Centrum vanaf zomer ’19 autoluw Alleen wie er echt moet zijn, kan straks nog met de auto door de binnenstad rijden. Parkeren in het centrum kan alleen in de parkeergarages. Er komt een einde aan de fietsenzee; fietsen worden gestald in de fietsenstallingen en op aangewezen plaatsen. Voor deze maatregelen is brede steun in de gemeenteraad. Het centrum wordt veiliger en leefbaarder. Dat is de conclusie van het rondetafelgesprek dat VVD, D66 en GroenLinks deze week organiseerden in de raad. Partijen zijn blij met de brede steun. De autoluwe binnenstad is een langgekoesterde wens van de drie partijen. In de afgelopen twee jaar heeft de gemeente met bewoners, gebruikers en andere betrokkenen gesprekken gevoerd over oplossingen voor een aantal geconstateerde problemen. Sluipverkeer, overlast van beleverende vrachtwagens en last van overal geparkeerde fietsen zijn drie op te lossen zaken. Met behulp van een aantal stellingen, werd in het gesprek duidelijk welke kant de andere partijen op willen. Wethouder Buijtelaar van mobiliteit en luchtkwaliteit vroeg tijdens de Ronde steun om de binnenstad af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Vanuit de raad werd de wens aangegeven om uitzonderingen te maken voor bewoners, mindervaliden, hulpdiensten en verkeer dat er zo af en toe moet zijn, zoals bevoorrading, vuilophaaldiensten en taxi’s. Parkeren voor bezoekers kan alleen nog in de parkeergarages. Een idee is om de 49 betaald parkeerplaatsen in de stad op te heffen, voor beter historisch zicht. Er komen ook strengere regels voor fietsparkeren. Als meer mensen met de fiets naar de stad komen, zal het aantal geparkeerde fietsen ook toenemen. Het centrum beschikt over een aantal mooie stallingen maar deze worden nog slecht gebruikt. De wethouder heeft plannen klaarliggen om deze beter vindbaar te maken. Tevens stelde hij voor om de opgeheven betaaldparkeerplaatsen deels om te bouwen tot aangewezen fietsparkeerplaats en deel te benutten voor vergunningparkerenvoor bewoners die ergens anders moeten parkeren om het historisch gedeelte beter te benutten. Verder is de wens uitgesproken om beter te handhaven op foutgeparkeerde auto’s en fietsen. Met de distributiesector wil de gemeente afspraken maken om in uiterlijk 2025 met uitstootvrije vrachtwagens te beleveren. Wie eerder met schoon vervoer komt, mag rekenen op ruimere ‘venstertijden’. VVD, D66 en GroenLinks willen in de zomer van 2019 de binnenstad autoluw zien. De wethouder komt rond 1 maart met een voorstel waarover de raad zich zal buigen, nadat er inspraakmogelijkheden zijn.