

 

Gezamenlijke bevindingen

In een gezamenlijke brief[1] schijven de rekenkamers:

“De G4 gemeenten hebben zich de afgelopen jaren elk op hun eigen wijze ingespannen om de maatschappelijke opvang en de toegang daartoe te verbeteren. Toch slagen zij er bij een behoorlijk deel van de dak- en thuislozen niet in om passende ondersteuning te bieden die leidt tot duurzame verbetering. Op diverse plekken in de keten doen zich – in termen van instroom, doorstroom en uitstroom – knelpunten voor. Alhoewel sprake is van onderlinge verschillen tussen de steden constateren wij overeenkomsten. Op hoofdlijnen constateerden wij bij Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht het volgende:

Gemeenten leveren onvoldoende passende ondersteuning bij de meestal zeer complexe problematiek van cliënten. Nog te vaak staat niet de cliënt, maar het systeem met allerlei regels en criteria centraal. Er zijn tekorten wat betreft opvangbedden en passende en betaalbare woonruimte binnen en buiten de opvangketen. De sturingsinformatie waarover gemeenten beschikken is van wisselende kwaliteit. Sommige van de G4-gemeenten hebben in de organisatie van opvang en ondersteuning onvoldoende aandacht voor leren, verbeteren en innoveren.”

Aan de slag

De rekenkamers sluiten hun brief af met:

“Het onderwerp vereist blijvende aandacht van de nieuwe gemeenteraden, zodat het de bestuurlijke prioriteit krijgt die het verdient. Over het algemeen ontvangen de gemeenteraden nog onvoldoende betrouwbare informatie om goed te kunnen sturen. De colleges van B en W hebben nog te weinig inzicht in de doelgroepen, de cliëntervaringen, de oorzaken van wachttijden en wachtlijsten en doelmatigheid en doeltreffendheid van de ondersteuning. De gemeenten zullen aan de slag moeten om dit te verbeteren. Betere informatie en inzichten zijn nodig om ondersteuning en opvang meer cliëntgericht en effectief in te zetten. Zo zullen de herstelkansen van daklozen moeten worden bevorderd, en de huidige hoge mate van terugval in dakloosheid omlaag worden gebracht.”

Delft

Delft levert ook maatschappelijke opvang. We zijn als gemeente verantwoordelijk voor een kwetsbare groep inwoners. In het verlengde van de bevindingen van de rekenkamers in de G4 heeft de ChristenUnie daarom een aantal vragen aan het college.

Heeft het college kennis genomen van de genoemde rekenkamerrapporten? Hoe staat Delft er wat betreft het college voor, als het gaat om de vier hoofdbevindingen van de rekenkamers: Gemeenten leveren onvoldoende passende ondersteuning bij de meestal zeer complexe problematiek van cliënten. Nog te vaak staat niet de cliënt, maar het systeem met allerlei regels en criteria centraal. Er zijn tekorten wat betreft opvangbedden en passende en betaalbare woonruimte binnen en buiten de opvangketen. De sturingsinformatie waarover gemeenten beschikken is van wisselende kwaliteit. Sommige van de G4-gemeenten hebben in de organisatie van opvang en ondersteuning onvoldoende aandacht voor leren, verbeteren en innoveren.” Is het college bereid om met een nota te komen rond de opvang en ondersteuning van dak- en thuislozen – waarmee het college aangeeft waar het college naar toe wil werken? Wat is de stand van zaken van het uitvoeringsplan 'Transformatie Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen'? Veel van de voornemens uit dit plan stonden (staan) ingepland in 2018, en zouden dus al moeten zijn uitgevoerd. Kan het college misschien een korte stand van zaken/ voortgangsrapportage op het uitvoeringsplan geven?

https://ris.delft.nl/document.php?m=1&fileid=573655&f=19f1ffcd0e752db3d8f3f4f90c3cc2f0&attachment=0&c=69571

 

Joëlle Gooijer Fractievoorzitter

 

[1] https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/7.extern/Rekenkamer/20180524_G4_Onderzoek_daklozen_brief_aan_gemeenteraden_def.pdf

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.