Toen Bart Buijs van de griffie de vraag stelde wie van de raadsleden zich beschikbaar wilde stellen om mee te doen met het project “raadslid in de klas” hoefde ik daar niet lang over na te denken. Natuurlijk wil ik dat!

De groepen 7 en 8 van basisschool de Caleidoscoop krijgen namelijk de komende periode les in politiek. Zij verkennen de grondbeginselen van het vakgebied politiek door een aantal dagen te ervaren hoe het is om zelf als politicus bezig te zijn. Zo leren zij bijvoorbeeld hoe het is om een partij op te zetten, het daarbij behorende partijprogramma, een naam uit te kiezen voor hun partij, maar ook hoe je aan de hand van een onderwerp leert om tot besluitvorming te komen.

Hoe cool is dat. Ik mijmer terug naar mijn eigen basisschooltijd (écht al even geleden) wij hadden toen ook wel projecten maar die gingen over het leven van een dier, zoals de schildpad of over de riddertijd, uiteraard ook niet geheel onbelangrijk.

Met veel onthaal word ik door heuse klassenmanagers naar het leslokaal gebracht. De les begint; Bart legt met veel verve het algemene verhaal uit en daarna gaan de vingers omhoog, Wat een goede vragen hebben zij voor mij bedacht: “Waarom bent u van D66?”, “Wat betekent die afkorting?”, “Wat doen jullie?”, “Komt u ook op tv?”, “is het niet saai om zoveel te moeten praten?”, enzovoort enzovoort. Daarna gingen de leerlingen bedenken wat zij belangrijk vinden voor Almere. De onderwerpen waren zeer divers van meer snoepwinkels tot aan de stad is van iedereen en van veiligheid op school (stoppen van pestgedrag) tot meer groen in de stad.” Tot slot werden er groepjes/partijen gevormd die mooie namen kregen als “De onderwijsunie”, “Groen rechts” en “D19”.

Fantastisch om de enorme gretigheid en het enthousiasme te mogen aanschouwen en dat ík hier aan bij mag dragen als persoon en namens mijn partij; wij staan immers voor het belang van goed onderwijs voor iedereen, goede onderwijsprogramma’s en uitbreiding van het aantal conciërges op school. En ook wij zijn voor inclusiviteit in de stad en dat een ieder zich veilig en prettig voelt.

Met complimentjes van de klas in mijn zak over mijn enthousiasme, het gebruiken van begrijpelijke taal en fijn dat ik tijd voor hen vrij wilde maken, verlaat ik met een grote glimlach op mijn gezicht en onder begeleiding van de klassenmanagers weer het schoolgebouw.