GroenLinks Hilversum hecht veel waarde aan een gezonde leefomgeving in het Gooi en ziet het verkeer op de A27/A1 en de 500.000 vluchten per jaar op Schiphol als oorzaak van geluidsoverlast en de slechte luchtkwaliteit. “Schiphol kan niet verder groeien, 500.000 vluchten per jaar is echt over de grens van wat de regio aankan,” aldus raadslid Frank Kool.

Klachten van vliegoverlast spelen al jaren. GroenLinks is bang dat de overlast in de komende tijd verder zal toenemen door veranderingen die Schiphol wil doorvoeren. Suzanne Kröger is voor GroenLinks woordvoerder Luchtvaart in de Tweede Kamer. Op zaterdag 8 december bezocht zij Hilversum - Wijdemeren om samen met de fracties en vrijwilligers van GroenLinks te spreken over Schiphol. Kröger heeft in Den Haag gevraagd om bij het verlenen van landingsrechten voorrang te geven aan schonere en stillere vliegtuigen. Het voorstel van Suzanne Kröger kan ook in het Gooi gaan helpen om de overlast van Schiphol te beperken.

Suzanne Kröger spreekt zich in de Tweede Kamer ook uit tegen de laagvliegroutes op de luchthaven Lelystad aan. Het verplaatsen van toeristenvluchten van Schiphol naar Lelystad zal niet tot minder overlast in Hilversum leiden. Schiphol zal de ruimte die dan ontstaat onmiddellijk benutten voor zakenvluchten die alleen maar meer overlast in het Gooi gaan geven.

GroenLinks wil ook dat er een einde komt aan de misleidende en kromme berekening die wordt gehanteerd bij de berekening van de CO2-uitstoot door de luchtvaart. Op dit moment wordt alleen de uitstoot van grondverkeer, starten en landen meegenomen in het onderzoek. Hierdoor blijft tot wel 90% van de CO2-uitstoot buiten beeld en dus kan de Tweede Kamer geen eerlijk oordeel vellen over de impact van vliegen op klimaatverandering.