Nieuws van politieke partijen in 's-Hertogenbosch inzichtelijk

8 documenten

Artikel 71 vragen: Oostelijke Landweg Rosmalen

Rosmalens Belang Rosmalens Belang 's-Hertogenbosch 07-02-2020 12:34

Geacht college,

Al een aantal jaren heeft onze fractie de aanleg van de Oostelijke Landweg als cruciale ont-sluiting van de als maar groeiende wijk de Groote Wielen hoog op de politieke agenda staan. Dat daarvoor eerst gedegen onderzoek dient plaats te vinden en overleg met betrokken bur-gers en instanties is evident. Inmiddels zijn we al weer enkele jaren verder en lijkt de voort-gang van de realisering van deze zeer noodzakelijke ontsluiting aan de Oostzijde van Rosmalen slechts van onderzoek naar onderzoek te lopen, zonder dat er concrete maatregelen worden getroffen voor de overlast die steeds nijpender wordt en nagenoeg dagelijks wordt er-varen door de inwoners van de Groote Wielen EN op de doorgaande wegen in Rosmalen Cen-trum ( Empelseweg, Oude Baan , Rodenborchweg, etc.) en in Kruisstraat en Nuland.

Helaas moeten wij vandaag uit het Brabants Dagblad vernemen dat er na jaren van onderzoek geen oplossing zou zijn voor een goede ontsluiting voor de Groote Wielen en de overlast die dat veroorzaakt in de aangrenzende kernen. Het (te) korte Aanvullende Informatiebulletin dat wij als fractie ontvingen geeft aan dat structurele oplossingen voor de overlast en ontsluitings-problematiek pas na het MIRT-A2 onderzoek mogelijk zijn.

Verder willen wij, ter illustratie, U erop wijzen wat er afgelopen dinsdag in de wijk Maas-poort is gebeurd. Daar had een elektrische bus pech, waardoor de hele Maaspoort in no time dichtslibde met een file van circa 4km op de A59 en de A2 tot gevolg. Onze fractie ziet hierin een “schoolvoorbeeld” van een situatie dat een wijk in onze gemeente met een beperkte ont-sluitingsmogelijkheid erg kwetsbaar is op dit soort momenten. Voor onze fractie redenen te meer om ook deze reële “lessen uit de praktijk” in onze gemeente te betrekken bij Uw afwe-gingen om toch in ieder geval op korte termijn adequate verkeersmaatregelen te nemen voor de ontsluiting aan de Oostzijde van Rosmalen.

Bovenstaande leidt tot de volgende vragen aan het College:

1. Waarom moeten onze fractie via de media de ontwikkelingen en voortgang op dit majeure (politieke) dossier vernemen?

2. Wanneer gaat u ons informeren over de conclusies van het tot nu toe gedane onderzoek?

3. Welke oplossingen heeft u op korte termijn voor de al jaren voortdurende ernstige ver-keersoverlast in de dorpen ten gevolge van de slechte infrastructuur van de Groote Wielen?

4. Bent u het met ons eens dat we nog in 2020 deze oplossingen dienen te realiseren? Zo ja hoe en wanneer, zo nee waarom niet?

5. Bent u het met ons eens dat de infrastructuur in de Maaspoort en het pechgeval van afgelo-pen dinsdag illustreren dat het enorm belangrijk is de Groote Wielen goed en calamiteiten be-stendig wordt ontsloten? Zo ja, wat gaat u daaraan doen? Zo nee, waarom niet?

6. Hoe gaat u waarborgen dat De Groote Wielen bij voltooiing een wijk , die qua inwoneraan-tal bijna even groot wordt als de Maaspoort, niet zo kwetsbaar is bij een pechgeval of een ca-lamiteit?

Namens de Fractie van Rosmalens Belang,

Antoon de Groot

Guido Smeets

Wouter Kamp

Na de hitterecords van afgelopen ...

De Bossche Groenen De Bossche Groenen 's-Hertogenbosch 29-07-2019 06:09

Na de hitterecords van afgelopen week is er genoeg stof tot nadenken; hoe houden we de stad #leefbaar in tijden van #hittestress? Wat is #klimaatadaptatie in tijden van hittegolven? Airco's en dichte deuren of schaduw en siësta? ☀️🏜 De Bossche Groenen hebben al eerder vragen gesteld over o.a. open winkelpuien in het kader van energieverspilling. Nu de airco's in de binnenstad ook bij 40+°C blijven loeien en de deuren blijven openstaan, klimmen wij nog maar 's in de pen om de @Gemeente 's-Hertogenbosch te vragen wat men hieraan gaat doèn.

De rotonde Postweg (bij Van de Valk ...

De Bossche Groenen De Bossche Groenen 's-Hertogenbosch 26-07-2019 08:38

De rotonde Postweg (bij Van de Valk Vught) is berucht bij fietsers. Niet voor niets; je gaat er nogal hard naar beneden richting een drukke rotonde met veel autoverkeer. Geen fijne plek om in je remmen te moeten. Voor automobilisten is het evenmin een feest. Elke spits staat het hier vast. De Bossche Groenen is daarom blij dat de Gemeente 's-Hertogenbosch en Vught met een oplossing willen komen om deze veiliger te maken. Maar we stellen wel enkele vraagtekens bij de voorgestelde oplossing. Want er staat een bypass gepland vanaf de Randweg richting binnenstad, terwijl de Randweg juist was aangelegd om verkeer het Heetmanplein en de Oranjeboulevard te ontlasten van doorgaand verkeer. Dan lok je dus toch weer die automobilist de binnenstad in.... Daarnaast zijn de twee fietsbruggen zeer welkom, omdat de automobilisten en fietsers daardoor gescheiden worden. Maar de bruggen nemen wel veel ruimte in, precies in een ecologische verbindingszone. Daarom hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het College van B en W hierover. Is die bypass wel noodzakelijk? De Bossche Groenen wil ook dat er bij de aanleg van de rotonde maximaal rekening gehouden wordt met de flora en fauna en dat er passende compenserende maatregelen worden genomen. https://www.debosschegroenen.nl/2019/07/26/rotonde-postweg/ Vughterpoort Fietsersbond 's-Hertogenbosch IVN Den Bosch

Op verschillende plekken in de ...

De Bossche Groenen De Bossche Groenen 's-Hertogenbosch 10-06-2019 15:20

Op verschillende plekken in de (binnen)stad vragen inwoners tevergeefs om maatregelen tegen de overlast van auto's. Dit, Hinthamerstraat, van Berckelstraat, 30km/u zones: noem alles maar op. Lijkt op een gebrek aan daadkracht bij deze coalitie. Wij willen een veilige omgeving voor de bewoners en bezoekers van Gemeente 's-Hertogenbosch. En dus moet het 'kluitje' uit elkaar getrokken worden. De auto's van de Onderwijsboulevard af, de bussen kunnen blijven. HAS Hogeschool Gremio unio

30 is het nieuwe 50! Geef de fietser ...

De Bossche Groenen De Bossche Groenen 's-Hertogenbosch 22-05-2019 07:59

30 is het nieuwe 50! Geef de fietser en voetganger de ruimte in de bebouwde kom 💚 In de commissie Omgeving betoogde Will Hoeben gisteren nog; "Geef de fietser de ruimte in de wijken en op de wijkontsluitingswegen. Voer daar per direct 30 in als max. snelheid. Creëer meer veilige oversteekplaatsen. Daarnaast willen wij dat bestaande wegen omgezet worden naar fietsstraten waar de auto te gast is, om te beginnen met de Visstraat/Stationsweg, Vughterstraat en Hinthamerstraat, De fietser als dominante weggebruiker en de auto past zich aan."

Op je balkon zitten met je bezoek of ...

De Bossche Groenen De Bossche Groenen 's-Hertogenbosch 28-02-2019 08:27

Op je balkon zitten met je bezoek of er de was ophangen. Dat zou normaal moeten zijn, toch? Maar dat zit er voor bewoners van de Van Berckelstraat niet in. Daarvoor is er simpelweg te veel herrie en te veel luchtvervuiling in hun straat. Bewoners zijn daarom een petitie gestart om hun straat autovrij te krijgen. Want dat is ruim vier jaar geleden al besloten en beloofd door het stadsbestuur. Vindt u dat ook? Onderteken dan de petitie op www.petities.nl/Van-Berckelstraat-autovrij! en/of kom dat vertellen aan de gemeenteraad op maandagavond 11 maart. https://petities.nl/petitions/van-berckelstraat-autovrij…

"Ik wist al dat het erg was, maar ...

De Bossche Groenen De Bossche Groenen 's-Hertogenbosch 23-02-2019 18:07

"Ik wist al dat het erg was, maar het is nog veel erger dan ik dacht", zegt fractievoorzitter Judith Hendrickx na een paar uurtjes flyeren in de Van Berckelstraat. "Ik heb al twee bijna-aanrijdingen gezien. Net werd een man nog bijna van zijn sokken gereden, heb je dat gezien? Je ziet dat ouderen en ook jongeren zich onveilig voelen op de fiets. En weet je wat het ik nog het ergste vind? Het besluit is allang genomen om deze straat autovrij te maken.” Teken jij ook de petitie? https://petities.nl/petitions/van-berckelstraat-autovrij?locale=nl

CDA Den Bosch wil gevaarlijke A2 bij Rosmalen verbreden

CDA CDA 's-Hertogenbosch 03-02-2019 08:18

De A2 tussen Empel en Rosmalen hoort bij de tien gevaarlijkste wegen van Nederland. Verbreding van de snelweg is volgens de Bossche fractie van het CDA een van de oplossingen voor de verkeersdruk en de verkeersonveiligheid op dat traject. De Bossche fractie van het CDA maakt zich zorgen en wil dat gekeken wordt naar oplossingen. Als het gaat om het hoogste aantal verkeersongevallen in Nederland, behoort de vijf kilometer snelweg tussen Rosmalen en Empel tot de tien gevaarlijkste. Vorig jaar stond dit traject op de negende plek. Maar het aantal ongelukken (89) is gelijk gebleven. Het aantal ongelukken op deze plek is sinds 2010 met meer dan 50 gestegen. In 2010 vonden er 31 ongevallen plaats in 2013 66 en de laatste twee jaar dus 89. Dit terwijl de provincie actief bezig is om het aantal ongelukken in Brabant naar 0 terug te brengen. “Dit is een punt waar we echt op achterlopen”, zegt Statenlid Marianne van der Sloot (CDA). “We merken dat er teveel gevaarlijke wegen zijn in de provincie. Hier moeten we wat aan doen. Dat betekent: het aanpakken van wegen en zorgen dat er geen files komen.” Ingrid van Zwambagt van het CDA in Den Bosch denkt dat verbreden van de weg daarbij zou kunnen helpen. Ze roept het college van B&W op om de zaak snel te bekijken en op korte termijn met een oplossing te komen. Van der Sloot: “Een ‘gevaarlijkste snelweg’, die wil je gewoon niet hebben. Bekijk het filmpje hier: https://www.dtvdenbosch.nl/cda-den-bosch-wil-gevaarlijke-a2-bij-rosmalen-verbreden/content/item?1119359 (bron: DTV Den Bosch)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.