Al enkele jaren is Stichting Lytse Farwegen bezig om de kleine historische vaarwegen in de Greidhoeke weer bevaarbaar te maken. Gezien de impuls die dit project kan geven aan de recreatie, toerisme en leefbaarheid in de regio acht de VVD het wenselijk dat ook de gemeente Waadhoeke dit project stimuleert. Een aantal jaren terug zijn er op bepaalde trajecten al forse investeringen gedaan door onder andere bruggen op te hogen. Nu is de tijd gekomen om nieuwe investeringen te doen voor het verder bevaarbaar maken van de verschillende routes en door de resterende knelpunten weg te nemen. Voor het professionaliseren van het projectplan is het inschakelen van een externe deskundige noodzakelijk. Diverse fondsen die de plannen mee willen financieren hebben daar om gevraagd. De gemeente Súdwest-Fryslân heeft de gevraagde bijdrage al uitbetaald om de deskundigheid te kunnen inschakelen. Helaas heeft het college van Waadhoeke tot op heden nog geen bijdrage toegekend. De VVD gaat daarom een motie indienen om de bijdrage van € 2.000,- alsnog beschikbaar te stellen, zodat de initiatiefnemers verder kunnen met de ontwikkeling en realisatie van het project. Update: de FNP tsjinnet de moasje mei yn! Goed nijs 👍🏻
4 documenten
Misschien tijd om de mate van ...
ChristenUnie Waadhoeke 28-10-2018 13:57
Misschien tijd om de mate van christenheid in Waadhoeke eens te meten? Wat denk jij?
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is er voor het eerst in Nederland een minderheid van 49% ‘religieus’ en een meerderheid van 51% niet-religieus. Zou het kunnen dat de nogal publieke uitschrijving van collega Klaas Dijkhoff als lid van de Katholieke Kerk het tipping-point was? Dat hij mij gewoon eigenhandig en met één open brief een minderheid in heeft geduwd? Om eerlijk te zijn, ik denk het niet. Ik ben m’n hele leven al veel meer de uitzondering dan de regel en ik geloof er niets van dat 49% van Nederland kerkelijk of anderszins religieus gebonden is. Dat is veel te hoog ingeschat. Een ander onderzoek (‘God in Nederland’) schatte eerder het percentage christenen op 25% en dat lijkt me dichter bij de culturele werkelijkheid te liggen dan die 50% minus Klaas Dijkhoff. Boeddhabeeldjes Toen het CBS met die 49% op de proppen kwam, waren er prompt allerlei duiders die het percentage nog over 50% heen probeerden te duwen. Omdat ook niet-kerkelijk gebonden mensen weleens kaarsjes branden of een Boeddhabeeldje bij de Blokker kopen. Het zal wel. Maar het geloof in de God van Abraham, Izaäk en Jacob is ontegenzeggelijk op zijn retour in Nederland en omliggende landen. God is meer en meer een vreemde gast in dit land geworden. Het geloof in Hem is vooral nog iets voor die 40 oudere mensen in de dorpskerk van het Limburgse Noorbeek waar ik pas een zondag was. Als Klaas Dijkhoff bij Jeroen Pauw aanschuift om over zijn uitschrijving als lid van de Kerk door te praten, begint Pauw het gesprek met een welgemeend: ‘Gefeliciteerd!’ Dat is zoals het nu is. Poolwind ‘Zal ik nog geloof vinden als Ik terugkom?’, vroeg Jezus zich ooit hardop af. Of dat het geval zal zijn in Nederland, weet ik steeds minder zeker. En ik schrijf dat met groot verdriet. Niet omdat ik zelf nou zo ontzettend religieus ben en geen scepsis ken. Integendeel. Wel omdat ik tot in het diepst van mijn ziel geraakt ben door het Evangelie. Niets en niemand geeft mij meer hoop en liefde dan wat Jezus heeft gedaan en gezegd. Ondertussen is er hier een soort geestelijke poolwind opgestoken waardoor het steeds kaler en vlakker wordt. Soms lijkt het wel alsof God zelf is gaan zwijgen en er een beklemmende stilte is gekomen waarin al het praten over God en geloof plat valt als lauw bier in een vettig glas. Er zijn machtige verhalen over onstuimige kerkgroei in China, Zuid-Korea, delen van Afrika, Iran zelfs. Maar van al dat moois is hier weinig te merken. Hier word je op TV gefeliciteerd als je je eindelijk laat uitschrijven als lid van de Kerk. Mijn theologische held Dietrich Bonhoeffer zag het al van ver aankomen. Het verdwijnen van geloof, de beklemmende stilte van een ogenschijnlijk zwijgende God. Hij schreef dat we misschien maar moeten zwijgen totdat God zelf weer gaat spreken. Stil zijn totdat Hij zelf ons zijn woorden weer geeft. Wat ons nu te doen staat, zo schrijft Bonhoeffer, is: bidden, wachten en het goede doen. Taizé Afgelopen weekend was ik in Taizé in Frankrijk. De gemeenschap van zo’n 70 broeders, waaronder een aantal uit Nederland, die al decennialang duizenden jongeren uit heel Europa en wijde omgeving verwelkomen. Taizé is alles wat je juist niet zou bedenken om mensen weer in de kerk te krijgen. Je zit er oncomfortabel op de betonnen vloer, in stilte, zingt daarna eindeloos een paar eenvoudige zinnen en moet het verder doen zonder een charismatische voorganger en meeslepende preek. Het is er kaal en stil. En toch waren er, naast honderden andere bezoekers, bijna 2000 jongeren uit Franse (voor)steden te gast. Jongeren waar de straatcultuur omheen hangt en die je niet in een kerk zou verwachten. Toch waren ze er, driemaal daags. Zelfs Tim was er. Student die ooit als scholier met een schoolreis in Taizé was aanbeland. De meegebrachte fles wodka bleef destijds onaangeroerd, zo vertelde hij me. Hij was zo geraakt door wat hij op deze plek meemaakte, dat hij nu bijna niet meer terug durfde te komen omdat het acht jaar geleden zo mooi was geweest. Maar nu was het opnieuw mooi voor hem, zonder dat hij nog helemaal precies kon verwoorden wat hem hier was overkomen. Samen zaten we op de grond, gingen bij de Franse jongeren de oortjes uit, waren we een tijd stil en zongen toen: Mon âme se repose en paix sur Dieu seul De lui vient mon salut Oui, sur Dieu seul mon âme se repose Se repose en paix. Mijn ziel verstilt in rust en vrede bij God: Van Hem alleen mijn heil. Ja, bij de Heer verstilt mijn ziel in vrede, Keert zich stil tot Hem. In de stilte en de eenvoud van Taizé was God even heel dichtbij. Tijdens een avonddienst richten we ons op de Bijbel waaruit een paar verzen werden voorgelezen. Daarna staken een paar kinderen hun kaarsen aan, aan het licht dat al brandde en gaven ze het vuur door tot ook het laatste kaarsje van de laatste bezoeker was aangestoken. Het was alsof we eerst stil moesten worden voordat God zelf kon spreken. Alsof het eerst donker moest worden totdat God zijn licht aan ons gaf. Alsof we eerst op de grond moesten gaan zitten voordat God ons even optilde en zich tegen Hem aandrukte. En Klaas? Die had in zijn open brief best een paar goede punten over de kerk. Maar dat dichtte de onovertroffen Rikkert al bij Dit Is De Dag op Radio 1: Mijn beste Klaas, God heeft je brief gelezen. Je hebt gelijk. De kerk doet heel veel kwaad en Hij begrijpt waarom je haar verlaat, er is een dag waarop je weg moet wezen. Maar klachten over personele zaken, daarmee kan Hij waarschijnlijk niet zo veel. De kwestie is: Hij heeft geen personeel. Wèl kinderen die steeds weer fouten maken. Hij kan ze niet ontslaan of overplaatsen, de stomme sukkels! Zieken en melaatsen, voor al dat tuig kwam Jezus uit de kast. Als jij hem spreken wilt, maar niet kunt vinden, dan zit hij bij de lammen en de blinden of vlak bij jou, waar hij je voeten wast.
Op 8 maart 2018 is er beleid ...
VVD Waadhoeke 26-09-2018 15:56
Op 8 maart 2018 is er beleid vastgesteld over de huisvesting van arbeidsmigranten. Dit beleid is vastgesteld zonder goede cijfermatige onderbouwing. Een noodverband aldus het college en de coalitiepartijen. In 2019 komt er definitief beleid. Voor de VVD een reden om niet in te stemmen. Een paar maanden later blijkt dat het vastgestelde beleid niet werkt. Het college wil nu het noodverband aanpassen door het te verruimen. Zo wil het college de 1%-norm op het aantal woningen per dorp loslaten. De VVD heeft destijds gevraagd naar cijfers om het voorgestelde beleid te kunnen beoordelen. Op dat moment waren de cijfers niet aanwezig. Nu het onderwerp weer op de agenda komt wil de VVD die gegevens alsnog hebben. Voor een correcte en zorgvuldige discussie in het kernteam en beslissing in de raad acht de VVD het wenselijk dat het college met cijfermatige onderbouwing komt. We zouden graag zien dat het college in ieder geval onderstaande gegevens toevoegt aan de stukken. Hoeveel arbeidsmigranten zijn er in de verschillende seizoenen werkzaam in gemeente Waadhoeke? Hoeveel woningen zijn er per dorp/stad maximaal beschikbaar voor arbeidsmigranten op basis van de 1%-norm? Hoeveel woningen zijn er per dorp/stad beschikbaar voor arbeidsmigranten als de 1%-norm wordt losgelaten maar de andere normen uit het beleid gehandhaafd blijven? En in zijn algemeenheid: Wat verstaat het college onder het begrip arbeidsmigrant? Hoe de handhaving verlopen sinds de invoering van het nieuwe beleid van 8 maart 2018? Welke problemen zijn er die handhaving complex cq onmogelijk maken? Welke aanpassingen zijn nodig om de handhaving te kunnen verbeteren? Met de antwoorden op bovenstaande vragen is het mogelijk om een goede discussie te hebben en alle belangen te kunnen afwegen.
Franeker reformatiestad. ...
ChristenUnie Waadhoeke 01-03-2018 21:11
Franeker reformatiestad. Aanbevolen!
Minisymposium Franeker Reformatiestad Na het succes van de eerste editie organiseert de werkgroep Franeker Reformatiestad wederom een minisymposium op: donderdag middag 15 maart 2018. Het thema is: Vernieuwing! 500 jaar terug in de tijd... Sprekers zijn: prof. dr. Piet Visser en prof. dr. Hans Mol. Piet Visser spreekt over de vroege dopers, met aandacht voor Franeker en Tzum. Hans Mol over de relaties van de adel met de kerk in Hitzum aan het eind van de Middeleeuwen. Na de inleiding van beide sprekers gaat men in kleine groepen discussiëren over een stelling. Het symposium staat onder leiding van Eduard van Zuijlen, voorzitter van De Franeker Academie. De toegang is gratis. Koffie ook! Aanmelden via : franekerreformatiestad@gmail.com Vergeten aan te melden? Kom gerust toch binnenlopen!