Nieuws van politieke partijen in Sint Anthonis over CDA inzichtelijk

33 documenten

1ste Kamer stemt in met herindeling Land van Cuijk

CDA CDA Sint Anthonis 15-07-2021 04:47

Eerste Kamer stemt in met herindelingswet: Gemeente Land van Cuijk is per 1 januari 2022 een feit. (bron: www.gemeentelandvancuijk.nl) De Eerste kamer heeft dinsdag 13 juli ingestemd met de herindelingswet voor gemeente Land van Cuijk. Het is nu dus officieel: per 1 januari 2022 vormen de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis samen de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Een bijzonder traject Het traject dat is afgelegd om hiertoe te komen, mag gerust bijzonder worden genoemd. Op 26 maart 2020 hebben de - toen 4 - gemeenteraden Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis het herindelingsontwerp vastgesteld. Dit herindelingsontwerp is op basis van zienswijzen aangepast en op 9 april 2020 als herindelingsadvies unaniem goedgekeurd door de 4 gemeenteraden. In het Herindelingsadvies is ook de nieuwe naam al opgenomen: gemeente Land van Cuijk. Zoals voorgeschreven is het herindelingsadvies via de Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant, doorgestuurd naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De minister heeft het herindelingsadvies getoetst aan de criteria die gelden voor gemeentelijke herindelingen, waarna het advies is omgezet in een voorstel voor de herindelingswet. De herindelingswet is voor advisering voorgelegd aan de Raad van State. Daarna is de herindelingswet begin 2021 ter besluitvorming voorgelegd aan de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft hier op 11 februari mee ingestemd, waardoor alleen de Eerste Kamer nog over het wetsvoorstel zou moeten stemmen. Echter, op 7 april 2021 hebben de gemeenteraden van de 5 gemeenten – mede naar aanleiding van het referendum in Grave - besloten dat de gemeente Grave toch aansluit bij de gemeente Land van Cuijk per januari 2022. De herindelingswet moest hier dus op worden aangepast. Om dit ook wettelijk nog voor elkaar te krijgen, is een zogenoemde novelle-procedure gestart. Dit betekent dat het wetsvoorstel dat voorlag aan de Eerste Kamer is aangepast, en opnieuw is aangeboden aan de Tweede en Eerste kamer. Ook intern heeft de organisatie alles op alles gezet om aansluiting van Grave per 1-1-22 mogelijk te maken. En dat is gelukt. Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel, zullen op 24 november 2021 de herindelingsverkiezingen worden gehouden.

Installatie Rob Poel als wethouder in de gemeente Sint Anthonis

VVD VVD CDA Sint Anthonis 01-02-2020 03:58

De VVD had een kort woord tot Rob Poel willen richten bij zijn installatie als wethouder, zoals ook tot dan toe gebruikelijk was in Sint Anthonis. Echter zal het de agendadruk van de avond zijn geweest dat daar geen ruimte voor werd vrijgemaakt. Vandaar dat de opgeschreven woorden niet zijn uitgesproken, maar wel geplaatst worden op onze website.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/38179/installatie-rob-poel-als-wethouder-in-de-gemeente-sint-anthonis

 Hier onder het stukje:

Toch nog even kort iets over deze voordracht. Het zou gek zijn dat een wethouder die zo kort geleden nog wethouder was in Sint Anthonis nu niet de juiste goedkeuring zou krijgen. Zeker na alle complimenten die voormalig CDA fractievoorzitter Rombouts aan het adres van Rob Poel gaf bij diens, naar nu blijkt tijdelijke, afscheid. Daar zal de heer Poel zelf ook notie van hebben genomen.

En de heer Poel doet ook wel zijn naam eer aan. Een soort van Poolende wethouder. Duidelijk inzetbaar binnen het Land van Cuijk. Na vanavond is hij zelfs vaker benoemd als wethouder in Sint Anthonis dan in zijn woonplaats Cuijk.

De aanleiding van beide benoemingen is helaas niet wat we wensten. Maar daarover zo dadelijk meer bij het afscheid van wethouder Jos Raemaekers. Elk nadeel schijnt dan zo zijn voordeel te hebben en we vertrouwen er op dat Rob Poel weer snel zich de dossiers eigen kan maken, weer de ondersteunende teamspeler is binnen het College, weer zijn nuchtere kijk op de zaken gaat inzetten en weer veel gaat bereiken in de tijd die ons nog rest richting die ene, steeds groter wordende, gemeente Land van Cuijk.

Rob, je hebt hier in een korte tijd al veel meegemaakt en het feit dat jij als relatieve buitenstaander zo snel ‘ja’ zei om weer wethouder in Sint Anthonis te worden zegt volgens mij ook iets over onze gezamenlijke blik om niet onnodig lang in het verleden te hangen en vooral de handen uit te mouwen te steken richting de toekomst.

 En nu aan het werk!

 

Afscheid van Jos Raemaekers als wethouder in de gemeente Sint Anthonis namens coalitiepartner SAN.

VVD VVD CDA Sint Anthonis 01-02-2020 03:57

Hieronder de speech van VVD fractievoorzitter Jeroen van Acquoij bij het afscheid van Jos Raemaekers bij de raadsvergadering van afgelopen donderdag.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/38180/afscheid-van-jos-raemaekers-als-wethouder-in-de-gemeente-sint-anthonis-namens-coalitiepartner-san

Beste Jos,

missen als kiespijn. Ken jij die uitdrukking? Ja? Dat is dan heel mooi. Maar nu we het over jouw afscheid gaan hebben, dat heeft geen betrekking op het gaan missen van jou. Laat dat duidelijk zijn.

Zoals je weet is de raadsvergadering het officiële moment om bij de komst en vertrek van collega bestuursleden stil te kunnen staan. Dus niet een ingezonden brief in de krant, niet een interview met het lokale huis-aan-huis blad en al helemaal niet het roepen van wat kreten in een lokaal café. En ik ben blij dat ik de mogelijkheid krijg, want dat is tegenwoordig ook niet meer altijd zo vanzelfsprekend, om vanavond het woord naar jou te richten. Want we zijn je toch wel veel dank verschuldigd. Maar daar kom ik zometeen op. Zojuist zei ik bij de hernieuwde start van Rob Poel dat we delen om niet onnodig lang in het verleden te hangen en ons te richten op de toekomst. Dat neemt niet weg dat het wel goed kan zijn om onwaarheden aan de kaak te stellen en te benoemen. Dus je ontkomt er soms niet aan om nog even naar het verleden te kijken. Zeker bij een afscheid van iemand.

Daarom ook aandacht voor de aanleiding waarom we vanavond hier zijn. En dat is dan dus het eind van je wethouderschap. Wanneer het lichaam iets anders zegt dan het stemmetje in je hoofd, dan wordt het misschien tijd om naar het lichaam te luisteren. Je hebt inmiddels vaker een ziekenhuis van binnen gezien dan dat je zou willen en je hebt zelfstandig de keuze gemaakt om naar jezelf te luisteren en te besluiten dat je voor je eigen gezondheid geen wethouder meer zult zijn in Sint Anthonis. Voor iemand die zo’n fan is van het ambt van wethouder, zal dat een moeilijke beslissing zijn geweest.

Nu is de gemeente Sint Anthonis in de afgelopen jaren toch al een gemeente geweest waar collega’s komen en gaan. Wat jou betreft is het helemaal je eigen keuze geweest om ermee te stoppen. Ook dat is geen vanzelfsprekendheid zoals je eerder al tijdens je ziekteverlof hebt kunnen ervaren, toen de coalitie op basis van de veranderende verhoudingen in het bestuur van de gemeente begin 2019, en de wijze waarmee daar werd omgegaan door de toenmalige voorzitter van de raad, het vertrouwen in haar heeft opgezegd en deze raad daar nog voor de zomervakantie tekst en uitleg over heeft gegeven in Den Bosch bij de provincie. Anders geformuleerd: we hadden bij jou liever gezien dat je nog was gebleven. En dat mag je zeker als compliment opvatten.

We leerden je kennen toen we als VVD in de oppositie zaten in de vorige bestuursperiode en jij eind 2017 de vervanger werd van Roos Aben, die net als jij nu, uiteindelijk, ook vanwege haar gezondheid besloot te stoppen als wethouder. En vanaf het begin was er respect over en weer. Je ging goed om met kritische vragen en vond het bereiken van doelen in deze gemeente belangrijker dan je eigen ego en hoe er over je gesproken en gedacht werd. Daar vonden we al snel de klik samen. Hoe jij de laatste periode hebt ervaren van de coalitie CDA/SAN met het toenmalige college, daar heb ik wel wat over gehoord, maar ik laat het aan jou of je partij om daar eventueel iets over te zeggen.

Na de verkiezingsuitslag in 2018 bleek dat de winnende partij qua zetels de samenwerking in de periode ervoor wat uit het oog was verloren en er onvoldoende vertrouwen was om samen door te gaan. In de verkennende gesprekken tussen SAN en VVD bleek al snel dat we het weliswaar niet altijd over alles eens bleken te zijn, maar dat we elkaar steeds gegund hebben de standpunten uit te leggen en te verhelderen en we altijd de tijd hebben genomen om er samen uit te komen. En ook al heeft de toenmalige burgemeester vanaf het stuklopen van een coalitievorming met het CDA geprobeerd om de coalitievorming SAN/VVD te saboteren, is het mede aan jou te danken dat de gesprekken tot vorming van de coalitie SAN/VVD en het coalitieprogramma in Beers, ver genoeg weg van dit gemeentehuis, destijds in goede harmonie zijn verlopen. En ook daar konden we weer zien dat jij het bereiken van doelen belangrijker vond dan je eigen ego. Liever iets opbouwen voor hen die na ons komen, dan afbreken omdat je vindt dat je gelijk hebt.

Het is mede aan jou te danken dat de kernen van de gemeente Sint Anthonis de afgelopen jaren aan kracht hebben gewonnen. Je was altijd een echte teamspeler binnen deze coalitie en dat hebben we zeer gewaardeerd.

Dus namens fractie en achterban dank ik je voor je inzet en resultaten en dat je wethouderschap een inspiratie mag zijn voor de toekomst.

Jos, je wordt bedankt.

 

Arjan Breijer nieuwe fractievoorzitter CDA Sint Anthonis

CDA CDA Sint Anthonis 24-01-2020 18:05

Arjan Breijeris door de fractie van CDA Sint Anthonis unaniem aangewezen als nieuwe fractievoorzitter. De rol van fractievoorzitter was vrij gekomen, nadat Arno Rombouts aan de fractie te kennen had gegeven deze rol neer te willen leggen. Arno is op 1 januari jongstleden gestart in een nieuwe baan als manager in de lokale overheid. Deze baan laat zich moeilijk combineren met de extra tijdsinspanning en verantwoordelijkheden die het fractievoorzitterschap vraagt ten opzichte van het reguliere raadslidmaatschap. Arno had de rol van fractievoorzitter graag deze raadsperiode voort willen zetten, maar wij hebben er alle begrip voor dat hij er voor kiest om zich te richten op zijn nieuwe baan. We zijn blij dat Arno zich als raadslid blijft inzetten namens CDA Sint Anthonis. We danken hem voor zijn inzet als voorzitter van onze fractie in de afgelopen periode. Arjan Breijer is sinds 2018 lid van de gemeenteraad van Sint Anthonis. In de periode daarvoor draaide hij al mee in de politiek als burgerraadslid namens het CDA. Arjan is in 2015 vanuit het westen naar onze gemeente verhuisd, naar het dorp Sint Anthonis. Kort na zijn verhuizing is Arjan actief geworden als ambassadeur voor LvC-net, het glasvezelproject voor het Land van Cuijk, waar hij ook bestuurslid werd. Al vrij snel werd hij actief binnen CDA Sint Anthonis. Arjan is enkele maanden geleden verhuisd naar Oploo, waar hij samen woont met zijn vrouw en zoon. In het dagelijkse leven is hij werkzaam als directeur van een basisschool in Mariahout. Arjan pakt zijn rol als fractievoorzitter met ingang van heden op. We wensen Arjan veel succes in zijn nieuwe rol.

Verklaring CDA Sint Anthonis inzake vertrek burgemeester Marleen Sijbers

CDA CDA Sint Anthonis 08-11-2019 12:09

Verklaring fractie CDA Sint Anthonis inzake het vertrek van burgemeester Marleen Sijbers: Aan het einde van de raadsvergadering van 7 november jongstleden verklaarde Marleen Sijbers op te stappen als burgemeester van onze gemeente Sint Anthonis. In haar verklaring gaf ze aan dat ze te weinig ruimte voelt en krijgt om haar taak als burgemeester goed uit te kunnen oefenen. Ze zette kritische kanttekeningen bij de bestuurscultuur, die in haar ogen onvoldoende correct en transparant is.De fractie van CDA Sint Anthonis betreurt het zeer dat onze burgemeester haar functie moet neerleggen. De redenen die ze hiervoor noemt, met name haar kritische kanttekeningen ten aanzien van de bestuurscultuur, roepen vraagtekens op. Wanneer een burgemeester zulke uitspraken doet, kun je dat niet zomaar naast je neerleggen. De fractie van CDA Sint Anthonis zal dan ook de commissaris van de koning in Noord-Brabant, de heer Van de Donk, verzoeken een onderzoek in te laten stellen naar de bestuurscultuur in Sint Anthonis, waarbij het handelen en functioneren van het college en de gemeenteraad onder de loep wordt genomen. We danken Marleen Sijbers voor haar grote inzet voor onze gemeente. Negen jaar lang was zij burgemeester van onze mooie gemeente, die over 2 jaar opgaat in de nieuwe gemeente Land van Cuijk. In het bijzonder gaat onze dank dan ook uit naar de bijdrage die zij de afgelopen periode heeft gegeven aan het proces van de herindeling.De fractie van CDA Sint Anthonis wenst Marleen Sijbers alle goeds toe!

Begroting 2020 van de gemeente Sint Anthonis

VVD VVD CDA Sint Anthonis 08-11-2019 08:09

Hieronder volgt de inbreng van VVD Sint Anthonis op de raadsvergadering van 7 november 2019 voor wat betreft de begroting van de gemeente Sint Anthonis 2020.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/37191/begroting-2020-van-de-gemeente-sint-anthonis

 

We gaan herindelen en we moeten dus met onze begroting rekening houden met de wet algemene regels herindeling. We gaan dus meer onder het vergrootglas bij het opstellen en goedkeuren van een begroting. In het verleden hebben we daar wel eens voor uitdagingen gestaan, nu moeten we laten zien dat we het aankunnen.

 

Weet u nog dat we vorig jaar hier ook zaten en hoe positief de inbreng van VVD Sint Anthonis was? We waren trots op het coalitieaccoord, we hadden een route voor het bestuur uitgezet om met het uitvoeringsprogramma in de hand klinkende successen te boeken, we zagen de ambtelijke organisatie met een voortvarende secretaris veel steviger opereren dan we gewend waren in de jaren ervoor. Het was destijds zo’n goed nieuwsshow dat CDA zelfs aangaf niet op onze inbreng destijds te willen reageren. Onze inbreng was inderdaad anders dan de jaren ervoor.

 

We zijn nu een jaar verder, spreken over een nieuwe begroting en de goednieuwsshow is dit jaar gematigder. Er is veel gebeurt, maar er is ook nog teveel niet gebeurt. We hebben nog steeds vertrouwen in de lijnen die zijn uitgezet, we zijn trots op het uitvoeringsprogramma, maar we hebben ook de pech gehad dat het bestuur door onfortuinlijke omstandigheden weer een team werd met invallers. Niets ten nadele van de invallers, laten we dat voorop stellen. Maar wisselende teams kennen ook wisselende dimensies. Denk alleen al maar aan het inwerken en het op dezelfde lijn komen als die, die is uitgezet.

 

Aan de andere kant: een genuanceerde goednieuwsshow is nog steeds een goednieuwsshow. We mogen er trots op zijn dat deze gemeente voortvarend het herindelingstraject doorloopt. We zijn inmiddels beland op het punt in dat herindelingstraject dat er geen weg terug meer is. En dat verdient erkenning voor iedereen die er zijn of haar steentje aan heeft bijgedragen. Dat besluit is echt een keerpunt voor onze gemeente.

 

En voor onze gemeente zijn we nog steeds bezig met het realiseren van krachtigere kernen in een schoner buitengebied. Die focus nemen we mee naar de nieuwe gemeente. Dan nu naar de inhoud. Het programma Bestuur. Dit programma kost best wel wat en we willen graag, en dat is al vaak gevraagd, beter begrijpen wat de resultaten van dit programma zijn. Want het is leuk om te schrijven wat je wilt bereiken, het is pas waardevol wanneer je constateert of je dat ook bereikt hebt of niet of ten dele. We willen in de komende tijd horen waarom de investeringen die we daarin doen ook goede investeringen zijn.

 

Het programma Veiligheid. Het staat de opstellers van de begroting natuurlijk vrij om cijfers te presenteren zoals men wenst. Maar bedenk daarbij dat je naar de cijfers op meerdere manieren kunt kijken. Bijvoorbeeld het gepresenteerde cijfer van 0 winkeldiefstallen. Met een trend waarbij winkels niet open kunnen of de deuren sluiten en er geen nieuwe winkels komen, dan heb je op een gegeven moment ook zo weinig winkels meer om een winkeldiefstal te plegen.

 

En ja het is goed dat Sint Anthonis momenteel nog als een relatief veilige gemeente gezien kan worden. Maar we missen de urgentie in dit programma om de trend die de afgelopen jaren is ingezet te keren. En dan doelen we op de trend dat Sint Anthonis minder veilig wordt door de stijging van 70 plekken op de lijst met onveiligste gemeenten en de superslechte cijfers rondom reactietijden bij prio1-meldingen.

 

Programma Verkeer en Vervoer is voor de meesten van ons zeer zichtbaar geweest en hebben we ervaren dat daarmee aan de slag is gegaan. Maar ook hebben we gemerkt dat de opstart N602 niet optimaal gepland was en er veel werk is verzet met het oplossen van problemen. De LED verlichting is een mooi project. En we doen meer om verkeer en vervoer in de gemeente te verbeteren en klaar te maken voor de toekomst. We zijn blij met de aanpak verkeersveiligheid welke VVD Sint Anthonis ook een speerpunt vindt.

 

Programma Economie. Wat de VVD betreft is het alle hands aan dek om de economie in deze gemeente te versterken en verder te ontwikkelen. Dat is een investering die ook iets oplevert. En over het toerisme willen we nog aanstippen dat de VVD al jaren stelt dat de toeristenbelasting een doelbelasting dient te zijn en dus gebruikt te worden voor investering in het toeristische product. Gelukkig gebeurt er in het uitvoeringsprogramma veel waar ook bezoekers aan onze gemeente van kunnen profiteren. In het verleden hebben we ook gezegd geen moeite te hebben met een verhoging van de toeristenbelasting, mits die maar niet gebruikt wordt als sluitpost van de begroting maar als investering dient in het toeristische product Sint Anthonis.

 

Met het programma Onderwijs gaan we door op de ingeslagen weg. We zien wel tussentijdse ontwikkelingen, denk aan De Korenaer, die ook de nodige investering vraagt. Wat de VVD betreft doen we investeringen fair en gelijkwaardig.

 

Het programma Cultuur, sport en recreatie. Dit is een programma waar al veel over gesproken is met elkaar. En dit programma raakt ook echt het hart van onze inwoners. Maar ook hier moeten wel eens lastige keuzes gemaakt worden. Ook al is er het beeld dat de gemeente Sint Anthonis een rijke gemeente we zijn geen Sinterklaas die zomaar ieder verlanglijstje kan inwilligen. Deze gemeenteraad zal daarbij lastige keuzes dienen te maken. En dat kan op basis van verwachtingen soms teleurstelling geven, maar we willen een eerlijke en gelijkwaardige verdeling van voorzieningen op dit gebied die voor de inwoners bereikbaar zijn. De tijd van in ieder dorp een kerk die iedere dag open is, van in ieder dorp een bakker, een slager en een bankfiliaal, die is al lang voorbij. De wereld om ons heen verandert iedere dag. We winkelen meer online dan buiten de deur, het is dus niet vreemd dat ook voorzieningen onder druk staan en er over 10 jaar anders uit kunnen zien dan 10 of 20 jaar geleden. Soms dienen er keuzes gemaakt te worden waar niemand 100% tevreden mee is. En soms worden ze op een moment gemaakt die wellicht ook niet het optimale moment is voor iedere betrokkene. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van hulpmiddelen voor inwoners. Wanneer we vinden dat iedereen die er baat bij zou hebben een rollator zou moeten krijgen, dan zouden er zomaar aanvragen kunnen komen van inwoners die daar al een beetje baat bij zouden kunnen hebben, maar ook nog  prima zonder kunnen maar er wel alvast een aanvragen… simpel om het feit dat er nu die regeling is. Hopelijk begrijpt iedereen dan dat die inwoners nog even op hun beurt dienen te wachten. Je kunt geld maar 1x uitgeven en het moment van uitgeven kan ook veel doet met de begroting.

 

Het programma Sociaal Domein pakken we samen met Boxmeer al op een goede manier op. Het laat zien dat je samen sterker kan staan om een programma als dit goed op te pakken. Het is qua kosten het grootste stuk van de begrotingstaart. En uit veel onderzoeken blijkt ook steeds dat ook inwoners dit programma vaak het belangrijkste vinden. Er blijven vaak zorgen over kosten voor de toekomst. Maar naast het in de hand houden van de kosten moeten we ervoor waken dat de zorg van een goed niveau is. We zijn blij met de aanpak van preventie om in dit domein mensen te helpen op bepaalde vlakken waarbij erger voorkomen kan worden. Dat is nu echt mensen in de kernen krachtiger maken.  Programma Volksgezondheid en milieu. In de actualiteit is al veel gezegd en geschreven over stikstof en luchtkwaliteit. We zagen een ontwikkeling waarbij groepen Nederlanders los van elkaar werden gezien. Denk aan agrariërs, bouwers, milieu activisten, weggebruikers etc. Maar velen van ons horen niet in één groep, maar voelen zich horen bij meerdere groepen. En we zien gelukkig meer en meer bewustwording dat je niet één groep de schuld van alles kunt geven, en dus ook niet je als groep van de verantwoordelijkheidsvraag kunt onttrekken. We hebben allemaal met deze problemen te maken en het toont onze kracht aan wanneer we het samen ook op weten te lossen. Natuurlijk willen agrariërs en bouwers een goede boterham verdienen, maar ze zijn vaak net zo goed personen die van de natuur kunnen genieten en op onze snelweg rijden. Het oplossen van problemen kan wel eens wat pijn doen en als gemeente kunnen we alert zijn welke impact dat kan hebben. Gelukkig hebben we onder andere de agrarische keukentafelgesprekken om ook daar vinger aan de pols te houden.

 

Verder zien we investeringen in Volksgezondheid en milieu als investeringen in een gezondere toekomst. En dat helpt weer met de kosten en de successen bij het Sociaal Domein. We willen nog steeds die krachtigere kernen in het schonere buitengebied en we juichen het toe wanneer onze ondernemers ook financieel mee kunnen profiteren met initiatieven op het gebied van verduurzaming.

 

Het programma Ruimte is te lang Science Fiction geweest in deze gemeente. Er waren wel ideeën om te bouwen, maar het kwam maar niet van de grond. De woningvoorraad in Sint Anthonis is afwijkend ten opzichte van andere gemeenten. We hebben hier veel vrijstaande woningen. Maar we willen dat iedereen hier kan wonen in iedere levensfase. Dus zijn we blij met de ontwikkeling waarbij er meer sociale huurwoningen komen, eventueel in de vorm van tiny houses. We willen de jongeren behouden voor onze gemeente en die jongeren die elders zijn gaan wonen willen we verleiden weer hier te komen wonen. En oudere inwoners moeten waardig ouder kunnen worden in Sint Anthonis. We willen de trend van krimp en vergrijzing keren, maar daarvoor moeten we onze gemeente wel gereed maken. We gaan bouwen, bouwen, bouwen, bouwen.

 

Sint Anthonis gaat over enige tijd op in de gemeente Land van Cuijk en dan zien we voor onze kernen een toekomst waar je graag wilt wonen, waar je graag wilt recreeren, waar je een bedrijf kunt starten, waar je graag wilt werken, waar bezoekers graag komen genieten, die een toonbeeld wordt op het gebied van duurzaamheid en een economie die daarvan mee profiteert, waar de krimp en vergrijzing gekeerd wordt en waar het weer veiliger wordt en de politie weer snel bij je is in geval van nood. Jouw kern is straks krachtiger en in een schoner buitengebied.      

 

Tot zover.

 

De herindelingstrein reist door

VVD VVD CDA Sint Anthonis 28-10-2019 10:03

Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis voor wat betreft het herindelingsontwerp om te komen tot de gemeente Land van Cuijk.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/36994/de-herindelingstrein-reist-door

Vanavond is het uur U, ofwel het uur van de waarheid. Voor sommigen wellicht een herhalingszet van de beslissing van 20 september 2017. En er is al veel spreekwoordelijk gezegd over de herindelingstrein waar we inmiddels inzitten. Op 20 september 2017 stonden we op het station en zeiden we dat we de herindelingstrein wilden nemen. Toen was het nog een stilstaande trein die een bepaalde richting op zou gaan en we rekenden nog op in totaal 5 wagons. Het blijken er nu 3 te zijn en dat is wellicht niet het ideaalplaatje dat we destijds voor ogen hadden, maar nog altijd beter dan de gedachte dat deze gemeente zelfstandig blijft. Inmiddels is de trein gestart en zit de snelheid er goed in en beslissen we er vanavond over dat deze trein ook niet meer gaat stoppen en op welke wijze we het volgende station aan gaan doen.

En als je daar op terugkijkt is dat eigenlijk best wel heel bijzonder. Want was het niet de gemeente Sint Anthonis die in het verleden niet de stip op de horizon wilde zien die de andere gemeenten in het Land van Cuijk wel zagen? Voor de gemeenteraad van destijds was samenwerking vaak al een te groot begrip en leek herindeling bij de beslissers van toen toch vooral een scheldwoord. Het was in die tijd dat er een profiel van een nog te werven burgemeester werd opgesteld waarin specifiek werd gezocht naar iemand die eraan moest bijdragen dat Sint Anthonis zelfstandig zou blijven. Sint Anthonis was vaak de gemeente die de rol op zich nam om het proces te frustreren. En op 20 september 2017 tekende zich al een veranderend politiek landschap in Sint Anthonis. De gemeenteraad stemde voor herindeling. En al bleek de stemming in deze gemeenteraad niet unaniem te zijn om op te gaan in de nieuwe gemeente, VVD was unaniem voor en bij SAN de overgrote meerderheid en enkele CDA-ers stemden anders dan de meerderheid van hun fractie destijds, zoals hun voormalige fractievoorzitter. Bij tegenstanders bleek het moeilijk om zich te scharen achter het raadsbesluit en kwamen er stemmen op om dan toch minimaal een jaar later te gaan herindelen. Hopende op van uitstel komt alsnog afstel? Het is goed te zien dat ondanks alle stelselmatige tegenwerking om te komen tot een herindeling het er vanavond naar uitziet dat we gaan kiezen voor een niet omkeerbare positieve toekomst voor de dorpen van de gemeente Sint Anthonis. En dat is goed nieuws voor Sint Anthonis.

De VVD Sint Anthonis is er altijd duidelijk over geweest, Duidelijk Sint Anthonis was zelfs ooit een verkiezingsleus van ons, dat wij de toekomst van onze gemeente zien in een grotere gemeente. We zagen al jaren geleden dat deze gemeente een voor ons te zwakke bestuurskracht had en wilden gaan herindelen. Met coalitiepartner SAN hebben we geur en kleur kunnen geven aan het klaarmaken van deze gemeente voor de aanstaande herindeling. Let wel: daar zijn we nog niet mee klaar.

We hebben gekozen voor een betere bestuurskracht voor de toekomst, want onze inwoners, ondernemers en verenigingen verdienen een kwalitatiever niveau. Daarbij worden we qua oppervlakte de grootste gemeente van Brabant en we hebben voldoende ambitie die daarbij past. Van zondagsamateurs naar champions league is daarbij het doel met op de juiste plek een Messi, De Jong en een Ronaldo en ja, waarschijnlijk ten koste van een niet op de juiste plek zittende zondagsamateur.

Schaalvergroting hoeft niet te betekenen dat de dienstverlening slechter hoeft te worden. Dan kun je sarcastisch zeggen dat de dienstverlening in onze gemeente toch al te wensen overliet, maar ik wilde het vanavond graag anders belichten. Ook in een grotere organisatie werken onze mensen voor onze mensen. En dat kan dan dus ook prima op een menselijke manier.

Met een grotere organisatie kunnen we de complexere toekomst daadkrachtiger oppakken en inrichten dan we nu zouden kunnen. Voor die toekomst, waar het herindelingsontwerp ook mede over gaat, hebben we samen met coalitiepartner SAN enkele moties en een amendement opgesteld. De moties zijn vooral accenten voor het herindelingsadvies en het amendement gaat om een wijze van financieren. We vertrouwen er op dat deze net zo positief omarmd worden als het amendement van SAN en VVD van 20 september 2017 betreffende ‘financieel arrangement en dorpeninvesteringsplan’. Ook in dit geval gaat het om ‘onze centen’ en daar moeten we op een verstandige manier mee omgaan.

Is alles rondom deze herindeling rozengeur en maneschijn? Nee. Er zijn ook valkuilen voor de nieuwe gemeente. Het is dus van belang dat we daar allemaal waakzaam voor zijn en er direct op willen en kunnen reageren. Er zullen zaken goed gaan en er zullen zaken niet goed gaan.

Is de aanstaande gemeente Land van Cuijk een tussenstation? Daar zou het zomaar naar uit kunnen zien. De trein is op stoom, deze herindelingstrein is nu op snelheid. Daar kunnen zomaar nog 1 of 2 wagons bij aansluiten, en dat zal dan in de komende 6 tot 8 weken moeten gebeuren. De plek is er, de overige 3 wagons staan er zeer welwillend tegenover. De bevolking lijkt het ook te willen, maar de politiek is aan zet. Deze trein zal er echter niet langzamer van gaan rijden. En ook dat is een goede zaak voor Sint Anthonis.

Nog het vermelden waard is de mooie ontwikkeling, en ja dat zeggen we hier ook tegen de tegenstanders die de afgelopen jaren zoveel energie hebben gegeven om dit proces te frustreren en zelfs te stoppen, dat de gemeente Sint Anthonis mee heeft kunnen schrijven aan het herindelingsontwerp. Dat hebben we allemaal samen gedaan. Het besluit van september 2017 stipte ook kernendemocratie aan. Dat vonden we in deze gemeenteraad ook belangrijk. En in de opzet zien we dat de kernen zelf daarin mee kunnen sturen hoe ze daar invullen aan willen geven. Of geen invulling, want ook dat is democratisch.

Na vanavond kunnen er zienswijzen ingebracht worden. De ervaring bij andere herindelingsprocessen leert dat daarmee niets wezenlijks verandert richting de herindeling. We kunnen dus stellen dat wanneer we vanavond instemmen, we op een niet omkeerbare trein op volle snelheid zitten en dat de gemeente Land van Cuijk per 1 januari 2022 een feit zal zijn.

Laat goede veranderingen nu maar snel komen.

 

P.S. Hieronder treft u de door de coalitie ingebrachte moties en het amendement aan. De moties werden m.u.v. de CDA-fractie door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. Bij het amendement was de ondersteuning unaniem. 

 

Oproep CDA-fractie Provinciale Staten

CDA CDA Sint Anthonis 18-10-2019 06:58

De huidige crisis rondom het stikstofbeleid zal u niet ontgaan zijn. Komende week, vrijdag 25 oktober, zal in de Provinciale Statenvergadering beslist worden wat dit betekent voor het Brabantse beleid. Mede naar aanleiding van een oproep vanuit onze achterban tijdens de ALV van 10 oktober j.l. hebben wij, fractie en bestuur van CDA afdeling Sint Anthonis, het initiatief genomen middels bijgevoegde brief de CDA fractie in de Provinciale Staten op te roepen om op te komen voor onze achterban. Andere afdelingen binnen het Land van Cuijk gaan dit initiatief overnemen. Op 11 oktober 2019 klonk het ‘Boeren alarm’ waarbij honderden ontevreden burgers en ondernemers op één of andere manier verbonden aan de agrarische sector, publiektoehoorders waren van de Statenvergadering over het rapport en adviezen van Commissie Remkes. Het rapport ‘niet alles kan’ was een resultaat van het verwerpen van het PAS (programma aanpak stikstof) door de Raad van State. Na aanleiding van dit rapport heeft onder andere GS van Brabant besloten om verdergaande maatregelen af te kondigen en de latente ruimte voor ammoniak emissie in vergunningen op agrarische bedrijven in te trekken. Een besluit met verdergaande overheidsbemoeienis, waardoor toekomstbestendige agrarisch ondernemers, die biologisch, of innovatief of op andere wijze willen ondernemen, verdergaand worden gedemotiveerd. Doorgaans door vergunningsruimte die door bureaucratische wachtlijsten, jarenlange ontwikkeling in innovatie en verduurzaming, de sector tegenwerkte. Wij doen een oproep dit besluit van de GS teniet te doen. In onze plattelandseconomie van de gemeente Sint Anthonis heeft 37 % van de beschikbare werkgelegenheid, een functie in de Agrofood. Waarvan de primaire productie een belangrijke steunpilaar is voor de kenniseconomie in de Agrofood. Onze agrarische ondernemers in de gemeente hebben het potentieel om over te gaan op een circulair voedselsysteem, waarin ze de slimste en meest duurzame agrofood producenten van Europa worden. De huidige stikstofproblematiek, heeft pijnlijk duidelijk gemaakt, dat het huidige productiesysteem idealer zou moeten functioneren. Dit vraagt om verandering, innovatie, circulair denken, de zogenoemde ‘transitie landbouw’. De toename van de milieu- en duurzaamheidsuitdagingen leidt tot verdere druk op de economische prestaties van onze boeren. Niet alleen direct in de vorm van strengere emissienormen, maar ook indirect in een maatschappelijke onrust vanuit de consument en burger als het gaat om gezondheid en effecten van bijvoorbeeld schaalvergroting. De transitie landbouw heeft tijd nodig en een duidelijk haalbaar kader vanuit de overheid. Wij zijn niet tevreden met de suggestie van de Gedeputeerde; ‘vraag uw gemeente om de ingediende vergunning onder aan de stapel te leggen’ als er nog innovatieve stalsystemen in ontwikkeling zijn. De melkveehouderijsector is in Brabant de afgelopen 2 jaar al met 15% gekrompen. Verder zal over 5 jaar de pelsdierhouderij verdwenen zijn en daarnaast hopen veel gezinsbedrijven in de varkenshouderij mee te mogen doen aan de regeling sanering varkenshouderijen. Wanneer zijn minder boeren niet meer de oplossing en komt de CDA fractie op voor de agrarische ondernemers met toekomstperspectief? Strenge emissiearme staleisen lijken wel een doel op zich, in plaats van het dienen van een doel. Geef onze agrarische ondernemers een haalbare opdracht, richting kringlooplandbouw en spreek GS aan op een zorgvuldiger dialoog met de sector. Straal als fractie betrouwbaarheid uit door onze boeren te faciliteren met een haalbaar veranderingsproces en draagvlak vanuit de agrarische sector richting kringlooplandbouw. Ga voor effectief beleid, inhakend op het landelijke beleid, waarbij regionale oplossingen worden gezocht en stap af van onrealistische deadlines die voortkomen uit het landbouwbesluit van 7 juli 2017. U spreekt uit dat u trots bent op de agrarische sector, laat dit dan ook zien in daden! Fractie en bestuur, CDA gemeente Sint Anthonis

VVD stelt voor derde jaar op rij vragen over nog tragere politie (update 27 september 2019)

VVD VVD CDA Sint Anthonis 26-09-2019 09:36

VVD heeft gebruik gemaakt van de vragenronde om deze keer niet schriftelijk maar mondeling vragen te stellen aan de burgemeester. De resultaten worden jaar na jaar slechter.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/36548/vvd-stelt-voor-derde-jaar-op-rij-vragen-over-nog-tragere-politie-update-27-september-2019

 

Het lijkt haast een traditie te worden dat ik namens de VVD vragen stel over de reactietijd bij PRIO1-meldingen. Zoals al eerder aangegeven zijn dit de meldingen voor de allerhoogste spoed.

 

In Nederland is daarbij afgesproken dat de hulpdienst dan binnen 15 minuten ter plaatse dient te zijn. Er is tevens een percentage waarin afgeweken mag worden. Landelijk gezien kun je constateren dat bij zo’n 15% van alle prio1-meldingen de reactietijd langer is dan die 15 minuten terwijl het doel is dat dit maximaal 10% is. En nu is het voor te stellen dat veel burgers 15 minuten al veel te lang vinden. Maar kun je jezelf voorstellen dat de norm niet binnen 15 minuten maar na 15 minuten zou zijn?

 

Dat betekent dat bij hoogste spoed de politie niet bij je is binnen 15 minuten. En dat in wellicht een levensbedreigende situatie. Afgelopen zaterdag was er in het programma Kassa aandacht voor deze spoedmeldingen. Daarin werd vooral het landelijk beeld geschetst dat de politie te vaak te laat is, die 15% dus. En ook was te zien dat het in deze regio, met dank aan Sint Anthonis, nog veel en veel slechter is.

 

Volgens de officiële website van de politie is in hun dataportaal exact te zien wat de reactietijd prio1-meldingen is per gemeente, provincie en ook landelijk. En Sint Anthonis deed het goed. In 2015. Toen was ‘slechts’ in 11% van de PRIO1-meldingen sprake van een langere reactietijd van 15 minuten. Maar in de jaren daarna heeft de portefeuillehouder het volledig uit de hand laten lopen. Ik zal u de officiële cijfers geven:

 

Van 11% in 2015 steeg het naar bijna een verdubbeling in 2016 met 21% en in 2017 steeg het schrikbarend door naar 39%. En voor 2018 is het cijfer zelfs 42%. En ook in 2018 heeft de VVD zorgen geuit over dit veel te hoge cijfer, dat doen we nu al 3 jaar achter elkaar. In de beantwoording van de vragen werd verwarring gebracht door het begrip aanrijtijd toe te voegen. Reactietijd zou zijn: de aanname van de melding bij 112, de uitgifte richting de politie en daarna de aanrijtijd. Alles bij elkaar is de reactietijd. Daarnaast straalde uit de beantwoording vooral het geven van mogelijke verklaringen waarom een reactietijd langer zou kunnen zijn. Maar geen verklaring waarom dat in Sint Anthonis veel hoger was dan in andere gemeenten en geen verklaring waarom het zo blijft stijgen. Vergeet niet: in 2015 hadden we een percentage van 11%, beter dan landelijk.

 

De beantwoording vorig jaar van de burgemeester was verder teleurstellend omdat haar enige actie leek om de politie te laten verklaren waarom de reactietijden tegenvallen ze zag in 2017 al helemaal geen reden om tot actie over te gaan. En dan werd vorig jaar zelfstandig de conclusie gepresenteerd dat de veiligheid niet in het geding was. De beantwoording gaf je het beeld dat de cijfers nog zo slecht kunnen zijn, deze burgemeester presenteert het wel zo dat het allemaal veilig is voor de burgers en er dus eigenlijk niks aan de hand is. Maar laten we niet vergeten dat de hele landelijke politie met deze cijfers werkt en dat Sint Anthonis echt een van de slechtste leerlingen van de klas is.

 

Dat in de meeste gemeenten die maximaal 10% niet gehaald wordt is verklaarbaar. Maar voor 15% in gemeente A horen we dan dezelfde verklaring als de 51% in Sint Anthonis. Maar tussen 15% en 51% zit een verdomd groot gat. En dat heeft deze burgemeester nog nooit verklaard, nog nooit als reden gezien om iets aan te doen en dus heeft ze het getal maar laten stijgen en stijgen in de afgelopen jaren.

 

Nogmaals voor de duidelijkheid: we zoeken niet naar verklaringen waarom bij de politie in zijn algemeen de reactietijden niet conform de norm zijn.

 

We zoeken naar antwoorden waarom het in Sint Anthonis daarbovenop nog zoveel slechter is gesteld.

 

Met de antwoorden van de burgemeester krijgen we de vraag beantwoord waarom de politie in diens algemeenheid te vaak te laat is, landelijk gezien. Maar de vraag waarom het in Sint Anthonis zoveel slechter is ze wat ons betreft nog altijd uit de weg gegaan. Hopelijk begrijpt de burgemeester dit wezenlijke verschil wanneer ik zometeen onze vragen zal stellen.

 

Dat betekent dus, beste inwoners, dat u er eerder vanuit kunt gaan dat u de politie niet zult zien binnen 15 minuten na een prio1-melding in de gemeente Sint Anthonis. We hebben ons daarmee op een eiland geplaatst ver weg van het vasteland. Want in 2019 is het alleen slechter gesteld met de reactietijden op Schiermonnikoog, Vlieland en Terschelling. Maar alle andere gemeenten scoren beter dan Sint Anthonis. En de achteruitgang is echt dramatisch te noemen. In minder dan 5 jaar tijd van 11% naar 51% is een cijfer waar de burgemeester zich diep voor mag schamen. Deze burgemeester die waakt over de veiligheid en de snelheid van het politieapparaat heeft de afgelopen jaren blijkbaar zitten slapen en geeft in de beantwoording wat ons betreft niet aan echt actief te zijn geweest deze trend te keren want ze zag deze significante afwijking en verslechtering blijkbaar niet als een probleem om iets aan te doen. En als deze burgemeester wel vindt dat ze actief is geweest om deze trend te keren, dan zou je toch op zijn minst mogen concluderen dat ze daar absoluut niet in is geslaagd.

 

De vragen voor de portefeuillehouder:

 

- U heeft zojuist gehoord wat het percentage tot dusver is qua reactietijd bij een prio1-melding voor de eerste zes maanden van 2019, namelijk dat de reactietijd van 15 minuten of minder in de meeste gevallen, namelijk 51%, niet wordt gehaald. Was u zelf al bekend met dit percentage?- Indien ja, sinds wanneer wist u dit? Indien nee, heeft het volgen van deze cijfers niet uw prioriteit?- Wat vindt u ervan dat het percentage sinds 2015, in uw tijd als burgemeester, gestegen is van 11% in 2015 naar 51% over de eerste zes maanden in 2019?- Bent u van mening dat de politie in Sint Anthonis zulke andere dingen moet doen of zo’n andere werkwijze heeft dat de cijfers in Sint Anthonis zo significant afwijken ten opzichte van het gemiddelde in Nederland? - Is de administratie of de wijze van inspecteren, denk daarbij aan de status plotten (dat is de druk op de portofoon dat men is gearriveerd) voorafgaand aan het ontmoeten van een slachtoffer van dit soort zaken bij de politie in Sint Anthonis echt zoveel anders dan in bijvoorbeeld Montfoort, Laren, Nieuwegein of Veenendaal waar de percentages voor 2019 liggen op 5% of lager t.o.v. de 51% hier? Ofwel: hoeven agenten in Sint Anthonis niet de status te plotten op een gelijke wijze zoals agenten in andere gemeenten?- Is het u bekend dat bij de meeste gemeentes de cijfers sinds 2015 redelijk stabiel zijn gebleven?- Hoe kan het dat in Sint Anthonis de negatieve cijfers zo significant negatiever worden jaar na jaar?- Wat vindt u ervan dat juist Sint Anthonis opvalt in negatieve zin door die jaarlijkse grote verschillen die daarnaast steeds groter worden?- U gaat over de openbare orde, politie en veiligheid. Ziet u het als een van uw verantwoordelijkheden om dit percentage naar beneden te krijgen zodat onze burgers bij een hoge noodsituatie sneller geholpen worden dan nu het geval is?- Bent u van mening dat u succesvol bent geweest in uw aanpak om dit percentage naar beneden te krijgen? - Denkt u dat de verdere verslechtering van dit percentage toch vooral weer omgeven wordt met argumenten dat de veiligheid nimmer in het geding is geweest en dat het wederom vooral een administratieve verklaring betreft? Anders geformuleerd: zijn dit soort percentages voor u eigenlijk een wassen neus?- Als u terug kijkt naar de afgelopen 5 jaar, denkt u dan dat u iets anders had kunnen doen om de reactietijden te verbeteren?

 

Onderaan dit artikel kunt u de hele raadsvergadering terughoren en dus ook de antwoorden van de burgemeester. Wat ons daarin opviel is dat ze in het verleden (antwoorden op schriftelijke vragen in 2017) vond dat er niets aan hoefde te gebeuren en dat ze nu wel toejuicht dat er actie wordt ondernomen om de situatie te verbeteren. Ze heeft daarbij geen idee of ze zelf iets anders had kunnen doen om de reactietijden voor onze inwoners te verbeteren (ze is verantwoordelijk voor openbare orde en ziet het verlagen van de reactietijden wel als haar verantwoordelijkheid) en vind als een soort 'wij van WC eend adviseren WC eend' dat ze het goed gedaan heeft. De cijfers laten echter een compleet ander beeld zien.

 

De VVD blijft voor de inwoners van Sint Anthonis dit in de gaten houden en wat ons betreft is de maat vol en kan het niet zo zijn dat deze cijfers nog verder stijgen. Ze zullen moeten dalen... en snel ook.

 

http://sdk.companywebcast.com/sdk/player/?id=sintanthonis_20190926_1

P.S.

CDA noemde nog dat het in Mill net zo erg zou zijn als in Sint Anthonis. Wellicht hebben ze via Google gezocht naar aanrijtijden en een artikel op de Gelderlander gevonden van enkele jaren geleden dat daar specifiek aandacht aan besteedde. Maar dit zijn de cijfers van de afgelopen jaren in het Land van Cuijk:

 

 Land van Cuijk20152016 2017 2018 2019 (t/m juni)  Sint Anthonis 11%21% 39% 42% 51%  Mill en Sint Hubert13% 26% 35% 33% 32%  Boxmeer17% 15% 25% 27% 30%  Grave17% 18% 26% 26% 24%  Cuijk11% 15% 18% 18% 16% 

 

De trend naar een onveiligere gemeente is namelijk al ingezet. Tussen 2017 en 2018 is Sint Anthonis 70 (!) plaatsen gestegen op de ranglijst van onveiligste gemeenten in Nederland. Dat is echt een megaklapper. Sint Anthonis is relatief nog een veilige gemeente, maar de trend gaat de verkeerde kant op. Net zoals dat in 2011 de aanrijtijden van de politie in Sint Anthonis goed waren, maar daarna jaarlijks veel slechter worden. En wat opvalt is dat er weliswaar minder meldingen zijn van vernieling (denk aan grafitti) maar een toename van inbraken en diefstal.

Daarnaast is het goed te realiseren dat het bij de ranglijst onveiligste gemeenten (omgekeerd dus de veiligste gemeenten) gaat om zaken als: diefstal, inbraak, geweld, vernieling. Velen daarvan (zeker als je pas na de daad de diefstal of inbraak bemerkt) zijn GEEN prio1-meldingen (geen spoedmeldingen). De gemeente moet er voor oppassen geen appels met peren te vergelijken. Omdat er weinig melding van grafitti is, kan het niet zo zijn dat je mild bent over de te late reactie van de politie bij een gewapende overval.

Hopelijk is ook het CDA gevoelig voor deze cijfers en argumentatie en zijn ze bereid de burgemeester aan te spreken op haar falen in de afgelopen jaren.  

 

Inbreng 27-6-2019 Regio BNO

CDA CDA Sint Anthonis 02-07-2019 09:36

Wat het CDA betreft, had het voorliggende voorstel een A- stuk kunnen zijn, ondanks dat wij al meerdere jaren kritische geluiden hebben laten horen, met name over de volgende punten: De concrete resultaten van de regionale samenwerking zijn onvoldoende zichtbaar. Wat levert het onze gemeente op?Onduidelijkheid over het verschil tussen Regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital.Jaarplannen en jaarverslagen zijn in de loop der jaren veranderd van opzet, indeling en wijze van presenteren. Dit draagt niet bij aan duidelijkheid.Wat zijn de doelen en doelstellingen (Strategische Agenda)Het ‘wij-gevoel’ ontbreekt, waardoor raadsleden hun rol onvoldoende pakken, zowel binnen Regio Noordoost Brabant als AgriFood Capital. Welke bevoegdheden hebben we? Waar kunnen we nog op sturen?Er is een spanningsveld tussen lokale en regionale ambities en doelstellingen in de regio: Wat doen we wel en wat doen we niet samen in de regionale samenwerking? De communicatie is vaak onbegrijpelijk, er worden te veel Engelse termen gebruikt, kan meer concreet en doelgroepgericht en er wordt te weinig naar de raden teruggekoppeld. Of zoals in het rekenkameronderzoek van de Rekenkamercommissie gemeente Bernheze, Boxtel en Meierijstad is vermeld: en ik citeer: Het inzichtelijk krijgen van de beleidsmatige doelen en de ontwikkeling daarin vergde een grote inspanning. De wijze waarop met name jaarplannen zijn opgesteld, met een grote hoeveelheid programmalijnen, actielijnen, sleutelgebieden, prioriteiten en dergelijke, maakt het lastig om door de bomen het bos te blijven zien. De samenstelling van deze programmalijnen en dergelijke wisselt bovendien in de tijd. Toch blijkt ook uit datzelfde rekenkameronderzoek dat bij Regio NOB ‘ het denken niet stil staat’. Voorbeelden hiervan zijn: de aanstelling van een nieuwe regiomanager en de werksessies met de verschillende gemeenteraden, zoals op 21 januari jl in onze gemeente. Daarnaast wordt geprobeerd een einde te maken aan de bestaande onduidelijkheid over wie nu wat is en wie nu wat doet. Dus werken vanuit 4 zelfstandige organisaties met eigen verantwoordelijkheid. En er komt een aparte Strategische agenda voor Regio NOB zoals ook in het vanavond voorliggende voorstel staat. Als lid van de raadsgroep Regio NOB Communicatie uit St Anthonis is het mij wel duidelijk geworden dat het lastig is om vast te stellen of maatschappelijke ontwikkelingen ondanks of dankzij de inspanningen van de regio NOB tot stand zijn gekomen. Hierdoor is het moeilijk om een concreet beeld te vormen van de bereikte resultaten. Een belangrijke kwaliteit van RNOB is dat zij succesvol alle 15 gemeenten (en ook waterschappen) in het gebied op 1 lijn heeft gekregen, ondanks de aanwezige verschillen met name tussen gemeenten onderling. Verder is het positief is dat er gezocht wordt naar nieuwe kansrijke activiteiten om de realisatie van ambities dichterbij te brengen. Een voorbeeld daarvan is Agro As de Peel, het proeftuingebied duurzame landbouw. Ook heeft Regio NOB een belangrijke rol gespeeld in de analyse van het belang van de randwegen voor de regio, zoals de rondweg om Haps vooral ook omdat de provincie liever afspraken maakt met regio’s dan met afzonderlijke gemeenten. En diezelfde provincie ‘steeds meer gebruik’ maakt van de regionale overlegstructuur. Waar echter nog steeds de zorg van de CDA fractie ligt, is dat de rol van RNOB in de komende jaren naar verwachting eerder zal toenemen dan afnemen. Het is daarom belangrijk om de regionale samenwerking zo dicht mogelijk bij de lokale bestuurders en met name de raadsleden te brengen, concreet en in Jip en Janneke taal, zoals ook in de werksessies met de raden naar voren is gekomen. Kortom, de CDA fractie is gematigd positief maar wij zullen de toekomstige ontwikkelingen kritisch blijven volgen. In het begin van mijn betoog gaf ik al aan dat wat de CDA fractie betreft, het voorliggende agendapunt een A stuk had mogen zijn, enerzijds omdat dit het laatste jaar is van de samenwerkingop basis van het huidige bestuursconvenant en er geen nieuwe beleidskaders hoeven worden vastgesteld. Anderzijds omdat het jaarplan binnen de afgesproken beleids- en financiële kaders blijft. Doreen de Hoog, Fractielid CDA Sint Anthonis

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.