Nieuws van politieke partijen in Ommen inzichtelijk

6 documenten

VOV is tegen de afsluiting van de Vechtkade en de Julianastraat!

VOV VOV Ommen 02-04-2024 17:23

De VOV stemt tegen de afsluiting en voor de toekomst van Ommen!

De VOV staat pal voor de toekomst van Ommen en keert zich resoluut tegen de voorgestelde afsluiting van de Prinses Julianastraat en de Vechtkade. In het hart van onze geliefde gemeente dreigt een ingrijpende verandering die diep zal ingrijpen in het leven van onze stad en haar bewoners, ondernemers en toeristen.

Het voorstel brengt niet alleen een aanzienlijke financiële last met zich mee, met kosten die de miljoenen overstijgen (minimaal € 4.680.000), maar het vormt ook een bedreiging voor de leefbaarheid en de toekomst van Ommen. Terwijl sommigen het zien als een snelle oplossing voor verkeersproblemen, betwijfelen wij of dit wel de juiste weg is en of het wel een oplossing is. Volgens ons zijn er alternatieven die beter aansluiten bij de behoeften van onze gemeenschap!

Waarom zouden we instemmen met een voorstel dat niet eens fatsoenlijk is onderzocht? De juridische haalbaarheid van het plan blijft onbeantwoord. Zijn alle benodigde vergunningen en ontheffingen binnen handbereik? En wat als claims om nadeelcompensatie opduiken? Zonder een grondige juridische beoordeling blijven deze vragen onbeantwoord. Het lijkt erop dat de politiek haar eigen agenda nastreeft, zonder rekening te houden met de echte behoeften en wensen van onze gemeenschap.

Daarnaast moeten we ook de potentiële gevolgen van de afsluiting serieus nemen. Als de Prinses Julianastraat en de Vechtkade worden afgesloten, zal het verkeer zich onvermijdelijk verplaatsen naar andere wegen in de stad. Dit betekent niet alleen dagelijks kilometers omrijden, maar ook tot aanzienlijk meer verkeer op routes zoals de Hardenbergerweg, Chevalleraustraat, Slagenweg, rotonde bij de Karwei en de uitritten van de wijken. Deze straten zullen naar alle waarschijnlijkheid veel drukker worden, met negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Het is van cruciaal belang dat we onze stem laten horen en opkomen voor wat echt belangrijk is: de toekomst van Ommen en haar inwoners. Daarom roepen we op tot verzet tegen dit voorstel en pleiten we voor een gemeenteraad die luistert naar haar burgers.

De door de ondernemers opgezette petitie is door ruim 3000 bezorgde burgers en ondernemers ondertekend, dat is een luide reactie om gehoord te worden. Familiebedrijven zien hun toekomst somber in, en er wordt gevreesd voor de grote gevolgen die deze ongekende verandering met zich mee kan brengen.

De toekomst van Ommen hangt aan een zijden draadje, terwijl de afsluiting van de Prinses Julianastraat en de Vechtkade de gemoederen blijft verdelen en de stad in onzekerheid brengt. Daarom roepen we alle andere politieke partijen op om tegen het voorstel te stemmen en te kiezen voor een leefbaar en bereikbaar Ommen voor ons allemaal. Stem tegen de afsluiting en voor de toekomst van Ommen! #StemVoorOmmen

ChristenUnie wil bredere aanpak en oplossing verkeer bij Ommer Vechtbrug

ChristenUnie ChristenUnie Ommen 20-09-2018 04:37

https://ommen.christenunie.nl/k/n23965/news/view/1228892/375439/Ommen, vechtbrugDe ChristenUnie Overijssel vindt dat een toekomstbestendige verkeersoplossing bij Ommen niet alleen als een lokaal vraagstuk moet worden benaderd. De doorstroming van het verkeer bij de Vechtbrug in het centrum van Ommen zorgt voor een voortdurende overlast in Ommen. De doorstroming van het verkeer bij Ommen wordt ernstig belemmerd, omdat al het noord-west-zuid-verkeer van deze brug gebruik moet maken. De Statenfractie van de ChristenUnie vindt dat er een bredere aanpak van de verkeersproblematiek bij Ommen moet worden verkend. Daar is de provincie bij nodig.

“De aansluitingen/doorstroom naar de N48, N240 en N36 zijn volstrekt onder de maat met alle gevolgen van dien voor de verkeersafwikkeling in het centrum van Ommen. Het zorgt voor veel lokale hinder en overlast, terwijl ook de regionale weggebruiker en toerist die op de brug zijn aangewezen ongelukkig moeten zijn met de verkeerssituatie. Het is voor iedereen een belabberde situatie.”, aldus fractievoorzitter Jan Westert namens de ChristenUnie in Overijssel. “Er is een bredere verkenning nodig naar toekomstbestendige oplossingsmogelijkheden. Daar kan de provincie een bijdrage aan leveren.”    

De Overijsselse Statenfractie krijgt ook signalen uit Den Ham en de gemeente Twenterand, die duidelijk maken dat er sprake is van een ernstig verkeersvraagstuk. Dat geldt ook voor kernen als Lemele ten zuiden van Ommen. Lokale maatregelen van de gemeente blijken niet meer afdoende of leiden tot andere vragen over de doorstroming elders. Ook is er sprake van meer sluipverkeer naar de N48 en door Vilsteren.

“Het wordt tijd voor een toekomstigbestendige oplossing”, vindt de Statenfractie van de ChristenUnie. Zij wil dat de provincie samen met de gemeente Ommen en andere regiogemeenten een verkenning naar die toekomstbestendige oplossing start. Die lijn sluit aan bij vragen die Johan Wind (CU) in de raadscommissie van Ommen heeft gesteld over de doorstroming en verkeersproblematiek.

De ChristenUnie-statenleden Westert en Vedder willen weten hoe het college van GS staat tegenover zo’n bredere verkenning van de verkeerssituatie rond Ommen. Zij hebben daarom de volgende vragen aan het college van GS gesteld:

Is het college van GS op de hoogte van de verkeersproblematiek rond de Vechtbrug (Hessel Mulertbrug) bij Ommen? In welke mate zorgt de problematische verkeersafwikkeling door het centrum van Ommen voor de groei van sluipverkeer naar de N48 en door bijvoorbeeld Vilsteren? Ziet het college een eigen rol weggelegd voor de provincie om een vlotte en ontlastende verkeersafwikkeling/doorstroming bij Ommen mede mogelijk te maken? In de raadscommissie is het college van Ommen gevraagd om de problematiek bij de provincie aan de orde te stellen en te vragen om tot een gezamenlijke aanpak/verkenning te komen? Door het college van B&W is daar met instemming op gereageerd in die zin dat er sprake is van contact met de provincie om tot een gezamenlijke aanpak te komen? Hoe staat het college van GS daar tegenover?. Bent u bereid om samen met de gemeente Ommen een gezamenlijke verkenning uit te voeren en daarbij breder de doorstroming van het verkeer bij Ommen te betrekken? En zo ja, bent u bereid om PS nader te informeren over een plan van aanpak? Zijn er mogelijkheden om daarbij de mogelijkheden van aansluitingen op N48, N36 en N340 te betrekken en welke rol kan de afwikkeling van verkeer aan de zuidkant van Ommen via de Manitoba-rotonde (kruising Hammerweg -Lemlerweg) daarbij vervullen? Kan het college PS ook informeren over de signalen uit de gemeente Twenterand, die aangeven dat de bereikbaarheid vanwege de verkeersproblematiek bij Ommen een ernstige hinderpaal is? Kan de input van deze en andere regiogemeenten betrokken worden bij een verkenning? Kan het college bovendien aangeven welke belemmeringen er zijn om de ontsluiting van het gebied aan de zuidkant van Ommen o.a. Twenterand mogelijk te maken?.   

ChristenUnie ziet voldoende fietsknelpunten in Ommen

ChristenUnie ChristenUnie Ommen 19-03-2018 07:59

https://ommen.christenunie.nl/k/n23965/news/view/1205382/375439/IMG_0305‘Er valt nog genoeg te verbeteren aan fietsknelpunten in Ommen’, zo constateerde ChristenUnie Ommen afgelopen zaterdag. De ChristenUnie-kandidaten fietsten langs verschillende punten die door Ommer inwoners de partij hadden aangereikt. In het kader van fietsveiligheid voor kinderen had de ChristenUnie de actie opgezet, maar ook ouderen signaleerden de nodige knelpunten

https://ommen.christenunie.nl/k/n23965/news/view/1205382/375439/christenunie-ziet-voldoende-fietsknelpunten-in-ommen.html                   

De start van de fietstocht begon bij de Balkerweg, waar Bettina Slotman de ChristenUnie-kandidaten wees op de onduidelijke routes en gevaarlijke oversteken. Automobilisten en vrachtverkeer houden te weinig rekening met fietsers, zo viel haar op. Bovendien is niet tot slecht aangegeven, dat het fietspad ineens over een stuk van 200 meter geen tweerichtingsverkeer meer is. Dat betekent dus dat fietsers doen wat hun goed uitkomt. Niemand houdt zich aan de regels. Bovendien wil je niet dat scholieren op die tijdstippen twee keer in korte tijd de weg moeten oversteken.

Rotonde bij Karwei

De rotonde bij Karwei stond ook op de lijst van gesignaleerde knelpunten. Lijsttrekker Frans van der Mooren merkte op, dat hij niet aan ‘tunnelvisie’ wil lijden, maar “een visie op een tunnel op deze plek met toenemend doorgaand verkeer door Ommen zou wel heel nuttig zijn. Op deze rotonde komt steeds meer druk”

https://ommen.christenunie.nl/k/n23965/news/view/1205382/375439/christenunie-ziet-voldoende-fietsknelpunten-in-ommen.html                 

Bij de Danteweg en de aansluiting Kievitstraat-Chevaleraustraat  werd ook stilgestaan bij de onveilige oversteek op deze brede kruising. Voor het gebouw de Carrousel werd geconstateerd, dat de ingang bij de parkeerplaats van de bibliotheek veel wordt gebruikt als ‘korte route’ naar het Vechtdal College. Dat zorgt voor onoverzichtelijk verkeersgedrag, samen met de “scholierentractoren” die rijden naar het Carrousselplein.

Halen en brengen bij scholen

De verkeerssituatie bij de St. Bernardusschool kwam ook nadrukkelijk naar voren. Er is te weinig ruimte om kinderen te halen en te brengen. De woonwijk is er niet op berekend en bovendien worden straten als de Baron Bentinckstraat steeds vaker gebruikt als routes om het centrum te kunnen bereiken. Voor kinderen schept dat onveilige verkeerssituaties.  ChristenUnie-raadslid Gerard Marsman onderstreepte het probleem van de verkeersonveilige situatie. Hij zag ter plekke niet zo snel een adequate oplossing, maar constateerde dat dit wel een ernstig punt van aandacht moet zijn voor een toekomstig kindplein in een woonwijk. “Zeker als je dan scholen bij elkaar plaatst waar samen ongeveer 700 kinderen naar toe gaan.”

Vechtbrug

https://ommen.christenunie.nl/k/n23965/news/view/1205382/375439/christenunie-ziet-voldoende-fietsknelpunten-in-ommen.html

Fietsonveiligheid werd het meest nadrukkelijk gevoeld bij de Vechtbrug. “Aan beide zijden van de brug is het een en al onduidelijkheid voor fietsers. Mensen weten niet waar ze aan toe zijn. Gelukkig rijdt ook de automobilist langzaam, omdat zij zich ook onzeker voelen.” Door de andere inrichting van de Julianastraat en de situatie van fietsers bij de brug, zag Johan Wind (ChristenUnie) wel een lichte verbetering, maar geen echte oplossing. ‘De aanpassing kost veel geld, maar zorgt alleen voor een korte termijn perspectief."  De fietstour van de ChristenUnie sloot af bij het station. Daar stond vooral het verkeersgedrag centraal bij de oversteek van fietsers, die van het station komen.

Voor de ChristenUnie bood deze fietstour een mooie kans om te peilen hoe inwoners van Ommen de fietsveiligheid voor met name kinderen ervoeren. Conclusie: er is werk aan de winkel om de fietsveiligheid van Ommen te verbeteren. Vaak heeft het ook alles te maken met een bredere aanpak verkeer en doorstroming in Ommen, maar de aandacht voor fietsende kinderen en andere kwetsbare verkeersdeelnemers moet daar wel bij voorop staan.

LPO wil beter gebruik van gemeentehuis

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 12-11-2017 21:09

De LPO gaat bij de behandeling van de begroting voor 2018 in de gemeenteraad een motie indienen om het college opdracht te geven om beter gebruik te maken van het gemeentehuis in Ommen. Het gemeentehuis in Ommen staat voor de helft leeg en er is sprake van fors achterstallig onderhoud.

In Hardenberg wil men nu het gemeentehuis voor 4 ton gaan verbouwen om plaats te maken voor 80 ambtenaren die moeten verhuizen van het LOC naar het gemeentehuis van Hardenberg. Kosten waar Ommen aan mee moet betalen.

De LPO vindt dit een hele rare gang van zaken. Daarom vraagt de LPO aan het college om eerst te komen met een integraal plan voor de huisvesting van de Bestuurdienst Ommen Hardenberg voor beide gemeentehuizen. Op basis van dit plan moet verder gekeken worden welke aanpassingen er moeten plaatsvinden en wie deze kosten gaat betalen. In dit plan moet ook het achterstallig onderhoud worden meegenomen.

Ook vindt de LPO het belangrijk dat de ambtelijke diensten dicht bij de burger gehuisvest zijn, dus ook in Ommen.

Parkeren oostzijde

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 16-05-2017 19:11

De LPO is vanaf het begin geen voorstander geweest van permanente parkeerplaatsen op genoemde locatie. De Voormars was en is onze parkeerplaats voor lang parkeren. De noodzaak is er in onze optiek alleen in hoogseizoen en dan volstaat dus een overloopparkeerplaats.

Als we kijken welke auto's er buiten het hoogseizoen geparkeerd staan zijn dat vooral de auto's van de lokale middenstand. We vinden het daarnaast erg jammer van het zicht op de molen en het museum. Een prachtig plaatje op Ommen wat we niet graag verpest zien door heel veel blik.

Ook blijven we ons zorgen maken over het eventuele sluipverkeer. Ook al wordt de maximale snelheid op de Coevorderweg pas verderop verhoogd naar 70 km per uur voorzien we toch grote problemen met de verkeersafwikkeling. Er is namelijk niet voorzien in afslagen. Juist op de weg die we promoten als de weg om te volgen om het centrum van verkeersdrukte te ontzien gaan we barricades in aanbrengen in de vorm van opstoppingen voor de afslag naar de parkeerplaats. Juist om die reden zullen automobilisten weer eerder kiezen voor de afslag naar het centrum.

Daarom roept de LPO het college op om zich te bezinnen voor te beginnen. Beperk de parkeerplaats tot overloopparkeerplaats. Leg de ingang van de parkeerplaats verder weg van de HM brug Onderzoek of er een afslag te realiseren valt voor het verkeer vanaf de brug wat dan linksaf de parkeerplaats opdraait. Met het huidige voorstel voorziet de LPO veel problemen en ongelukken en daarom zal de LPO daar niet voor kunnen stemmen.

Verkeersvisie 2030

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 16-05-2017 19:05

De LPO fractie is blij dat de visie en de uitvoering uit elkaar zijn getrokken. Verkeersvisie is wat de LPO betreft de bekende stip aan de horizon die we de komende jaren zo dicht als mogelijk willen benaderen. Daarin passen wat ons betreft ook zaken die moeilijk te realiseren zullen blijken maar wel het nastreven waard zijn. Rekening houden met nieuwe mogelijkheden op het gebied van transport en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van huisvesting.

De rotonde bij de HM brug.

Als toeristische gemeente moeten we een fietsvriendelijk stadje zijn. Al eerder heeft de LPO aangegeven naast wandelgemeente ook graag verkozen te worden tot fietsgemeente van Nederland. We hopen dat de voorgestelde aanpassingen daaraan een belangrijke bijdrage kunnen leveren.

Aansluiting N36

De LPO is groot voorstander van deze aansluiting. We zijn blij dat de wethouder heeft aangegeven zich hier ook sterk voor te willen maken. Een grote investering die in onze ogen het geld meer dan waard is.

Vechtkade.

Of ook wel genoemd de huiskamer van Ommen. Laten we hem daarom ook inrichten als huiskamer.In onze visie blijft sharedspace dan ook het uitgangspunt. Totale afsluiting past daar niet in. Wel dat de auto te gast is bij voetgangers en fietsers en NIET andersom. Laten we in goed overleg met alle betrokken partijen onnodig gebruik door automobilisten ontmoedigen.

De LPO vindt het daarom teleurstellend dat het niet gelukt is om de bewegwijzering waar we raadsbreed al lange tijd om vragen niet voor het toeristenseizoen gerealiseerd krijgen.

Ingang sportpark

Het verplaatsen van de ingang van het sportpark zouden we graag opgenomen zien in de verkeersvisie 2030 zodat het niet stilzwijgend van de agenda verdwijnt.In ieder geval in het uitvoeringsplan in juni van dit jaar.

De aanpassing van de N36 zoals die nu wordt voorgesteld door Rijkswaterstaat voorziet niet in een ongelijkvloerse kruising bij Beerze. Is die stip op de horizon nu verdwenen?

Tot slot is er in de commissie veel gesproken over Varsen, Hessenweg West ende veiligheid. Los van wat precies de uitkomsten zullen zijn van de beïnvloeding van gedeputeerde staten lijkt het de LPO in ieder gevalbelangrijk om gezamenlijk het belang vast te leggen van een optimale veiligheid en het streven om deze voor 200% te realiseren. Wat de LPO betreft is dat inclusief ongelijkvloerse kruising. Mocht dat niet realistisch zijn dan zien wij graag een oplossing die even veilig is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.