Nieuws van politieke partijen in Groningen over D66 inzichtelijk

2 documenten

Treinstation Zernike onderdeel van voorbereidingen regionaal mobiliteitsplan

D66 D66 Groningen 22-01-2020 12:15

Gedeputeerde Fleur Gräper – van Koolwijk heeft toegezegd dat een treinstation bij de Zernike Campus meegenomen wordt in de voorbereidingen van het regionale mobiliteitsplan. D66-Statenlid Peter Gerrits had het College naar de plannen rondom een mogelijk treinstation gevraagd tijdens een commissievergadering over het bestuurlijk overleg rondom infrastructuur, ruimte en transport.Gerrits is verheugd over het antwoord van D66-Gedeputeerde Gräper: “Het is goed dat de Provincie in overleg met de Gemeente ook deze optie op tafel houdt. De studentenstromen die elke dag van en naar de Zernike Campus reizen maken betere OV-bereikbaarheid van de Campus ontzettend belangrijk. Een treinstation zou daarom een geweldige stap vooruit zijn.”

De Statenfractie van D66 is tevreden dat deze ambitie door het College getoond wordt. Vanuit het verkiezingsprogramma is treinstation Zernike altijd een belangrijke verbindingsmogelijkheid geweest voor D66.  Grote groepen studenten en werknemers zouden daarmee met veel groter gemak naar hun studie en werk kunnen reizen. Nadat D66 het samen met coalitiepartners opnam in het coalitieakkoord in 2019 betekent deze toezegging van het College nu dat de Zernike Campus een belangrijke schakel in het OV-netwerk moet blijven. Gerrits: “Samen met de Gemeente kan de Provincie nu het treinstation Zernike op de agenda plaatsen voor het Bestuurlijk Overleg Infrastructuur in Den Haag. Daar kunnen we dan de benodigde middelen krijgen om deze belangrijke ov-schakel door te ontwikkelen voor de toekomst.”

D66 houdt de bereikbaarheid-ambities hoog

D66 D66 Groningen 06-07-2019 05:56

We willen dat de Provincie Groningen werk gaat maken van een duurzame mobiliteitsstrategie. Dit is nodig als we de ambities uit het Klimaatakkoord moeten halen.

Fractievoorzitter Geert Kamminga: “21 procent van de emissie van CO₂-uitstoot in Nederland wordt veroorzaakt door verkeer en vervoer. Om dit terug te dringen en zo bij te dragen aan een schonere leefomgeving en een duurzamere wereld moeten we een integrale aanpak maken voor mobiliteit.” De bedoeling van een integrale aanpak is dat slimme en groene maatregelen gecombineerd worden, bijvoorbeeld duurzaam opgewekte energie, energiezuinig vervoer en beheersing van het aantal verkeersbewegingen.

In het coalitieakkoord van het nieuwe College van Gedeputeerde Staten, ‘Verbinden, versterken, vernieuwen’, waren dergelijke ambities ook al opgenomen, zoals het uitbreiden van het netwerk van laadpalen voor elektrisch vervoer en het verduurzamen van pakket- en vrachtvervoer. We herinneren het College nu aan die voornemens en sorteren voor op een opdracht van de nationale overheid. Kamminga: “Het is verstandig voor te sorteren op de opdracht zoals die waarschijnlijk uit het Klimaatakkoord zal vloeien om een regionaal duurzaam mobiliteitsprogramma in te richten. Door de combinatie tussen slimme en groene maatregelen kunnen we emissievrij vervoer kunnen bereiken.” In de Algemene Beschouwingen vroegen we daarom aan het College de toezegging dat er aan een duurzame mobiliteitsstrategie gewerkt zal worden. Deze toezegging hebben we gekregen en we kijken uit naar de uitwerking. 

Naast de duurzame mobiliteitsstrategie verzochten we het College om de ambities voor de Wunderline naar Bremen niet in te perken. Dit was nodig omdat het College de aanbesteding van het stationscontract met geld uit de reistijdverkorting van de Wunderline wil opvullen, nu uit de aanbesteding blijkt dat er 25,5 miljoen te weinig beschikbaar was voor de grote renovatie van het stationsgebied in de stad Groningen. Kamminga: “Ook de grote renovatie van het stationsgebied is nodig voor het Wunderline-project, maar de reistijdverkorting van de Wunderline zal een sterke impuls geven aan de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van onze grensregio met Duitsland. Om ervoor te zorgen dat deze ambities niet verminderd zullen worden willen we geld dat vrijkomt uit andere regiospecifieke projecten eerst teruggestort wordt naar het Wunderline-project, voordat het aan andere projecten wordt uitgegeven. Zo kunnen naast de renovatie van het stationsgebied ook de verbinding van anderhalf uur met Bremen bereiken.” De motie waarin deze ambities werden uitgesproken is door de Staten unaniem aangenomen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.