Nieuws van CDA in Hilversum inzichtelijk

4 documenten

Pak en beboet de verkeershufters

CDA CDA Hilversum 18-08-2020 17:04

Afgelopen week was de handhaving op verkeersonveilige situaties in Hilversum volop in het nieuws. Diverse inwoners klagen over de overlast die zij ervaren van hardrijders op de binnenringen van ons dorp. Daarnaast hebben er verschillende incidenten plaatsgevonden die te maken hebben met te hard rijden, zoals het ongeluk op de Stationsstraat/Naarderstraat in de nacht van 1 op 2 augustus. Het CDA krijgt uit haar achterban signalen dat inwoners zich zorgen maken over hun veiligheid en zich irriteren aan de overlast die dit met zich brengt, zoals het hard optrekken bij stoplichten. Ook worden de meetpalen die laten zien hoe hoog de snelheid is maar geen sanctie opleveren wanneer de snelheid te hoog is (zoals op de Bosdrift en de Loosdrechtseweg) vaak in de avonduren gebruikt om te testen hoe hoog je kunt ‘scoren’ met een hoge snelheid. Er wordt daar vaak veel te hard gereden. Inwoners vragen de gemeente om meer toezicht te houden. Voor het CDA is dit onderwerp niet nieuw. In 2018 heeft het CDA het college een inventarisatie aangeboden van verkeersonveilige plekken en in 2019 hebben we vragen gesteld over de handhaving. Vooropgesteld, het CDA is blij dat een aantal van de onveilige plekken uit de inventarisatie inmiddels zijn opgepakt. Maar naast het aanpakken van de infrastructuur, gaat het ook om de handhaving van de verkeersregels. Met de recente onrust in het achterhoofd wordt de noodzaak hiertoe steeds sterker. Daarom heeft het CDA de volgende vragen aan het college: 1. Is het college bekend met bovengenoemde signalen en specifiek met de werking die de meetpalen hebben op de snelheid van weggebruikers? 2. In 2020 zijn zeven verkeerscontroles gepland, evenveel als in 2019. Hoeveel hiervan hebben reeds plaatsgevonden en wat zijn de resultaten hiervan? 3. Is het college van mening dat, op basis van deze resultaten en de recente meldingen van overlast, het aantal controles uitgebreid moet worden? 4. In uw brief met onze eerder gestelde vragen (d.d. 18 december 2019) stelt het college dat de handhaving op rijdend verkeer primair bij de politie ligt en dat in de lokale driehoek tussen OM, politie en burgemeester keuzes gemaakt kunnen worden ten aanzien van de prioriteiten met betrekking tot de handhaving. Gaat de burgemeester in de driehoek extra inzet vragen op de zgn. ‘hufterfeiten’, zoals door rood licht rijden, alcohol en drugs en te hard rijden? 5. Overweegt het college met de politie in overleg te treden om de meetpalen te voorzien van flitsapparatuur, waardoor te hard rijden leidt tot een sanctie? 6. Wat is de stand van zaken van de campagne Verkeershufters? Zijn er al resultaten te melden en hoe wordt deze campagne (tussentijds) geëvalueerd? Namens de fractie van het CDA, Evert Jan Kruijswijk Jansen

Géén Afsluiting zonder ontsluiting

CDA CDA Hilversum 03-05-2020 04:19

Het voorstel van het college van B&W om de Kleine Spoorbomen te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, wordt op 6 mei plenair besproken in de gemeenteraad. Volgens CDA Hilversum is het onjuist om dit besluit te nemen zonder concrete oplossing aan te dragen voor de gevolgen van dit besluit. Géén Afsluiting zonder ontsluiting De discussie over de toekomst van de ‘kleine spoorbomen’ nadert zijn hoogtepunt: na jaren discussie, zoeken, passen en meten is er dan nu een variant uitgekomen die niet alleen op draagvlak kan rekenen bij de meeste Hilversummers inclusief de leden van de klankbordgroep, maar ook de enige echte oplossing is die de veiligheid van de spoorwegovergang daadwerkelijk verbetert. Gemakkelijk besluit zou je zeggen, maar dat is slechts schijn… Het grote pijnpunt voor herinrichting van de Kleine Spoorbomen is niet het voorstel zelf, maar de negatieve gevolgen die dit besluit zal hebben op de verbinding tussen Oost en Centrum en de te verwachten extra druk op de Johannes Geradtsweg. Het CDA vind het getuigen van onbehoorlijk bestuur als er wel een besluit genomen wordt over het afsluiten van deze overgang, maar geen oplossing geboden wordt voor de gevolgen van deze afsluiting. Wethouder Arno Scheepers, portefeuillehouder Kleine Spoorbomen, zegde toe om op korte termijn met de bewoners van de Johannes Gerardtsweg in gesprek te gaan over maatregelen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Voor oplossingen op de lange termijn gaat het over de mobiliteitsvisie 2040 die de discussie over verdergaande maatregelen als een ‘weg langs de hei’ zal heropenen. De feitelijke aanpassing van de Kleine Spoorbomen gaat niet eerder dan begin 2022 van start. Eerst moet de Oosterengweg weer open voor het verkeer na afronding van de werkzaamheden rondom de HOV-busverbinding in ’t Gooi, en er moet een ontwerp voor herinrichting van de Kleine Spoorbomen worden gemaakt. Het CDA Hilversum is van mening dat het onjuist is om nu een besluit te nemen over afsluiting van de kleine spoorbomen, zonder de gevolgen van dit besluit daadwerkelijk te addresseren.CDA Hilversum stelt daarom voor om niet met de realisatie van KL29 aan te vangen voordat de effecten daarvan zijn onderzocht in het kader van de mobiliteitsvisie 2040 en hiervoor concrete oplossingsrichtingen door de raad zijn vastgesteld, en tegelijkertijd met het sluiten van de kleine spoorbomen gestart kan worden met de uitvoer van deze oplossingen. Olaf StreutkerFractievoorzitter

Géén Afsluiting zonder ontsluiting

CDA CDA Hilversum 03-05-2020 04:19

Het voorstel van het college van B&W om de Kleine Spoorbomen te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, wordt op 6 mei plenair besproken in de gemeenteraad. Volgens CDA Hilversum is het onjuist om dit besluit te nemen zonder concrete oplossing aan te dragen voor de gevolgen van dit besluit. Géén Afsluiting zonder ontsluiting De discussie over de toekomst van de ‘kleine spoorbomen’ nadert zijn hoogtepunt: na jaren discussie, zoeken, passen en meten is er dan nu een variant uitgekomen die niet alleen op draagvlak kan rekenen bij de meeste Hilversummers inclusief de leden van de klankbordgroep, maar ook de enige echte oplossing is die de veiligheid van de spoorwegovergang daadwerkelijk verbetert. Gemakkelijk besluit zou je zeggen, maar dat is slechts schijn… Het grote pijnpunt voor herinrichting van de Kleine Spoorbomen is niet het voorstel zelf, maar de negatieve gevolgen die dit besluit zal hebben op de verbinding tussen Oost en Centrum en de te verwachten extra druk op de Johannes Geradtsweg. Het CDA vind het getuigen van onbehoorlijk bestuur als er wel een besluit genomen wordt over het afsluiten van deze overgang, maar geen oplossing geboden wordt voor de gevolgen van deze afsluiting. Wethouder Arno Scheepers, portefeuillehouder Kleine Spoorbomen, zegde toe om op korte termijn met de bewoners van de Johannes Gerardtsweg in gesprek te gaan over maatregelen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Voor oplossingen op de lange termijn gaat het over de mobiliteitsvisie 2040 die de discussie over verdergaande maatregelen als een ‘weg langs de hei’ zal heropenen. De feitelijke aanpassing van de Kleine Spoorbomen gaat niet eerder dan begin 2022 van start. Eerst moet de Oosterengweg weer open voor het verkeer na afronding van de werkzaamheden rondom de HOV-busverbinding in ’t Gooi, en er moet een ontwerp voor herinrichting van de Kleine Spoorbomen worden gemaakt. Het CDA Hilversum is van mening dat het onjuist is om nu een besluit te nemen over afsluiting van de kleine spoorbomen, zonder de gevolgen van dit besluit daadwerkelijk te addresseren.CDA Hilversum stelt daarom voor om niet met de realisatie van KL29 aan te vangen voordat de effecten daarvan zijn onderzocht in het kader van de mobiliteitsvisie 2040 en hiervoor concrete oplossingsrichtingen door de raad zijn vastgesteld, en tegelijkertijd met het sluiten van de kleine spoorbomen gestart kan worden met de uitvoer van deze oplossingen. Olaf StreutkerFractievoorzitter

Vragen over de verkeersveiligheid en handhaving

CDA CDA Hilversum 12-11-2019 14:54

Het CDA heeft het college deze coalitieperiode al diverse malen bevraagd op de verkeersveiligheid en verzocht om maatregelen op de meest kwetsbare plekken in het Hilversumse verkeer. We constateren gelukkig dat deze aandacht er mede toe heeft geleid dat de investeringen in de verkeersveiligheid zijn geïntensiveerd. Verkeersveiligheid is niet alleen een kwestie van de juiste infrastructuur. Het gaat er ook om dat de deelnemers aan het verkeer zich houden aan de regels die afgesproken zijn. En dat er regelmatig gecontroleerd wordt, zodat deelnemers aan het verkeer ook ervaren dat het loont om zich aan de regels te houden.Het CDA ontving de afgelopen weken verschillende klachten over de wijze waarop deelnemers aan het verkeer zich in het verkeer gedragen en het gebrek aan handhaving hierop. Enkele van de voorbeelden die werden genoemd zijn het kruispunt Gijsbrecht van Amstelstraat/Neuweg, de rotonde Larenseweg/Jan van der Heijdenstraat en de overgang Diependaalselaan/Bosdrift.Het CDA heeft de volgende vragen aan het college: Is het college op de hoogte van klachten van inwoners over de handhaving van de verkeersregels, zoals snelheidsovertredingen, gevaarlijke situaties bij kruispunten en rotondes, verkeerd parkeren, etc.?Is het college het met het CDA eens dat de verkeersveiligheid in Hilversum erbij gebaat is dat er toezicht is op de naleving van de verkeersregels en dat hiervoor handhavingscapaciteit vereist is?Klopt het dat de handhavingscapaciteit van de gemeente, zoals die van de BOA’s, niet dan wel verminderd tov voorgaande jaren wordt ingezet op de handhaving van de verkeersregels, zoals gesteld onder vraag 1?Zo ja, welke maatregelen stelt het college voor om de handhavingscapaciteit op orde te brengen? Namens de fractie van het CDA, Evert Jan Kruijswijk Jansen Lees hier de beantwoording van het college.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.