Nieuws van SGP in Ede inzichtelijk

4 documenten

Raadsvragen van raadslid Arnold Versteeg over publieke dienstverlening

SGP SGP Ede 30-05-2020 00:00

 

Een bekend statement is: de gemeente is er voor haar inwoners, en niet andersom. Dit betekent wat de SGP betreft een dienstbare houding van alle betrokkenen. Zowel voor raadsleden, collegeleden, als ambtenaren. Als die dienstbare houding niet door burgers ervaren wordt dan zorgt dat voor een deuk in het vertrouwen in de overheid. Alleen hierom al is continue bouwen aan een steeds betere publieke dienstverlening noodzakelijk.

Met de start van de nieuwe afdeling Publiekszaken per  01-01-2020, heeft de gemeente de ambitie om een nieuw instrument te ontwikkelen om de totale gemeentebrede dienstverlening inzichtelijk te maken en continue te verbeteren.

1. Is  de  gemeente  al  begonnen  met  het ontwikkelen  van  dit  nieuwe  instrument?  Wanneer  wordt verwacht dat dit instrument gereed is? En per wanneer kan dit instrument ingezet worden?2. Kan uitgelegd  worden wat  de  inhoud  is  van  dit  instrument en  op  welke wijze  het  ingezet  gaat worden?3. Reviews worden door bedrijven ingezet om inzage te hebben in onder andere de dienstverlening. Hiermee kunnen klanten zelf actief hun klantervaring/beleving waarderen. Dit kan ook ingezet worden door gemeenten (en op onderdelen gebeurt dat ook al). Maken reviews onderdeel uit van het nieuwe instrument om tevredenheid van de totale gemeente brede dienstverlening te meten?  4. Op dit moment wordt de gemeentelijke dienstverlening eens per twee jaar gemeten. In het verleden is daarvoor de keuze gemaakt zodat er één keer per twee jaar budget beschikbaar is. Wordt met het nieuwe instrument ingezet op doorlopend meten van de gemeentelijke dienstverlening of ook weer eens per twee jaar?

Op dit moment is er geen doelstelling geformuleerd naar welk niveau de dienstverlening moet gaan. Er is wel een kwaliteitshandvest.

5. Hoe actueel is dit kwaliteitshandvest?    6. Op welk niveau – in vergelijking met andere gemeenten – verkeert de publieke dienstverlening van gemeente Ede?   7.  Zijn  er  duidelijke  verschillen  qua  niveau  van  dienstverlening  binnen  de  afdelingen  van  de gemeentelijke organisatie? Zo ja, wat is hier de oorzaak van?8. Is het college met de SGP van mening dat doelstellingen geformuleerd moeten worden om het niveau van  dienstverlening  stap  voor  stap omhoog te trekken?  Zo  ja, welke  doelstellingen wil  het college hiervoor formuleren, in welke tijdsbestek dient dit gehaald te worden?

De programmarekening meldt verder: ‘Afgelopen jaar is er ingezoomd op de interne telefonische bereikbaarheid. Een van de constateringen is dat het aantal van 20.000 terugbelverzoeken een flinke impact hebben op de organisatie. Het in beeld brengen hiervan per afdeling heeft inmiddels voor enige verbetering gezorgd. Echter is dit voor 2020 wederom een aandachtspunt.’ 

9.  Het  bovenstaande  geeft  aan  dat  er  problemen  zijn  met  het  afhandelen  van  de  20.000 terugbelverzoeken. Wat is precies de problematiek? En welke doelstelling is voor 2020 en komende jaren geformuleerd om dit probleem op te lossen? 

Tot slot.    

10.  Publieke  dienstverlening  is  een  belangrijke  gemeentelijke  taak.  De  SGP  is  van  mening  dat  de gemeenteraad hierover jaarlijks actief gerapporteerd moet worden door het college. Deelt het college deze mening? 

 

Lees hier volledige verslag

Raadsvragen van raadslid Arnold Versteeg over artikel 42.

SGP SGP Ede 30-05-2020 00:00

 

Een bekend statement is: de gemeente is er voor haar inwoners, en niet andersom. Dit betekent wat de SGP betreft een dienstbare houding van alle betrokkenen. Zowel voor raadsleden, collegeleden, als ambtenaren. Als die dienstbare houding niet door burgers ervaren wordt dan zorgt dat voor een deuk in het vertrouwen in de overheid. Alleen hierom al is continue bouwen aan een steeds betere publieke dienstverlening noodzakelijk.

Met de start van de nieuwe afdeling Publiekszaken per  01-01-2020, heeft de gemeente de ambitie om een nieuw instrument te ontwikkelen om de totale gemeentebrede dienstverlening inzichtelijk te maken en continue te verbeteren.

1. Is  de  gemeente  al  begonnen  met  het ontwikkelen  van  dit  nieuwe  instrument?  Wanneer  wordt verwacht dat dit instrument gereed is? En per wanneer kan dit instrument ingezet worden?2. Kan uitgelegd  worden wat  de  inhoud  is  van  dit  instrument en  op  welke wijze  het  ingezet  gaat worden?3. Reviews worden door bedrijven ingezet om inzage te hebben in onder andere de dienstverlening. Hiermee kunnen klanten zelf actief hun klantervaring/beleving waarderen. Dit kan ook ingezet worden door gemeenten (en op onderdelen gebeurt dat ook al). Maken reviews onderdeel uit van het nieuwe instrument om tevredenheid van de totale gemeente brede dienstverlening te meten?  4. Op dit moment wordt de gemeentelijke dienstverlening eens per twee jaar gemeten. In het verleden is daarvoor de keuze gemaakt zodat er één keer per twee jaar budget beschikbaar is. Wordt met het nieuwe instrument ingezet op doorlopend meten van de gemeentelijke dienstverlening of ook weer eens per twee jaar?

Op dit moment is er geen doelstelling geformuleerd naar welk niveau de dienstverlening moet gaan. Er is wel een kwaliteitshandvest.

5. Hoe actueel is dit kwaliteitshandvest?    6. Op welk niveau – in vergelijking met andere gemeenten – verkeert de publieke dienstverlening van gemeente Ede?   7.  Zijn  er  duidelijke  verschillen  qua  niveau  van  dienstverlening  binnen  de  afdelingen  van  de gemeentelijke organisatie? Zo ja, wat is hier de oorzaak van?8. Is het college met de SGP van mening dat doelstellingen geformuleerd moeten worden om het niveau van  dienstverlening  stap  voor  stap omhoog te trekken?  Zo  ja, welke  doelstellingen wil  het college hiervoor formuleren, in welke tijdsbestek dient dit gehaald te worden?

De programmarekening meldt verder: ‘Afgelopen jaar is er ingezoomd op de interne telefonische bereikbaarheid. Een van de constateringen is dat het aantal van 20.000 terugbelverzoeken een flinke impact hebben op de organisatie. Het in beeld brengen hiervan per afdeling heeft inmiddels voor enige verbetering gezorgd. Echter is dit voor 2020 wederom een aandachtspunt.’ 

9.  Het  bovenstaande  geeft  aan  dat  er  problemen  zijn  met  het  afhandelen  van  de  20.000 terugbelverzoeken. Wat is precies de problematiek? En welke doelstelling is voor 2020 en komende jaren geformuleerd om dit probleem op te lossen? 

Tot slot.    

10.  Publieke  dienstverlening  is  een  belangrijke  gemeentelijke  taak.  De  SGP  is  van  mening  dat  de gemeenteraad hierover jaarlijks actief gerapporteerd moet worden door het college. Deelt het college deze mening? 

 

Lees hier volledige verslag

Ruimere openingstijden op zondag t/m zondag 26 april, waarom?

SGP SGP Ede 09-05-2020 00:00

 

Wat geven deze omstandigheden veel te overdenken en wat heeft deze roepstem ons veel te zeggen. Ik ga er niet verder op in wat er allemaal anders is  dan 2 maanden geleden, maar sluit af  met iedereen sterkte en wijsheid te wensen in deze omstandigheden, ook het College van B en W met het nemen van maatregelen, om ook vanuit de lokale overheid, op gepaste wijze, bij te dragen aan het helpen opvangen van de effecten van deze crisis.

Heeft u zich ook verbaasd over de berichtgeving van het College van B en W van Ede  dat supermarkten en andere winkels in de levensmiddelenbranche vanwege de coronacrisis de zondagen t/m 26 april langer open mogen zijn?  En dat dit ook is toegestaan in de buitendorpen?  Ik namelijk wel. Niet alleen verbazing maar ook schrik en verdriet.  Dit is ook kenbaar gemaakt aan het College. De SGP in Ede heeft erop aangedrongen om te stoppen met deze verruiming.  Verruiming van openingstijden was en is niet nodig.  Op maandag t/m zaterdag mogen supermarkten al open zijn tussen  06.00 uur en 22.00 uur.  Die mogelijkheden worden nog niet benut. In plaats van winkeltijden verruimen op zondag moeten we overgaan tot sluiting op zondag.  De SGP wil daar steeds weer op wijzen. Zeker ook in deze tijd van de coronacrises. In de Bijbel kunnen we in de Klaagliederen van Jeremia 3:40 lezen: Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE.  Daar sluit ik mezelf ook bij in. Het vierde gebod van de Tien Geboden roept ons op om de zondag te heiligen en tot Gods eer in te vullen. We zien dit ook terug  in de geschiedenis van het manna in Exodus 16 waar de Israëlieten in de woestijn voor twee dagen manna konden rapen. Op de sabbat, onze zondag, viel er geen manna.

 

Maker foto: Jeroen Jumelet Bronvermelding foto: ANP JEROEN JUMELET

 

SGP wenst geen regenboogvlag in Ede

SGP SGP Ede 11-10-2018 00:00

 

Op 11 oktober 2018, de ‘Coming Out-Dag’ waarop wereldwijd wordt stilgestaan bij de positie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (lhbt’s), hijst burgemeester Verhulst de regenboogvlag bij het Edese gemeentehuis.

De SGP fractie betreurt deze actie van de burgemeester ten zeerste.

De Edese raad heeft in de raadsvergadering van 7 juli 2016 uitgebreid gediscussieerd over de regenboogvlag.

De aanleiding was een motie van Groen Links om jaarlijks de regenboogvlag te hijsen. Deze motie werd toen met 19 tegen 17 stemmen verworpen.

De SGP is van mening dat onze samenleving vooral is gebaat bij een dialoog over wederzijds respect. Een aparte vlag hijsen zet bewust groeperingen naast elkaar. Het is onmogelijk en zeker niet wenselijk om voor verschillende minderheden vlaggen te hijsen op overheidsgebouwen. Bovendien denken velen met de SGP bij de regenboog aan Gods verbond met Noach na de zondvloed.

Daarbij is de regenboog een teken van trouw van God.

Voormalig burgemeester Van der Knaap gaf destijds aan het voldoende te vinden dat naast de vlaggen van Ede en Europa de Nederlandse driekleur bij het raadhuis in Ede wappert: „Die vlag markeert niet alleen onze nationaliteit, maar ook onze rechten en plichten waarover de Grondwet in artikel 1 heel duidelijk is. Discriminatie op grond waarvan dan ook kan niet in dit land.”

Bij de begrotingsbehandeling in november 2016 heeft Groen Links opnieuw aandacht gevraagd voor het ontwikkelen van apart beleid om te zorgen dat LHBTérs volwaardig deel worden van de Edese maatschappij.Het college van B & W, bij monde van oud wethouder Eleveld hield vol dat: “apart beleid voor onder meer homo’s en lesbiennes niet nodig is. Zij passen binnen het gehele Edese beleid dat draait om inclusie en antidiscriminatie”.

Ook daarna is er in de Edese raad veel gesproken over LHBT beleid.

In de centrale hal van het raadhuis zijn vanaf begin maart 2018 de woorden van artikel 1 van de grondwet te lezen. De tekst is bewust aangebracht op een prominente plaats in de hal, zodat iedere bezoeker deze tekst tegenkomt bij een bezoek aan het raadhuis.

De SGP begrijpt niet waarom zo’n gevoelige kwestie nu op eigen initiatief van de burgervader plaatsvindt.

De politieke discussie zal nu zeker weer opladen. We kunnen beter naar de gemeentevlag van Ede kijken. Dat is een vlag met het Edese wapen dat verbindt en doet verbinden!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.