Nieuws van politieke partijen in Waddinxveen inzichtelijk

669 documenten

Het Woonmanifest van CDA Waddinxveen: een goed tussenrapport.

CDA CDA Waddinxveen 29-03-2024 18:13

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 presenteerde Frans Schwiebbe het CDA Woonmanifest. Ondanks een hoge productie van nieuwbouwwoningen was de woningnood in Waddinxveen onverminderd hoog door een structureel tekort aan betaalbare woningen. Met het Woonmanifest presenteerde Frans 7 oplossingen om dat tekort aan te pakken. Oplossingen waren bijvoorbeeld een verbod op verkoop van sociale huurwoningen en voorrang van Waddinxveners op een sociale huurwoning. Halverwege deze raadsperiode is een goed moment om de balans op te maken. Hoever zijn we met de 7 oplossingen? Wij concluderen dat we met veel punten goed op weg zijn, maar ook dat er nog steeds werk aan de winkel is. Voor meer betaalbare huurwoningen is het beleid van de gemeente op verschillende punten aangescherpt. Nu wordt bij nieuwe projecten aangestuurd op 62% betaalbare woningen, waarvan 30% sociale huur. Dit beleid wordt tegenwoordig overigens ook landelijk toegepast. Daarnaast werd besloten om € 3 miljoen van het overschot van de gemeente te bestemmen voor de ontwikkeling van nieuwe betaalbare huurwoningen en werd op voorstel van CDA besloten tot het opzetten van een vereveningsfonds. Met het vereveningsfonds moet het ook mogelijk worden om nieuwe sociale huurwoningen gemakkelijker te financieren. Met de actiepunten uit het Woonmanifest hoopt het CDA ook het resterende deel van de raadsperiode bij te dragen aan de realisatie van betaalbare woningen in Waddinxveen. 1. Meer betaalbare huurwoningen Conclusie: op schema Starters, alleenstaanden en ouderen willen wonen. 1 op de 3 nieuwe woningen moet een betaalbare sociale huurwoning zijn. Het Programma Woningbouw van CDA-minister Hugo de Jonge gaf ons een duwtje in de rug: 2/3 van de nieuwe woningen moet ‘betaalbaar’ zijn. Dat werd ook vertaald naar de Woonzorgvisie Waddinxveen 2035: 62% moet betaalbaar zijn (30% sociale huurwoning, 12% middenhuur, 20% koopwoning tot NHG-grens). Het is natuurlijk niet mogelijk om afspraken over bestaande nieuwbouw gemakkelijk aan te passen. Het CDA bekijkt telkens of de projecten aan de afspraken voldoen. Dit vraagt permanent onze aandacht. Daarnaast heeft het CDA samen met andere partijen succesvol gezorgd dat een deel van de opbrengsten over 2022 worden gereserveerd voor ondersteuning van de bouw van sociale huurwoningen. Het gaat om een bedrag van € 3 mln. Tot slot heeft het CDA samen met andere partijen gevraagd om een vereveningsfonds in te stellen. Als een projectpontwikkelaar geen betaalbare woningen wil bouwen moet er per woning een bedrag in een fonds, dat kan worden gebruikt voor bouw van sociale woningen. 2. Geen verkoop sociale huurwoningen Conclusie: onder de aandacht Wij willen niet dat de voorraad sociale huurwoningen minder wordt door verkoop. Voor Woonpartners blijft het interessant om af en toe wat woningen af te stoten en dat heeft zich ook de afgelopen paar jaar voorgedaan. De opbrengsten worden benut om te investeren in nieuwe woningen. Het CDA blijft hameren op het voorkomen van verkoop. 3. Doorstroming op de lokale woningmarkt Conclusie: op schema Dat heeft betrekking op scheefwonen: huurders zijn meer gaan verdienen en wonen in een te goedkope huurwoning. Zij kunnen een duurder huis betalen. Het kan ook gaan om huurders waarvan de kinderen het huis hebben verlaten en die nu een grote woning huren die geschikt zou zijn voor een gezin. Woonpartners probeert door ‘keukentafelgesprekken’ huurders te motiveren om te verhuizen naar een passende woning. Het CDA heeft via een motie het college gevraagd met Woonpartners af te spreken dat vertrekkende huurders hun oude huur mogen behouden. Het gaat om een proef. 4. Woningen voor Waddinxveners Conclusie: op schema Landelijke wetgeving maakt het mogelijk om in Waddinxveen een regeling in te voeren waarmee bij toewijzing van betaalbare woningen (huur en koop) de inwoners van Waddinxveen voorkeur krijgen. Dat geldt voor 50% van de beschikbare sociale huurwoningen en betaalbare nieuwbouw. Op initiatief van het CDA besloot de meerderheid van de raad medio 2023 op voorhand -na landelijke wettelijke invoering- de huisvestingsverordening per 1 januari 2024 te wijzigen. 5. Zelfbewoningsplicht Conclusie: niet op schema Woningen zijn om in te wonen. CDA is voorstander van de verplichting om zelf in de woning te gaan wonen. Daarmee worden beleggers ontmoedigd te investeren in woningen die tegen een te hoge huur op de markt komen. Gemeenten kunnen beslissen om deze verplichting in de koopovereenkomsten te laten opnemen. Uit het onderzoek dat de gemeente uitvoerde kwam dat particuliere verhuur (tegen hoge prijzen) in Waddinxveen niet veel voorkomt. De zelfbewoningsplicht wordt in Waddinxveen niet ingevoerd. 6. Woningen vooral op inbreilokaties Conclusie: op schema Het CDA wil vooral bouwen op locaties binnen de bebouwde kom. De projecten die momenteel worden gerealiseerd voldoen aan die wens. 7. Creatieve woonvormen Conclusie: onder de aandacht Wij zien toekomst in creatieve duurzame woonvormen. Voorbeelden daarvan zijn Tiny Houses en vormen van flexwonen. Het CDA vraagt daar regelmatig aandacht voor, maar concrete resultaten zijn beperkt. Dit blijft een aandachtspunt voor de komende jaren.

Raadsupdate week #13

CDA CDA Waddinxveen 27-03-2024 21:12

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet. Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 20 maart 2024 Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1161664 Nummers hieronder zijn dezelfde als op de raadsagenda. Woordvoerders binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht. __________________________________________________________________________________ 3. Spreekrecht burgers (Bastienne Prins) Inwoners kunnen gebruik maken van het recht om de raad toe te spreken. De heer Lansbergen voerde namens een actiegroep ‘locatie 3 (Plasweg)’ het woord en betoogde dat deze locatie niet geschikt is voor het vestigen van een tijdelijk AZC. Inspreker geeft aan dat via een door hem gehouden petitie ruim 700 mensen kritisch hebben gereageerd. Bastienne Prins vraagt de heer Lansbergen naar de spreiding van de reacties. Het gedeelte van de wijk bestaat voor een groot deel uit eengezinswoningen en bij een aantal reacties van 700 zou het dan moeten gaan over een vrij groot gebied. Inspreker kan in een later stadium inzicht geven in de spreiding. Wethouder Kerssies schetste in een reactie de stand van zaken voor de selectie van een locatie. Het participatieproces is gestart en er zijn geen bruikbare nieuwe AZC-locaties gemeld. 3. Vragenhalfuur raadsleden Toeslagenaffaire (Bastienne Prins) 2 jaar geleden heeft CDA vragen gesteld over het aantal gedupeerden van de landelijke toeslagen affaire in Waddinxveen. Daarop kon toen niet worden geantwoord. Op onze vragen naar de huidige stand van zaken (aantallen en hoe ze worden geholpen) antwoordt CDA-wethouder Leferink: er zijn 94 mogelijk gedupeerden, waarvan 77 erkend. Daarvan wil ongeveer 25% aanvullende steun van de gemeente en die wordt op verschillende manieren geboden. Bentwoud (Bastienne Prins) Begin 2023 stak de raad tijd in het leveren van een bijdrage op de toekomstige ontwikkeling van het Bentwoud. Graag horen wij wat de stand van zaken is. Zeker nu we zien dat er opnieuw brainstormsessies plaatsvinden om ideeën te verzamelen. Wethouder Kerssies geeft aan dat de voorstellen van de gemeente worden meegenomen in het uitvoeringsplan. De brainstormsessies zijn in het kader van de participatie en kunnen ook leiden tot extra input voor het uitvoeringsplan. 9. Visiedocument maatschappelijke voorzieningen in Waddinxveen (Peter Besuijen) Na het vaststellen van de startnotitie over dit onderwerp in mei 2023 wordt nu de visie op de ontwikkeling van de voorzieningen besproken en vastgesteld. In de visie wordt aangegeven welke voorzieningen nodig zijn in 2030 op het moment dat de gemeente ca 40.000 inwoners telt. De huidige stand van zaken is vergeleken met een aantal zogenaamde referentiegemeenten en op basis daarvan is de omvang van de tekorten op diverse terreinen vastgesteld. Daarnaast geeft de visie aan op welke wijze de gemeente denkt te kunnen bijdragen aan het oplossen van de vastgestelde tekorten. Daarvoor zijn scenario’s ontwikkeld. Het is nu aan de raad om de scenario’s te beoordelen en eventueel te amenderen en prioriteiten aan te geven. Op basis van de scenario’s wordt daarna het uitvoeringsprogramma opgesteld. Zowel tijdens de commissie als tijdens de raad hebben partijen verschillende betogen gehouden. Hieruit bleek toch een grote eensgezindheid binnen de raad, met beperkte verschillen op details. Door het CDA en verschillende andere partijen werden accenten gelegd en prioriteiten gevraagd. Het betoog van Peter Besuijen geven we hierbij volledige maar wel puntsgewijze weer: Inleiding Waddinxveen groeit. Groeien kan pijn doen. Zeker als de voorzieningen langzamer meegroeien. Dan knellen zaken af. De voorgestelde visie geeft route voor oplossingen. Wij zijn blij met het voorliggende document en spraken complimenten uit in de commissie. Die herhalen we graag. Toch kriebelt het. We willen zo dolgraag aan de slag: plannen uitvoeren en zaken versnellen. Nu spreken we over cijfers en scenario’s: dat is nodig, maar laten we vooral snel overgaan tot uitvoering. Daarbij past een pleidooi voor goede communicatie. Inwoners willen oplossingen zien. Leg uit waar we staan en wat we doen. Waar knelt het al? Kinderopvang; Scholen (nabijheid van een basisschool en de keuzemogelijkheden); 1e lijns-zorg: huisartsen. Wat zal het pijn gaan doen? Binnensport; Buitensport. Kinderopvang CDA ontwikkelde vorig jaar een landelijke Gezinsvisie. Basis daarvan is een realistische kijk op de maatschappij: Toename van alleenstaanden met kinderen; Complexe gezinsverbanden; Gezin runnen is ware topsport; Etc. Door CDA landelijk is dat vertaald naar een lijst met politieke standpunten waarin het gezin en het belang daarvan centraal staat; dus gericht op het ondersteunen van gezinnen. Kinderopvang vormt daarvan een heel belangrijk onderdeel. Gezinsvisie benadrukt ook het belang van Integrale Kind Centra (samenhang tussen basisonderwijs en kinderopvang). Lokaal delen wij de visie Gebrek aan opvang is voor het CDA een echte zorg. Sport Belangrijk cluster voor CDA: Preventie, sporten en bewegen is gezond; Maar vooral ook: leuk, sociaal, goede vrijetijdsbesteding; Passief en actief. Binnensport Serieuze tekorten in zicht; de cijfers spreken voor zich en zijn besproken. Wethouder en ambtelijke staf beginnen aan een langdurig spel Mastermind om voor de komende jaren passende binnensportzalen te ontwikkelen. Uitbreiden is het duidelijke credo. CDA is zeer positief over het plan om de relatie te leggen tussen sportzalen en onderwijs; daardoor krijgt bewegingsonderwijs ruimte. Buitensport Alle buitensporten groeien volgens de door de verenigingen afgegeven in aantallen. De verdeling in belangstelling verandert daarbij de komende jaren nauwelijks. Net als voor de binnensport is een actieve rol voor de gemeente weggelegd. Voetbal en tennis/padel in aantallen forse toenames met ruim 900 leden; wij gaan ervan uit dat in het uitvoeringsprogramma hieraan aandacht wordt besteed; denken aan: Optimaliseren gebruik. Benutten van onderhoudsmomenten voor verbetering. Kunst en cultuur Weinig aanleiding om veel kanttekeningen te plaatsen bij de uitkomsten van het visie document. Op basis van referentiegemeenten: aandacht voor bibliotheek en theater. Theater: de heer van Holsteijn sprak in tijdens de commissie. Zijn standpunten hebben we begrepen en gewaardeerd. Wij zien in dit stadium echter geen ruimte en noodzaak voor het realiseren van aanvullende capaciteit. Peter Besuijen In het besluitvormingsproces werden diverse moties en amendementen ingebracht: Motie/amendement Indieners Standpunt CDA Amendement gericht op een pro-actievere aanpak van de tekorten in de kinderopvang. Dat vereist de keuze voor een ander scenario. D66, WeWa, PvdA/GL, ORS Aangenomen; met steun CDA Amendement om -met het oog op de verdere groei- de raad periodiek over voortgang te informeren en over 4 jaar een herijking van de visie. D66, VVD, PvdA/GL, CDA, WeWa, ORS Aangenomen; CDA medeondertekend Amendement dat aangeeft dat er aandacht moet zijn voor iedere sport in Waddinxveen (en niet alleen voor de grootste sportverenigingen). VVD, D66, WeWa, ORS, PvdA/GL Aangenomen; met steun van CDA Motie met verzoek te prioriteren op knelpunten (scholen, kinderopvang en sportaccommodaties) VVD, D66, WeWa, PvdA/GL Aangenomen; met steun CDA Motie met verzoek om in eerstvolgende kaderbrief (start programmabegroting) aandacht te besteden aan de financiën van de maatschappelijke voorzieningen. WeWa, D66, PvdA/GL Aangenomen; met steun CDA Het visiedocument is na amendering met algemene stemmen aangenomen. Agendapunten 10-17 De vergadering kende vervolgens een groot aantal hamerstukken, die zoals gebruikelijk al uitvoerig in de commissies werden besproken en in de raad unaniem werden aangenomen: Maatschappelijke Voorzieningen Park Vredenburgh Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027 Integraal Toezicht- en Handhavingsbeleid 2024-2027 Bestemmingsreserve betaalbare woningen Wijzigingen gemeenschappelijke regeling Regio Midden-Holland Aanvraag Suppletie-uitkering voor onderzoek naar ontplofbare oorlogsrechten. Hiervoor verwijzen we naar de site van de gemeente. Zie link aan de kop van dit artikel.

Wisseling fractievoorzitterschap CDA Waddinxveen

CDA CDA Waddinxveen 26-02-2024 18:00

Tijdens het fractieoverleg van het CDA op 26 februari heeft Bastienne Prins haar voorzitterschap overgedragen aan Peter Besuijen. Bastienne kwam in 2018 in de gemeenteraad van Waddinxveen en ging direct aan de slag als fractievoorzitter. Zij heeft dat nu 6 jaar met veel enthousiasme gedaan. Bastienne wil de lopende raadsperiode graag als ‘gewoon’ raadslid afmaken. “Het fractievoorzitterschap kent een aantal extra taken die ik in vol vertrouwen overdraag. Mijn belangstelling voor het raadswerk is onverminderd groot. Vooral de groene, culturele en sociaal-maatschappelijke kant vind ik belangrijk en heel interessant. Die zal ik de komende jaren beslist aandacht blijven geven. Velen kennen mij daarnaast als fervent fietser en ook de noodzaak voor goede en veilige voorzieningen voor fietsers zal ik blijven benadrukken”, aldus Bastienne. Kort profiel Peter Besuijen “Ik ben in 1989 met het gezin geland in Waddinxveen en inmiddels zeer gehecht aan het dorp. Mijn werk in de financiële dienstverlening vond ik buiten Waddinxveen en gedeeltelijk buiten Nederland. Dat maakte mij tot één van die vele Waddinxveense forensen”. Lokale maatschappelijke bijdragen leverde hij als de agenda daar ruimte voor gaf. Hij was penningmeester van het toenmalig PCO (basisonderwijs), voorzitter van het Coenecoop College en voorzitter van Alliance Française (Boskoop, Waddinxveen, Zoetermeer). Kort na de verkiezing in de gemeenteraad (2022) koos Peter ervoor met pensioen te gaan. “Ik heb mij de afgelopen twee jaar goed kunnen inwerken. Veel gesprekken gevoerd binnen de gemeente en veel gelezen en gezien. Leuke dingen, maar ook wel zaken waar we de komende jaren als gemeenteraad nog veel energie in moeten steken. De snelle groei van Waddinxveen in de afgelopen jaren heeft hier en daar sporen achter gelaten en daar moeten we mee aan de slag. Het is goed om te zien dat het college daarbij niet alleen kijkt naar de korte termijn, maar ook oog heeft voor de langere termijn.” Peter heeft binnen de afgelopen paar jaar aan verschillende onderwerpen aandacht besteed: maatschappelijke voorzieningen, scholen, (sport)verenigingen, gemeentelijke financiën en veiligheid. Hij is lid van het Presidium, de Auditcommissie, de Werkgeverscommissie voor de griffie en voorzitter van de Raadscommissie Ruimte & Infrastructuur.

Raadsupdate week #7

CDA CDA Waddinxveen 15-02-2024 19:05

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet. Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 14 februari 2024 Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1161662 Nummers hieronder verwijzen naar de agenda. Aanspreekpersonen binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht. __________________________________________________________________________________ 3. Vragenhalfuur raadsleden Onroerende Zaakbelasting (Peter Besuijen) Na recente aanpassing van de regelgeving wordt het voor No Cure No Pay bureaus minder interessant om inwoners ‘gratis’ te ondersteunen bij vragen en bezwaarschriften over de Onroerend Zaakbelasting en de getaxeerde woningwaarde. De vergoeding vanuit de gemeenten aan deze bureaus is sterk verlaagd. Naar aanleiding van onze vraag bevestigt het college dit jaar meer aandacht te gaan besteden aan goede voorlichting van de inwoners, ondermeer door gebruik te maken van promotiemateriaal van de VNG. Schuldhulp (Bastienne Prins) Wij willen graag weten of de gemeente bij de ondersteuning van inwoners die schuldhulp nodig hebben gebruik maakt van de door VNG ontwikkelde Routekaart Financiële Zorgen. Dat wordt bevestigd en de wethouder geeft ook aan in 2023 55 personen schuldhulp kregen. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van de Vroegsignalering, een systeem waarbij de gemeente al in een vroeg stadium signalen doorkrijgt van betaalproblemen van inwoners. 6. Ingekomen stukken (Frans Schwiebbe) Jaarlijks maakt de gemeente afspraken met woningcorporatie Woonpartners over de te verwachten resultaten voor het komende jaar: de zogeheten prestatieafspraken. CDA volgt deze afspraken op de voet, vooral om te zien of de ontwikkeling van de voorraad sociale huurwoningen volgens plan verloopt. Frans Schwiebbe biedt twee moties aan die beiden worden aangenomen: Ter bevordering van de doorstroom wordt voor de duur van een jaar een proef genomen om ouderen, die zonder kinderen een grote woning bezet houden, te simuleren om te verhuizen naar een kleinere woning. De drempel om door te stromen wordt verlaagd door de netto-huur voor de nieuwe woning (die vaak hoger ligt) gelijk te houden aan de oude woning. CDA wil het nemen van de wettelijk verplichte maatregelen gericht op verduurzaming van huurwoningen versnellen. Het college wordt gevraagd om met Woonpartners hierover in gesprek te gaan. Het college is daartoe bereid, maar geeft aan dat de afspraken voor 2024 vast staan en dat dit voorstel wordt meegenomen voor 2025. 8. Adviesrecht gemeenteraad over Omgevingswet (Frans Schwiebbe) De Omgevingswet is erop gericht vergunningsprocedures te vereenvoudigen, Dat gaat samen met het verruimen van het mandaat van het College om zelfstandig besluiten te nemen voor zaken in de openbare ruimte. CDA wil het college het vertrouwen geven, maar de overige partijen zien in meerderheid aanleiding om een aantal beperkende maatregelen te nemen. Het eindresultaat is dat het mandaat een paar beperkingen krijgt, maar dat einde 2024 zal worden geëvalueerd. 9. Visie sociaal domein (Bastienne Prins) Het beleidskader sociaal domein moet worden geactualiseerd en hiervoor presenteerde het college een zeer uitvoerig document. Daarin wordt ingegaan op zaken als Jeugdwet, Participatiewet, Woonzorg, etc. Bij de uitvoering van het sociaal beleid zijn naast de gemeente diverse ondersteunende instanties betrokken. Het sociaal domein is daardoor zeer complex. Vanuit de raad is gewezen op het belang van participatie over deze visie sociaal domein door inwoners. Dat is vorm gegeven door de PAR (Participatie Advies Raad) te vragen om advies. De gegeven adviezen zijn grotendeels overgenomen in de visie. De raad heeft een aantal aanvullende moties en amendementen opgenomen. Recht op zorg en ondersteuning: gericht op een betere beschrijving van de rechten van de zorgbehoevende cliënt. Beschikkingen afgeven voor passende periode: door bij afgifte van de beschikking goed te kijken naar de duur van de beschikking willen we de administratieve last voor de cliënt terugbrengen. Verbeteren communicatie cliëntondersteuning: de mogelijkheden van de gratis onafhankelijke cliëntenondersteuner willen we vaker en beter onder aandacht gebracht hebben. Vergaande aanpassingen persoonlijke levenssfeer: verwijderen van tekst met voorbeeld voor inzet van de cliënt/inwoners of familieleden om zelf zaken op te lossen zonder steun. Verbeteren beloning mantelzorgen. Het Visie Document werd met instemming van alle partijen in aangepast vorm aangenomen. 10. en 11. Subsidies (Bastienne Prins) Dit betreft de verhoging van een aantal toegekende subsidies. Naar aanleiding daarvan wordt een motie aangenomen waarin het college wordt gevraagd de methodiek met subsidieplafonds te evalueren en zo mogelijk te komen met een verbeterd alternatief. De aanvullende subsidies worden ondermeer ingezet voor een proef met een inloophuis (Gro-Up) voor jongeren in het pand Wereldwijs. CDA steunt dit van harte, maar vraagt om bij de evaluatie veel aandacht te besteden aan de locatie. Wereldwijd (Mauritslaan) ligt toch wat ver buiten het centrum. 12. Bestemmingsplan Peter Zuidlaan (Frans Schwiebbe) Het initiatief van Woonpartners en een groep particuliere initiatiefnemers (CPO) voor het bouwen van een aantal appartementen, grondgebonden koopwoningen en een maatschappelijke voorziening wordt goedgekeurd. Extra aandacht werd gevraagd voor de afwikkeling van het extra verkeer via de Chopinlaan. 13. Ontwerp Programma zon op dak (Frans Schwiebbe) In de regionale Energiestrategie (RES) voor Midden-Holland hebben gemeenten en waterschappen afspraken gemaakt om te komen tot een regionaal aanbod aan hernieuwbare elektriciteit. Voor ongeveer één derde wordt geprobeerd dat te realiseren via Zon op Veld. In het voorliggende voorstel worden per gemeente de kansrijke gebieden gepresenteerd. Daarbij wordt vooral gemikt op zoekgebieden langs bestaande infrastructuur. Voor Waddinxveen zijn dat in dit voorstel: Knooppunt A12/A20/N457 Tweede Bloksweg Zowel tijdens de behandeling van dit onderwerp in de Commissie R&I als tijdens de raadsvergadering wordt uitvoerig gesproken over de mogelijkheden om het zoekgebied te verruimen. Akkerbouwer Spruijt van het Noordeinde ziet mogelijkheden voor de aanleg van een zonneveld op zijn akkers en heeft daarvoor plannen ontwikkeld. Het huidige programma biedt geen ruimte voor een dergelijke uitbreiding, maar als blijkt dat de twee geselecteerde gebieden afvallen (door gebrek aan belangstelling van ontwikkelaars/investeerders) ontslaat ruimte voor heroverweging. De Raad gaat akkoord met het voorgestelde programma. Hamerstukken De vergadering wordt afgesloten met een aantal hamerstukken: Aanpassing plannen voor Souburgh. Normenkader 2023-2024: het overzicht van zaken dat de accountant betrekt bij het controleren van de jaarrekening van de gemeente. Beleidskader Lokaal Eigendom: beschrijft de mogelijkheden voor inwoners om te participeren in lokale energieprojecten.

Valentijnstaart voor Waddinxveense reddingsbrigade

CDA CDA Waddinxveen 14-02-2024 18:15

Fractievoorzitter Bastienne Prins van het CDA Waddinxveen reikte vandaag op Valentijnsdag de jaarlijkse, en inmiddels traditionele, CDA Valentijnstaart uit aan de Waddinxveens Reddingsbrigade in het zwembad. De directe aanleiding hiervoor is het vijftig jarig bestaan van de Reddingsbrigade in 2024. Naast dit heuglijke feit verdient de Brigade deze blijk van waardering omdat de Reddingsbrigade een belangrijke rol vervult in het waterrijke gebied in en om Waddinxveen. De Reddingsbrigade zorgt dat de 300 jonge en oudere leden zichzelf en anderen kunnen redden wanneer zij in het water in de problemen komen. Dat doet de vereniging d.m.v. cursussen die afgesloten worden met een diploma. Daarnaast werkt de Brigade mee aan een aantal evenementen zoals de jaarlijkse Sinterklaasintocht bij de Gouwe. De Valentijnstaart is de Waddinxveens Reddingsbrigade daarmee van harte gegund!

Onderzoekslocaties duurzame opvang asielzoekers

VVD VVD Waddinxveen 04-02-2024 10:04

https://waddinxveen.vvd.nl/nieuws/54785/onderzoekslocaties-duurzame-opvang-asielzoekers

Voorzitter,

De afgelopen twee weken waren roerig in Waddinxveen. Het besef dat dat waar wij als raad en als

fractie al bijna een jaar over spreken pas echt bij de inwoners is geland met de bekendmaking van de

top 5 locaties voor een duurzame opvang locatie voor vluchtelingen kwam bij ons en waarschijnlijk ook

bij ieder van u flink binnen. Dan het feit dat ook afgelopen week duidelijk werd dat de Spreidingswet

een meerderheid ging halen in de Eerste Kamer was voor onze fractie een verrassing en ook zeker

niet passend binnen één van onze liberale kernwaarden vrijheid. Tegelijkertijd wel een bevestiging dat

de weg die wij weleens waar met tegenzin ingeslagen waren wel in de basis de juiste was.

Met deze bijdrage wil onze fractie zich tot u als raad richten, maar ook tot de inwoners van

Waddinxveen. De afgelopen week hebben velen van u ons benaderd, via de commissie vergadering,

via de mail, schriftelijk, telefonisch en persoonlijk. In het overgrote gedeelte van de gevallen waren dit

gesprekken of berichten waarin naast een kritische noot ook vooral werd meegedacht over hoe we

kunnen zorgen dat de ontwikkeling van de opvanglocatie met draagvlak gebeurd.

Vorige week spraken wij als fractie onze vertwijfeling uit over de manier waarop wij als gemeente nu

dit proces lopen en wisten wij oprecht ook op dat moment niet wat verstandig was om te doen.

Vertwijfeling over onze eigen vastgestelde criteria, wat het participatie proces had gebracht en een

fout die in de weging was opgetreden. Alle informatie, gevoelens en gedachtes die wij hebben

ontvangen en aangehoord zijn binnen onze fractie besproken en afgewogen. Ook hebben wij elkaar

als verschillende fracties opgezocht in deze raad. Uiteindelijk gaat het namelijk niet om het hier naar

voren brengen van wat wij als één van de 7 fracties vinden, maar wij hebben een verantwoordelijkheid

hier binnen de gemeente en naar u als inwoners en als we van mening zijn dat de manier waarop we

een proces lopen en besluiten nemen bijgestuurd moet worden. Dan moeten we met oplossingen

komen en vooral niet alleen een oordeel hebben of mening verkondigen zonder samen naar

oplossingen te zoeken. Onze fractie is met alle gesprekken en opgehaalde en aangereikte informatie

tot de volgende uitkomst gekomen:

We gaan wat onze fractie betreft door met een proces om te komen tot een opvanglocatie in

Waddinxveen, want zeker met de aanstaande spreidingswet is het zorgen dat wij deze locatie op onze

Waddinxveense manier ontwikkelen wat ons betreft in het algemeen belang van de inwoners van

Waddinxveen. Zoals vorige week ook aangegeven door onze fractie, het laatste waar wij bij gebaat

zijn is geconfronteerd worden met een verplichting waarbij wij als Waddinxveen tijd, regie en

zorgvuldigheid verliezen. Ook geeft het eigen regie houden ons de mogelijkheid om naast de

opvangplekken ook tijdelijke woonruimte voor eigen inwoners die met spoed een woning zoeken te

ontwikkelen. Wat ons betreft in deze tijd waarin een woning krijgen niet makkelijk is een must. 

Om dit proces zorgvuldig te kunnen doorlopen tot aan definitieve besluitvorming zijn wat onze fractie

betreft drie aanpassingen nodig in het bekende stappenplan, te weten:

1. Het zorgvuldig wegen van locaties. Wij willen niet volledig opnieuw beginnen met het

selecteren van locaties. Wat onze fractie betreft is het nodig om duidelijk te bepalen hoe de

extra aangedragen soms volledig terechte punten van inwoners alsnog worden meegewogen

in de volgende fase, zal sowieso nader onderzoek gedaan moeten worden én het is nodig om

parallel open te staan voor nieuwe locaties. Om deze reden dienen wij de motie "informatie

ophalen in plaats van informeren" in waarvan het dictum luidt

VERZOEKT HET COLLEGE

 Om gedurende het participatietraject maximaal open te staan voor alle mogelijke inbreng van

de bewoners.

 Deze inbreng te registeren, te beoordelen en te verwerken in de

terugkoppeling aan de raad over de participatieronde (zie ook laatste punt dictum).

 Open te staan voor alle mogelijke inbreng, zoals

o Alternatieve aantallen opvangplekken op de onderzoekslocatie(s).

o Eventueel voorgestelde alternatieve locaties (waaronder locaties op te bebouwen

bestemmingen, die tijdelijk te herbestemmen zijn), kantoorpanden en locaties die op

rol staan om op langere termijn (+5 jaar) ontwikkeld worden te bezien en af te wegen

conform het bestaande wegingskader.

o Zorgpunten m.b.t. toegankelijkheid, loop/fietsroutes van de locatie naar de

voorziening, (verkeers)veiligheid, die gerealiseerd moeten worden t.b.v. de locatie

(met indicaties kosten daarvan), impact op natuur en milieu.

 De raad een terugkoppeling te geven van de participatieronde als extra stap (tussen stap 7 en

8 van het stappenplan) met een rangschikking van de locaties en andere nieuwe inzichten,

waarin de inbreng van de inwoners is verwerkt

2. Terug naar een 4. Zorgvuldigheid betekent ook dat wij van mening zijn dat wij op dit moment

geen besluit kunnen nemen over het in participatie brengen van een vijfde locatie. Sinds een

week is immers bekend dat de nummer 5 t/m 8 gelijk scoren conform het wegingskader. Nu

besluiten op basis van niet voorafgaand vastgestelde aanvullende criteria wat de nummer 5

zou moeten zijn lijkt ons niet wenselijk. Dit neemt echter niet weg dat er nog alternatieven in

beeld kunnen komen of alsnog een lager scorende locatie. Wat ons betreft zouden dit ook

locaties kunnen zijn die nog nieuw in beeld komen tijdens het participatie traject en op het

wegingskader hoog scoren. Wij dienen dan ook de motie "4 onderzoekslocaties om te

beginnen" waarvan het dictum luidt:

VERZOEKT HET COLLEGE

 Om te starten met het participatietraject met de nummers 1 t/m 4.

 Gedurende het participatie traject kansrijke locaties die worden aangedragen te wegen

conform het wegingskader en hierover een terugkoppeling te verzorgen in de raad na

afronding van de participatie.

 De nummer 5 conform het raadsvoorstel nu te laten vervallen om in participatie te brengen.

Wij vinden het van belang om ons aan onze eigen spelregels te houden en open te staan voor nieuwe

en kansrijke ideeën.

3. Uitstel definitieve besluitvorming locatie. Met de door ons aangedragen wijzigingen is het

definitief besluiten over een locatie in mei onrealistisch en te snel. Tevens willen wij in het

kader van zorgvuldigheid op dit moment afzien van het in participatie brengen van een 5 e

locatie. Daarom dienen wij een amendement in om eerst de uitkomsten van de participatie

ronde opnieuw in te brengen waarna de stap naar definitieve besluitvorming genomen kan

worden.

Voorzitter, wij hebben alle zorgen gehoord en wij zijn als fractie blij dat wij in december het besluit

hebben genomen om in deze fase als raad al een tussenbesluit te nemen. Waddinxveen is een

prachtige gemeente, wij sluiten onze ogen niet voor problemen, niet in de gemeente, maar ook niet

voor problemen daar buiten. Wij nemen verantwoordelijkheid, maar op ons tempo, met onze

randvoorwaarden en met zorgvuldigheid.

Dank voorzitter.

Raadsupdate week #4

CDA CDA Waddinxveen 30-01-2024 18:38

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet. Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 24 januari 2024 Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1161661 Nummers hieronder verwijzen naar de agenda. Aanspreekpersonen binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht. __________________________________________________________________________________ De vergadering van de Raad stond voornamelijk in het teken van de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum (AZC) naar Waddinxveen. Dit onderwerp leeft binnen Waddinxveen. De voorbereidende Commissie R&I werd door een groot aantal inwoners bezocht en ook voor de raadsvergadering was veel belangstelling. De agenda was daarop aangepast, zodat na de afhandeling van de formele agendapunten, direct kon worden gestart met de bespreking van dit voor veel inwoners belangrijke en gevoelige onderwerp. De burgemeester gaf aan dat we ruim de tijd willen nemen om inwoners aan het woord te laten en om die reden werd besloten om een deel van de agendapunten door te schuiven naar een volgende vergadering. 3. Spreekrecht burgers Een spreker uit zijn zorgen over de ontwikkeling van het in zijn ogen onvoldoende aanbod basisonderwijsvoorzieningen in Waddinxveen en vooral in de Triangel. Wethouder Leferink (CDA) werkt er samen met de directies van de scholen aan hier snel verbetering in te krijgen. Een spreker spreekt namens meerdere inwoners onvrede uit over de wijzigingen van de plannen voor het gebied Glasparel en vooral de wijziging van de bestemming. Dat leidt ertoe dat in plaats van kassen het gebied wordt gebruikt voor bedrijven. Dit heeft gevolgen voor de leefomgeving. Een tiental inwoners wil zijn of haar visie kwijt over de gang van zaken met het AZC. Wilt u de reacties in geheel bekijken? Click dan op https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1161661 voor de opgenomen vergadering. Punten die onder anderen aan de orde kwamen: De informatievoorziening, die als gebrekkig werd beoordeeld De manier waarop inwoners zijn betrokken De modellen en criteria die gebruikt zijn om de mogelijke locaties te beoordelen en van een prioriteitsvolgorde te voorzien Onvoldoende antwoord op praktische vragen (bv hoeveel m2 per asielzoeker nodig?) Het veronderstelde gebrek aan draagvlak onder de inwoners Invloed op het woongenot van omwonenden van de mogelijke locaties De samenvattende oproep was uiteindelijk om een aantal stappen nog eens zorgvuldig te overwegen. Inwoners meer te betrekken (informeren en raadplegen) en geen overhaaste stappen te nemen. Alle partijen geven aan de reactie mee te willen nemen bij de bespreking van agendapunt 4. 4. Top 5 locaties AZC op basis van het wegingskader (Bastienne Prins) Achtergrond De Gemeente werkt al een tijd samen met de andere gemeenten in de Veiligheidsregio Holland Midden om, vooruitlopend op de Spreidingswet, te komen tot een gezamenlijk plan. Dat plan gaat ervan uit dat het opvangen van vluchtelingen/asielzoekers in de regio zal gaan plaatsvinden en elke gemeente daaraan een bijdrage zal moeten leveren. Ook Waddinxveen zal dan voorzieningen moeten aanbieden. Het college heeft – na verschillende discussies met de Raad- nu een aantal locaties geselecteerd. Men stelt voor daarmee verder te gaan om te komen tot één locatie. Bespreking en moties Ook de raad is niet gelukkig met het proces en is kritisch op de fouten die zijn gemaakt bij een aantal genomen tussenstappen. Tijdens de Commissievergadering (R&I van 17 januari) werd al duidelijk dat hier geen sprake is van een hamerstuk. De politieke partijen hebben samengewerkt aan voorstellen voor oplossingen en vervolgstappen. Dat leidt tot een aantal moties en een amendement, die allen door CDA worden ondersteund/onderschreven: Motie Informatie ophalen in plaats van informeren: er wordt een tussenstap ingelast en het college wordt opgeroepen in het participatieproces maximaal open te staan voor de inbreng van inwoner, daarbij ook te kijken of er nog aanvullende locaties worden gesuggereerd en die mee te nemen in de afweging en hierop tussentijds verslag uit te brengen aan de Raad. Motie 4 onderzoek locaties om te beginnen. Omdat meerdere locaties in de weging eindigden op plek 5 wordt aangegeven het participatieproces voor de locaties te starten met 4 locaties. Motie Opstellen communicatie en participatiestrategie. Het college wordt gevraagd om de raad begin maart te informeren over de manier waarop communicatie en participatie vorm wordt gegeven. In een amendement werd besloten in dit stadium niet verder te gaan dan het in participatie geven van de geselecteerde locaties. Definitieve besluitvorming is daarmee uitgesteld. Standpunt CDA Namens CDA voerde Bastienne Prins het woord: Gisteren werd de spreidingswet in de eerste Kamer aangenomen. Het CDA is daar blij mee, want de spreidingswet organiseert de solidariteit tussen gemeenten. Deze dwang hadden we liever niet gehad, maar wij willen Ter Apel niet laten stikken. C. Een aantal mensen dat nu in Ter Apel verblijft, zal mogelijk in Waddinxveen ondergebracht worden. Wij willen als ze hier komen ‘naasten’ zijn voor die mensen, net zoals wij ‘naasten’ willen zijn voor onze kwetsbare inwoners, zoals mensen die zorg nodig hebben. Dat is voor het CDA de betekenis van het begrip solidariteit en een van de invullingen van de C van het CDA. D. Daarnaast vinden wij de D van het CDA belangrijk. De D van democratisch. Raadsleden worden door inwoners gekozen. Daarmee geven ze een stuk verantwoordelijkheid voor het nemen van beslissingen aan de raad. De raad moet daar zorgvuldig mee omgaan, verantwoordelijkheid nemen en besluiten op grond van feiten, inzichten en meningen. Zo ook haar besluit om asielzoekers te herbergen. Na het vaststellen van de startnotitie en het wegingskader door de raad, hetgeen op democratische wijze, waar het CDA zeer aan hecht, is gebeurd, ligt nu het raadsvoorstel top 5 locaties op basis van het wegingskader voor. De afgelopen weken is hierover in de CDA-fractie, de raadscommissie, andere geledingen van de raad en met mensen om ons heen intensief gesproken. Dat heeft ertoe geleid dat er nu een amendement en een paar moties ter besluitvorming liggen. De VVD heeft ze al ingediend. Op dat amendement en de moties ga ik nu kort in. Amendement op raadsvoorstel. Voor ons ligt de top 5, als voorliggend amendement aangenomen wordt, vier. Een definitieve vijfde locatie kan uit het vervolgonderzoek naar voren komen. Deze vier voldoen allemaal aan het afwegingskader dat door de raad is vastgesteld. 5 t/m 8 hebben dezelfde score. Omdat deze 5 t/m 8 alle een even hoge score hebben, is het logisch om ze alle vier wel of niet mee te nemen. En omdat 6 t/m 8 niet openbaar zijn gemaakt, is het zuiverder om ze nu buiten beschouwing te laten. We hebben om deze redenen het amendement meeondertekend. Motie 4 onderzoeklocaties om te beginnen Deze motie hebben we meeondertekend. De inbreng van onze inwoners vinden we heel belangrijk. Ze zijn in achterliggende maanden te weinig bereikt. Daarom is het goed dat in het participatietraject hen de mogelijkheid wordt geboden ook locaties aan te dragen. Uiteraard moeten deze wel aan het wegingskader voldoen. We zijn benieuwd naar de hun inbreng en naar de vijfde locatie! Motie informatie ophalen i.p.v. informeren Het gaat om het ophalen van mogelijk nieuwe locaties bij de participatieronde. Maar we vinden het ook belangrijk dat inzichten van inwoners op gebied van ontsluiting, loop/fietsroutes van de locatie naar voorzieningen, de (verkeers)veiligheid rond de locaties en de gevolgen voor de natuur en milieu worden aangekaart. Allemaal belangrijke randvoorwaarden en aandachtspunten voor de definitieve keuze van een locatie. De laatste bullet van het dictum luidt: De raad een terugkoppeling te geven van de participatieronde als extra stap (tussen stap 7 en 8 van het stappenplan) met een rangschikking van de locaties en andere nieuwe inzichten, waarin de inbreng van de inwoners is verwerkt Als deze motie, die wij mee hebben ondertekend, aangenomen wordt, komt er een extra stap in het stappenplan. Door deze extra stap verandert het tijdspad. Vraag aan het college: Zou u de raad van een nieuw stappenplan met tijdschema willen voorzien? Motie opstellen communicatie- en participatiestrategie t.b.v. locaties asielzoekersopvang Uit de reacties van de insprekers en wat wij om ons heen horen, is, zoals ik al genoemd heb, gebleken dat de inwoners niet voldoende op de hoogte zijn van de plannen om een aantal asielzoekers en spoedzoekers te huisvesten. Daarom is het van groot belang dat dit onderwerp alsnog goed onder de aandacht van de inwoners gebracht wordt en ook de wijze waarop zij hun inzichten kenbaar kunnen maken. Als het ingediende amendement en de ingediende moties aangenomen worden, kan dat op een goede wijze gebeuren. Tot slot We willen een veilig thuis voor iedereen in Waddinxveen. We willen een samenleving waarin we samen naast en met elkaar leven met respect voor elkaars opvattingen, meningen en gevoelens. A. Het CDA doet een appèl op de raad, het college, de ambtenaren en vooral de inwoners van Waddinxveen om een goede opvang mogelijk te maken en heeft er ook vertrouwen in, want we hebben in het verleden immers bewezen dat wij dat kunnen. Besluit De vergadering besluit de moties en amendementen aan te nemen en daarmee is nu gekozen voor meer ruimte om de inwoners goed te betrekken en de analyses te verrijken met inzichten uit de gemeenschap. 9. Wijziging tarieven 2024 (Peter Besuijen) De tarieven voor de Onroerende Zaak Belasting worden vastgesteld en wij gaan onder voorwaarden akkoord met de aanpassing van een aantal tarieven voor gehandicapten, te weten de tarieven voor de gehandicaptenparkeerkaart en de gehandicaptenparkeerplaats. De tarieven voor de genoemde gehandicaptenvoorzieningen worden geheven als leges. Daarvoor geldt in Waddinxveen de algemene regel dat de diensten die worden aangeboden door de afnemer -in dit geval de gehandicapte inwoner- volledig moeten worden vergoed. Dat zou volgens de door het college gepresenteerde gegevens in de komende jaren leiden tot een zeer sterke stijging. Het CDA heeft zich daartegen verzet. Met de kleine verhogingen voor 2024 kan het CDA akkoord gaan, maar wij willen verdere verhogingen van jaar tot jaar bezien. Hieronder het betoog van Peter Besuijen: Voorzitter, “Natuurlijk zijn er gehandicapten met een goed inkomen. Maar iedere gehandicapte heeft te maken met extra kosten die vaak opstapelen tot grote bedragen”. Een citaat van de heer Jan Beekman, in 2013 raadslid van het CDA. In 2013 opgetekend door het AD. Dit was naar aanleiding van een tweetal amendementen: een over de gehandicaptenkaart en een tweede over de keuringskosten. Beide amendementen werden aangenomen na een stevige en zelfs extra vergadering. Ik bewaar de verrassende stemverhoudingen als snack voor bij de borrel. Gehandicapten vormen een kwetsbare doelgroep. Zij maken noodgedwongen vaak al gebruik van kostbare voorzieningen en om die reden willen wij terughoudend zijn met het blindelings toepassen van het uitgangspunt van kostendekkende leges. Simpelweg omdat we dan voor ons maatschappelijk lastig te verteren bedragen in rekening moeten brengen. In de documentatie bij het raadsvoorstel zit een toelichting waarin de stappen naar kostendekkende tarieven worden beschreven. De eerste stap is voor ons acceptabel onder de volgende door de wethouder te bevestigen ‘voorwaarden’: De aanpassing van de leges voor de gehandicaptentarieven is voor 2024 en wordt einde jaar opnieuw beoordeeld; daarbij wordt een passende evaluatie en analyse toegevoegd. De vergunning voor een gehandicaptenparkeerplaats is 5 jaar geldig, maar als die bij hertoetsing wordt verlengd dan worden niet opnieuw kosten in rekening gebracht. De tarieven voor medische keuring staan vast voor het komende jaar en zijn niet afhankelijk van de ‘werkelijke kosten’, zoals gesuggereerd onder 1.33.6. De verwijzing is niet van toepassing. Mag ik de wethouder vragen hierop te reageren? Op de genoemde vragen volgde een positieve reactie van wethouder Vleij. Met uitzondering van een enkel hamerstuk werden overige agendapunten verplaatst naar de volgende vergadering.

Andrea van der Ploeg in de top 3 VVD raadsleden van dit jaar!

VVD VVD Waddinxveen 28-01-2024 01:00

Andrea van de Ploeg onze VVD fractie voorzitter in de gemeenteraad is vrijdag middag in de top 3 geëindigd van de VVD raadslid van het jaar verkiezingen. Andrea kreeg lovende aanbevelingen van haar fractie genoten en het VVD Waddinxveen bestuur. Haar tweede termijn als raadslid staat getypeerd door haar onvermoeibaar vasthouden aan de liberale beginselen en verbindendheid binnen de fractie. Haar inzet voor Waddinxveen en de VVD maken dat ze deze plek meer dan verdient heeft.

Raadsupdate week #49

CDA CDA Waddinxveen 15-12-2023 07:23

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet. Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 13 december 2023 Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1059770 Nummers hieronder verwijzen naar de agenda. Aanspreekpersonen binnen de fractie hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft kunt u uiteraard bij hen terecht. 3. Vragenhalfuur Het gebruikelijke vragenhalfuur werd door CDA benut voor het stellen van een tweetal vragen: Mensen die zich soeverein verklaren? (Bastienne Prins) Vraag: In Nederland zouden minstens tienduizend mensen zijn die zichzelf soeverein verklaard hebben. Dat zijn mensen die het gezag van de staat niet erkennen en geen belasting en boetes betalen. Hierdoor kunnen ze in grote problemen komen. Ze krijgen deurwaarders op de stoep en de kans is aanwezig dat ze uit huis worden gezet. Deze mensen zijn dus zeer kwetsbaar en we kunnen spreken van een maatschappelijk probleem. Vangt het college geluiden op dat er in Waddinxveen ook mensen zijn die niet meer mee willen doen en zich soeverein verklaren? Antwoord: Namens het college bevestigde de Burgemeester dat deze zaken zich op zeer kleine schaal ook in Waddinxveen voordoen en dat men tracht met deze personen in contact te komen. Het wordt nog niet als een probleem ervaren, maar er is zeker aandacht voor. Hoe groot is het verschil tussen prognoses en realisatie van leerlingenaantallen? (Peter Besuijen) Vraag: Tijdens de Algemene Beschouwingen werden we door D66 verrast met een verschil in de leerlingenprognoses dat neerkwam op een overschot van 181 leerlingen ofwel 6 overvolle klassen. Dat is een zorgwekkend signaal en ook wij hebben nog eens naar de cijfers gekeken. Graag horen wij van de wethouder of zij een toelichting kan geven op de manier waarop wij de cijfers moeten lezen: de telcijfers van 1 oktober jongstleden (2883 basisschoolleerlingen voor 2024) vergelijken wij met de prognoses afgegeven door Pronexus in juni 2022, te weten 2864. Geen verschil ter grootte van een kleine school, maar een kleine klas van 19 leerlingen. Antwoord: Wethouder Leferink bevestigt dat het verschil voor Waddinxveen slechts 19 leerlingen is. Zij geeft ook aan dat de wijze waarop cijfers nu worden gepresenteerd kan leiden tot verwarring. Aanpassingen in de rapportage volgen om misverstanden in de toekomst te voorkomen. 6.2 Memo motie extra sociale huurwoningen (Frans Schwiebbe) In een memo heeft wethouder Kerssies een samenvatting gepresenteerd van het onderzoek om meer sociale huurwoningen mogelijk te maken. De financiële instrumenten die via de raad ter beschikking werden gesteld (vereveningsfonds en een bestemmingsreserve van 3 mln.) zijn nog niet ingezet. In de notitie wordt geconcludeerd dat er geen/nauwelijks mogelijkheden zijn het tempo te verhogen. Zowel in de commissie als in de raad spreekt Frans Schwiebbe zijn diepe teleurstelling uit over het ontbreken van mogelijkheden om de sociale woningvoorraad te verruimen. Hij meent dat er mogelijkheden zijn en dringt aan op actie. Na discussie zegt de wethouder toe in het eerste kwartaal met een plan te komen. Belangrijk aandachtspunt voor CDA: wordt vervolgd. 6.3 Visie op Mobiliteit (Frans Schwiebbe) Waddinxveen groeit en de plannen rond Mobiliteit, Verkeer en Parkeren moeten worden geactualiseerd. Plannen worden opgesteld door het college en moeten worden gebaseerd op de Omgevingsvisie, zoals die is vastgesteld door de Raad. In deze fase wordt de Raad gevraagd om aanvullende inbreng op de visie. De fracties hebben (onder regie van PCW) gewerkt aan een gezamenlijk document (in de vorm van een motie) die de aanvullende kaders bevat. Het gezamenlijk gedragen document werd uiteraard door de voltallige raad aangenomen. Voor CDA belangrijke thema’s als de ontsluiting van Triangel, fietsverkeer e.d. zijn opgenomen in de motie. Voor de volledige tekst verwijzen we naar agendapunt 6.3. Op basis van het document zal het Programma Verkeer worden uitgewerkt en voorgelegd aan de gemeenteraad. 8. Locatieselectie Duurzame Opvang Vluchtelingen (Bastienne Prins) De startnotitie over Duurzame Opvang Vluchtelingen uit juni 2023 schetst een stappenplan en stap 4 omvat het opstellen van het wegingskader voor de selectie van de mogelijke locaties. Het wegingskader kent eisen vanuit COA en eigen (lokale) criteria. In het voorstel van de gemeente wordt ondermeer rekening gehouden met de geschiktheid van een locatie voor meerdere doelgroepen, afstanden tot scholen, winkels, overige voorzieningen en openbaar vervoer. Na zorgvuldige en gedetailleerde analyse is CDA tot de conclusie gekomen dat het Raadsvoorstel aansluit bij onze visie. Diverse andere partijen hechten minder waarde aan nabijheid van winkels en overige voorzieningen en stellen aanvullende eisen aan de gebruiksmogelijkheden na het vertrek van de vluchtelingen. Bovendien wordt de nabijheid (=afstand) van andere woningen als criterium toegevoegd. Er werd een amendement ingediend om het wegingskader aan te passen. CDA was het daarmee dus niet eens. Bastienne Prins pleit voor het volgen van het raadsvoorstel: EEN VEILIG THUIS VOOR IEDEREEN ‘Een veilig thuis voor iedereen’ is het uitgangspunt van de gemeente Waddinxveen; voor vluchtelingen en ook voor andere groepen in de samenleving die moeilijk aan huisvesting kunnen komen. Zo begint de tweede alinea van de inleiding in voorliggende notitie. Naast de rond de 33.000 die nu in Waddinxveen wonen, komen er door de groei nog zo’n 7000 bij en dan nu nog 150 asielzoekers en spoedzoekers op een opvanglocatie. Voor die 150 mensen zoeken we een geschikte locatie die aan een aantal voorwaarden moet voldoen. In de startnotitie die in juni jl is goedgekeurd, worden al een paar criteria benoemd zoals: geschikt voor meerdere doelgroepen; dichtbij voorzieningen; beschikbaarheid van OV; en binnen de bebouwde kom. In de voorliggende notitie is een wegingskader opgenomen op basis van de criteria uit de startnotitie en dat kader doet daar recht aan. Het CDA is er tevreden mee. Een aantal partijen is dat niet. De VVD komt vanavond met een amendement (of is gekomen) waarin ze twee criteria hebben laten vallen, te weten: Loop- fietsafstand tot winkels Loop-fietsafstand tot voorzieningen (sport, groen etc.) En er zijn 2 nieuwe aan toegevoegd: Toekomstbestendige locatie Concentratie verblijfsobjecten rondom locatie He CDA heeft enige moeite met deze twee nieuwe criteria in het amendement. In de startnotitie staat dat de locatie voor duurzame opvang voor minimaal (dus niet maximaal!) 5 jaar is. Na die 5 jaar wil de VVD en andere partijen deze locatie herontwikkelen. De afbouw kan alleen als er daadwerkelijke doorstroom naar goede alternatieven (of retour naar eigen land) plaats vindt. En daar hebben wij een hard hoofd in, want we lopen nu al achter in de opvang van statushouders in Waddinxveen. En de asielcrises is voorlopig nog niet opgelost. Vervolgens het nieuw toegevoegde criterium: Concentratie verblijfsobjecten rondom locatie met normen voor afstand tot verblijfsobjecten. Ook wij vinden dat we rekening moeten houden met de omgeving, maar dat laat zich naar onze mening niet vangen in wat getallen (afstanden en aantallen woningen). Wij vinden dit criterium daarom niet nodig. Met de top 5 van locaties die uit het wegingskader zal komen, gaan we naar de bewoners van de wijk waar de mogelijke locaties zich bevinden. PvdA/GL heeft een amendement ingediend met de strekking dat de top vijf vastgesteld wordt door de raad. We wachten de reactie van de wethouder af. Het doel van het gesprek met de wijkbewoners is om te horen wat nodig is om de vluchtelingen goed te laten integreren in de wijk, aldus de notitie. Deze gesprekken dienen we open en transparant te voeren en we moeten luisteren met een opmerkzaam hart, opdat wij, de raad, uiteindelijk een weloverwogen keuze voor een locatie kunnen maken. Vragen die in de notitie beschreven zijn en aan de orde komen met de inwoners zijn: Hoe kunnen we de nieuwe bewoners zich thuis laten voelen; Hoe maken we ze snel wegwijs; Kortom, hoe maken we hen onderdeel van de gemeenschap en wat is daarvoor nodig? Het CDA vindt het jammer en tegenstijdig met de strekking van de notitie dat de twee criteria ‘niet ver van winkels en voorzieningen’ in het amendement van de VVD zijn weggelaten. Juist als we willen dat vluchtelingen integreren in de samenleving, moet de opvanglocatie ook niet te ver van winkels en voorzieningen liggen. Vandaar dat wij achter het afwegingskader van het college staan. Daarin zijn ze wel opgenomen. Tot slot We hebben van 1995 tot 2003 600 vluchtelingen zonder noemenswaardige problemen opgevangen. In 2015 hebben we Syrische vluchtelingen opgevangen. Nu vangen we (voor een gedeelte op luttele meters van dit Gemeentehuis) Oekraïense vluchtelingen op en dat gaat goed. Wij hebben er alle vertrouwen in dat het in de nabije toekomst met de komst van de 100/150 asielzoekers en spoedzoekers ook goed gaat. We leven in Advent, we verwachten de komst van het Kerstkind. Voor Hem, een kwetsbaar kind, was geen plaats in de herberg. Hij werd gelegd in een kribbe in een stal. Laten we de vluchtelingen in Waddinxveen verwelkomen als in een gastvrije herberg. Het amendement werd helaas toch aangenomen. Binnen de raad wordt op basis van een amendement eveneens aangegeven dat de uitkomst van de weging, een top 5 van locaties, door de raad dient te worden vastgesteld. Na discussie wordt het amendement dat dit mogelijk maakt ook aangenomen. Het CDA sluit zich daar bij aan. Ook het CDA heeft -met kritische stemverklaring- akkoord gegeven op geamendeerde raadsvoorstel. 9. 2e BURAP 2023 (Peter Besuijen) De Burap is de periodieke rapportage van het college over de financiële ontwikkeling van de gemeente. Naar aanleiding van deze rapportage heeft WeWa een discussie gestart over het overhevelen van de resterende overheidssubsidies die de gemeente kreeg voor de opvang van vluchtelingen naar de Algemene Reserve. Dan zouden deze middelen ook bestemd worden voor andere binnen de gemeente nodige zaken. CDA kan zich daarin niet vinden en is samen met PCW en PvdA/GL tot de conclusie gekomen dat het beter is de reserve voorlopig te behouden, maar de bestemming (in lijn met de door de raad goedgekeurde plannen voor de opvang van vluchtelingen e.d.) te verruimen. Na uitvoerige discussie wordt besloten de bestemming aan te passen volgens het door PCW, CDA en PvdA/GL voorgestelde amendement. 11 t/m 18 Hamerstukken In de vorm van hamerstukken (dan zijn de dossiers al besproken in de commissies en is de conclusie dat alle partijen akkoord zijn) worden de volgende besluiten genomen: Voorstel Fractielid Tarieven 2024: De tarieven voor een groot aantal diensten worden voor 2024 vastgesteld. Het betreft ondermeer afvalheffing, rioolheffing, etc. De definitieve tarieven voor de Onroerend Zaak Belasting worden in januari bepaald, wanneer de woningwaardes bekend zijn. Peter Besuijen Begroting 2023 Groenalliantie: Een begrotingswijziging waarin een overschot wordt gepresenteerd. Bastienne Prins Ondernemingsplan Promen 2024 Bastienne Prins Wijziging Gemeenschappelijke regeling BSGR Peter Besuijen Gemeenschappelijke regeling Groene Hart Rekenkamer Bastienne Prins Bestemmingsplan Plasweg 134-136 Frans Schwiebbe Aanwijzing Wet voorkeursrecht gemeente locatie ‘Zuidplaspolder’ te Waddinxveen Frans Schwiebbe

Ruud Vink benoemd tot nieuwe voorzitter van CDA Waddinxveen

CDA CDA Waddinxveen 24-11-2023 15:25

Tijdens een goed bezochte ledenvergadering op 16 november jl. is Ruud Vink benoemd als nieuwe voorzitter van de Waddinxveense CDA afdeling. Hij volgt hiermee Hugo van Berkesteijn op, die aangegeven had het stokje graag over te willen dragen. Ruud Vink heeft binnen de lokale afdeling al verschillende functies gehad, zo is hij in de periode 2014-2018 fractievertegenwoordiger geweest en was hij campagneleider voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 en 2022. “Ik kijk er naar uit om met onze enthousiaste afdeling verder te bouwen aan een sterke lokale partij”, aldus Ruud. “We zijn Hugo enorm dankbaar voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van onze partij”.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.