Nieuws van CDA in Assen inzichtelijk

26 documenten

Veerse Meer vol?

CDA CDA Assen 29-07-2020 09:45

Maandag 27 juli - GOES - Veel mensen vinden van wel! Met enige regelmaat doe ik op mijn oude racefiets (1984) een rondje Veerse Meer. En dan is het maar net in welk jaargetij en hoe het weer is om te constateren of er sprake is van een vol Veerse Meer. In mijn beleving is het vaak stil en soms gezellig druk en een enkele keer druk. Dat betreft dan de situatie op het water; maar hoe is de situatie aan de oevers? Welnu; naar mijn beleving niet veel anders. Er zijn stille verlaten stukken oevers met mooie natuur- en landbouwgebieden. Echter bijvoorbeeld aan de Veerse Dam kan het goed druk zijn, met name in de bouwvak vakanties liggen er binnenvaartschepen en wordt er veel gesurft en andere vormen van watersport beoefend. Ook bij de Zandkreek kan het in de zomer soms druk zijn met volle sluisdoorvaarten, waardoor de verkeerslussen hun waarde aantonen. Dus wat is vol? Het is maar net waarmee je vergelijkt en welk gevoel je erbij hebt. Recreatie Wolphaartsdijk is de toeristische “hotspot” van onze gemeente. Daar is de laatste decennia het e.e.a. gebeurd op het gebied van recreatie. Denk aan de jachthaven, de Piet, de Schelphoek, de Campings waaronder nu één met mooie plaatsen voor Campers, de nieuwe Veerstijger en de ontwikkeling van het park de “Veerse Kreek”. Toch kan er nog een tandje bij, met het plan “Opwaardering Recreatiezone Wolphaartsdijk”. Dit alles draagt bij aan de kwaliteitsverbetering voor zuidoostelijk gebied aan het Veerse Meer. Dit is goed voor de toeristen in Wolphaartsdijk en niet in de laatste plaats voor de ondernemers, die daardoor in het dorp hun bestaan houden. Dus goed voor de leefbaarheid van het dorp en zijn inwoners. Zijn nieuwe ontwikkelingen bij voorbaat uitgesloten? Het CDA vindt van niet. Wel moeten ze iets toevoegen aan de bestaande zaken en moeten ze passen in Wolphaartsdijk. Kwalitatieve verbeteringen moeten altijd met een positieve insteek worden benaderd. Dit geldt zowel voor de initiatieven van bewoners, maar zeker ook van ondernemers. De plannen van de Zuidschor en de Zuidvlietpolder kunnen daar zeker aan bijdragen. Samen met de gemeentelijke plannen wordt Wolphaartsdijk mooier en aantrekkelijker. Ook als de grote plannen van Middelburg en de kleinere plannen van Veere en Noord-Beveland doorgaan moet er ruimte zijn voor het opwaarderen van onze Goese recreatiezone in Wolphaartsdijk, waarvoor natuurlijk voldoende draagvlak moet zijn. Daar staat of valt immers ieder initiatief mee! Gebiedsvisie Veerse Meer De oude visie van 2004 volstaat niet voor de ontwikkelingen tussen 2020 en 2030. In aansluiting op de Zeeuwse Kustvisie wordt er gewerkt aan de Gebiedsvisie Veerse Meer. De groei van de recreatie aan de Zeeuwse kust wordt beperkt, waardoor er meer landinwaarts wordt gekeken naar mogelijkheden voor de recreatie in onze provincie. De Gebiedsvisie Veerse Meer wordt met alle betrokken stakeholders ontwikkeld en gaat een leidraad vormen voor de ontwikkelingen in en rondom het Veerse Meer. Evenwicht tussen Natuur, Cultuur, Wonen, Ondernemen en Landbouw is hierbij van het grootste belang. Kleinschalige lokale ontwikkelingen hebben de voorkeur en de grens voor grootschalige projecten is bereikt. Bij het doorgaan van alle (grote) plannen rondom het Veerse Meer is de verkeersdoorstroming van het grootste belang. Iedere gemeente zal dan ook zoveel mogelijk zijn eigen verantwoording moeten nemen, om niet alleen de lusten maar ook de (verkeers) lasten te dragen. Het CDA wil hiermee verder en is gefocust op de meerwaarde die initiatieven rondom het Veerse Meer opleveren voor Goes/Wolphaartsdijk en het Veerse Meer in zijn geheel, zodat we het kind niet met het badwater weggooien. Het CDA wil hiermee verder en is gefocust op de meerwaarde die initiatieven rondom het Veerse Meer opleveren voor Goes/Wolphaartsdijk en het Veerse Meer in zijn geheel, zodat we het kind niet met het badwater weggooien. Izaäk Melse CDA fractielid

Zomerbrief

CDA CDA Assen 11-07-2020 10:03

Beste CDA vrienden. Wat een bijzondere tijd. Een gemeenteraad die vergadert via de computer. Werken vanuit huis. De deur niet uit om contacten te vermijden. Dit in tegenstelling hoe we het graag zouden willen hebben. Ontmoeten, samenzijn, overleg en debat. Je dierbaren even in de armen te kunnen nemen en je kinderen en kleinkinderen gewoon te kunnen ontvangen en ontmoeten. Gelukkig gaat alles weer langzaam en beetje richting normaal maar toch blijft het een bijzondere tijd. Vanuit het Bestuur en fractie hopen wij dat het u goed gaat. Graag hadden wij u de afgelopen tijd willen ontmoeten om samen met Frits Alberts (namens CDA Drenthe) te kijken naar de ontwikkelingen rondom het invullen van de vacatures in het bestuur. Er stond voor april/mei een ALV in de planning rondom het onderwerp aardbevingsschade. Ondertussen zitten we vol in de energietransitie en willen we ook hierover graag met jullie in gesprek. Hopelijk kunnen we na de zomer e.e.a. weer langzaam gaan opstarten en kunnen we elkaar weer gaan ontmoeten. Dat ontmoeten is ook nodig om de formaliteiten rondom de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen af te handelen. Hiervoor is een bestuur noodzakelijk en we doen daarom nogmaals een beroep op jullie. Kent u iemand die beschikbaar is?. Zoals jullie wellicht hebben meegekregen is er binnen het CDA Landelijk de lijsttrekkerverkiezing. Het bestuur en de fractie bevelen deze van harte bij u aan. Stem met de aan u gestuurde stemcode voor donderdag 9 juli 12:00 op Mona Keijzer, Hugo de Jonge of Pieter Omzigt. Allen prachtige kandidaten. Vanuit de Fractie: De afgelopen maanden hebben in het teken gestaan van diverse onderwerpen. In januari spraken we elkaar in de laatste ALV over de doorstart van een nieuw college en de rol van ons als CDA fractie. De andere grotere onderwerpen : Regionale energietransitie. Omgevingsvisie Economische agenda Corona (Covid19) Onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid. Financiën. In alle dossiers hebben we telkens een sterk eigen geluid laten horen waarbij steeds een 5 tal kaders werden aangehaald, waarbij we de raad en het college opriepen meer focus aan te brengen in de zaken die spelen. Ga besturen en niet reageren. Deze onderwerpen zijn : Veiligheid: Een betrouwbare overheid die duidelijk kaders aangeeft en grenzen stelt. Rechtvaardig en zorgend voor kwetsbare mensen. Onze stad moet veilig zijn. Binnenstad: Een nieuw koopmansplein is prachtig maar het is rondom VIA erg stil en er gaat nog eens 100.00 euro voor marketing Drenthe naar toe. Focus moet niet liggen op het opleuken van de openbare ruimte maar op de herstructurering van de binnenstad. Dat is de kern. De openbare ruimte volgt vanzelf wel. Wat is de focus hierop want met faciliteren en wijzen naar de vastgoed eigenaren en beleggers schieten we niets op. Laat zien dat er iets meer gebeurd dan voorbeeld een her-definiëring van de visie. Sociaal domein: Het college werkt hard aan het beteugelen van de kosten en het inhoudelijk sterker maken van de diverse producten. De fractie is wel benieuwd hoe we de trend gaan keren tussen te weinig geld vanuit de landelijke overheid en het toenemen van de kosten. Wonen: Assen, prachtige stad in de mooiste provincie van Nederland. Dat vinden steeds meer mensen en daarom is de CDA fractie benieuwd hoe we de koppeling tussen vraag en aanbod kunnen bedienen. Daarbij doelend op de disbalans tussen woonruimte voor dak en thuislozen, statushouders, jeugd, doorstroom, sociale woningbouw, nieuwbouw, betaalbaarheid, duurzaam leven enz. Werkgelegenheid; Blij als we zijn met de nieuwe bedrijven in Assen zijn we net zo blij met de zittende werkgevers in Assen. Waar wij als fractie naar zoeken is de focus waar we als stad op gaan inzetten. Focus aanbrengen zal ook middeleninzet effectiever maken. Focus wat ons betreft meer op onderwijs. Voor Assen liggen hierin kansen om het mbo nog meer te verbinden met het aantrekken van werkgelegenheid. Benut het potentieel. In september start de raad weer op en gaan we gezamenlijk weer aan de slag. Blijf alert, blijf gezond. Namens het bestuur: Peter vd Vegt en Joost Witteman Namens de Fractie: Ronald Witteman Eddy de Korte Anna Hendriks John Kok Ingeborg Kreuze (steunfractie) Fijne Zomer.

CDA woordvoering over het nieuwe bestuursakkoord en de vijfde wethouder

CDA CDA Assen 18-01-2020 08:59

Sterke wijken in een sterke stad. Het doet het CDA genoegen dat een van de paradepaardjes van het CDA Assen nl “In de wijken daar gebeurt het”, is geadopteerd door het nieuwe college. Voorzitter, Een fijn Assen begint met een stad waarin iedere Assenaar en bezoeker zich veilig en thuis voelt. In het Assen van het CDA staat niemand er alleen voor. Samen werken we aan onze samenleving en zorgen we voor elkaar, voor dier en natuur en voor cultuur. Verbondenheid gecreëerd door betrokkenheid. Waardering voor maatschappelijk initiatief. Dat zijn de drijfveren waar de stad op zou moeten draaien voorzitter. Een goed luisteraar hoort hier iets bekends. Deze woorden heeft het CDA al eerder uitgesproken nav het bestuursakkoord 2 jaar geleden. Ook toen heeft het CDA de bijdrage afgesloten met de woorden: ”Wij zullen er als CDA alles aan doen om te ondersteunen daar waar het kan en kritisch te zijn daar waar het moet”. Dan nu voorzitter naar de inhoud van het gepresenteerde bestuursakkoord. Dit bestuursakkoord is open uitnodiging aan Assen, de Raad en aan alle inwoners om van dit bestuursakkoord een succes te maken. Het staat bol van de intenties en goede bedoelingen maar wat gaat het college nu zelf doen voorzitter. Een 5e wethouder zal z’n nut nog moeten bewijzen. Als het gaat om zichtbaarheid in de wijken is dit een minder goede reden. 9 wijken is goed te doen voor 4 wethouders en een burgervader. Daar is de 5e niet voor nodig. Wij als CDA zijn erg benieuwd waar deze business case toe gaat leiden. Meer zichtbaarheid in Den Haag? Daar geloven we op deze manier niet in. Assen is al actief in de VNG, G40 , de Noordelijke Lobby en partij lijnen enz. Het op de agenda krijgen van onderwerpen gaat effectiever in de netwerken, niet als een wethouder met het spreekwoordelijke kartonnen bordje voor de poorten van het binnenhof gaat liggen. Het komt ons meer over als een reden om aan een numerieke meerderheid in de coalitie te komen. Dan kan zo’n wethouder met op jaarbasis een slordige € 150.000,= aan loon en lasten nog wel bij het ernstige tekort van Assen. Bij het onderwerp zichtbaarheid in de wijken zijn wij als CDA Assen van de partij. In de wijken gebeurt het! Dit komt per slot van rekening uit de koker van het CDA. Maar, de wijze waarop het nieuwe college dit voorstelt is wat het CDA betreft niet goed. Inwoners willen actie, geen praatje met een wethouder die doorverwijst naar een ambtelijke organisatie. Ook niet als die zelf onder bezielende leiding van de directie goed bezig is met de transitie naar een dienende en dienstverlenende organisatie. Onze voorkeur gaat er naar uit de buurteams een grotere rol te geven om samen met de inwoners de wijken versterken. De feitelijke problemen worden naar ons oordeel in het bestuursakkoord slechts oppervlakkig aangestipt. Van een praktische aanpak is in de tekst geen sprake. En we hebben in de afgelopen twee jaar wel gezien waar dat toe leidt. Is dit nu een negatief beeld voorzitter? Geenszins is het de bedoeling van het CDA dit beeld op te roepen. Graag hadden wij aan de wieg gestaan van een 2de bestuursakkoord maar de keuzes zijn anders geweest. Moeilijk keuzes in een tijd waarin verantwoordelijkheden worden verschoven zonder de benodigde middelen. De komende jaren zullen wij als Gemeenteraad alert moeten zijn op de kwaliteit van de Raadsvoorstellen. Voorzitter, ik wil eindigden met waar in ben begonnen. ”Wij zullen er alles CDA alles aan doen om te ondersteunen daar waar het kan en kritisch zijn daar waar het moet”. Dank u wel voorzitter.

CDA woordvoering over de doorfietsroute

CDA CDA Assen 18-01-2020 08:56

Er zijn al veel woorden gewisseld over het Asser gedeelte van de doorfietsroute. Vorige week hebben we gemerkt dat de meerderheid van de partijen positief is over dit raadsvoorstel. Daarom heeft onze fractie toch nog een aantal opmerkingen die we graag kwijt willen. Vorige week heeft de wethouder aangegeven dat bij de inloopavond in september het merendeel van de mensen positief was. Echter zijn wij hier ook geweest en we hebben toch echt een overwegend negatief gevoel gemerkt bij inwoners. Ook uit de vele gesprekken die we hebben gevoerd in Marsdijk merken we dat er nauwelijks draagvlak is voor het plan. Nog even over het 30 km bord voor de snelle fietsers. Fijn dat er een raadsvoorstel gaat komen ok de bebouwde komgrens te verplaatsen, waarmee dit bord zo noordelijk mogelijk komt. Het liefste op de plek waar de Vriezerweg afbuigt richting het spoor. Voor een extra fietsverbinding naar het centrum toe is het gedeelte over het zandpad van de Lonerbrug tot aan de driesprong niet nodig. Het is ook totaal niet logisch om hier beton neer te leggen. Parallel ligt immers een weg en een fietspad. Wethouder, u heeft aangeven dat er een alternatief pad wordt uitgewerkt voor hondenbezitters. Wat wilt u precies gaan uitwerken? Het pad ligt er immers al en het is niet bepaald veilig om er te komen. Men moet over de rijbaan door twee smalle onoverzichtelijke tunnels. U gaf aan dat u de fietsers hier niet onderdoor wilt laten gaan, waarom dan de wandelaars wel? Ook ligt het pad naast het spoor. Kunt u toezeggen dat u in gesprekken met ProRail gaat bewerkstelligen dat er in ieder geval een hek langs dit spoorpad komt om de veiligheid van de toenemende toekomstige gebruikers en hun huisdieren beter te waarborgen? Het CDA staat positief tegenover het stimuleren van duurzame manieren van vervoer. Echter is de geplande aanpak naar onze mening niet goed. Een groot gedeelte van de beoogde gebruikers zullen geen gebruik maken van de doorfietsroute in Assen. Inwoners uit wijken als Kloosterveen, Peelo, Pittelo en het Noorderpark zullen niet eerst naar het Asser gedeelte fietsen om vervolgens naar hun werk in Groningen of ergens anders te gaan. Zij pakken elders de doorfietsroute op, bijvoorbeeld bij de Taarlose brug of in Vries. De 150 mensen die nu dagelijks via het deel bij de Oudemolense brug gaan, splitsen zich dus bij de Taarlose brug. Het aantal gebruikers zal voor het Asser gedeelte daarom dus fors lager liggen. Stel je gaat toch uit dat 150 mensen per dag gebruik maken van het Asser deel, dan kost dit dus 50 duizend euro per fietser. Zoals de meneer van de fietsersbond net aangaf, we weten niet wat er over een x aantal jaren gebeurd en welke nieuwe vervoersmiddelen er nog komen. Is de doorfietsroute over een aantal jaren achterhaald? Gezien de kosten hopen we dit toch zeker niet. Als laatste kijken wij ook naar de financiële middelen die de gemeente Assen heeft. Gezien onze krappe financiële positie vinden wij het niet gerechtvaardigd om bijna 2 miljoen euro, exclusief bijbehorend onderhoud, uit te geven aan een doorfietsroute. 8 miljoen euro gemeenschapsgeld voor 4 km onnodig beton, waar ook nog eens nauwelijks draagvlak voor is, vinden wij onzin. Daarom stemmen wij tegen.

CDA woordvoering over de doorfietsroute

CDA CDA Assen 18-01-2020 08:56

Er zijn al veel woorden gewisseld over het Asser gedeelte van de doorfietsroute. Vorige week hebben we gemerkt dat de meerderheid van de partijen positief is over dit raadsvoorstel. Daarom heeft onze fractie toch nog een aantal opmerkingen die we graag kwijt willen. Vorige week heeft de wethouder aangegeven dat bij de inloopavond in september het merendeel van de mensen positief was. Echter zijn wij hier ook geweest en we hebben toch echt een overwegend negatief gevoel gemerkt bij inwoners. Ook uit de vele gesprekken die we hebben gevoerd in Marsdijk merken we dat er nauwelijks draagvlak is voor het plan. Nog even over het 30 km bord voor de snelle fietsers. Fijn dat er een raadsvoorstel gaat komen ok de bebouwde komgrens te verplaatsen, waarmee dit bord zo noordelijk mogelijk komt. Het liefste op de plek waar de Vriezerweg afbuigt richting het spoor. Voor een extra fietsverbinding naar het centrum toe is het gedeelte over het zandpad van de Lonerbrug tot aan de driesprong niet nodig. Het is ook totaal niet logisch om hier beton neer te leggen. Parallel ligt immers een weg en een fietspad. Wethouder, u heeft aangeven dat er een alternatief pad wordt uitgewerkt voor hondenbezitters. Wat wilt u precies gaan uitwerken? Het pad ligt er immers al en het is niet bepaald veilig om er te komen. Men moet over de rijbaan door twee smalle onoverzichtelijke tunnels. U gaf aan dat u de fietsers hier niet onderdoor wilt laten gaan, waarom dan de wandelaars wel? Ook ligt het pad naast het spoor. Kunt u toezeggen dat u in gesprekken met ProRail gaat bewerkstelligen dat er in ieder geval een hek langs dit spoorpad komt om de veiligheid van de toenemende toekomstige gebruikers en hun huisdieren beter te waarborgen? Het CDA staat positief tegenover het stimuleren van duurzame manieren van vervoer. Echter is de geplande aanpak naar onze mening niet goed. Een groot gedeelte van de beoogde gebruikers zullen geen gebruik maken van de doorfietsroute in Assen. Inwoners uit wijken als Kloosterveen, Peelo, Pittelo en het Noorderpark zullen niet eerst naar het Asser gedeelte fietsen om vervolgens naar hun werk in Groningen of ergens anders te gaan. Zij pakken elders de doorfietsroute op, bijvoorbeeld bij de Taarlose brug of in Vries. De 150 mensen die nu dagelijks via het deel bij de Oudemolense brug gaan, splitsen zich dus bij de Taarlose brug. Het aantal gebruikers zal voor het Asser gedeelte daarom dus fors lager liggen. Stel je gaat toch uit dat 150 mensen per dag gebruik maken van het Asser deel, dan kost dit dus 50 duizend euro per fietser. Zoals de meneer van de fietsersbond net aangaf, we weten niet wat er over een x aantal jaren gebeurd en welke nieuwe vervoersmiddelen er nog komen. Is de doorfietsroute over een aantal jaren achterhaald? Gezien de kosten hopen we dit toch zeker niet. Als laatste kijken wij ook naar de financiële middelen die de gemeente Assen heeft. Gezien onze krappe financiële positie vinden wij het niet gerechtvaardigd om bijna 2 miljoen euro, exclusief bijbehorend onderhoud, uit te geven aan een doorfietsroute. 8 miljoen euro gemeenschapsgeld voor 4 km onnodig beton, waar ook nog eens nauwelijks draagvlak voor is, vinden wij onzin. Daarom stemmen wij tegen.

Algemene beschouwingen 2019

CDA CDA Assen 16-11-2019 19:28

Algemene beschouwingen 2019 Daar staan we dan. Voor de tweede keer in deze bestuursperiode Algemene Beschouwingen onder de titel “Samen duurzaam verder”. Dat laatste vraagt van ons allemaal veel inzet. Het Dagblad van het Noorden kopte onlangs, “ Er is een grens overschreden tussen overheid en gemeentes”. En juist die overschrijding maakt het voor ons zo lastig. Een beroep doen op gezond verstand, doen wat moet, het braafste jongetje van de klas zijn, fanatisme, meedoen. Termen met inhoud die we allemaal zelf een vertaling geven. Een democratie gaat over luisteren, vertalen, inhoud en vertrouwen geven aan de dingen die ons en ieder op zijn eigen manier dierbaar zijn. Aan de inzet van iedereen, voorzitter, twijfelt de fractie van CDA geen moment. Dat iedereen kiest voor een eigen inbreng en dito standpunten is in een dergelijk proces normaal. Al leiden deze wel tot tegenstellingen. In de bespreking van de kadernota heeft de oppositie het College een duidelijk signaal gegeven. De oplossing rondom het sociaal domein moet anders. 16 stemmen voor en 15 tegen die Kadernota, dat is geen sinecure. Dit signaal heeft echter niet geleid tot een significante aanpassing van de programma begroting van 2020. Met het vertrek van stadspartij Plop uit het college tekent zich het verdere ongewisse af in de beoordeling van de programmabegroting. Voorzitter.De taak van de gemeenteraad is de begroting te beoordelen op het formeel en materieel sluitend zijn. Formeel sluitend is het wel doordat er een gebruik is gemaakt van de algemene reserves. Voor materieel sluitend is echter geen zekerheid. Ik quote bldz 12 “Een aantal aanvullende bezuinigingen die we voorstellen levert mogelijk niet de beoogde kostenbesparing”. Is dat materieel sluitend voorzitter?Er is dus een ondergrens bereikt in waar je als raad verantwoordelijk voor wilt zijn. Voor de fractie van het CDA geniet dat niet de voorkeur. Wij vragen het college nogmaals de gekozen weg te heroverwegen. Laat de tekortkoming, ontstaan door het overheidsbeleid, voorlopig volledig ten laste komen van de algemene reserves. En dit bedrag vervolgens isoleren in de begroting. Daarmee kunnen we zuiver houden wat wij te kort komen door het overheidsbeleid en vervolgens alsnog het komend jaar als rekening presenteren aan die overheid. De regering in Den Haag heeft namelijk, wat de CDA fractie betreft, de grens overschreden van betamelijk bestuur. In feite dwingen ze de Gemeente ook op andere beleidsgebieden te bezuinigen en de lasten te verhogen voor onze burgers. Terwijl het de vraag is of dergelijke maatregelen wel voldoende zijn. Het College hoeft wat het CDA betreft niet het braafste jongetje van de klas te zijn. Deze mag anders gaan dan de ongehoorzaamheid van het abonnementstarief bij Huishoudelijk hulp.Neem de rust om zaken samen met alle partners op te lossen. Dit is de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Geef elkaar het vertrouwen dat nodig is om hieruit te komen. De onderhandelingen voor de nieuwe contractperiode sociaal domein zijn de uitgelezen kans. Het zou onze fractie niets verbazen dat dit onderwerp prominent wordt gebruikt als verkiezingsthema voor de komende tweede kamer verkiezingen.Is het dan allemaal fout wat dit college heeft gedaan? Integendeel voorzitter. We zijn heel content met de wijze waarop het college en alle medewerkers van het stadhuis hebben gewerkt aan de programma’s. Er zijn veel zaken gevonden waar we efficiënter dan wel effectiever konden en deze slag is in deze begroting mooi gemaakt. De wijze waarop met de partners in het sociaal domein is samengewerkt om tot een goede zorg voor een redelijk tarief te komen is top. Maar geef dit dan nu ook de ruimte om te groeien. De Rekenkamercommissie (RKC) sprak er over in haar conclusies. Even een stapje terug voorzitter. Als we heel pragmatisch kijken naar de opgave, doen we de stad in de ogen van het CDA tekort als we een greep doen in de algemene reserves in combinatie met het flink ombuigen in alle andere programma’s. We kunnen dan beter gevoerd beleid voorzetten en alleen de tekorten vanuit het sociaal domein financieren vanuit de reserves. Dan hebben we het dus voor 2020 niet over verhogen van OZB en toeristenbelasting voorzitter. Ook niet over het stoppen van subsidies en verdere verschraling van alles waar we als gemeente voor staan. Dat hoeft ook niet want de gemeente heeft wel reserves en is geen spaarbank. We moeten het beschikbaar gestelde geld zo goed mogelijk besteden aan en voor de inwoners. Het CDA is voor het behouden van de kracht van alle programma’s. Het CDA is tegen het oplossen van de tekorten binnen het sociaal domein over de ruggen van die programma’s. De samenhang van Assen haal je er uit als je ingrijpt op de voorgestelde wijze. De reserves van Assen zijn goed dankzij het gevoerde beleid in het verleden en kunnen dus een stootje hebben. Reserves zijn er om de klappen op te vangen net als bij een normaal gezin. Loopt het tegen dat doe je een beroep op het spaargeld en in uiterste noodzaak leen je verantwoord geld wat je in de komende jaren weer keurig gaat terugbetalen. Speel geen paniek voetbal. Voorzitter, wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen. Dit zien we niet terug in het ambitie niveau van het college. Dat niveau blijft onverminderd overeind en getuigt wat de CDA fractie betreft dan ook niet van enige sensitiviteit. Voorlopig een pas op de plaats is het advies van het CDA. Pragmatisme is nu belangrijker dan wat dan ook. Als we met al het voorgaande in ons achterhoofd kijken naar de programmabegroting komen wij in disbalans. ONZE STAD trouwens ook.Financieel stelt het college voor flink in te grijpen om een sluitende begroting te kunnen presenteren die toekomstbestendig is. Oorzaak voor ingrijpen is voornamelijk het sociaal domein, en specifiek jeugdzorg. Daarbij zijn alle plannen niet eens genoeg om het tekort weg te werken. Ons inziens is de begroting zo niet materieel sluitend. Wij verwachten dat de Rijksoverheid haar financiële verantwoordelijkheid zal nemen en de gemeenten correct gaat compenseren. Daarmee is de oplossing van het college de verkeerde gebleken. CDA en de rest van de oppositie is in juli 2019 heel duidelijk geweest in de bespreking van de kadernota en heeft als eerste gesteld dat er geen bezuinigingen worden ingesteld om de tekorten in het sociale domein op te lossen. Genoeg is genoeg. Het geld moet uit Den Haag komen en niet van de Assenaren! Geheel in overeenstemming met de kernwaarden van het CDA nl: gespreide verantwoordelijkheid, gerechtigheid, solidariteit en rentmeesterschap zal het CDA daarom deze begroting niet steunen. Niet omdat er geen goede dingen in staan maar omdat wij duidelijk kiezen voor een andere wijze van oplossen. Tot slot voorzitter. Een begroting, weliswaar formeel sluitend maar materieel met veel onzekerheden en opgesteld in wankel evenwicht, moet je niet willen steunen. Dat doet de CDA fractie dan ook niet. Dank u wel voorzitter.

Algemene beschouwingen 2019

CDA CDA Assen 16-11-2019 19:28

Algemene beschouwingen 2019 Daar staan we dan. Voor de tweede keer in deze bestuursperiode Algemene Beschouwingen onder de titel “Samen duurzaam verder”. Dat laatste vraagt van ons allemaal veel inzet. Het Dagblad van het Noorden kopte onlangs, “ Er is een grens overschreden tussen overheid en gemeentes”. En juist die overschrijding maakt het voor ons zo lastig. Een beroep doen op gezond verstand, doen wat moet, het braafste jongetje van de klas zijn, fanatisme, meedoen. Termen met inhoud die we allemaal zelf een vertaling geven. Een democratie gaat over luisteren, vertalen, inhoud en vertrouwen geven aan de dingen die ons en ieder op zijn eigen manier dierbaar zijn. Aan de inzet van iedereen, voorzitter, twijfelt de fractie van CDA geen moment. Dat iedereen kiest voor een eigen inbreng en dito standpunten is in een dergelijk proces normaal. Al leiden deze wel tot tegenstellingen. In de bespreking van de kadernota heeft de oppositie het College een duidelijk signaal gegeven. De oplossing rondom het sociaal domein moet anders. 16 stemmen voor en 15 tegen die Kadernota, dat is geen sinecure. Dit signaal heeft echter niet geleid tot een significante aanpassing van de programma begroting van 2020. Met het vertrek van stadspartij Plop uit het college tekent zich het verdere ongewisse af in de beoordeling van de programmabegroting. Voorzitter.De taak van de gemeenteraad is de begroting te beoordelen op het formeel en materieel sluitend zijn. Formeel sluitend is het wel doordat er een gebruik is gemaakt van de algemene reserves. Voor materieel sluitend is echter geen zekerheid. Ik quote bldz 12 “Een aantal aanvullende bezuinigingen die we voorstellen levert mogelijk niet de beoogde kostenbesparing”. Is dat materieel sluitend voorzitter?Er is dus een ondergrens bereikt in waar je als raad verantwoordelijk voor wilt zijn. Voor de fractie van het CDA geniet dat niet de voorkeur. Wij vragen het college nogmaals de gekozen weg te heroverwegen. Laat de tekortkoming, ontstaan door het overheidsbeleid, voorlopig volledig ten laste komen van de algemene reserves. En dit bedrag vervolgens isoleren in de begroting. Daarmee kunnen we zuiver houden wat wij te kort komen door het overheidsbeleid en vervolgens alsnog het komend jaar als rekening presenteren aan die overheid. De regering in Den Haag heeft namelijk, wat de CDA fractie betreft, de grens overschreden van betamelijk bestuur. In feite dwingen ze de Gemeente ook op andere beleidsgebieden te bezuinigen en de lasten te verhogen voor onze burgers. Terwijl het de vraag is of dergelijke maatregelen wel voldoende zijn. Het College hoeft wat het CDA betreft niet het braafste jongetje van de klas te zijn. Deze mag anders gaan dan de ongehoorzaamheid van het abonnementstarief bij Huishoudelijk hulp.Neem de rust om zaken samen met alle partners op te lossen. Dit is de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Geef elkaar het vertrouwen dat nodig is om hieruit te komen. De onderhandelingen voor de nieuwe contractperiode sociaal domein zijn de uitgelezen kans. Het zou onze fractie niets verbazen dat dit onderwerp prominent wordt gebruikt als verkiezingsthema voor de komende tweede kamer verkiezingen.Is het dan allemaal fout wat dit college heeft gedaan? Integendeel voorzitter. We zijn heel content met de wijze waarop het college en alle medewerkers van het stadhuis hebben gewerkt aan de programma’s. Er zijn veel zaken gevonden waar we efficiënter dan wel effectiever konden en deze slag is in deze begroting mooi gemaakt. De wijze waarop met de partners in het sociaal domein is samengewerkt om tot een goede zorg voor een redelijk tarief te komen is top. Maar geef dit dan nu ook de ruimte om te groeien. De Rekenkamercommissie (RKC) sprak er over in haar conclusies. Even een stapje terug voorzitter. Als we heel pragmatisch kijken naar de opgave, doen we de stad in de ogen van het CDA tekort als we een greep doen in de algemene reserves in combinatie met het flink ombuigen in alle andere programma’s. We kunnen dan beter gevoerd beleid voorzetten en alleen de tekorten vanuit het sociaal domein financieren vanuit de reserves. Dan hebben we het dus voor 2020 niet over verhogen van OZB en toeristenbelasting voorzitter. Ook niet over het stoppen van subsidies en verdere verschraling van alles waar we als gemeente voor staan. Dat hoeft ook niet want de gemeente heeft wel reserves en is geen spaarbank. We moeten het beschikbaar gestelde geld zo goed mogelijk besteden aan en voor de inwoners. Het CDA is voor het behouden van de kracht van alle programma’s. Het CDA is tegen het oplossen van de tekorten binnen het sociaal domein over de ruggen van die programma’s. De samenhang van Assen haal je er uit als je ingrijpt op de voorgestelde wijze. De reserves van Assen zijn goed dankzij het gevoerde beleid in het verleden en kunnen dus een stootje hebben. Reserves zijn er om de klappen op te vangen net als bij een normaal gezin. Loopt het tegen dat doe je een beroep op het spaargeld en in uiterste noodzaak leen je verantwoord geld wat je in de komende jaren weer keurig gaat terugbetalen. Speel geen paniek voetbal. Voorzitter, wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen. Dit zien we niet terug in het ambitie niveau van het college. Dat niveau blijft onverminderd overeind en getuigt wat de CDA fractie betreft dan ook niet van enige sensitiviteit. Voorlopig een pas op de plaats is het advies van het CDA. Pragmatisme is nu belangrijker dan wat dan ook. Als we met al het voorgaande in ons achterhoofd kijken naar de programmabegroting komen wij in disbalans. ONZE STAD trouwens ook.Financieel stelt het college voor flink in te grijpen om een sluitende begroting te kunnen presenteren die toekomstbestendig is. Oorzaak voor ingrijpen is voornamelijk het sociaal domein, en specifiek jeugdzorg. Daarbij zijn alle plannen niet eens genoeg om het tekort weg te werken. Ons inziens is de begroting zo niet materieel sluitend. Wij verwachten dat de Rijksoverheid haar financiële verantwoordelijkheid zal nemen en de gemeenten correct gaat compenseren. Daarmee is de oplossing van het college de verkeerde gebleken. CDA en de rest van de oppositie is in juli 2019 heel duidelijk geweest in de bespreking van de kadernota en heeft als eerste gesteld dat er geen bezuinigingen worden ingesteld om de tekorten in het sociale domein op te lossen. Genoeg is genoeg. Het geld moet uit Den Haag komen en niet van de Assenaren! Geheel in overeenstemming met de kernwaarden van het CDA nl: gespreide verantwoordelijkheid, gerechtigheid, solidariteit en rentmeesterschap zal het CDA daarom deze begroting niet steunen. Niet omdat er geen goede dingen in staan maar omdat wij duidelijk kiezen voor een andere wijze van oplossen. Tot slot voorzitter. Een begroting, weliswaar formeel sluitend maar materieel met veel onzekerheden en opgesteld in wankel evenwicht, moet je niet willen steunen. Dat doet de CDA fractie dan ook niet. Dank u wel voorzitter.

De laatste avond voor het zomerreces

CDA CDA Assen 18-07-2019 07:48

De laatste avond voor het zomerreces 11 juli j.l hield de gemeenteraad de laatste vergadering voor het zomerreces. Het zou een bijzondere avond worden. De journalisten zaten er klaar voor. Wij als CDA hadden ons voorbereid op een stevig debat rondom de kadernota voor 2020. Een nieuwe wethouder werd geïnstalleerd. De jaarrekening 2018 werd goed gekeurd en daarna kwam de kaderbrief wat de basis is voor de begroting 2020, aan de orde. De kadernota Ons standpunt is niet bezuinigen op het sociaal domein. Dat willen we zien in de kadernota. Natuurlijk wel onderzoeken of de zorg meer kostenbesparend en efficiënter kan worden uitgevoerd. Daarmee de ingezette lijn voor transitie blijven ondersteunen. De verantwoordelijkheid daar neerleggen waar die hoorde. Namelijk in Den Haag. En dat standpunt deelt de coalitie niet. Een terugkijkje naar de vorige raadsvergadering. Als we even teruggaan naar 2 maanden geleden. Het college legde de raad een 4 tal scenario’s van bezuinigen voor. Hieruit mocht de raad een keuze gaan maken. Alle varianten hadden verregaande consequenties voor alle onderwerpen die spelen in Assen. Hierbij verschraling van meedoen beleid, minder subsidies, bezuinigingen op diverse beleidsterreinen maar ook een verhoging van de onroerende zaak belasting (OZB) voor de Asser burger en een zeer forse verhoging van de toeristenbelasting kwam ook nog eens uit de hoge hoed. Elke variant was voor het CDA onbespreekbaar. Op onze vraag of een variant onderzocht is, waarbij niet bezuinigd gaat worden op het sociaal domein werd nee geantwoord. Het antwoord was een sluitende begroting te willen aanleveren en geen tekorten. Daarbij is er in Den Haag echt het uiterste er uitgehaald. En dat betwijfelen we. Wij willen voorkomen dat de Asser burger en ondernemers de dupe worden van het landelijke overheidsbeleid. Koppen bij elkaar Vervolgens heeft onder aanvoering van het CDA de oppositie de koppen bij elkaar gestoken. En met gelijkluidende visie het college tijdens de vergadering eensluidend het signaal afgegeven dat het echt anders moet. In de wetenschap dat er nog diverse regelingen worden overgeheveld naar de gemeenten waarbij we eenzelfde scenario verwacht. Namelijk veel verantwoordelijkheid met een bezuinigingsopdracht die simpel wordt opgelegd door te weinig budget over te hevelen. Met 15 (alle oppositiepartijen) stemmen tegen deze kadernota en 16 (alle coalitiepartijen) voor, heeft het college een stevige boodschap gekregen. De pers De pers heeft geschreven over de unieke situatie dat Assen nu 4 vrouwelijke wethouders heeft en over boze recreatieondernemers terwijl de zorg voor onze inwoners in het geding is. Dat is leeswaardig natuurlijk maar de belangrijkste boodschap die de oppositiepartijen deze avond afgaven, hierover is geen woord geschreven. Stop, het is genoeg Als we ons realiseren dat we over 2 jaar verkiezingen hebben laat zich raden wat het thema van de partijen gaat worden. Onderwijl klotst het geld in Den Haag tegen de plinten omhoog. En omdat we niet genoeg als BV Nederland hebben uitgegeven zal de bijdrage in het gemeentefonds volgend jaar beduidend lager zijn. Lekker dan. Dat wordt dubbelop bezuinigen. Wij zeggen stop het is genoeg. Het CDA dankt de collega-oppositie in het delen van deze zorg. Vijftien stemmen tegen en 16 voor, dat signaal dient bloedserieus genomen te worden. Wij wensen jullie allemaal een goede zomer en gaan in september verder met het op peil houden van daar waar we voor staan. Met in ons achterhoofd onze waarden rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en solidariteit. Namens de fractie, Ronald Witteman.

De laatste avond voor het zomerreces

CDA CDA Assen 18-07-2019 07:48

De laatste avond voor het zomerreces 11 juli j.l hield de gemeenteraad de laatste vergadering voor het zomerreces. Het zou een bijzondere avond worden. De journalisten zaten er klaar voor. Wij als CDA hadden ons voorbereid op een stevig debat rondom de kadernota voor 2020. Een nieuwe wethouder werd geïnstalleerd. De jaarrekening 2018 werd goed gekeurd en daarna kwam de kaderbrief wat de basis is voor de begroting 2020, aan de orde. De kadernota Ons standpunt is niet bezuinigen op het sociaal domein. Dat willen we zien in de kadernota. Natuurlijk wel onderzoeken of de zorg meer kostenbesparend en efficiënter kan worden uitgevoerd. Daarmee de ingezette lijn voor transitie blijven ondersteunen. De verantwoordelijkheid daar neerleggen waar die hoorde. Namelijk in Den Haag. En dat standpunt deelt de coalitie niet. Een terugkijkje naar de vorige raadsvergadering. Als we even teruggaan naar 2 maanden geleden. Het college legde de raad een 4 tal scenario’s van bezuinigen voor. Hieruit mocht de raad een keuze gaan maken. Alle varianten hadden verregaande consequenties voor alle onderwerpen die spelen in Assen. Hierbij verschraling van meedoen beleid, minder subsidies, bezuinigingen op diverse beleidsterreinen maar ook een verhoging van de onroerende zaak belasting (OZB) voor de Asser burger en een zeer forse verhoging van de toeristenbelasting kwam ook nog eens uit de hoge hoed. Elke variant was voor het CDA onbespreekbaar. Op onze vraag of een variant onderzocht is, waarbij niet bezuinigd gaat worden op het sociaal domein werd nee geantwoord. Het antwoord was een sluitende begroting te willen aanleveren en geen tekorten. Daarbij is er in Den Haag echt het uiterste er uitgehaald. En dat betwijfelen we. Wij willen voorkomen dat de Asser burger en ondernemers de dupe worden van het landelijke overheidsbeleid. Koppen bij elkaar Vervolgens heeft onder aanvoering van het CDA de oppositie de koppen bij elkaar gestoken. En met gelijkluidende visie het college tijdens de vergadering eensluidend het signaal afgegeven dat het echt anders moet. In de wetenschap dat er nog diverse regelingen worden overgeheveld naar de gemeenten waarbij we eenzelfde scenario verwacht. Namelijk veel verantwoordelijkheid met een bezuinigingsopdracht die simpel wordt opgelegd door te weinig budget over te hevelen. Met 15 (alle oppositiepartijen) stemmen tegen deze kadernota en 16 (alle coalitiepartijen) voor, heeft het college een stevige boodschap gekregen. De pers De pers heeft geschreven over de unieke situatie dat Assen nu 4 vrouwelijke wethouders heeft en over boze recreatieondernemers terwijl de zorg voor onze inwoners in het geding is. Dat is leeswaardig natuurlijk maar de belangrijkste boodschap die de oppositiepartijen deze avond afgaven, hierover is geen woord geschreven. Stop, het is genoeg Als we ons realiseren dat we over 2 jaar verkiezingen hebben laat zich raden wat het thema van de partijen gaat worden. Onderwijl klotst het geld in Den Haag tegen de plinten omhoog. En omdat we niet genoeg als BV Nederland hebben uitgegeven zal de bijdrage in het gemeentefonds volgend jaar beduidend lager zijn. Lekker dan. Dat wordt dubbelop bezuinigen. Wij zeggen stop het is genoeg. Het CDA dankt de collega-oppositie in het delen van deze zorg. Vijftien stemmen tegen en 16 voor, dat signaal dient bloedserieus genomen te worden. Wij wensen jullie allemaal een goede zomer en gaan in september verder met het op peil houden van daar waar we voor staan. Met in ons achterhoofd onze waarden rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en solidariteit. Namens de fractie, Ronald Witteman.

Een sterk streekziekenhuis in Drenthe

CDA CDA Assen 16-03-2019 19:30

Een sterk streekziekenhuis in Drenthe Behoud basiszorg door verdergaande samenwerking Inmiddels is niet alleen het rapport ‘Zorg in de regio’ van het kernteam bijgestaan door Gupta Strategics verschenen, ook is de discussie over de regionale zorg en de streekziekenhuizen volop op de agenda van de Tweede Kamer gezet door CDA-kamerlid Joba van den Berg. Daarnaast heeft CDA-minister Hugo de Jonge zijn inzicht in de doorgeschoten marktwerking in de zorg wereldkundig gemaakt in de media. Kortom, er is veel aandacht voor de regionale zorg. In tussen vraagt het kernteam om reacties op haar rapport. De gezamenlijke fractievoorzitters van het CDA in Emmen, Assen en Hoogeveen geven deze: behoud basiszorg door verdergaande samenwerking. Onder basiszorg verstaan wij ook een volledig functionerende Spoedeisende Hulp en een ziekenhuis dat zeven dagen per week operationeel is. En ja, wij realiseren ons dat dit geld kost. Daarom moeten we in verdergaande samenwerking in Drenthe laten zien dat wij het nationale voorbeeld van een streekziekenhuis zijn. Ziekenhuiszorg waarop de Drenten trots zijn. Een ziekenhuis waar je graag geholpen wilt worden. En een ziekenhuis waar je graag wilt werken! Daarmee kunnen we ook werken aan het door de CDA-tweede Kamerfractie succesvol bestreden ‘leegzuigen van streekziekenhuizen door topklinische ziekenhuizen’. Onlangs heeft Joba van den Berg, die met de Drentse fractievoorzitters hierin samenwerkt, een motie ingediend in de Tweede Kamer. Die motie is inmiddels aangenomen en dat betekent dat we meer grip kunnen krijgen op de ontwikkelingen in de acute zorg. “Topklinische ziekenhuizen trekken te veel basiszorg naar zich toe. Het CDA wil het 'leegzuigen' van regionale ziekenhuizen een halt toeroepen. Want zorg moet beschikbaar, betaalbaar en bereikbaar zijn, ook in de regio”, zegt Joba We vinden dat de politiek een rol moet hebben in de bepaling van zorg. Zorg is te belangrijk om over te laten aan de zorgverzekeraars en daarmee aan de markt. Uiteindelijk zullen we het behoud van zorg in Drenthe in Den Haag moeten realiseren. Lokale CDA-ers hebben daarom momenteel wekelijks overleg met hun landelijk vertegenwoordigers. Joba van den Berg is 11 maart jl. op onze uitnodiging naar Hoogeveen gekomen en heeft tijdens een werkbezoek gesproken met lokale CDA-ers over de plannen rondom de Drentse ziekenhuiszorg. Provinciaal Lijsttrekker Henk Jumelet, ook bij dat werkbezoek aanwezig, sluit zich aan bij die breed gedeelde zorgen. Als fractievoorzitters in de gemeenteraad van Assen, Emmen en Hoogeveen juichen we de formalisering van de samenwerking tussen de chirurgen van Treant en het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen toe. Maar we zien nog veel meer mogelijkheden tot samenwerking. Niet alleen tussen beide ziekenhuizen, maar ook tussen de ziekenhuizen en de huisartsenpraktijken, de zogenaamde 1e en 1,5-lijnszorg. We vinden dat de huisartspraktijk nog beter benut kan worden bij de behandeling van patiënten die spoedeisende hulp nodig hebben. In Hoogeveen zijn zeer succesvolle voorbeelden vanuit huisartsenpraktijken in De Weide en inmiddels in heel Hoogeveen rondom ouderenzorg. Deze voorbeelden hebben te lijden van de zoektocht rondom de toekomst van Treant locatie Bethesda. En dat terwijl voormalig zorgwethouder Erik Giethoorn hierover in den lande spreekbeurten hield om dit succes uit te dragen. Naast de samenwerking met huisartsen, verloskundigen, ambulancezorg en anderen in het Drentse zorgnetwerk, moet ook gekeken worden naar de verdeling van zorg over Noordoost Nederland. Kunnen de samenwerkende Drentse ziekenhuizen via de ‘expertisecentra’ niet een deel van de zorgmarkt verwerven, geld verdienen en daarmee op drie plaatsen Spoedeisende zorg aanbieden? Niet tegen elkaar, maar met elkaar. Het zorgnetwerk, de Drentse ziekenhuizen, de topklinische en academische ziekenhuizen. Als we in Drenthe de handen ineen slaan staan we sterker in de regio en zeker ook in Den Haag. Niet om één ziekenhuis om te bouwen, maar om drie ziekenhuizen voor te bereiden op de getransformeerde zorg en zo kapitaalvernietiging te voorkomen. Hierin zien wij duidelijk een rol voor het UMCG, voor de samenwerkende zorgverzekeraars of zelfs de minister. Basiszorg en leefbaarheid zijn sterk met elkaar verbonden. Zeker in een provincie met veel senioren. Het is nu een mooi natuurlijk moment om verdergaande samenwerking in de Raden van Bestuur in Drenthe zichtbaar te maken nu er vacatures zijn in die Raden. Een vrouw of man die als hoofdtaak krijgt de komende vijf jaar de samenwerking tussen het gehele zorgnetwerk van Drenthe vorm en inhoud te geven. Zodat de droom van vele Drenten verwezenlijkt kan worden: een sterk streekziekenhuis! Met drie locaties voorzien van basiszorg. Daarmee komt er nieuw elan, kunnen samenwerkingen worden opgestart en kunnen innovatie-budgetten worden binnengehaald. De Drentse Ziekenhuizen moeten verder, met zorg-thuis, e-Health, robots en andere innovaties. Ze moeten werken aan preventieve zorg. Drenthe als blue zone! Nu staan we stil, stoppen we geld in dure onderzoekers en besteden we honderden uren aan overleg over hoe het verder moet en zien we patiënten onze Drentse zorg voorbijlopen. Voor het CDA is het doel duidelijk: tussen Zwolle en Groningen moet in Drenthe één sterk streekziekenhuis met drie locaties komen. Dit ziekenhuis heeft en behoud overal volledige basiszorg gecombineerd met rendabele planbare zorg in liefst zo hoog mogelijke volumes. Drenthe heeft straks hét top-streekziekenhuis van Nederland! CDA gaat ervoor! Ronald Witteman, CDA-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Assen Auke Oldenbeuving, CDA-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Emmen Erik-Jan Kreuze, CDA-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Hoogeveen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.