De Rekenkamer van de Gemeente Zeist - een onafhankelijk orgaan binnen de Gemeente - is begin 2018 een onderzoek gestart naar de dienstverlening aan de inwoners

Met grote inzet van de Rekenkamer is dit onderzoek gedaan en eind 2018 afgerond. Het onderzoek heeft zich op de binnenkomende vragen gericht. In 2018 zijn 85000(!) vragen per telefoon binnengekomen, 50000 aan de balie en 15000 per post. Email minder, maar nog steeds omvangrijk: 7000 vragen.

Eind 2019 zijn resultaten van haar onderzoek gepresenteerd. Conclusie: ambitie is goed, maar er kan beter samengewerkt worden tussen de mensen, die de vragen opnemen en degene die de oplossing moeten regelen. B&W herkent zich hierin en werkt al aan de verbeteringen!

Maar in de Huis aan Huis gesprekken van GroenLinks hebben we regelmatig gehoord, dat inwoners na een ontvangstbevestiging niets meer vernemen. Uit de discussies na de presentatie van het Rekenkamer onderzoek is gebleken, dat het probleem in de Gemeentelijke dienstverlening in de schakel zit tussen de afdeling zit die de vragen aannemen en de afdeling die het moeten oplossen. Het onderzoek heeft zich daar echter niet op gericht. Daarom komt er ook een vervolg vanuit de Gemeenteraad.