Nieuws van politieke partijen in Zaanstad inzichtelijk

8 documenten

Geruststellende woorden voor ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 04-08-2019 20:37

Geruststellende woorden voor ondernemers van wethouder over de nieuwe Zaanbrug. ,,Ik ben inderdaad op bezoek geweest bij Bedrijvenvereniging Wormerland’’, zegt wethouder Rob Berkhout. Aanleiding was een brandbrief van de ondernemers. ,,Ze maken zich zorgen over de verkeersmaatregelen die nodig zijn tijdens het vervangen van de Zaanbrug.’’ Daarop wordt bezuinigd, omdat de bouwkosten oplopen. Berkhout: ,,Of ik ze gerust heb kunnen stellen, weet ik niet. Ik heb verteld dat de aanbesteding nog loopt en dat de verkeersmaatregelen volgens het onderzoeksbureau voldoende zijn. Je moet afwachten hoe dat straks in de praktijk gaat. Wat dat betreft deel ik de zorgen van de ondernemers ook wel.’’ Als de Zaanbrug volgend jaar wordt vervangen, komt er een noodbrug. Voetgangers, fietsers, de hulpdiensten en een kleine bus voor het openbaar vervoer mogen daar gebruik van maken. Het overige verkeer is aangewezen op de Prins Clausbrug, de N514 (Noordweg en Ned Benedictweg) en de N246. Onderdeel van het plan is een tijdelijke verbreding van de N514. Berkhout: ,,Daarmee verbeter je de afwikkeling richting Wormerveer. De Clausbrug vormt een bottleneck. ,,Die kun je niet eenvoudig even breder maken.’’ https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190804_15726055/geruststellende-woorden-voor-ondernemenrs-van-wethouder-over-de-nieuwe-zaanbrug?utm_source=google&utm_medium=organic

1,5 miljoen besparen op ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 29-06-2019 07:45

1,5 miljoen besparen op verkeersmaatregelen is wachten op problemen. #Wormerveer en #Wormer zullen vollopen omdat extra maatregelen aan de Ned Benedictweg niet worden genomen. Er zal dagelijks sprake zijn van een verkeersinfarct. Het is tijd dat dit prestigeproject tot een einde komt en dat er normaal met belastinggeld wordt omgegaan. De kosten van de vervanging van de brug zijn opgelopen: omdat de aanbesteding dreigde te mislukken is het budget met 1.500.000 euro verhoogd. De kosten waar het college van #Zaanstad en #Wormerland over spreken zijn veel hoger dan wordt aangegeven. Zonder indexering was het bedrag in de aanvang van het project al 22 miljoen, wij schatten het bedrag op 28 á 30 miljoen. De nieuwbouw van de Zaanbrug wordt door de beide gemeentes nu geraamd op 23.454.193 euro, waarvan Zaanstad en Wormerland elk 6.121.241 euro voor hun rekening nemen en de provincie 11.111.711 euro. Het niet vervangen maar renoveren van de brug zou Zaanstad een geschatte 3.500.000 euro kosten, zo heeft het college de raad laten weten. In Wormer passen ze hetzelfde trucje toe, dus zouden beide gemeentes 7 miljoen moeten betalen om uit de aanbesteding te stappen. Pertinent gelogen. “Vier minibussen per uur over de tijdelijke Zaanbrug laten rijden bespaart de provincie 350.000 euro tijdens de bouw van de nieuwe brug tussen Wormerveer en Wormer, omdat Connexxion dan geen vergoeding hoeft te krijgen voor de kosten van het omrijden.” Omdat ook de hulpdiensten van de noodbrug gebruik moeten kunnen maken zijn daarvoor geen extra investeringen nodig. https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/2050824271713176?s=1681227787&sfns=mo

Aanpak Verkeersdruk Ambacht en ...

VVD VVD Zaanstad 30-05-2019 19:18

Aanpak Verkeersdruk Ambacht en Thorbeckeweg (AVANT) door Tjeerd Rienstra De verkeersdrukte op de Thorbeckeweg zal de komende jaren flink toenemen en daardoor ook nog meer opstropen bij de kruising met de Wibautstraat. Hier is de afgelopen tijd het plan AVANT voor ontwikkeld en in detail uitgewerkt. De Raad is akkoord gegaan met het een voorkeursalternatief voor de aanpak van de Thorbeckeweg (project AVANT), waarmee de doorstroming en veiligheid van auto, bus en fiets wordt verbeterd en de overlast voor omwonenden wordt verminderd. Het voorkeursalternatief houdt op hoofdlijnen in dat de Thorbeckeweg straks via een tunnel onder de Wibautstraat doorgaat. Ook komt er een T-aansluiting ter hoogte van busbrug De Vlinder voor zowel auto als openbaar vervoer en wordt de aansluiting van de Westkolkdijk op de Thorbeckeweg opgeheven. Het Rijk, de Provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Zaanstad en Oostzaan hebben dit plan samen uitgewerkt. Voor de VVD is dit een belangrijke realisatie van een speerpunt uit het verkiezingsprogramma.

Waar de vogeltjes fluiten Het heeft ...

Democratisch Zaanstad Democratisch Zaanstad Zaanstad 16-05-2019 17:09

Waar de vogeltjes fluiten Het heeft even geduurd -de laatste keer was toen mevrouw Faber nog burgemeester was- maar de drie gemeentelijke tolken mogen weer naar buiten. Bij het horen van dat nieuws moeten zij juichend van hun ondertussen versleten bureaustoelen zijn opgesprongen: "Hoera! Wat fijn! Waar gaan we naartoe? Hè, Poelenburg? Alweer?" Ja, maar deze keer niet om in drie talen te vertellen dat men geen vuilnis van drie hoog over de railing naar beneden mag gooien, of dat je geen frituurvet door het riool mag spoelen. Hoewel dat nog steeds gebeurt. Deze keer mogen ze in Poelenburg in de drie meest gangbare talen aldaar gaan vertellen dat je geen luiers, luierdoekjes door het toilet en geen dode schapen door de gootsteen mag drukken. Naast zand en luiers is er in het nog nieuwe riool van de Zaanse prachtwijk ook een kadaver van een schaap gevonden. Omdat er mensen zijn die in tijde van mevrouw Faber's theekransjes nog niet in Poelenburg woonden, die zelf ook niet kunnen bedenken dat schapenlijken en luiers slecht voor riool en milieu zijn, mogen de drie tolken van Zaanstad weer langs de Poelenburgse deuren. Dat vinden wij fijn voor de tolken, want iedereen heeft het recht om buiten in het zonnetje over riolen, babypoep en schapenlijken te praten.

Kosten van de Zaanbrug willen maar ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 19-04-2019 14:00

Kosten van de Zaanbrug willen maar niet geheim blijven Als in Zaanstad een stuk over de kosten van de Zaanbrug geheim is, dan is de kans groot dat het elders wel in te zien is. Eerst waren daar de ‘geheime’ cijfers over een duurdere brug die door de provincie online waren gezet en nu gaat het over een nog duurdere brug waar Wormerland – onbedoeld – kond van heeft gedaan middels haar digitale kanalen. Nu er een geheim stuk op straat ligt waaruit duidelijk wordt dat de Zaanbrug opnieuw duurder uitvalt wilde de POV gisteren tijdens de raadsvergadering weten wat die onthulling betekent voor de status van het betreffende stuk, welke (financiële) consequenties de Wormerlandse blunder heeft voor de aanbesteding en voor de gemeente Zaanstad en vroeg zich af of het geen tijd wordt om de hele zaak af te blazen en een ‘plan B’ op te stellen, inclusief een financiële onderbouwing. De uitkomst van een beraadslaging over de juridische gevolgen die bijna twee uur duurde was dat als een stuk eenmaal openbaar is, dat ook openbaar blijft. En dat op een later tijdstip opnieuw over de brug gesproken wordt. https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/1938821589580112?sfns=mo

Knulliger gaat het niet worden. ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 16-04-2019 16:10

Knulliger gaat het niet worden. Geheime brief aanbesteding Zaanbrug gewoon openbaar op de website van de gemeente Wormerland. Vervelender nog, wij wachten al een maand op beantwoording van vervolgvragen die we hebben gesteld. Zaanbrug € 1,5 miljoen duurder, nu € 13.750.000 De aanbesteding van de nieuwe Zaanbrug tussen Wormer en Wormerveer is ‘opgeschort’ omdat geen bedrijf gevonden kan worden die de brug voor € 12.250.000 wil bouwen. Dat blijkt uit een (geheime) Raadsinformatiebrief van de gemeente Wormerland. De brief is opgesteld naar aanleiding van vragen van de POV Wormerland over het ‘opschorten’ van de aanbesteding van de Zaanbrug. Zaanstad, Wormerland en de Provincie Noord-Holland gaan tijdelijke verkeersmaatregelen anders uitvoeren wat een besparing van ruim € 1,5 miljoen oplevert. Met dat bedrag wordt het budget voor de bouw van de Zaanbrug opgehoogd. Volgens Wormerland was het noodzakelijk het budget te verhogen: “Wordt het plafondbedrag niet verhoogd dan is het vrijwel zeker dat de aanbesteding mislukt.” De provincie heeft aangegeven niet meer bij te willen dragen. De alternatieven zijn beperkt. Als het ontwerp ‘versoberd’ wordt, kost dat al snel twee jaar, maar omdat verwacht wordt dat de prijzen zullen stijgen, lijkt dat een zinloze operatie. https://www.deorkaan.nl/zaanbrug-e-15-miljoen-duurder-nu-e-13-750-000/

Dankzij een motie van de VVD ...

VVD VVD Zaanstad 26-02-2019 09:17

Dankzij een motie van de VVD 👇🏻 ————————————————- Meedenken over het busvervoer in Zaanstad Online enquête helpt gemeente inzicht te krijgen in behoefte inwoners Hoe vaak moeten de bussen in Zaanstad in de toekomst gaan rijden? Moeten het elektrische bussen worden of is diesel oké? Meer bussen in de spits of juist meer ’s avonds en in het weekend? De gemeente Zaanstad heeft een online vragenlijst gemaakt over het busvervoer. Zo kunnen inwoners meepraten over wat zij belangrijk vinden. De Vervoerregio Amsterdam organiseert het openbaar busvervoer in de Zaanstreek. Elke tien jaar krijgen vervoerbedrijven de kans om mee te dingen naar een contract. De voorbereiding voor het nieuwe contract is begonnen en er wordt nu nagedacht over de eisen aan het busvervoer. Over de routes die moeten worden gereden, hoe vaak de bussen rijden en wat voor bussen het moeten zijn. Inwoners gevraagd om mening te geven over busvervoer Wethouder Mobiliteit en lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, Gerard Slegers: “Het is een uitgelezen kans om wensen door te geven over het busvervoer in Zaanstad. De raad kan aan de vervoerregio aangeven wat de behoeften van de Zaanse inwoners zijn als het gaat om het busvervoer. De resultaten van de enquête zal de Vervoerregio betrekken bij het opstellen van eisen waar een vervoerbedrijf aan moet voldoen als zij willen meedingen naar het nieuwe contract.” De gemeente Zaanstad vindt het belangrijk te weten wat inwoners belangrijk vinden aan het busvervoer. Daarom is een online vragenlijst gemaakt die iedereen kan invullen. Ook wordt het Zaanpanel uitgenodigd de vragenlijst in te vullen. De gemeenteraad bespreekt de resultaten van de enquête en bepaalt welke wensen zij aan de Vervoerregio doorgeeft. De Vervoerregio maakt vervolgens afwegingen: waar is behoefte aan en wat is haalbaar? In oktober 2019 neemt de Vervoerregio een definitief besluit. Invullen van de enquête De vragenlijst staat op www.zaanstad.nl, zoekterm ‘vragenlijst bus’ of klik hier. Daar is de enquête in te vullen. Veel tijd kost het niet en de mening van de inwoners wordt zeer gewaardeerd. Geen internet? Vraag dan een papieren versie van de vragenlijst aan via telefoonnummer 14075 of haal een papieren vragenlijst op bij de receptie van het stadhuis. Meedoen aan de enquête kan tot en met 11 maart 2019.

Westzijde 30 km-zone! ROSA wil dat ...

ROSA ROSA Zaanstad 14-02-2019 13:23

Westzijde 30 km-zone! ROSA wil dat Zaanstad, waar mogelijk, een dertig-kilometergebied wordt. Daarom dienen wij vanavond, samen met andere partijen, opnieuw een motie in om de gehele Westzijde tot dertig-kilometerzone te laten verklaren. De motie is hier te lezen: https://zaanstad.raadsinformatie.nl/document/7324832/1/Motie%20vreemd%2030km%20Westzijde%20feb%202019 De fietsersbond Zaanstreek legt in onderstaand stuk helder uit waarom dit een goed plan is: “Bij 50 km neemt de ernst van ongelukken beduidend toe als je het vergelijkt met 30 km. Er gebeuren 30% meer letselongevallen, 50% meer ernstige letselongevallen en 60% meer dodelijke ongevallen. Tussen 1998 en 2007 zijn er door snelheidsverlaging 1600 verkeersdoden minder gevallen, stelt VVN (Veilig Verkeer Nederland).” Lees hier verder: https://zaanstreek.fietsersbond.nl/zaanstad/zaandam/westzijde-30-km/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.