Nieuws van VVD in Alphen aan den Rijn over VVD inzichtelijk

459 documenten

Ondernemersfonds

VVD VVD Alphen aan den Rijn 02-05-2020 09:20

De maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus in te dammen zijn wederom verlengd. Deze maatregelen treffen ons allemaal, maar onze ondernemers extra hard, doordat zij hun winkels niet open kunnen stellen voor onze inwoners, hun producten niet kunnen uitvoeren en hun diensten niet kunnen leveren. Ondanks de goede regelingen die door de rijksoverheid zijn geactiveerd en waar inmiddels ook gebruik van gemaakt wordt, zijn er nog vele voorbeelden van ondernemers waarbij de regelingen te algemeen zijn waardoor zij er beperkt of geen gebruik van kunnen maken. Ook zijn er zaken die op lokaal niveau geregeld moeten worden zoals de gemeentelijke belastingen die zorgen voor extra financiële druk terwijl de ondernemers niet in staat zijn, nu of in de nabije toekomst, om deze rekeningen te kunnen voldoen.

De (financiële) situatie voor deze ondernemers en hun gezinnen wordt steeds nijpender waardoor grote vrees bestaat voor het voortbestaan van hun onderneming en daarmee voor de werkgelegenheid van onze ondernemende stad. De noodklok is door onder meer de VOA en EDBA hierover al geluid. Lokale daadkracht en lef is nodig om nu gezamenlijk lokale vervolgstappen te zetten om onze ondernemers te redden.

 

Omdat deze ondernemingen van vitaal belang zijn om onze lokale economie na de Corona-epidemie met vereende krachten weer op te bouwen heeft de VVD-fractie eerder artikel 40-vragen gesteld. 

 

Naar aanleiding van de beantwoording op deze vragen en door signalen vanuit onze Alphense samenleving heeft de VVD-fractie aanvullende vragen.

 

1. In de beantwoording is ten aanzien van de gemeentelijke belastingen en heffingen aangegeven, dat aan ondernemers ruimte wordt geboden deze belastingen en heffingen ofwel in termijnen te betalen, dan wel uitstel van betaling te gunnen. Door de maatregelen rondom het indammen van de verspreiding van het Coronavirus en de verlenging daarvan hebben ondernemers geen inkomsten om deze betalingen, maar ook huur, erfpacht, etc, te verrichten. Van uitstel komt geen afstel, aangezien de ondernemers alsnog deze betalingen moeten verrichten. 

 

a. Is de wethouder bereid om deze gemeentelijke belastingen voor de periode tot en met – voorlopig – 1 juni a.s. niet te factureren en dus kwijt te schelden bij die ondernemers die door het Coronavirus niet terug kunnen verdienen?

 

b. Is de wethouder bereid om de huur, erfpacht, retributie en pacht  en precario voor de periode tot en met – voorlopig – 1 juni a.s. niet te factureren? Zo nee, waarom niet?

 

c. Is de wethouder bereid om een eenmalig substantieel bedrag te storten in een noodfonds om daarmede de lokale ondernemers en dus ook onze lokale economie te redden? Is de wethouder bereid dit noodfonds op te zetten in samenspraak met de betrokken organisaties zoals EDBA en VOA, die nauwe contacten hebben met onze ondernemers, voor de gewijzigde omstandigheden? Op welke termijn verwacht de wethouder hier meer duidelijkheid over te kunnen geven? Kan de wethouder de raad over de vorderingen schriftelijk terugkoppelen? En zo nee, waarom niet?

 

e. Is de wethouder bereid om het resterende bedrag van de LEF regeling van €1,2 miljoen en het bedrag van €0,2 miljoen wat gereserveerd staat voor evenementen die nu komen te vervallen, te laten vrijvallen in een ondernemingsfonds om met deze gelden ondernemers te steunen om onder meer geholpen te worden in het inrichten van hun bedrijfsvoering naar de nieuwe werkelijkheid van de 1,5 meter samenleving?

 

e. Kan de wethouder, de raad voorzien van een inventarisatie van de te verwachte uitgaven voor de hulp aan ondernemers? Zo nee, waarom niet?

 

2. Vastgoedhandelaren in onze gemeente benaderen onze ondernemers voor het voldoen van hun huur, terwijl zij door de noodgedwongen sluiting geen inkomsten hebben. Dit zorgt voor veel spanningen voor hen en hun gezinnen. Heeft de verantwoordelijk wethouder gesprekken met deze vastgoedhandelaren over het eventueel treffen van maatregelen? Hoe verlopen deze gesprekken? Kan de wethouder de raad voorzien van een update hierover? 

 

3. Het landelijke pakket aan steun en maatregelen is sinds het indienen van de eerdere artikel 40-vragen al steeds verder uitgebreid. Toch biedt het in sommige gevallen onvoldoende om de werkgelegenheid te redden. Bijvoorbeeld de NOW regeling is om het loon van personeel tot (voorschot) 80% te vergoeden. Dit betekend dat het restbedrag door de onderneming zelf gecompenseerd moet worden. Ook zitten hier geen zaken in als huur van panden of aflossing op investeringen zoals bv machines. Ondernemers maken zich zorgen en zien zich gesteld voor grote financiële problemen.

 

a. De Greenport Boskoop heeft naar aanleiding van de forse consequenties nav de maatregelen een brief aan de minister gestuurd. Hoe verloopt het contact met Greenport Boskoop en de getroffen kwekers? In hoeverre is de wethouder op de hoogte van de situatie van onze kwekers door het Coronavirus? In hoeverre is voor de kwekerssector een hulppakket met maatwerk nodig, daar meestal sprake is van seizoensgebonden bronnen van inkomsten die nu wegvallen?

 

4. Daarnaast hebben verscheidende ondernemers creatieve ideeën omgezet naar concrete acties om zodoende toch enige bron van inkomsten te genereren. Hierbij kan gedacht worden aan het afhalen van producten. Onze inwoners kunnen in sommige gevallen bij het afhalen van deze producten een betaald parkeren gebied tegenkomen. Terwijl iedereen, ook de wethouder, het lokaal kopen stimuleert is een dergelijke maatregel contraproductief. Tevens zijn de RIVM richtlijnen erop gericht op zoveel mogelijk thuis te blijven en waar nodig zo dicht mogelijk bij huis de boodschappen te doen wat zorgt voor zo min mogelijk reisbewegingen. 

 

a. Om zowel het lokaal shoppen als het terugdringen van reisbewegingen naar andere steden vanwege de obstakel van het betaald parkeren stelt de fractie van de VVD de volgende vraag; Is de wethouder bereid het betaald parkeren tot en met – voorlopig – 1 juni a.s. af te schaffen? Zo nee, waarom niet?

 

b. Is de wethouder bereid als de beantwoording onder punt a negatief is om dan zich in te zetten voor het gratis verkrijgen van parkeerkaarten voor de ondernemers zodat de lokale economie alsnog wordt gesteund door heel gericht klanten van lokale ondernemers niet te laten betalen voor parkeren? Zo nee, waarom niet?

 

5. In de beantwoording van de eerdere vragen is ten aanzien van de markten aangegeven, dat de facturen voor de non-food standhouders voorlopig worden aangehouden. Deze non-food standhouders hebben nu geen inkomsten. Onder welke omstandigheden is de wethouder bereid deze facturen niet meer uit te brengen en de vooruitgeschoven betalingen te schrappen? Hoe is de evaluatie van 6 april jl. verlopen hierover?

 

Namens de VVD-fractie,

 

 

Anouk Noordermeer

Fractievoorzitter VVD Alphen aan den Rijn

VVD wil gemeentelijke hulp en inzet voor ondernemers

VVD VVD Alphen aan den Rijn 17-03-2020 02:06

De Alphense ondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers worden financieel hard getroffen door de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het Coronavirus in Nederland in te dammen. Door de zeer uitzonderlijke omstandigheden is duidelijk geworden dat, naast landelijke inspanningen, ook meer ingrijpende en lokale maatregelen nodig zijn om onze ondernemers een helpende hand te bieden.

De VVD-fractie heef om die reden dan ook schriftelijke vragen, ook wel artikel-40 vragen genoemd, ingediend. Er zijn grote zorgen onder de Alphense ondernemers over het voortbestaan van hun ondernemingen, waardoor zij de noodklok hebben geluid. De VVD-fractie wil samen met het college van Burgemeesters en Wethouders (B&W) bekijken wat mogelijk is om ondernemers te redden uit de lastige en benauwde positie waarin zij door de huidige omstandigheden zijn beland. 

Volgens de VVD-fractie kan hierbij gedacht worden aan het verlenen van uitstel van betalingen voor enkele gemeentelijk belastingen of juist vaste standhouders van de markt te ontzien van een factuur voor hun standplaats.

Al deze handreikingen zijn volgens de VVD-fractie een stap in de goede richting om ondernemers juist in deze moeilijke tijd een helpende hand te bieden door hen wat lucht te geven. 

Noodfonds

Deze uitzonderlijke tijd met uitzonderlijke omstandigheden vraagt volgens de VVD-fractie ook om uitzonderlijke maatregelen. Zo is de noodklok geluid door onder meer de VOA om een gemeentelijke noodvoorziening te treffen, zodat ondernemers hun bedrijf overeind kunnen houden. De VVD-fractie ziet graag een eenmalig substantieel bedrag in dat noodfonds te storten en vraagt het College van B&W hieraan mee te werken. 

Dit noodfonds kan in beheer en uitvoering bij EDBA worden belegd, waaraan voorwaarden kunnen worden verbonden om op dit noodfonds aanspraak te maken. Gedacht kan worden aan de omstandigheid, dat een ondernemer niet meer de gemeentelijke belastingen kan voldoen. 

Ook is de VVD-fractie benieuwd welke andere maatregelen genomen kunnen worden om samen de Alphense ondernemers te redden. 

Rust

Het treffen van extra maatregelen, waar de VVD-fractie in de schriftelijke vragen naar verwijst, zorgt volgens de VVD ervoor, dat deze noodsituatie in gezamenlijkheid wordt opgepakt. De gemeente heeft diezelfde hardwerkende ondernemers ook na het Coronavirus hard nodig voor het economisch herstel en de werkgelegenheid binnen de gemeente. Daarnaast zorgen deze maatregelen volgens de VVD-fractie voor rust bij de bezorgde ondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers. En juist deze rust is nodig om straks weer met vereende krachten verder te bouwen aan een sterke locale economie. 

Gemeentelijke hulp en inzet voor ondernemers

VVD VVD Alphen aan den Rijn 17-03-2020 02:06

De Alphense ondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers worden financieel hard getroffen door de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het Coronavirus in Nederland in te dammen. Door de zeer uitzonderlijke omstandigheden is duidelijk geworden dat, naast landelijke inspanningen, ook meer ingrijpende en lokale maatregelen nodig zijn om onze ondernemers een helpende hand te bieden.

De VVD-fractie heef om die reden dan ook schriftelijke vragen, ook wel artikel-40 vragen genoemd, ingediend. Er zijn grote zorgen onder de Alphense ondernemers over het voortbestaan van hun ondernemingen, waardoor zij de noodklok hebben geluid. De VVD-fractie wil samen met het college van Burgemeesters en Wethouders (B&W) bekijken wat mogelijk is om ondernemers te redden uit de lastige en benauwde positie waarin zij door de huidige omstandigheden zijn beland. 

Volgens de VVD-fractie kan hierbij gedacht worden aan het verlenen van uitstel van betalingen voor enkele gemeentelijk belastingen of juist vaste standhouders van de markt te ontzien van een factuur voor hun standplaats.

Al deze handreikingen zijn volgens de VVD-fractie een stap in de goede richting om ondernemers juist in deze moeilijke tijd een helpende hand te bieden door hen wat lucht te geven. 

Noodfonds

Deze uitzonderlijke tijd met uitzonderlijke omstandigheden vraagt volgens de VVD-fractie ook om uitzonderlijke maatregelen. Zo is de noodklok geluid door onder meer de VOA om een gemeentelijke noodvoorziening te treffen, zodat ondernemers hun bedrijf overeind kunnen houden. De VVD-fractie ziet graag een eenmalig substantieel bedrag in dat noodfonds te storten en vraagt het College van B&W hieraan mee te werken. 

Dit noodfonds kan in beheer en uitvoering bij EDBA worden belegd, waaraan voorwaarden kunnen worden verbonden om op dit noodfonds aanspraak te maken. Gedacht kan worden aan de omstandigheid, dat een ondernemer niet meer de gemeentelijke belastingen kan voldoen. 

Ook is de VVD-fractie benieuwd welke andere maatregelen genomen kunnen worden om samen de Alphense ondernemers te redden. 

Rust

Het treffen van extra maatregelen, waar de VVD-fractie in de schriftelijke vragen naar verwijst, zorgt volgens de VVD ervoor, dat deze noodsituatie in gezamenlijkheid wordt opgepakt. De gemeente heeft diezelfde hardwerkende ondernemers ook na het Coronavirus hard nodig voor het economisch herstel en de werkgelegenheid binnen de gemeente. Daarnaast zorgen deze maatregelen volgens de VVD-fractie voor rust bij de bezorgde ondernemers, hun gezinnen en hun medewerkers. En juist deze rust is nodig om straks weer met vereende krachten verder te bouwen aan een sterke locale economie. 

Bereikbaarheid Hazerswoude-Dorp

VVD VVD Alphen aan den Rijn 13-02-2020 05:12

Lees hier de brief van de VVD fractie over de Arriva buslijn 187 van Leiden via Hazerswoude-Dorp naar Boskoop welke in december 2019 is teruggeschroefd van een halfuur- naar een uurdienst.

Geachte Statenleden, 

Sinds december 2019 is de Arriva buslijn 187 van Leiden via Hazerswoude-Dorp naar Boskoop teruggeschroefd van een halfuur- naar een uurdienst. Lijn 187 verbindt de Hazerswoudse inwoners met Leiden en Boskoop.

Sinds lijn 187 is teruggeschroefd naar een uurdienst hebben de inwoners van Hazerswoude-Dorp veelvuldig bij onze fractie geklaagd over deze voor hun belangrijke buslijn. De VVD-fractie van Alphen aan den Rijn wil in het kader van leefbaarheid en bereikbaarheid van onze dorpen dat lijn 187 weer tweemaal per uur rijdt. U als statenlid van de commissie Mobiliteit bespreekt en stelt het beleidsplan vast. De VVD-fractie wenst u de volgende argumenten in overweging te geven. 

Achtergrond

Hazerswoude-Dorp telt ongeveer 5900 inwoners en wordt ontsloten door de N209, ook wel bekend als de Gemenweg. Hazerswoude-Dorp heeft een viertal buslijnen te weten: 

- De nu naar een uurdienst teruggeschroefde lijn 187 Leiden via Hazerswoude-Dorp naar Boskoop;

- De uurdienst lijn 165 Alphen aan den Rijn via Hazerswoude-Dorp naar Zoetermeer; 

- De twee spitslijnen, Qliners, 380 en 81 Alphen aan den Rijn via Hazerswoude-Dorp naar Den Haag.

Hazerswoude-Dorp wordt dankzij deze buslijnen verbonden met de steden en (grotere) NS-stations waar eventueel overgestapt kan worden. Met name Leiden Centraal is voor de inwoners van Hazerswoude-Dorp een cruciaal station om vanaf daar verder te reizen, maar ook als eindbestemming, doordat zowel de universiteit, hogeschool en MBO daar gevestigd zijn. 

Lijn 187

Wij beperken ons hierbij tot lijn 187. Tot december 2019 reed lijn 187 via een grote omweg, te weten via zowel wijk Roomburg te Leiden, maar ook bedrijventerrein Zoeterwoude Grote Polder en de Heineken fabriek te Zoeterwoude van en naar Hazerswoude-Dorp. Deze lange omweg droeg bij aan een langere reistijd van ongeveer tien minuten. Om die reden was de roep vanuit Hazerswoude-Dorp dan ook groot deze omweg te schrappen uit de dienstregeling, om zodoende een snellere verbinding te krijgen. 

Die snellere verbinding wordt sinds december 2019 gerealiseerd ten koste van de frequentie van deze lijn. Hazerswoude-Dorp merkt de gevolgen daar direct hard van. 

De klachten die ons als lokale fractie bereiken, zien toe op vier punten: 

- Bewoners hebben het gevoel niet meer goed verbonden te zijn met overstappunten, waardoor het minder aantrekkelijk wordt te kiezen voor openbaar vervoer als vervoersmiddel naar werk, school, of andere redenen; 

- De leefbaarheid van het dorp staat onder druk. Het zijn juist (jonge) gezinnen met kinderen die zich (willen) vestigen in Hazerswoude-Dorp. Goed en frequent openbaar vervoer wordt genoemd als belangrijke reden om te kiezen voor Hazerswoude-Dorp;

- Het genoemde reisalternatief in de vorm van de kwartier treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda via Boskoop, waar lijn 187 eindigt en start, is geen serieuze optie. Ondanks dat deze treindienst betrouwbaar is en frequent reist, blijven reizigers met eindbestemming Hazerswoude-Dorp soms een uur wachten op lijn 187 voor het laatste stukje van hun reis; 

- Bewoners geven aan graag terug te willen naar de langere omweg via Zoeterwoude Grote Polder en wijk Roomburg als dit vervolgens weer tot een reguliere halfuursdienst leidt. 

Terug naar een halfuur dienst

Allereerst maken naast forenzen veel jongeren gebruik van buslijn 187. Deze jongeren zijn zelfs aangewezen op deze lijn om twee redenen: er is geen alternatief dan de bus; Hazerswoude-Dorp beschikt niet over een treinstation. Daarnaast is er jaren geleden een landelijke trend ingezet dat steeds minder jongeren een auto aanschaffen. Goed frequent openbaar vervoer heeft daaraan bijgedragen. 

Omwillen van de leefbaarheid, bereikbaarheid en betrouwbaarheid van het aangeboden openbaar vervoer van en naar Hazerswoude-Dorp verzoekt de fractie van VVD Alphen aan den Rijn u dan ook in uw afweging mee te nemen dat lijn 187 weer een halfuurdienst dient te worden. 

Wij hope u voldoende argumenten gegeven te hebben op basis waarvan u een juist oordeel kunt vellen. 

Namens de fractie van VVD Alphen aan den Rijn, 

<!--/* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:11.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoBodyText, li.MsoBodyText, div.MsoBodyText {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-link:"Platte tekst Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:29.2pt; margin-bottom:0cm; margin-left:41.9pt; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; text-indent:-18.0pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:11.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}span.PlattetekstChar {mso-style-name:"Platte tekst Char"; mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Platte tekst"; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-ascii-font-family:Verdana; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-hansi-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-ansi-language:NL;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; mso-pagination:none; text-autospace:none;}@page WordSection1 {size:595.5pt 842.0pt; margin:39.0pt 84.0pt 14.0pt 65.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}@page WordSection2 {size:595.5pt 842.0pt; margin:35.0pt 84.0pt 14.0pt 65.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection2 {page:WordSection2;}@page WordSection3 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection3 {page:WordSection3;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:2032221365; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:843847000 1408817732 -415702350 2134287950 -1531166222 1134839252 1190281900 426155554 -330271182 -768063024;}@list l0:level1 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:-; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:41.9pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; letter-spacing:-.3pt; mso-font-width:100%; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level2 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:82.4pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level3 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:122.85pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level4 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:163.25pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level5 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:203.7pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level6 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:244.15pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level7 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:284.55pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level8 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:325.0pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level9 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:365.45pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}--><!--/* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:11.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoBodyText, li.MsoBodyText, div.MsoBodyText {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-link:"Platte tekst Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:29.2pt; margin-bottom:0cm; margin-left:41.9pt; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; text-indent:-18.0pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:11.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}span.PlattetekstChar {mso-style-name:"Platte tekst Char"; mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Platte tekst"; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-ascii-font-family:Verdana; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-hansi-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-ansi-language:NL;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; mso-pagination:none; text-autospace:none;}@page WordSection1 {size:595.5pt 842.0pt; margin:39.0pt 84.0pt 14.0pt 65.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}@page WordSection2 {size:595.5pt 842.0pt; margin:35.0pt 84.0pt 14.0pt 65.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection2 {page:WordSection2;}@page WordSection3 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection3 {page:WordSection3;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:2032221365; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:843847000 1408817732 -415702350 2134287950 -1531166222 1134839252 1190281900 426155554 -330271182 -768063024;}@list l0:level1 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:-; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:41.9pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; letter-spacing:-.3pt; mso-font-width:100%; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level2 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:82.4pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level3 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:122.85pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level4 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:163.25pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level5 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:203.7pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level6 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:244.15pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level7 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:284.55pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level8 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:325.0pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level9 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:365.45pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}--><!--/* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:11.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoBodyText, li.MsoBodyText, div.MsoBodyText {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-link:"Platte tekst Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:29.2pt; margin-bottom:0cm; margin-left:41.9pt; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; text-indent:-18.0pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:11.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}span.PlattetekstChar {mso-style-name:"Platte tekst Char"; mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Platte tekst"; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-ascii-font-family:Verdana; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-hansi-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-ansi-language:NL;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; mso-pagination:none; text-autospace:none;}@page WordSection1 {size:595.5pt 842.0pt; margin:39.0pt 84.0pt 14.0pt 65.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}@page WordSection2 {size:595.5pt 842.0pt; margin:35.0pt 84.0pt 14.0pt 65.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection2 {page:WordSection2;}@page WordSection3 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection3 {page:WordSection3;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:2032221365; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:843847000 1408817732 -415702350 2134287950 -1531166222 1134839252 1190281900 426155554 -330271182 -768063024;}@list l0:level1 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:-; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:41.9pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; letter-spacing:-.3pt; mso-font-width:100%; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level2 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:82.4pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level3 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:122.85pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level4 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:163.25pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level5 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:203.7pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level6 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:244.15pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level7 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:284.55pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level8 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:325.0pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level9 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:365.45pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}--><!--/* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}p.MsoBodyText, li.MsoBodyText, div.MsoBodyText {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-link:"Platte tekst Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:29.2pt; margin-bottom:0cm; margin-left:41.9pt; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; text-indent:-18.0pt; mso-pagination:none; text-autospace:none; font-size:11.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-fareast-language:EN-US;}span.PlattetekstChar {mso-style-name:"Platte tekst Char"; mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Platte tekst"; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-ascii-font-family:Verdana; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-hansi-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; mso-ansi-language:NL;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; mso-pagination:none; text-autospace:none;}@page WordSection1 {size:595.5pt 842.0pt; margin:39.0pt 84.0pt 14.0pt 65.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}@page WordSection2 {size:595.5pt 842.0pt; margin:35.0pt 84.0pt 14.0pt 65.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection2 {page:WordSection2;}@page WordSection3 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection3 {page:WordSection3;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:2032221365; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:843847000 1408817732 -415702350 2134287950 -1531166222 1134839252 1190281900 426155554 -330271182 -768063024;}@list l0:level1 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:-; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:41.9pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Verdana",sans-serif; mso-fareast-font-family:Verdana; mso-bidi-font-family:Verdana; letter-spacing:-.3pt; mso-font-width:100%; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level2 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:82.4pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level3 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:122.85pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level4 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:163.25pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level5 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:203.7pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level6 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:244.15pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level7 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:284.55pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level8 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:325.0pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}@list l0:level9 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:•; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:365.45pt; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA;}-->

VVD wil geen tweede extra raadsvergadering inzake de neveninkomsten van burgemeester Liesbeth Spies

VVD VVD Alphen aan den Rijn 15-01-2020 07:58

Naar aanleiding van de verschenen artikelen in het Algemeen Dagblad (AD) van 11 januari 2020 is de kwestie rondom de neveninkomsten van burgemeester Liesbeth Spies opnieuw onder de aandacht van de VVD-fractie gebracht.

Door een aantal partijen is verzocht een tweede extra raadsvergadering te houden. De aangedragen informatie in het AD-artikel betreft, ten opzichte van het artikel dat eerder in november 2019 verscheen, geen nieuwe feiten en omstandigheden die volgens ons een tweede extra raadsvergadering rechtvaardigen. En daarom zal de VVD het verzoek van de extra raadsvergadering niet steunen. De VVD is wel voor het bespreken in het openbaar van zaken die het gemeentebestuur raken. Het is belangrijk dat inwoners van onze gemeente kunnen rekenen op een open en transparant bestuur.

 

De VVD wil hierbij nog eens benadrukken dat wij het ambt van burgemeester van grote waarde vinden voor onze gemeente. Wij hechten eraan zorgvuldig met dit ambt om te gaan, alsook met de belangen van onze inwoners.

Artikel 40-vragen verwijderde speeltoestellen

VVD VVD Alphen aan den Rijn 12-12-2019 05:27

De VVD-fractie heeft artikel 40-vragen gesteld over de 33 verwijderde speeltoestellen. Het is ons niet duidelijk wat de aanleiding hiertoe is geweest, en waarom dit zo snel diende te gebeuren.

33 speeltoestellen verspreid over de gemeente zijn plotseling en zonder voorafgaande communicatie weggehaald. Het is onduidelijk wat de aanleiding hiertoe is geweest en waarom dit zo snel diende te gebeuren. 

Om deze redenen heeft de VVD-fractie schriftelijke vragen, ook wel artikel 40-vragen genoemd, ingediend. Deze vragen zien zowel toe op het wettelijk kader, de voorgeschiedenis, het huidige beleid en – uiteraard – financiën. Hierdoor moet duidelijk worden waarom verantwoordelijk wethouder Schotanus tot de rigoureuze beslissing is gekomen om verschillende speeltoestellen verspreid over de gehele gemeente te verwijderen

Meerjarenplan/ beheerplan 

Is er een meerjarenplan/ beheerplan voor algehele vervanging van de speelplaatsen? 

Is er een meerjarenplan/ beheerplan voor algehele vervanging van de trapvelden? 

Levensduur speeltoestellen/ speelplaatsen 

    1. Wat is de levensduur van de speeltoestellen? 

Levensduur ondergronden 

De ondergronden zijn ook in slechte staat van onderhoud, hoe oud zijn de ondergronden? 

Wordt een speelplaats in zijn geheel vervangen/ vernieuwd inclusief ondergrond, of wordt de ondergrond hergebruikt? 

Areaal/ aantal speelplaatsen 

    1. Wat is het areaal van aantal speelplaatsen? 

Areaal/ aantal trapvelden 

    1. Wat is het areaal van aantal trapvelden? 

Financiën 

Wat is het budget per jaar qua onderhoud van de speelplaatsen? 

Wat is vrij beschikbaar in de reserve speeltoestellen? 

Wat is het budget per jaar qua onderhoud van de trapvelden 

Wat wordt verstaan onder onderhoud van de speelplaatsen en trapvelden? 

Wat is het budget per jaar qua vervangingen voor de speelplaatsen cq. speeltoestellen? 

Wordt na de levensduur en reparatielijst (hoofdinspectie) niet meteen overwogen de 

speeltoestel(len) te vervangen?Zo nee, wat is de reden hiervoor en waar wordt de overweging gemaakt niet meteen het speeltoestel te vervangen? 

Wat zijn de kosten van reparatie van alle speeltoestellen na een jaarlijkse hoofdinspectie? Integraal inrichten van speelplaatsen, wordt dit meteen gedaan in een integrale ophogingsproject?Wat is het krediet per jaar voor het inrichten van speelplaatsen buiten een project om? Dus volgens je eigen jaarplanning? 

Wat zijn de reguliere kosten bestaan uit kosten voor voorbereiding, administratie, toezicht en calamiteiten gestuurd onderhoud, inspectie en onderhoud? 

Wat zijn de kosten voor het inrichten van een nieuwe speelplaats inclusief onderhoud. 

Wat zijn de kapitaallasten om de toekomstige vervangingen te bekostigen? En worden deze kosten gerelateerd aan de hand van vervangingskosten (jaarlijkse te vernieuwen speelplaatsen) 

Logboeken/ inspecties 

Jaarlijkse hoofdinspecties zijn verplicht, zo zal er in 2018 ook een hoofdinspectie uitgevoerd zijn. Wat waren de aanbevelingen van de hoofdinspectie? Indien de aanbevelingen slecht waren of onderhoud als slecht werd aangegeven n.a.v. de hoofdinspectie van 2018, waarom is er dan niet voor 2019 een jaarplan opgesteld hoe om te gaan met een planmatige vervanging vanaf 2019? 

Welke vormen van inspecties vinden er plaats? 

Kunt u ons de inspectie rapporten verstrekken vanaf 2017 tot heden 

Wat zijn de frequentie van de inspecties? 

Wat wordt er gedaan met de uitkomst van de inspecties? 

Reparaties van onderhoud speeltoestellen 

Is hier een reparatielijst van gemaakt? Kunnen de reparatielijsten n.a.v. de hoofdinspecties van de jaren 2017, 2018 en 2019 worden getoond? 

Kunnen de opdrachten die verstrekt zijn voor de reparatie n.a.v. de hoofdinspecties van de jaren 2017 en 2018 worden getoond? 

Wat zijn de totale kosten van reparaties geweest voor de jaren 2017, 2018 en 2019? 

Aansprakelijkheid 

    1. Hoe vaak is er sprake geweest van aansprakelijkheidstelling door slecht onderhoud van speeltoestellen? 

Nieuwe vervanging speeltoestel of speelplaats 

Wat zijn de richtlijnen of beleidskaders om een speelplaats opnieuw in te richten? 

Wanneer wordt besloten dat een speeltoestel vervangen moet worden? 

Is er een lijst van aantal speelplaatsen die in de jaren 2017, 2018 en 2019 geheel opnieuw 

zijn ingericht? En wat is hier de reden voor geweest om geheel opnieuw te vervangen?

Is er lijst en/ of opdrachtformulier van vervanging van speeltoestellen in het jaar 2017-2018 en 2019? 

In de Groene hart Koerier wordt door Dhr. Dongelmans gebiedsadviseur voor Rijnwoude gezegd; “Het is niet handig, dat snap ik, maar er is nu besloten om het zo te doen”. In antwoord op de vraag of de speeltuintjes definitief zijn weggehaald of niet. Kunt u ons aangeven door wie dit besloten is? 

Kunt u ons aangeven waar in dit besluitvormingsproces de raad betrokken is? 

Beheersysteem 

    1. Wordt er gebruik gemaakt van een beheersysteem en wordt hier een logboek van bijgehouden? 

Informele speelplaatsen/ op te heffen speelplaatsen 

    1. Hoe wordt besloten dat een speelplaats in zijn geheel wordt opgeheven? Wat zijn de         beleidskaders hiervoor? 

Ambitie beheren speelplaatsen 

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:64500500; mso-list-template-ids:-1532855154;} @list l1 {mso-list-id:167911812; mso-list-template-ids:-483993694;} @list l2 {mso-list-id:541671407; mso-list-template-ids:-714038620;} @list l3 {mso-list-id:897983933; mso-list-template-ids:-290189618;} @list l4 {mso-list-id:998074595; mso-list-template-ids:1028695414;} @list l5 {mso-list-id:1146819488; mso-list-template-ids:105162944;} @list l6 {mso-list-id:1218664804; mso-list-template-ids:1119647062;} @list l6:level1 {mso-level-start-at:8; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l7 {mso-list-id:1996034158; mso-list-template-ids:-228300532;} -->

Wat is de ambitie van beheren van speelplaatsen? 

Wat is de strategie van de speelplaatsen? Oftewel welke maatregelen worden genomen om je ambitie te behouden en te behalen? 

Onze inbreng tijdens de begrotingsraad

VVD VVD Alphen aan den Rijn 19-11-2019 10:56

De begroting is een van de belangrijkste documenten van het jaar, en geeft aan waar we de komende tijd geld aan uit zullen geven. Lees hier onze gehele inbreng tijdens de begrotingsraad.

De begroting het meest belangrijke document van het jaar want het bepaald of de gemeente er goed voor staat; wat we gaan we volgend jaar doen en wat hebben we ervoor over. 

 

Bijvoorbeeld op het gebied van infra. De VVD fractie denkt hierbij aan onze bruggen. We voelen nog steeds elke dag hoe kwetsbaar wij in dit waterrijke gebied zijn, hoe afhankelijk van goede veilige bruggen, zeker als we denken aan onze Boskopers, maar ook andere bruggen verdienen onze aandacht de komende tijd. 

 

Nog even kijkend naar infra hebben we het ook over Hazerswoude dorp. Al jaren spreken we over een goede oplossing. We hebben geld gereserveerd, een wens die VVD fractie voor meerdere grote projecten heeft. Maar gaat het dan nu echt een keer lukken in 2020 voor Hazerswoude dorp. 

 

Maar ook de ontsluiting van woonwijken, want op welke manier je Alphen ook uit wilt rijden in de ochtend, we staan met z’n allen muurvast. Ook ik mag mij iedere morgen weer voegen in de lange rijen met auto’s, Alphen is een stad waar veel mensen heerlijk kunnen wonen in het groen en toch werken in de grote stad. En dat brengt mij bij het thema wonen. 

 

Er is een steeds groter gebrek aan huizen. Betaalbare goede huizen voor onze gezinnen en starters maar ook huizen met zorg voor onze ouderen. Of het nou sociale woningbouw is of koopwoningen, er is een schreeuwend tekort. We staan zogezegd ook in de file voor de woningbouw, een stenen file, en heel eerlijk, die is minder snel opgelost dan onze infrastructurele blikken files. Want om dat op te lossen moet er beweging zijn en die is er maar minimaal. Dan hoor ik u denken; tsja bouwen gaat ook niet. Vooralsnog liggen de bouwprojecten stil. En dat klopt. Daarom wil de VVD fractie samen met de wethouder op zoek naar oplossingen. 

 

En niet te vergeten zorg. Er komt een aanbesteding aan op het sociaal domein. Er zijn dus nieuwe mogelijkheden om het anders te doen, om het beter te doen. Om echt de zorg goed te regelen met elkaar en niet alleen de financiën. De VVD fractie die graag duidelijke financiële plaatjes heeft, en ook niet houdt van overschrijdingen maakt zich nu wel ernstige zorgen. Want toch gek dat heel Nederland het niet lukt om de juiste zorg te krijgen voor de beschikbare budgetten en dat wij binnen budget wel de juiste zorg zouden kunnen leveren. Het is toch altijd het één of het ander. Gelukkig krijgen wij de kans om de zorg in de komende tijd met elkaar goed te gaan inregelen 

 

Het zijn onderwerpen die ons allemaal verbinden en bezighouden. En dan zien wij een begroting die zich niet vertaald in dat wat er echt toe doet. Want alles wordt nog besproken in de weken ná deze begrotingsbehandeling.

 

En stemt de VVD fractie niet bijzonder positief want dan horen wij de wethouder zeggen; Alphen is een financieel gezonde gemeente, we sluiten af in de plus dus hartstikke goed. En ja dat klopt voorzitter. Ook VVD vindt dat fijn. Want wij willen de financiële huishouding graag op orde. Dus met een hele klein plus van €288 duizend euro afsluiten is krap, maar wel een plus. Maar nogmaals het is een begroting zonder inhoud. Een lege huls. 

 

De VVD fractie heeft zich afgevraagd of de wethouder hier graag met ons het spel; ik zie ik zie wat jij niet ziet wenst te spelen want voorzitter wij zagen vooral veel niet. We zien de zwembaden niet, we zien het Castellum niet, we zien de exploitatie van de bibliotheek niet we zien het parkeren niet. En er is weinig structurele ruimte terwijl de opdrachten nog groot zijn. Ook zien we in de begroting veel onzekerheden. Onzekerheden die alvast een voorschot nemen op de kerntakendiscussie die nog gevoerd moet gaan worden, met als opdracht om 5 miljoen extra te gaan bezuinigen. Maar de ruimte scheppende maatregelen zijn al op en zo door de begroting heen wandelend wordt alles gezocht in deze kerntakendiscussie. En wat we ook niet zien is de 2,1 miljoen die structureel extra nodig is voor de ICT. Die plus van 288.000 verdampt waar wij bij staan. 

 

En dan getuigt het van weinig creativiteit als u de rekening voor deze tekorten presenteert aan de inwoner. Het onderzoeken hoe u het verlies van de precario belasting kan verrekenen met onze inwoners is gewoon een slecht en bovenal oneerlijk plan. 

 

En dat voorzitter, brengt mij bij het laatste punt wat wij willen inbrengen over de begroting. Ik hoor u al denken wanneer begint de VVD fractie er nou toch weer over en u heeft gelijk. Wij maken ons zorgen over hoe wij in Alphen omgaan met onze klimaat doelstellingen want dat hoofdstuk in onze begroting is echt verschraald. De doelstellingen zijn niet haalbaar en toch gaan we en ik citeer; “het actieplan duurzaam, onverkort en voortvarend uitvoeren”.

In dat hoofdstuk staat dat aan het einde van deze collegeperiode 80% van de inwoners zich bewust is van het belang van duurzaamheid en 40% actief aan de slag is met duurzaamheid. En het enige wat daarna genoteerd staat om mensen te motiveren is; handhaven en betalen. 

 

En dan voorzitter willen wij deze wethouder duurzaam. De wethouder die in zijn partijkleuren groen geschilderd is. Een wethouder die vanuit zijn politieke partij een claim heeft op het woord groen, toch activeren en uitdagen om met meer inspirerende zaken te komen. Bij voorkeur zaken die mensen stimuleren om mee te doen met het behalen van groene doelen. 

 

Want voorzitter innoveren is enthousiasmeren en transpireren. En wij zien beide niet gebeuren bij onze wethouder.  Ook in het kader van betalen bij deze wethouder is de verhoging in de KDE afval met 9%. Onvoorstelbaar. En met de twee jaar erna erbij zitten we aan een verhoging van bijna 30%. Wij gaan de wethouder helpen om de lasten in zijn portefeuille naar beneden te brengen daarvoor hebben we een amendement wat een eerder genomen besluit moet terugdraaien om 250.000 euro die wordt betaald aan het legen van de prullenbakken in onze stad weer naar straatreiniging programma 2 terug te doen. Want alles wat u toevoegt aan KDE afval is voor rekening van de inwoner en dus nu ook deze post waar die dat eerder niet was. Als de wethouder dit terugbrengt waar het hoort kan het verhogingspercentage al naar beneden worden bijgesteld. 

 

En dan voorzitter kom ik aan het eind van mijn betoog. Want ook al sluiten wij vandaag in de plus af. Na vandaag als alle zware dossiers nog komen en alle kosten erbij worden gezet en als wij de wethouder dan nog eens antwoord geven op zijn vraag; ik zie ik zie wat jij niet ziet dan ziet de VVD fractie structureel rode cijfers. We zullen er de komende tijd hard aan moeten werken met elkaar zo; financieel gezond mogelijk te blijven. 

Ik dank u voorzitter. 

Reactie op brief van de VOA

VVD VVD Alphen aan den Rijn 28-10-2019 11:18

Onlangs heeft de VVD fractie Alphen aan den Rijn een brief mogen ontvangen van de VOA. In deze brief heeft de VOA zorgen geuit over de komst van de nieuwe vestiging van Decathlon in Schiedam. Wij nemen de zorgen van onze lokale ondernemers altijd serieus! Wij hebben de VOA geantwoord, lees ons gehele standpunt in onderstaande link. Mocht u willen meepraten over dit onderwerp? Graag! Mail: fractie@alphenaandenrijn.vvd.nl

Wie gezichtsbedekkende kleding ...

VVD VVD Alphen aan den Rijn 01-08-2019 18:30

Wie gezichtsbedekkende kleding draagt sluit zich af voor anderen. Dit past niet binnen onze maatschappij. Het verbod op gezichtsbedekkende kleding moet uitgevoerd worden, zoals we met alle andere wetten doen. De Gemeente Alphen aan den Rijn zal de wet ‘Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding’ in het gemeentehuis, in gebouw Langeroode en bij Ecopark de Limes gaan handhaven. Wij gaan ervan uit dat andere partijen dit voorbeeld zullen volgen.

De verstoring van de ...

VVD VVD Alphen aan den Rijn 13-06-2019 19:35

De verstoring van de commissievergadering zoals donderdag 6 juni is voor de VVD-fractie onacceptabel. In ons land zijn we vrij een eigen mening te vormen, te hebben en te uiten. Zelfs als dit geen populaire mening is, respecteren we elkaars mening. Zelfs als we het oneens zijn, gaan we met elkaar het gesprek of debat aan. Onze fractie heeft respect voor iedere mening, en wij blijven graag in gesprek met mensen die onze mening niet delen. Wij verwachten natuurlijk ook dat onze meningen worden gerespecteerd. Raads- en commissieleden moeten hun werk kunnen doen. Moeten zich vrij kunnen voelen om meningen en standpunten te uiten en om met elkaar in debat te gaan. Het is voor ons onacceptabel als Raads- en commissieleden hierin belemmerd worden. Als ons standpunt niet jouw mening is, ga met ons in gesprek, dat is heel normaal in ons mooie land! #normaaldoen https://www.studioalphen.nl/nieuws/vergadering-gemeenteraad-over-spoorbos-verstoord-politie-verricht-arrestaties-1

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.