Nieuws van PvdA in Coevorden inzichtelijk

970 documenten

Van het bestuur mei 2020

PvdA PvdA Coevorden 08-06-2020 11:54

Naast de Nieuwsflits, hebben we nu ook Van het bestuur waarin u de updates van het bestuur kan lezen. Lees hieronder onze eerste Van het bestuur, in de toekomst kunt u nieuwe en oude uitgaven hier vinden.

Mei 2020

The post Van het bestuur mei 2020 appeared first on PvdA Coevorden.

PvdA tegen terugkeer auto’s in de Friesestraat.

PvdA PvdA Coevorden 24-05-2020 18:08

De fractie van PvdA Coevorden zal tegen het voorstel van het college stemmen om auto’s terug te laten keren in de Friesestraat Noord. De onderbouwing van het plan is flinterdun en met name gebaseerd op vermeende belangstelling van enkele ondernemers om zich in dat deel van de Friesestraat te vestigen. Of daar gegeven de coronacrisis iets van terecht gaat komen, is maar zeer de vraag. Ook is er een breed verzet van inwoners van Coevorden en een aantal ondernemers in de Friesestraat. Iets wat niet zomaar terzijde kan worden geschoven.
 
De raad wordt alleen de keuze voorgelegd: ja of nee. Alternatieve plannen heeft het college niet. Dat terwijl er wel allerlei suggesties worden aangedragen vanuit inwoners en ondernemers. De PvdA-fractie is van mening dat nu niet overhaast besloten moet worden over een plan waar veelweerstand tegen is. Neem de tijd om een alternatief scenario uit te werken. Een plan wat aansluit bij de ontwikkelingen op de markt, weeshuisweide en het stationsgebied. En wat rechtdoor aan de uitgangspunten van het wensbeeld: water, gezelligheid en historie. Auto’s horen daar zeker niet bij.

The post PvdA tegen terugkeer auto’s in de Friesestraat. appeared first on PvdA Coevorden.

Onze eerste nieuwsflits!

PvdA PvdA Coevorden 21-12-2019 22:32

Nieuw: de nieuwsflits van PvdA Coevorden. Met deze nieuwsflits willen wij u op de hoogte houden van de activiteiten van de PvdA Coevorden afgelopen periode. 

Met deze maand onder andere: het bermbeheerplan, de zonneweide in Sleen en de nieuwe vestiging van een kippenschuur in Odoornerveen.

Nieuwsflits december 2019

The post Onze eerste nieuwsflits! appeared first on PvdA Coevorden.

Met de verplichte tegenprestatie van het kabinet is echt niemand geholpen

PvdA PvdA VVD Coevorden 30-11-2019 20:25

De Participatiewet voldoet niet aan de verwachtingen en moet fundamenteel op de schop. Die conclusie mogen we na de deze week verschenen eindevaluatie van het SCP wel trekken. Ook staatssecretaris Tamara van Ark (VVD) heeft de rapportage gelezen. Jammer genoeg deed ze dat alleen niet zo goed. Want hoewel ze de belangrijkste conclusies onderschrijft en ferm aankondigt om de problemen aan te pakken, kiest ze voor het verplicht stellen van de dwingende tegenprestatie. Een dwangmiddel en verplichting, waarvan SCP-directeur Kim Putters, juist expliciet stelt dat die niet ‘bijdraagt aan het vinden van werk’. Werkgevers zitten nu eenmaal niet te wachten op mensen die verplicht worden om iets te doen wat ze niet willen. 

Tijd voor een andere manier van denken, zou je zeggen. Maar helaas schiet het kabinet in de Pavlov reactie van wantrouwen. Wantrouwen in de gemeenten die blijkbaar een schop onder de kont nodig hebben en alleen met een dictaat uit Den Haag van de Participatiewet een succes kunnen maken. Maar het is vooral een blijk van wantrouwen richting de kwetsbare groep mensen, die het vaak niet makkelijk heeft, wel wat liefde kan gebruiken, maar die je in de ogen van het kabinet alleen met een dwingend paardenmiddel als de tegenprestatie in beweging zou kunnen krijgen. 

Een aanname die eerder voortkomt uit stigmatiserende en ideologische misvattingen, dan uit de praktijk. Want wie bij ons in de gemeente rondloopt en met de mensen, die al lang zonder werk zitten, praat, ziet het tegenovergestelde. ‘Niet willen’ is nauwelijks aan de orde, ‘nog niet kunnen’ wel. In tegenstelling tot het hardnekkige en misplaatste VVD-cliché van de thuis op de bank zittende en niet vooruit te branden bijstandsgerechtigde is een groot gedeelte van de mensen in de Participatiewet al mantelzorger of doet men heel nuttig en waardevol vrijwilligerswerk. 

Maar en hier ligt een andere belangrijke denkfout van Van Ark: voor veel van deze mensen, die maatschappelijk al van waarde zijn, is de afstand tot de arbeidsmarkt – op dit moment – simpelweg te groot. Zij kampen met fysieke gezondheidsproblemen, zitten in de schulden of verkeren mentaal in zwaar weer. Deze groep help je niet door ze bestraffend toe te spreken en verder te korten op hun toch al schamele inkomen, maar wel door ze met vertrouwen tegemoet te treden, in een persoonlijk en motiverend gesprek te kijken waar de problemen en mogelijkheden liggen en op basis daarvan een intensief, langdurig en doelgericht traject te beginnen. 

Persoonlijke begeleiding, waarbij het doel het vinden van blijvend werk op de reguliere arbeidsmarkt kan zijn. Maar niet hoeft te zijn, want ook met betere begeleiding zal de reguliere arbeidsmarkt voor een groep onbereikbaar blijven. Als gemeente willen we ervoor zorgen dat al onze inwoners op hun manier van waarde zijn.

Dat bereiken we niet met dwang, maar met vertrouwen. Niet door papier te prikken, maar door samen het sociale isolement te doorbreken en met buurtbewoners een stukje te gaan wandelen. Niet door achter ieder verkeerd ingevuld formulier kwade bedoelingen te zien, maar door met beter welzijnswerk samen de achterliggende problemen te lijf te gaan. Niet door koste wat kost op zoek te gaan naar een tijdelijk en slecht betaald dienstverband, maar met het bieden van een basisbaan (denk aan een conciërge op de basisschool), waar iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt thuis én maatschappelijk van grote waarde is. 

Als gemeente ondersteunen we daarom sociale ondernemingen in onze regio en kijken we met reguliere werkgevers naar wat zij nodig hebben om mensen die langdurig in de bijstand zitten, wel in dienst te nemen. Zelf geven we het goede voorbeeld door als gemeente mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een vast contract aan te bieden en door in ons inkoopbeleid voorrang te geven aan sociale ondernemingen. 

Help ons als kabinet daarbij en kom met gerichte aanpassingen in de Participatiewet, die gemeenten de mogelijkheid geven om lokaal naar de beste oplossingen te zoeken. Bied werkgevers met een eenvoudigere loonkostensubsidie de duidelijkheid die ze nodig hebben om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen, en vul het achtergebleven gat van de sociale werkvoorzieningen met nieuw op te richten sociale ontwikkelbedrijven in, zodat de beschutte werkplekken wel gerealiseerd kunnen worden. 

En kabinet: vergeet vooral het verplichten van de vaak totaal contraproductieve tegenprestatie. Wanneer Van Ark haar zin krijgt, zijn we als gemeente verplicht een heel bureaucratisch en duur systeem van wantrouwen op te tuigen, waarvan we nu al weten dat het niemand verder helpt. Onze schaarse middelen zetten we liever positief en productief in. 

The post Met de verplichte tegenprestatie van het kabinet is echt niemand geholpen appeared first on PvdA Coevorden.

Beschouwingen begroting

PvdA PvdA Coevorden 12-11-2019 22:00

Voorzitter, leden van de raad, college, publiek en overige toehoorders,

De begroting 2020 laat zien dat we er goed voorstaan. Er is een gezonde financiële reserve, ruimte om te investeren en ook het meerjarig perspectief geeft alle aanleiding om te stellen dat we met vertrouwen de toekomst tegemoet kunnen. 

De PvdA fractie kan dan ook instemmen met de manier waarop het college de discussie over de OZB heeft vertaald. Een geringe daling van lasten voor woningeigenaren en een geringe stijging voor bedrijven. Wij zien het als een goede eerste stap en ook met de opmerking van de wethouder financiën, dat we op den duur toe moeten groeien naar het landelijk gemiddelde, kan de PvdA fractie prima leven.

Al met al een begroting om trots op te zijn. Een resultaat dat gebouwd is op de harde keuzes die we in het verleden moesten maken en de financiële discipline die vervolgens jaren is volgehouden. We zien nu ruimte om weer te investeren. Het college doet ons tal van voorstellen, totaal 18 stuks die op geld gezet zijn, en een vijftal waarbij dat nog moet. De PvdA fractie gaat akkoord met deze voorstellen. Met het simpelweg akkoord gaan doen we al die voorstellen veel tekort, zij verdienen eigenlijk alle aandacht in deze beschouwing, helaas hebben we daar simpelweg de tijd niet voor. 

Natuurlijk zijn we in Coevorden van doe maar gewoon, dat is al gek genoeg, maar wat gepaste trots op wat er allemaal tot stand wordt gebracht en dat ook uitdragen is hier toch wel op zijn plek. Het college en raad zouden zich daar best wat meer ruimte voor mogen gunnen.

Naast alle mooie voorstellen hebben wij ook nog plannen op het netvlies waar ook nog geld achteraan zal moeten, zoals het integraal huisvestingsplan voor het basisonderwijs. In fase 1 van het IHP, die loopt tot 2022 zitten o.a. de basisscholen in Schoonoord. Wij zien daar mooie kansen: een nieuw multifunctioneel gebouw, waar ook andere voorzieningen zoals sport, bibliotheek, dorpshuis etc. bij zouden kunnen aansluiten. Wij stellen ons voor dat dit in een volgende kaderbrief of begroting ook zijn plek zal krijgen. 

Voorzitter, de PvdA fractie wil aandacht vragen voor een aantal specifieke onderwerpen en daar met moties aanvullende voorstellen voor op tafel leggen.

Laaggeletterdheid

Hoewel de gemeente Coevorden al jarenlang aandacht heeft voor dit onderwerp, blijft mijn fractie schrikken van de cijfers die genoemd worden. En als je nadenkt over de gevolgen die laaggeletterdheid voor mensen en de samenleving heeft, dat kun je moeilijk anders dan er een onbehaaglijk gevoel aan overhouden. 

Wij hebben niet de wijsheid in pacht of het ei van Columbus, maar wij denken wel dat het mogelijk moet zijn het beleid te intensiveren en effectiever te maken. Wij stellen daarom bij motie voor een eenmalig bedrag van 50.000 euro vrij te maken om een ‘doorbraakaanpak’ op laaggeletterdheid te ontwikkelen in 2020. Natuurlijk is het reëel te verwachten dat dit in 2021 met structureel geld ondersteund moet worden. 

Ik lees het dictum van de motie voor:

 

Voorzitter,

Trouw kwam onlangs met het bericht dat het aantal mensen dat de energie rekening niet kan betalen dreigt te verdubbelen. Inmiddels is de term ‘energiearmoede’ aan het Nederlands vocabulaire toegevoegd. Stijgende tarieven en vooral stijgende belastingen worden als belangrijke oorzaken voor die verdubbeling gezien. Arme huishoudens besteden meer dan 10% van hun inkomen aan de gas en elektriciteitsrekening.  

Voorzitter, hoewel dit landelijk beleid is en we daar op zich niet zoveel aan kunnen veranderen, kunnen we wel kijken hoe we mensen met een laag inkomen kunnen helpen om minder energie te verbruiken. Een kleine eerste stap zou volgens onze fractie het beschikbaar stellen van een pakket aan energiebesparende maatregelen aan minima kunnen zijn. Te denken valt aan led-lampen, waterbesparende douchekoppen, tochtstrippen, etc. Het één en ander moet natuurlijk afgestemd met deskundigen en woningbouwcorporaties.

Aan de ene kant helpt dat direct om het probleem te verkleinen, en aan de andere kant draagt het bij aan de vergroting van het bewustzijn. Dat dat dan ook nog bijdraagt aan onze duurzaamheidsdoelstellingen is mooi meegenomen. 

Ik lees de motie voor

 

Voorzitter, ik stap over naar een ander onderwerp, Afvalstoffenheffing.

Het is onze fractie opgevallen dat er een relatief geringe spreiding zit in het tarief voor één- en meer persoons huishoudens. Ook kent Coevorden maar twee tarieven. 

Eenpersoonshuishoudens lijken relatief veel afvalstoffenheffing te betalen. Een echte onderbouwing voor de verhouding tussen de tarieven lijkt er niet te zijn. Wij denken dat er uiteindelijk niet te ontkomen is aan het creëren van een directe relatie tussen de hoeveelheid aangeboden afval en de hoogte van het tarief.

Een tussenstap zou kunnen zijn een redelijke relatie aanbrengen tussen de grootte van het huishouden en het tarief, uitgaande van een gelijkblijvende opbrengst. 

Wij vragen het college bij motie dit te onderzoeken en de raad over de mogelijkheden te informeren, zodat we hier bij de behandeling van de begroting 2021 een gefundeerd besluit over kunnen nemen. 

 

Voorzitter ik kom aan het laatste onderwerp wat de PvdA fractie op tafel wil leggen. En dat raakt aan de vraag: wat voor gemeente wil Coevorden op langere termijn zijn?

Stad Coevorden maakt de transitie van winkelstad naar bezoekersstad. En dat is niet alleen omdat we dat graag willen, maar vooral omdat er concrete opgaven liggen door leegstand, verpaupering, en een middenstand die het moeilijk heeft. 

Als we op een wat abstracter niveau naar het buitengebied van de gemeente Coevorden kijken, dan vraagt de PvdA fractie zich af, wat zijn dan de vragen die we de komende jaren moeten beantwoorden? Krimp leidt tot druk op voorzieningen, tot veranderd ruimte gebruik, en zal zijn invloed hebben op de woningmarkt. En als we niet oppassen, uiteindelijk op de leefbaarheid. 

Ook in de dorpen heeft de nog resterende middenstand het moeilijk. In de landbouw is de vraag naar een breder en bestendiger verdienmodel inmiddels evident. Werkgelegenheid in eigen omgeving wordt een vraagstuk. De energie transitie zal grote invloed hebben op ruimtegebruik en het aanzien van ons landschap. We zien problemen rond minder vitale vakantieparken.

Maar wij zien ook de kracht van ons  buitengebied. In mensen, in authentieke Drentse cultuur en historie, in oeroude dorpen, in innovatieve landbouw, prachtige natuur, in het verhaal van veen en zand. 

In stad Coevorden is een goed proces gelopen voor het centrum, met brede betrokkenheid van alle partijen. Dat heeft een mooie visie opgeleverd met veel aandacht voor historie, kunst en cultuur. Wij denken dat de gedachte van het uitbouwen van de bezoekersfunctie van onze gemeente, door het versterken van juist die krachtpunten, in onze hele gemeente uitgerold zou kunnen worden. Coevorden heeft prachtige verhalen te vertellen en zou het gebied daarmee krachtig kunnen positioneren.

In feite vragen wij het college om samen met de dorpen een strategische visie te ontwikkelen voor de gemeente. Een visie die vertaald kan worden in uitvoeringsplannen, waar uiteindelijk de politieke afweging over kan worden gemaakt in de raadzaal. Waar  we met elkaar in zorgvuldige weging van het algemeen belang bepalen waar de financiën van de samenleving aan besteed kunnen worden. 

Ons inziens is het zinloos te speculeren over bedragen die in het buitengebied besteed moeten worden. Want zonder visie en plannen zijn het slagen in de lucht. En hoewel we niet armlastig zijn, is onze fractie niet vergeten waar we vandaan zijn gekomen, en hoeveel pijn het de samenleving heeft gedaan om er weer bovenop te komen. 

Voorzitter, ter afsluiting, dient mijn fractie de volgende motie in:

The post Beschouwingen begroting appeared first on PvdA Coevorden.

Jongeren verdienen zekerheid | ...

PvdA PvdA Coevorden 03-09-2019 09:40

Beschouwingen Kaderbrief 2020 Om ...

PvdA PvdA Coevorden 10-07-2019 06:49

Beschouwingen Kaderbrief 2020 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de PvdA fractie is in algemene zin dik tevreden met de voorliggende kaderbrief. De situatie kan volgens mijn fractie worden samengevat als: we hebben het huis op orde, we zijn in control, veel van de ambities van dit college zijn op planning en geld gezet, en waar dat nog niet gedaan is geeft het meer jaren perspectief voldoende ruimte om dat alsnog te doen. Dan denken wij bv. aan middelen voor duurzaamheidsbeleid, of bv. de nieuwbouw c.q. Renovatie van de Nieuwe Veste. De politiek wordt er niet spannender op, maar dat is niet anders. Spannende politiek is leuk voor de krant, maar de burger heeft meer aan degelijke resultaten. Onze fractie heeft op dit moment dan ook geen behoefte om voor 2020 nieuwe ambities toe te voegen. Sterker nog, we denken eerder dat dat onverstandig zou zijn gezien het inspanningsniveau dat van de organisatie gevraagd wordt om de strategische agenda van dit college tot een geslaagde uitvoering te brengen. Voor onze fractie kan het accent liggen op kwaliteit in de uitvoering van de gemaakte plannen voor het jaar 2020. Zijn er dan helemaal geen zorgen, jawel, maar die worden vooral op landelijk niveau veroorzaakt. Het lukt dit kabinet van jaar op jaar maar niet om de plannen die zij heeft ook voldoende tot uitvoer te brengen. De minister van financiën spreekt van significante onderbesteding. En omdat de inkomsten van de gemeente gekoppeld zijn aan de uitgaven van het rijk, zitten we in de gemeente met de gebakken peren. Het kabinet heeft daarbij ook flink boter op zijn hoofd, door aan de ene kant te pleiten voor hogere salarissen, en aan de andere kant zelf de hand op de knip houden, als het om bv. onderwijs of zorg gaat. Bij de gemeenschappelijke regelingen zien we uitzet van lasten. Een punt om in de gaten te houden. Het zou aardig zijn als daar ook wat meer gekeken werd naar de ontwikkeling van het accres. Op het aandachtsgebied zorg zit een ander zorgpunt. Waar we in voorgaande jaren door steeds tijdig te anticiperen op komende financiële ontwikkelingen binnen het sociaal domein uit konden komen met de budgetten, zien we dat dat steeds moeilijker wordt. Het sociale domein, is met zijn vele openeind regelingen kwetsbaar voor financiële tegenvallers. De structurele financieringsproblematiek binnen de jeugdzorg wordt door het kabinet opgelost met eenmalig geld. En het is dan ook maar de vraag of het geformuleerde uitgangspunt dat het sociale domein zich binnen zijn eigen budgetten moet bedruipen, op termijn houdbaar is. De gemiddelde zorgkosten per inwoner liggen in de gemeente Coevorden zo'n 7 procent hoger dan het landelijk gemiddelde. Tel daarbij de gevolgen van vergrijzing, extramuralisering van de ziekenhuiszorg en de GGZ op, en iedereen kan bedenken dat de druk op het gemeentelijk sociaal domein verder zal toenemen. Wij roepen het college dan ook op om preventie verder te versterken. En natuurlijk niet alleen vanuit een financieel perspectief. We refereren bv. nog eens aan hetgeen laatst in de commissie vergadering gewisseld werd rond het aantal meldingen bij Veilig Thuis. Achter die meldingen zit vaak een hele wereld aan sociale, financiële, en gezondheid ellende. Het integraal benaderen van probleemsituaties, het verder werken aan preventie, en het doorontwikkelen van vroegsignalering zien wij daarbij als opgaven. We zien in de kaderbrief dat u de 1000 dagen aanpak wilt omarmen. Wat ons betreft mag u daar fors op inzetten, want wij kennen dit als een succesvolle preventieve methode met name bij gezinnen in achterstandssituaties. Het voorkomen van ziekte en ellende is natuurlijk altijd beter en waarschijnlijk ook goedkoper, dan het genezen. Als het college nog kans ziet om er qua preventie nog een schepje bovenop te doen, dan graag. Wellicht bied de reserve voor innovatie in de zorg hier nog mogelijkheden. Verder denken we dat we nog wel wat te doen hebben ten aanzien van de inrichting van de samenleving als het gaat om toegankelijkheid. Ik herinner nog maar eens aan motie 2016-10 waarin we afspraken om voortdurend aan de toegankelijkheid van onze gemeente te werken. Fysieke toegankelijkheid, maar ook toegankelijkheid van informatie. College, wordt het bv. niet eens tijd om een eenvoudig leesbare publieksversie van de belangrijkste jaarstukken te laten verschijnen? Toegankelijkheid is geen explicite verantwoordelijkheid van de gemeente, maar van de hele samenleving, hoewel zij natuurlijk wel het goede voorbeeld moet geven. Dus ook van de winkelier op de hoek. Waar we als samenleving willen dat mensen met bv. de ziekte van alzheimer, of met verward gedrag, langer in de wijk blijven wonen, moeten we ook bereid zijn om moeilijk begrijpbaar gedrag wat meer te accepteren en soms eens een handje toe te steken. In dezelfde motie spraken we af bij ontwikkelingen in de fysieke ruimte expliciet aandacht aan toegankelijkheid te geven. U mag van onze fractie verwachten dat we dat kritisch blijven volgen. Voorzitter dan heb ik nog een aantal losse onderwerpen die ik bij langs loop. Tarief differientiatie OZB. Afgesproken is dat dit onderwerp opnieuw bediscussieerd zal worden in de commissievergadering na het reces. Ons uitgangspunt zal in ieder geval zijn dat we streven naar verlaging van de OZB voor woningeigenaren, ten koste van lastenverzwaring voor grotere bedrijven. We hopen dat de commissie na de zomer het college voldoende richting mee kan geven om bij de begroting met een voorstel te komen. Budget compensatiemogelijkheden windenergie Voorzitter, bij de vaststelling van de begroting 2019 hebben we een bedrag van 61.000 euro opnieuw beschikbaar gesteld voor de wijken Heege en Vosmaten, als compensatiemogelijkheid voor de gevolgen van windenergie. Wij hopen toch dat het het college lukt om dit geld dit jaar uit te geven, zodat we het niet nogmaals mee hoeven nemen naar een volgend jaar? Sportaccommodaties. Op diverse plekken zijn er plannen voor opknappen en/of verduurzamen van sportaccommodaties, onder andere bij de Drostenhal en op het Grootveld. Maar wethouder komt het dit jaar ook nog zover dat de schop de grond in gaat? Ter afsluiting voorzitter, Een tweetal overlastdossiers uit de categorie natuur. De eikenprocessierups is here to stay en de dennenprocessierups heeft inmiddels Gelderland bereikt. En in dermate grote hoeveelheden die bestrijden of opruimen welhaast onmogelijk maakt. Her en der zien we voorzichtige proeven met biologische bestrijding van de eikenprocessierups. Verbetering van de leefomstandigheden van insecten, vogels en vleermuizen hebben een positief effect, zo blijkt op verschillende plekken. Dat is ook een benadering die wij op de lange termijn voorstaan, en die 1 op 1 aansluit bij een natuurlijker beheer met herstel van biodiversiteit van onze bermen, plantsoenen etc. Natuurlijk moeten overlastsituaties direct zoveel mogelijk worden bestreden, maar op lange termijn moeten we het volgens ons veel meer hebben van meer natuurlijk evenwicht. Een tweede dossier waar we aandacht voor willen vragen is bestrijden van roekenoverlast. We hebben uit informele contacten begrepen dat er gekeken wordt in overleg met de provincie wat er gedaan kan worden, maar het lijkt ons goed om ook hier in de openbaarheid te horen hoever het college er mee is en wat onze inwoners mogen verwachten.

Beschouwingen Kaderbrief 2020

PvdA PvdA Coevorden 09-07-2019 06:45

Voorzitter, leden van de raad en andere luisteraars.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de PvdA fractie is in algemene zin dik tevreden met de voorliggende kaderbrief. De situatie kan volgens mijn fractie worden samengevat als: we hebben het huis op orde, we zijn in control, veel van de ambities van dit college zijn op planning en geld gezet, en waar dat nog niet gedaan is geeft het meer jaren perspectief voldoende ruimte om dat alsnog te doen. Dan denken wij bv. aan middelen voor duurzaamheidsbeleid, of bv. de nieuwbouw c.q. Renovatie van de Nieuwe Veste.

De politiek wordt er niet spannender op, maar dat is niet anders. Spannende politiek is leuk voor de krant, maar de burger heeft meer aan degelijke resultaten. Onze fractie heeft op dit moment dan ook geen behoefte om voor 2020 nieuwe ambities toe te voegen. Sterker nog, we denken eerder dat dat onverstandig zou zijn gezien het inspanningsniveau dat van de organisatie gevraagd wordt om de strategische agenda van dit college tot een geslaagde uitvoering te brengen. Voor onze fractie kan het accent liggen op kwaliteit in de uitvoering van de gemaakte plannen voor het jaar 2020.

Zijn er dan helemaal geen zorgen, jawel, maar die worden vooral op landelijk niveau veroorzaakt. Het lukt dit kabinet van jaar op jaar maar niet om de plannen die zij heeft ook voldoende tot uitvoer te brengen. De minister van financiën spreekt van significante onderbesteding. En omdat de inkomsten van de gemeente gekoppeld zijn aan de uitgaven van het rijk, zitten we in de gemeente met de gebakken peren. Het kabinet heeft daarbij ook flink boter op zijn hoofd, door aan de ene kant te pleiten voor hogere salarissen, en aan de andere kant zelf de hand op de knip houden, als het om bv. onderwijs of zorg gaat.

Bij de gemeenschappelijke regelingen zien we uitzet van lasten. Een punt om in de gaten te houden. Het zou aardig zijn als daar ook wat meer gekeken werd naar de ontwikkeling van het accres.

Op het aandachtsgebied zorg zit een ander zorgpunt. Waar we in voorgaande jaren door steeds tijdig te anticiperen op komende financiële ontwikkelingen binnen het sociaal domein uit konden komen met de budgetten, zien we dat dat steeds moeilijker wordt. Het sociale domein, is met zijn vele openeind regelingen kwetsbaar voor financiële tegenvallers. De structurele financieringsproblematiek binnen de jeugdzorg wordt door het kabinet opgelost met eenmalig geld. En het is dan ook maar de vraag of het geformuleerde uitgangspunt dat het sociale domein zich binnen zijn eigen budgetten moet bedruipen, op termijn houdbaar is.

De gemiddelde zorgkosten per inwoner liggen in de gemeente Coevorden zo’n 7 procent hoger dan het landelijk gemiddelde. Tel daarbij de gevolgen van vergrijzing, extramuralisering van de ziekenhuiszorg en de GGZ op, en iedereen kan bedenken dat de druk op het gemeentelijk sociaal domein verder zal toenemen.

Wij roepen het college dan ook op om preventie verder te versterken. En natuurlijk niet alleen vanuit een financieel perspectief. We refereren bv. nog eens aan hetgeen laatst in de commissie vergadering gewisseld werd rond het aantal meldingen bij Veilig Thuis. Achter die meldingen zit vaak een hele wereld aan sociale, financiële, en gezondheid ellende. Het integraal benaderen van probleemsituaties, het verder werken aan preventie, en het doorontwikkelen van vroegsignalering zien wij daarbij als opgaven.

We zien in de kaderbrief dat u de 1000 dagen aanpak wilt omarmen. Wat ons betreft mag u daar fors op inzetten, want wij kennen dit als een succesvolle preventieve methode met name bij gezinnen in achterstandssituaties. Het voorkomen van ziekte en ellende is natuurlijk altijd beter en waarschijnlijk ook goedkoper, dan het genezen. Als het college nog kans ziet om er qua preventie nog een schepje bovenop te doen, dan graag. Wellicht bied de reserve voor innovatie in de zorg hier nog mogelijkheden.

Verder denken we dat we nog wel wat te doen hebben ten aanzien van de inrichting van de samenleving als het gaat om toegankelijkheid. Ik herinner nog maar eens aan motie 2016-10 waarin we afspraken om voortdurend aan de toegankelijkheid van onze gemeente te werken. Fysieke toegankelijkheid, maar ook toegankelijkheid van informatie. College, wordt het bv. niet eens tijd om een eenvoudig leesbare publieksversie van de belangrijkste jaarstukken te laten verschijnen?

Toegankelijkheid is geen explicite verantwoordelijkheid van de gemeente, maar van de hele samenleving, hoewel zij natuurlijk wel het goede voorbeeld moet geven. Dus ook van de winkelier op de hoek. Waar we als samenleving willen dat mensen met bv. de ziekte van alzheimer, of met verward gedrag, langer in de wijk blijven wonen, moeten we ook bereid zijn om moeilijk begrijpbaar gedrag wat meer te accepteren en soms eens een handje toe te steken. In dezelfde motie spraken we af bij ontwikkelingen in de fysieke ruimte expliciet aandacht aan toegankelijkheid te geven. U mag van onze fractie verwachten dat we dat kritisch blijven volgen.

Voorzitter dan heb ik nog een aantal losse onderwerpen die ik bij langs loop.

Tarief differientiatie OZB. Afgesproken is dat dit onderwerp opnieuw bediscussieerd zal worden in de commissievergadering na het reces. Ons uitgangspunt zal in ieder geval zijn dat we streven naar verlaging van de OZB voor woningeigenaren, ten koste van lastenverzwaring voor grotere bedrijven. We hopen dat de commissie na de zomer het college voldoende richting mee kan geven om bij de begroting met een voorstel te komen.

Budget compensatiemogelijkheden windenergie Voorzitter, bij de vaststelling van de begroting 2019 hebben we een bedrag van 61.000 euro opnieuw beschikbaar gesteld voor de wijken Heege en Vosmaten, als compensatiemogelijkheid voor de gevolgen van windenergie. Wij hopen toch dat het het college lukt om dit geld dit jaar uit te geven, zodat we het niet nogmaals mee hoeven nemen naar een volgend jaar?

Sportaccommodaties. Op diverse plekken zijn er plannen voor opknappen en/of verduurzamen van sportaccommodaties, onder andere bij de Drostenhal en op het Grootveld. Maar wethouder komt het dit jaar ook nog zover dat de schop de grond in gaat?

Ter afsluiting voorzitter, Een tweetal overlastdossiers uit de categorie natuur.

De eikenprocessierups is here to stay en de dennenprocessierups heeft inmiddels Gelderland bereikt. En in dermate grote hoeveelheden die bestrijden of opruimen welhaast onmogelijk maakt. Her en der zien we voorzichtige proeven met biologische bestrijding van de eikenprocessierups. Verbetering van de leefomstandigheden van insecten, vogels en vleermuizen hebben een positief effect, zo blijkt op verschillende plekken. Dat is ook een benadering die wij op de lange termijn voorstaan, en die 1 op 1 aansluit bij een natuurlijker beheer met herstel van biodiversiteit van onze bermen, plantsoenen etc. Natuurlijk moeten overlastsituaties direct zoveel mogelijk worden bestreden, maar op lange termijn moeten we het volgens ons veel meer hebben van meer natuurlijk evenwicht.

Een tweede dossier waar we aandacht voor willen vragen is bestrijden van roekenoverlast. We hebben uit informele contacten begrepen dat er gekeken wordt in overleg met de provincie wat er gedaan kan worden, maar het lijkt ons goed om ook hier in de openbaarheid te horen hoever het college er mee is en wat onze inwoners mogen verwachten.

Voorzitter, tot zover in eerste termijn.

The post Beschouwingen Kaderbrief 2020 appeared first on PvdA Coevorden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.