Nieuws van CDA in 's-Gravenhage inzichtelijk

3 documenten

Vraagtekens bij brandveiligheid 160 Haagse flats, lijst van twijfelachtige torens blijft geheim

CDA CDA 's-Gravenhage 14-05-2020 07:57

160 Haagse flats die mogelijk niet brandveilig zijn, worden door de gemeente onder de loep genomen. De eigenaren van de complexen krijgen een brief met de vraag om aan te tonen dat ze wél veilig zijn. Zo niet, dan moeten ze dit zo snel mogelijk regelen. De gemeente wil de lijst met flats niet openbaar maken. De dramatische brand in deLondense Grenfell Towerin 2017 kostte meer dan 70 mensen het leven. Een van de redenen dat het vuur zo verschrikkelijk snel om zich heen greep, was de bekleding van de gevel met licht ontvlambaar aluminiumstof. Dit drama was niet alleen aanleiding voor de Britten om meer onderzoek te doen, ook de Nederlandse overheid ging inventariseren hoe het staat met de gevelbekleding van hoogbouw. Het leverde voor Den Haag een lijst van 160 flats op, waarvan onduidelijk is of het met de brandveiligheid wel snor zit. Ze krijgen het label oranje of rood opgeprikt, in plaats van de veilige kleuren groen of geel. Om welke complexen het gaat, wil de gemeente Den Haag niet openbaren. Die laat weten dat de eigenaren van de torens een brief hebben ontvangen van het stadhuis. Hen wordt gevraagd om, als de flats wél veilig zijn, dat aan te tonen. Mocht een wooncomplex daarentegen gevaarlijk zijn in geval van brand, dan moeten ze dit zo snel mogelijk aanpakken. De bewoners van mogelijk onveilige woontorens worden hiervan pas op de hoogte gesteld als blijkt dat de flat daadwerkelijk onveilig is. Het onderzoek richt zich op flats van 20 meter en hoger en complexen vanaf 13 meter waarin ook een zorgfunctie of kinderopvang te vinden is. Een eerder artikel in deze krant, waarin gemeld werd dat er landelijk bijna duizend mogelijk onveilige flats zijn, was aanleiding voor CDA-raadslid Cees Pluimgraaff om aan de bel te trekken bij het stadsbestuur. Want hoe zit dat in Den Haag, vroeg hij zich af.Het antwoord kon zijn zorgen niet wegnemen. ,,Het maakt me juist ongeruster”, zegt Pluimgraaff door de telefoon. ,,In de vragen, als ik ze goed lees, rijzen twijfels over brandveiligheid en de verantwoordelijkheid wordt teruggelegd bij de eigenaren van de flats.” Alleen als vast staat dat de brandveiligheid onvoldoende is, kan de gemeente bijvoorbeeld een dwangsom opleggen. De gemeente kan eigenaren niet verplichten om onderzoek te doen naar gevels van hun flats. Als blijkt dat veel eigenaren de brief van de gemeente terzijde schuiven, gaat de gemeente het ministerie vragen om toch een onderzoeksplicht op te leggen. Pluimgraaff vindt dat het Haagse college een veel te afwachtende houding inneemt, door de eigenaren te vragen om alle informatie kant-en-klaar aan te leveren. Hij verwacht juist bij een onderwerp als brandgevaar dat de gemeente het voortouw neemt. ,,Pak door. Steek er moeite in door er een inspectieteam op te zetten: mensen met kennis die een oordeel kunnen vellen over een flat. Dat kan ook steekproefsgewijs. Wees proactiever.” Ook vroeg hij of de lijst met mogelijk brandgevaarlijke flats overlegd kon worden, om daarmee de druk op de eigenaren van die panden op te voeren, zodat ze eerder tot actie zouden overgaan. De gemeente ziet daar niets in en ook Pluimgraaff zelf weet niet of dat eigenlijk wel zo’n goed idee is. ,,Als ik huurder ben van zo’n flat en ik hoor dat die mogelijk brandonveilig is, dan hol ik weg. Je veroorzaakt alleen maar paniek. Daar moet je voorzichtig mee omgaan, ook omdat die flats niet van vandaag op morgen in brand staan. Eerst moet je onderbouwd een mening kunnen geven over de status van een flat.” Bron: Algemeen DagbladArchieffoto: Jacques Zorgman

De Scheveningse kust hoort bij de Noordzee-fietsroute

CDA CDA 's-Gravenhage 19-08-2019 06:37

De Scheveningse duinen, een prachtig gebied om te fietsen. Vreemd genoeg laat de Noordzee-fietsroute de kustplaats links liggen: de kust van Scheveningen is niet opgenomen in deze fietsroute, die van de Belgische tot en met de Deense kust loopt. Fractievertegenwoordiger Daniël de Groot vindt dit een vreemde situatie en ondervraagt het stadsbestuur. “Waarom is zo’n mooi stuk van deze badplaats niet in de route opgenomen?” wil De Groot weten. Hij vindt het een gemiste kans dat fietsers van de Noordzeeroute nu grote delen van Scheveningen voorbijgaan. Er is eerder al veel te doen geweest over aanpassingen van de omgeving van het Zwarte Pad, waardoor de badplaats makkelijker op de route zou kunnen worden aangesloten. Het CDA Den Haag heeft in 2012 al gepleit voor een fietspad tussen het Zwarte Pad en de Noordzeeroute. De gemeente gaf toen ook aan dit een goed idee te vinden. Drie jaar later kwam het nog eens aan de orde en was het stadsbestuur positief. Tot nog toe is er helaas niks gebeurd. “Waarom het zo lang moet duren, is mij een raadsel”, zegt De Groot. De Groot heeft de gemeente nog eens gevraagd welke praktische bezwaren de verbinding tussen Scheveningen en de Noordzee-fietsroute in de weg staan. Het CDA Den Haag hoopt zo het stadsbestuur te overtuigen om Scheveningen te laten opnemen in de kustroute.

Keurmerk tegen uitbuiting nagelsalons

CDA CDA 's-Gravenhage 14-03-2019 08:33

Een verplicht keurmerk of diploma voor een nagelsalon om mensenhandel en uitbuiting tegen te gaan. Dat gaat de gemeente Den Haag nu aankaarten bij het Rijk in het kader van het landelijke programma Samen tegen Mensenhandel. Het CDA in de hofstad had in schriftelijke vragen het idee geopperd, waarop het college van b en w nu zegt de ’interessante gedachte’ mee te nemen richting het Rijk. „Het is bekend dat in andere branches, zoals de prostitutie en binnen massagesalons, helaas ook vaak sprake is van uitbuiting en mensenhandel. Maar mensen die onder vreselijke omstandigheden in nagelsalons werken lijken tot nu toe onder de radar te zijn gebleven”, legt raadslid Danielle Koster uit, die schrok van een landelijk onderzoek. Probleem is wel dat de omvang in de hofstad niet duidelijk is. Den Haag werkt nu aan een ’beeld arbeidsuitbuiting’ om van daaruit de problematiek aan te pakken. Bij massagesalons, die enkele jaren geleden als paddenstoelen uit de grond kwamen in onder andere de Wagenstraat en Weimarstraat, zijn er bijvoorbeeld in de afgelopen jaren controles geweest, vooral ook omdat salons eigenlijk verkapte bordelen waren. Koster blijft daarnaast aandringen op een proactieve houding als het gaat om inspectie. „We kunnen niet verwachten dat de mensen die gedwongen aan het werk zijn, zelf aan de bel trekken, daar zijn ze vaak veel te bang voor. Daarom moet de inspectie niet pas na een melding een kijkje nemen”, aldus de CDA’er. Uit de Telegraaf door Germa Gravenland

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.