Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eindelijk de Luchtvaartnota uitgebracht, de visie van het ministerie op de toekomst van de luchtvaart in Nederland. 'Verantwoord vliegen naar 2050' heet het document. ,,Maar zo verantwoord vinden wij het helemaal niet'', reageert GroenLinks-raadslid Niels Jeurink. ,,Want de luchtvaart mag van het ministerie gewoon blijven groeien zoals het altijd al deed.''

Er is volgens Niels Jeurink amper aandacht voor de overlast die dat veroorzaakt. ,,Amper aandacht voor de gevolgen voor natuur, milieu en klimaat. Ja, geprobeerd wordt het aantal nachtvluchten op Schiphol te verminderen. Maar het 'wisselgeld' dat daarvoor lijkt te worden gevraagd is opening van Lelystad Airport! Met alle gevolgen van dien, ook voor Kampen.''

Zienswijze Alle reden dus voor een zienswijze. ,,We vinden dat luchtvaart net als iedere andere transportsector behandeld moet worden en niet als een doel op zich. We vinden dat vluchten tot 750 kilometer door de trein vervangen moeten worden. Dat er een eerlijke prijs gevraagd moet worden voor vliegtickets. En natuurlijk dat Lelystad Airport niet open mag zodat er geen laagvliegende vliegtuigen over onze gemeente komen. Dat alles, en meer, lees je in onze zienswijze."