Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Raadsvergadering over de toekomst van het Ridderkerkse centrum. | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 02-07-2020 00:00

Onze bijdrage tijdens de raadsvergadering over de toekomst van het Ridderkerkse centrum.

Voorzitter,  Toen op 31 december 2019 China het eindelijk nodig achtte een cluster longontstekingen te melden aan de WHO konden we niet voorspellen wat ons te wachten stond. Toen een week later de waarschuwing richting alle landen van de wereld ging was dit centrumplan al grotendeels klaar. De economie draaide op volle toeren.

Wat mij verbaasd is dat dit plan, nu een half jaar later, in een compleet andere realiteit ongewijzigd is. Er staat geen letter in over Corona. Terwijl voor winkeliers de wereld er compleet anders uitziet.

Het is star vasthouden aan een eerder plan voor middellange termijn terwijl de ondernemers die wij spreken snakken naar maatregelen op de zeer korte termijn. Het getuigd van bijzonder weinig flexibiliteit dat de wethouder heeft niet eens de moeite genomen om bijvoord een briefje of bijlage te schrijven over de eerste gevolgen en een analyse of een aantal maatregelen waar de detailhandel nu helpt. 

Uiteraard is het goed dat er een visie is voor de iets langere termijn. Of hiermee de leegstand wordt opgelost dat denk ik niet. Zelfs wanneer de geruchten kloppen dat de Lidl van Drievliet naar het centrum verhuist, verplaats je het probleem en vul je tijdelijk m2 op in het centrum.

De visie om te komen tot een doorgaande hoofdwinkelstraat met meer groen en een verlevendiging van het Jorisplein en Koningsplein steunt GroenLinks van harte. Wij zijn dan ook voor de uitbreiding van de terrassen en voor fontijntjes op het Koningsplein. Maar wanneer we met zijn allen meer lichtere horeca willen op het Jorisplein zullen we voor deze horeca niet als winkels behandelen qua openingstijden. Voor horeca zaken is het essentieel op zondag ook open te kunnen. Dat mag in heel Ridderkerk het geval behalve op het St. Jorisplein. Is de wethouder bekend met deze situatie en is de wethouder bereid om te kijken of voor deze paar horeca ondernemers deze oneerlijke situatie aan te passen.

Voorzitter, 18 plus en GroenLinks zijn het niet altijd eens. Maar ik zie een kentering in mobiliteit waar wij elkaar vinden. Vorige week een forse investering in OV, net bij mobiliteit forse investering in fiets ipv de auto zelfs dat gaat 18+ niet ver genoeg. Het getuigd van lef dat 18plus nu ook het gratis parkeren wil beperken zelfs tegen de wil van de winkeliers en tegen hun eigen verkiezingsprogramma in.

Tot slot voorzitter,  Terwijl ik vanmiddag aan het voorbereiden was, vanuit mijn thuiswerkplek met uitzicht over de bibliotheek  heen op de singelkerk, wil ik opmerken dat ik geen mening heb of zal hebben over de woningen die er gerealisserd gaan worden op de plek van de bibliotheek en de woonlagen die worden toegevoegd.

GroenLinks test ‘snelle’ bus | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 06-04-2019 00:00

Zo handig en snel als wordt voorgesteld is de nieuwe bus helemaal niet. Dat is de conclusie na twee weken testen en vergelijken van de huidige RET buslijnen en de nieuwe zogenaamde HOV (hoogwaardig Openbaar Vervoer) variant.

Donderdag bespreekt de gemeenteraad het nieuwe openbaar vervoer plan voor Ridderkerk. Het nieuwe plan gaat uit van twee belangrijke buslijnen naar Rotterdam. Een over de Rotterdamse weg naar Kralingse Zoom en een bus die de huidige 146 en 144 moet gaan vervangen vanaf Drievliet via oost, west, Lombardijen naar Zuidplein. Er komt geen directe verbinding vanaf Ridderkerk naar Dordrecht.

Inmiddels rijden nieuwe ‘snelle’ rode R-net bussen over de Rotterdamse weg, terwijl de oude vertrouwde grijze RET Bussen nog rijden. Dat gaf de fractie van GroenLinks Ridderkerk de mogelijkheid twee weken lang diverse lijnen te testen.

De conclusie uit de steekproef van GroenLinks Ridderkerk is dat er geen verbetering in de reistijd is tussen de nieuwe snelle lijn en het huidige netwerk naar Kralingse Zoom is. Of je moet vlakbij de Rotterdamse weg wonen. Daarnaast hebben de fractieleden een behoorlijke tijd in de files in de Brienenoord gestaan. De enige manier om echt te kunnen spreken van een snelle bus, zou een vrije busbaan op de Brienenoord zijn. Maar dat lijkt niet haalbaar.

Tegelijk starten de groenen vanaf een aantal centrale plekken in Ridderkerk via de nieuwe en oude lijnen. Bijvoorbeeld vanaf het Koningsplein wint de RET 245 het van de R-net bus. Dat heeft vooral met het kwartier wandelen te maken. Vanaf plein Oost en Vlietplein is er een overstap nodig om bij de Rode R-net lijn uit te komen waardoor hier het huidige netwerk hier ook wint. Vooralsnog concludeert GroenLinks dat de nieuwe ‘snelle’ lijnen helemaal geen verbetering zijn en in de toekomst een verdere uitkleding van het busnetwerk voor Ridderkerk valt te verwachten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.