Nieuws van politieke partijen in Woerden inzichtelijk

269 documenten

Beveiliging tijdens evenement(en)

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 07-05-2024 09:05

Inwonersbelangen zag een verschrikkelijk bericht dat tijdens een evenement een 14-jarige jongen is beroofd op het Exercitieveld.

Het bericht van de Politie Woerden luidde:

In Woerden is een 14-jarige jongen beroofd op maandagavond 22 april 2024. De jongen werd

op de kermis in Woerden mishandeld door een groep jongeren en beroofd van zijn persoonlijk

spullen. Rond 20.30 uur in de avond liep het slachtoffer over de kermis, ongeveer in het midden

van het exercitieveld. Op dat moment komt er een groep van ongeveer twintig jongens op hem

tegemoet lopen. Het slachtoffer vertrouwt dit niet en liep achteruit weg. De jongens beroofden

hem van zijn persoonlijk spullen en gooiden hem op de grond. Toen het slachtoffer op de grond

lag werd hij ook nog geschopt en geslagen. Daarna werd het slachtoffer bedreigd met

Vergunning met kenmerk 2430229 (Beveiliging)

De gemeente Woerden heeft een vergunning verleend van bovengenoemde kenmerk op d.d. 18 april 2024 met daarin een aantal voorwaarden. Waaronder het opstellen van een veiligheidsplan. Op pagina 26 van het veiligheidsplan staat het gecontracteerde beveiligingsbedrijf en voor welke periode (datums).

Inwonersbelangen heeft naar aanleiding van dit incident een aantal vragen.

Op 22 april 2024 zijn tussen 18.00 en 24.00 uur twee beveiligers aanwezig, hebben deze mensen niets gezien?

Zijn de beveiligers zichtbaar actief aanwezig geweest op het evenementen terrein? Zo, ja wat hebben zij nog kunnen doen met betrekking tot de mishandeling en beroving?

Hoe kan het dat een grote groep jongeren mogelijk niet zijn gecontroleerd bij binnenkomst op het exercitieveld en dat ze steekwapens bij zich hadden?

Is het raadzaam om meer beveiligers in de avonduren op te nemen als voorwaarde voor de vergunning? Is er een norm voor het aantal beveiligers per bezoekers en/of oppervlakte van het evenement die de gemeente stelt aan om een vergunning te verlenen? Als dit er niet is, is het college het dan eens met Inwonersbelangen dat die er moet komen en periodiek moet worden bijgesteld?

Hoe kan de gemeente/organisatie in de toekomst ervoor zorgen dat dit soort incidenten niet meer voorkomen?

Tegengaan van antisemitisme

CDA CDA Woerden 07-05-2024 08:54

Het CDA Woerden heeft artikel 42 vragen gesteld aan het college van B&W over het tegengaan van antisemitisme. Indiener CDA-raadslid Rumo van Aalst: “Als CDA Woerden maken wij ons grote zorgen over het toenemende en groeiende antisemitisme in ons land. Terecht twitterde Henri Bontenbal onlangs op X dat antisemitisme een gif is dat helaas steeds weer de kop op steekt. En het onze opdracht is om antisemitisme te blijven bestrijden. Dat geldt uiteraard voor alle vormen van racisme en discriminatie. Van het college willen wij weten hoe het in Woerden gaat. Zijn er veel meldingen van antisemitisme? Is het college hierover in gesprek met de Joodse gemeenschap? Is er voldoende aandacht voor de veiligheid en het gevoel van veiligheid van onze Joodse inwoners. Mogelijk kunnen de scholen een rol spelen in het bestrijden van antisemitisme door in de les te blijven vertellen over de verschrikkingen van de Holocaust.” Klik hier voor de gestelde vragen.

Haalbaarheidsonderzoek Asielzoekerscentrum in Woerden

CDA CDA Woerden 07-05-2024 08:38

Op 18 april 2024 behandelde de Woerdense gemeenteraad het Raadsvoorstel "Formeel verzoek COA inzake asielopvang Woerden". De woordvoering namens het CDA Woerden werd verzorgd door ons raadslid Iozefina Paulet. Sinds 1 jaar heb ik het voorrecht om raadslid te zijn in deze mooie gemeente. Ik zie mijn raadslidmaatschap als een grote verantwoordelijkheid, een verantwoordelijkheid om de gemeente Woerden mooier te maken, om de gemeente Woerden voor iedereen toegankelijk te maken maar ook een verantwoordelijkheid om ook in beladen dossiers het gesprek aan te gaan en te verbinden. Vanavond hebben we over een onderwerp die afgelopen jaren voor polarisatie in de samenleving zorgt. Wat mij opvalt is dat als we het over asielzoekers hebben, men vergeet dat we over mensen hebben, mensen die niet kiezen maar genoodzaakt zijn om te vluchten. Vluchten voor oorlog, vluchten omdat ze niet kunnen zijn wie ze zijn, vluchten omdat ze niet lief kunnen hebben wie ze lief willen hebben en vluchten omdat ze niet kunnen geloven wat ze willen geloven. Ik hoop vanavond, ondanks onze politieke verschillen, dat we niet vergeten dat we het over mensen hebben en dat elke mens ons respect verdient. Ook hoop ik vanavond niet polariserende uitspraken en eigen interpretatie van de feiten te horen maar in plaats daarvan constructieve gesprekken en oplossingen. De realiteit waar we nu in zitten is dat het moeilijk is om de mensen die op vlucht zijn op een waardige en fatsoenlijke manier op te vangen. Dat komt omdat meer dan de helft van de opvangplekken in ons land noodopvanglocaties zoals gymzalen en evenementenhallen zijn. Een kwart daarvan bestaat ook nog eens uit crisisnoodopvangplekken zoals oude paardenstallen en andere locaties zonder basale voorzieningen waar mensen slapen op een veldbedje. Deze crisisnoodopvangplekken zijn bedoeld om er in geval van hoge nood maximaal één week te verblijven. Maar mensen zitten er soms maandenlang, zonder dagbesteding, zonder speelplaatsen of onderwijs voor kinderen en zonder privacy. De realiteit is ook dat deze last gedragen wordt door slechts een paar gemeenten. Zij staan met de rug tegen de muur en vangen alle klappen op. Hoewel laat, beter dan nooit, heeft het Rijk besloten om dit probleem structureel aan te pakken. Zowel de Tweede als de Eerste kamer heeft eind vorig jaar de spreidingswet aangenomen, een wet die in feite zorgt dat elke gemeente zijn steentje gaat bijdragen aan de opvang. Doel hiervan is om een humaan, duurzaam en stabiel opvanglandschap te realiseren. Daarom zitten we ook hier vanavond. Wij gaan beslissen of en hoe Woerden zijn steentje hieraan gaat bij bijdragen. Dus, er is een wet die eigenlijk elke gemeente verplicht om een aantal asielzoekers te huisvesten. Als CDA'ers geloven we dat het ieders verantwoordelijkheid is om zich aan de wet te houden en dus ook aan deze wet. Dus de vraag vanavond is wat ons betreft niet of er een haalbaarheidsonderzoek plaats moet vinden maar hoe zouden we, mocht er een AZC komen, dit willen inrichten? Welke afspraken willen we maken met COA en met het Rijk hierover? Op de politieke avond (4 april) ben ik in mijn betoog begonnen met een mooie uitdrukking: Waar geen aardappelen gepoot worden, zullen er ook geen groeien. Oftewel, als je niet een goed begin voor iets legt, zal er ook niets van worden. Om leven te geven aan deze mooie uitdrukking hebben we, samen met Progressief Woerden, CU-SGP, Woerden en Democratie en D66 2 amendementen ingediend. Beide amendementen spreken voor zichzelf maar ik wil wel ze toch even benoemen omdat we van uiterste belang vinden om dit project vanaf het begin goed aan te pakken. Met het amendement: “ Benutten alle 96 flexwoningen voor de hele gemeente Woerden” willen we zorgen dat alle 96 flexwoningen binnen de gestelde termijn geplaatst gaan worden en ten goede komt aan alle woningzoekenden in Woerden, waarbij wij extra aandacht vragen voor de starters. Daarom willen we een duidelijke verdeling van deze flexwoningen alvast vaststellen. Daarnaast vragen we met dit amendement het college om te zorgen dat statushouders over de hele gemeente Woerden worden gehuisvest aangezien dat dat integratie ten goede komt. En als laatst, en dat kunnen we niet genoeg benadrukken, moet dit niet ten koste gaan van locatie(s) voor permanente woningbouw. Met het amendement: “ Duidelijkheid huisvesting Oekrainers” beogen wij om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen waar de huidige bewoners van Bleek 1 vanaf maart 2025 gehuisvest gaan worden. Dit om te zorgen dat wij als Raad geïnformeerd en in de lead blijven in plaats van een crisis situatie te moeten oplossen. Hierbij willen we ook het belang om naar het hele gemeente voor mogelijke locaties te kijken benadrukken. Mocht de regeling voor de Oekraïners vervallen zouden we de mogelijkheid om woningen voor starters in de desbetreffende locatie te willen onderzoeken. Voorzitter, om af te ronden, mijn fractie onderkent de noodzaak voor fatsoenlijk opvang capaciteit, want het gaat uiteindelijk om menselijke waardigheid. Op dit moment worden deze last gedragen voornamelijk door een aantal gemeenten en dat vinden wij onacceptabel. Wij willen solidair zijn met de bestuurders, de inwoners van deze gemeenten en uiteraard met de mensen die op vlucht zijn, maar we willen dat vanavond ook goed regelen en daarvoor hopen wij een goed gesprek in deze Raad te kunnen voeren.

Voorrang regels Cazas Wonen

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 04-05-2024 12:53

Inwonersbelangen is voorstander om beschikbaar komende woningen eerst aan inwoners uit gemeente Woerden aan te bieden. Bij voorkeur bij betaalbare nieuwbouw en sociale huur, zeker als het gaat om op te leveren nieuwe huurwoningen. Senioren die een huurhuis, met 3 of 4 kamers, willen verlaten om kleiner te gaan wonen moeten de grootste voorrang krijgen. Zij verlaten immers een huis dat schaars is en waar heel veel vraag naar is. Op deze manier komt er doorstroom tot stand.

De voorrang regels

Bij het project De Waag van Cazas wordt van voorrangsregels gebruik gemaakt. In de bijlage de verhuurbrochure. Een goede ontwikkeling. Op bladzijde 6 van de brochure is de doorstroomregeling beschreven.

Lokale voorrang (1)De gemeente Woerden heeft ervoor gezorgd dat 85 woningen in dit project worden toegewezen op basis van de voorrangsregeling “lokale voorrang”. Dit betekent dat u voorrang krijgt wanneer u woonachtig bent in de gemeente Woerden. Op basis van uw huidige postcode in uw account, wordt de voorrang automatisch verleend wanneer u reageert op één van de drie woningadvertenties, waarbij deze voorrang van toepassing is. U dient de voorrang aan te tonen bij het aanleveren van uw gegevens voor de toewijzing van de woning.U heeft recht op de voorrang Van Groot naar Beter als u voldoet aan de volgende eisen:

u huurt een sociale huurwoning met minimaal 4 kamers én u staat ingeschreven bij WoningNet regio Utrecht én uw huidige sociale huurwoning komt vrij na uw verhuizing (er blijft dus niemand wonen).

Vervolgens is er ook nog een inkomenstoets. Deze is verwerkt in de tabel op bladzijde 7. Hier zitten menen wij inconsistenties in. Voor de lokale voorrang moeten de inkomens voor een huishouden van 2 personen of meer hoger zijn dan voor een 1 persoons huishouden. Dit is een logisch, maar de huidige huur van de 4 kamerwoningen, die achtergelaten wordt na verhuizing, is geen onderdeel van de lokale voorrangsregel. Dit is vreemd want als de nieuwe woning dezelfde maandelijkse huur kent of lager is (en rekening houdend met verhoging van de huursubsidie) dan kunnen de huurders dit opbrengen.

Vragen over Voorrang regels Cazas Wonen

Inwonersbelangen is verheugd dat er een lokale voorrangsregeling is bedongen door gemeente Woerden. Naar aanleiding van bovenstaande heeft Inwonersbelangen de volgende vragen ter verduidelijking:

Op basis waarvan heeft gemeente Woerden ervoor gezorgd dat er een lokale voorrangsregeling is bedongen? Is er een wettelijke basis of is het bijvoorbeeld in onderling overleg tot stand gekomen? Is het college het met Inwonersbelangen eens dat de minimale inkomenstoets kan leiden tot senioren die geen mogelijkheid krijgen om hun grote gezingswoning te verlaten voor een kleiner appartement? Wil het college met Cazas in overleg treden om de ondergrens van het inkomen ondergeschikt te maken aan de huidige huur die bewoners betalen in relatie tot de nieuwe huur (en rekening houdend met verhoging van de huursubsidie)? Dus als de nieuwe huur gelijk of lager wordt (inclusief mogelijk verhoging van de huursubsidie) ook onderdeel te laten zijn van de voorrangsregeling “lokale voorrang”?  

Het bericht Voorrang regels Cazas Wonen verscheen eerst op Inwonersbelangen.

30 jaar Inwonersbelangen

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 28-04-2024 11:32

Kennis maken met Inwonersbelangen? Is lokale politiek iets voor jou? Of wil je aansluiten bij de lokale die al 30 jaar bestaat? Dat kan! Op zaterdag 1 juni organiseren we een barbecue voor alle leden en belangstellende. Op 19 juni organiseren we de Meet & Greet samen met het Kennispunt Lokale Politieke Partijen. Interesse, wil je komen of heb je vragen? Je kunt je aanmelden of meer informatie krijgen via contact@inwonersbelangen.nl.

30 jaar lokale politiek in gemeente Woerden – Inwonersbelangen

Inwonersbelangen bestaat alweer 30 jaar. Op 29 december 1993 is deze politieke partij  opgericht. Als https://inwonersbelangen.nl/30-jaar-inwonersbelangen/aan tafeleen van de pioniers in de lokale politiek. Hendrie van Assem was één van de oprichters: “De lokale politieke partij werd opgericht omdat de gemeente de opbrengst van de Centrale Antenne Installatie (CAI) zich toe wilde eigenen. Vreemd, want de inwoners waren collectief eigenaar van de CAI. Met succes werd dit voorkomen en werd de opbrengst van 300.000 gulden verdeeld.”

Lokale politiek heeft veel bereikt

Lokale politiek kenmerkt zich door samen op te trekken met de inwoners. Jan-Hubert van Rensen is al meer dan 20 jaar actief namens Inwonersbelangen: “Een aantal voorbeelden van wat er bereikt is: Er ishttps://inwonersbelangen.nl/30-jaar-inwonersbelangen/koopzondag Woerden rond de eeuwwisseling voorkomen dat de proef met de tolpoortjes voor rekeningrijden in gemeente Woerden doorging. Met het verdwijnen van de wijkagent is de wijk-Boa geïntroduceerd. Tot nu toe is er voorkomen dat er windmolens komen, die de leefomgeving van veel mensen aantast. In 2017 is de koopzondag er eindelijk ook in Woerden gekomen. En recentelijk hebben we het voor elkaar gekregen dat de hondenbelasting afgeschaft is.”

De rijke historie van Inwonersbelangen

Na een goede campagne begin 1994 slaagt Inwonersbelangen erin om 5 zetels te behalen en neemt Inwonersbelangen deel aan de coalitie inclusief een eigen wethouder. Na de gemeentelijke herindeling van 2001 komt Inwonersbelangen met 2 zetels in de gemeenteraad. Met deze 2 zetels is een cultuurverandering ingezet. Er wordt meer en meer vanuit de inwoners gedacht. De lokale politiek wortelt zich vanaf dan ook in gemeente Woerden.

Lokale politiek: Gewoon, betrokken en dichtbij

https://inwonersbelangen.nl/30-jaar-inwonersbelangen/Jeanet de Mari is al 10 jaar actief bij Inwonersbelangen: “De leden van Inwonersbelangen zijn mensen zoals jij en ik. Jong, oud, vrijgezel, vader, moeder, opa en oma. Werkzaam als verpleegkundige, manager, veteraan, arts, loodgieter, ambtenaar en buschauffeur. Mensen die gewoon, betrokken en dichtbij willen zijn. Daarbij baseren we ons altijd op de feiten. Wat willen de inwoners en wat gaat het kosten?”

Meet & Greet Inwonersbelangen 19 juni om 19.30 uur

Deelgenoot worden van één van de oudste lokale partijen in Nederland? Wil jij je actief inzetten voor Kamerik, Zegveld, Harmelen en Woerden en ontdekken of actief zijn bij Inwonersbelangen iets voor jou is? Dan nodigen we je graag uit voor de Meet & Greet waar je kennismaakt met onze partij én met de gemeentepolitiek. Meld je nu aan via contact@inwonersbelangen.nl.

Het bericht 30 jaar Inwonersbelangen verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Laatste bijeenkomst voorgenomen plaatsing windturbines in Reyerscop

Lijst van der Does Lijst van der Does Woerden 26-04-2024 11:24

Het was een goed geleide avond waarin een aantal experts op gebied van gezondheid, landschap/ ecologie en omgeving en handhaving aan het woord werden gelaten. Het was voornamelijk een samenvatting van de eerdere bijeenkomsten met voldoende mogelijkheid tot het stellen van vragen en bleek er naar eigen zeggen veel geleerd te zijn van eerdere bijeenkomsten. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een zeer goed bezochte bijeenkomst, die overwegend in positieve en op respectvolle wijze heeft plaats gevonden.

Bijzonder was te zien dat van alle aanwezigen, toen deze vraag expliciet werd gesteld, slechts een handjevol mensen voor de plaatsing van windturbines waren en de rest van de zo 100 aanwezigen tegen plaatsing.

De wethouder Jelmer Vierstra geeft aan in opdracht van de raad te handelen en het maatschappelijk belang een grotere waarde toe te dichten dan de individuele hinder en eventuele schade die plaatsing zou opleveren. Wel wil de wethouder zich inzetten om hinder en schade zoveel als mogelijk te beperken.

Voorts was er discussie over het aantal. In eerste instantie zou de plaatsing van 2 hoge windturbines van 270m voldoende zijn voor de invulling van de opwek van de opdracht vanuit de RES  voor 2030. Echter voor 2040 zal er naar waarschijnlijkheid een nieuwe opdracht komen die hoger zal liggen en dan zou je weer allerlei bouwverkeer etc. krijgen. Het maximum te plaatsen windturbines zou 5 zijn. Wellicht is het beter om de pijn dan in een keer te nemen.

Dat is als er überhaupt pijn moet worden geleden, want de tegenstanders van plaatsing zijn talrijk. Het onderzoek waaronder het ecologisch onderzoek en met name het onderzoek naar de nadelige effecten van plaatsing op de stand van enkele beschermde diersoorten als de grutto is nog niet afgerond. Ook zijn de uiteindelijk richtlijnen vanuit de centrale overheid nog niet bekend, waarbij de wethouder heeft aangegeven deze te zullen volgen en daar waar de richtlijnen minder scherp zijn dan Woerden zich nu zelf stelt de richtlijnen van Woerden zullen worden gehandhaafd. De afstandsnorm tot woonhuizen lijkt hierbij wat meer los te worden gelaten in ruil voor een geluidsnorm op de gevel. Ook hier was veel discussie over hoe deze norm te interpreteren en is de wens uitgesproken niet alleen een gemiddelde norm te nemen over een jaar maar ook een maximale pieknorm op te nemen. Tevens werd gevraagd de totale geluidshinder mee te nemen (dus incl. snelweg etc.) en niet de geluidsoverlast van de windturbines apart te meten en te rapporteren.

Volgende stap is dat de wethouder een toetsingskader gaat opstellen, die moet gaan dienen om de initiatiefnemers, die inschrijven op dit project met elkaar te kunnen vergelijken. Het toetsingskader dient als waarborg voor veiligheid, gezondheid en het verder voldoen aan wet- en regelgeving.

Het toetsingskader zal naar verwachting na het zomerreces aan de Raad ter goedkeuring worden voorgelegd.

Lijst van der Does zal zich blijven verzetten tegen de plaatsing van de windturbines in Reijerscop, maar de uitkomst zal voor een groot gedeelte afhangen van de besluitvorming in de Gemeenteraad, die vooralsnog in eerdere besluiten over deze kwestie helaas nog steeds in het voordeel van plaatsing is uitgevallen. Alle beroepsprocedures staan verder ook nog open en de mogelijkheid van inspreken bij de behandeling van dit onderwerp kan ook nog steeds. Kortom de windturbines staan er nog niet, maar de trein dendert wel door. Argumenten als netcongestie en individuele belangen op gebied van veiligheid, gezondheid en alle andere tegenargumenten worden in het kader van het grotere maatschappelijk belang opzij geschoven en individuele hinder en eventuele schade is geaccepteerde “collateral damage”

door:

Monique Verheyen

Lijst van der Does

Laatste bijeenkomst voorgenomen plaatsing windturbines in Reyerscop

Lijst van der Does Lijst van der Does Woerden 26-04-2024 11:24

Het was een goed geleide avond waarin een aantal experts op gebied van gezondheid, landschap/ ecologie en omgeving en handhaving aan het woord werden gelaten. Het was voornamelijk een samenvatting van de eerdere bijeenkomsten met voldoende mogelijkheid tot het stellen van vragen en bleek er naar eigen zeggen veel geleerd te zijn van eerdere bijeenkomsten. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een zeer goed bezochte bijeenkomst, die overwegend in positieve en op respectvolle wijze heeft plaats gevonden.

Bijzonder was te zien dat van alle aanwezigen, toen deze vraag expliciet werd gesteld, slechts een handjevol mensen voor de plaatsing van windturbines waren en de rest van de zo 100 aanwezigen tegen plaatsing.

De wethouder Jelmer Vierstra geeft aan in opdracht van de raad te handelen en het maatschappelijk belang een grotere waarde toe te dichten dan de individuele hinder en eventuele schade die plaatsing zou opleveren. Wel wil de wethouder zich inzetten om hinder en schade zoveel als mogelijk te beperken.

Voorts was er discussie over het aantal. In eerste instantie zou de plaatsing van 2 hoge windturbines van 270m voldoende zijn voor de invulling van de opwek van de opdracht vanuit de RES  voor 2030. Echter voor 2040 zal er naar waarschijnlijkheid een nieuwe opdracht komen die hoger zal liggen en dan zou je weer allerlei bouwverkeer etc. krijgen. Het maximum te plaatsen windturbines zou 5 zijn. Wellicht is het beter om de pijn dan in een keer te nemen.

Dat is als er überhaupt pijn moet worden geleden, want de tegenstanders van plaatsing zijn talrijk. Het onderzoek waaronder het ecologisch onderzoek en met name het onderzoek naar de nadelige effecten van plaatsing op de stand van enkele beschermde diersoorten als de grutto is nog niet afgerond. Ook zijn de uiteindelijk richtlijnen vanuit de centrale overheid nog niet bekend, waarbij de wethouder heeft aangegeven deze te zullen volgen en daar waar de richtlijnen minder scherp zijn dan Woerden zich nu zelf stelt de richtlijnen van Woerden zullen worden gehandhaafd. De afstandsnorm tot woonhuizen lijkt hierbij wat meer los te worden gelaten in ruil voor een geluidsnorm op de gevel. Ook hier was veel discussie over hoe deze norm te interpreteren en is de wens uitgesproken niet alleen een gemiddelde norm te nemen over een jaar maar ook een maximale pieknorm op te nemen. Tevens werd gevraagd de totale geluidshinder mee te nemen (dus incl. snelweg etc.) en niet de geluidsoverlast van de windturbines apart te meten en te rapporteren.

Volgende stap is dat de wethouder een toetsingskader gaat opstellen, die moet gaan dienen om de initiatiefnemers, die inschrijven op dit project met elkaar te kunnen vergelijken. Het toetsingskader dient als waarborg voor veiligheid, gezondheid en het verder voldoen aan wet- en regelgeving.

Het toetsingskader zal naar verwachting na het zomerreces aan de Raad ter goedkeuring worden voorgelegd.

Lijst van der Does zal zich blijven verzetten tegen de plaatsing van de windturbines in Reijerscop, maar de uitkomst zal voor een groot gedeelte afhangen van de besluitvorming in de Gemeenteraad, die vooralsnog in eerdere besluiten over deze kwestie helaas nog steeds in het voordeel van plaatsing is uitgevallen. Alle beroepsprocedures staan verder ook nog open en de mogelijkheid van inspreken bij de behandeling van dit onderwerp kan ook nog steeds. Kortom de windturbines staan er nog niet, maar de trein dendert wel door. Argumenten als netcongestie en individuele belangen op gebied van veiligheid, gezondheid en alle andere tegenargumenten worden in het kader van het grotere maatschappelijk belang opzij geschoven en individuele hinder en eventuele schade is geaccepteerde “collateral damage”

door:

Monique Verheyen

Lijst van der Does

Terugblik gemeenteraad 18 april: AZC

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 24-04-2024 12:50

Afgelopen donderdag kwam de gemeenteraad bijeen. Er stonden diverse onderwerpen op de agenda, waarvan het AZC (Asielzoekerscentrum) in Woerden de belangrijkste was. Wij (Inwonersbelangen) hebben tegen deze plannen gestemd samen met de VVD en LvdD. De belangrijkste reden is dat er nu Oekraïners opgevangen worden op de beoogde locatie en er (nog) geen alternatief voor deze vluchtelingen is. En dat het in onze ogen nieuwbouwplannen op deze locatie voor woningen voor inwoners van Woerden vertraagd. Tot slot heeft ons voorstel de motie voor meer veiligheid in en rondom het beoogde AZC het niet gehaald.

Een asielzoeker en een statushouder zijn niet hetzelfde. Asielzoekers zijn personen die hun eigen land verlaten hebben en bescherming zoeken in een ander land. Wanneer ze asiel aanvragen doen ze een beroep op het VN-Vluchtelingenverdrag en willen ze erkend worden als vluchteling. Ze moeten zich voor een asielaanvraag melden in het aanmeldcentrum in Ter Apel of op Schiphol om de asielprocedure te starten. Zolang ze nog niet erkend zijn als vluchteling, worden ze asielzoeker genoemd en hebben ze minder rechten. Zie ook Rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid.

Een statushouder is een voormalig asielzoeker die een vergunning heeft gekregen om in Nederland te mogen blijven. Zij hebben een legitieme reden om niet terug te gaan naar het land waar zij geboren zijn. Een statushouder blijft in een AZC totdat er een woning beschikbaar is.

Recent heeft de landelijke politiek in Den Haag de spreidingswet aangenomen. Hiermee worden alle asielzoekers via een verdeelsleutel verspreid over alle gemeentes. De verdeelsleutel is niet gebaseerd op aantal inwoners van een gemeente. Als dat zou zijn dan zou de gemeente Woerden ruimte moeten hebben voor 150 asielzoekers. Door een voorstel van de SP in de Tweede Kamer moest er ook gekeken worden naar hoe rijk een gemeente is. Daarmee heeft gemeente Woerden de opdracht gekregen om tussen 337 en 400 asielzoekers onderdak te bieden.

Het college heeft het voorstel gedaan om de mogelijkheden van een AZC in Bleek 1 te Woerden te gaan onderzoeken. Bleek 1 is het voormalig hoofdkantoor van Campina. Om een aantal redenen vinden wij dit geen goed voorstel:

Er waren plannen om veel woningen te realiseren op dit terrein. Met dit voorstel komen deze plannen voor 15 jaar stil te liggen;

Al jaren nemen we meer statushouders op dan gevraagd. Volgens het voorstel worden er ook meer plekken aangeboden dan gevraagd. Namelijk 400 in plaats van de 337;

Het grote aantal asielzoekers zorgt voor een extra druk op woonvoorzieningen, ook op de zorg, op het onderwijs, maar ook zeker op onze inwoners van de gemeente Woerden. Dit staat al onder druk. Zo is er buiten kantooruren al geen zorg meer in Woerden;

Tot slot de Oekraïners die nu verblijven in de Bleek 1. Hiervoor moet nog een oplossing komen staat in het voorstel. Dit is nog een zeer grote opgave en niet één, twee, drie opgelost. Deze Oekraïners zijn gevlucht voor het gruwelijk oorlogsgeweld. Pas als er een oplossing is, dan zou je kunnen gaan starten met kijken of een AZC in de Bleek 1 mogelijk is.

Dit was voor Inwonersbelangen de reden om tegen het voorstel te stemmen.

Veiligheid onder de aandacht van minister en staatssecretaris

Sommige asielzoekers zorgen voor overlast. Dit kan binnen het AZC zijn, maar denk hierbij ook aan winkeldiefstal, geweld, bedreigingen en vernielingen. In 2022 verbleven 83.000 asielzoekers enige tijd in een opvanglocatie. Hiervan was 7% betrokken bij een incident en werd 3% verdacht van een strafbaar feit. Mensen die wonen of werken op een opvanglocatie, bewoners en ondernemers in de buurt kunnen zich door incidenten onveilig voelen. Deze gegevens komen van de website van Rijksoverheid Rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/aanpak-overlastgevende-asielzoekers

Daarom diende we een motie in om dit onder de aandacht te brengen van de staatssecretaris en de minister van Justitie en Veiligheid. Dit voorstel haalde het niet. De burgemeester gaf aan dat bij incidenten de politie direct opschaalt en optreed. Ons voorstel behelsde juist voorkomen van incidenten in en rondom een AZC. Helaas kwam hiervoor geen steun.

Nationale zaaidag

Lijst van der Does Lijst van der Does Woerden 22-04-2024 20:39

Als wethouder maak ik me hard voor de biodiversiteit in Woerden. Op 22 april was het de nationale zaaidag en hebben we het belangvan de biodiversiteit en veel groen in heel Woerden van balkons tot tuinen en de groen stroken flink onder de aandacht gebracht. Extra bloemen zaaien in je tuin of op je balkon zorgt ervoor dat de insecten beter hun werk kunnen doen. De gemeente heeft zakjes zaaigoed laten samenstellen en inwoners kunnen deze gratis ophalen ( op=op) bij het gemeentehuis of op het stadserf.  Door de juiste mix zijn de zaadjes extra goed voor de insecten en alle soorten bijen, belangrijk is te melden dat de zaden niet met bestrijdingsmiddelen zijn behandeld.

Laten we allemaal het bloemenzaad zaaien, is mijn oproep! Zo kunnen wij met ons allen de wereld wat mooier maken.

Dank aan alle medewerkers die deze actie hebben gerealiseerd! Als wethouder ben ik erg blij met alle enthousiaste reacties van de inwoners! Het laat de mooie veerkracht van de samenleving zien!

Roy Luca

Wethouder gemeente Woerden ( LijstvanderDoes)

Opheldering parkeren in de voortuin

CDA CDA Woerden 18-04-2024 10:35

CDA wil opheldering over parkeren in de voortuin in de Woerdense Bloemenbuurt en nabij gelegen straten langs de Singel Naar aanleiding van signalen van bezorgde inwoners uit de Bloemenbuurt wil het CDA Woerden opheldering van burgemeester en wethouders over het verlenen van in-/uitvergunningen om parkeren in de voortuin mogelijk te maken. "Het verlenen van dit soort vergunningen mag niet ten koste gaan van het aantal openbare parkeerplaatsen of de verkeersveiligheid. Zeker niet in een gebied waar de parkeerdruk al zo hoog is. Hier willen wij echt het fijne van weten, aldus CDA-raadslid Rumo van Aalst. De parkeerdruk in de Bloemenbuurt en nabij gelegen straten langs de Singel is hoog. Inwoners uit deze buurt maken zich zorgen over een sterke stijging van het aantal in-/uitritvergunningen voor parkeren in de eigen voortuin. CDA-raadslid Rumo van Aalst: "Volgens de inwoners die zich bij onze fractie hebben gemeld, verdwijnen door deze trend steeds meer openbare parkeerplaatsen en is de verkeersveiligheid in het gedrang. Nog afgezien van de situaties waarbij in de eigen voortuin wordt geparkeerd zonder vergunning. Van handhaving zou geen sprake zijn. Op het moment lopen veel bezwaarprocedures, o.a. voor verleende vergunningen aan de Willem van Naaldwijkstraat, de Gedempte Binnengracht en de Singel. De sociale spanning in de buurt loopt op. Directe buren spreken elkaar nog slechts in de vergaderzaal van de Woerdense bezwaarschriftencommissie. En door het chagrijn over dit beleid van de gemeente neemt het aantal fout geparkeerde auto's volgens de inwoners alleen maar toe. En dat is juist weer een probleem voor de hulpdiensten". Onlangs heeft de gemeenteraad nog de motie 'Geef hulpdiensten de ruimte, veiligheid in de wijk staat voorop' aangenomen." Daarom heeft het CDA op dinsdag 9 april schriftelijke vragen op de tafel van het college van burgemeester en wethouders gelegd. Is er sprake van een sterkte stijging van het aantal in-/uitritvergunningen voor het parkeren in de eigen voortuin in de Bloemenbuurt en nabij gelegen straten langs de Singel? Hoe verhoudt het aantal toegekende vergunningen zich tot andere buurten en wijken van onze gemeente? Volgens de APV mag door het verlenen van een in-/uitritvergunning geen openbare parkeerplaats verloren gaan of de verkeersveiligheid in het gedrang komen. Zijn er door het verlenen van dit soort vergunningen, mogelijk door het legaliseren van illegale situaties, toch openbare parkeerplaatsen verloren gegaan? En is de verkeersveiligheid geborgd? Is het college bekend met illegale situaties van parkeren in de eigen voortuin? Zo ja, doet het college hier iets aan of bent u voornemens hier iets aan te gaan doen? Van Aalst: "Smaken kunnen en mogen natuurlijk verschillen. Maar ik vraag me echt af of burgemeester en wethouders van mening zijn dat het aangezicht van de gemeente mooier wordt door steeds meer het parkeren van auto's in de voortuin toe te staan." Burgemeester en wethouders hebben 30 dagen de tijd om met een antwoord te komen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.