Nieuws van politieke partijen in Beverwijk inzichtelijk

3 documenten

Vraag aan college: Is het mogelijk sanitaire mogelijkheden te realiseren in het centrum Beverwijk, die 24 uur per dag open zijn.

PvdA PvdA Beverwijk 20-12-2019 19:59

 

Steunfractielid Klaas Vos stelde de volgende  vraag tijdens de rondvraag van de raadscommissie d.d. 21 november jl.

Is het realiseren van een sanitaire voorziening op of in de directe omgeving van Breestraat , die 24u/dag beschikbaar is mogelijk ? (zie o.a. centrum Heemskerk).

Per email dd. 23 november, t.a.v. de griffier, is de toelichting op deze vraag ontvangen:

Tijdens winkeltijden zijn er wel (beperkt) sanitaire mogelijkheden in ons centrum. Echter niet buiten voornoemde tijden. Hieraan is wel sterk behoefte. Bijvoorbeeld naast de bezoekers van ons centrum in de avonduren -voor onze marktkooplieden op de Breestraat is het woensdags moeilijk in de vroege uren een wc te vinden-. Ook “wildplassen” in de avonduren wordt hiermee tegengegaan.

Beantwoording van de vraag:

Algemeen:

In winkelcentrum Beverhof, centrum Beverwijk is een openbaar toilet, geopend van 8.00 tot 20.00 uur. De NS is aan het bekijken of er mogelijk een 24 uurs/openbaar toilet kan komen op het Station Beverwijk inclusief een soort “huiskamer”. Verwacht wordt dat in het 1e kwartaal 2020 hier meer duidelijkheid over is. In de avond zijn er diverse horecagelegenheden in het centrum open waar men gebruik kan maken van een toilet. Weekmarkt De marktkooplieden kunnen vanaf 7.00 uur tot 19.00 uur gebruik maken van het toilet van het stadhuis. Navraag bij de marktmeester leert dat de meeste marktkooplieden vanaf 8.00 uur aanwezig op de weekmarkt. Eén marktkoopman bouwt op vanaf 6.00 uur en twee marktkooplieden tussen 6.30 en 7.00 uur. Commerciële 24 uurs toiletruimte De Vereniging Eigenaren Centrum Beverwijk heeft de mogelijkheid van het exploiteren, door derden, van een commerciële 24 uurs toiletruimte in centrum Beverwijk onderzocht. Hieruit kwam naar voren dat dit commerciële toiletvoorzieningen alleen economisch rendabel zijn op locaties waar heel veel passanten/bezoekers aanwezig zijn zoals in de grote winkelsteden en/of nabij grote ns-stations.

 

Het bericht Vraag aan college: Is het mogelijk sanitaire mogelijkheden te realiseren in het centrum Beverwijk, die 24 uur per dag open zijn. verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Antwoord op schriftelijke vragen over de Velsertraverse

VRIJ ! VRIJ ! Beverwijk 30-01-2019 10:42

Mendes Stengs heeft eerder schriftelijke artikel 41 vragen gesteld over de Velsertraverse. Doordat het spoor daar regelmatig gebruikt wordt voor goederenvervoer richting TATA ontstaan er regelmatig opstoppingen in de ochtend-en avondspits. Zie hieronder de vragen en de beantwoording van het college.

Geachte leden van de raad,

In antwoord op de vragen van het raadslid M. Stengs, over bovenvermeld onderwerp berichten wij u het volgende. Voor de goede orde hebben wij eerst de vragen vermeld en vervolgens ons antwoord.

Heeft het college kennis genomen van het gebruik van het spoor door treinen van Tata in de ochtendspits?

Antwoord: Het college heeft hier kennis van genomen.

Is er een afspraak

ereenkomst met Tata dat het spoor aan de Velsertraverse niet gebruik dient te worden tijdens de ochtendspits?

Antwoord: Er is geen afspraak of o

ereenkomst met Tata Steel over het gebruik van het spoor bij de Velsertraverse.

Is het college zich ervan bewust dat deze in de file opgestelde auto’s hun motor laten draaien terwijl deze wachten voor het gesloten spoor?

Antwoord: Het college is zich hier van bewust.

Is het college het met Vrij! Eens dat deze uitstoot onwenselijk is en voorkomen kan worden?

Antwoord: Het college is het hier mee eens.

Is het college bereid om, zeker nu de sluizen afgesloten zijn, betere afspraken te maken met Tata over het gebruik van het spoor in de spits?

Antwoord: De spoorpassages zijn afhankelijk van de geboden goederenpaden voor goederentreinen over het Nederlands spoor. Deze goederenpaden (oftewel de tijden dat een goederentrein via een bepaalde route kan rijden) worden door Prorail ingelegd en verdeeld onder de verschillende vervoerders. De

ervoerders van Tata Steel hebben elke dag de beschikking over meerdere goederenpaden, waaronder enkele die in de ochtend- en avondspits de Velsertraverse kruisen. Doordat de landelijke goederenpaden min of meer vastliggen, is het tot op heden niet mogelijk gebleken om de Velsertraverse tijdens de spits te mijden.

In diverse overleggen met de verschillende belanghebbenden Prorail, Tata Steel, gemeente Velsen (de overgang ligt in deze gemeente) en provincie Noord-Holland (wegbeheerder), hebben wij dit probleem al meerdere keren, waaronder recent, aangekaart. Tot op heden helaas zonder resultaat. Het college blijft echter aanleiding zoeken om dit probleem bij Prorail en Tata Steel aan te kaarten.

Is het college bereid om beter toe te zien op de naleving van met Tata gemaakte afspraken omtrent gebruik van het spoor?

Antwoord: Er zijn geen afspraken met Tata Steel. Zie verder het antwoord op vraag 5.

Er van uitgaande de vragen hiermee te hebben beantwoord.

Informatiemarkt toekomst Kennemerlijn op 28 januari 2015.

CDA CDA Beverwijk 28-01-2015 11:43

Waarom deze informatiemarkt? Er is de afgelopen maanden veel discussie geweest over de toekomst van de Kennemerlijn (Haarlem-Uitgeest) vanwege de plannen van NS om de dienstregeling op deze spoorverbinding te versoberen. Inmiddels ligt er een nieuw plan van NS dat eind 2015 zal worden ingevoerd. Concreet betekent dit dat de intercity alleen nog in de spitsuren gaat rijden tussen Alkmaar en Haarlem en dat de sprinter zal doorrijden naar Hoorn in een halfuursdienst. De vraag is wat dit plan voor de regio gaat betekenen. Bovendien kunnen veranderingen in het contract van de OV studentenkaart tot nieuwe versoberingen leiden. Het is daarom van belang dat de regio gaat nadenken over de toekomst van deze lijn. De informatiemarkt heeft een informatief karakter. Doel is: - Informatie krijgen van NS en belanghebbenden over achtergronden en gevolgen van de plannen voor de dienstregeling. - Mogelijkheden en alternatieve oplossingen inventariseren voor de Kennemerlijn, voor de korte en lange termijn, en in hoeverre hiervoor een gezamenlijke aanpak mogelijk is door de gemeenteraden en de Provinciale Staten. We denken daarbij onder andere aan de aanstaande sluiting van de Velsertunnel in 2016 en het recente rapport van de provinciale Taskforce Ruimte dat juist heeft gepleit voor uitbreiding van de dienstregeling op de Kennemerlijn. Wellicht tot ziens op 28 januari a.s.?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.