Nieuws van politieke partijen in Breda over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Zuidelijke Rondweg: "Blij met afronding, we blijven strijden voor een Milieuzone" | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 12-10-2019 00:00

Donderdagavond sprak Thom Dijkstra zich uit over de plannen voor de Zuidelijke Rondweg. Hij vertelde dat GroenLinks blij is dat er werk wordt gemaakt van leefbaarheid, maar betreurt dat het college daarbij niet over een Milieuzone wil praten. In twee verworpen moties riep Thom samen met het CDA op om zorgvuldig te monitoren en bij het verminderen van de snelheid van het verkeer innovatief te werk te gaan.

Wat volgt is de tekst van Thom's bijdrage, aangepast voor leesbaarheid:

“Vanavond hebben we het over de Zuidelijke Rondweg. Ondanks dat ik maar anderhalf jaar Raadslid ben, weet ik dat dit een langlopend dossier is. Al een paar jaar worden er vragen gesteld over de leefbaarheid rondom de Zuidelijke Rondweg, vanuit GroenLinks en vanuit omwonenden. Laat ik vanaf deze plek mijn dank uitspreken aan de omwonenden voor de aanhoudende aandacht voor dit dossier

Laat ik eerst zeggen dat de leefbaarheid voor mijn fractie voorop staat, niet alleen voor de gebieden direct langs de ZRW maar voor de gehele stad. En in dat kader is Groenlinks blij dat er nu eindelijk ook maatregelen genomen worden om specifiek de leefbaarheid te verbeteren.

Wat mijn fractie jammer vindt, is dat een milieuzone meteen is afgeschoten door de wethouder als maatregel om de leefbaarheid te verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat we met een uitgebreide milieuzone veel winst kunnen behalen, zeker qua fijnstof. Niet alleen voor de directe omgeving maar ook voor het gebied tussen de Singels en de Rondweg. Maar omdat zo’n maatregel zeker een grote invloed heeft op de stad, is deze discussie wellicht beter op z’n plek bij de Mobiliteitsvisie. 

Wat betreft de moties van het CDA, het zal u niks verbazen dat mijn fractie voor de moties zal stemmen, aangezien we ze al ondertekend hebben. Bij de motie ‘smart mobility’ zit voor ons vooral de winst in het experimenteren met andere vormen van maatregelen die snelheid verlagen, zoals bijvoorbeeld de actibump. Deze kunnen we later ook in de rest van de stad toepassen. De motie ‘autorijden is vooruitzien’ kunnen wij steunen omdat deze het college vraagt om de situatie rondom de Zuidelijke Rondweg goed te monitoren en tijdelijk met nieuwe plannen te komen als er weer problemen ontstaan. Laat het bovendien duidelijk zijn, Groenlinks is en zal tegen verbreding naar 2x2-baans zijn!”

Ook tweette Thom over de Zuidelijke Rondweg. Zijn tweet lees je hier.

De moties over ‘smart mobility’ en ‘autorijden is vooruitzien’ die het CDA en GroenLinks samen indienden lees je onderaan dit artikel.

Voorstel tegenprestatie in de bijstand: doe het met oog voor de mensen en hun situatie – of doe het niet. | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 01-04-2019 00:00

Het voorstel voor het invoeren van de tegenprestatie in Breda "is te slecht om te amenderen" volgens raadslid Marike de Nobel. Als het aan het college ligt, komt de regeling er “omdat het in het bestuursakkoord staat”. Dat wil het college zonder verdere motivatie, onderbouwing, financiering en zonder oog voor bijstandsgerechtigden en hun uiteenlopende situaties. GroenLinks is van mening dat zo'n slecht voorstel simpelweg van tafel moet. 

Jarenlang in de bijstand zitten doet niemand voor de lol. Het college stelt voor dat bijstandsgerechtigden een ‘tegenprestatie’ moeten leveren. De voorgestelde regeling houdt daarbij geen rekening met de uiteenlopende situaties van bijstandsgerechtigden. Bovendien ontbreekt de benodigde zak geld voor goede begeleiding en coaching die er voor kan zorgen dat mensen echt weer met meer succes aan de samenleving kunnen gaan deelnemen.

Naast inlevingsvermogen en financiering ontbreekt het dit voorstel ook aan enige heldere aanleiding of onderbouwing. Het lijkt erop dat het voorstel er dus alleen is omwille van het bestuursakkoord, niet omwille van de mensen om wie het gaat. GroenLinks vindt dat het niet aan de oppositie is om een zodanig slecht voorstel te fixen, maar dat het aan het college is om een voorstel in te dienen dat deugt.

Het voorstel dat nu voor goedkeuring aan de gemeenteraad voorligt verplicht mensen in de bijstand om straks 20 uur per week (was 10 uur) en in 1 jaar (was 2 jaar) minimaal voor een half jaar onbetaald werk te verrichten (‘de tegenprestatie’). De al bestaande regeling werd eerder in Breda nooit toegepast, terwijl het opleggen van een zogeheten tegenprestatie volgens de regels wel kon. Gemeenten zijn namelijk volgens de landelijk opgelegde Participatiewet verplicht de tegenprestatie in de bijstand in te voeren. Maar ze hebben daarbij heel veel beleidsvrijheid; de ene stad gaat er streng mee om, de andere houdt de tegenprestatie op nul uren per week. De coalitie VVD-D66-PvdA kiest er in hun akkoord nu voor om in Breda de tegenprestatie streng toe te gaan passen. 20 uur is dan ook het maximum dat volgens de landelijke regels kan. Het college heeft een verordening uitgewerkt om aan deze keuze een invulling te geven, en die verordening ligt nu voor goedkeuring bij de raad.

Uit de spreektekst van Marike:

"Onze belangrijkste vraag: waarom wil het college dit?

De wethouder: omdat het in het coalitieakkoord staat. Misschien komt het ook dat staatssecretaris van Ark ook een VVD-achtergrond heeft. Want als je je als wethouder zonder verdere uitleg verschuilt achter een coalitieakkoord, zo heb ik altijd begrepen, is dat omdat je er zelf niet echt achter staat. Het zou verklaren waarom het voorstel zo tergend slecht is onderbouwd. Of is er vooral sprake van verkiezingsretoriek?

Er wordt veelvuldig naar de “Rotterdamse Methode” verwezen, die als voorbeeld zou dienen. Was het maar waar dat de Gemeente Breda deze methode zou overnemen en zo probeert over te nemen in Breda! Het Rotterdamse model heeft een aantal goede dingen die in het Bredase model volledig ontbreken, waardoor het een slap aftreksel is van de geroemde methode.

Het Bredase voorstel is goedkoop. Met alleen een eenmalige opleiding van in totaal 15.000 euro voor alle ambtenaren die met de betrokken mensen moeten gaan praten, denkt Breda voor ongeveer 2.000 mensen uit te kunnen gaan voeren wat Rotterdam met 7.850.000 euro (bijna acht miljoen!) doet voor ongeveer 20.000 mensen.

Breda wil onder andere de tegenprestatie uitbreiden van 10 naar 20 uur, ik citeer de wethouder die in een interview in BNDeStem zei: “maar wel naar vermogen. Wanneer iemand echt niet langer dan tien uur kan werken, dan is het ook goed. Al kun je je dan afvragen of hij/zij misschien in de verkeerde uitkering zit.” De wethouder gaat daarbij totaal voorbij aan het feit dat het vrijwel onmogelijk is om vanuit de Participatiewet uit te stromen naar een uitkering zoals Wajong of WIA van het UWV. Rotterdam zegt letterlijk: “kleine stapjes”. Waarom dan per se nu willen uitbreiden naar 20 uur, terwijl de 10 uur die al mogelijk was, nog nooit is uitgevoerd?

Nog iets dat Rotterdam beter doet: het inschakelen van een arbeidsgeneeskundige dienst om te bepalen wat iemands beperkingen zijn, en of een tegenprestatie eigenlijk voor die persoon wel mogelijk is, gelet op zijn lichamelijke en geestelijke omstandigheden. Artsen dus, daar waar Breda de regisseurs, die niet medisch zijn geschoold, dit wil laten bepalen. Waarom? Omdat een beetje bedrijfsarts ex BTW 200 euro per uur kost, en een beetje spreekuur inclusief inzetbaarheidsprofiel 2 uur duurt. Dat is dus 400 euro per inwoner, die je vanuit de bijstand de tegenprestatie in wil hebben. Maar dat geld heeft de Gemeente Breda er niet voor over.

Onze Bredase wethouder is niet bereid de vrijwilligersorganisaties waarvan hij verwacht dat ze ruimhartig tegenpresteerders opnemen, enige geldelijke steun of hulp bij begeleiding te bieden. Wel is hij desnoods ‘bereid’ deze organisaties bij gebrek aan medewerking te korten op hun subsidies. Ook dit doet Rotterdam pertinent niet. Overigens is de vraag of dit volgens de wetgeving wel mag.

Over korten gesproken: bij niet meewerken worden mensen in de bijstand gekort op hun uitkering. Het feit dat veel mensen te kampen hebben met veel verschillende problemen, deert de wethouder blijkbaar niet. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat pressie in dergelijke situaties alleen maar averechts uitpakt. Mensen verkrampen dan en kruipen steeds verder hun schulp in. Precies het omgekeerde dus van wat we willen: weer meer aan de samenleving deelnemen, en erbij horen.  

Wat wil het college nu met deze maatregel bereiken, wat is de achterliggende visie van VVD, D66 en PvdA? Er is geen sprake van re-integratie, dus geen uitstroom naar werk. Het geldtekort van de gemeente op de uitvoering van de bijstandswetgeving los je er dus niet mee op. Het is geen re-integratie, dus het tekort op de arbeidsmarkt aan gemotiveerde, goed opgeleide mensen los je er ook niet mee op. En als laatste, en allerbelangrijkste: de problemen van mensen in de bijstand los je er ook niet mee op, ze krijgen er alleen nog maar meer problemen bij.

Om wel wat voor deze mensen te doen is lef nodig, lef om daadwerkelijk in onze inwoners te investeren in opleiding en ondersteuning. Hiervoor is liefde nodig, compassie voor deze Bredanaars in een lastige situatie, en het lef om soms uitzonderingen te maken voor de mensen die niet in staat zijn een tegenprestatie te leveren. Het voorstel zoals het er nu ligt, is wat GroenLinks betreft te slecht om te amenderen. Nog afgezien van alle voorgenoemde tekortkomingen, is belangrijk dat mantelzorg en bestaand vrijwilligerswerk niet worden geëerbiedigd. Deze mensen zijn al ‘van de bank af’, maken zich al nuttig, en dragen bij aan de samenleving. Dat nuttige werk zouden ze nu uit hun handen moeten laten vallen voor een kunstmatige tegenprestatie, waarvan nog maar te bezien is wat Breda daar mee opschiet? Gelukkig zijn er vanuit de coalitie daarover amendementen aangekondigd. Als je als VVD een voorstel van je eigen wethouder moet amenderen, geeft dat al aan met hoe weinig consensus dit voorstel tot stand is gekomen.

Wat GroenLinks betreft is er maar een mogelijkheid: dat de wethouder zijn voorstel intrekt. Een voorstel dat ons sterk doet denken aan het systeem van lijfeigenen. Dat de wethouder eens gaat kijken in Rotterdam, en zijn voorstel drastisch aanpast. En dan terugkomt met een voorstel dat veel meer oog heeft voor de mensen waar het om gaat, en de omstandigheden waarin zij zitten.”

Op 4 april volgt de debatraad, waarin de amendementen en eventuele moties behandeld zullen worden.

Speech Begrotingsraad Breda

D66 D66 GroenLinks Breda 08-11-2018 16:24

Donderdag 8 november vindt de Begrotingsraad plaats van de gemeenteraad van Breda. Hieronder kan je de bijdrage van ons teruglezen.

Voorzitter,

Voor ons ligt de eerste begroting van dit college, van deze coalitie, voor Breda. Een doorvertaling van het bestuursakkoord Lef en Liefde. Met dit bestuursakkoord heeft D66 samen met VVD, PvdA, 50Plus en Breda’97 een stevige ambitie neergelegd voor de komende periode op het gebied van:

meer woningen;  meer banen;  en passende zorg. 

Met deze eerste begroting zien wij dat deze ambities steeds meer vorm krijgen en ingekleurd worden. Neem bijvoorbeeld de woonagenda. Waar het college enerzijds in gesprek is met wooncorporaties voor nieuwe prestatieafspraken en anderzijds projectontwikkelaars aanspoort om te gaan bouwen, bouwen en bouwen. 

Woningbouw is een belangrijk onderwerp in Breda, zie ook de vele moties die vanavond over woningbouw gaan. D66 wil samen met andere partijen bouwen aan Breda, vanavond, morgen en de komende jaren. D66 dient daarom binnenkort samen met GroenLinks, VVD en PvdA ook een bespreeknotitie in met de vraag: 

“Hoe kunnen wij de woonagenda versnellen door onze eigen procedures en regelgeving tegen het licht te houden”.

Stap voor stap bouwen we zo verder aan Breda! Maar voorzitter, dat is slechts de eerste stap. Want waar het bestuursakkoord richting geeft, zullen we de komende jaren nog genoeg stevige stappen moeten nemen om de ambities van Lef en Liefde waar te maken.

Voorzitter, Voor D66 staat daarbij voorop dat we bouwen aan een gezond en duurzaam Breda. Een gezond Breda waarin iedereen gezond en gelukkig oud kan worden. Een duurzaam Breda waar voldoende ruimte is voor groen en water. Een Breda wat we door kunnen geven aan de volgende generaties. En om dat te doen moeten we investeren in de toekomst, want die toekomst begint nu. D66 legt bij deze begroting daarom ook extra aandacht op:

gelijke kansen voor alle kinderen; gezond klimaat; evenwichtig huishoudboekje.

Evenwichtig huishoudboekje

Om te beginnen bij dat laatste, een evenwichtig huishoudboekje. De afgelopen jaren is Breda uit een financieel diep dal geklommen. Een prestatie waar we trots op mogen zijn. 

Maar als we naar de toekomst kijken, zien we de volgende uitdagingen op ons afkomen:

teruglopende budgetten van het Rijk; oplopende (zorg)kosten;  en de noodzaak om te blijven investeren in onze inwoners, in onze Bredanaars.

Maar voorzitter, D66 gaat niet op verantwoordelijkheidsvakantie, maar wij nemen ons verantwoordelijkheid. Zo bekijken wij hoe het komt dat er in Breda jaarlijks meer uitgegeven wordt aan zorg, dan het geld wat we daarvoor krijgen. En dan zien we dat de problemen en dus ook de oplossingen totaal verschillend zijn. Bij de WMO zien we een toenemende vergrijzing en moeten we onze voorzieningen goed regelen, zodat iedere Bredanaar vitaal oud kan worden. Bij jeugd zien we een toenemende vraag en is D66 ook blij met de gevoerde lobby naar Den Haag voor meer middelen. Dat mag ons echter hier niet ontslaan van de verantwoordelijkheid om ons systeem stevig tegen het licht te houden, zodat we ervoor zorgen dat de zorg terecht komt bij de kinderen die het het hardst nodig hebben. Bij participatie kan nog niet iedereen meekomen ondanks de economische voorspoed en blijven we dus investeren in onderwijs en werkgelegenheid, zodat iedere Bredanaar mee kan doen. Stap voor stap werken aan een evenwichtig huishoudboekje waardoor we kunnen blijven investeren in Bredanaars, nu en in de toekomst.

Gelijke kansen voor ieder kind

Voorzitter, Dan gelijke kansen voor onze kinderen. Hoewel de welvaart de afgelopen jaren toe nam, zien we dat nog steeds niet ieder kind gelijke kansen heeft om van die welvaart mee te profiteren. We zien dan ook helaas dat steeds meer jongeren onzekerder zijn over wat de toekomst gaat brengen. D66 vindt dan ook dat we moeten streven naar radicale kansengelijkheid voor ieder kind. Gelijke kansen om naar school te gaan en zijn of haar talenten te ontwikkelen. Gelijke kansen om te sporten en te bewegen. Gelijke kansen om gezond en gelukkig op te groeien. Binnenkort komt ook het nieuwe armoedebeleid naar de raad. D66 wil dat ook daarin gelijke kansen voor kinderen een prominente plek krijgt. 

Motie investeren in kinderen

Het college reageerde hierop dat de motie nogal dwingend was, maar voorzitter volgens ons zijn gelijke kansen voor kinderen ook verschrikkelijk belangrijk.

Iedere kind een keer in de gemeenteraad geweest net zoals bij de Tweede Kamer

link naar de motie :INVESTEER IN DE TOEKOMST

Gezond klimaat

D66 wil bouwen aan een duurzaam Breda met een gezond klimaat. Een fijne plaats om te wonen nu anno 2018, maar ook in 2050. Daarom investeren we in een groene omgeving, met schone lucht, zo min mogelijk geluidshinder, fietspaden, zonnepanelen, isolatie van gebouwen, ledverlichting, biodiversiteit en versterking van natuurgebieden. Geen gemakkelijke opgave maar dogma’s gaan het klimaat niet verder helpen. Zo is het bijvoorbeeld per 1 juli 2018 verplicht om gasloos te bouwen voor nieuwbouwwoningen. Echter vernamen dat die niet geld voor nieuwbouwwoningen die in bijvoorbeeld een oud bedrijfsgebouw worden gerealiseerd. Dan is gasloos bouwen nog niet verplicht.

Een gekke gedachte toch? Maar als we daar een motie voor indienen, krijgen we van het College te horen dat ze dat onmogelijk achten. Maar niks is onmogelijk voorzitter. Als er maar een wil is, dan is er ook een weg. Misschien niet via de weg van verplichtende voorwaarden, maar misschien wel via de weg van de verleiding met lef en liefde.

Motie gasloos bouwen

Voorzitter, Zoals gezegd zetten we stevige en realistische stappen op weg naar een beter klimaat. Een klimaatneutraal Breda. Daarvoor hebben we afgelopen periode de duurzaamheidsvisie vastgesteld. Een ambitieus document dat een gemeentebrede reikwijdte kent.

Van afval naar grondstof; Van klimaatadaptie tot klimaatmitigatie; Een van energie besparen tot duurzame mobiliteit.

Tegenwoordig zeggen ze wel eens: Parijs is nog ver? Maar hoe ver, dat weten we niet? Vroeger losten mijn ouders dat op door een kaart te lezen en stap voor stap de route uit te stippelen. Vanaf de achterbank kan ik u verzekeren, dat ging niet altijd even goed. Maar we kwamen er altijd wel, op tijd. Laten wij de voortgang van de klimaatdoelstellingen dus ook goed uitstippelen, zodat we hier in Breda, op tijd in Parijs aankomen.

link naar de motie :GASLOOS BIJ TRANSFORMATIE

Motie duurzaamheidsbegroting

Voorzitter, Ja wij staan voor grote uitdagingen, maar als we Breda duurzaam en gezond door willen geven aan de volgende generaties. Moeten we investeren in gelijke kansen voor kinderen, een gezond klimaat en een gezond huishoudboekje.

link naar de motie : KLIMAATBEGROTING

Voorzitter, Ja wij staan voor grote uitdagingen, maar als we Breda duurzaam en gezond door willen geven aan de volgende generaties. Moeten we investeren in gelijke kansen voor kinderen, een gezond klimaat en een gezond huishoudboekje.

D66 pakt aan en is ambitieus D66 neemt de verantwoordelijkheid D66 werkt samen en verbindt

Samen voor een gezond en duurzaam Breda

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.