Nieuws van D66 in Waddinxveen inzichtelijk

19 documenten

Algemene beschouwingen en motie 100% CO2 neutraal in 2040

D66 D66 Waddinxveen 14-12-2021 08:38

Algemene beschouwingen

Voorzitter,

De laatste begroting van deze raad, mijn eerste als fractievoorzitter. Een beleidsarme begroting, mét een begrotingsoverschot, ruimte voor nieuwe plannen dus. Maar laat ik u eerst meenemen naar de grote uitdagingen waar Waddinxveen de komende jaren voor staat en niet alleen Waddinxveen.

Heel de wereld staat voor de opgave om CO2 uitstoot te beperken om onze leefomgeving leefbaar te houden. Ook wij, in Waddinxveen, of misschien moet ik wel zeggen: Juist wij, in Waddinxveen. Want heel Waddinxveen leeft nu onder zeeniveau. Laten we er met z’n allen ons best voor doen om dat niet nog meer te laten worden, als gevolg van zeespiegelstijging. Hiervoor dien ik namens D66  en de PvdA/ GroenLinks de motie 100% CO2 neutraal in 2040 in, met als dictum:

Spreekt uit dat Waddinxveen uiterlijk 2040 nul CO2 uitstoot heeft

En verzoekt het college

beleid te ontwikkelen en aan de raad voor te leggen waarin de doelstelling dat Waddinxveen uiterlijk 2040 nul CO2 uitstoot heeft verder wordt uitgewerkt. De gemeenten in de regio te vragen, gezien de urgentie van het vraagstuk, de doelstelling van Waddinxveen over te nemen. Wat ziet D66 voor toekomst voor Waddinxveen?

We vinden vooral belangrijk dat iedereen die hier komt wonen zich thuis voelt. En wat betekent dat voor Waddinxveen? We willen dat wie hier komt wonen, goed kan wonen, in een groene omgeving, met voldoende schone lucht en waarbij iedereen, zich veilig voelt om de mens te zijn die diegene is, een inclusieve samenleving dus.

Wonen

Voor nu zijn er nog veel bouwplannen, zelfs tot 40000 inwoners. Maar wat daarna? Wat is nodig om Waddinxveen een prettige leefomgeving te laten zijn? Voor D66 is het duidelijk: wij zien grenzen aan de groei, er kan wat D66 betreft uitsluitend gebouwd worden binnen de bestaande contour, dus niet in het groen. Groei is mogelijk door het verdichten van de bestaande bebouwde omgeving met daarbij veel aandacht voor het groen in de buurt. Groen op loopafstand is voor mensen belangrijk en dat is voor ons belangrijk om te behouden en uit te breiden, zowel binnen als buiten de contour.

Duurzaamheid

Om te kunnen voldoen aan de klimaatdoelstellingen, om droge voeten te houden én een prettig leefklimaat zullen we ook moeten verduurzamen, er ligt een grote opgave op het gebied van verduurzaming van woningen, mobiliteit, circulariteit etc. Hier willen we veel energie insteken.

Onderwijs/ jeugd

En dan, denk je aan de toekomst, dan denk je aan de nieuwe generatie(s). Wat hebben zíj nodig om prettig in Waddinxveen te kunnen wonen, leven en werken? Natuurlijk goed onderwijs, met kwalitatief goede onderwijshuisvesting (denk hierbij aan voldoende lokalen), voldoende te doen voor in je vrije tijd, zoals sport en het verenigingsleven en natuurlijk muziekles, teken- of schilderles of andere kunstvormen en culturele activiteiten. Schulden van de ouders mogen daarbij geen belemmering zijn. We laten iedereen vrij, maar niemand vallen tenslotte.

En natuurlijk: ook voor kinderen: meepraten en meebeslissen over zaken die ertoe doen. D66 onderschrijft daarom van harte de plannen voor een kinderraad en wij willen het college aansporen om hier snel voortgang in te boeken en kinderen en jongeren te laten meepraten en meebeslissen over wat de klimaatdoelstellingen betekenen voor Waddinxveen. Wij hebben daar belang bij, maar zij nog meer. Over 30 jaar, dan heeft mijn zoon de leeftijd die ik nu heb, hoop ik dat hij kan zeggen tegen de kinderen en jongeren van dan: Gelukkig hebben ze in 2022 alles op alles gezet en waren ze net op tijd!

The post Algemene beschouwingen en motie 100% CO2 neutraal in 2040 appeared first on Waddinxveen.

D66 presenteert verkiezingsprogramma 2022-2026: Thuis in Waddinxveen

D66 D66 Waddinxveen 13-12-2021 21:22

Met gepaste trots presenteren wij van D66 Waddinxveen het verkiezingsprogramma 2022-2026.

Onze  programmacommissie heeft maanden hard gewerkt aan dit programma en de leden hebben ons programma omarmd.

D66 Waddinxveen wil dat iedereen zich kan thuis voelen in Waddinxveen. Thuis is een veilige, prettige plek, waar je jezelf kunt zijn. Ons thuis is prettig doordat belangrijke faciliteiten zoals de bibliotheek, zwembad, sport en cultuur, dichtbij beschikbaar zijn. Ons thuis is ook duurzaam, met groen dichtbij, voor inwoners van nu en de toekomst. Natuurlijk is er voldoende kwalitatief hoogwaardige, huisvesting voor scholen en zetten we ons er voor in dat er voldoende recreatieve faciliteiten komen voor zowel jongeren als volwassenen.

https://waddinxveen.d66.nl/content/uploads/sites/220/2021/12/Verkiezingsprogramma-D66-Waddinxveen-GR-2022-2026-1.pdf

The post D66 presenteert verkiezingsprogramma 2022-2026: Thuis in Waddinxveen appeared first on Waddinxveen.

Wij feliciteren Juliette Brandenburg Verwer als onze nieuwe lijsttrekker!

D66 D66 Waddinxveen 24-06-2021 17:21

Na interne verkiezingen is Juliette Brandenburg-Verwer verkozen tot Lijsttrekker van D66 Waddinxveen. Hierin heeft D66 Waddinxveen de binnen de partij landelijk vastgelegde procedure gevolgd.
Juliette heeft in de afgelopen jaren in de gemeenteraad laten zien dat zij het gedachtengoed van D66 op een positieve en constructieve manier vormgeeft in Waddinxveen. Hierin zal nadruk blijven liggen op de verbinding, zowel binnen de politiek als naar de inwoners en onze omgeving.
Voordat Juliette in de gemeenteraad actief werd, was zij eerder al secretaris van het bestuur van D66. Daarnaast is zij binnen D66 in enkele commissies actief en werkzaam als beleidsmedewerker in de acute zorg.
Juliette zal als lijsttrekker de opvolger worden van Albert Grooten die al eerder bekend maakte per maart 2022 te stoppen in de gemeenteraad en achter de schermen binnen de partij actief te blijven.

The post Wij feliciteren Juliette Brandenburg Verwer als onze nieuwe lijsttrekker! appeared first on Waddinxveen.

Begroting 2017: wel sluitend maar geen ambities

D66 D66 Waddinxveen 23-01-2017 16:34

Tijdens de gemeenteraad van woensdag 9 november jl. heeft fractievoorzitter Albert Grooten zijn algemene beschouwingen gehouden over de programmabegroting 2017: wel sluitend, maar te weinig ambities.

Het is goed nieuws dat de begroting sluitend is en de komende jaren zelfs licht positief. Dat geeft ruimte voor nieuwe initiatieven. Hiervoor waren wel bezuinigingen in de zorg nodig en we zullen blijven volgen of die niet ten koste gaan van de kwaliteit van de dienstverlening in het sociale domein.

D66 vindt de plannen in de begroting niet helemaal ambitieloos, maar wel ambitiearm.

Ambities ontbreken op een aantal belangrijke gebieden. Samenvattend zijn er vijf concrete onderwerpen die D66 van belang vindt voor Waddinxveen en die we graag uitgevoerd zien:

Bewegingsonderwijs in het basisonderwijs: Nieuwe gymzalen bij de nieuwe basisscholen op het WSE-terrein en in Park Triangel gebouwd, nu extra belangrijk vanwege de slechte staat van de binnensportaccommodaties Herinvoeren van het schoolzwemmen. De vraag hiernaar van ouders en scholen is onverminderd groot. Investeren in Sport: Er is een plan voor een Vitaal Sportbeleid vastgesteld. Wat D66 betreft hoort daarbij het schrappen van de bezuiniging van €100.000,- op accommodaties en het achterwege laten van de tariefsverhoging inclusief indexatie, waarmee sportverenigingen opnieuw geconfronteerd worden. Duurzaamheid: D66 stelt voor dat Waddinxveen vaststelt een klimaatneutrale (CO2-neutrale) gemeente te gaan worden. De waterrecreatie wordt aangepakt. Er wordt een privacybeleid ingevoerd.

De begroting langslopend heeft D66 een aantal opmerkingen

1.2 Publieksvriendelijke samenvatting

Er komen twee onderzoeken rond het winkelgedrag.

Het college laat in de periode eind 2016/medio 2017 – dat is wéér later dan eerder gezegd – een onderzoek uitvoeren naar de wenselijkheid van winkelopenstelling in Waddinxveen op zon- en feestdagen. Dat kost €40.000.  Wat ons betreft is dit een overbodig onderzoek, ik herhaal het nog maar een keer.

De toekomstvisie lokale winkelstrips Waddinxveen wordt opgesteld. En dat kost €50.000,- Dit vinden wij wél een zinvol en belangrijk onderzoek.

Programma – Mens in Ontwikkeling

D66 is positief over het IHP (Integraal Huisvestingsplan Primair onderwijs), dat na jaren van praten nu eindelijk wordt uitgevoerd. Waddinxveen is dit jaar nr. 1 in Nederland met het hoogste bedrag aan investering in scholenbouw. Een goede zaak voor alle betrokken scholen.

Het ontbreken van gymzalen bij de nieuwe scholen is echter een grote gemiste kans, ik heb het zojuist al gezegd. En dat terwijl de kwaliteit van de bestaande binnensportaccommodaties slecht is: drie gebouwen hebben een matige conditie en de gymzaal aan de Johannes Postlaan heeft zelfs een slechte conditie. Er is sprake van een nijpende situatie waaraan hoognodig iets gedaan moet worden!

Er is wel geld beschikbaar voor nieuwe gymzalen, dus dat kan niet de reden zijn om ze achterwege te laten. De scholenbouw in Park Triangel kan immers ten laste van de grondexploitatie Triangel wordt gebracht. Het college antwoordt vragen hierover met (citaat): ‘Uit onderzoek is gebleken dat hier wel mogelijkheden zijn.’

Voor de derde keer op rij wordt de bezuiniging op de sportaccommodaties niet gehaald. Toch wordt voor 2018 de bezuiniging van €100.000 opnieuw gehandhaafd. Het college antwoordt op onze vragen met (citaat): “De raad heeft eerder opdracht gegeven voor een bezuiniging op sport van 100.000 euro. Er is vooralsnog geen besluit genomen om de eerder gestelde bezuinigingstaak op te heffen. Anders zou dit hebben geresulteerd in een investeringsbedrag van 7,6 miljoen voor het programma in 2017”. Blijkbaar wil het college -net als wij – ook af van deze bezuiniging.

Daarom dienen wij een amendement in waarin wordt voorgesteld de bezuinigingstaak van €100.000 op sport definitief te schrappen. Dekking van dit voorstel wordt gevonden in het schrappen van de structurele stelpost van €100.000 voor de uitvoering van de toekomstvisie.

Programma – Dorp in ontwikkeling

Het college schrijft (citaat): ‘We geven uitvoering aan de duurzaamheidvisie.’ Dit vindt D66 te mager – ik heb het zojuist al gezegd – en een veel ambitieuzer  duurzaamheidbeleid is nodig:

Snellere introductie van openbare LED-verlichting. Mogelijkheden onderzoeken om een lokale duurzame energiecoöperatie actief te steunen. Ambitie uitspreken: Waddinxveen is in 2033 (bij het 800-jarig bestaan) een CO2-neutrale klimaatneutrale gemeente.

Er wordt een gebiedsvisie opgesteld voor het gebied rondom het Coenecoopcollege. Het is een goede zaak dat bij deze belangrijke entree naar het dorp iets gaat gebeuren. Het Coenecoopcollege heeft ook recht op duidelijkheid. Hopelijk duurt het niet zo lang als het IHP om deze plannen te maken en uit te voeren.

Het ondernemersfonds wordt gefinancierd tot en met 2018. Daarna niet meer. Heeft het college het geloof in het ondernemersfonds verloren? D66 vindt het fonds geen succes en nog zonder duidelijk aantoonbare resultaten.

D66 vraagt aandacht voor een vorm van lokaal OV. Het is van groot belang dat bijv. het Gouweplein voor iedereen bereikbaar blijft, ook voor mensen die geen auto (meer) rijden of anderszins minder mobiel zijn. Door uitbreiding van de gemeente met de wijk Triangel worden de afstanden groter, de bevolking vergrijsd en er zijn ontwikkelingen met de winkelstrips in de wijken.

Programma – Leefbaar dorp

Het college wil de groene uitstraling van Waddinxveen behouden en versterken. 15% meer bomen in bestaand en nieuw te ontwikkelen gebied. Een uitstekend plan! En voor iedere boom die gekapt wordt, moet er één worden teruggezet. Ook prima. Met name naast de A12 moeten nog heel veel bomen worden teruggeplant. Het geld ervoor hebben we al ontvangen van de Provincie. Dit mooie plan staat helaas in schril contrast met de kap van 12 kerngezonde grijze abelen aan het Machtelderf en het Woubrechtserf. Waar vindt de herplant voor deze grijze abelen plaats? (als de kapvergunning überhaupt verleend wordt).

D66 wil een lans breken voor het ontwikkelen van waterrecreatie in Waddinxveen. Dit woord komt helemaal niet voor in de begroting. Dagelijks zien we de recreatievaart massaal door de Gouwe Waddinxveen passeren en we doen er niets mee. Een gemiste kans om Waddinxveen ook voor deze – kapitaalkrachtige – groep op de kaart te zetten. Dit is in natuurgebied ’t Weegje op korte termijn eenvoudig te realiseren (zonder hoge kosten) onder het motto: ‘Van strafhaven naar jachthaven’. De infrastructuur is beschikbaar, nu de bestemming nog aanpassen. Een nieuwe jachthaven is een boost voor Waddinxveen in het algemeen en ’t Weegje in het bijzonder.

7.6 overhead

Tenslotte: ‘Privacybeleid’. Ook dit woord komt niet voor in de begroting. Er wordt alleen (noodgedwongen) een functionaris voor gegevensbescherming aangewezen, als gevolg van de algemene verordening gegevensbescherming van de Europese privacy wetgeving. Het ontwikkelen van privacybeleid en privacybescherming is voor alle Waddinxveners van groot belang, zeker in het huidige digitale tijdperk, waarin steeds meer gegevens van inwoners worden opgeslagen en bestaande databases meer en meer aan elka

The post Begroting 2017: wel sluitend maar geen ambities appeared first on Waddinxveen.

Begroting 2017: wel sluitend maar geen ambities

D66 D66 Waddinxveen 23-01-2017 16:34

Tijdens de gemeenteraad van woensdag 9 november jl. heeft fractievoorzitter Albert Grooten zijn algemene beschouwingen gehouden over de programmabegroting 2017: wel sluitend, maar te weinig ambities.

Het is goed nieuws dat de begroting sluitend is en de komende jaren zelfs licht positief. Dat geeft ruimte voor nieuwe initiatieven. Hiervoor waren wel bezuinigingen in de zorg nodig en we zullen blijven volgen of die niet ten koste gaan van de kwaliteit van de dienstverlening in het sociale domein.

D66 vindt de plannen in de begroting niet helemaal ambitieloos, maar wel ambitiearm.

Ambities ontbreken op een aantal belangrijke gebieden. Samenvattend zijn er vijf concrete onderwerpen die D66 van belang vindt voor Waddinxveen en die we graag uitgevoerd zien:

Bewegingsonderwijs in het basisonderwijs: Nieuwe gymzalen bij de nieuwe basisscholen op het WSE-terrein en in Park Triangel gebouwd, nu extra belangrijk vanwege de slechte staat van de binnensportaccommodaties Herinvoeren van het schoolzwemmen. De vraag hiernaar van ouders en scholen is onverminderd groot. Investeren in Sport: Er is een plan voor een Vitaal Sportbeleid vastgesteld. Wat D66 betreft hoort daarbij het schrappen van de bezuiniging van €100.000,- op accommodaties en het achterwege laten van de tariefsverhoging inclusief indexatie, waarmee sportverenigingen opnieuw geconfronteerd worden. Duurzaamheid: D66 stelt voor dat Waddinxveen vaststelt een klimaatneutrale (CO2-neutrale) gemeente te gaan worden. De waterrecreatie wordt aangepakt. Er wordt een privacybeleid ingevoerd.

De begroting langslopend heeft D66 een aantal opmerkingen

1.2 Publieksvriendelijke samenvatting

Er komen twee onderzoeken rond het winkelgedrag.

Het college laat in de periode eind 2016/medio 2017 – dat is wéér later dan eerder gezegd – een onderzoek uitvoeren naar de wenselijkheid van winkelopenstelling in Waddinxveen op zon- en feestdagen. Dat kost €40.000.  Wat ons betreft is dit een overbodig onderzoek, ik herhaal het nog maar een keer.

De toekomstvisie lokale winkelstrips Waddinxveen wordt opgesteld. En dat kost €50.000,- Dit vinden wij wél een zinvol en belangrijk onderzoek.

Programma – Mens in Ontwikkeling

D66 is positief over het IHP (Integraal Huisvestingsplan Primair onderwijs), dat na jaren van praten nu eindelijk wordt uitgevoerd. Waddinxveen is dit jaar nr. 1 in Nederland met het hoogste bedrag aan investering in scholenbouw. Een goede zaak voor alle betrokken scholen.

Het ontbreken van gymzalen bij de nieuwe scholen is echter een grote gemiste kans, ik heb het zojuist al gezegd. En dat terwijl de kwaliteit van de bestaande binnensportaccommodaties slecht is: drie gebouwen hebben een matige conditie en de gymzaal aan de Johannes Postlaan heeft zelfs een slechte conditie. Er is sprake van een nijpende situatie waaraan hoognodig iets gedaan moet worden!

Er is wel geld beschikbaar voor nieuwe gymzalen, dus dat kan niet de reden zijn om ze achterwege te laten. De scholenbouw in Park Triangel kan immers ten laste van de grondexploitatie Triangel wordt gebracht. Het college antwoordt vragen hierover met (citaat): ‘Uit onderzoek is gebleken dat hier wel mogelijkheden zijn.’

Voor de derde keer op rij wordt de bezuiniging op de sportaccommodaties niet gehaald. Toch wordt voor 2018 de bezuiniging van €100.000 opnieuw gehandhaafd. Het college antwoordt op onze vragen met (citaat): “De raad heeft eerder opdracht gegeven voor een bezuiniging op sport van 100.000 euro. Er is vooralsnog geen besluit genomen om de eerder gestelde bezuinigingstaak op te heffen. Anders zou dit hebben geresulteerd in een investeringsbedrag van 7,6 miljoen voor het programma in 2017”. Blijkbaar wil het college -net als wij – ook af van deze bezuiniging.

Daarom dienen wij een amendement in waarin wordt voorgesteld de bezuinigingstaak van €100.000 op sport definitief te schrappen. Dekking van dit voorstel wordt gevonden in het schrappen van de structurele stelpost van €100.000 voor de uitvoering van de toekomstvisie.

Programma – Dorp in ontwikkeling

Het college schrijft (citaat): ‘We geven uitvoering aan de duurzaamheidvisie.’ Dit vindt D66 te mager – ik heb het zojuist al gezegd – en een veel ambitieuzer  duurzaamheidbeleid is nodig:

Snellere introductie van openbare LED-verlichting. Mogelijkheden onderzoeken om een lokale duurzame energiecoöperatie actief te steunen. Ambitie uitspreken: Waddinxveen is in 2033 (bij het 800-jarig bestaan) een CO2-neutrale klimaatneutrale gemeente.

Er wordt een gebiedsvisie opgesteld voor het gebied rondom het Coenecoopcollege. Het is een goede zaak dat bij deze belangrijke entree naar het dorp iets gaat gebeuren. Het Coenecoopcollege heeft ook recht op duidelijkheid. Hopelijk duurt het niet zo lang als het IHP om deze plannen te maken en uit te voeren.

Het ondernemersfonds wordt gefinancierd tot en met 2018. Daarna niet meer. Heeft het college het geloof in het ondernemersfonds verloren? D66 vindt het fonds geen succes en nog zonder duidelijk aantoonbare resultaten.

D66 vraagt aandacht voor een vorm van lokaal OV. Het is van groot belang dat bijv. het Gouweplein voor iedereen bereikbaar blijft, ook voor mensen die geen auto (meer) rijden of anderszins minder mobiel zijn. Door uitbreiding van de gemeente met de wijk Triangel worden de afstanden groter, de bevolking vergrijsd en er zijn ontwikkelingen met de winkelstrips in de wijken.

Programma – Leefbaar dorp

Het college wil de groene uitstraling van Waddinxveen behouden en versterken. 15% meer bomen in bestaand en nieuw te ontwikkelen gebied. Een uitstekend plan! En voor iedere boom die gekapt wordt, moet er één worden teruggezet. Ook prima. Met name naast de A12 moeten nog heel veel bomen worden teruggeplant. Het geld ervoor hebben we al ontvangen van de Provincie. Dit mooie plan staat helaas in schril contrast met de kap van 12 kerngezonde grijze abelen aan het Machtelderf en het Woubrechtserf. Waar vindt de herplant voor deze grijze abelen plaats? (als de kapvergunning überhaupt verleend wordt).

D66 wil een lans breken voor het ontwikkelen van waterrecreatie in Waddinxveen. Dit woord komt helemaal niet voor in de begroting. Dagelijks zien we de recreatievaart massaal door de Gouwe Waddinxveen passeren en we doen er niets mee. Een gemiste kans om Waddinxveen ook voor deze – kapitaalkrachtige – groep op de kaart te zetten. Dit is in natuurgebied ’t Weegje op korte termijn eenvoudig te realiseren (zonder hoge kosten) onder het motto: ‘Van strafhaven naar jachthaven’. De infrastructuur is beschikbaar, nu de bestemming nog aanpassen. Een nieuwe jachthaven is een boost voor Waddinxveen in het algemeen en ’t Weegje in het bijzonder.

7.6 overhead

Tenslotte: ‘Privacybeleid’. Ook dit woord komt niet voor in de begroting. Er wordt alleen (noodgedwongen) een functionaris voor gegevensbescherming aangewezen, als gevolg van de algemene verordening gegevensbescherming van de Europese privacy wetgeving. Het ontwikkelen van privacybeleid en privacybescherming is voor alle Waddinxveners van groot belang, zeker in het huidige digitale tijdperk, waarin steeds meer gegevens van inwoners worden opgeslagen en bestaande databases meer en meer aan elka

The post Begroting 2017: wel sluitend maar geen ambities appeared first on Waddinxveen.

Dreigend structureel begrotingstekort

D66 D66 Waddinxveen 09-07-2015 10:23

Tijdens de gemeenteraad van woensdag 8 juli heeft Albert Grooten, fractievoorzitter, zijn algemene beschouwingen gehouden, met als belangrijkste onderwerp het dreigende structurele begrotingstekort:

“Het afgelopen weekend heeft Waddinxveen zich voortreffelijk op de kaart gezet tijdens de doorkomst van de Tour de France. Ik heb het nog nooit zo druk gezien in het dorp en er is geen enkele wanklank gehoord. Dat is een compliment waard aan alle betrokkenen en ook aan het massaal toegestroomde publiek. En dat op een zondag! We hebben zelfs het NOS journaal weer gehaald, maar welke markante punten toen in beeld kwamen was mij onduidelijk. De hefbrug was het in ieder geval niet, want die heb ik niet gezien op TV, wel de Coenecoopbrug en de eend bij de Triangel, op de mooiste rotonde van Nederland.

Deze algemene beschouwingen worden gehouden n.a.v. de begrotingsuitgangspuntenbrief 2016-2019. Een paar korte opmerkingen daarover voordat ik bij mijn hoofdpunt kom. We hebben de motie van de PvdA/GL over kinderboerderij Dierendal” mede ondertekend, want ook wij vinden dat we het bestuur van Dierendal duidelijkheid moeten verschaffen en dat de kinderboerderij, ook als essentieel onderdeel van het nieuwe centrum, gewoon moet blijven.

Het voorgestelde onderzoek  naar de winkelopenstelling op zon- en feestdagen hoeft van ons niet, vooral omdat het college al gezegd heeft in deze collegeperiode de regels niet te zullen aanpassen.

En met de realisatie visie 2030, waarvan de kosten zijn begroot op €102.900,-, hebben wij ook grote moeite. In de visie wordt een koers bepaald met ‘de ambitie om de zelfstandigheid van Waddinxveen te behouden en voor langere termijn te waarborgen’. Dat vinden wij een te eenzijdige benadering. Wij willen een visie waarin de regionale samenwerking een centrale plaats inneemt. En dat is inmiddels bij vele dossiers ook de praktijk van alle dag.

Op 23 juni jl.  zijn we allemaal onaangenaam verrast door het memo van B&W over de uitkomsten van de meicirculaire en de financiële verkenning 2016 -2019. Door een combinatie van onverwacht lagere inkomsten van het rijk en hogere uitgaven op het sociaal domein dreigt een groot structureel tekort. Het meerjarenperspectief van de gemeente als geheel komt in de rode cijfers met een door het college geprognosticeerd tekort van ca. € 2,5 miljoen in 2019. Misschien valt het tekort toch mee, maar met de situatie van repressief toezicht door de provincie moet ernstig rekening gehouden worden. De motie van de PCW zullen we medeondertekenen, maar we moeten er geen wonderen van verwachten.

Wij zijn het eens met het college dat deze grote te verwachten tekorten niet alleen door bezuinigingen in de sociale sector zijn op te vangen. Wat D66 betreft houdt dat in dat nu alle uitgaven voor de komende jaren, begroot of nog niet begroot, tegen het licht gehouden gaan worden. We moeten nu eerst helderheid krijgen over de financiële situatie van de gemeente en tot die tijd moeten we pas op de plaats maken, alle grote uitgaven kritische bekijken en zo nodig opschorten. Waar is op te bezuinigen, zonder de dienstverlening aan de inwoners in gevaar te brengen en zonder over te gaan tot lastenverzwaring?

En dat moeten we niet alleen hier bespreken, in het overleg tussen raad en college. Daar moeten we alle stakeholders, zoals burgers, bedrijven, verenigingen e.d. bij betrekken. Daarom ondersteunen wij het idee van WeWa voor een zgn. Kiezen en Kabelen 2.0, waarin net als bij het eerdere project een aantal scenario’s met ombuigingsvoorstellen en beleidskeuzes aan de stakeholders worden voorgelegd.

De gevolgen van de meicirculaire en de financiële verkenning 2016 -2019 moeten in grote lijnen bij het college bekend zijn geweest op het moment dat we op 10 juni jl. een besluit gingen nemen over de renovatie van het gemeentehuis, een project met een grote financiële impact. Daarom mijn vraag aan het college: Waarom is de raad niet tevoren geïnformeerd over het op handen zijnde verwachte tekort van ca. € 2,5 miljoen in 2019? Is daarover überhaupt gesproken in het college? En misschien nog belangrijker: Zijn er inmiddels al grote contracten afgesloten over de renovatie van het Hema/Rabopand?

Ik begrijp heel goed dat een groot structureel tekort niet is op te lossen door de investering in de renovatie van het gemeentehuis fors te reduceren, maar naar onze mening is een significant  deel van het uiteindelijke tekort hiermee te dekken. Belangrijk genoeg om in beschouwing te nemen. Als dat niet vóór het besluit gebeurd is, dan moet het wat ons betreft nu maar gebeuren.

We zullen een motie indienen, samen met WeWa, waarin het college gevraagd wordt de gevolgen van eventueel preventief toezicht door de provincie te verduidelijken. In hoeverre wordt onze financiële speelruimte beperkt? Wat mogen we nog zelf beslissen en wat moeten we voorleggen aan de provincie? Verder wordt het college gevraagd om zo snel als mogelijk een plan te maken met ombuigingsvoorstellen met financiële effecten die het tekort kunnen drukken, zonder dat de dienstverlening aan de inwoners in gevaar wordt gebracht, waarbij alle uitgaven die nog niet zijn gedaan in beschouwing worden genomen. En – zoals gezegd – de stakeholders moeten betrokken worden bij de discussies over de ombuigingen.”

The post Dreigend structureel begrotingstekort appeared first on Waddinxveen.

Dreigend structureel begrotingstekort

D66 D66 Waddinxveen 09-07-2015 10:23

Tijdens de gemeenteraad van woensdag 8 juli heeft Albert Grooten, fractievoorzitter, zijn algemene beschouwingen gehouden, met als belangrijkste onderwerp het dreigende structurele begrotingstekort:

“Het afgelopen weekend heeft Waddinxveen zich voortreffelijk op de kaart gezet tijdens de doorkomst van de Tour de France. Ik heb het nog nooit zo druk gezien in het dorp en er is geen enkele wanklank gehoord. Dat is een compliment waard aan alle betrokkenen en ook aan het massaal toegestroomde publiek. En dat op een zondag! We hebben zelfs het NOS journaal weer gehaald, maar welke markante punten toen in beeld kwamen was mij onduidelijk. De hefbrug was het in ieder geval niet, want die heb ik niet gezien op TV, wel de Coenecoopbrug en de eend bij de Triangel, op de mooiste rotonde van Nederland.

Deze algemene beschouwingen worden gehouden n.a.v. de begrotingsuitgangspuntenbrief 2016-2019. Een paar korte opmerkingen daarover voordat ik bij mijn hoofdpunt kom. We hebben de motie van de PvdA/GL over kinderboerderij Dierendal” mede ondertekend, want ook wij vinden dat we het bestuur van Dierendal duidelijkheid moeten verschaffen en dat de kinderboerderij, ook als essentieel onderdeel van het nieuwe centrum, gewoon moet blijven.

Het voorgestelde onderzoek  naar de winkelopenstelling op zon- en feestdagen hoeft van ons niet, vooral omdat het college al gezegd heeft in deze collegeperiode de regels niet te zullen aanpassen.

En met de realisatie visie 2030, waarvan de kosten zijn begroot op €102.900,-, hebben wij ook grote moeite. In de visie wordt een koers bepaald met ‘de ambitie om de zelfstandigheid van Waddinxveen te behouden en voor langere termijn te waarborgen’. Dat vinden wij een te eenzijdige benadering. Wij willen een visie waarin de regionale samenwerking een centrale plaats inneemt. En dat is inmiddels bij vele dossiers ook de praktijk van alle dag.

Op 23 juni jl.  zijn we allemaal onaangenaam verrast door het memo van B&W over de uitkomsten van de meicirculaire en de financiële verkenning 2016 -2019. Door een combinatie van onverwacht lagere inkomsten van het rijk en hogere uitgaven op het sociaal domein dreigt een groot structureel tekort. Het meerjarenperspectief van de gemeente als geheel komt in de rode cijfers met een door het college geprognosticeerd tekort van ca. € 2,5 miljoen in 2019. Misschien valt het tekort toch mee, maar met de situatie van repressief toezicht door de provincie moet ernstig rekening gehouden worden. De motie van de PCW zullen we medeondertekenen, maar we moeten er geen wonderen van verwachten.

Wij zijn het eens met het college dat deze grote te verwachten tekorten niet alleen door bezuinigingen in de sociale sector zijn op te vangen. Wat D66 betreft houdt dat in dat nu alle uitgaven voor de komende jaren, begroot of nog niet begroot, tegen het licht gehouden gaan worden. We moeten nu eerst helderheid krijgen over de financiële situatie van de gemeente en tot die tijd moeten we pas op de plaats maken, alle grote uitgaven kritische bekijken en zo nodig opschorten. Waar is op te bezuinigen, zonder de dienstverlening aan de inwoners in gevaar te brengen en zonder over te gaan tot lastenverzwaring?

En dat moeten we niet alleen hier bespreken, in het overleg tussen raad en college. Daar moeten we alle stakeholders, zoals burgers, bedrijven, verenigingen e.d. bij betrekken. Daarom ondersteunen wij het idee van WeWa voor een zgn. Kiezen en Kabelen 2.0, waarin net als bij het eerdere project een aantal scenario’s met ombuigingsvoorstellen en beleidskeuzes aan de stakeholders worden voorgelegd.

De gevolgen van de meicirculaire en de financiële verkenning 2016 -2019 moeten in grote lijnen bij het college bekend zijn geweest op het moment dat we op 10 juni jl. een besluit gingen nemen over de renovatie van het gemeentehuis, een project met een grote financiële impact. Daarom mijn vraag aan het college: Waarom is de raad niet tevoren geïnformeerd over het op handen zijnde verwachte tekort van ca. € 2,5 miljoen in 2019? Is daarover überhaupt gesproken in het college? En misschien nog belangrijker: Zijn er inmiddels al grote contracten afgesloten over de renovatie van het Hema/Rabopand?

Ik begrijp heel goed dat een groot structureel tekort niet is op te lossen door de investering in de renovatie van het gemeentehuis fors te reduceren, maar naar onze mening is een significant  deel van het uiteindelijke tekort hiermee te dekken. Belangrijk genoeg om in beschouwing te nemen. Als dat niet vóór het besluit gebeurd is, dan moet het wat ons betreft nu maar gebeuren.

We zullen een motie indienen, samen met WeWa, waarin het college gevraagd wordt de gevolgen van eventueel preventief toezicht door de provincie te verduidelijken. In hoeverre wordt onze financiële speelruimte beperkt? Wat mogen we nog zelf beslissen en wat moeten we voorleggen aan de provincie? Verder wordt het college gevraagd om zo snel als mogelijk een plan te maken met ombuigingsvoorstellen met financiële effecten die het tekort kunnen drukken, zonder dat de dienstverlening aan de inwoners in gevaar wordt gebracht, waarbij alle uitgaven die nog niet zijn gedaan in beschouwing worden genomen. En – zoals gezegd – de stakeholders moeten betrokken worden bij de discussies over de ombuigingen.”

The post Dreigend structureel begrotingstekort appeared first on Waddinxveen.

Besluit renovatie Hema/Rabopand teleurstellend

D66 D66 Waddinxveen 29-06-2015 16:03

D66 is teleurgesteld over het raadsbesluit om het Hema/Rabopand aan te wijzen als nieuwe huisvesting voor het Gemeentehuis. Er is heel veel geld mee gemoeid, er is het risico van budgetoverschrijdingen, verdere uitbreiding kost extra geld en dit besluit betekent waarschijnlijk de sloop van het huidige gemeentehuis. Fractievoorzitter Albert Grooten heeft er in de Besluitvormende raad van woensdag 10 juni 2015 het volgende over gezegd:

Meneer de Voorzitter: Laat ik vooropstellen dat we alle medewerkers van de gemeente een prettige en gezonde werkplek gunnen, nu en in de toekomst. Toch kan D66 niet akkoord gaan met het voorliggende voorstel van het college. Het zal u na alle discussies in de informerende en opiniërende raad niet verbazen. Wij vinden de keuze voor het Hema/Rabopand om vier redenen niet verstandig, die ik kort zal toelichten:

Ten eerste is met de renovatie en gedeeltelijke nieuwbouw van het Hema/Rabopand heel veel geld gemoeid, zowel incidenteel als structureel. Door deze uitgaven komen investeringen in belangrijke voorzieningen voor de burgers in het gunstige geval onder druk te staan of worden in het ongunstige geval helemaal onmogelijk gemaakt. Met dezelfde snelheid waarmee we vorige maand de algemene reserve hebben aangevuld met 2 Mln. Euro – en daarmee was iedereen toen blij – wordt nu al weer besloten om er een groter bedrag van minimaal 2,3 Mln. Euro aan te onttrekken. Waddinxveen is niet de enige gemeente die zo handelt. Het bouwen van een prijzig gemeentehuis, waardoor er weinig geld overblijft voor andere zaken, komt helaas veel voor in gemeenteland. Het gebied van station tot brug, waarin het Hema/Rabopand een centrale plaats inneemt, verdient natuurlijk een positieve impuls. Daarom moet dit pand snel te koop worden aangeboden, waardoor het herontwikkeld kan worden. Vanwege de centrale ligging is het immers veel beter verkoopbaar dan het huidige gemeentehuis.

In de tweede plaats is er, als dit besluit vanavond genomen wordt, geen weg meer terug. Als er toch budgetoverschrijdingen komen – en wij denken dat die onvermijdelijk zijn – gaan de voorstemmers van vanavond daar dan tegenstemmen, met als gevolg een half afgebouwd gemeentehuis? Deloitte heeft tijdens de toelichting op de second opinion immers duidelijk gezegd dat de ervaring leert dat er bijna altijd extra geld op tafel moet komen, niet omdat de bouwkosten verkeerd berekend zijn, maar omdat er in de loop van het proces nieuwe wensen bijkomen. Die komen van het college, de OR of de gemeenteraad zelf. Iedereen die thuis een verbouwing heeft laten uitvoeren kent dit meerwerk, dat altijd tegen valt.

Ten derde zal het Hema/Rabopand (vrijwel zeker) snel te klein blijken te zijn en verdere uitbreiding kost extra geld. Er is immers geen reserveruimte voor toekomstige uitbreiding opgenomen in de huidige plannen. Extra ruimte is nodig omdat het aantal medewerkers gaat groeien door de geplande groei van de gemeente met ongeveer 5.000 inwoners. We zijn niet voor niets een ontwikkelgemeente. Maar het kan ook zijn dat de ambitieuze doelstelling van Het Nieuwe Werken onhaalbaar blijkt, waardoor er toch meer vierkante meters per medewerker nodig zijn.

En ten vierde betekent dit besluit het einde van het huidige gemeentehuis, waarschijnlijk gevolgd door sloop van het gebouw, zonder dat de arbeidsinspectie objectief heeft kunnen vaststellen wat precies de arbo-technische gebreken zijn van dit pand. Sloop is volledig in strijd met het duurzaamheidbeleid van de gemeente en haalt dit kwetsbare gebied onnodig naar beneden. Dhr. Teus Verweij heeft ons de afgelopen week twee brieven gestuurd, met zinnige argumenten hoe het ook kan en hoe we het huidige pand kunnen behouden en blijven gebruiken. Zijn brieven zijn op ons verzoek betrokken bij de behandeling van dit onderwerp. Ik stel de raad voor te besluiten deze brieven in handen te stellen van het college, om antwoord te geven op de vraag waarom niet is ingegaan op zijn voorstellen.

The post Besluit renovatie Hema/Rabopand teleurstellend appeared first on Waddinxveen.

Besluit renovatie Hema/Rabopand teleurstellend

D66 D66 Waddinxveen 29-06-2015 16:03

D66 is teleurgesteld over het raadsbesluit om het Hema/Rabopand aan te wijzen als nieuwe huisvesting voor het Gemeentehuis. Er is heel veel geld mee gemoeid, er is het risico van budgetoverschrijdingen, verdere uitbreiding kost extra geld en dit besluit betekent waarschijnlijk de sloop van het huidige gemeentehuis. Fractievoorzitter Albert Grooten heeft er in de Besluitvormende raad van woensdag 10 juni 2015 het volgende over gezegd:

Meneer de Voorzitter: Laat ik vooropstellen dat we alle medewerkers van de gemeente een prettige en gezonde werkplek gunnen, nu en in de toekomst. Toch kan D66 niet akkoord gaan met het voorliggende voorstel van het college. Het zal u na alle discussies in de informerende en opiniërende raad niet verbazen. Wij vinden de keuze voor het Hema/Rabopand om vier redenen niet verstandig, die ik kort zal toelichten:

Ten eerste is met de renovatie en gedeeltelijke nieuwbouw van het Hema/Rabopand heel veel geld gemoeid, zowel incidenteel als structureel. Door deze uitgaven komen investeringen in belangrijke voorzieningen voor de burgers in het gunstige geval onder druk te staan of worden in het ongunstige geval helemaal onmogelijk gemaakt. Met dezelfde snelheid waarmee we vorige maand de algemene reserve hebben aangevuld met 2 Mln. Euro – en daarmee was iedereen toen blij – wordt nu al weer besloten om er een groter bedrag van minimaal 2,3 Mln. Euro aan te onttrekken. Waddinxveen is niet de enige gemeente die zo handelt. Het bouwen van een prijzig gemeentehuis, waardoor er weinig geld overblijft voor andere zaken, komt helaas veel voor in gemeenteland. Het gebied van station tot brug, waarin het Hema/Rabopand een centrale plaats inneemt, verdient natuurlijk een positieve impuls. Daarom moet dit pand snel te koop worden aangeboden, waardoor het herontwikkeld kan worden. Vanwege de centrale ligging is het immers veel beter verkoopbaar dan het huidige gemeentehuis.

In de tweede plaats is er, als dit besluit vanavond genomen wordt, geen weg meer terug. Als er toch budgetoverschrijdingen komen – en wij denken dat die onvermijdelijk zijn – gaan de voorstemmers van vanavond daar dan tegenstemmen, met als gevolg een half afgebouwd gemeentehuis? Deloitte heeft tijdens de toelichting op de second opinion immers duidelijk gezegd dat de ervaring leert dat er bijna altijd extra geld op tafel moet komen, niet omdat de bouwkosten verkeerd berekend zijn, maar omdat er in de loop van het proces nieuwe wensen bijkomen. Die komen van het college, de OR of de gemeenteraad zelf. Iedereen die thuis een verbouwing heeft laten uitvoeren kent dit meerwerk, dat altijd tegen valt.

Ten derde zal het Hema/Rabopand (vrijwel zeker) snel te klein blijken te zijn en verdere uitbreiding kost extra geld. Er is immers geen reserveruimte voor toekomstige uitbreiding opgenomen in de huidige plannen. Extra ruimte is nodig omdat het aantal medewerkers gaat groeien door de geplande groei van de gemeente met ongeveer 5.000 inwoners. We zijn niet voor niets een ontwikkelgemeente. Maar het kan ook zijn dat de ambitieuze doelstelling van Het Nieuwe Werken onhaalbaar blijkt, waardoor er toch meer vierkante meters per medewerker nodig zijn.

En ten vierde betekent dit besluit het einde van het huidige gemeentehuis, waarschijnlijk gevolgd door sloop van het gebouw, zonder dat de arbeidsinspectie objectief heeft kunnen vaststellen wat precies de arbo-technische gebreken zijn van dit pand. Sloop is volledig in strijd met het duurzaamheidbeleid van de gemeente en haalt dit kwetsbare gebied onnodig naar beneden. Dhr. Teus Verweij heeft ons de afgelopen week twee brieven gestuurd, met zinnige argumenten hoe het ook kan en hoe we het huidige pand kunnen behouden en blijven gebruiken. Zijn brieven zijn op ons verzoek betrokken bij de behandeling van dit onderwerp. Ik stel de raad voor te besluiten deze brieven in handen te stellen van het college, om antwoord te geven op de vraag waarom niet is ingegaan op zijn voorstellen.

The post Besluit renovatie Hema/Rabopand teleurstellend appeared first on Waddinxveen.

second opinion onderzoek huisvesting gemeentehuis noodzakelijk

D66 D66 Waddinxveen 16-04-2015 07:02

Spreektekst (in de eerste termijn) van fractievoorzitter Albert Grooten in de gemeenteraad van 15 april 2015 over de huisvesting (renovatie) van het gemeentehuis:

Voorzitter: Laten we teruggaan naar de basis van vanavond: Op 9 oktober 2013 heeft de raad besloten tot een sobere renovatie van het huidige raadhuis. In het Coalitieakkoord is afgesproken om het Hema/Rabo-pand er bij te betrekken. De raad heeft hierover niet expliciet een uitspraak gedaan.

Voordat we gaan besluiten over deze grote uitgave van ruim 6 M€ wil D66 eerst duidelijkheid hebben over een aantal zaken. Dat er iets moet gebeuren, daar zijn we het wel mee eens, maar wat er precies moet gebeuren en waarom bepaalde keuze zijn gemaakt, daarover willen we meer informatie.  In de eerste plaats over  de technische noodzaak van een renovatie van het gemeentehuis, van een omvang zoals nu voorgesteld door het college. Er wordt geklaagd over het ongezonde werkklimaat, maar zijn er ook CO2 metingen gedaan? Op scholen is dat een zeer gebruikelijke methode om de luchtkwaliteit objectief vast te stellen. In de tweede plaats willen we meer duidelijkheid over de tijdsduur van de renovatie. Iedereen is verbaasd dat het bijna anderhalf jaar (16 maanden) moet gaan duren. Over beide zaken ligt er geen duidelijk rapport. Ook de adviesnotitie geeft hiervoor geen onderbouwing.

Voorzitter: Bij elkaar opgeteld bedragen de incidentele lasten en de benodigde investering voor de renovatie van het Raadhuis 6,5 M€ en voor renovatie en nieuwbouw van het HEMA/Rabo-pand 6,2 M€. Dat is een klein verschil van 4% (€280.000,=) in het voordeel van het HEMA/Rabo-pand. De kosten van tijdelijke huisvesting, nodig als het Raadhuis wordt gerenoveerd, bedragen € 525.000,= en zijn er de oorzaak van dat de totale lasten voor het Raadhuis hoger uitvallen dan voor het HEMA/Rabo-pand. Een groot gedeelte van dit bedrag wordt gebruikt om het HEMA/Rabo-pand tijdelijk geschikt te maken voor gebruik. De VVD heeft daar terecht op gewezen. Waarom heeft het college gekozen  voor het HEMA/Rabo-pand als tijdelijke huisvesting? Dat is een dure oplossing, terwijl er goedkopere alternatieven voorhanden zijn. Het is onlogisch een pand eerst voor tonnen tijdelijk op te knappen en er daarna niet permanent in te trekken.

De kosten van tijdelijke huisvesting zijn erg hoog en ze bepalen de uitkomst van de keuze voor het HEMA/Rabo-pand boven renovatie van het bestaande Raadhuis. Daarom willen wij dat er, voordat we gaan besluiten, eerst gekeken wordt naar mogelijke besparingen op deze kosten van tijdelijke huisvesting. Daarbij moeten wat D66 betreft alle beschikbare gemeentelijke accommodaties en panden (Beukenhof, Gemeentewerf, het pand van Vonk, etc.) in beschouwing worden genomen en ook de mogelijkheid van extra thuiswerken. De gemeenteraad kan best tijdelijk vergaderen in de zaal van het pand van Vonk en zo zijn er vast meer goedkopere oplossingen te verzinnen.

Voorzitter: D66 heeft vragen gesteld over de gevolgen van uitbreiding van het ambtelijk apparaat op middellange termijn en de invloed daarvan op de keuze tussen het huidige raadhuis en het HEMA/Rabo-pand. In het huidige raadhuis is immers reserveruimte aanwezig (de complete tweede verdieping) en in het HEMA/Rabo-pand in het geheel niet. Het college verwijst in haar antwoord op onze vragen naar de adviesnota, maar daarin staan hierover alleen maar algemeenheden en een kostenraming wordt niet gegeven. Omdat deze raming de keuze sterk beïnvloedt willen wij die kostenraming voor uitbreiding van het ambtelijk apparaat hebben voordat we gaan besluiten.

Voorzitter: Voorzieningen voor de inwoners van Waddinxveen hebben voor D66 altijd een hogere prioriteit dan de huisvesting van het gemeentehuis. Wij vinden het daarom van groot belang om de incidentele en structurele lasten voor huisvesting van het gemeentehuis zoveel als mogelijk te beperken en we willen dat hiernaar eerst gekeken wordt, voordat we gaan besluiten. Onze middelen moeten we doelmatig uitgeven.

De huidige gezonde financiële situatie van de gemeente moeten we vasthouden, omdat er de komende tijd een aantal grote uitgaven verwacht worden,  waaronder tegenvallers bij de jeugdzorg en andere nieuwe taken in het sociale domein en de te verwachten extra kosten voor scholenbouw-Noord fase 1. En zeker als daar de vurig gewenste nieuwe gymzaal komt.

Voorzitter: Samenvattend vinden wij dat een second opinion onderzoek noodzakelijk is, ook gezien de vele vragen die nog leven bij andere partijen, voordat we gaan besluiten over huisvesting van het gemeentehuis. Dit onderzoek moet uitgevoerd worden door een deskundig ingenieurs- en adviesbureau, zonder enige binding met medewerkers of bestuurders van de Gemeente Waddinxveen.

Daarom dienen wij, samen met WeWa een motie in, waarvan het dictum luidt:

“Verzoekt het college:

Een terzake deskundig en onafhankelijk ingenieurs/adviesbureau te selecteren. Dit bureau (in opdracht van de raad): Een oordeel te laten vormen, c.q. informatie aan te laten leveren over: Technische noodzaak van een renovatie van het huidige raadhuis en de benodigde tijdsduur daarvan. De (getalsmatige) inhoud van de door het college gepresenteerde business cases en de daarop gebaseerde scoringsmatrix. De financiële gevolgen inzichtelijk te maken van eventueel noodzakelijke uitbreiding van het ambtelijk apparaat. Aanbevelingen te laten doen over alle mogelijke besparingen in de incidentele lasten en/of de benodigde investeringen. Daarbij afzonderlijk te laten kijken naar de noodzaak van en de mogelijke besparingen op de kosten van tijdelijke huisvesting. De kosten van het second opinion onderzoek door het adviesbureau ten laste te brengen van het door de raad in 2013 ter beschikking gestelde voorbereidingskrediet.”

The post second opinion onderzoek huisvesting gemeentehuis noodzakelijk appeared first on Waddinxveen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.