Nieuws van D66 in Zeewolde inzichtelijk

16 documenten

Doen 66

D66 D66 Zeewolde 25-04-2024 10:31

Doen66

https://d66.nl/zeewolde/nieuws/doen-66

Beeld: D66

25.04.2024

Doen66 is een project van de afdeling Zeewolde. Met dit project bewegen D66’ers zich actief in de samenleving van Zeewolde. Inmiddels is er een bezoek gebracht aan het Toon Hermanshuis en aan de Molenhof in de polderwijk. In de planning staat bijvoorbeeld nog een bezoek aan de Bosruiterschool in Zeewolde Zuid (asielkinderen), Bedankt Zeewolde in de Verbeelding, actief bij de avondvierdaagse, contacten met jongerenorganisaties en nog veel meer. Op deze wijze hoopt D66 afdeling Zeewolde niet alleen op een meer informele manier signalen uit de samenleving op tevangen, maar ook in nadrukkelijke zin in contact te komen en te blijven met de inwoners.Wil je meedoen of heb je ideeën of suggesties neem dan gerust contact op met Sam Sterk, s.sterk01@gmail.com. of Regina Blom,reginawinde@gmail.com. Houd daarnaast ook de socials(onze facebook en instagram pagina)  in de gaten. Daarop plaatsen we een bericht als we ergens zijn geweest. Vergeet vooral niet te liken en te delen, daarmee genereren we meer volgers en misschien ook wel nieuwe leden! 

The post Doen 66 appeared first on D66 Zeewolde.

Algemene beschouwingen 29 juni 2023

D66 D66 Zeewolde 04-07-2023 08:42

Algemene beschouwingen

Hieronder de volledige tekst van de bijdrage van Samee Sabur (fractievoorzitter) bij de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad van Zeewolde op 29 juni 2023

04.07.2023

Samee Sabur - Beeld: D66 Zeewolde

Samenwerken

Ik zou mijn bijdrage willen beginnen met een quote van een bekende schrijver uit de 19de eeuw. Deze quote luidt als volgt: “Time flies over us, but leaves its shadow behind”. Wat deze schrijver bedoelt te zeggen is dat de tijd weliswaar voorbij vliegt, maar wat je achterlaat dat blijft. En dat de tijd voorbij vliegt dat weten we allemaal en het lijkt steeds sneller te vliegen naarmate je als mens ouder begint te worden. Wij als raad maar dat geldt ook voor onze wethouders en burgemeester willen allemaal iets bijdragen aan de maatschappij, anders hadden we niet gekozen voor politiek. Dat is gelijk ook onze gemene deler. We willen iets van maatschappelijke betekenis doen dat blijft, iets wat de samenleving ten goede komt. En ja, zoveel mensen zoveel wensen. Zoveel raadsleden zoveel meningen. Zoveel partijen zoveel standpunten. De kunst is dan om paar stappen terug te doen, naar die gemene deler: “bijdragen aan betere samenleving”. Als dat je startpunt is, dan geloof ik erin dat je er samen uit kan komen. Een belangrijk onderdeel van democratie is dat ook wordt geluisterd naar minderheden, kleinere groepen of kleinere partijen. Die doen er ook toe. Die hebben binnen het democratische stelsel namelijk ook rechten. En dan gaat het voor mij met name om niet alleen maar luisteren zoals het gewoonlijk gaat, maar er ook echt iets mee doen. Één ding wat de geschiedenis ons in ieder geval heeft geleerd is dat de wil van de meerderheid niet altijd leidt tot de juiste keuzes. Wat mij betreft zoeken we de samenwerking met elkaar op. En dat kan. Vooral als gaat om grote zaken die op ons afkomen, die enorme impact kunnen hebben op ons dorp.Ik noem er 1: de eventuele komst van een grote kazerne. Juridisch gezien wordt ons verteld dat we als gemeente er niet veel over te zeggen hebben. Trekken we samen op, dan denk ik wel degelijk dat we invloed kunnen uitoefenen. Al is het maar een klein beetje. Waar de inwoners van Zeewolde en de agrariërs waar het om gaat in ieder geval, niet mee worden geholpen is door solo te handelen en brieven te delen met de politici in Den Haag zonder elkaar daarbij te betrekken of over te informeren. Daarmee is wat mij betreft eerder door de coalitiepartijen een verkeerd signaal afgegeven richting Den Haag. Zonde en een gemiste kans. Gaan we dit soort belangrijke onderwerpen proberen te claimen, als ieder partij voor zich? Of zoeken we de samenwerking op? Wat D66 betreft de laatste. Met het afleggen van de belofte of de eed is op 30 maart 2022 de raadsperiode 2022-2026 officieel van start gegaan. De wethouders zijn vervolgens op 27 juni 2022 geïnstalleerd. De tijd is voorbij gevlogen. Wat hebben wij tot nu bereikt en gedaan? Best wat. Maar aan de andere kant ook niet veel. Kijkend naar de raadsvergaderingen van afgelopen maanden, dan was het vooral administratief stempelwerk. In de wandelgangen hoor ik vaak dat het gewoon zo werkt. De eerste twee jaren is vooral opstarten voor het college. Ik hoop dat het niet zo werkt. Na het zomerreces moeten we echt aan de slag.

Aan de slag

Wat D66 betreft gaan we in ieder geval aan de slag met de volgende zaken. Meermin pakken we aan, ons centrum pakken we aan. Waarbij D66 graag ziet dat het fietsgebruik verder wordt gestimuleerd door bijvoorbeeld in de nieuwe centrumplannen de fiets meer centraal te stellen en de voorrangspositie in het verkeer van de fiets in de gemeente te verbeteren. Niet om de automobilist uit de auto te jagen maar meer om de automobilist uit de auto te krijgen. Dit omdat de fiets dan het betere alternatief is. Met uiteraard positieve gevolgen voor de leefbaarheid en duurzaamheid, en ook voor het parkeerprobleem in het centrum. Woningbouw, daar gaan we mee aan de slag. De verbouwing van het gemeentehuis pakken we aan. Meer bouwen voor jongeren en ouderen, daar gaan we mee aan de slag. In Zeewolde blijkt nog steeds niet voldoende woningen gebouwd te worden voor jongeren. Daar maakt D66 zich zorgen over. Ook onze ouderen willen een gepast woonruimte hebben, maar kunnen niet altijd doorschuiven omdat er geen woonruimte is. Voor eenzame ouderen is het concept Knarrenhof een prachtig initiatief. Onlangs hebben wij als D66 een bezoek gebracht aan de bewoners van onze Knarrenhof in Zeewolde. In de Molenbuurt staat sinds 2022 een hofje met 23 woningen, genaamd Molenhof. Dankzij het Knarrenhof-concept kunnen mensen daar maximaal lang zelfstandig zijn, zonder afhankelijk te zijn van familie, vrienden of externe zorg. Wonen in een Knarrenhof biedt deze mensen de mogelijkheid elkaar te helpen. D66 merkt dat de behoefte groot is voor dit soort initiatieven en ziet graag meer van dit soort projecten in Zeewolde. Via deze weg roep ik het college op bij toekomstige woningbouwprojecten de mogelijkheden voor een tweede of een derde Knarrenhof ook te onderzoeken.    Het vertrouwen winnen van onze inwoners, daar ga we mee aan de slag. Zoals ik meerdere malen heb gezegd, houdt voor D66 participatie niet op bij de verkiezingen.We willen onze inwoners zoveel als mogelijk betrekken bij onze besluitvorming, want uiteindelijk worden zij geraakt door wat wij hier doen. Zij mogen dan ook meepraten over het onderwerp dat hen aangaat. “U heeft gestemd en nu bent u klaar”, die vlieger gaat bij ons niet op. “U heeft gestemd en nu praten we erover door”, daar hecht D66 waarde aan.   Vluchtelingen vangen we op. Ook na 2025. En ja we hebben daar voldoende de ruimte voor. D66 is blij met het besluit van het college het AZC Zeewolde te heropenen en dankt het college hiervoor. In augustus ontvang het AZC Zeewolde de eerste groep statushouders. Dankzij het college vangen we deze mensen op een menswaardige manier op, op dit stukje NL. Stukje NL, want Zeewolde staat niet los van het land Nederland. Dit land heeft de plicht een veilige plek te bieden aan mensen die op de vlucht zijn. We kunnen als land niet ja zeggen tegen oorlogen en nee zeggen tegen vluchtelingen. Zeggen we A dan moeten we ook B zeggen. Wij zijn een verenigingsdorp. Ontzettend veel verenigingen die ontzettend goed werk doen. Dat moeten we blijven koesteren. De uitdaging blijft om deze verenigingen meer met elkaar samen te laten werken.Onderwijs verbeteren, daar gaan we mee aan de slag. Goed onderwijs is ontzettend belangrijk. Het gaat immers om zorg dragen voor onze jeugd. Wij kunnen ons als D66 dan ook niet permitteren dat het voorbestaan van Steunpunt Cultuureducatie in het geding is. Om die reden hebben wij het initiatief genomen, samen met Actief Zeewolde en CDA Zeewolde, een motie in te dienen. Het dictum van de motie luidt als volgt:“Wij verzoeken het college:– vooruitlopend op een nieuw te ontwerpen cultuurnota in gesprek te gaan met relevante culturele partners en het onderwijs hoe borging en continuïteit van cultuureducatie op een kwalitatief verantwoorde manier gerealiseerd kan worden;– een bedrag van € 50.000 op te nemen in de begrotingen 2024 en 2025 voor de cultuureducatieve activiteiten van het steunpunt cultuureducatie, daarmee uitvoering gevend aan hetgeen in de vigerende cultuurnota is verwoord;– deze bedragen voor 2024 en 2025 incidenteel te dekken uit de Algemene Reserve.”

Tot slot

Tot slot een concreet vraag aan het college.Wij hebben twee ‘Werksessies’ gehad met betrekking tot het collegeprogramma. Kunt u mij aangeven waar ik de uitkomsten van die sessies terugzie in de voorjaarsnota? Dit is geen technische vraag. Een politieke vraag waar ik graag een antwoord op zou willen hebben.Ik sluit mijn bijdrage af met ook een quote:“Time flies when you ‘re having fun”. Laten we als raad de komende periode een professionaliseringsslag maken. Het goed hebben met elkaar. Beter samenwerken, elkaar opzoeken en elkaar gunnen. Goede samenwerking leidt uiteindelijk ook tot tevreden burgers. En dat laatste willen we allemaal.

The post Algemene beschouwingen 29 juni 2023 appeared first on D66 Zeewolde.

Terugblik op een jaar raadslidmaatschap

D66 D66 Zeewolde 31-05-2023 08:42

Terugblik op een jaar raadslidmaatschap

Samee Sabur - Beeld: D66 Zeewolde

31.05.2023
Hoe het begon

Het jaar 2022 was voor mij persoonlijk een bijzonder jaar. In dat jaar ben ik twee keer beëdigd. De eerste beëdiging vond plaats op 30 maart 2022. Ik werd officieel gemeenteraadslid. De tweede beëdiging vond plaats in de rechtbank Oost-Brabant. Ik werd officieel advocaat. Als raadslid en als advocaat heb ik twee verschillende soorten eed afgelegd. Voor mij stonden de beide soorten in het teken van mezelf dienstbaar maken richting de samenleving. Via de politieke weg probeer ik kansen mogelijk te maken voor hen die daarom vragen maar het niet (kunnen) krijgen en op te komen voor hen die dat zelf niet kunnen. Ikzelf heb kansen gekregen, maar soms ook voor moeten “vechten”. Kansengelijkheid is niet vanzelfsprekend, daar moet je bij geholpen worden en het moet je soms gegund worden. Uiteraard moeten we onze systemen daarop ook inrichten zodat ieder kind of volwassene gelijke kansen krijgt. Alleen artikel 1 van de Grondwet waarin is opgenomen dat we allemaal gelijk zijn en gelijke kansen verdienen is helaas niet voldoende. Er is meer nodig.   Als advocaat probeer ik ondernemers en particulieren wegwijs te maken binnen de jungle van het recht. We hebben het onszelf met allerlei wet- en regelgeving niet gemakkelijk gemaakt. De kennis die ik opdoe als raadslid zet ik daarbij in en vice versa maak ik gebruik van mijn kennis van het recht als raadslid. Deze combinatie vraagt soms veel, maar het werkt voor mij perfect. 

Een jaar verder 

We zijn nu een jaar verder. De tijd is voorbijgevlogen. Met één zetel heb ik de afgelopen tijd geprobeerd ons geluid, het D66 geluid van Zeewolde, te laten horen en merken in de raadszaal en daarbuiten. Er wordt veel vergaderd, maar niet altijd ook echt iets gedaan. Mijn stijl is anders. Ik probeer tot de kern te komen. Soms werkt dat en soms niet. We hebben immers te maken met een conservatief ingesteld gemeentebestuur.  Voor de idealen van D66 Zeewolde is dan niet altijd plaats. De coalitiepartijen willen het liefst alles behouden zoals het is. Niet te veel uitbreiden, zelf er lekker bij zitten en het een ander niet gunnen. Als raadslid namens D66 Zeewolde probeer ik juist de samenwerking op te zoeken. Toch dingen bereiken. Achteroverleunen, niet veel doen of weinig zeggen en opgeven omdat wij in feite te maken hebben met een absolute meerderheid in de raad van Leefbaar Zeewolde (10 zetels van de 19), past niet bij wie ik als mens ben. Gelukkig merk ik ook dat ik, ondanks 1 zetel, echt dingen voor elkaar kan krijgen. Wat betreft onze jeugd en jongeren werk ik samen met de andere ‘jonge raadsleden’, van zowel de coalitie- als de oppositiepartijen. We voeren gezamenlijk gesprekken met en over de jongeren. Ons eerste initiatief was het in het leven roepen van een jeugd- en jongerenlintje geweest. We proberen meer dan dat te doen. Ook halen we steeds ideeën en verhalen op bij jongeren en toetsen we die aan het beleid van de gemeente Zeewolde. De jeugd en jongeren worden namelijk weleens vergeten door de gemeente. Op dit moment werken we aan het mogelijk maken van meer activiteiten voor jeugd en jongeren en willen we deze groep meer betrekken bij de politiek. De samenwerking met de andere ‘jonge raadsleden’ verloopt heel goed. Deze samenwerking zetten we voort.  Voor D66 Zeewolde stopt de democratie niet bij de verkiezingen. We willen dat onze inwoners ook daarna deel uit  blijven maken van de politiek. Onze inwoners moeten ook na de verkiezingen mee kunnen doen en hun ideeën kunnen delen met de gemeente. Om die reden maak ik deel uit van de door de raad ingestelde werkgroep ‘Participatie & Communicatie’. Onze eerste raadsvoorstellen voor een betere en laagdrempelige manier van inwonersparticipatie is aangenomen door de hele raad. Via deze werkgroep probeer ik onderdelen uit ons verkiezingsprogramma gerealiseerd te krijgen. Vernieuwing van de democratische processen bijvoorbeeld en het instellen van een programmamanager Nieuwe Democratie. Het lijkt ons als werkgroep te lukken om binnen de gemeente binnenkort een vacature open te stellen voor iemand die zich bezig kan houden met inwonersparticipatie en vernieuwing van de democratie (programmamanager Nieuwe Democratie). Ook heb ik voorstellen gedaan om de jeugd- en jongeren meer te betrekken bij de besluitvorming, hierbij heb ik bijvoorbeeld voorgesteld om de App ‘Gemeentepeiler’ te onderzoeken en in te voeren in Zeewolde. Via die manier kunnen we onze jeugd en jongeren op een laagdrempelige manier laten meedenken. Op dit moment wordt deze optie onderzocht door de gemeente. 

Samen met Sam Sterk in gesprek met jongeren. • Beeld: D66 Zeewolde

We gaan de komende drie jaar verder

Zeewolde kan een progressief en een sociaal-liberaal geluid niet missen. We moeten ons blijven laten horen en uitspreken. In de praktijk merk ik dat je ook met 1 zetel het verschil kan maken, al zijn dat soms kleine dingen. Met het juist realiseren van die kleine dingen merk ik dat we onze inwoners kunnen helpen. We mogen niet loslaten. Zeker niet nu de verkiezingen van het afgelopen jaar het karakter van een referendum hebben gehad met als hoofdonderwerp ‘Datacenter’. We moeten doorpakken. Ik doe dit niet alleen. Gelukkig word ik goed geholpen en ondersteund door onze fractieondersteuning. Ik ben onze fractieondersteuning en andere leden die op de achtergrond meedenken dan ook ontzettend dankbaar. Hierdoor kan ik mijn werk nog beter doen. De komende tijd komt er immers veel op ons af, denk vooral aan de woningbouw. Waar moeten nieuwe woningbouwlocaties komen? De coalitiepartijen willen richting Harderwijk bouwen. Dat vinden wij niet verstandig. We gaan het ook hebben over een multifunctioneel centrum. Wij zien als D66 Zeewolde toe of het college alle relevante partijen bij dit project betrekt, de vorige keren was dit namelijk niet gebeurd. We blijven ons hard maken voor een rechtvaardige samenleving in Zeewolde. Betaalbare huizen moet mogelijk zijn voor jongeren. Voor ouderen moeten woningen beschikbaar komen waar zij samen met anderen kunnen genieten van hun oude dag (denk aan Knarrenhof). Uiteraard blijven we ook toezien of het AZC inderdaad binnenkort open gaat zoals is beloofd. Taferelen die we voorbij hebben zien komen uit Ter Apel mag niet wederom plaatsvinden wat D66 Zeewolde betreft. Wij zijn voor humane en duurzame opvang voor mensen die de oorlog zijn ontvlucht.  Wil je ook helpen en mij ondersteunen? Laat het dan vooral weten. Alle hulp is welkom. Wil je met mij persoonlijk in gesprek of wil je meedenken over onderwerpen die in Zeewolde spelen? Laat het mij dan weten. Graag tot ziens.   Samee SaburFractievoorzitter D66 Zeewolde  Mei 2023     

The post Terugblik op een jaar raadslidmaatschap appeared first on D66 Zeewolde.

Algemene beschouwingen 3 november 2022

D66 D66 Zeewolde 07-11-2022 01:56

Betoog Samee Sabur bij Algemene Beschouwingen d.d. 3/11/2022

Lees hier de volledige bijdrage van onze fractie bij de algemene beschouwingen.

Samee Sabur - Beeld: D66 Zeewolde

Inleiding

Voorzitter, wat voor dorp willen wij zijn? Wat voor toekomst zien wij voor ons voor Zeewolde? Als er één ding is wat we de afgelopen jaren hebben geleerd is dat de wereld niet zo maakbaar is zoals we wellicht dachten. Corona, oorlog, inflatie, torenhoge energiekosten zijn als een lawine op ons afgekomen. Hieruit blijkt dat beheersen en controle hebben niet altijd kan. Wat wel kan is zorgen, dat je je als overheid en politiek flexibel opstelt, mogelijkheden voor maatwerk creëert, en handelt vanuit een visie en mensbeeld. Dat je het contact met de samenleving optimaliseert en vooral in een vroeg stadium mensen betrekt bij de belangrijke besluiten die in deze zaal genomen worden.

Betoog

We vinden allemaal dat participatie essentieel is. Praktisch bij elk besluit komt dat om de hoek kijken. Maar is het niet zo dat dit er in de regel op neer komt: ‘we horen wat u zegt maar doen het toch anders’. Is het niet zo dat we in de meeste gevallen input van de bewoners verwachten wanneer dure bureaus, ambtenaren en bestuurders al van alles hebben uitgezocht en het ‘point of no return’ feitelijk al bereikt is en de inwoner dus achteraan sluit? Verkeerde volgorde wat mij betreft. Onlangs hebben ons nog signalen bereikt; signalen met een uitermate cynische ondertoon, wanneer de inspraakavond over het AZC nu eindelijk komt. Dat moeten we niet willen, ‘practice what you preach’.Maar het belangrijkste signaal dat er iets mis is, waren wel de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. Ongeveer de helft van de stemgerechtigden heeft geen gebruik gemaakt van het democratisch recht om te stemmen. De oorzaken hiervan laten zich raden. Wij zijn daarom een voorstander van democratische vernieuwing of liever gezegd verrijking van onze lokale democratie. Meer tussentijdse directe invloed van de burger. In feite is het namelijk zo dat de inwoners alleen bij verkiezingen directe invloed hebben en vervolgens 4 jaar lang op afstand staan. Alle participatietrajecten ten spijt. Dat is niet meer van deze tijd. Inspraak en participatie door inwoners is niet altijd gekoppeld aan een duidelijk vervolg, doet veelal geen recht aan hun inbreng of aan de gewekte verwachtingen. Wij zijn dan ook blij dat in het coalitieakkoord sprake is van het inzetten van instrumenten als burgerberaden. Graag zouden wij daar nog ‘het burgeramendement’ aan willen toevoegen. Zodat de inwoner directe invloed krijgt op raadsvoorstellen waarover de raad beslist. We leven tegenwoordig ook in een digitale tijdperk. Wat hebben de meeste mensen binnen een afstand van 1 meter van zich? Juist, een mobiele telefoon, ‘een smartphone’. Er bestaan allerlei tools om de inwoners en vooral ook onze jongeren te laten meedenken c.q. meedoen. Een daarvan is bijvoorbeeld de app ‘Gemeentepeiler’. Met het inzetten van deze app kunnen inwoners razendsnel participeren en meepraten over onderwerpen die spelen in hun omgeving. Noem het ‘laagdrempelige burgerparticipatie voor eenieder’. Alhoewel ik de moties met betrekking tot participatievormen klaar heb liggen, kies ik ervoor deze vandaag niet in te dienen. Dat is een bewuste keuze. We hebben met z’n allen de werkgroep participatie opgericht. Daarin zal ik deze instrumenten verder onder de aandacht brengen. Met participatie gaan we dus samen verder aan de slag. Mocht het nodig zijn dan zal ik in de toekomst alsnog de moties inbrengen. Ik heb er vertrouwen in dat we met elkaar gaan uitkomen.Voorzitter, ik begon deze bijdrage met de vraag wat voor dorp wij willen zijn? Hoe kijken we naar de toekomst? Wat niet kan, in mijn optiek, is alles houden zoals het is. Pioniers hebben ons dorp met succes opgebouwd en zijn we veel dank verschuldigd maar de pioniersfase is voorbij en de wereld dendert voort. Inmiddels gaan we richting de 24.000 inwoners. Leefbaar Zeewolde is destijds opgericht om de groei tegen te houden. Is niet gelukt want er staat nu eenmaal geen hek om Zeewolde. Toch willen wij met z’n allen het dorpse karakter behouden, maar wat verstaan we onder het dorpse karakter? Dat is lastig te duiden. Willen we als Zeewolde meelopen met de tijd dan zullen we vooral moeten inzetten op ontwikkeling. Ons dorp vergrijst, jongeren trekken weg, de bereikbaarheid van ons dorp met het OV is een ramp. We willen allemaal dat Zeewolde gaat bruisen. Het eerlijke verhaal is dat dat niet kan zonder mensen. Wil je je voorzieningen op orde houden, dan heb je inwoners nodig! Verenigingen lopen leeg, Betere OV-verbinding kan niet, centrum bruist niet en plaatselijke ondernemers hebben daar last van, scholen lopen leeg (denk aan Oriënt). Waarom? Weinig inwoners. Tegelijkertijd willen we toch een leefbaar dorp. Dat kan niet. Ja, leefbaar voor een bepaald doelgroep misschien maar niet voor iedereen. Realiseer je wel dat deze doelgroep niet zonder jongeren en überhaupt niet zonder elkaar kan. Wil je de jongeren behouden in je dorp moet je je ontwikkelen waardoor het voorzieningenniveau op peil blijft. Dus bouwen en ophouden met ideeën als: het realiseren van ontmoetingsbossen. Wie gaan die bossen bezoeken? Jongeren niet in ieder geval. Huizen bouwen is de sleutel tot een beter en bruisend dorp. D66 wil af van het imago “Saai dorp”.    Om ons dorp door te laten ontwikkelen moeten we naar de opvatting van D66 intelligent omgaan met woningbouw. Woningen voor jongeren, onze ouderen goede huisvesting bezorgen, innovatieve oplossingen bedenken. Bouwen voor onze eigen inwoners maar zeker ook voor nieuwkomers. Goed voor de samenleving en goed voor de economie. Alle opties openhouden lijkt ons het beste uitgangspunt. Mensen moeten nu eenmaal wonen en wij hebben daar als Zeewolde een bijdrage aan te leveren. Met andere woorden. Wij zijn voor groei van Zeewolde. Dat geeft zoveel kansen wat betreft voorzieningen en openbaar vervoer.Het kan niet anders dan dat in deze algemene beschouwingen aandacht gegeven wordt aan wellicht een van de grootste thema’s in dit tijdsgewricht. We moeten van het gas af en verduurzaming is het motto. Er is voor dat doel een Transitievisie Warmte in deze raad vastgesteld. Hoewel ik begrip heb voor de omvang en complexiteit van deze transitie is het wel van belang om tempo te maken. Weliswaar is de deadline van het rijk 2050 maar het is natuurlijk niet verboden dat we dat in Zeewolde eerder voor elkaar hebben. Bewoners maken zich oprecht zorgen en hebben grote behoefte aan de stip op de horizon. Behalve de warmtetransitie is het verder verduurzamen van woningen een belangrijke opgave voor ons allemaal. Grote zorg is hoe we het voor elkaar krijgen dat we ook die bewoners helpen met een kleine portemonnee. Meer helpen dan het beschikbaar stellen van tochtstrip bij wijze van spreken. Wil je je woning verduurzamen, dan kost dat nu eenmaal geld. En ook hier is tempo vereist. Immers, de energieprijzen zullen blijvend op een hoger niveau komen te liggen. Intensieve samenwerking met Woonpalet en inwoners is hierin een vereiste.Om ‘het samen zijn’ in de bevolking te bevorderen is het noodzakelijk te gaan voor een multifunctioneel centrum waar bewoners samen kunnen komen, bijeenkomsten beleggen, waar verenigingen onderdak vinden (liefst 30 verenigingen hebben huisvestingsproblemen), waar culturele activiteiten kunnen plaatsvinden, waar de bibliotheekfunctie een plek krijgt. In dat licht maken we ons zorgen om de plannen voor de verbouw van de Meermin. We moeten voorkomen dat het hier alleen gaat om de stenen en uitkomen bij kansloze compromissen wat betreft ruimtegebruik. De roep om een multifunctioneel centrum bereikt ons immers regelmatig. Wij zien een multifunctioneel centrum dan ook als een basisbehoefte voor Zeewolde en wat een essentiële bijdrage kan leveren aan de cohesie in onze samenleving. Maar ook hier geldt weer goed in overleg treden met de uiteindelijke gebruikers. Het is niet wat wij willen maar wat zij willen, nodig hebben en wat werkt. Daar moeten we eerst achter zien te komen.Graag wil ik het met u nog even hebben over onze jongeren. De jonge raadsleden hebben een traject gestart om beter en meer te begrijpen wat de jongeren bezighoudt, we hebben de ambitie om jongeren uit te dagen zich te interesseren in de politiek. Het gaat immers ook over hen. Jongeren maken zich zorgen om hun toekomst. Zo zijn zij onzeker over goed onderwijs, werk, een betaalbaar huis, hun gezondheid en gelijke kansen. Jongeren zijn veerkrachtig en bereid om hun verantwoordelijkheid te nemen, maar dan moeten zij deze verantwoordelijkheid wel krijgen. Voor een toekomst met perspectief is het belangrijk dat jongeren een stem krijgen in het politieke debat en dat zij kunnen meewerken aan beleid, ook op de lange termijn. Om jongeren deze ruimte te geven moeten de politiek, beleidsmakers en de samenleving, hen actief betrekken, hun inbreng serieus nemen en vooral daarnaar handelen. Daarnaast is het belangrijk om gebruik te maken van de kennis van ervaringsdeskundige jongeren, want zo kan een duurzaam en inclusief beleid worden ontwikkeld.In aanloop naar de verkiezingen hebben wij, D66, een gesprek gehad met de scholierenraad (nu jongerenraad geheten). Ik citeer een van de deelnemende jongeren: ‘ik heb het idee dat er wel naar ons geluisterd wordt maar dat we niet zo serieus genomen worden’. Einde citaat. Een signaal dat we serieus moeten nemen. De jongerenraad en de jeugdraad zijn immers niet voor de bühne of de foto. De jeugdraad vraagt in haar verkiezingsprogramma om meer veiligheid, meer zebrapaden bij scholen, meer verlichting op de dijken en skatepark, gratis zelfverdedigingslessen en nog een aantal wensen. Graag zouden we van het college willen weten wat het college concreet met deze aanbevelingen gedaan heeft of nog van plan is te doen. Ook hier geldt weer vooral betekenisvolle participatie. Voorzitter, ik wil het ook nog hebben over onze houding ten opzichte van de asielzoekersproblematiek. Op onze artikel 36 vragen of het college passief dan wel actief wil meewerken aan oplossingen heb ik moeten vaststellen dat het college de bal neergelegd heeft bij het COA en andere externe partijen en verder afwacht. Daarnaast een bak aan voorwaarden neergelegd. Dat is passief en niet uit te leggen aan de wanhopige mensen in Ter Apel, aan de kinderen die geen onderdak hebben en op stoelen slapen. We weten allemaal dat daar sprake is van een situatie die we in een beschaafde wereld niet moeten willen en mogen accepteren. En vooral op korte termijn actie is vereist. Ook de rechter heeft nadrukkelijk een streep getrokken. Gemeentes als Dronten, Ermelo, Velsen, Horst aan de Maas verzinnen creatieve oplossingen om te hulp te schieten. Het kan er bij mij niet in dat we in Zeewolde, met zoveel ruimte en denkkracht niet snel noodhulp zouden kunnen bieden. Waar een wil is, is een weg is een oud gezegde. Ik roep daarom het college op een actievere rol hierin te spelen. En dan een opmerking die ik toch wil maken. De motie met betrekking tot het formatieproces is onlangs aangenomen. Dat proces is namelijk echt slecht verlopen en beloftes zijn niet nagekomen. De formateur was in dienst van slechts 2 partijen en heeft daar bijna alle gesprekken mee gevoerd. Slechte zaak. De fractie van D66 is dan ook blij dat de motie om het formatieproces anders in te richten – los van de wijze waarop –  is aangenomen. De uitwerking ervan zien we later.

Slotwoord

Maar laat ik vooral op een positieve wijze eindigen. Zeewolde is een mooi en bijzonder dorp met inwoners die hier graag wonen. Hoewel we een gemeenteraad hebben waar sprake is van een disbalans, waar frustraties voelbaar zijn, heb ik goede hoop dat we in staat zijn echt naar elkaar te luisteren, elkaar te vertrouwen en voor de inwoners en de toekomst van Zeewolde het juiste te doen. Een vooruitstrevend dorp, onderdeel van een grotere wereld en verantwoordelijkheid nemend. Maar ook waar men elkaar nog groet op straat, waar we naar elkaar omkijken en waar we onze omgeving koesteren.Ook de nieuwe democratie is goed op weg. Zo hebben we vooral veel nieuwe jonge raadsleden. Eindelijk verjonging en hopelijk inspiratie voor onze jonge inwoners en ouderen. We werken met elkaar in verschillende werkroepen om samen uit te zoeken hoe we het beste kunnen vergaderen en hoe we het beste onze inwoners (meer en beter) kunnen laten meedoen met wat wij aan het doen en besluiten zijn. Laten we aan de slag gaan.

The post Algemene beschouwingen 3 november 2022 appeared first on D66 Zeewolde.

Bijeenkomst sociaal-liberalisme in lokaal perspectief.

D66 D66 Zeewolde 04-10-2022 14:42

Het sociaal-liberalisme

Op 24 september 2022 is een groepje enthousiaste leden in The Lux aan de slag gegaan met de vraag wat is sociaal-liberalisme en hoe vertaalt zich dat naar de lokale politiek.

Allereerst hebben we ons bezig gehouden met politiek in zijn algemeenheid. Waarbij we twee aspecten hebben onderscheiden. Namelijk ideologisch gedreven politiek tegenover technocratisch gedreven politiek. Bij het laatste wordt de politieke besluitvorming bepaald door onderzoek en wetenschap. De besluitvorming wordt gedepolitiseerd en de politiek wordt uitbesteed. De rol van het RIVM en het OMT is een goed voorbeeld hiervan. Bij ideologisch gedreven politiek staan waarden en opvattingen centraal. Staat een maatschappijvisie of mensbeeld centraal. Beide richtingen hebben voor- en nadelen. Vervolgens hebben we ons verdiept in de verschillende politieke families zoals conservatief-liberaal (VVD) sociaal-liberaal (D66), sociaal-democratisch (Actief Zeewolde?), rechts-populistisch (Leefbaar Zeewolde), christen-democratisch (Christen Unie, CDA). Vervolgens gesproken over de kernwaarden van het liberalisme  en vervolgens toegespitst op het sociaal-liberalisme. Waarbij we vier kernwaarden hebben gedefinieerd en daarmee ook onderscheidend ten opzichte van klassiek liberalisme. Positief vrijheidsbegrip (vrijheid vereist actie); Radicale kansengelijkheid (gelijke middelen en mogelijkheden om het leven naar wens te kunnen leiden); Democratisering van de samenleving (gelijke participatie en collectief zelfbestuur) en Hervormingsgezind (meebewegen met maatschappelijke verandering). Na bovenstaande vastgesteld te hebben, is er dieper ingegaan op de geschiedenis van het sociaal-liberalisme. Het kinderwetje van Van Houten, 1874 (afschaffing kinderarbeid); het kabinet der sociale rechtvaardigheid, 1897 (Gezondheidswet, werknemersverzekering, leerplicht, kinderbescherming, woonbeleid);  Vrijzinnig Democratische Bond, 1901-1946 (Algemeen Kiesrecht, kansengelijkheid, referendum); oprichting D66, 1966Tenslotte zijn we ingegaan op de grote vragen van onze tijd: Individualisme en polarisatie? Vrije markt en (kansen)ongelijkheid? Politieke participatie en de ‘afhakers’? Geloof in vooruitgang en ‘grenzen aan de groei’? Investeren in de ‘winnaars’ of inzetten voor de ‘verliezers’? Ko van der Velpenafelingsvoorzitter

The post Bijeenkomst sociaal-liberalisme in lokaal perspectief. appeared first on D66 Zeewolde.

Zeewolde verdient een moderne democratie.

D66 D66 Zeewolde 01-10-2022 14:37

Zeewolde verdient een moderne democratie.

Al ruim vijftig jaar strijd D66 voor vernieuwing van de democratie en herbezinning op het politieke systeem. Voor meer directe invloed van de burger op de besluitvorming, voor een rechtstreeks gekozen minister-president, voor een rechtstreeks gekozen burgemeester, voor een burgeramendement of correctief referendum, voor burgerfora of burgerberaden. Of zoals Hans van Mierlo ooit zei: ‘ de kanalen naar de macht moeten open’. 

Beeld: Mr online

In aanloop naar de verkiezingen van maart 2022 stelde de Lokale Omroep Zeewolde de vraag hoe de verschillende politieke partijen een antwoord hebben op de vragen: Hoe gaat u ervoor zorgen dat de bevolking bij grote beleidsvoornemens in een vroegtijdig stadium en in het verdere verloop van het proces volledig worden geïnformeerd? Of…Op welke wijze wilt u borgen dat de zienswijze van de bevolking wordt meegewogen in de besluitvorming?Alle politieke partijen onderkenden en onderkennen het belang van inbreng of participatie van de bevolking bij gemeentelijke besluiten. Maar concreet werd het , behalve bij D66, nergens. Alle partijen putten zich uit in het uitspreken van de ambitie vooral naar de bevolking te luisteren. Raad op Straat, een in essentie prima initiatief van Leefbaar Zeewolde, is niet meer actief. Burgerpanel, een digitale peiling, is een instrument dat regelmatig ingezet wordt. Je moet je daar wel actief voor aanmelden, de weg weten in de digitale wereld, even zoeken hoe je dat moet doen en hoe je de resultaten in kunt zien. Waardevol instrument maar heeft eerder het karakter van een random onderzoek dan echte participatie. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen was de opkomst historisch laag. Volgens onderzoek van IPSOS waren de oorzaken: geen vertrouwen, geen interesse, voelt zich niet vertegenwoordigd, acht stemmen zinloos of (de grootste groep) heeft geen idee wat men moet stemmen. Signalen die aangeven dat we indringend na moeten denken over het functioneren van onze (lokale) democratie. Ook in Zeewolde. Er moet iets veranderen. Het is immers niet meer van deze tijd dat inwoners in feite eenmaal in de vier jaar directe invloed op beleid hebben met het kiezen van de volksvertegenwoordigers en dan in feite vier jaar lang op afstand worden gezet. Vaak worden participatietrajecten, wat iets anders is dan directe invloed, ingezet wanneer onderzoekbureau’s, ambtenaren en wethouders al van alles onderzocht hebben. De burger achter aan sluit. Meestal is het ‘point of no return’ dan al bereikt. Het gaat dan vooral om draagvlak creëren.  David van Reybrouck formuleerde dat in 2013 als volgt. “Vaak ontlenen politici hun ideeën over draagvlak (of het gebrek daaraan) aan inspraakavonden, zienswijzen, sociale media en soms ook opiniepeilingen. De eerste drie zorgen ervoor dat politici niet een dwarsdoorsnede van de samenleving horen, maar vooral ‘boze burgers’, belanghebbenden en politiekjunkies. Peilingen worden soms wel gehouden onder een representatieve groep, maar zonder dat de ondervraagden zich goed kunnen informeren over een onderwerp of er met anderen over van gedachten kunnen wisselen. Het resultaat is een ongeïnformeerde momentopname”.Het is daarom meer dan ooit noodzakelijk om kritisch naar onze lokale democratische systemen te kijken en deze te vernieuwen of beter gezegd te verrijken.

Programmamanager Nieuwe Democratie

Radicale vernieuwing van de lokale democratie is niet eenvoudig. Het vereist denken buiten de systemen om, een groot reflecterend en kritisch vermogen van politici, durf, creativiteit en commitment. Schuw het experiment niet. D66 Zeewolde pleit daarom voor het aanstellen van een Programmanager Nieuwe Democratie. Deze functionaris dient dan de motor te zijn voor deze vernieuwing, het gesprek aan te gaan, het debat vorm te geven en met voorstellen te komen. Op gemeentelijk niveau en op wijkniveau.

Burgerberaad

Een Burgerberaad is een instrument dat past in een nieuwe democratie. Ofwel ‘loting als tweede been van de representatieve democratie’. Het is een vorm van ‘deliberatieve democratie’, democratie gebaseerd op overleg en besluitvorming tussen burgers.   De deelnemers aan een burgerberaad vormen een dwarsdoorsnede van de samenleving, dus er zitten ongeveer evenveel vrouwen in als mannen, de leeftijdsopbouw en culturele diversiteit weerspiegelen die van de samenleving, er zitten veel mensen in met een praktische opleiding, wat minder met een universitaire opleiding, en ze komen uit het dorp. Het vervangt de gemeenteraad niet maar dient als aanvulling. Belangrijk is dat van te voren de vraagstelling en probleemstelling van de gemeenteraad goed is overdacht en concreet aangegeven wordt wat er met de uitkomsten gedaan wordt. Deelname is vrijwillig en er staat een vergoeding voor de deelnemers tegenover. Een Burgerberaad kan zelf deskundigen of sprekers inhuren. Het krijgt daar budget voor. Het verschil met een referendum is dat bij een referendum de vragen alleen met ja of nee beantwoord kunnen worden en dus polariserend werkt. Het verschil met een inspraakavond is dat deze vaak aan het eind van een proces plaats gaat vinden. Het is daarom essentieel dat een Burgerberaad aan het begin van een proces wordt ingezet. Zie voor meer informatie https://bureauburgerberaad.nl/

Burgeramendement

Mensen voelen zich soms zo betrokken bij een bepaald onderwerp dat zij volksvertegenwoordigers rechtstreeks benaderen met hun ideeën. Bijvoorbeeld door het gesprek aan te gaan, een petitie in te dienen of gebruik te maken van het inspreekrecht bij een gemeenteraad. Toch is dat niet altijd voldoende: de inspraak is niet altijd gekoppeld aan een duidelijk vervolg of het geeft niet de ruimte voor de gewenste nuance. Dat geldt ook voor het referendum, waarbij mensen alleen maar ja of nee kunnen zeggen. Het recht op (burger)amendement geeft elke inwoner de kans om inhoudelijk betrokken te raken en zijn/haar invloed uit te oefenen. Een burgeramendement kan worden ingediend als een aantal mensen gelijk aan 5% van de kiesdeler zijn handtekening zet onder het amendement. Zo heeft het burgeramendement democratische legitimiteit maar blijft het ook uitvoerbaar om in korte tijd het aantal handtekeningen te behalen. Een burgeramendement kan alleen ingediend worden op een raadsvoorstel dat (binnenkort) behandeld wordt in de gemeenteraad en daarmee geschikt is voor een amendement. Het recht op burgeramendement vergroot de betrokkenheid bij de besluitvorming. Het is een versterking van de representatieve democratie, zonder dat het de helderheid van de besluitvorming aantast. De raad houdt de democratische bevoegdheid om een besluit te nemen, maar per voorstel hebben inwoners een serieuze kans om invloed uit te oefenen op thema’s die zij belangrijk vinden. Een wijzigingsvoorstel dat via deze weg bij de volksvertegenwoordiging behandeld moet worden heeft gewicht en is duidelijk ingebed bij een bestaand politiek proces. Daarmee wordt beter gebruik gemaakt van de expertise die het dorp aanwezig is en geeft het inwoners een instrument om de raad een duidelijke uitspraak te doen over een door hen gekozen onderdeel van een raadsvoorstel. 

Mocht je mee willen denken over vernieuwing van de democratie in Zeewolde, schroom dan niet met ons contact op te nemen. Ko van der VelpenVoorzitter D66 Zeewolde

The post Zeewolde verdient een moderne democratie. appeared first on D66 Zeewolde.

Commissie 15 september 2022 over warmtetransitie en veiligheid.

D66 D66 Zeewolde 18-09-2022 13:31

Wat vinden wij van de gemeentelijke nota’s warmtetransitie en integrale veiligheid.

Samee Sabur - Raadslid • Beeld: Robin van Maanen

Bijdrage van Samee Sabur, fractie, over de onderwerpen Warmtetransvisie en Veiligheid tijdens de commissievergadering van 15 september 2022.

Transitievisie warmte

Complimenten voor het uitgebreide en gedetailleerde inzicht in processen en mogelijkheden en onmogelijkheden ten aanzien van de warmte transitie.De inwoners vragen echter om de stip op de horizon. Men is ongerust over wat moet ik nu doen. Mijn ketel is aan vervanging toe. Er zijn als particulier vele mogelijkheden om van het gas af te komen. De stijgende energiekosten maken dat deze transitie meer dan ooit urgent is geworden. Welke afwegingen moeten worden gemaakt gelet op effectiviteit en kosten? Wanneer je dan een adviesbureau in gaat schakelen om advies, is de eerste vraag die gesteld wordt: wat is het beleid van de gemeente? Daar geeft deze nota nog geen duidelijk en begrijpelijk antwoord op, hoewel we begrijpen dat dit een complex proces is, zo ‘n nota als het onderhavige is immers nooit af, de ontwikkelingen gaan razendsnel. We vinden het echter wel zorgelijk dat Zeewolde niet uitblinkt door snelheid wat betreft deze transitie. Het heeft al lang geduurd. Tempo is te laag.In de nota wordt veelvuldig gesproken over samenspraak met en inspraak van de inwoners. Dat juichen wij toe, alleen hoop ik dat dit niet gebeurt in de vorm van inspraak c.q. informatieavonden zoals voor de zomervakantie in The Lux heeft plaats gevonden. We hadden daar immers een zaal met ongeveer 80 gemotiveerde belangstellenden met hoofdzakelijk grijze haren. De afstand tussen overheid en bevolking was indringend voelbaar.Je kan dan moeilijk spreken van een doorsnee van de bevolking. Hoe voorkom je dat belangengroepen, ontevreden burgers, dominante groeperingen de overhand krijgen. In de nota wordt dan ook terecht gesproken over instrumenten als burgerberaad, burgerpanel of burgerfora. Alleen waarom pas in 2024, zoals in de planning staat. Dit moet naar voren. Wij willen een heldere uitwerking van een democratisch proces wat betreft deze zo belangrijke transitie. Dat willen de inwoners. Ga daar alsjeblieft mee aan de slag en voorkom dat inwoners te laat in het proces aansluiten. Mij is in ieder geval niet duidelijk hoe, wanneer en welke concrete vorm inbreng van de inwoner noodzakelijk is.Tot slot het volgde. Het document Transitievisie Warmte bestaat uit 72 pagina’s. Het is een lijvig document. Ik begrijp dat er een samenvatting komt. Een “Publiekssamenvatting”. Hiervan zou een conceptversie toegevoegd zijn bij de stukken. Ik hem heb niet gevonden. Ik zou willen zeggen wacht hier overigens ook niet te lang mee en deel de samenvatting met de daarin belangrijke punten met de inwoners, zodat zij zich kunnen voorbereiden op wat komen gaat.

Nota integraal veiligheidsbeleid

Veiligheid is een elementaire basisbehoefte van mensen. Zonder veiligheid kun je niet verder en kom je niet verder. Gezien mijn achtergrond weet ik daar alles van. Maar daar zal ik jullie vanavond niet mee vermoeien.“Een ieder heeft recht op vrijheid en veiligheid van zijn persoon. Niemand mag [behoudens de wet] van zijn vrijheid worden ontnomen”, aldus eerste lid, van artikel 5 van het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit verdrag werkt rechtstreeks door in Nederland. Wij hebben ook onze Grondwet, die geeft ons ook allerlei vormen van bescherming. Dat is een groot goed.Mensen verlaten huis en haard op zoek naar veiligheid voor zichzelf en hun kinderen. De voorbeelden zien we dicht bij huis in Ter Apel. Ambtsdragers en politici worden geïntimideerd en bedreigd. Ook in Zeewolde hebben we daar het een en ander van gezien bij het dossier ‘datacenter’.Je afkomst, je huidskleur of seksuele geaardheid hebben niet zelden tot gevolg dat je je niet veilig voelt. Vele jeugdigen en jongeren verkeren in een onveilige thuissituatie. Ook de ‘me too’ beweging gaat immers over veiligheid. En dan hebben we het nog niet over criminele activiteiten. In de digitale wereld en de fysieke wereld.Het zorgen voor veiligheid is dus zoals de voorliggende nota terecht aangeeft niet alleen een opgave voor de overheid maar vooral een opgave voor de samenleving als geheel. Waarbij wel de overheid een voorbeeldrol dient te vervullen. De bewoners in Zeewolde moeten zich veilig voelen: op straat en achter de voordeur. Onze jeugd moet in veiligheid kunnen opgroeien en kwetsbaren dienen beschermd te worden. Wij zijn dan ook verheugd dat de visie van het college op veiligheid een integrale visie betreft. In de uitvoering doen we dat dan zoals we in Nederland gewend zijn te doen met organisaties optuigen die elk een stukje voor hun rekening nemen. Politie, Boa’s, Openbaar Ministerie, Bureau Regionale Veiligheidsstrategie Midden Nederland, Regionaal Informatie en Expertise Centrum, het Zorg en Veiligheidshuis Flevoland, Rechtbank Midden-Nederland, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidsregio Flevoland, ondernemers, inwoners, Straathoekwerk, Jongerenwerk, Woningcorporaties, Onderwijs, Halt, maatschappelijk werk, verslavingszorg, GGZ, schuldhulpverlening, jeugdhulp en andere welzijnsorganisaties als (sport)verenigingen en kerken (ook heel belangrijk). Enerzijds geeft deze (onvolledige) lijst van organisaties en instanties genoemd in de nota aan dat veiligheid breed en integraal benaderd wordt maar de vraag rijst dan onmiddellijk: hoe zorgen we er voor dat al deze organisaties en personen niet langs elkaar heen werken of problemen over de schutting gooien. Immers het bestrijden van (het gevoel van) onveiligheid dientadequaat, daadkrachtig en effectief bestreden te worden. Jongeren en volwassenen die dreigen af te glijden dienen dan ook snel en goed geholpen te worden.In de nota is een hoofdstuk gewijd aan de jeugd waarin de subcategorieën: “overlast door jeugd’ en “problematische jeugdgroepen” onderscheiden worden. Er wordt gesteld dat jongeren vaak op straat zijn te vinden. Het is echter wel zo dat de jongere in de meeste gevallen gewoon thuis zit of op school. Dat betekent dat we erg moeten oppassen om stigmatiserend te werken richting onze jeugd en jongeren als totale groep. Een stigmatisering van deze groep die wel vaker de kop opsteekt. Aan de beleidsmakers geef ik mee om daar extra alert op te zijn.Wij zijn er een voorstander van om vooral in te zetten op preventie. Ik neem aan dat deze nota nog verder concreet uitgewerkt gaat worden. Daarbij wil ik het volgende opmerken. Wij hebben 6 september jl. gesproken met enkele organisaties en mensen, “de belevingswereld van de jongeren” zo zijn wij de avond gaan noemen. Probeer deze partijen bij die uitwerking actief te betrekken en vooral bij elkaar te brengen. Laat ze meer en echt samenwerken. Stimuleer dat. Dat gebeurt vooralsnog veel te weinig. Desnoods zet je er een coördinator op. Die deze groepen/mensen bij elkaar brengt. Dat is enorm waardevol en je zult als gemeenschap er uiteindelijk de vruchten van plukken. Koester deze mensen/organisaties die wij in ons dorp al hebben. Wat de fractie van D66 Zeewolde betreft wordt “koppen-bij-elkaar-steken” prioriteit nummer 1.

The post Commissie 15 september 2022 over warmtetransitie en veiligheid. appeared first on D66 Zeewolde.

Betoog Samee op 27 juni 2022 n.a.v. coalitie akkoord.

D66 D66 Zeewolde 28-06-2022 08:50

Reactie van Samee Sabur op coalitie akkoord.

Samee Sabur - Raadslid • Beeld: Robin van Maanen

Het coalitie akkoord van Leefbaar Zeewolde en Christen Unie kritisch maar welwillend beschouwd. Lees hieronder het betoog dat Samee hield op de raadsvergadering van 27 juni 2022.

Het formatieproces

Alle politieke partijen in de gemeenteraad hebben vastgesteld dat het noodzakelijk is de huidige bestuurscultuur te verbeteren en onderling vertrouwen te herstellen. De eerste signalen geven echter aan dat de coalitiepartijen dit niet zien als een randvoorwaarde voor een goed functionerende gemeenteraad. Nadat de delegatie van D66 een eerste gesprek met de informateur heeft gehad en het rapport is uitgebracht, bleef het stil. Geen enkel contact, geen enkele transparantie wat betreft het formatieproces. Terwijl wij aan de informateur duidelijk hebben aangegeven bereid te zijn om mee te denken en te praten, ondanks dat wij ons realiseren dat wij geen deel zullen uitmaken van een coalitie. Ik heb tijdens mijn eerste en enige gesprek persoonlijk aan dhr. Roerig gevraagd of hij in zijn hoedanigheid als informateur werkzaam was voor twee partijen of voor de hele gemeenteraad. Zijn antwoord: voor de hele gemeenteraad. Helaas, heb ik daar niks van gemerkt. Om deze manier van handelen in de toekomst te voorkomen, (gaat) heeft D66 de motie om dit proces anders en beter in te richten mede ingediend/zal mede indienen. Want hoe het nu is gegaan, dat moeten we niet willen. En dat wil D66 ook niet.  

Bestuurscultuur en democratisch proces

Wij vinden dat de samenstelling van het college ook niet echt bijdraagt aan het herstel van vertrouwen. Het is algemeen bekend dat cultuurverandering niet gaat werken wanneer dragers van een oude bestuurscultuur weer op prominente posities terechtkomen. Het zou LZ en CU gesierd hebben een jonger, fris en divers college samengesteld te hebben. Nu bestaat het uit personen die volledig voortkomen uit deze slechte bestuurscultuur waaronder een wethouder die nota bene nog niet zo lang geleden door de vorige gemeenteraad is ontslagen. Ook CU heeft dit ontslag overigens gesteund. D66 vindt hier inderdaad wat van! Een gemist reflectiemoment en daarnaast een gemiste kans tot het vernieuwen van de bestuurscultuur.Wanneer het de coalitiepartijen ernst is om de gehele raad te betrekken bij de besluitvorming zoals ook in de presentatie van het coalitieakkoord herhaaldelijk is benadrukt, dan is het zaak om met name voor de kleinere partijen meer armslag te realiseren wat betreft ondersteuning. Het weer instellen van burgerraadsleden zou een bijdrage kunnen leveren. Ook hier wordt weinig van gemerkt in het coalitieakkoord. Het proces rond de besluitvorming rond het datacenter en met name de lage opkomst bij de laatste verkiezingen hebben weer eens aangetoond dat de afstand tussen overheid en burger wellicht nog nooit zo groot is geweest. Het zal dan ook niet verbazen dat D66 als democratische partij verheugd is te lezen dat de nieuwe coalitie de ambitie heeft de burger nadrukkelijk op te zoeken. Het een en ander is echter wel heel erg vrijblijvend geformuleerd. Meer radicale aanpassingen aan ons lokaal democratisch systeem zijn noodzakelijk om de democratische vernieuwing te bewerkstelligen en zo het vertrouwen van de burger te vergroten. Het gaat niet alleen om luisteren wat er leeft maar vooral om meer directe invloed. Alweer een gemiste kans om hier daadwerkelijk werk van te maken. Bovendien spreekt het coalitieakkoord van tegenstrijdigheden, aan de ene kant wil men de burger bij een zo vroeg mogelijk stadium betrekken bij besluitvorming terwijl aan de andere kant belangrijke besluiten reeds zijn genomen (zonder inwoners hierbij te betrekken). In G gebied zal men niet bouwen. Gebouwd zal hoe dan ook worden in de A-gebieden. Bijzonder. Titel van het coalitieakkoord luidt als volgt: Voor Zeewolde, met Zeewolde. Het programma is inderdaad VOOR Zeewolde geschreven, maar zeker niet MET Zeewolde. 

Inhoudelijk

Wat ook tegenstrijdig is, is dat de keuze is gevallen op bouwlocaties A en A+, maar aan de andere kant wil men ook een levendig centrum. Je krijgt geen levendig centrum als je ver van het drop bouwt, om het dorp heen bouwt. Tot verbazing en verbijstering heb ik vast moeten stellen dat er geen woord in het akkoord staat over onderwijs. Een zeer ernstige tekortkoming in het coalitie akkoord wat D66 betreft. Onderwijs is per slot van rekening essentieel voor de kwaliteit van onze (toekomstige) samenleving. Geen woord over ambities op het terrein van voortgezet onderwijs, MBO, bedrijfsscholen. Geen woord over ambities om verbeteringen door te voeren in het faciliteren van het onderwijs. Geen visie, helemaal niks. Dus daar zal niet veel veranderen. Geen woord over digitalisering. Er is zelfs geen portefeuille voor. Terwijl we leven in een digitale samenleving en ons dagelijks leven wordt bepaald door digitalisering. Nog een belangrijke gemiste kans.Verheugd is D66 dat de coalitiepartijen naar het schijnt ambities hebben op het terrein van kunst en cultuur en een steunpunt Cultuur willen realiseren. Wij gaan er vanuit dat de cultuurmakelaar gecontinueerd wordt en beter gefaciliteerd dan de afgelopen jaren het geval is geweest. In de debatten met de jeugdraad is gebleken dat de jeugd zich zeer ernstig zorgen maakt over de (verkeers)veiligheid. Hoewel in het coalitieakkoord summier aandacht wordt besteed aan dit onderwerp, is het weer een gemiste kans om hier daadwerkelijk maatregelen voor te ontwerpen. Een veel gehoord signaal in de samenleving is dat er niks te doen is voor de jongeren. Deze zijn veelal aangewezen op omliggende plaatsen. Het is ook hier weer een gemiste kans om op dit belangrijk signaal in te spelen en te werken aan meer en betere voorzieningen voor de jeugd. Onze jeugd en jongeren bepalen immers straks het gezicht van het dorp. Wat betreft de warmte transitie heeft de burger veel zorgen. Moet ik mijn ketel nu vervangen of wachten? Gaan we voor waterstof of gaan we het anders oplossen? Vragen die de burger nadrukkelijk bezighouden. Het is teleurstellend te moeten vaststellen dat hier nauwelijks aandacht aan wordt besteed. Hoe bijvoorbeeld dat proces ingestoken wordt. Het zou een goede zaak zijn wanneer het college hier nadrukkelijk directe invloed van de burger op organiseert. En het niet laat bij dure bureaus die dan weer nietszeggende informatieavonden gaan beleggen zonder dat duidelijk is wat de burger nu echt wil. Het instrument van Burgerberaad zou hier heel goed ingezet kunnen worden. Verduurzaming van woningen in Polderwijk is wettelijk. Dus wat gaan de coalitiepartijen extra doen? En durven de coalitiepartijen Ennatuurlijk los te laten als het nog duurzamer kan?Hoe gaan de coalitiepartijen Ennatuurlijk/het biogas station van het gas afhalen? Wat zijn nou de concrete plannen? Of komen die nog?Het enige echte concrete hoofdstuk gaat over wonen. Opvallend is dat de rol van de burger hier min of meer is gereduceerd tot meebeslissen op wijkniveau. D66 mist de nodige creativiteit bij dit onderwerp. Hoewel iedereen het er over eens is dat het dorpse karakter, wat dat ook moge zijn,  behouden dient te blijven, geven de woonambities redenen tot zorgen. Wanneer men alleen bouwt voor de eigen inwoners en dan wellicht ternauwernood de doorstroming kan opvangen zal het dorp gaan vergrijzen met een effect voor het voorzieningenniveau. Nieuwe bewoners zullen nauwelijks terecht kunnen in Zeewolde en voor jongeren zijn de woonmogelijkheden zeer beperkt. Gevolg is dat jongeren weg zullen trekken, ontwikkelingen zullen stagneren en over 10 jaar hebben we een saai dorp. Ik begrijp uit het coalitieakkoord dat men het e.e.a. wil opzetten, dingen die al lopen. -zelfbewoningsplicht -erfgoed bescherming-inclusiepanel (beleid loopt al)En hoe zit dat met jeugdoverlast? Daar wordt iets over gezegd. Daar hebben we echter reeds bestaand beleid voor en de gemeente Zeewolde wil al met een speciaal actieplan rust onder jongeren terugbrengen. Het is mij niet duidelijk welk nieuwe aanvulling hierop komt?Kortom, ik zie geen nieuwe dingen? We gaan vooral op de oude voet verder en bestaande of reeds lopende zaken worden benoemd/benadrukt.  Wat betreft eenzaamheid is het coalitieakkoord gericht op ouderen, maar hoe zit het met de jongeren, daar zien we ook groei van eenzaamheid. En heel goed dat het Basement in ieder geval open blijft.Ik had meer ambitie verwacht ten aanzien van vrijwilligers, aangezien we op alle fronten zien dat zaken niet meer plaatsvinden of lastig worden vanwege gebrek aan vrijwilligers. Als cement van de samenleving had ik t.a.v. deze groep meer ambitie verwacht.  Wat betreft G-gebied. Dat ziet D66 echt anders. Daar ga ik nu hier niet over bakkeleien. Fijn dat de coalitiepartijen zich te willen gaan inzetten om de bereikbaarheid van het dorp te vergroten. Deze bereikbaarheid is immers bij zeer veel bewoners een grote reden tot zorg en ergernis. Met het openbaar vervoer naar bijvoorbeeld het ziekenhuis is een hele onderneming.Wat gaan we doen met vluchtelingen? Niet alleen uit Oekraïne maar ook uit andere landen? Daarover is een algemeen paragraaf opgenomen in het coalitieprogramma. Ik had graag iets meer willen gezien. En hoe zit het met de menselijke maat die vooral in deze tijden terug moet in de uitvoering? Niks over te vinden in het coalitieprogramma.

Conclusie

En dan toch nog even weer het volgende:Het streven naar een nieuwe bestuursstructuur en/of -cultuur is niet iets wat van de ene dag op de andere geregeld is. Wat D66 betreft gaan we zo snel mogelijk een programmamanager Nieuwe Democratie benoemen. Ook het instellen van een werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing ter Verbetering van het Democratische Proces helpt ons onze eigen democratische systemen beter in te richten. Niet alleen helpt het ons als raad, maar ook onze inwoners gaan er op vooruit. De details van deze instrumenten staan uitvoerig in ons VP. Als we nou betrokken waren bij het proces, hadden we dit kunnen toelichten en hadden we met elkaar van ideeën kunnen wisselen. Daar heeft zowel de informateur, LZ als CU helaas niet voor gekozen. Als we het over kroonjuwelen hebben, dan zijn dit de onze. Volgens mij zouden we van LZ de kans krijgen die op te nemen in het coalitieakkoord? Daar is men later kennelijk op teruggekomen. Een op eerste gezicht uitgestoken hand, is weer ingetrokken. Niet echt volwassen om het dorp en ons als partij op deze manier te misleiden. De informateur had hier ook een taak in. Die heeft helaas steken laten vallen.Een volwassen toekomst voor een jong dorp, staat op de voorpagina van het coalitieakkoord. Ik hoop vooral dat we op een volwassen manier met elkaar omgaan de komende 4 jaar. Ik hoop dat we inderdaad VOOR en MET Zeewolde aan de slag gaan. Laten we alsjeblieft lessen trekken uit het verleden en het goede doen. Dat hebben we tot nu toe niet gedaan. Ik werk graag de komende tijd aan vertrouwen in de raad, maar als ik kijk naar hoe ik dit als nieuweling heb ervaren, vooral in het proces naar het coalitieakkoord toe en alles daaromheen, kan ik zeggen dat de start slecht is geweest. Maar de toekomst is nog niet ingevuld, het kan dus altijd nog beter worden. En ja,  dat moeten we samen doen en vooral ook willen.  Tenslotte concludeer ik dat de coalitie eindelijk erkend dat ze geen invloed heeft op de komst van het datacenter in tegenstelling tot wat men tijdens de verkiezingscampagne beweerden. Voorzitter, ik rond af. Het coalitieakkoord is vooral een erg naar binnen gericht akkoord, behoudend zonder echt stevige en radicale veranderingen in gang te willen zetten. De coalitie hanteert rust, ruimte en dorps karakter als mantra. Dat klinkt mooi maar Zeewolde staat niet op zichzelf en maakt deel uit van een grotere wereld. In het coalitieakkoord is hier weinig van te merken. Maar wel heel veel ‘open deuren’. De praktijk zal verder moeten uitwijzen of het met zo mooi geformuleerde ambities het inderdaad de bedoeling van de coalitiepartijen is het onderling vertrouwen in de gemeenteraad te herstellen. We gaan het meemaken straks.

The post Betoog Samee op 27 juni 2022 n.a.v. coalitie akkoord. appeared first on D66 Zeewolde.

Speech van Samee t.g.v. zijn installatie als raadslid.

D66 D66 Zeewolde 31-03-2022 14:47

Speech van Samee Sabur.

Gehouden bij de installatie van Samee als raadslid in Zeewolde.

Samee Sabur - Beeld: D66 Zeewolde

Beste voorzitter, beste collega-raadsleden, beste aanwezigen en beste kijkers thuis.Daar zit ik dan, waar ik heel graag wilde komen zitten. Volksvertegenwoordiger zijn, iets kunnen betekenen voor de community. Waarom eigenlijk? Heel simpel, ik wil mensen helpen. Vooral mensen die niet of moeilijk voor zichzelf kunnen opkomen. Juist voor hen wil ik graag een spreekbuis zijn. Opkomen voor de zwakkeren in de samenleving. Dat zit in mijn aard, dat zit in mijn bloed en dat zal ik altijd blijven doen. Daarom heb ik juist rechten gestudeerd. Onze samenleving is enorm complex ingericht. De wet- en regelgeving is niet meer te volgen. De overheid is onbereikbaar als je het nodig hebt. Als jurist bestuursrecht probeer ik dagelijks particulieren en ondernemers wegwijs te maken in deze wirwar van regelingen. Recht hebben en recht krijgen, dat zijn twee verschillende dingen. Het recht toegankelijk maken voor hen die het nodig hebben, daar bestaat mijn dagelijkse praktijk uit.Maatschappelijke actief zijn kan op verschillende manieren uiteraard. Ik heb ervoor gekozen om het via de politieke weg te doen. Want juist hier worden besluiten genomen die de burger/ondernemer direct raken. Daarom is het belangrijk om juist hier te zijn. En NEE, ik had niet op deze manier in de raad willen komen. Ik had dit werk graag met Wenda Westerhuis aan mijn zijde en schouder aan schouder willen doen. Het is helaas anders gelopen. Ook voor mij.Wat ga ik de komende periode doen met mijn één zetel, zullen menigeen zich afvragen? Ik ga verder bouwen op het fundament dat is neergelegd door Wenda Westerhuis en Wibe Sierksma. Ik ga het D66 geluid blijven laten horen en doorklinken in deze zaal. Dat geluid zal zijn: sociaal, liberaal en vooral progressief. Ik zal dit in mijn eigen stijl doen. De komende periode zal mijn taak met name bestaan uit luisteren, luisteren naar de inwoners, stichtingen en verenigingen en ook horen wat er gezegd wordt. En JA, ik ben een nieuwkomer. Een nieuw gezicht. Ik heb een groot voordeel aan mijn zijde. Ik begin echt bij nul. Ik heb als persoon geen geschiedenis met Leefbaar, CU, VVD, CDA of met Actief Zeewolde. Ik heb met niemand ruzie, beef of fittie en dit wil ik zo houden. D66 is een verbindende partij. Alhoewel ik hoor dat de inhoud er niet altijd toe doet, blijf ik toch bij de feiten. De inhoud daarover wil ik het hebben. Ik sta open voor discussies, onderhandelingen en gesprekken met iedereen. Wel heeft D66 een eigen verkiezingsprogramma, zolang dat wordt gerespecteerd kunnen we blijven verder praten over de (on)mogelijkheden. Ik ben niet naïef, ik ben een realist. Wat kan dat kan en wat niet kan dat kan niet, en dat zult u altijd van mij horen. Ik zal er geen doekjes om winden. Zowel eerlijk richting de inwoners als eerlijk richting de collega-raadsleden. Dat is wie ik ben. Maar goed, dat zijn mijn woorden en het is aan jullie om te ontdekken of het ook zo is de komende periode. Heb ik hoop voor Zeewolde? Op dit moment kan ik daar één ding over zeggen. We hebben nieuwe gezichten. Het is de gemeente Zeewolde eindelijk gelukt verjonging te brengen in de raad. Onze jongste raadslid is Femke van Wijk en daar ben ik oprecht trots op. Ik hoop dan ook dat nu echt iets gedaan wordt voor de jongeren in Zeewolde. Ik hoop dat we toch meer gaan bouwen dan die honderd woningen per jaar. Moeten we bouwen in het G-gebied? A-gebied, B-gebied, C-gebied. Het maakt mij niet uit. Wat mij wel uitmaakt zijn de mensen in Zeewolde, mensen die jarenlang wachten op een sociale huur- of een koopwoning. Daar moeten we het voor doen. Uiteraard groen is belangrijk, daar heeft Zeewolde echter voldoende van. Tot slot, ik rond af voorzitter.Alhoewel ik hier met gemengde gevoelens zit, ga ik vol passie, frisse blik en met open vizier het raadswerk in.  Afsluitend wil ik het bestuur van D66 Zeewolde, de leden van D66 Zeewolde, in het bijzonder Wenda Westerhuis en Wibe Sierksma enorm danken voor het vertrouwen die zij in mij hebben gesteld. Dank ook hartelijk aan de mensen die op ons hebben gestemd. Ik ben niet alleen. We zijn met velen.Dank u wel. 

Van bestuur

Het bestuur wenst Samee veel succes en wijsheid toe in zijn rol als raadslid. We hebben er alle vertrouwen in dat het D66 geluid goed zal weerklinken in de raadszaal.

The post Speech van Samee t.g.v. zijn installatie als raadslid. appeared first on D66 Zeewolde.

Afscheidsspeech van Wenda Westerhuis in de gemeenteraad Zeewolde.

D66 D66 Zeewolde 31-03-2022 10:01

Het waren vier enerverende jaren!

Afscheidsspeech gemeenteraad Wenda Westerhuis.

Beeld: D66 Zeewolde

Zowel privé als in de raad is denk ik alles voorbij gekomen wat voorbij kon komen. Zowel diepe dalen als mooie pieken om trots op te zijn. Dat ik vanavond zou spreken had ik dan ook niet bedacht. Maar zoals al aangegeven, denk ik dat dit een goede keuze moet zijn voor de toekomst van D66, waarin we een ander geluid moeten geven en consequenties moeten dragen voor het verlies in stemmen.Toch wil dit niks zeggen over de stemmen die wij wel hebben gekregen. Daar zijn wij blij mee, dankbaar voor het vertrouwen en in volle overtuiging gaan we die weer vertegenwoordigen. Alleen voor mij geldt op de achtergrond. Bedankt voor de vier enerverende jaren, ook Robin en Wibe bedankt met wie ik dit voor D66 heb mogen doen. Bedankt aan alle raadsleden, griffiers en griffiemedewerkers voor de samenwerking. En uiteraard ook de wethouders, burgemeester en de ambtelijke ondersteuning bedankt.Door alle dalen zijn de mooie pieken hoger met fantastisch uitzicht waar ontzettend veel steun is geweest van zoveel mensen, ook uit onverwachte hoek en waar ik nieuwe mensen heb mogen ontmoeten.En zoals gezegd, ik ben nog niet weg, ik blijf me inzetten voor D66 en zeker voor Zeewolde. Schiet me gerust aan op straat of vraag me voor een kop koffie.  Mijn dank ook aan diegene die mij elke keer met nuchterheid en raad en daad bij staan en mij spiegelen in alles. En tot slot en belangrijk dank aan mijn fantastische dochters en moeder voor alle flexibiliteit en steun. En bij deze beloof ik dat ik echt niet al te veel thuis op de bank zal gaan stil zitten en jullie zal vervelen.De nieuwe raad wens ik goede jaren toe. Waar wordt gewerkt aan alles wat Zeewolde ook maar nodig heeft. Met vooral goede, open inhoudelijke discussies.Laten we dan zien hoe de Haas (zen) zal lopen en er voor gaan dat schaapachtige blikken voorbij zijn omdat de inhoud duidelijk is en inwoners weten waar het om gaat, waar ze over gaan en wat de Visie van Zeewolde is.Dat dan de Wimmen en Elsen van Ons Zeewolde gefrustreerd zijn over de inhoud en niet meer spugen op de persoon en dat er inhoudelijke gesprekken kunnen worden gevoerd, op straat, bij verenigingen, bij mooie theatervoorstellingen en op schoolpleinen. Dat de raad zichtbaarder en toegankelijker wordt. Goed vertegenwoordigd in Zeewolde en toegankelijk naar de mensen toe.Verder wens ik de nieuwe raad en met name Samee heel veel succes toe. Samee is een fantastisch raadslid die met enorm veel kennis, toewijding en passie D66 en alles wat daarvoor staat zal vertegenwoordigen.Wenda Westerhuis

Van bestuur

Wenda, ontzettend bedankt voor al je inzet in de raad, je inzet voor Zeewolde, je bevlogenheid, je onvermoeibare drive. En we zullen gelukkig nog veel gebruik kunnen maken van je kennis en ervaring!

The post Afscheidsspeech van Wenda Westerhuis in de gemeenteraad Zeewolde. appeared first on D66 Zeewolde.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.