Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

3 documenten

De Hilversumse VVD zit niet stil: #ikshoplokaal en #goedvoorbeeld

VVD VVD Hilversum 14-06-2020 19:34

In december vorig jaar werd in de Chinese miljoenenstad Wuhan bij verschillende mensen een, zoals dat werd omschreven, ‘longontsteking van onbekende oorsprong’ waargenomen. Een maand later werd het virus  SARS-CoV-2 (een nieuw corona virus en veroorzaker van de ziekte Covid-19) voor het eerst geïdentificeerd. De oorsprong was vermoedelijk de Huanan Zeevruchtenmarkt in Wuhan, waar het met de duizenden stalletjes zo gezellig shoppen was: van Honingdas tot Mongoolse gazelle. En waar je zo lekker kon lunchen, zeker als je trek had in geroosterd vlees van wolven-welpjes of slangensoep.

 

En toen was er Corona

Binnen no-time overspoelde de ziekte de wereld. Tussen de gebeurtenissen op de markt in Wuhan en de gevolgen voor de markt in Hilversum (“Ongewoon gezellig”) lagen pak weg een kleine drie maanden. Ook Marco Pul van de gegrilde kipspecialiteiten, plantenverkoper Jan Westeneng, eierspecialist Gerke van Essen van Het Eigenwijze Ei en Ingrid & Lindy met hun cadeauartikelen uit Midden- en Zuid Amerika (om er maar een paar te noemen) werden plotseling geconfronteerd met de desastreuze gevolgen van de uitbraak.

De anderhalve-meter-samenleving deed zijn intrede. Er moesten verschillende maatregelen worden genomen om de overdracht van het virus tussen het winkelende publiek zo beperkt mogelijk te houden: de gangpaden op de markt werden breder gemaakt, er werd éénrichtingsverkeer voor de bezoekers ingesteld en er werden desinfectiespray zuilen geïnstalleerd.

Mocht de markt nog open blijven, de horeca, sport- en fitnessclubs en onder meer sauna’s kregen op zondag 15 maart te horen dat ze de tent voorlopig helemaal konden sluiten. Daarna volgenden vele winkels, al dan niet gedwongen. De winkelstraten waren plots uitgestorven. Kerkstraat, Groest en Gijsbrecht lagen er verloren bij. De parkeerterreinen bij winkelcentra als Kerkelanden en Seinhorst lagen er  vrijwel verlaten bij. Het winkelend publiek bleef voor een groot deel veiligheidshalve thuis. Er werden omzetdalingen van 50 tot 70 procent gemeld.

 

#ikshoplokaal

De Belgen weten het vaak zo mooi te zeggen. Ook in dit geval. Bij onze zuiderburen ontstond de campagne “Ik koop lokaal bij een winkelier van hier”. Ingegeven door het feit dat “lokale handelaars altijd klaar staan voor hun klanten en zuurstof geven aan de handelskern.” En in ons land werd de campagne #ikkooplokaal gelanceerd, met Hilversumse varianten als ‘Wees loyaal, koop lokaal’ en ‘Koop sociaal een pakketje lokaal’. Om de ondernemers in de mediastad een hart onder de riem te steken en een poging om de inwoners bewust te maken van het feit dat het midden- en kleinbedrijf écht in de problemen was gekomen.

VVD-raadslid Haitske van de Linde lanceerde eind mei twee acties: #Ikshoplokaal en #goedvoorbeeld. Voor de eerste campagne vroeg ze ontwerper Jan Johannes Ridderbos een beeld te creëren met de ‘skyline’ van Hilversum. Uiteindelijk haalden het oude raadhuis, de televisietoren, het raadhuis van Dudok, de Vitus en Beeld en Geluid het uiteindelijke resultaat. Een spontane inzamelingsactie onder de liberale leden leverde genoeg geld op om een paar honderd tassen met opdruk te bestellen (natuurlijk bij een Hilversums bedrijf: Innopress). https://www.vvdhilversum.nl/?p=7678

#ikshoplokaal-tas

De tas wordt as we speak gedrukt en is hopelijk volgende week verkrijgbaar. De donateurs die de tas mogelijk hebben gemaakt krijgen er uiteraard 1 voor henzelf en 1 om weg te geven. Wil je ook zo’n tas, dan kan dat natuurlijk! De bedrukte tas wordt verkrijgbaar via Haitske van de Linde voor € 5,00 per stuk. Hiermee help je de ‘campagnekas’ te vullen. Mail voor meer info naar: haitskevandelinde@vvdhilversum.nl

Er wordt ook gewerkt aan een ‘borreltas’, gevuld met heerlijke producten van lokale winkeliers. Zo’n tas krijgt een prijs die afhankelijk is van de inhoud, want we willen uiteraard de winkeliers een eerlijke prijs betalen. Zodra daar meer over bekend is zullen we dat laten weten.

 

Goede voorbeelden verdienen het om gezien te worden

De #goedvoorbeeld campagne bestaat uit een serie filmpjes over Hilversumse ondernemers die de coronacrisis hebben aangegrepen om het roer (deels) om te gooien. Raadsleden van de VVD-fractie bezoeken de ondernemers en laten ze aan het woord. Zo vertelt Frank Loois van de Gulle Graef over wat zij allemaal aangepast hebben in verband met de coronacrisis. Van koken voor de zorg, afhalen en bezorgen, tot de maatregelen om de zaak op 1 juni weer open te kunnen doen. Fractiemedewerker Ellis Zeeuw van der Laan (die ook met de borreltas bezig is) ging langs bij Taberna Samen en fractievoorzitter Frits Vogel laat Baki Cinar van eetlokaal Baak aan het woord die de coronacrisis heeft aangegrepen om zich helemaal op Turkse specialiteiten te richten.

Haitske van de Linde: “Het is hartverwarmend om te zien hoe ondernemers in Hilversum alles in het werk stellen om het hoofd boven water te houden. Met beide acties proberen we zoveel mogelijk die strijd te ondersteunen. Het voortbestaan van de Hilversumse ondernemers gaat ons echt aan het hart.”

Met enige regelmaat komen er nieuwe filmpjes in de serie #goedvoorbeeld bij. De oogst tot op heden kan je hier bekijken.

 

Ondernemers: ‘Ga niet bezuinigen, maar investeren!’

De medische coronacrisis is nu (tijdelijk?) uit het zicht. Nu staan de schijnwerpers volop gericht op de economische effecten. Het Stadsfonds Hilversum constateert dat de coronacrisis veel Hilversumse bedrijven hard heeft getroffen. Maar het Fonds stelt ook vast dat optimisme bij de ondernemers in de mediastad overheerst. Dat bleek uit een enquête onder ruim veertig midden- en klein bedrijven en culturele ondernemers waarvan de resultaten begin juni werden gepubliceerd.

Samenwerken en buiten de gebaande paden denken zijn adviezen die door de ondervraagden worden gegeven als de vraag wordt gesteld “Wat heeft de crisis u geleerd?” De ondernemers doen natuurlijk ook een beroep op de inwoners om zoveel mogelijk lokaal te kopen. En ook de gemeente kan een steentje bijdragen: maak innovatie mogelijk door soepel om te gaan met geldende regels en zet geen rem op nieuwe ontwikkelingen. En er is ook een oproep, gericht aan de gemeente: ga niet bezuinigen, maar investeren.

Fractievoorzitter Frits Vogel: “De VVD heeft ondernemen en ondernemers hoog in het vaandel staan. Wij zullen er dan ook alles aan doen om Hilversumse ondernemers naar vermogen met raad en daad bij te staan. Minder regels en innovatie ondersteunen, daar kan ik mij helemaal in vinden.”

Tekst: Klaas Pieter Rieksen communicatie VVD Hilversum

VVD: ‘denk in oplossingen en zoek de samenwerking’

VVD VVD Hilversum 04-05-2020 08:16

Het ziet er naar uit dat er nog een tijd ‘anderhalvemeter maatregelen’ nodig zullen blijven. Des te belangrijker om na te denken hoe middels ‘smart distancing’ het toch mogelijk is om binnen die richtlijnen te recreëren, sporten en uitgaan, én hoe we ondernemers helpen die niet aan de richtlijnen kunnen voldoen, zo vindt de Hilversumse VVD.

De afgelopen dagen hebben Frits Vogel en Haitske van de Linde gesproken met veel ondernemers, om te onderzoeken wat de gemeenteraad voor hen zou kunnen doen. Deze gesprekken hebben geleid tot twee concrete moties: een motie om het college te verzoeken een ‘1.5m Taskforce’ op te tuigen die proactief met ondernemers en organisaties (zoals bijv. sportclubs of culturele organisaties) gaat kijken hoe anderhalvemeter in te richten zou zijn. Belangrijk is dat ook diensten als de Brandweer vooraf meedenken.

De tweede motie bevat een voorstel om via het Stadsfonds steun te organiseren, waarbij samenwerking tussen ondernemers het uitgangspunt is, het ‘Bredase model’ onderzocht moet worden en ook de Hilversumse consumenten wellicht een steentje kunnen bijdragen.

Lees meer onder de foto.

https://www.vvdhilversum.nl/?p=7614 Lege terrassen en lege zaken. Hier willen de liberalen graag verandering in zien, binnen de richtlijnen en op basis van samenwerking.

Ondernemers en organisaties zullen out-of-the-box moeten denken om hun individuele locatie passend in te richten en de gemeente moet hen daarin proactief bijstaan en hen uitdagen om de samenwerking op te zoeken en solidair te zijn. Dat is het uitgangspunt van twee moties die de Hilversumse VVD-fractie heeft voorbereid voor de raadsvergadering van komende woensdag.

Fractievoorzitter Frits Vogel: “wij maken ons sterk voor Hilversum en de lokale Hilversumse economie in deze barre corona-tijden. Het is in ons aller belang dat we de economische activiteit -en daarmee verdiencapaciteit- die er in Hilversum binnen de richtlijnen mogelijk is maximaal benutten. Daarom zijn mijn collega Haitske van de Linde en ik de afgelopen dagen in gesprek gegaan met een aantal Hilversumse horecaondernemers om te kijken wat wij zouden kunnen doen om hen in deze situatie bij te staan. Dat heeft tot twee voorstellen geleid.”

Het eerste voorstel gaat over een proactieve houding vanuit de gemeente. De gemeente is betrokken in haar rol als handhaver, vergunningverlener en/of subsidieverstrekker, zo stelt de liberaal. En daarom stelt hij het college voor om een 1.5m-Taskforce in te richten, die proactief met ondernemers en organisaties zoekt naar mogelijkheden om anderhalvemeter-proof open te kunnen gaan.

De VVD vindt het belangrijk dat hierbij alle mogelijke oplossingsrichtingen bespreekbaar zijn, zoals: tijdelijke ontheffingen voor grotere terrassen, nieuwe terraslocaties aanwijzen, het aanbrengen van luifels, uitgifte-luiken, tenten, schermen, looproutes, mobiele barren, etcetera. Ook willen zij dat betrokken diensten, zoals bijvoorbeeld de brandweer, deel uit gaan maken van deze 1.5m Taskforce, om vooraf mee te denken over wat er wél kan, zodat niet achteraf zaken verboden worden als er al veel tijd en moeite in gestoken is.

De tweede motie van de liberalen gaat over de manier waarop ondernemers gesteund kunnen worden. Haitske van de Linde: “we moeten zorgen dat elke euro van onze inwoners zo effectief mogelijk wordt ingezet. Daarbij vinden we het belangrijk dat mensen die steun vragen aan de gemeente ook bereid zijn om zelf een ander te steunen. Er zijn helaas ondernemers die de pech hebben van een locatie die niet aan te passen is aan de richtlijnen, en dit zijn niet per definitie zaken die onder normale omstandigheden slecht draaien. Wij vinden het belangrijk dat ook we ook die ondernemers steunen. Hilversum vormt één eco-systeem en we moeten met z’n allen samenwerken om hieruit te komen: alleen samen krijgen we Corona onder controle.”.

Van de Linde komt met een voorstel om onderlinge samenwerking het vertrekpunt te maken voor steun. “Het is goed als een sector vanuit eigen expertise de samenwerking zoekt en ook zélf onderling hulp kan bieden.” Er is een bestaande structuur waarin ondernemers samenwerken en die financiële steun toekent op projectbasis: het Stadsfonds. Het voorstel van de VVD is dat het college op zo kort mogelijke termijn samen met (in ieder geval) het bestuur van het Stadsfonds, Centrum Hilversum en een branchevereniging als Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Hilversum bekijkt hoe het Stadsfonds kan worden ingezet om Corona-steun te verstrekken aan (horeca-)ondernemers en welke criteria hiervoor zouden moeten gelden. En om reeds bestaande fondsen beschikbaar te maken.

Hierbij moet niet alleen gedacht worden aan rechtstreekse financiële steun, maar ook aan mogelijkheden als garanties om rentekosten te drukken en de liberaal geeft als denkrichting mee dat het fonds tevens te vullen kan zijn middels een ‘solidariteitsheffing’; een ‘coronadubbeltje’ of ‘coronakwartje’. Ondernemers die wél open kunnen berekenen een solidariteitstoeslag op hun producten om collega’s te kunnen steunen die niet open kunnen. Hilversumse consumenten betalen op die manier bijvoorbeeld een kwartje meer voor een biertje en dat kwartje vloeit in het fonds waaruit de ondernemers worden geholpen. Ook verzoekt de VVD het college om ‘het Bredase model’ te onderzoeken, In deze aanpak zoeken pandeigenaren, brouwerijen en ondernemers onder aanvoering van (in het geval van Breda) de burgemeester naar een gezamenlijke oplossing om de druk van de huurlasten te verlagen.

Gemeentelijke steunmaatregelen van welke vorm dan ook zouden via het Stadsfonds beschikbaar of bereikbaar gemaakt moeten worden, waardoor samenwerking het vertrekpunt wordt voor steun. Van de Linde is blij met de positieve instelling waarmee de voorstellen worden ontvangen in horeca-kringen. “Ondernemers willen dolgraag weer aan de slag en er is veel bereidheid om elkaar te steunen.”

Geef Hilversumse horeca -letterlijk- de ruimte

VVD VVD Hilversum 30-04-2020 11:34

Normaal gesproken zouden we op een zonnige dag een cappuccino, biertje of een glas wijn drinken op het terras van een van de mooie horecagelegenheden die Hilversum rijk is. Vanwege het ellendige coronavirus kan dat allemaal tijdelijk niet en dat is funest voor onze Hilversumse horeca, die cruciaal is voor de levendigheid van onze stad. Daarom willen wij de Hilversumse horeca de ruimte geven om hun zaken ‘anderhalvemeter-proof’ te maken, zodat we in de startblokken staan om op een verantwoorde manier weer open te gaan zodra daarvoor groen licht gegeven wordt.

Normaal gesproken zouden we op een zonnige dag een cappuccino, biertje of een glas wijn drinken op het terras van een van de mooie horecagelegenheden die Hilversum rijk is. Vanwege het ellendige coronavirus kan dat allemaal tijdelijk niet en dat is funest voor onze Hilversumse horeca, die cruciaal is voor de levendigheid van onze stad.

Helaas moeten we rekening houden met ‘anderhalvemeter’ tot er een vaccin of medicijn is. Vooral in de horeca vraagt het om creativiteit en out-of-the-box denken om een zaak ‘anderhalvemeter-proof’ te maken.

Gelukkig is voor ondernemers het glas altijd halfvol en zien zij alweer kansen, als een ander nog moet bijkomen van problemen.

Als VVD willen wij maximaal de ruimte geven aan onze ondernemers om hun zaken anderhalvemeter-proof te maken. Het beste wat wij kunnen doen als politiek is niet in de weg lopen, maar ruimte maken. Dat geldt altijd al, maar in dit soort situaties nog eens extra.

Letterlijk ruimte.

Meer meters voor onze horeca door bijvoorbeeld de gehele Kerkbrink te laten gebruiken voor terrassen. Ook als we daarvoor tijdelijk fietsroutes moeten omleiden. Natuurlijk moeten de hulpdiensten hun werk kunnen doen in geval van nood, maar verder moeten we alleen maar denken in mogelijkheden! Dat geldt uiteraard ook voor de Groest, de Markt en andere plekken.

Ook financiële ruimte is nodig. Dus in ieder geval geen extra precario-bonnetjes, maar juist onderzoeken hoe wij onze horeca-ondernemers verder kunnen helpen.

Laten we in vredesnaam zorgen dat zoveel mogelijk zaken het hoofd boven water kunnen houden. En dat we snel weer uit eten of het terras op kunnen. Anderhalvemeter-proof.

Frits Vogel VVD Hilversum

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.