Nieuws van politieke partijen in Zwolle over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Groenlinks dringt aan op diervriendelijke oplossing overstekende ganzen | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 08-04-2019 00:00

De raadsfractie van GroenLinks is geschrokken van de berichtgeving door de Stentor over de vele aanrijdingen met ganzen aan de Blaloweg. Raadslid Eildert Noorda en burgerlid Simone Boshove stellen daarom schriftelijke vragen aan het college van B&W. “Wij hebben vernomen dat in de afgelopen drie maanden zeker acht ganzen zijn doodgereden aan de Blaloweg. De voorzitter van de Dierenambulance Zwolle geeft aan al eerder aan de bel te hebben getrokken bij de gemeente, maar tot nu toe is er nog geen oplossing gevonden” aldus Noorda.

GroenLinks vind het belangrijk dat er een diervriendelijke oplossing wordt gevonden, bijvoorbeeld door de groep ganzen te verplaatsen naar een andere locatie. Noorda en Boshove vragen het college dan ook deze manier in overweging te nemen. Daarnaast vragen zij op welke termijn er actie ondernomen gaat worden. “Wij maken ons zorgen over het dierenwelzijn en de verkeersveiligheid. Naast dat er nu regelmatig ganzen verongelukken, is de huidige situatie ook erg gevaarlijk voor automobilisten en ander verkeer. Het is wat ons betreft noodzaak dat er zo snel mogelijk een diervriendelijke oplossing komt” aldus Boshove.

30 maakt de Singels weer prettig | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 26-03-2019 00:00

Nu zelfs de RAI-vereniging zich sterk maakt om van 30 het nieuwe 50 te maken, is het tijd voor een herbezinning als het gaat om maximumsnelheden in Zwolle. Met stip bovenaan, wat GroenLinks betreft: de Singels rond het centrum van Zwolle

 

Op de Singels (tegen de klok in: Burgemeester Drijbersingel, Schuttevaerkade, Pannenkoekendijk, Harm Smeengekade, Emmawijk, Burgemeester van Roijensingel, Groot Wezenland) geldt nu nog een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Die snelheid komt de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid niet ten goede.

 

Bovendien worden de Singels drukker, zowel met snel- als langzaam verkeer. Een groot deel van het tracé is bochtig en er zijn veel kruispunten. GroenLinks-raadslid Norman Finies: "Op slechts 700 meter van het bijna 2,5 kilometer 50-kilometertracé langs de gracht ligt een vrijliggend fietspad. Dit wordt in geen enkele norm of richtlijn vandaag de dag meer aanbevolen."

 

Een lagere maximumsnelheid betekent een substantieel kortere remweg (van 19 naar 7 meter op droog wegdek) en minder (en minder ernstig) letsel. "Een centrumring waar 50 de norm is, is verkeerskundig niet meer van deze tijd", aldus Finies.

 

Finies vervolgt: "Het verlagen van de maximumsnelheid op de Singels staat al in menig visiedocument van de gemeente. Wat GroenLinks betreft is de tijd van mooie woorden voorbij en gaat het nu om daden." Groenlinks vraagt het College daarom om de mogelijkheden te onderzoeken om de maximumsnelheid op de Zwolse Singels te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.