Nieuws van politieke partijen in Heiloo inzichtelijk

8 documenten

Verordening Ambtelijke bijstand en Fractieondersteuning

Heiloo-2000 Heiloo-2000 VVD PvdA Heiloo 13-06-2019 11:48

Gemeenteraad 12 juni 2019 vaststellen Verordening Ambtelijke bijstand en Fractieondersteuning.

Elk jaar krijgen de raadsfracties een bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 1.250,= voor elke

fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een variabel deel van € 150,= per raadszetel.

Elke fractie legt jaarlijks voor 1 februari verantwoording af door middel van een verslag. De griffier toetst of de verslagen compleet zijn en of er voldaan is aan de eis om het verslag te voorzien van nota’s en afschriften. Daarna bespreekt de commissie Bestuurlijke Zaken de verslagen en adviseert de raad of de bestedingen verantwoord zijn en kunnen worden vastgesteld door de raad.

In een fractievoorzittersoverleg werd overeengekomen om onduidelijke en discussie oproepende artikelen te schrappen en waar nodig de regels aan te vullen en/of van een nadere toelichting te voorzien. Onnodige discussies vinden wij tijdverspilling.

HEILOO-2000 is voorstander van transparantie en het publiceren (jaarlijks) van de besteding van de gelden op HEILOO.nl, zodat de inwoners op een snelle manier inzage hebben.

Door de transparante publieke verantwoording worden de fracties uitgedaagd zorgvuldig met de verstrekte gemeenschapsgelden om te gaan.

Mocht er verschil van inzicht bestaan over de juistheid van de jaarlijkse bestedingen dan wordt deze voorgelegd aan een toetsend trio.

HEILOO-2000 heeft ingestemd met de vernieuwde verordening waarbij onderstaand amendement (stukje tekstwijziging) van VVD, HEILOO-2000 en de PvdA werd aangenomen.

AMENDEMENT VVD, HEILOO-2000, PvdA

Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.

De raad van de gemeente Heiloo in vergadering bijeen op 12-06-2019;

Ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel 12 als volgt te herformuleren:

1. De fracties leggen voor 1 februari van het nieuwe jaar verantwoording af over de uitgaven in het voorgaande jaar. Deze verantwoording is voorzien van onderliggende bonnen, nota’s en facturen en wordt gepubliceerd op de website van de gemeente Heiloo met inachtneming van de AVG.

2. De verantwoording wordt ingediend in een bij deze verordening opgenomen format-verslag. Dit verslag wordt voor 1 februari ingediend bij de griffier. Indien deze datum niet valt op een werkdag wordt het verslag de eerste werkdag na 31 januari ingediend.

3. Wordt het verslag te laat en/of incompleet ingediend, dan wordt bij wijze van sanctie geen voorschot verleend voor het komende jaar.

4. Indien er verschil van mening blijft bestaan over de rechtmatigheid van uitgaven dan brengt een geschillencommissie een bindend advies uit aan de raad. Deze geschillencommissie bestaat uit de griffier ( of diens waarnemer), de controller en een lid van de Rekenkamercommissie;

5. De raad stelt de bedragen vast van:

a. de uitgaven van een fractie die in het voorgaande kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;

b. de wijziging van de reserve;

c. de resterende reserve;

d. de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten

Toelichting Overwegende dat:

– niet valt uit te sluiten dat een besteding of bestedingen van het fractiebudget voorbijgaand aan de beperkingen van artikel 8 toch plaatsvinden;

– vervolgens binnen de Commissie Bestuurlijke Zaken geen overeenstemming wordt bereikt over het al of niet correct zijn van de uitgave(n);

– moet worden voorkomen dat de discussie over het wel of niet rechtmatig zijn van de uitgave(n) in de raad opnieuw moet worden gevoerd.

Stelt voor:

Een lid aan artikel 12 toe te voegen waarin wordt aangegeven dat bij verschil van mening over de rechtmatigheid van uitgaven een onafhankelijke geschillencommissie daarover een bindende uitspraak doet aan de raad.

Terecht stelde de heer Valkering de vraag waarom de fractievoorzitter van HEILOO-2000 instemt met dit amendement, sterker mede-indiener is en eerder in het fractievoorzittersoverleg artikelen wenste te schrappen.

HEILOO-2000 is een democratische partij.

Als er bij partijen een wens leeft voor een aanvulling, met goede argumentatie, dan zijn wij altijd bereid mee te denken.

Bovendien: Een geschillencommissie heeft dit jaar een goede dienst bewezen, dus in die zin is het amendement een waardevolle  aanvulling, en is dat vastgelegd in de verordening.

Het amendement van de heer Valkering, daar hadden wij wat meer moeite mee.

In het Amendement wordt gesteld dat de fracties grotendeels de vrijheid wordt gelaten waaraan de gelden besteed kunnen worden. Dat is onjuist.

In artikel 8.2 vinden we een opsomming van punten waaraan de gelden wel en niet mag worden besteed.

Ook is het niet zo dat fracties zelf wel bepalen waaraan de fractieondersteuningsgelden mogen worden besteed.

Onder andere aan Giften dit moet De heer Valkering wel aan spreken.

Er is een afgewogen verordening samengesteld op basis van de VNG modelverordening 2018, verder nog ondersteund door een juridisch adviseur. We zullen dus niet meer tornen aan dit document.

Nogmaals:

Mocht er desalniettemin twijfel ontstaan over bepaalde posten binnen de commissie BZ dan zal een geschillencommissie een bindend advies geven.

Wij zijn dus tegen het amendement van De heer Valkering.

Namens de fractie van HEILOO-2000

Rob Levie, Commissielid Bestuurlijke Zaken

Gemeenteraad 6 mei 2019

Heiloo-2000 Heiloo-2000 Heiloo 07-05-2019 08:16

Kennisnemen van de Focusagenda Regio Alkmaar

We hebben het hier over regionale samenwerking. Waarom noemen we dingen niet gewoon bij de naam? Samenwerking dus tussen 7 gemeenten met de focus op Bereikbaarheid, Wonen en Energie innovatie, lees transitie. Vrij algemene onderwerpen die voor alle 7 gemeenten wel ongeveer gelijk zullen zijn. Of toch niet?

Uit het nabije verleden kennen we het samenwerkingsverband Noord Kennemerland. Helaas geen succes. Ondanks dat hierin veel tijd en geld is geïnvesteerd.

HEILOO-2000 is een groot voorstander van samenwerking maar heeft zijn twijfels bij de samenwerking tussen 7  gemeenten.

De vraag is ook wie van de 7 gemeenten zullen profiteren van deze samenwerking. De grootste? De kleinste? De regio? Niemand die het weet.

De budgetten zijn niet gering. In 2022 oplopend tot bijna 1 miljoen euro! Voor Heiloo € 70 K.

Daarnaast wordt ook melding gemaakt van zorgelijke financiële situaties in een aantal van genoemde 7 gemeenten. Dit moet weer tot bezuinigingen leiden. Lastig allemaal. Ook wordt er een stevig team gevormd die de samenwerkingsplannen ten uitvoer moeten leggen.

Kortom geen eenvoudige opgave met een onzekere afloop.

Tot slot wil ik een beroep doen op de samenstellers van de Focusagenda om het taalgebruik wat te matigen.

Ik lees: een van de meest aantrekkelijke regio’s van Nederland

– Een regio als voorbeeld voor anderen;

– Een regio die innovatie uitstraalt;

–  Een regio waar we trots op zijn, een sterk merk;

Het doet me denken aan een bekend liedje van Peter Blanker met de titel: het is moeilijk bescheiden te blijven wanneer je zo goed bent als ik.

HEILOO-2000 heeft zijn grote twijfels over deze focusagenda maar wil zijn steun niet onthouden aan dit raadsvoorstel.

Wel stellen wij als voorwaarde dat er transparante rapportages komen, per 6 maanden, over de investeringen, concrete plannen en de reeds bereikte doelen.

Als deze niet bevredigend zijn dan zal HEILOO-2000 geen fiat meer kunnen geven aan toekomstige begrotingen Regio Alkmaar.

Tot zover in 1e termijn.

Rob Levie, commissielid bestuurlijke zaken.

Commissie Bestuurlijke Zaken 12 maart 2019

Heiloo-2000 Heiloo-2000 PvdA Heiloo 14-03-2019 15:48

De Commissie Bestuurlijke zaken van dinsdag 12 maart kende een korte agenda

1) Herziening Gemeenschappelijke Regeling Vuil Verbrandingsinstallatie (VVI)

2) Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Recreatiegebied Alkmaarder – en Uitgeestermeer              (RAUM)

3) Verantwoording besteding fractiebijdragen over 2018 en voorschot 2019

4) Instructie voor de griffier van de gemeente Heiloo

De onderwerpen 1, 2, en 4 waren vnl. procedurele zaken waaraan voor ons weinig aan toe was te voegen en waarmee dus akkoord werd gegaan.

Over onderdeel 3 het volgende

HEILOO-2000 hecht er aan zorgvuldig om te gaan met de gemeenschapsgelden opgebracht door onze inwoners. De verantwoording besteding fractiebijdragen over 2018 heeft in dit verband onze bijzondere aandacht en staat op gespannen voet met de bevindingen van de controller en de griffier.

In artikel 8 van de gemeentelijke verordening fractieondersteuning staat in algemene termen dat deze gelden bedoeld zijn voor de versterking van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol.

Er staat in de uitwerking nadrukkelijk vermeld dat fractieondersteuningsgelden niet bedoeld zijn voor lunches en diners gedurende niet openbare bijeenkomsten.

Wij hebben gekeken naar de argumentatie van de griffier en de controller om o.a. de verantwoording fractiebijdrage GBH volledig goed te keuren, waarbij het argument wordt gebruikt dat de gedeclareerde bonnen van consumpties zijn.

Ik heb opgezocht wat de algemene definitie is van consumpties. In het dagelijkse spraakgebruik wordt er verwezen naar eten en drinken.

Bij de PvdA zijn IPads aangeschaft.

Deze uitgave is goedgekeurd. De verklaring dat er op dit punt niets in de verordening is opgenomen is wat ons betreft onvoldoende. Als er niets in de verordening is opgenomen moet de goedkeuring wel in de geest zijn van de algemene termen en dat is het volgens ons gevoel niet het geval. Er wordt ook akkoord gegaan omdat dit inmiddels wettelijk geregeld is in het Rechtspositiebesluit politieke ambtsdragers 2019. De verantwoording besteding fractiebijdragen gaat over het jaar 2018 en niet over 2019. Dus dit argument tot goedkeuring is niet valide.

Het zal duidelijk zijn dat wij het niet eens zijn met de visie van de controller en de griffier. Verder staat in het raadsvoorstel dat er een verbetering van de inhoudelijke toetsing en aantocht is evenals een aanvulling op de regels waarbij ook verordeningen van elders betrokken kunnen worden. In dit aanstaande wijzigingsvoorstel wordt duidelijk omschreven waar de fractiebijdrage wel en niet aan mag worden besteed. Dit achten wij een goede ontwikkeling en zal een einde maken aan discussies zoals deze.

Tot slot

De controller en de griffier waren het niet eens met onze visie daar de verordening over dit onderwerp voor meerdere uitleg vatbaar bleek te zijn. Ook de overige commissieleden waren het niet eens met onze zienswijze.

Al met al betekent dit dus dat het Raadsvoorstel over dit onderwerp als Hamerstuk naar de Raad van 1 april zal gaan. Commentaar overbodig dunkt mij.

Namens de fractie van HEILOO-2000

Rob Levie, lid Commissie Bestuurlijke Zaken

Woonvisie 2019: een lege huls

Heiloo Lokaal Heiloo Lokaal Heiloo 07-02-2019 00:08

Maandagavond 5 februari jl heeft de gemeenteraad van Heiloo de Woonvisie 2019 vastgesteld. Een Woonvisie die we een een “lege huls” hebben genoemd, en waar Heiloo Lokaal dan ook tegen heeft gestemd. Demotivatie vind u in onderstaan betoog van fractievoorzitter Tijmen Valkering.

Vlak voor de verkiezingen van maart 2018 heeft de portefeuillehouder Woonvisie versie 2017 naar de raad gebracht, deze versie is toen door de raad niet rijp geacht en toen logischerwijs van de agenda gehaald. Gewogen en te licht bevonden.

Als wij nu naar de 2019 versie kijken die ons nu wordt aangeboden is er inhoudelijk, op paar accenten na, wezenlijk niets veranderd.

De vraag is dan ook gerechtigd of deze versie nu dan wel rijp is voor besluitvorming.

Het antwoord op die vraag is wat ons betreft een dikke nee.

Het is een onvoldragen en visieloos document.

Waarom niet zorgen voor een gevarieerde bevolkingsopbouw en dit, rekening houdend met demografische ontwikkelingen, als uitgangspunt nemen en goede instrumenten ontwikkelen om dit te bereiken.

Deze goede instrumenten inzetten i.p.v. overleg met marktpartijen, het woord zegt het immers al, marktpartijen zullen altijd voor eigen parochie preken. De slager keurt dan zijn eigen vlees.

Waarom niet eens met meerdere c.q. andere woningcoöperaties om de tafel gaan zitten en afstappen van onze hofleverancier Kennemer wonen. Het zou verfrissend kunnen werken.

Een deugdelijk woonwensen onderzoek is onontbeerlijk mits maar met alle partijen rekening wordt gehouden, dus ook met de spijtoptanten die talrijk zijn.

Kijk eens naar omliggende gemeenten die ook met deze problemen worstelen, zo is Alkmaar een antispeculatie beding en zelfbewoningsplicht aan het optuigen en is Castricum druk doende om een Fonds Sociale Woningbouw met geld te vullen. En wat te denken van starters leningen.

Heel belangrijk is tevens dat deze woonvisie ook moet gelden voor onze uitbreidingsgebieden. Nu gaat de woonvisie daar volledig aan voorbij. Wat overblijft zijn een paar inbreilocaties en die kunnen geen wezenlijk gewicht in de strijd werpen om van grote invloed te zijn op het Heiloo’se woningbestand.

Voorzitter de lijst van bedenkingen van ons op deze woonvisie is zo talrijk dat ik in dit betoog deze niet  allemaal kan benoemen.

Er moet in BUCH verband toch kwaliteit genoeg aanwezig zijn om een woonvisie neer te leggen waar Heiloo wat aan heeft en dat is deze versie 2019 zeker niet.

Het zou de portefeuillehouder sieren als hij wederom de moed heeft deze woonvisie aan te houden en middels een raadsbrede werkgroep tot een deugdelijke visie te komen, i.p.v. het er, met 10 stemmen voor en 9 tegen, vanavond door te jassen.

De Woonvisie 2019 is met 10 tegen 9 aangenomen.

Zie ook het artikel van de Alkmaarse Courant dd 6-2-19

Hart voor verenigingen en accommodaties in Heiloo

PvdA PvdA Heiloo 17-10-2018 12:03

Van maart t/m augustus 2018 maakte een groep PvdA-leden uit Heiloo een rondgang langs de gemeentelijke locaties en langs veel van de verenigingen en clubs die in Heiloo actief zijn.

Wij signaleren vier problemen:

Verenigingen, stichtingen en groepen burgers die gezamenlijk iets willen ondernemen in Heiloo lopen aan tegen een gebrek aan geschikte en betaalbare accommodaties voor hun activiteiten. Veel gemeentelijke accommodaties zijn daarnaast sterk verouderd en/of verloederd. Sluiswijd is beneden opgeknapt, de bovenverdieping is kaal. Ypsalon is goed onderhouden, maar meestal bezet. Oosthoek is mooi onderhouden, maar alleen toegankelijk voor leden. De Dans- en muziekschool is verouderd en verkeert in slechte staat. De Beun laat veel achterstallig onderhoud zien. De Sporthal Vennewater is sterk verouderd. Het Brunogebouw is afgeleefd. Het Trefpunt biedt een fantastisch aanbod van ondersteuning, maar is gehuisvest in een sterk verouderd gebouw, met verouderd meubilair. Voor jongeren voor de jongere ouderen nodigt dat niet uit om naar binnen te gaan.Daar zijn enkele positieve uitzonderingen op te noemen – het gebouw van de bibliotheek en het nieuwe onderkomen van de Historische Vereniging Heiloo – maar daar staan hoge huren tegenover, die alleen kunnen worden opgebracht omdat de gemeente subsidies verleent. Het is voor burgers die samen iets willen ondernemen lastig contact te leggen met de diverse locaties. Vaak is onduidelijk met wie ze daarvoor contact kunnen opnemen. Voor burgers ontbreekt daarnaast een goed overzicht welke verenigingen, stichtingen en clubs er allemaal zijn. De gemeente lijkt ervan uit te gaan dat alle inwoners deze informatie online kunnen vinden. Dat is niet het geval. Wat wij willen

Wij willen we dat de gemeente zich veel vaker en veel intensiever bemoeit met de locaties waar verenigingen en clubs in Heiloo terecht kunnen, en wij vinden dat het onderhoud van gemeentelijke accommodaties veel beter kan. Nu worden veel accommodaties zo verwaarloosd, dat op den duur niemand daar meer activiteiten wil ondernemen. Wij voorzien dat dit gaat gebeuren met het gebouw van de muziekschool en met het Bruno-gebouw.

Op 15 oktober 2018 heeft de PvdA Heiloo deze problemen ter sprake gebracht in de commissie Maatschappelijke Zaken. Behalve GBH waren er geen partijen die onze zorgen echt deelden. Wethouder Elly Beens zei te geloven in de dynamiek van vraag en antwoord.

De PvdA Heiloo gelooft echter niet in de markt van vraag en aanbod alleen als het aankomt op het in stand houden van de maatschappelijke voorzieningen en clubs die Heiloo maken tot het prachtige dorp dat zij is.

Wij zijn bang dat in de nabije toekomst nog veel meer verenigingen en maatschappelijke organisaties in Heiloo in de problemen komen. Subsidies kunnen nog verder worden afgebouwd – dat is de afgelopen jaren ook gebeurd. Huren kunnen zomaar verder stijgen. Wij roepen het college op met een visie te komen: hoe ziet zij de toekomst van gemeentelijke accommodaties en maatschappelijke clubs en verenigingen in Heiloo? Is dat echt alleen een kwestie van marktwerking, van vraag en aanbod?

 

 

 

Het bericht Hart voor verenigingen en accommodaties in Heiloo verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Kadernota 2019: ‘hogere boekhoudkunde’

PvdA PvdA Heiloo 03-07-2018 07:45

In de gemeenteraadsvergadering van maandag 2 juli werd de Kadernota voor 2019 besproken. Hieronder de tekst die Ko Hamminga, fractievoorzitter van de PvdA Heiloo, uitsprak tijdens de beschouwingen op deze nota.

‘In de Kadernota staat dat de coalitieovereenkomst Met Elkaar nog wordt uitgewerkt in een collegeprogramma. Hiermee is helder dat er feitelijk een beleidsarme Kadernota ligt. Pas bij de uitwerking van de programmabegroting zullen de koers van het college en de gevolgen daarvan uit de doeken worden gedaan.

In de eerste aanzet van de uitwerking van het collegeprogramma, vallen een aantal zaken op.

Het begrotingssaldo is dit jaar negatief. Dat is natuurlijk nooit leuk. Maar vervelender: het beeld ontstaat dat er een boekhoudkundige truc lijkt te zijn toegepast om de weerstandsratio van de gemeente op te poetsen. Met de weerstandsratio wordt uitgedrukt hoe financieel gezond een gemeente is. Door het negatieve begrotingssaldo van 2018, dreigt de gemeente in de rode zone van de weerstandsratio terecht te komen.

Waar bestaat deze ‘window dressing’ uit, deze boekhoudkundige truc?

De reserves van de gemeente worden ‘opgepoetst’ met enkele opvallende onttrekkingen uit de bestemmingsreserves. Dit betreft de opgevoerde vrijval van € 786.000 uit het gebouw van de bibliotheek, de onttrekking uit de bestemmingsreserve van € 210.000 voor participatietrajecten statushouders en een bedrag van € 150.000 voor de uitvoering van het duurzaamheidsbeleid.

Wij vinden dit een slecht idee, omdat deze reserves dan niet meer voor de genoemde doelen kunnen worden ingezet. Over twee of drie jaar kunnen we dan dus zomaar worden geconfronteerd met hogere lasten voor bijvoorbeeld de bibliotheek. Immers: de reserve die we daarvoor hadden, is er niet meer! De voorgestelde onttrekkingen moeten volgens ons worden gelezen als verkapte bezuinigingen op de bibliotheek, op de participatietrajecten voor statushouders en op de uitvoering van het duurzaamheidsbeleid.

En dat om voor de bühne, dit jaar een acceptabele weerstandsratio te kunnen presenteren. De PvdA Heiloo vindt dit écht een verkeerde insteek.

Nieuwe uitdagingen gemeente

De gemeente Heiloo krijgt vanaf volgend jaar meer geld van het Rijk, volgens het Interbestuurlijk Programma. Het Rijk geeft hierbij expliciet aan dat zij dit extra geld beschikbaar stelt vanwege de grote uitdagingen die op de gemeente afkomen, zoals:

de transitie naar duurzame energie; het tegengaan van eenzaamheid; het terugdringen van het aantal mensen met problematische schulden het bestrijding van leegstand; meer kansen op de woningmarkt voor kwetsbare groepen; duurzame landbouw; extra inzet op de begeleiding van verwarde personen; de inzet om kwetsbare groepen zoveel mogelijk te laten meedoen in de samenleving; de begeleiding van nieuwkomers met taal en arbeidsparticipatie.

Van deze uitdagingen, is in de Kadernota van de gemeente Heiloo weinig terug te vinden. De extra bijdrage van het Rijk wordt in Heiloo gereserveerd om andere dingen van te doen – zoals de tekorten van de werkorganisatie BUCH te compenseren. Dat vinden we niet de goede weg. De doelen die landelijk gesteld worden op het gebied van duurzaamheid, integratie en zorg, zullen uiteindelijk toch door de gemeente moeten worden uitgevoerd.

Daarbij zijn er niet gerust op dat na de eerdere overschrijdingen op de BUCH ICT van in totaal € 5 miljoen en de extra miljoenen die in het verbeterplan worden gepompt, de kous af is.

Ambities collegeakkoord niet terug te vinden

Wij hopen dat de mooie ambities die het college heeft in het coalitieovereenkomst met betrekking tot duurzaamheid en het behoud van voorzieningen voor inwoners, ook uitgevoerd gaan worden. Zoals de ambitie het wagenpark van de gemeente elektrisch te maken, zonnepanelen te plaatsen op gemeentelijke daken en een duurzame bedrijfsvoering. En niet te vergeten, de ambitie voor een wijk/buurtbatterij voor de ondernemers en particulieren op de Oude Werf.

Wat betreft het sociaal domein is op 18 juni in de gemeenteraad de PvdA-motie aangenomen, waarin om een onderzoek is gevraagd over de zorg aan en begeleiding van kwetsbare inwoners.

Kern van deze motie is: weten deze inwoners de gemeente wel te vinden en sluit de zorg en begeleiding die de gemeente aanbiedt, aan op wat mensen nodig hebben?

Maatwerk = luisteren naar inwoners

Ons doel is een gemeente die kwetsbare burgers zo goed mogelijk ondersteunt met maatwerk. Soms is dat een kwartiertje extra tijd bij de huishoudelijke hulp en wij vinden dit een prachtig plan in de coalitieovereenkomst. Maar laat wel de keuze aan de burgers.

Soms ook hebben mensen helemaal geen zin in een ‘kwartiertje thee drinken’, maar zijn ze pas echt geholpen met iemand die gewoon helpt het huis goed schoon te maken. Mensen echt ondersteunen is dus maatwerk. Dat kost niet per se meer geld op de langere termijn, maar het kost bij aanvang wel een investering om het goed te organiseren en daadwerkelijk te leren luisteren naar de burgers.

Wij zouden heel graag zien dat het college het geld dat ‘over’ is van de Wmo-gelden, ook besteedt aan het verbeteren van de zorg en begeleiding. Nu verdwijnt dit geld in de algemene middelen. Dat gebeurt inmiddels al voor het derde jaar op rij!

Het college mag dus wel wat meer ambitie hebben als het de zorg en begeleiding van haar inwoners betreft.

Kwetsbare jongeren

Wat geldt voor de zorg, geldt overigens ook voor de begeleiding van kwetsbare jongeren die niet werken, niet op school zitten en vaak ook geen uitkering hebben. Dit is misschien niet een heel grote groep, maar wel een heel kwetsbare groep inwoners die zorg nodig heeft. Een groep die in potentie ook voor veel overlast kan zorgen als ze geen adequate hulp of begeleiding krijgen.

Ook de begeleiding van ‘zorgmijders’, verdient een doortastende aanpak.

Informatievoorziening moet beter

De PvdA maakt zich zorgen over de informatievoorziening  naar de burgers. Wanneer inwoners willen weten welke voorzieningen de gemeente heeft, dan vinden ze dat in de regel niet. Wanneer er dan telefonisch contact wordt opgenomen met de gemeente, is vaak het eind van het liedje de mededeling dat er wordt teruggebeld.

Ook stellen wij vraagtekens in hoeverre onze ouderen allemaal voldoende zelfredzaam zijn, om via de website de informatie te vinden. De gehele informatievoorziening is wat de PvdA betreft dringend aan verbetering toe, waarbij rekening wordt gehouden dat er ook digibeten en laaggeletterden zijn. Deze inwoners mogen niet de boot missen.

Burgers meer betrekken

Wat wij het college meegeven is, een participatienota te ontwikkelen waarin wordt vastgelegd op welke wijze burgers worden betrokken bij het tot stand komen van beleid, en waar de grenzen liggen van de invloed en de betrokkenheid van de raad hierin.

BUCH-werkorganisatie

In het startrapport BUCH van Seinstra en Van de Laar zijn in 2015 de kaders vastgelegd. Door de BUCH samenwerking zou Heiloo tot de beste gemeentelijke dienstverleners van Nederland gaan behoren. Dit tegen lagere kosten, meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, meer grip en het behouden van onze lokale Heilooër identiteit.

Wij gaan uit dat het College gezien de enorme meerkosten, de consequenties trekt, wanneer onverhoopt het verbeterplan BUCH geen soelaas gaat bieden. Het gaat om heel veel geld. Meer dan een kwart van de begroting gaat naar de BUCH. Dit project mag niet verder uit de rails lopen.

Financiën

In het Noordhollands Dagblad stond het bericht ‘Heiloo: dit jaar minnetje, komende jaren een plus’. De PvdA hoopt dat dit waar is, maar is er zeker niet gerust op. Met de forse investeringen zoals de afslag A9, de rol van ‘project bankier’ en het btw-risico, de kosten van de Vennewaterswegtunnel, grondexploitaties en mogelijk meer BUCH tegenvallers, kan dit helaas wel eens ‘wishful thinking’ blijken te zijn. De Provincie Noord-Holland gaf op 13 juni, al verkapt zorgen hierover aan.

In de schaduwbegroting die de PvdA Heiloo vorig jaar maakte, hebben wij aangegeven dat wij de aannames van het toenmalige én het huidige college niet delen. Wanneer in de jaren vanaf 2019 flink de knip moet worden getrokken, komt de aap uit de mouw en dan maar hopen dat het geen Bokito blijkt te zijn.’

Het bericht Kadernota 2019: ‘hogere boekhoudkunde’ verscheen eerst op PvdA Heiloo.

De brief die verstuurd naar de ...

Gemeentebelangen Heiloo Gemeentebelangen Heiloo Heiloo 01-04-2018 12:49

De brief die verstuurd naar de (beoogde) coalitie #Heiloo: "Aan: Heiloo-2000, VVD Heiloo en CDA Heiloo Naar aanleiding van uw persbericht van 26 maart jongsleden, waarin u aankondigt een zo breed mogelijk gedragen collegeprogramma op te willen stellen, nodigen D66 Heiloo, PvdA Heiloo, Gemeentebelangen Heiloo, NCPN Heiloo, en Heiloo Lokaal u uit voor een gesprek onder leiding van een onafhankelijke gespreksleider. Graag zouden we spreken over het borgen van het duale stelsel, het verbeteren van de samenwerking in de gemeenteraad en het beter betrekken van inwoners van Heiloo bij besluitvorming. Kernpunt van gesprek is wat ons betreft in elk geval de financiële positie van Heiloo. Om de komende periode de controlerende taak van de gemeenteraad inhoud te kunnen geven, achten wij een onafhankelijke toetsing van de integrale financiële positie van de gemeente Heiloo van fundamenteel belang. De gemeenteraad heeft nu onvoldoende inzicht in de risico’s die de gemeente loopt nu en in de toekomst. Wij kijken uit naar een open dialoog waarin we ons gezamenlijk inzetten voor de inwoners van Heiloo. Met vriendelijke groet,"

Hart voor een goede kwaliteit van het bestuur in Heiloo

VVD VVD Heiloo 06-12-2017 06:20

De gemeenteraad heeft drie commissies die de gemeenteraad adviseren over actuele onderwerpen. Ik ben lid voor de VVD Heiloo van de commissie Bestuurlijke Zaken. Afgaand op het aantal inwoners dat deze commissievergaderingen bijwoont, is het de minst populaire. Toch worden hier voor Heiloo belangrijke zaken besproken.

In deze commissie worden veiligheid en openbare orde besproken. Blauw op straat, een onderwerp waar de VVD Heiloo hart voor heeft, komt hier dan ook aan de orde. De VVD Heiloo zet zich in om voor de inwoners wijkagenten te behouden. We vinden veiligheid op straat en in de woonomgeving belangrijke zaken. Ik heb me ook ingezet om camerabewaking bij de fietsenstalling bij het station te krijgen. Als je de inwoners wilt stimuleren met het openbaar vervoer te reizen moet je zorgen dat de fiets bij terugkomst er nog staat.

Financiën vallen ook onder deze commissie. Mede dankzij de inzet van de VVD kunnen we de woonlasten voor u als inwoners laag houden. Dat geldt dus voor de OZB, de afvalstoffen- en rioolheffing maar ook voor de verschillende leges die de gemeente heft. Ik verbaas me als ik in de krant lees met welk gemak sommige van onze buurgemeenten de tarieven verhogen om de begroting sluitend te krijgen. Ik vind dat je eerst moet nagaan of er geen besparingen mogelijk zijn die de inwoners niet raken. Zo heeft de VVD Heiloo er al zeven jaar geleden voor gepleit om bepaalde gemeentelijke taken samen te doen met de buurgemeenten. We zien dat ons initiatief opgevolgd is en dat we op deze manier slimmer met ons geld omgaan.

Heiloo is met de andere gemeenten in Noord Holland Noord aangesloten bij uitvoeringsorganisaties zoals de GGD en de Veiligheidsregio. Die organisaties doen heel nuttige taken voor onze gemeente die we zelf niet zouden kunnen doen. Ik heb waardering voor deze organisaties maar vind wel dat de controle op de uitgaven die ze doen wel wat kritischer mag zijn. Zo heeft de GGD ons onlangs verrast met een overschrijding op het    ICT-budget waar de gemeenten voor op draaien. Dat gaat mij te gemakkelijk.

Niet alles in mijn commissie gaat over geld. Reglementen en verordeningen moeten van tijd tot tijd worden "afgestoft" door regels die niet meer van deze tijd en/of overbodig of belemmerend werken te schrappen (deregulering). Ik zeg ‘weg met onnodige betutteling voor onze inwoners en ondernemers!’. Ik heb daaraan een bijdrage mogen leveren door onze APV (Algemene Plaatselijke Verordening) te ontdoen van achterhaalde en daarmee overbodige regels.

Ik nodig u van harte uit eens een bezoek te brengen aan de commissie Bestuurlijke Zaken. Op de gemeentelijke website en in de Uitkijkpost kunt u zien welke onderwerpen er op de agenda staan en wanneer er wordt vergaderd. Ik zet mij in om ook in deze vergaderingen het VVD-geluid te laten horen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.