Nieuws van politieke partijen in Dronten inzichtelijk

2 documenten

Stel je schadeclaim veilig | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 11-02-2020 00:00

GroenLinks roept inwoners van de gemeente Dronten op hun mogelijk toekomstige schadeclaim als gevolg van de Luchthaven Lelystad veilig te stellen. Daarvoor staat een uitstekende - door de gemeente Heerde opgestelde- voorbeeldbrief op onze website. 

Op 1 april 2015 is het luchthavenbesluit voor de Luchthaven Lelystad van kracht geworden. Daarmee werd het definitief mogelijk om een luchthaven in Lelystad te openen. Belanghebbenden kunnen tot 5 jaar na dat moment een schadeclaim indienen als ze schade hebben ondervonden. De situatie bij Lelystad Airport is bijzonder omdat er (gelukkig) nog altijd niet gevolgen wordt met groot handelsverkeer (vakantievluchten). Dus er is nog geen schade en het is nog niet te voorspellen of groot de eventuele schade zal zijn. Toch loopt de termijn om een schadeclaim te kunnen indienen op 31 maart 2020 af. 

Kom nu in actie 

Omdat voor inwoners van Biddinghuizen, Dronten-west en Swifterbant de kans meer dan reeël is dat er schade kan ontstaan, is het van het grootste belang nu in actie te komen! Mocht het zo blijken te zijn dat je woning in waarde daalt of er andere schade ontstaat als de luchthaven onverhoopt tóch open gaat. Dan kun je tegen die tijd toch nog een schdeclaim indienen, als je nu een zogenaamde stuitingsbrief stuurt. 

Stuiting 

Om te voorkomen dat de vordering op vergoeding van de schade verjaart moet je het ministerie nu een brief sturen waarin je jezelf beroept op artikel 3:317 van het Burgerlijk Wetboek, en de zin van artikel 12 Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2019. Daarmee heb je jouw recht om na de termijn van vijf jaar alsnog een schadeclaim in te dienen veiliggesteld. Als je dat niet doet en je hebt straks toch schade; dan heb je geen recht meer op schadevergoeding. 

Voorbeeldbrief 

De gemeente Heerde heeft voor haar inwoners een uitstekende en duidelijke voorbeeldbrief gemaakt. Als je daar jouw gegevens invult en deze aangetekend (!) per post naar het ministerie stuurt heb je jouw rechten goed gewaarborgd. 

De voorbeeldbrief is hieronder te downloaden. 

 

GroenLinks wil dat Dronten bezwaar maakt tegen Luchthavenbesluit | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 18-12-2018 00:00

Naar aanleiding van de gewijzigde plannen voor Luchthaven Lelystad vraagt GroenLinks het college om helder positie te kiezen en bezwaar te maken tegen het nieuwe Luchthavenbesluit Luchthaven Lelystad waarover vanaf volgende maand iedereen zijn mening mag geven.

Uitgangspunten luchthaven

In de nieuwe plannen worden twee cruciale uitgangspunten voor Lelystad aangepast. Namelijk het verbod op vrachtafhandeling en autonome groei. Dat laatste wil zeggen dat Lelystad alléén bedoeld is voor vluchten die plaats maken op Schiphol om de luchthaven daar te ontlasten. Maar het is niet de bedoeling dat er nieuwe maatschappijen met nieuwe lijnen komen. Ook vracht (ander type vliegtuigen, meer herrie) was tot nu toe uit den boze. 

GroenLinks wil van het Drontense college horen welke positie zij nu gaan innemen en dat er bezwaar wordt gemaakt tegen de gewijzigde plannen. 

Positie GroenLinks

Voor ons is het altijd helder geweest: wij zien niets in de uitbreiding van de Luchthaven Lelystad. Voor de regio heeft het niets anders te betekenen dan herrie, stank en overlast terwijl de economische voordelen zeer beperkt en niet bewezen zijn. 

Wat ons betreft gaat de luchthaven helemaal niet open, alle maatschappelijke investeringen ten spijt. Al tien jaar waarschuwen we dat de (laag)vliegroutes een probleem zijn en dat ‘uitplaatsing’ vanaf Schiphol problematisch is volgens Europese regelgeving. Dat geluid laten we al die jaren al horen in de raad van Dronten, de Provinciale Staten en de Tweede Kamer. Daarin is niets veranderd. 

Aldersakkoord

Toch vragen we het college nu vast te houden aan het Alderakkoord. Hoewel we dat een slecht akkoord vinden is dat wel het kader waarbinnen sinds 2015 een luchthaven in Lelystad ontwikkeld mag worden. Dat vinden we een slecht idee, maar het politieke feit kunnen we ook niet ontkennen. 

Binnen het Aldersakkoord zijn afspraken gemaakt met de regio over tal van zaken. Zoals het maximum aantal vliegbewegingen (45.000 op termijn), een verbod op nacht- én vrachtvluchten. Onder voorwaarde dat het Schiphol ontlast. De laatste twee voorwaarden worden nu geschonden. 

De (Rijks)overheid laat daarmee zien onbetrouwbaar te zijn. De vraag is dan wat de andere afspraken waard zijn. Want het ‘heilige’ maximum van 45.000 vliegbewegingen is ‘veilig geborgd’ in het luchthaven besluit en staat niet ter discussie is altijd gezegd. Zoals dat ook geldt voor vrachtafhandeling. Die veiligheid blijkt nu niets waard en dus kun je het ergste vrezen voor het aantal vliegbewegingen. Zeker als je jezelf realiseert dat de Alderstafel al eens 90.000 vliegbewegingen heeft laten doorrekenen als ‘technische exercitie’. 

Onze actuele vragen:

Afgelopen vrijdag heeft minister Van Nieuwenhuizen brieven aan de Kamer gestuurd waarin ze afwijkt van eerdere uitgangspunten en afspraken zoals gemaakt in het Luchthavenbesluit Luchthaven Lelystad en Aldersakkoord 2012. Onderdeel van dit akkoord waren ondermeer de voorwaarde van verplaatsing van vakantievluchten van Schiphol en een verbod op vracht. Beide worden nu door de minister losgelaten. 

Het college van Dronten heeft het Aldersakkoord altijd als uitgangspunt genomen voor de luchthavenontwikkeling en haar positionering ten opzichte van de luchthaven. 

GroenLinks heeft de volgende vragen aan het college:

Blijft het college in de gesprekken met de Rijksoverheid vast houden aan de uitgangspunten en voorwaarden voor de Luchthaven Lelystad zoals benoemd in het akkoord van Alders, meer specifiek waar het gaat om uitplaatsing en vracht?  Op welke wijze is het college over dit onderwerp in gesprek met het Rijk na het verlaten van de Alderstafel en welke positie wordt in deze gesprekken ingenomen? Kan het college de gemeenteraad hierin meenemen? Is het college bereid om een bezwaar in te dienen op het vrijdag aangekondigde ontwerp luchthavenbesluit en deze voordien ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen?  Is het college, met GroenLinks, van mening dat loslaten van de uitgangspunten (overloop van Schiphol en geen vracht) tot gevolg moet hebben dat de luchthaven in deze vorm niet kan worden geopend en is het college bereid dat standpunt ook publiekelijk in te nemen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.