Nieuws van Partij Vrij Almelo (PVA) inzichtelijk

2 documenten

Almelo moet stoppen met het aantrekken van arbeidsmigranten

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 14-05-2024 11:36

De baten van arbeidsmigratie komen vooral terecht bij werkgevers en uitzendbureaus, terwijl de kosten bij de samenleving liggen

Op maandagavond 5 september 2022 vergaderde de gemeenteraad uitgebreid over de plannen voor een tweede XL Businesspark. Nog steeds zijn veel mensen tegen de uitbreiding van het tweede industriepark, omdat het de natuur zou aantasten. De aanwezige omwonenden hopen de politiek via de hun gegunde inspraak nog te kunnen beïnvloeden. Als dat lukt is nog maar de vraag want het college ziet juist een meerwaarde in de uitbreiding van het XL park. Het draagt volgens haar bij aan de versterking van de logistieke sector en de vraag van bedrijven die staan te springen om zich op het bedrijventerrein te vestigen.

Het nieuwe XL Businesspark 2 is goed voor de Twentse economie en zal ervoor zorgen dat er voldoende banen zijn en blijven in de regio aldus de gemeente. Vreemd dat men bij elke nieuwe ontwikkeling telkens spreekt van werkgelegenheid. Deze keer van minimaal 3000 extra arbeidsplaatsen. Hier aan de rand van Nederland, waar de infrastructuur nog niet eens op orde is, zullen voornamelijk arbeidsmigranten neerstrijken.

Stimuleren van de werkgelegenheid staat in veel gemeentelijke verkiezingsprogramma’s steeds in de top drie van voornemens. Maar is dit streven wel zo vanzelfsprekend? Sommige bedrijven, en soms hele sectoren, kunnen in Nederland namelijk alleen nog bestaan vanwege de inzet van arbeidsmigranten.

Het groeiende aantal arbeidsmigranten in Nederland heeft grote nadelen, denk aan nog meer druk op de toch al krappe huizenmarkt. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de Adviesraad Migratie dat vooral laagbetaalde arbeidsmigranten, die eenvoudig werk doen, uiteindelijk weinig bijdragen aan de Nederlandse welvaart

Elders in Nederland liggen al plannen klaar om medewerking te verlenen aan de bouw van een migrantenhotel op bedrijventerreinen. De burgemeester en wethouders van betreffende stad willen de bouw mogelijk maken. Want de meeste mensen uit de regio willen werk op distributiecentra niet doen. Het betaalt slecht, door flexibele en tijdelijke contracten is er veel onzekerheid en het is ook nog eens fysiek zwaar. Geen droombaan voor de gemiddelde werknemer dus.

Duidelijk is dat de verantwoordelijke Almelose wethouder al jaren laat zien dat hij enorm verguld is met de realisatie van nieuwe bedrijventerreinen, maar ziet zich vervolgens niet geconfronteerd met een huisvestingsvraagstuk voor nieuwe arbeidsmigranten en dus een grotere druk op de woningmarkt.

Maar de gemeente Almelo wil helemaal geen arbeidsmigranten op Almelose bedrijventerreinen aldus de ambtenaar die reageerde op raadsvragen van de Partij Vrij Almelo over de te verwachten huisvestingsproblemen van arbeidsmigranten. Bedrijventerreinen zijn primair bestemd voor de vestiging van bedrijven en werkgelegenheid, aldus de bevraagde ambtenaar.

Dat is natuurlijk niet zo want de arbeidsmigratie is onderdeel van de krapte arbeidsmarkt. Het aantal arbeidsmigranten (internationale medewerkers) stijgt tot 2030 verder. De stijging varieert van 17 tot 70 procent en hangt samen met de mate van globalisering, de impact van (EU-)regelgeving en de mate van economische groei en sociale cohesie. Het is dus onvermijdelijk dat het aantal arbeidsmigranten ook in Almelo de komende jaren zal blijven stijgen. Op die manier zullen de tekorten op de arbeidsmarkt, zie het XL Businesspark worden opgevangen.

Wij zouden zeggen: stop nou eens met de import van al die arbeidsmigranten en maak de balans op! Want zorgen al die blokkendozen nou voor werkgelegenheid voor Nederlanders, of alleen voor mensen waar we vervolgens geen woningen voor hebben?

Reusachtige distributiecentra, de lelijkste bedrijvenparken, zonneweides, windmolens en blokkendozen grijpen om zich heen. Worden onze natuur en het boerenlandschap weggegeven aan de hoogste bieder? Hoe kunnen blokkendozen en al het vrachtverkeer dat daarbij komt kijken belangrijker zijn dan een schitterend natuurgebied ?!

‘Het wordt steeds voller en lelijker, stop hier mee.

Harry de Olde

Schriftelijke vragen PVA aan het college van B&W naar aanleiding van het Logistiek traject

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 15-10-2019 12:58

Begin juli kondigde men middels de media aan dat de eerste 20 kandidaten van in totaal een groep van 60 kandidaten zouden starten met een leer/werk traject toegespitst op de logistiek.

Het zou gaan om kandidaten die langdurig werkloos zijn geweest en die met behulp van opleidingen en trainingen een jaarcontract konden bemachtigen in de logistieke branche in deze regio.

Hoeveel van deze unieke kandidaten die deel hebben genomen aan dit traject hebben nu daadwerkelijk een jaarcontract dat in vooruitzicht werd gesteld ?

Welke officieel erkende certificaten hebben deze kandidaten behaald ? Denk hierbij aan de benodigde certificaten binnen de logistiek zoals een heftruckcertificaat, een VCA certificaat, een hijsbewijs of een reachtruck certificaat.

Bestaat eerdergenoemd jaarcontract nu uit een ABU/NBBU Fase3 contract bij een uitzendbureau of uit een regulier jaarcontract bij een bedrijf in de logistieke sector ?

Welke rol heeft het ROC van Twente in dit 13 weken durende traject gespeeld daar zij enkel meerjarige opleidingen verzorgen in het kader van BOL en BBL ?

Uit welke onderdelen exact bestond het volledige 13 weken durende traject gelet op de componenten fitheid, werkervaring en motivatie ?

Bestaan er ook andere partijen dan Soweco-Extend die dit soort trajecten kunnen verzorgen ? Zijn er andere partijen benaderd en zo ja, welke ?

Zijn de deelnemende kandidaten voldoende onderzocht op medisch gebied en psychische gesteldheid door erkende instanties ?

Waar en hoe lang hebben de kandidaten werkervaring op mogen doen ?

Hebben de kandidaten trainingen gevolgd van erkende instructeurs en welk nut hadden deze trainingen ?

Hoeveel bedragen de kosten per kandidaat voor het traject van 13 weken ?

Is er ook sprake van eventuele nazorg in de vorm van begeleiding, training/coaching indien de kandidaat een jaarcontract heeft bemachtigd en hoeveel bedragen de kosten daar van ?

Bestaan er ook andere trajecten die korter duren dan 13 weken, welke duurzaam zijn en gericht zijn op meerdere branches ?

Heeft de kandidaat zelf ook enige inbreng aan de vormgeving van dit traject en eventuele keuze uit een toekomstige werkplek en werkgever ?

Wordt het traject vervolgd indien de kandidaat na het traject van 13 weken geen jaarcontract heeft kunnen bemachtigen ?

Zijn er ook kandidaten afgevallen cq. uitgevallen tijdens de duur van dit traject en welke gevolgen heeft dat voor hen ? Worden deze kandidaten in het geval van overmacht verder begeleid in de overheersende problematiek ?

Heeft er een speciale selectieprocedure plaatsgevonden voor kandidaten met affiniteit tot de logistieke branche ?

Hoeveel van deze kandidaten hebben er eerder deelgenomen aan soortgelijke trajecten in het verleden die werden aangeboden door de gemeente Almelo en haar partners hier in ?

Welke rechten mag de kandidaat ontlenen aan het contract dat men heeft ondertekend met de uitvoerende partij ?

Wat zijn de gevolgen voor de kandidaat wanneer de uitvoerende partij ( Extend) zich schuldig maakt aan contractbreuk ?

Is er ook sprake van een scheve machtsverhouding binnen het contract met Extend ?

Is er sprake van een geldelijke tegemoetkoming vanuit de overheid wanneer een langdurig werkloze binnen het kader van de Participatiewet wordt geholpen aan een betaalde baan ?

Met welk percentage kandidaten die dit traject hebben gevolgd en een jaarcontract hebben bemachtigd acht men dit traject geslaagd ?

Is er ook sprake geweest van vergoedingen voor de kandidaten omtrent kleding, schoeisel en reiskosten ?

Wij zouden graag deze vragen beantwoord willen zien.

Namens fractie Partij Vrij Almelo (PVA)

Harry de Olde (fractievoorzitter)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.