Nieuws van Algemeen Ouderen Verbond (AOV) inzichtelijk

10 documenten

Wantoestanden mbt veiligheid containerwoningen District U

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Vlaardingen 17-05-2023 18:28

Geacht college van burgemeester en wethouders,

Naar aanleiding van een recente berichtgeving op RTL Nieuws (17-5-2023) over wantoestanden met betrekking tot de veiligheid van containerwoningen, waarin Vlaardingen expliciet werd genoemd, heeft de AOV-fractie vragen gesteld aan het college.

Zorgen brandweer over veiligheid ’tijdelijke’ containerwoningen https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/artikel/5384677/zorgen-brandweer-over-veiligheid-tijdelijke-containerwoningen

Het college wordt verzocht de volgende vraag / vragen, schriftelijk te beantwoorden:

Was het college op de hoogte van de veiligheidsrisico’s die werden genoemd in verband met de containerwoningen?

Welke risicoanalyse heeft het college uitgevoerd/laten uitvoeren met betrekking tot deze specifieke situatie?

Is het college voornemens aanpassingen te doen aan de containerwoningen om te voldoen aan de richtlijnen voor nieuwbouw?

Indien het antwoord op vraag 3 bevestigend is, wat zijn dan de geschatte kosten voor deze aanpassingen?

Indien het antwoord op vraag 3 negatief is, acht het college dan de veiligheidsrisico’s van de huidige situatie aanvaardbaar?

Wij zien uw antwoorden met belangstelling tegemoet.

Verzoek tot vernietigen van raadsbesluit van de Gemeente Vlaardingen “Verlening ontheffingvereiste ingezetenschap wethouder Proos

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Vlaardingen 17-05-2023 07:33

Omdat de meerderheid van de gemeenteraad (coalitiepartijen) voor het raadsvoorstel heeft gestemd om wethouder Proos ieder jaar ontheffing te verlenen van zijn verhuisplicht gebaseerd op privé redenen, heeft het AOV dit verzoek tot vernietiging ondertekend.

Het AOV heeft in de gemeenteraad argumenten aangedragen waarom een wethouder conform de Gemeentewet wel in zijn werkstad MOET wonen. Geen enkel tegenargument om niet te verhuizen van wethouder en coalitiepartijen. Alleen de priveé redenen en dat is niet wat Vlaardingen wil, wat goed is voor Vlaardingen en wat beloofd is door CU/SGP maar vooral niet wat de wetgever bedoeld heeft, door de verhuisplicht op te nemen in de Gemeentewet.

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

T.a.v. de minister; mevrouw mr. drs. H.G.J. Bruins Slot

Postbus 20011

2500 EA Den Haag

Betreft: Verzoek tot vernietigen van raadsbesluit van de Gemeente Vlaardingen “Verlening ontheffing vereiste ingezetenschap wethouder Proos”

Vlaardingen, 11 mei 2023

Hooggeachte mevrouw Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Vanavond heeft de gemeenteraad van Vlaardingen ingestemd met een initiatief raadsvoorstel tot het verlengen van de ontheffing vereiste ingezetenschap voor wethouder A.J. Proos.

Voor wethouders geldt het vereiste van het ingezetenschap. Artikel 36a van de Gemeentewet staat toe om ontheffing van het vereiste van ingezetenschap te verlenen voor één jaar, en deze in bijzondere gevallen telkens met een periode van maximaal een jaar te verlengen.

In het geval van de situatie van wethouder A.J. Proos is er geen sprake van een bijzonder geval.

De initiatiefnemer van het raadsvoorstel draagt als onderbouwing aan dat het van een gezin met jonge kinderen niet verwacht kan worden om te verhuizen. Daarnaast wordt als argument aangedragen dat het wethouderschap een onzeker bestaan is en dat het onzeker is of de wethouder na de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 zal terugkeren.

Het hebben van een jong gezin is niet bijzonder en de onzekerheid van het wethouderschap is

vanzelfsprekend. Er is hier dus geen sprake van een bijzonder geval en daarmee is het raadsbesluit in strijd met de wet. Wanneer het raadsbesluit niet ongedaan gemaakt wordt ontstaat er een precedent welke artikel 36a van de Gemeentewet voor heel Nederland een dode letter maakt.

Wij verzoeken u daarom om op basis van artikel 132 lid 4 van de Grondwet de regering voor te stellen het raadsbesluit tot verlening ontheffing vereiste ingezetenschap wethouder Proos van 11 mei 2023 van de Gemeente Vlaardingen te vernietigen.

Hoogachtend,

A.J. Hoekstra, fractievoorzitter SP

F.G.C. Hoogendijk, fractievoorzitter ONS.Vlaardingen

S.D. Solleveld, fractievoorzitter Partij van de Arbeid

A. Kloosterman, fractievoorzitter Algemeen Ouderen Verbond

S. Akça, fractievoorzitter DENK

M.M. van Unen, fractievoorzitter Beter voor Vlaardingen

R.P. Boers, fractievoorzitter Heel de Stad

V.E.M. Kalf-Müller, fractievoorzitter StadsBelangen Vlaardingen

Wil Vlaardingen een wethouder op afstand, met afstand!

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Vlaardingen 15-05-2023 14:17

Bij de raadsvergadering van 11 mei 2023 heeft de ChristenUnie/SGP fractie een raadsvoorstel neergelegd waarin zij verzoeken in te stemmen met de ontheffing van vereiste ingezetenschap van wethouder Arnoud Proos en deze ontheffing te verlengen met 1 jaar ingaande 23 mei 2023.

Op 23 mei 2022 is dit bij zijn aanstelling ook gevraagd aan de gemeenteraad. Dat was geen probleem omdat het natuurlijk logisch is dat je ook niet gelijk een huis hebt als je vanuit een andere woonplaats hebt gesolliciteerd als wethouder in Vlaardingen.

Op zich vond het AOV het destijds wel vreemd dat de CU/SGP met een wethouder van buiten Vlaardingen kwam aanzetten. Maar het AOV gaat niet over interne zaken van andere partijen.

De CU/SGP fractie hanteerde als argument dat de heer Proos afgelopen jaar heeft bewezen goed op de hoogte te zijn wat er speelt in Vlaardingen en dat hij door zijn open werkwijze, veelvuldige aanwezigheid en representatieve activiteiten voldoende binding heeft met de stad. Proos vindt het niet haalbaar om met zijn gezin met jonge kinderen te verhuizen naar Vlaardingen nadat hij een paar jaar eerder als wethouder ook al verhuisd is. Enfin nog veel meer prive en trieste zaken dat het wethouderschap een onzekere baan is.

Tja. Hier gaat er wat mis vindt het AOV. Dus hierbij onze bijdrage die wij bij de raadsvergadering van donderdag 11 mei 2023 hebben verteld als reactie op het raadsvoorstel waar wij tegen hebben gestemd.

————————————————————————————————————

Deze stad heeft om een gemeenteraad en college gevraagd bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen die voor de inwoners gaan. Die binding hebben met de stad. Overal aanwezig zijn en jazeker: de verkiezingsuitslag was daar heel duidelijk in.

Een overwinning met name voor lokale partijen in Nederland die dicht op de bevolking zitten.

Die verbonden zijn met de gemeenschap. Die daardoor beleidsbeslissingen zullen nemen die aansluiten bij de behoeften van de lokale bevolking. Ook lokaal inzicht en kennis. Als inwoners van Vlaardingen zien wij toch allemaal de specifieke uitdagingen en kansen in deze gemeenschap en begrijp je de behoeften van de inwoners om je heen.

Ook zijn Vlaardingers op zoek (gezien hun stemgedrag) naar raadsleden en college die beschikbaar en toegankelijk zijn. Want die wethouders nemen deel aan lokale bijeenkomsten, zitten op een sportvereniging of schaakclub of wat dan ook. Luisteren naar de zorgen van de gemeenschap en reageren direct op problemen die zich voordoen.

Maar toch niet als je de deur achter je dichttrekt en de Beneluxtunnel doorrijdt.

Dit is verre van betrokken en transparant.

Dat voorzitter is NIET wat Vlaardingen wil. Niet wat het AOV wilde.

Een wethouder met afstand en op afstand.

Voorzitter nog een paar punten en dat is waar het AOV de meeste moeite mee heeft en dat is verantwoordelijkheid en betrokkenheid.

Als je als wethouder in je eigen gemeente woont (en dat is ook verplicht volgens de Gemeentewet) loop je niet zo makkelijk door de stad, als je besluiten neemt die lastig liggen bij de inwoners.

Kortom de wethouder in Vlaardingen wordt direct beïnvloed door de beslissingen die ze nemen en hebben er een persoonlijk belang bij om positieve resultaten te behalen voor hun mede-inwoners.

Maar een wethouder met afstand en op afstand heeft daar allemaal geen last van!

Deurtje dicht en door de tunnel naar het mooie Barendrecht.

Wij snappen de persoonlijke belangen van de heer Proos.

Maar het AOV had van de heer Proos in zijn functie als wethouder en de fractie van CU/SGP met hun nadrukkelijke aandacht voor normen en waarden toch meer verantwoordelijkheid en respect verwacht naar de inwoners van deze stad.

Het AOV zal tegen het raadsvoorstel stemmen van de CU/SGP om wederom een jaar ontheffing te verlenen van het vereiste ingezetenschap wethouder Proos.

De argumenten zijn persoonlijke overwegingen en zijn de discussie niet waard als je kijkt naar het belang voor Vlaardingen en waar dit bestuur voor staat.

Nol Kloosterman

Vogelvrij verklaring bomen in Holy tegengehouden

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Vlaardingen 15-05-2023 13:53

In de zomer van 2021 heeft het AOV bezwaren geuit tegen de Bomenverordening. Het college vertegenwoordigd door de wethouder van GroenLinks De Leede, presenteerde een raadsvoorstel voor de Bomenverordening, vergezeld van een vaag kaartje dat suggereerde dat de gemeentegrens en de grens van de Bomenverordening gelijk waren.

Dit bleek echter niet het geval te zijn.

Het AOV vermoedde dat er een verborgen agenda was, waarbij de wethouder de toenmalige bouwplannen op het terrein van de scouting in Holy, de aanleg van de warmteleiding (WarmteLinq) en de werkzaamheden langs de Zwanensingel wilde versnellen.

Volgens het AOV konden met deze aangepaste verordening alle bomen en struiken die in de weg stonden snel en zonder vergunning worden omgezaagd zonder moeilijke procedures en/of inspraak.

(Al het groen ten oosten van het fietspad Hoevenronde viel buiten de verordening en de bomen werden dus vogelvrij verklaard)

Het AOV heeft gevraagd om eerlijke communicatie en geen misleidende informatie. Het kaartje dat wij namelijk van leden van GroenLinks hadden gezien, was veel gedetailleerder en liet zien dat de grens van de bomenverordening langs de A4 en de A20 (Holy Noord en Zuid) aanzienlijk afweek van de gemeentegrens. Maar dat kaartje heeft de gemeenteraad nooit gekregen.

Daarna (mede door andere onduidelijkheden) is de behandeling van de Bomenverordening tijdelijk stopgezet.

Nu, in mei 2023, heeft de wethouder van GroenLinks Van Kalken de verordening opnieuw voorgelegd aan de raad ter besluitvorming.

Na overleg met verschillende belanghebbenden en experts op het gebied van boombehoud en natuurbescherming is er tussen het college en deze kritische partijen een compromis bereikt.

Ook was er een mondeling toezegging van de wethouder dat de grens van het groene gebied aan de oostzijde van Holy wordt gewijzigd naar de gemeentelijke grens, waardoor veel bomen weer onder de beschermende regels vallen van de nieuwe verordening.

Om dit ook formeel vast te leggen in de verordening, heeft het AOV een amendement ingediend bij het raadsvoorstel.

Beschrijving van de grens bebouwde kom:

In het noordoosten van de gemeente Vlaardingen ligt de grens op de Hoevenronde tot aan de noordelijk gelegen watergang (watergang grenzend aan het Woutblokpad)

Wordt de grens nu “In het noordoosten van de gemeente Vlaardingen (Hoevenbuurt) ligt de grens op de gemeentegrens met Schiedam en volgt de oever van de meest oostelijke watergang langs de Hoevenronde/cricketpad/handbalpad, tot aan de noordelijk gelegen watergang (grenzend aan het Woutblokpad)”.

Met de steun van de gehele gemeenteraad heeft het AOV dus een klein stukje groen in de tuinkamer van Vlaardingen (Holy) iets meer beschermd.

De bomen daar zijn gelukkig niet meer vogelvrij.

Maar het is nog steeds zaak dat inwoners en partijen scherp in de gaten houden, dat de toenemende verstening en ontgroening (met name in Vlaardingen Holy) wordt tegengegaan.

Nol Kloosterman

BOZE NOOT; OUDERENVERVOER DRAMATISCH!

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Vlaardingen 30-03-2023 14:29

Recent nog sprak de gemeenteraad van Vlaardingen zich uit over de wanprestaties in het leerlingenvervoer en benodigde verbeteringen. Deze lijken nu ten koste te gaan van de kwaliteit in het ouderenvervoer, want inmiddels regent het klachten onder ouderen die aangewezen zijn op het vervoer op maat.

“Aanbieder Noot heeft de zaken niet op orde!”, zo wordt gesteld. De gemiddelde wachttijd aan de telefoon om een rit aan te melden bij de dienstdoende stagiaires is al een half uur. Een rit moet in te plannen zijn vanaf een uur na het telefonische contact maar dit lukt zelden. Van half twee tot half vijf worden helemaal geen ritten aangenomen. Loopt een eerder aangenomen rit in de soep dan ben je vanaf vijf uur weer aan de beurt. Stratenkennis ontbreekt blijkbaar, want de meest onlogische ritten worden gepland waardoor men veel langer in de bus zit dan noodzakelijk. Daarbij zijn de chauffeurs niet altijd bekend in Vlaardingen en omstreken. Het opstapje om eenvoudiger in en uit de hoge, vaak ook niet al te schone bus te stappen is geschrapt. Nog net geen duw onder de bips maar wel een ferme ondersteuning onder de armen om je de bus in te sjorren wat vanzelfsprekend als zeer onprettig wordt ervaren. ‘Durf vooral niet te klagen over de lange wachttijd, want dan volgt de sneer “tja, we zijn geen taxibedrijf”, bijna alsof we het over armenvervoer hebben’, aldus verbolgen passagiers.

Dit alles heeft tot gevolg dat meer dan eens ouderen één tot anderhalf uur te laat komen op afspraken bij bijvoorbeeld artsen of een uur wachten bij de supermarkt waar de wekelijkse boodschapjes worden gedaan.

Het AOV is boos over de gang van zaken en het AOV vindt dat dit niet past in de visie van het College nl.: “ouderen kunnen zo lang mogelijk meedoen in de samenleving”. Gezien de omvang van de klachten gaat het AOV er vanuit dat deze ook gehoord zijn door het Vlaardingse College van B&W en stelt het AOV de volgende vragen:

Is het verslechteren van vervoer op maat voor ouderen een gevolg van de maatregelen om leerlingenvervoer te verbeteren?

Zo ja, hoe gaat het capaciteitsprobleem om beide groepen correct te bedienen worden opgelost?

Wat gaat het College doen om de kwaliteit van het ouderenvervoer te verbeteren (bijv. betere planning en bereikbaarheid, schone bussen, fatsoenlijk in-/uit stappen en correcte communicatie)

Waarom worden er ‘s middags geen ritten voor ouderen aangenomen door Noot en wat gaat het College hieraan doen?

Waarom wordt geen opstapje gebruikt en worden mensen op een mensonterende manier een busje in gewerkt?

Is het College bereid om een sanctie op te leggen? Denk bijvoorbeeld bij een half uur te laat wordt geen ritprijs in rekening gebracht?

Genoemde klachten hoort het AOV ook uit Schiedam en Maassluis. Ouderen hebben aangegeven dat ROG een enquête zou kunnen houden over het vervoer op maat, bijvoorbeeld via het blad dat ROG eens per kwartaal aan hen toestuurt. Is het College bereid om de mogelijkheden tot het uitvoeren van een enquête met ROG te bespreken en te effectueren? Zo ja, de uitkomsten hiervan te delen met de gemeenteraad?

Tot zover de door het AOV gestelde vragen.

Zodra het AOV beantwoording van het College ontvangt leest u die natuurlijk hier!

Meerjarenbegroting 2023-2026

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Vlaardingen 09-11-2022 10:19

Vlaardingers voelen het dagelijks

Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, iedereen betaalt de prijs voor het huidige landelijk beleid. Afname van koopkracht mede door decentralisaties en falend energiebeleid met stijgende armoede tot gevolg.

Kortom betalen van huur, zorgkosten, energiekosten en boodschappen is een probleem geworden voor heel veel Vlaardingers. Dit na een door lokaal beleid veroorzaakte forse kaalslag enkele jaren geleden, waardoor Vlaardingen zelfs tot “Spookstad” werd gedoopt.

De bezuinigingen waren niet genoeg en in 2019 kwam Vlaardingen nog steeds miljoenen tekort.

Door flinke incidentele meevallers vanuit Den Haag, maar ook door opnieuw uren huishoudelijke hulp, subsidies (voor verenigingen, cultuur en Argos mobiel) en leefbaarheids-budgetten (voor bewonersorganisaties) met de kaasschaaf te lijf te gaan is Vlaardingen onder de curatele van de Provincie vandaan gekomen.

Maar het jarenlang uitvoeren van te ruimhartige beleid zonder verantwoorde keuzes te maken heeft het mooie Vlaardingen meer onrecht aangedaan dan nodig was.

De stad is vervuild, mensen zijn vereenzaamd en de leefbaarheid en veiligheid zijn enorm afgenomen.

Door een voorzichtig financieel herstel is er meer onderhoud uitgevoerd aan de buitenruimte en zijn enkele bezuinigingen teruggedraaid (Argos Mobiel).

Ondanks “goede” cijfers voor 2023 zijn grote opgaven binnen het Sociaal Domein (WMO, Participatie & Armoedebeleid), maar ook opgaven op het gebied van Energietransitie, Woningbouw, Klimaatdoelen en Vluchtelingenproblematiek enorm van invloed op het wel en wee van de Vlaardinger.

Het AOV zal bij de begrotingsbehandeling een bijdrage leveren gericht op het welzijn van onze inwoners en het prettig wonen in Vlaardingen.

Nol Kloosterman

Desiree Jonkers-De Jonge

HET IS MAAR WAAR JE VOOR KIEST!

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) GroenLinks Vlaardingen 02-05-2019 20:11

Miljoenen tekort Vlaardingen!

Uitgerekend op de dag van de arbeid kopt AD waterweg dat er werk aan de winkel is in Vlaardingen. Een kleine 70 miljoen euro is nodig om in elk geval vijf grote dossiers het hoofd te bieden.

Daar gaan de door veel partijen aan u gedane verkiezingsbeloften!

Minimaal is er 69,3 miljoen euro nodig voor onderwijshuisvesting, (achterstallig-) onderhoud wegen en groen, mobiliteitsplan, aanpak binnenstad en aanpassen Marathonweg. Dit was 23 april jl. de pijnlijke uitkomst van het op verzoek van de gemeenteraad in kaart brengen van grote opgaven in relatie tot de financiële positie van de Gemeente Vlaardingen. Naast de genoemde vijf dossiers is ook het sociaal domein een groot aandachtspunt. De spaarpot voor de zorg, waarvoor het AOV zich in het verleden hard gemaakt heeft, is naar verwachting nog in 2019 leeg. Dit komt met name doordat de kosten voor de Jeugdzorg veel hoger zijn dan wat de gemeente krijgt uit Den Haag. In mindere mate geldt dit ook voor de kosten van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Dit betekent natuurlijk niet dat mensen die dat echt nodig hebben geen zorg meer krijgen, want de gemeente is verplicht daarin te blijven voorzien. Maar de extra kosten moeten wel betaald worden uit de algemene reserve (spaarpot). Tel daarbij nog de kosten voor Stroomopwaarts die uitvoering geeft aan de Wet Participatie en het plaatje lijkt compleet. Lijkt, want de gemeente moet ook nog uitvoering geven aan de Omgevingswet en vanuit de regio ligt er nog een woningbouwopgave.

Het AOV is allerminst verrast door de uitkomst, die overigens met een ander politiek klimaat de afgelopen 8 jaar had kunnen worden voorkomen of in elk geval een stuk minder pijnlijk had kunnen zijn. Want bedenk eens wat de verkregen inzichten voor Vlaardingen gaan betekenen?

De prioriteit moet gelegd gaan worden op de wettelijke kerntaken, dus waar je als gemeente aan moet voldoen. Daartoe behoren in elk geval onderwijshuisvesting, Sociaal Domein, (achterstallig-)onderhoud buitenruimte, de omgevingswet, woningbouwopgaven en mobiliteit zaken die geen uitstel dulden. U begrijpt het al… De aanpak Marathonweg en Binnenstad gaan op de lange baan, ondanks de eerder in de gemeente begroting gewekte suggesties.

De OZB wordt mogelijk verhoogd en/of voorzieningen worden gesloten!

Kortom het maken van keuzes is nu onvermijdelijk geworden.

Om te komen tot een realistisch raadsprogramma heeft het AOV al direct na de verkiezingen gevraagd om aan de kersverse gemeenteraad met veel nieuwe raadsleden inzicht te geven in de financiële positie van de gemeente. Dat kon toen niet op tafel worden gelegd. Hoe zich dit verhoudt tot de prestaties van voormalig wethouders Hoekstra (SP, financiën) en De Vries en later Van Nieuwenhuizen (D’66 P&O en Onderwijs), maar ook tot het recent aangekondigde vertrek van de Gemeentesecretaris laat zich raden…

Opmerkelijk is dat juist de uit de SP gestapte fractie Kerkhof en D’66 op voordracht van de informateurs Eric van der Burg (VVD) en Roel van Gurp (GroenLinks) aan tafel zitten om tot keuzes te komen waaraan het toekomstige stadsbestuur zich zal confirmeren.

Het moge duidelijk zijn, niet voor niets heeft het AOV tijdens de verkiezingscampagne gekozen voor het realistische eerlijke verhaal in plaats van het populistische.

fractie AOV

Vrij reizen voor AOW-gerechtigden met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Vlaardingen 30-10-2018 15:59

De gemeente Vlaardingen stuurt een brief aan alle AOW-gerechtigden (per 1 december 2018) in verband met vrij reizen met het openbaar vervoer.

Wat betekent dat?

Heeft u een inkomen van maximaal € 1.725,- (samenwonend/gehuwd) of € 1.250,- (alleenstaand) netto per maand?

Bent u 66 jaar of ouder?

Woont u in Vlaardingen?Dan kunt u gebruik maken van gratis openbaar vervoer ‘Vrij reizen’.

Goed om te weten

U kunt vrij reizen van 1 december 2018 tot en met 30 november 2019 met de metro, tram en bus van de RET vanuit Vlaardingen.

Om vrij te kunnen reizen heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. De aanschaf van deze kaart (€7,50) is voor eigen rekening. U kunt de kaart aanvragen via www.ret.nl.

Wordt u 66 jaar in de periode van 1 december tot en met 30 november 2019? Dan kunt u gebruik maken van vrij reizen vanaf de dag dat u 66 jaar bent tot en met 30 november 2019.Aanmelden

Meld u aan via de bij de brief gevoegde aanmeldformulier. Om uw aanmelding voor 1 december gereed te maken, vragen zij u voor 7 november uw aanmeldformulier terug te sturen. Na uw aanmelding ontvangt u meer praktische informatie via de post.

Informatiebijeenkomsten

Mocht u hulp willen bij het aanvragen van een persoonlijk OV-chipkaart, dan kunt u op donderdag 15 november en woensdag 21 november tussen 10:00 uur en 12:00 uur langskomen bij de bibliotheek Vlaardingen (Waalstraat 100).

Meer informatie

Heeft u vragen? Kijk voor meer informatie op www.vlaardingen.nl/vrijreizen of bel (010) 248 4000. U kunt iedere werkdag bellen tussen 08.00 – 17.00 uur.

Fractie AOV

Vragen aan college over huishoudelijke hulp.

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Vlaardingen 25-10-2018 22:21

Naar aanleiding van de recente uitspraak van de Centrale Raad van Beroep waaruit bleek dat gemeenten onrechtmatig handelen als zij in het kader van de WMO inwoners niet een aantal uren huishoudelijke hulp gaven, maar alleen een resultaat “een schoon huis”, hebben wij vragen gesteld aan het college.

De door ons ingediende vragen treft u hieronder aan. Inclusief enkele verwijzingen naar andere bronnen.

In de raadsperiode 2014-2018 stelde het AOV, al dan niet ondersteund door een enkele andere politieke partij, diverse keren kritische vragen omtrent de in Vlaardingen toegepaste resultaatgericht financiering binnen het Sociaal Domein in het algemeen.

Naar aanleiding van diverse eerdere uitspraken door de Centrale Raad van Beroep, een oproep van de toenmalig Staatssecretaris en een rapport van het FNV, specifiek meermaals over de indicaties huishoudelijke hulp; een “schoon en leefbaar huis”; Wat is dat?; Wat mag men verwachten?; Hoeveel uur komt er iemand?; Hoe verhoudt zich dat tot het in Vlaardingen gevoerde Wmo beleid?

In de Raadskamer van 18 oktober jl. werd de gemeenteraad van Vlaardingen geïnformeerd, naar aanleiding van de jaarstukken 2017 ROGplus, dat financiële overschrijdingen met name ontstaan door resultaatgerichte financiering. Beheersmaatregelen worden getroffen en hoewel de Wethouder Wmo de zorg deelt, werd in de beantwoording op vragen van het AOV aangegeven, dat in Vlaardingen men resultaatgerichte financiering nog niet wil loslaten.

Op 8 oktober 2018 deed de Centrale Raad van Beroep een uitspraak, die voor de fracties AOV en VV2000/Leefbaar Vlaardingen aanleiding zijn voor de volgende vragen:

Het AOV en VV2000/Leefbaar Vlaardingen gaan ervan uit dat het college kennis heeft genomen van de uitspraak van de CRVBECLI:NL:CRVB:2018:3241;

De onderhavige uitspraak over de Wet maatschappelijke ondersteuning heeft verstrekkende gevolgen. Niet alleen voor de manier waarop gemeenten in het sociaal domein indiceren, maar ook voor de manier waarop zij inkopen.

In het kader van de Wmo ontwikkelde een gemeente beleid waarbij inwoners niet langer een aantal uren huishoudelijke ondersteuning kregen, maar alleen een resultaat: in casu ‘een schoon huis’. Vervolgens maakt de zorgaanbieder een leveringsplan. De rechtbank keurde deze werkwijze goed, maar de Centrale Raad van Beroep is het daar niet mee eens.

In hoeverre acht het college deze uitspraak van toepassing op het in Vlaardingen gevoerde beleid, welke consequenties volgen hieruit en welke maatregelen acht het college noodzakelijk?

Met het oog op de jaarrekening 2017; de overschrijdingen op de begroting van 2018; de effecten van de september circulaire op de begroting ROGplus (m.n. Huishoudelijke Hulp), en de in 2019 opnieuw af te sluiten contracten met zorgaanbieders huishoudelijke hulp vragen de partijen tevens per omgaande:

om de raad inzicht te geven in het resultaatgericht financieren en daaruit volgende aanbestedingen, zowel beleidsmatig als financieel, zodat de raad zelf kan beoordelen of genoemde uitspraak van toepassing is op en welke consequenties dit heeft voor Vlaardingen, zodat de raad daar waar noodzakelijk haar kaders kan bijstellen in het belang van op zorg, m.n. huishoudelijk hulp aangewezenen in Vlaardingen.

Met belangstelling zien ondergetekende fracties uw spoedige beantwoording tegemoet, waarvoor bij voorbaat dank.

De uitspraak laat met zoveel woorden zien dat het alléén indiceren op resultaten zónder tijdseenheden voor onderliggende activiteiten te noemen, onrechtmatig is. Ook een leveringsplan van een zorgaanbieder waarin de frequentie van activiteiten is genoemd, is onvoldoende.

De uitspraak betekent dat bij veel gemeenten de beleidsregels op de schop moeten. Zij moeten ook als zij resultaten indiceren, toch weer per cliënt gaan vaststellen op hoeveel tijdseenheden hulpverlening een cliënt recht heeft bij het werken aan die resultaten.

Daarmee komt ook het resultaatgericht bekostigen in de inkoop onder druk te staan. Zorgaanbieders zullen namelijk per cliënt het door de gemeente vastgestelde aantal uren moeten gaan leveren. De wijze waarop resultaatgerichte bekostiging vorm krijgt verhoudt zich niet tot deze werkwijze. De zorgaanbieders nemen dan te veel risico’s op zich in de uitvoering. Deze problematiek geldt ook voor bestaande overeenkomsten met resultaatgerichte bekostiging.

Resultaatssturing blijft wel mogelijk. Gemeenten moeten dan wel anders kijken naar resultaatssturing. Een alternatieve route is deskundigheid inkopen, bekostigen en indiceren. Waarbij gemeenten naast tijdseenheden voor in te zetten deskundigheid (en niet een product!) ook een resultaat indiceren. Dit vergemakkelijkt declareren en contractmanagement en levert maatwerk, transparantie en leereffecten op.

Niet beantwoorden vragen van de gemeenteraad.

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Vlaardingen 19-07-2018 20:10

Naar aanleiding van een Tussenbericht beantwoording openstaande art. 36 vragen-e van het College van B&W Vlaardingen dat de ingediende vragen niet binnen de vastgestelde termijn zullen worden beantwoord heeft het AOV de volgende vragen hierover gesteld aan het College.

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

Vlaardingen, 19 juli 2018

Betreft: NIET BEANTWOORDING Artikel 36 RvO vragen betreffende urgentieverklaring statushouders/toewijzen van sociale huurwoningen.

Dit naar aanleiding van het ontvangen “Tussenbericht beantwoording openstaande art 36 vragen” (zie bijlage), gedateerd 17 juli 2017(?) waarin het College van B&W stelt, dat zij in verband met het zomerreces de vragen van ONS Vlaardingen, SP en het AOV NIET binnen de afgesproken termijn zal beantwoorden en het feit dat het College tevens laat  weten dat de vragen pas op 28 augustus 2018 zullen worden behandeld.

Omdat de vragen van het AOV van 10 juli 2018 simpel met JA of NEE kunnen worden beantwoord en u niet voldoende heeft aan de termijn van 30 dagen hebben wij de volgende vragen:

Is het College van B&W van mening dat het “zomerreces” een geldige (voldoende) motivatie/excuus is (zoals bedoeld in het Reglement van Orde) om geen enkele art 36 vraag van de gemeenteraad meer te beantwoorden en dat de beantwoording van 1 vraag hierdoor zelfs meer dan 2 maanden wordt uitgesteld?

(In het huidige Reglement van Orde staat nl dat vragen ingevolge art 36 binnen 30 dagen dienen te worden beantwoord. Wanneer beantwoording niet mogelijk is, dient dit met een motivatie te worden onderbouwd.)

Bent u het met de conclusie van het AOV eens dat het College van B&W hiermee bepaald wanneer de gemeenteraad in positie wordt gesteld om haar controlerende taak te kunnen uitvoeren?

Met iets minder enthousiaste groet,

Nol Kloosterman

raadslid Algemeen Ouderen Verbond

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

Vlaardingen, 10 juli 2018

Betreft: Artikel 36 RvO vragen betreffende urgentieverklaring statushouders/toewijzen van sociale huurwoningen.

Geacht College van B&W,

In 2016 heeft ONS Vlaardingen het college van B&W vragen gesteld over de urgentieverklaring. Inmiddels is de wereld om ons heen veranderd en is ook de wetgeving aangepast.

Naar aanleiding van de brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de Tweede Kamer op 4 juli 2018 heeft zij aangegeven dat per 1 juli 2017 de wettelijke verplichte voorrangspositie om statushouders te huisvesten is komen te vervallen. Nu blijkt echter uit een door haar ingesteld onderzoek dat op dit moment in 174 van de 176 gemeenten de urgentieregeling vergunninghouders nog steeds heeft aangemerkt als urgentiecategorie.

Wij hebben de volgende vragen voor u:

Bent u het met ons eens dat iedere woningzoekende gelijk behandeld dient te worden en dat de voorrangsregeling voor statushouders/vergunninghouders niet wenselijk is?

Heeft de gemeente Vlaardingen de voorrangspositie voor statushouders/vergunninghouders uit het gemeentelijk beleid gehaald?

Graag ontvangen wij uw antwoord zo spoedig mogelijk.

Met enthousiaste groet,

Nol Kloosterman

Artikel uit Binnenlands Bestuur

Statushouder nog altijd voorrang bij woning

Gemeenten die gebruik maken van een urgentieregeling voor huurwoningen, geven statushouders nog altijd voorrang bij huisvesting. Dat terwijl gemeenten sinds een jaar niet meer verplicht zijn statushouders voorrang te geven bij het het vinden van een huis.

Dat laat minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) weten op basis van een onderzoek in opdracht van het ministerie. ‘Geconcludeerd kan worden dat de wetswijziging niet heeft geleid tot het op grote schaal schrappen van de vergunninghouders als urgentiecategorie’, schrijft ze in een brief aan de Kamer.

Vergunningshouders moesten tot 1 juli 2017 verplicht in de Huisvestingswet worden opgenomen als urgentiecategorie. Daardoor kregen ze voorrang bij het vinden van een huis. Dat leverde veel kritiek en onbegrip op, mede door de lange wachtlijsten voor huurwoningen.

Voorrang

Sinds een jaar is die verplichting voor statushouders afgeschaft. Nu moeten gemeenten alleen nog maar voorrang geven aan mensen die in een opvang zitten vanwege problemen in de relationele sfeer en mantelzorgers- en ontvangers.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.