Nieuws van CDA in Harlingen inzichtelijk

124 documenten

Netwerkdiner Waadhoeke/Harlingen

CDA CDA Harlingen 22-01-2024 22:18

Op maandag 22 januari 2024 was het netwerkdiner in Franeker. Dit terugkerende evenement wordt georganiseerd door CDA Waadhoeke en CDA Harlingen. Dit jaar waren onder meer Henri Bontenbal en Marnix van Rij te gast. Het thema was: hoe houden wij als partij én ondernemers koers? Een onderwerp dat verder reikt dan alleen het CDA. Daarom waren er ook veel gasten van “buiten” de partij. Hierbij een sfeerimpressie!

Bedrijfsbezoeken campagneteam Harlingen

CDA CDA Harlingen 17-02-2023 19:55

Harlingen / Waadhoeke. Op een vroege vrijdagmorgen in februari trok een kleine stoet met onder andere de campagne bus van Friso Douwstra en CDA Fryslân door de gemeente Waadhoeke en Harlingen. Aanleiding was een uitnodiging van het campagneteam van deze beide gemeenten om samen met leden, een delegatie van de provincie, kandidaten en belangstellende leden op bedrijfsbezoek te gaan bij 4 bedrijven in de regio. Ook buiten de periode van komende verkiezingen organiseert het campagneteam Waadhoeke/Harlingen regelmatig bedrijfsbezoeken en is het hierdoor een mooie aangelegenheid om de politici, die de Provinciale Staten en het Waterschap (gaan) vertegenwoordigen, te laten zien welke bedrijfsactiviteiten er in onze regio plaatsvinden. Als eerste bezoek stond de Firma Hanenburg-Hettinga in Beetgum en Pietersbierum op het programma. Het bedrijf wordt gerund door twee broers die vol passie en inzicht tulpen kweken. Hierna ontving Maatschap Goodijk in Sexbierum het gezelschap, een boerenbedrijf met aardappelen, broccoli en melkvee, waar kringlooplandbouw in optima forma door de eigenaren in hoog vaandel staat. Bouwbedrijf Bynt in Harlingen was als 3e bezoek aan de beurt. Het relatief jonge bedrijf is succesvol in het ontwikkelen van skeletbouw. Een hele innovatie om te zien aldus de aanwezigen. Als laatste waren de CDA’ers te gast bij Visafslag Urk in Harlingen. Naast alle regelgeving en saneringen waar dit vanaf Urk geleide bedrijf mee te maken heeft is het bedrijf hard op weg om de marktleider te worden in verhandeling en verwerking van de Hollandse Garnaal. Aan het eind van de bedrijfsbezoeken en de toezegging om altijd bereikbaar te zijn voor ondernemers konden de bedrijven als het gezelschap van CDA Fryslân terug kijken op een geslaagde, verhelderende en enerverende ochtend.

Netwerkdiner Waadhoeke / Harlingen

CDA CDA Harlingen 23-01-2023 18:51

Franeker, 23 januari 2023. Het jaarlijkse Netwerkdiner van CDA Harlingen en CDA Waadhoeke, dat dit jaar in de Doelen in Franeker gehouden werd is een succes geworden. Ongeveer 65 ondernemers uit de regio kwamen bijeen om met elkaar in gesprek te gaan, te luisteren naar gastsprekers en samen te genieten van een heerlijk vijfgangen diner. Gastsprekers van de avond waren Minister van Volkshuisvesting Hugo de Jonge en CDA gedeputeerde en lijstrekker Friso Douwstra. Zij hielden beiden een betoog over wat het thema van deze avond "ondernemen, wonen en werken" volgens hen inhoudt, wat ondernemers in Noord-West Fryslân hieraan kunnen bijdragen en wat de toekomst ons gaat brengen. Na de twee gastsprekers was er de gelegenheid om onder het genot van één van de gerechten en onder leiding van diverse "tafelgasten" (gespreksleiders) met elkaar in discussie te gaan. Tafelgasten deze avond waren Esther de Lange (Europarlementariër), Sietske Poepjes (Gedeputeerde Provinsje Fryslân), Hendrik Sijtsma (CDA wethouder Harlingen), Paul Schoute (VVD wethouder Harlingen), Friso Douwstra, Bé de Winter (fractieleider CDA Wetterskip Fryslân), Sjoerd Galema (lijsttrekker CDA Wetterskip) en bestuursvoorzitter Ronald Bootsma Het campagneteam van CDA Waadhoeke en Harlingen kan onder het voorzitterschap van Johan van Tuinen terugkijken op een geslaagde avond, waar vele nieuwe inzichten en contacten de kroon op de avond zijn. R.B.

Raadsleden geinstalleerd

CDA CDA Harlingen 30-03-2022 21:34

Harlingen, 30 maart 2022. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig. Onze raadsleden zijn zojuist geïnstalleerd. Reynold, Sietse en Hendrik gefeliciteerd!

Filmavond over de Schooltuin

CDA CDA Harlingen 09-03-2022 21:03

Filmavond Midlumerlaankerk over de Schooltuin Woensdagavond vond de eerste filmavond plaats in de Midlumerlaankerk. De film ‘De schooltuin, een jaar rond met je handen in de grond’ is gemaakt ter ere van het 100-jarig bestaan van de schooltuinen van Amsterdam en uitgeroepen tot nationale onderwijsfilm van 2021. De organisatie was in handen van Sien Niermeijer, in samenwerking met CDA-Harlingen. Met behulp van de media is er volop aandacht besteed en dat resulteerde in een mooie opkomst. Vanaf 19.00 uur startte de inloop met thee of koffie. Hendrik Sijtsma heette vanaf 19.30 uur iedereen van harte welkom. Sien Niermeijer hield daarna een korte toelichting over de film. Daarna volgde de vertoning van de film. Na de film gaf Sien een toelichting op de plannen die er liggen om dit project ook in Harlingen vorm te geven. En was er ruimte om vragen te stellen over het project. Er werd enthousiast gereageerd op het initiatief. De CDA fractie heeft in het najaar van 2021 zelf een werkbezoek gebracht aan Amsterdam en met eigen ogen kunnen zien hoe de schooltuinen met vaak eenvoudige middelen natuuronderwijs kunnen geven aan kinderen door gekwalificeerde schooltuindocenten. Hendrik Sijtsma gaf in zijn nawoord aan dat het CDA de ideeen voor de schooltuin graag ondersteunt en zich in gaat zetten om dit de komende jaren ook in de gemeente Harlingen te realiseren. Als voorproefje wordt er door Sien dit jaar al begonnen met lessen buiten schooltijd om meer bekendheid te geven aan dit soort onderwijs. Met als doel: Meer kennis van natuur, milieu en Landschap maakt bewust en vergroot betrokkenheid. Versterken van voedsel en voedingsbewustzijn van kinderen. Leren wat gezond voedsel is Kennis van kringloop, ecologie, jaarcyclus Tuinieren als onderdeel voedseleducatie Aandacht voor obesitas en overgewicht bij kinderen Praktijkonderwijs inspireert en blijft ‘hangen’. Buiten bezig zijn Schooltuinen dragen bij aan de biodiversiteit van de stad. Uit onderzoek onder (groot)ouders en kinderen blijkt dat er dramatisch minder buiten wordt gespeeld. Grote generatieverschillen in spelen worden duidelijk zichtbaar. Daar waar (groot)ouders vroeger massaal naar buiten gingen, spelen kinderen nu binnen. In vergelijking met een aantal jaren geleden, is het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt in de buurt gedaald van 20% naar 14%! Van de 1,2 miljoen kinderen op de basisschool zijn er dus meer dan 1 miljoen kinderen die niet meer dagelijks buitenspelen. De schooltuin speelt hier opvoedkundig op in door: Nuttig bezig te zijn, (minder tijd kattenkwaad) Bevordert kameraadschappelijkheid Andermans tuin/akker te eerbiedigen Zelfwerkzaamheid/zelfredzaamheid Waarom de initiatiefneemster hier speciaal aandacht voor vraagt in 21 ste eeuw, is volgens Sien Niermeijer, doordat Kinderen niet meer weten waar hun voedsel vandaan komt en Kennis over gezonde voeding ontbreekt. Kijk naar de invloed van reclame op kinderen (slechte voeding) en teveel kinderen met overgewicht of obesitas. Uiteindelijk zullen de scholen dit initiatief moeten ondersteunen met facilitaire en financiële hulp van de gemeente. De aanwezige schoolmeesters en juffen waren onder de indruk van de ervaringen die kinderen opdoen tijdens de schooltuinlessen. Het gaat hierbij niet alleen om het telen van groente, ze kijken naar allerlei beestjes op de planten, in de grond en in de lucht. Kinderen komen in contact met de natuur om hen heen en leren daar met respect mee om te gaan. Om 21.00 uur werd iedereen bedankt voor hun komst. Om de schooltuin mogelijk te maken en op de gemeentelijke agenda te krijgen, heeft het CDA hiervoor wel stemmen nodig op 14, 15 en 16 maart. Zonder deze steun, zal dit mooie verkiezingspunt van het CDA en daarmee deze nieuwe vorm van natuureducatie niet de volledige aandacht krijgen van het lokale gemeentebestuur. Wij rekenen op jou. Sien Niermeijer en CDA Harlingen Foto: Ubbo Posthuma

De eerste geboorteboom

CDA CDA Harlingen 25-02-2022 23:08

Foto: Ubbo Posthuma CDA biedt eerste geboorteboom aan. Vroeger was het de gewoonste zaak van de wereld, dan kreeg je bij een belangrijke gebeurtenis een boom cadeau. Zo werd er vaak bij de geboorte van een kindje een boompje geplant, dat met het kind meegroeide. Met deze aloude traditie in het achterhoofd, heeft CDA Harlingen voor de komende vier jaar in haar verkiezingsprogramma het volgende concrete punt bedacht: Het CDA bepleit als onderstreping van een goed duurzaamheidsbeleid, dat de gemeente Harlingen voor ieder kind dat geboren wordt en ingeschreven staat in de gemeente Harlingen, een boom wordt geplant. Een boom haalt CO2 uit de lucht, een boom produceert zuurstof, een boom zorgt voor verkoeling, een boom zorgt voor bodemleven en een boom biedt plek aan vogels en insecten. Eengroeneomgeving heeft veel voordelen. Het heeft een positief effect op de gezondheid van mensen en draagt bij aan de leefbaarheid van eenwijk en bevordert de sociale cohesie. Als start van deze campagne, ging het CDA woensdag 23 februari op bezoek bij Evan van Sertima en Alicia Conway van Sertima waar dochtertje Emily op 7 december geboren is. Evan en Alicia krijgen uit handen van lijsttrekker Hendrik Sijtsma en Diane Anema, nummer 7 op de lijst van het CDA, een geboorteboom aangeboden. Het is de bedoeling dat de kersverse ouders zelf mogen beslissen of de boom in eigen tuin wordt geplant of in de openbare ruimte. Het CDA hoopt natuurlijk dat deze actie wordt voortgezet en dat is mogelijk door op 14, 15 en 16 maart je stem aan het CDA te geven.

Verslag Raadsvergaderingen 16 februari

CDA CDA Harlingen 16-02-2022 20:49

Harlingen – Kunst en cultuurvisie 2022-2028, Havenvisie, Verplaatsing Aldi, Waddenagenda, Duurzaamheidsagenda, Bestemmingsplan uitbreiding Maritieme academie, Verantwoording fractievergoedingen 2021 en Kaderbrief 2023-2026 VRF. Dit is alweer de laatste reguliere raadsvergadering van deze bestuursperiode van vier jaar. Op 3 maart volgt nog een vergadering met 1 onderwerp; GR Fryslan west - Empatec. Een volle agenda, met toch een aantal hamerstukken. Met de bespreekstukken hebben we de behandeling van de voorstellen tot 1 avond kunnen beperken. Er was voor de zekerheid een schorsing ingelast om de volgende avond te vervolgen, maar dat bleek gelukkig niet nodig. Het CDA had een vraag ingediend voor het vragen halfuurtje. - Didam arrest: De hoge raad heeft in november een uitspraak gedaan aangaande grondverkopen van gemeente gronden, hieruit volgde het zogenaamde Didam-arrest. Hierbij is bepaald dat de gemeente bij verkoop van grond dit breeduit bekend moet maken zodat meerderen belangstelling kunnen tonen. In het algemeen waren er veel gemeenten die zich niet bewust waren van die verplichting. Op dit moment doen veel gemeenten onderzoek hierna en wordt er beoordeeld of er binnen hun gemeente ook (onbewust) fouten hierin zijn gemaakt. Concrete vragen van het CDA zijn: 1.Heeft onze gemeente ook onderzoek gedaan of er bij lopende grond verkopen op de juiste manier is gehandeld? Zo ja, wat is de uitkomst? 2.Wanneer blijkt dat dit niet juist is gegaan, bent u al bezig om dit te repareren? 3.Wanneer er nog geen intern onderzoek is gedaan, wanneer gaat u dit oppakken en wilt u de raad op de hoogste stellen van de uitkomsten? Antwoord: Het college is bekend met dit arrest. Eind januari is Juridische zaken gestart met het inzichtelijk maken met de reikwijdte van dit arrest. Samen met grondzaken wordt geïnventariseerd op welke lopende en nieuwe dossiers dit van invloed is. Daarna wordt gekeken welke concrete acties er volgen. De gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd. Raadsvoorstellen Cultuurvisie In de Kunst- en Cultuurvisie 2022-2028 wordt beschreven wat het culturele profiel is van de gemeente Harlingen in 2028. Wat wil de gemeente behouden, versterken en ontwikkelen om dat profiel te realiseren, wat zijn de ambities? Nadat u de visie heeft vastgesteld, wordt dit uitgewerkt in een beleid. Het beleid zorgt ervoor dat de ambities gerealiseerd worden. Hiermee wordt er vanuit een duidelijke visie, strategie en beleid kunst en cultuur gewerkt om onze gemeente tot volle bloei te laten komen en Harlingen op de kaart zetten als een cultureel bruisende zeehavenstad met eigen, bijzondere en verrassende initiatieven, kunst en activiteiten. Tien jaar sinds de vorige cultuurvisie is vastgesteld, is er veel veranderd op het culturele terrein in Harlingen. Het is alsof ieder zijn eigen podium heeft en dat het op zich goed gaat, maar dat het ontbreekt in samenhang, samenwerking, versterking en ontwikkeling. De basis is er wel. Wat je wel merkt, is dat de wens en het verlangen naar meer en verschillende kunst en cultuurvormen er wel is constateert Sietse Zoodsma, ook het draagvlak om dit uit te breiden. Dat zag je ook aan de opkomst bij de verschillende cultuuravonden die georganiseerd zijn en waar heel veel input is gegeven voor de visie en de behoefte. De visie die nu voorligt, zorgt voor ontwikkeling en samenwerking. Vergroten van het cultuurbudget is hiervoor wel nodig, zowel op de eigen cultuurafdeling voor de ondersteuning als voor nieuwe initiatieven. Na het vertalen van de visie tot een uitvoeringsplan, moet met nog blijken welke keuzes we op korte en lange termijn kunnen gaan realiseren. Er is wel behoefte aan meer expositie- en oefenruimte. Jammer dat het amendement van het CDA bij het vaststellen van het eenmalig krediet voor de cultuurfunctie bij de begroting niet aangenomen is, waarbij we wanneer er geld over blijft van de investering in de cultuurfunctie van het Entrepotgebouw, direct andere cultuur- en expositielocaties zou kunnen onderzoeken en realiseren. Het daadwerkelijk cultuurbeleid zullen we in dit najaar in de raad gaan vaststellen. Het CDA kan zich voor nu prima vinden in deze visie en heeft er alle vertrouwen in dat we de cultuur in Harlingen en daar buiten weer vol op de kaart gaan zetten. De visie is unaniem aangenomen. Havenvisie Harlingen is één van de oudste zeehavensteden van Nederland en de enige Friese zeehavenstad. Met de grote diversiteit aan havens wordt ruimte geboden aan zowel de industrie als de pleziervaart. In 2018 is Port of Harlingen NV (PoH) als zelfstandig havenbedrijf opgericht en is er een scheiding gekomen in het beheer en eigendom van de havens in Harlingen; een deel is in eigendom bij PoH (commerciële havengebied), een ander deel is in eigendom gebleven van de gemeente (maatschappelijk havengebied). In het maatschappelijk havengebied voert de PoH het nautisch beheer, de objectbediening, het ligplaatsbeheer en beheer en onderhoud ten behoeve van de gemeente uit. Voor het commerciële havengebied is een havenvisie opgesteld door PoH (Havenvisie Port of Harlingen). Voor het maatschappelijk havengebied (ook wel: gemeentelijke havens) bestond nog geen visie. In de in 2020 uitgevoerde analyse binnenwateren werd het belang van een dergelijke visie benadrukt en werden aanbevelingen meegegeven voor het vormgeven ervan. De havenvisie gemeentelijke havens ligt nu voor ter bespreking. Hierin wordt uiteengezet welke speerpunten voor de ontwikkeling van de havens van belang zijn en waar de komende jaren op wordt ingezet. Hendrik Sijtsma had namens het CDA de volgende bijdrage: In een visie beschrijf je de kijk van de gemeente op de toekomst van de gemeentelijke havens en de rol die de gemeente daar in heeft. De visie beslaat 10 jaar maar om eerlijk te zijn, kunnen veel zaken die in de visie zijn beschreven al op korte termijn, zeg maar 2 tot 5 jaar gerealiseerd worden. Voor de langere termijn is er weinig in de visie te bespeuren. Veel gaat het om aanlegplaatsen en hoe dat geregeld moet worden en dan vooral de watertoerist die van elders komt en in wat mindere mate de inwoners van onze gemeente die op het water of nabij het water recreëert of zijn of haar sport uitoefent. Volgens Hendrik Sijtsma ontbreken er een paar zaken. Vol trots spreken wij uit dat onze missie in 2032 een toekomstgerichte watersportstad moeten zijn, uiteraard ook voor onze inwoners. Daarbij horen volgens ons ook het op diepte houden van waterwegen en een meer verscheidenheid aan vaarrondjes die je kunt maken. In de visie staat dat er in de waterrijke wijken Ropens en Ludinga veel aanleg mogelijkheden zijn, maar de nieuwe opvaart bij Ludinga is op plekken onbevaarbaar, graag willen wij hierbij aan wethouder vragen of deze problematiek ook opgelost word dit jaar. Het CDA ziet het oplossen van deze problematiek ook als woonrijp maken wat dit jaar zal plaats vinden zoals 5 februari in de krant stond te lezen. Wij betreuren het, dat er geen lange termijn visie is om als de tijd er rijp voor is, de Achlumervaart en de opvaart bij Ludinga mogelijk te verbinden. Dan de sportvisserij, iets wat door vele ouwe seunen word gedaan vanaf de wal of vanuit een bootje. Er wordt wel iets geschreven over dat de Ried noord alleen gebruikt word om te traileren, maar over het daadwerkelijke vissen staat niets omschreven in de visie. In deze visie over het gemeentelijk water misschien wel over het hoofd gezien, maar voor onze fractie een belangrijke groep waar de gemeente oog voor moet hebben. Over het terugdringen van zwerfafval staat wel wat beschreven maar over de zoetwaterkwaliteit van het boezemwater in de gemeente Harlingen staat helaas niets. Wij missen een visie dat de gemeente Harlingen gezamenlijk met het Wetterskip en provincie Fryslan, zich blijvend zal inzetten om het brakke water zoveel mogelijk dicht bij de diverse sluizen te beperken. Kortom, het CDA kan wel meegaan met deze visie, maar hij is niet compleet. Het voorstel is unaniem vastgesteld. Verplaatsing Aldi De Aldi heeft het voornemen deze supermarkt te verplaatsen naar het perceel aan de Oude Trekweg 34b te Harlingen nabij de rotonde. Op deze nieuwe locatie staat nu een gebouw, het voormalig tuincentrum Siersema, waarin diverse bedrijven zijn gesitueerd. Dit gebouw wordt gesloopt ten behoeve van de te realiseren Aldi - supermarkt. Op de locatie Westerzeedijk komt de supermarkt bestemming te vervallen en wordt de locatie na de verplaatsing vooreerst bestemd als openbaar parkeerterrein. Dit perceel maakt deel uit van de gebiedsontwikkeling van de Westerzeedijk met het doel om die te ontwikkelen naar een commercieel-maatschappelijke functie. Op grond van de geldende bestemmingen is de verplaatsing niet mogelijk. Het voorliggende ontwerpbestemmingsplan voorziet zowel in de vestiging van een Aldi-supermarkt op het perceel aan de Oude Trekweg 34b als in de herbestemming van het perceel Westerzeedijk 1. In het debat wat ontstond, ging het met name om de zorg over de vele verkeersbewegingen via de rotonde op de grensweg. Volgens Hendrik Sijtsma is de ontsluitingsweg en de rotonde gebouwd om veel verkeer te reguleren. Ook is het zo volgens Hendrik Sijtsma, dat er niet zozeer meer bewegingen komen, inwoners vanuit het Oosterpark die nu naar de Aldi gaan, gaan nu ook langs dezelfde weg. Het enige aandachtspunt van de initiatiefnemer/ontwikkelaar van het terrein moet zijn, dat er een in- en uitrit moet komen waar het verkeer niet moet opstoppen, want dan zorgt dat wel voor een onveilige verkeerssituatie. Het voorstel wat nu voorligt is een voorontwerp. In het definitieve bestemmingsplan ontwerp, moet er een heel duidelijk beeld van de verkeersafwikkeling komen. Dat is een vereiste, zo bleek het in de beraadslagingen van vele partijen. De raad heeft het volgende vastgesteld: 1. In te stemmen met de reactienota op het voorontwerpbestemmingsplan 'Harlingen – Verplaatsing Aldi'. 2. Het ontwerpbestemmingsplan 'Harlingen – Verplaatsing Aldi' zes weken ter inzage te leggen. 3. Een krediet van € 100.000,= beschikbaar te stellen om een perceel grond aan te kopen van Aldi Vastgoed aan de Westerzeedijk 1. Waddenagenda In 2009 is de Waddenzee aangewezen als Werelderfgoed. Daarmee veranderde de kijk op de Waddenzee. De benoeming gaf gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de Waddenzee en bood tegelijk inspiratie om de kwaliteiten van het Waddengebied veilig, vitaal en veerkrachtig te benutten. De afgelopen jaren is hard gewerkt om vanuit die verantwoordelijkheid en inspiratie een gezamenlijke koers vast te stellen in de Agenda voor het Waddengebied 2050 (december 2020). Deze agenda bundelt bestaande ambities, doelen en strategieën van Rijk en regio, bevat ook aanscherpingen en benoemt de belangrijkste opgaven en dilemma’s. De Agenda vormt het vertrekpunt voor beleid en beheer van het Waddengebied en voor de gesprekken over de realisatie en financiering. Dit voorstel biedt voor Harlingen mooie kansen tot verdere ontwikkeling van de stad en de haven als Wadden Havenplaats. Zowel in recreatieve als in maritieme zin. Het betreft hier de opgave om de economische betekenis van Harlingen als havenplaats te versterken, zoals de vestigingscondities voor bedrijven, de arbeidsmarkt, ontwikkeling van de toeristische aantrekkelijkheid en om de veiligheid van de haven, zowel nautisch als qua tegengaan van criminaliteit. Een tweede opgave is de energietransitie, duurzame brandstof, afvalstromen, circulair gebruik van grondstoffen, inpasbaarheid in het landschap. Een derde opgave is de verbinding van de Waddenzee met Harlingen, ruimtelijke opgaven zoals die uit het hoogwaterbeschermingsprogramma, revitalisering van het maritieme karakter, beleving en zoet/zout overgangen, waar kansen liggen voor biodiversiteit. Dit voorstel past in eerder ingezet beleid, waar Harlingen als onderdeel van de Waddenkust wil samenwerken met andere partijen, om zo tot cofinanciering te kunnen komen. Door onderdeel te zijn van dit samenwerkingsverband, krijgt Harlingen kansen die zij niet zelf zou kunnen realiseren. Dit komt de zelfstandigheid van de stad ten goede, en Harlingen blijft aangehaakt bij toekomstige ontwikkelingen. Deze samenwerking maakt de kansen van Harlingen om aanspraak te maken op subsidies vanuit diverse fondsen, bijvoorbeeld het Waddenfonds, vele malen groter. Er is financiële ruimte in deze fondsen waar we gebruik van kunnen maken, mits wij vanuit een gezamenlijk programma opereren. Voor het uitvoeringsprogramma agenda voor het waddengebied 2050, word een krediet gevraagd van 22000 euro ,eigenlijk komt het er op neer, om te investeren om in ieder geval aan tafel te zitten waar de plannen worden gemaakt en waar in de toekomst geldstromen heen gaan. Populair gezegd een klein visje uitgooien om een grote vis te vangen. De CDA fractie herinnert zich echter iets soortgelijks. In 2012 heeft de voorganger van Wethouder Schoute de toenmalige wethouder, de raad overtuigd om in het belang van Harlingen € 253.000,- in het project de nieuwe Afsluitdijk te storten. De gebraden kippen zouden ons zo de mond in vliegen, maar niets van dit alles is de gemeente Harlingen overkomen helaas. Sterker nog, de gemeente is gewoon 253.000 euro kwijt en heeft er niets voor terug gekregen. U begrijpt dat het CDA bij deze constructie om geld storten en aan tafel te mogen zitten enigszins kopschuw zijn geworden, maar bij het lezen van de stukken, hebben wij in deze agenda meer vertrouwen en is de investering nog geen 10% van het bedrag van destijds en is iets makkelijker te overzien. De CDA fractie vind dat de mogelijke baten hierin opwegen ten opzichte van de risico s en heeft daarom ingestemd met dit raadsvoorstel. 15 stemmen voor en 1 tegenstem (Wad ’n Partij). Duurzaamheidsagenda De gemeente Harlingen ligt op een unieke plek in Fryslân. Wie hier mag wonen heeft een grote verantwoordelijkheid voor milieu en natuur. Om van dit alles te kunnen blijven genieten, is het van het grootste belang dat duurzaamheid een factor wordt bij alle te nemen besluiten. Duurzaamheid is een veelomvattend begrip. We geven invulling aan onze duurzaamheidsambities door middel van beleid en projecten binnen de onderstaande thema’s: • energietransitie; • circulariteit; • klimaatadaptatie; • duurzame mobiliteit; • biodiversiteit; • sociale duurzaamheid. Deze thema’s sluiten aan bij de urgente thema’s die vanuit het Rijk, Europa en de Verenigde Naties worden aangepakt. Met de afspraken in het Verdrag van Parijs van de Verenigde Naties, is het startsein gegeven voor een forse inperking van de CO2 uitstoot wereldwijd. Hieraan gekoppelde thema’s zijn de energietransitie en daarmee in samenhang de duurzame mobiliteit. Ook circulariteit is hier nauw mee verbonden: kringlopen sluiten, zodat zo min mogelijk nieuwe grondstoffen nodig zijn. Vanuit het Verdrag van Parijs werken we aan reductie van de CO2 uitstoot, maar ondertussen hebben we al te maken met de effecten van de hoge uitstoot: meer droogte, meer hitte, meer kans op overstromingen door hevige regenval en een hogere zeespiegel. Klimaatadaptatie, het omgaan met die effecten, is noodzakelijk, maar ook een taak die in het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie is vastgelegd. Het thema sociale duurzaamheid wordt er aan toegevoegd. In de basis gaat duurzaamheid om een balans tussen ‘people, planet en profit’: een ideaal evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen. De visie die als bespreekstuk voorligt, gaat in op verschillende aspecten. Er word ingegaan op zaken die makkelijk voor te stellen zijn en zichtbaar voor onze inwoners. In de ogen van de CDA fractie hadden er nog wel een paar zaken genoemd kunnen worden die minder zichtbaar zijn of waar de gemiddelde burger eigenlijk geen weet van heeft ,voor het gemak gaan we kort de 6 thema’s bij langs. -energie transitie; hierover hebben wij kort geleden in de raad over gesproken en dit staat volgens Hendrik Sijtsma goed omschreven. -circulariteit; dit is goed te begrijpen als je materiaal opnieuw kunt gebruiken of her kunt gebruiken doordat je je producten die niet meer nodig bent goed gescheiden aanbied. Alleen moet je dat altijd in het grotere geheel blijven zien. We noemen hierbij bijvoorbeeld de vang doelstelling. Je kunt je blind staren op de hoeveelheid restafval per inwoner en daaraan koppelen hoe goed je met het afval scheiden bezig bent, maar gaat dit gepaard met aanbieden van niet zuiver organisch materiaal in de groene container dan doemt het volgende probleem op. Want als bijvoorbeeld glas en plastic door middel van compost gebruik weer in het milieu komt, spannen wij het paard achter de wagen. Dus houd de samenhang goed in de gaten. Mooi om te lezen is dat er een bubbelbarier bij de sluizen is aangelegd om het zwerfafval, veelal plastic uit het milieu te verwijderen. Iedereen weet waar plasticsoep toe leidt, maar circulariteit en kringloop zijn twee woorden die je niet los van elkaar kunt zien. Wij vinden het jammer dat er wel in het document geschreven staat dat de gemeente verantwoordelijk is voor de afvoer van rioolwater, maar verder met geen woord rept over wat er met het rioolwater, waar veel kostbare mineralen in zitten en vervuild met medicijn en synthetische drugs resten zo het kanaal in gaat en vervolgens naar zee. Iedere dag weer, van een kringloop is hier geen sprake. Dit is overigens in de westerse wereld het grote gat in de kringloop van de voedselproductie. Er is niet zomaar een oplossing voor te vinden, maar het begint met het benoemen er van en had gepast in de visie. -klimaat adaptatie; goed dat de visie is dat er meer vergroening in de wijken komt, een snelle afvoer van water bij hevige regenbuien krijgt in deze visie voldoende aandacht. -duurzame mobiliteit; Natuurlijk zijn voertuigen die geen fossiele brandstof gebruiken beter voor het milieu dan de voertuigen die dat wel doen, maar dat is niet het enigste. Je moet zoiets altijd in het perspectief blijven zien. -biodiversiteit; Deze visie is duidelijk. Er word veel gesproken over wat zichtbaar is. Tuinen, bermen en dergelijke. Jammer genoeg word niet in de visie opgenomen, dat in onze gemeente een deel van het buitengebied namelijk het Hegewiersterfjild, met zeer rijke biodiversiteit, waar de doelen makkelijk gehaald worden, niet zichtbaar zijn voor onze inwoners. Misschien is daar op de een of andere manier wel een mouw aan te passen met moderne technieken. Het CDA is van mening dat als je puur voor de grotere diversiteit gaat, je met minder inspanning en geld een groter resultaat in het buitengebied kunt krijgen. Alleen is dit niet of minder zichtbaar voor de inwoners. Ook staat er dat er een goede samenwerking is met de Harlinger agrarische ondernemers die nu al een deel van de bermen maaien en zo werk van de gemeente uit handen nemen en zo ook hun voervoorraad aanvullen. Er staat zelfs dat in de toekomst wellicht geheel bij boeren word onder gebracht . Dit zou mooi zijn, echter het CDA heeft al gehoord dat de eerste afhakers er al zijn en als er geen verandering mogelijk is, dat de overige agrariërs ook afhaken .De bermen in onze gemeente zijn namelijk te vervuild met aluminium blikjes en worden niet zoals ijzer door de grote magneten van de voermachines uit het voer gehaald met alle gevolgen van dien. Hier zal op korte termijn op geanticipeerd moeten worden. -sociale duurzaamheid; hier ligt wellicht een grote rol voor de gemeente. We moeten onderkennen dat de groep die niet of met moeite aan kan haken met nieuwe ontwikkelingen mee kan doen, groeit. Hier zal de raad goed oog voor moeten hebben en actie op moeten ondernemen. Bestemmingsplan Uitbreiding Maritieme Academie De Maritieme Academie heeft plannen om de faciliteiten zoals het internaat, keuken en eetzaal te verhuizen naar een nieuw facilitair gebouw. Momenteel zijn deze voorzieningen gevestigd in het rijksmonument aan de Stationsweg en de direct daarnaast gelegen gebouwen waaronder een voormalige gymzaal welke is verbouwd tot internaat. Er is nu een plan ontwikkeld voor een compleet nieuw gebouw op de locatie waar nu het parkeerterrein gesitueerd is. Het plan voorziet in een keuken en eetzaal op de begane grond en studentenhuisvesting op de vier verdiepingen. Voor de studentenhuisvesting komen er totaal zo'n 93 één- persoonskamers en 26 twee- en driepersoonskamers. Om de bouwplannen nu verder mogelijk te maken is een nieuw bestemmingsplan nodig. Voor de nieuwbouw is een bestemmingsplan opgesteld waarin naast de nieuwe ontwikkeling tevens de bestaande bebouwing aan de Almenumerweg en het Oud Jaagpad geregeld worden. In het raadsvoorstel wat nu voor ligt inzake de Maritieme Academie staan meerdere beslispunten, met als hoofdmoot de uitbreiding van de Maritieme Academie. De plannen die het CDA heeft gezien vinden we mooi en passen in de omgeving. Tijdens de commissievergadering ging het veelal over hoogbouw, voor een groot deel is dit terecht vinden wij. Er zijn bij de bewoners van de Kanaalweg nogal wat zorgen over de hoogbouw en dat dit mogelijk een precedent schept voor de toekomstige ontwikkelaars van het Spaansen terrein. Het CDA staat er voor dat bij de toekomstige ontwikkeling van dat terrein absoluut niet aan de orde mag zijn, er moet en mag geen scheiding komen van de stad door hoogbouw in dit gebied. In de commissie zijn de vragen/zorgen door wethouder De Groot beantwoord en na de tijd hebben wij hier nog een memo van gekregen. In de reactienota is hier ook inhoudelijk op ingegaan. Die reactie onderstrepen wij. Dan nog het plan en de ontwikkeling en toekomst van de academie. Wij begrijpen dat de Maritieme Academie mee moet gaan met de tijd en dat ontwikkelingen zoals deze dus niet uit de weg gegaan kunnen worden. Zoals Reynold Bontes het verwoorde in de raad, vindt het CDA het een mooi plan en passen in de omgeving. Die mening laten wij graag horen, maar is uiteraard niet het meest belangrijke. Het belangrijkste is dat deze academie bijdraagt aan de sector waar Harlingen ook een groot economisch belang heeft. De studenten komen van ver naar onze stad voor onderwijs, maar ook zijn er Harlinger Studenten. win – win, de arbeidsplaatsen in de scheepvaartbranche kunnen in onze directe omgeving niet altijd makkelijk worden ingevuld. Er is dus behoefte aan goed opgeleide vakmensen. Door deze ontwikkeling zijn wij er van overtuigd dat ook dit voor de toekomst enigszins gewaarborgd blijft. In de raadscommissie heeft het CDA vragen gesteld over de toekomstige status van het rijksmonument waar nu nog veel activiteiten plaatsvinden die naar het nieuwe gebouw gaan. Wij roepen het college op om de ontwikkeling en toekomstig nieuwe invulling van dit pand hoog op de agenda te zetten en waar nodig ondersteuning te verlenen aan initiatiefnemers. Dit prachtige pand verdient het om in de toekomst ook een goede invulling te krijgen zodat dit culturele erfgoed in goede staat blijft voor de gemeente bewaard blijft. Het CDA is trots dat wij als Havenstad de thuishaven zijn voor deze goed aangeschreven Academie en willen de ruimte voor verdere ontwikkelingen bieden en steunen dit voorstel dan ook van harte. Kaderbrief Veiligheidsregio en oprichting Stichting expertisebureau en risicobeheer Op 4 oktober 2021 heeft het Veiligheidsberaad, het overlegorgaan van de voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s, het principebesluit genomen tot het oprichten van ‘stichting expertisebureau risicobeheer en verzekeringen’. Deze stichting adviseert veiligheidsregio’s op het thema risicobeheer rondom ongevallen en schade en koopt voor de veiligheidsregio’s verzekeringen in. Dit besluit is een volgende stap in een proces dat al jaren op landelijk niveau loopt rondom het thema ‘Goed werkgeverschap na dienstongevallen’. Vervolgens is het aan iedere veiligheidsregio om het besluit te nemen dat zij deel willen nemen aan deze stichting. De bestuurscommissie veiligheid van Veiligheidsregio Fryslân heeft hier op 25 november 2021 een voorgenomen besluit over genomen dat Veiligheidsregio Fryslân van plan is om medeoprichter en deelnemer van deze stichting te zijn. De raad kreeg echter een korte memo zonder verdere onderbouwing. Bij de oprichting van een nieuwe bestuurslaag, was dit in ogen van het CDA veel te mager. N.a.v. vragen van Sietse Zoodsma in de raadscommissie, kreeg de raad een uitgebreid verslag. Sietse Zoodsma legde bij dit voorstel een stemverklaring af met het verzoek om in de toekomst de raad te voorzien van uitgebreide informatie. Benoeming leden adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit In Friesland zijn de welstandcommissie en monumentencommissie geïntegreerd in één Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. In de Woningwet staat dat de leden van de welstandscommissie voor ten hoogste 3 jaar kunnen worden benoemd. De monumentenwet kent geen expliciete benoemingstermijnen. In geïntegreerde commissies zijn de leden van de monumentencommissie formeel ook lid van de welstandscommissie. Daarom wordt voor alle leden van de Adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit gerekend met een termijn van 3 jaar en een eenmalige mogelijkheid tot verlenging van nog eens 3 jaar. Continuïteit is gewaarborgd door niet de gehele commissie ineens te vernieuwen, maar door de leden geleidelijk te vervangen. Zowel het college van burgemeester en wethouders als de raad dienen in te stemmen met wijziging en invulling in de Adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit. De gemeenteraad benoemt en ontslaat de leden van de welstandcommissie. De benoeming en het ontslag van leden van de monumentencommissie is een verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders. In Friesland wordt vanuit de Gemeenschappelijke Regeling gewerkt met een geïntegreerde commissies. Vandaar dat er nu één voorstel voorligt voor besluitvorming van zowel college en raad. De raad heeft ingestemd om de door het Algemeen Bestuur van hûs en hiem voorgedragen personen te ontslaan, respectievelijk te (her) benoemen als lid van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2022. Met een stemverklaring was alleen de Wad ’n Partij tegen. Hamerstukken (voorstellen zonder debat) Verantwoordingfractievergoedingen 2021 Jaarlijks ontvangen de 9 fracties een financiële vergoeding als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. Dit bedrag wordt als voorschot uitbetaald. Alle fracties leggen jaarlijks verantwoording af over deze uitgaven. De Auditcommissie bestaande uit een aantal raadsleden heeft de verantwoording gecontroleerd. Dit voorstel met de verantwoordingen is zonder bespreking vastgesteld. Verlenging aanstelling lid rekenkamercommissie Sinds 2006 heeft elke gemeente een rekenkamer of rekenkamercommissie die de gemeenteraad ondersteunt bij haar taak om het beleid van het college te controleren. Deze rekenkamer(commissie) onderzoekt of het beleid doelmatig, doeltreffend en rechtmatig is uitgevoerd. Op 16 mei 2018 is de heer T. Dijk benoemd als lid van de rekenkamercommissie van Harlingen. Op 16 mei 2022 loopt zijn eerste termijn af. De heer Dijk heeft aangegeven een tweede termijn als lid te ambiëren. De leden van de rekenkamercommissie en de gemeenteraad stemmen hiermee in. Begroting na wijziging 2022 Dienst Sozawe Noardwest Fryslan De Dienst heeft de raad gevraagd de begroting na wijziging 2022 te behandelen voor een zienswijze. Dit is de gebruikelijke werkwijze. De actuele inzichten zijn verwerkt. De begroting na wijziging geeft inzicht ten aanzien van de verwachte inkomsten en uitgaven. De raad heeft geen aanleiding gevonden om een zienswijze in te dienen en stemt in met de gewijzigde begroting. Principeafspraken overeenkomst met de Bouwvereniging In gezamenlijkheid hebben de Bouwvereniging en gemeente Harlingen een raamwerk van principeafspraken voor anterieure overeenkomsten opgesteld. Door veranderende wetgeving de afgelopen jaren zijn de financiële mogelijkheden van beide partijen binnen de volkshuisvesting bij woningbouwprojecten veranderd. Zowel de herziene woningwet als het wegvallen van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) zorgt voor nieuwe kaders voor de sociale woningbouwprojecten van De Bouwvereniging. De gemeente Harlingen en De Bouwvereniging hebben in onderling overleg de wens uitgesproken om een raamwerk van principeafspraken voor anterieure overeenkomsten te maken Hiermee ontstaat duidelijkheid over de kostenverdeling van investeringen in de leefomgeving bij woningbouwprojecten van de Bouwvereniging. De raad heeft ingestemd met deze principe afspraken. Op 3 maart behandeld de raad nog de business case Werkleerbedrijf Empatec en een nieuwe governance structuur van de gemeenschappelijke regeling Fryslan-West. Daarna gaan alle partijen zich volop richten op de verkiezingen van 14, 15 en 16 maart en volgen er een paar mooie debatten. De CDA fractie is de afgelopen vier jaar zeer actief geweest in de gemeenteraad. Met veel plezier hebben wij onze volks vertegenwoordigende taak opgepakt voor de bevolking, verenigingen en ondernemers van Harlingen, Wijnaldum en Midlum en wij hopen natuurlijk dat u dat waardeert en ons wilt helpen door op onze mooie (lokale) partij te stemmen, zodat wij opnieuw voor vier jaar ons mogen inzetten voor onze gemeente. Bedankt voor het vertrouwen. Wilt u weten welke mooie plannen en ambities het CDA heeft voor de komende vier jaar en waar het CDA zich voor gaat inzetten? Kijk op www.cda.nl/harlingen De kracht van de samenleving! Goed (zorgen) voor elkaar! Namens de fractie van CDA: Hendrik Sijtsma, Sietse Zoodsma en Reynold Bontes. Wilt u met ons mee praten en meedenken? Dat kan, u kunt zich aanmelden op onze website. www.cda.nl/harlingen

Presentatie verkiezingsprogramma

CDA CDA Harlingen 05-02-2022 12:22

Ons verkiezingsprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen is vanmorgen om 11:00 uur in het programma Afslag Harlingen gepresenteerd. Onder toeziend oog van presentator Lies Kaspers en technicus Dorus Breidenbach overhandigde lijsttrekker Hendrik Sijtsma het eerste exemplaar aan politiek presentator Doede van der Hoek.

Verslag Raadsvergaderingen 8 en 22 december

CDA CDA Harlingen 24-12-2021 19:42

Harlingen – Fusie Schoolbesturen Odysee en Gearhing, transitievisie warmte, centrum regeling sociaal domein, adviesstelsel omgevingskwaliteit, bestemmingsplan recreatiepark Westerzeedijk Harlingen, Almenum – Herontwikkeling wooncentrum, begrotingswijzigingen 2021 en een motie Wonen in Harlingen. Met een rommelige en omslachtige start van de vergadering van 8 december konden we de agenda vaststellen met 13 bespreekstukken, tenminste die stonden er in eerste instantie op de agenda. In de raadscommissie van 24 november was daarom al voorgesteld om drie voorstellen te verplaatsen naar de volgende raadsvergadering, te weten; Toetreding Vlieland tot de OVO(Aansluiting van het Voortgezet en Primair onderwijs op Vlieland bij OVO Fryslân-Noord), Tall Shipsrace 2022, en aankoop Aldi- parkeerterrein aan Westerzeedijk. Een ordevoorstel van de Waddenpartij om nog meer voorstellen van de agenda te halen werd verworpen. Wethouder Schoute had een mededeling over Empatec m.b.t. het vaststellen van de businesscase(bedrijfsplan) in het voorjaar van 2022. Nadat de GR (gemeenschappelijke regeling Harlingen Waadhoeke, Fryske Marren en Sudwest Fryslan) al had ingestemd met de businesscase, heeft het college van B&W van Sudwest Fryslan(waar dezelfde wethouder namens Sudwest Fryslan aan deelneemt) toch laten weten niet te kunnen instemmen. Een verrassend besluit van SWF om nu nog alternatieven te willen onderzoeken. Een dag later kregen wij de mededeling dat Sudwest Fryslan onder toezicht van de provincie is geplaatst. Toeval (??). Het CDA had een vraag ingediend voor het vragen halfuurtje. - Beschermen Waddengebied: Het waddengebied heeft een werelderfgoed status en is een natura 2000 gebied. Op dit moment is er een sterke lobby om het baggeren en uitdiepen van vaargeulen te beperken. Dit zou de bereikbaarheid en de economische belangen van onze haven via de boontjes en de geul naar de Noordzee weleens flink kunnen beperken. De eerste reactie als je zoiets leest is, dat zal ons toch niet kunnen gebeuren, maar de CDA fractie is daar niet 100% gerust op. Immers, het moge duidelijk zijn wat de beschermde status van natura 2000 gebieden is en dat al dan niet terecht de milieudeskundigen de overheid daar op wijzen. In de media konden wij vernemen dat sommige Waddeneilanden hier al op gereageerd hebben. Vragen aan het college: 1. Heeft het college ook actief geïnformeerd wat de status is van deze lobby. 2. Gaat u ook een reactie geven op deze lobby 3. Hoe schat u de gevolgen in voor de bereikbaarheid van onze haven en achterland als het baggeren aan banden wordt gelegd. 4. Welke positie kiest u in deze kwestie? Antwoord: Het college is bekend met de lobby. Het college geeft aan een zienswijze te hebben ingediend bij de gebiedsagenda Waddengebied op dit punt. De Waddenzee verdroogd, er moet steeds meer gebaggerd worden, dat is de realiteit in het Waddengebied. Het college is er niet gerust op dat het baggeren gegarandeerd blijft. Het college heeft het opnieuw ingebracht bij de vertegenwoordiger in het bestuurlijk overleg en bij de beheerautoriteit. Dit zou verstrekkende gevolgen hebben voor de haven van Harlingen als in de gebiedsagenda waddengebied geen garanties meer worden opgenomen voor het baggeren van de Boontjes. Raadsvoorstellen De gemeenteraad stemde eerst over twee voorstellen die in vertrouwelijkheid zijn besproken. De geheimhouding m.b.t. de brief aan de raad over de schadeclaim van Spaansen Holding BV en de informatie over de Tall Ship Races. De geheimhouding is bekrachtigd door meerderheid van stemmen. Fusie schoolbesturen Stichting Odysee en stichting Gearhing Deze fusie zorgt voor een toekomstbestendig schoolbestuur. De Stichting Odyssee en de Stichting Gearhing zijn financieel gezonde organisaties en zouden afzonderlijk zelfstandig van elkaar kunnen bestaan. De schoolbesturen zien echter naar de lange termijn. Een grotere organisatie versterkt de positie. Samen hebben de beide Stichtingen scholen in de gemeenten Harlingen, Súdwest-Fryslân, De Fryske Marren, Leeuwarden en Waadhoeke. Deze regio vormt een geheel van stad en platteland. Een economisch florerend en leefbaar platteland is van levensbelang voor de steden en andersom. Onderwijs is hier een belangrijke factor waar de nieuwe Stichting zowel stad en plattelandsscholen bestuurt waarin ruimte is voor openbare, algemeen bijzondere en samenwerkingsscholen. De huidige scholen in het primair-, speciaal- en voortgezet speciaal onderwijs die onderdeel van de nieuwe Stichting worden behouden na de fusie hun formele richting en karakter. Juist deze fusie zorgt er voor dat ook in de toekomst voldoende goed kwalitatief onderwijs in de steden en dorpen van de vijf gemeenten in de grote regio (Zuid West-Friesland en ook Harlingen) blijvend kan worden aangeboden. Door de vorming van een groter schoolbestuur is het mogelijk om verschillen, efficiency en kennis optimaal te benutten. Deze fusie biedt kansen voor versteviging van de onderwijskwaliteit. De PvdA attendeerde het college nog op de baangarantie van het personeel, waarna het voorstel tot bestuurlijke fusie unaniem is aangenomen. Transitievisie Warmte (TVW) De TVW is een dynamisch beleidsdocument dat richting geeft aan de aanpak naar een duurzaam verwarmde gebouwde omgeving en dat regelmatig wordt geactualiseerd. Het gaat over de opgave om de woningen, bedrijfsgebouwen MKB en maatschappelijke gebouwen (zoals scholen, kerken en ziekenhuizen) te verduurzamen. Niet voorop lopen, maar slimme volger zijn, loopt als een rode draad door het voorstel en zoals het uitgelegd wordt, kan de CDA fractie daar grotendeels achter staan. Isolatie is altijd de beste manier om energie te besparen. Alles wat je niet nodig bent, hoef je ook niet te gebruiken of de energie nu duurzaam of fossiel is opgewekt. Wij roepen het college op om het manifest nationaal isolatie programma 1 te bestuderen en kijken welke onderdelen bruikbaar zijn voor de gemeente Harlingen. Deze word opengesteld medio 2022. De gehele transitie zal veel geld kosten. Er zullen ongetwijfeld subsidies komen voor allerhande zaken. Om rijksbijdrage te krijgen voor investeringen in CO2 reductie, kan de gemeente Harlingen met de kennis van de lokale situatie, daar een rol in spelen voor haar inwoners. Met de visie die voor ligt, zou je kunnen zeggen; de burger weet niet waar hij aan toe is. Als je verlangt van dit moet en dat moet, voor dat jaar, is dat deels waar, maar er word wel een richting ingezet, namelijk isoleren en besparen. Er zal nemen wij aan, de komende jaren veel voorlichting door de overheid en markt worden gegeven als er individueel een verwarmingsketel vervangen moet worden en de keus iets nieuws met een enorme CO2 reductie of zelf geheel CO2 vrij moet worden gedaan. De CDA fractie zou ook voorstander zijn dat in de uitvoering door het college, samenwerking te zoeken met lokale partijen voor het opzetten van een pilot om een aantal huizen per wijk CO2 vrij te verwarmen. Volgens Hendrik Sijtsma ontbreek er iets in de visie of beter gezegd er ontbreek iets wat een logisch gevolg is van de warmte transitie, namelijk het gebruik van elektrisch zal sterk toenemen en de infra in onze gemeente is net als op veel plaatsen niet op orde voor een grote toename in verbruik. Het moet niet zo zijn dat als inwoners grote stappen willen maken, dat deze getemperd moeten worden omdat de kabelinfra het niet aan kan. Dus bij deze een oproep aan het college, gebruik uw invloed hierin waar het kan en moet. Ga stapsgewijs aan de slag en maak alleen goed onderbouwde en robuuste keuzes in de plan- en uitvoering. Het CDA kon instemmen met de visie. Hierna volgt een concreet uitvoeringsplan. Het voorstel is aangenomen. Centrum regeling Sociaal domein Fryslan Met ingang van 1 januari 2015 zijn de Friese gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet, WMO 2015 en de Participatiewet (sociaal domein) en de taken die daarmee annex zijn. Een taakverschuiving van centrale overheid (Rijk, provincies) naar decentrale overheid (gemeenten). Vanaf die tijd werken de Friese gemeenten op de onderdelen Jeugdzorg, WMO en Participatie intensief samen aan het opbouwen van een sterke infrastructuur voor de kwetsbare Friezen. Dat doen ze in de vorm van een Centrumgemeenteregeling die in 2014 is opgericht met Leeuwarden als Centrumgemeente. Om deze samenwerking goed op elkaar af te stemmen is er inmiddels drie keer een evaluatie geweest. De betreffende wijzigingen in de centrumregeling SDF die nu voorliggen, is een update n.a.v. een evaluatie die in 2019 gestart is. Deze evaluatie vindt plaats op grond van de huidige Centrumregeling Samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2018 ter verdere professionalisering van de samenwerking. Er is geïnventariseerd welke behoefte er bij de deelnemende gemeentes zijn, met als doel om de samenwerking tussen de gemeentes en centrumgemeente Leeuwarden te optimaliseren. Met de voorliggende aanpassingen/verbeterpunten en aanbevelingen kunnen wij concluderen dat er een zorgvuldig proces is doorlopen en dat er voldoende draagvlak is om hiermee door te gaan en dat het hierbij vooral gaat om een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Sietse Zoodsma gaf namens het CDA aan vertrouwen te hebben in deze vorm van een regie-organisatie voor inkoop en beleidsvoorbereiding. Een kennispartner op het gebied van Jeugdhulp, Wmo en Participatie die verbinding legt van en naar de Friese gemeenten. Het voorstel is met een tegenstem van D66 aangenomen. Adviesstelsel Omgevingskwaliteit De nieuwe Omgevingswet komt eraan. Die wet vereist dat de gemeente keuzes moet maken over de manier van advisering over omgevingskwaliteit (nu nog vaak welstandsadvisering genoemd) aan het gemeentebestuur. Op dit moment wordt er voor een groot deel van de advisering door nagenoeg alle Friese gemeenten gebruik gemaakt van de welstandsorganisatie Hûs en Hiem, op basis van een Gemeenschappelijke Regeling. Daarom is ervoor gekozen om als Friese gemeenten gezamenlijk een zoektocht te starten naar mogelijkheden van nieuwe vormen van advisering die aansluiten bij de verplichtingen en doelstellingen van de Omgevingswet. Door de VFG is opdracht gegeven om nader te verkennen wat een mogelijke richting kan zijn om de advisering over omgevingskwaliteit verder te ontwikkelen, passend bij de koers van de Omgevingswet. Van de 18 Friese gemeente hebben 16 gemeenten besloten hieraan deel te nemen. De gemeente heeft op dit moment al een adviescommissie die de gemeente adviseert omtrent Omgevingskwaliteit (Hûs en Hiem). Voor de korte termijn kan de huidige adviespraktijk worden gecontinueerd door vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet deze adviescommissie aan te wijzen als de op grond van de Omgevingswet verplichte adviescommissie. Met een stemverklaring van de Wad n Partij en enige tegenstem, is ingestemd met het verder uitwerken van een menukaart voor advisering over Omgevingskwaliteit voor de Friese gemeenten en dat de huidige adviespraktijk met Hûs en Hiem wordt voortgezet. Bestemmingsplan Recreatiepark Westerzeedijk Dit bestemmingsplan is nodig om het nieuwe recreatiepark aan de Westerzeedijk mogelijk te maken. Op 16 juni 2021 heeft de gemeenteraad besloten om het ontwerpbestemmingsplan voor iedereen ter inzage te leggen. Daarop zijn een aantal zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan kan nu op basis van de zienswijzennota gewijzigd worden vastgesteld. Op basis van het vastgestelde bestemmingsplan kan de initiatiefnemer een omgevingsvergunning aanvragen voor de bouw van de recreatiewoningen en de inrichting van het park. Wij vinden het een mooi plan, passend in de omgeving en niet te massaal en zien uit naar de definitieve uitwerking van de ontwikkelaar. De zorgen van omwonenden die zijn geuit tijdens de inspraak en haar zienswijzen kunnen wij voor een deel volgen. In reacties is er meermaals aandacht geweest voor de angst van overlast van de insteekhavens voor fluisterbootjes door hangjeugd en barbecue overlast. Op een recreatiepark als deze zal en moet er aandacht zijn voor handhaving, hier speelt de exploitant een grote rol in. Reynold Bontes gaf het college mee om hier blijvende aandacht voor te hebben, de exploitant dit mee te geven en tijdig te acteren wanneer de zorgen toch werkelijkheid blijken te worden. De hoogte en grote van de woningen is ook een blijvend punt van discussie en zorg geweest. Er is een vermindering van de totaal oppervlakte opgenomen tot max 75 vierkante meter, een goede aanpassing en tegemoetkoming aan de omwonenden. Ten aanzien van de bouwhoogte merken wij op dat het oorspronkelijke, door de gemeenteraad op 14 november 2018 vastgestelde, voorkeursmodel spreekt van bebouwing in maximaal 2 of 3 bouwlagen (2 lagen met kap). Het ontwerp van de ontwikkelende partij voldoet aan deze randvoorwaarde. De CDA fractie is wel voor een evaluatie van de werking van de klankboord groep en Reynold Bontes riep het college ook op om in de evaluatie alle leden van de klankbord mee te nemen, niet een afvaardiging, maar de gehele groep. D66 wilde nog de afstand van de nieuwe recreatiewoningen tot de gevels van de omwonenden via een amendement(wijzigingsverzoek) aan laten passen, maar dat is het uitgangspunt al in het bestemmingsplan en daardoor overbodig. Ook de motie die D66 inbracht om de planprocedure op te schorten omdat men van mening was dat de bouwhoogte niet gerespecteerd werd, was niet juist. De gemeenteraad (ook D66!) heeft op 14 november 2018 het voorkeursmodel vastgesteld, wat spreekt van bebouwing in maximaal 2 of 3 bouwlagen. Ook de motie is verworpen. De gemeenteraad heeft ingestemd met de zienswijzennota, het ontwerpbeeldkwaliteitsplan vastgesteld en het ontwerpbestemmingsplan gewijzigd vastgesteld. Hierna werd er door de voorzitter ingegrepen. Het was inmiddels 00.00 uur geweest en er stonden nog 3 onderwerp op de agenda; herontwikkeling wooncentrum Almenum, de begrotingswijzigingen en een motie van PvdA, CDA, GroenLinks en HOOP. De vergadering werd op 22 december hervat met een op zich zelf staande nieuwe raadsvergadering. Bijzondere gang van zaken. In plaats van schorsen en later weer doorgaan, krijgen we zomaar 2 raadsvergaderingen in december. Ach, wij zijn de draad soms een beetje kwijt in de aansturing, maar dat zal wel aan ons liggen. Op 22 december stonden er nog enkele punten op de agenda. Voorafgaand met enkele rondvragen, werd gestart met het bekrachtigen van de geheimhouding van de financiële onderbouwing van de centrale huisvesting Ambtelijke organisatie. Daarna behandelde de raad nog de volgende voorstellen: Herontwikkeling Almenum De Bouwvereniging heeft het voornemen om de huidige verouderde gebouwen van het woonzorgcentrum Almenum aan het Van Harinxmakanaal te slopen en hiervoor in de plaats nieuwbouw te realiseren. Ter plaatse worden 162 appartementen gesloopt. Daarvoor in de plaats komen 155 nieuwe appartementen, waarvan 130 woonappartementen in de sociale huursector en 25 woonappartementen in de vrije huursector. Deze 25 stuks worden ontwikkeld door Stichting Wooncentrum Harlinga. De nieuwbouw wordt verdeeld over meerdere bouwvlakken met minimaal twee en maximaal vijf bouwlagen. Vanwege een gewijzigde situering van de bouwvlakken, is de herontwikkeling in strijd met het geldende bestemmingsplan. Het voorontwerpbestemmingsplan en bijbehorende stukken hebben vanaf 7 juni 2021 voor iedereen zes weken ter inzage gelegen. Op 29 juni 2021 heeft er een inloopbijeenkomst plaatsgevonden, waarbij een ieder vragen kon stellen aan gemeente en initiatiefnemer. De ter inzage periode heeft geleid tot 8 inspraakreacties van diverse omwonenden. Op een aantal onderdelen leiden de reacties tot wijziging van de planstukken, waarmee de vervolgfase van het ontwerpbestemmingsplan kan worden gestart. Het voorliggende bestemmingsplan biedt het juridisch planologisch kader voor herontwikkeling van het woonzorgcentrum Almenum. Het CDA is blij met de herontwikkeling van het woonzorgcentrum Almenum. Gezien de eerdere weerstand van de bewoners van Almenum tegen de verhuizing met de wetenschap dat het huidige complex niet toekomstbestendig is, heeft de Bouwvereniging nu een mooi plan ontwikkeld voor nieuwbouw voor de nieuwe generatie senioren op dezelfde plek, waar een groot deel van de bewoners uiteindelijk wel mee konden instemmen. Op het definitieve plan wat nu voor ligt, zal er altijd verschil van inzicht blijven door omwonenden op privacy, zichtlijnen, bouwvolume en noem maar op. In de reactienota van de gemeente is hierop ingegaan, waarbij geconcludeerd is dat de herontwikkeling aanvaardbaar is voor het woon- en leefklimaat van de omwonenden. Het bouwvolume wordt meer gegroepeerd en de aanvulling van 25 woonappartementen in de vrije huursector van wooncentrum Harlinga is bedoeld voor commerciële voorzieningen zoals restaurant, winkel, kapper, multifunctionele ruimte etc. wat door de Bouwvereniging niet meer gefaciliteerd mág worden. Een mooie aanvulling om hiermee voorzieningen dichtbij het woonzorgcentrum te realiseren. Sietse Zoodsma vroeg namens het CDA nog wel bijzonder aandacht voor het muurtje aan de westzijde, naast de laan naar de begraafplaats. Deze moet wat ons betreft behouden blijven, dan wel gerestaureerd worden. Het antwoord op onze technische vraag voor de commissie van 24 november was, dat er een bouwkundig onderzoek komt in opdracht van de Bouwvereniging, maar dit biedt echter geen garantie voor behoud voor ons. Sietse Zoodsma heeft de wethouder opgeroepen om deze belofte na te komen. Gezien ook hier de 8 ingediende zienswijzen, doen we hierbij de oproep om ook dit proces net als bij het recreatiepark Westerzeedijk, een evaluatie te houden m.b.t. burgerparticipatie. Dit voorstel is met 12 stemmen voor en 3 stemmen tegen aangenomen. 39e Begrotingswijziging Na vaststelling van de programmabegroting 2021 door de raad is het noodzakelijk gebleken om tussentijds budgetten aan te passen. Deze bijstellingen van de budgetten moeten aan de raad worden voorgelegd door middel van begrotingswijzigingen. Deze wijzigingen worden in een apart raadsvoorstel aan de raad aangeboden. Voor ons lag de 39e begrotingswijziging 2021. In deze begrotingswijzigingen gaat het maar liefst om 36 aanpassingen. Het resultaat van de begrotingswijziging betreft de financiële mutaties die voortvloeien uit een financiële doorlichting voor de tweede financiële rapportage. De gesignaleerde overschrijdingen, achterblijvende inkomsten en financiële meevallers zijn in deze begrotingswijziging verwerkt. Door de bijstellingen ontstaat een voordelig resultaat van € 703.880,-, dit wordt toegevoegd aan de eenmalige middelen. Reynold Bontes gaf het college mee, dat het CDA het op prijs zou stellen, dat de informatievoorziening van met name de 4 maandelijkse begrotingswijzigingen uitgebreider kan. Met vragen krijgt onze fractie vaak wel het verduidelijkende antwoord, maar dit kun je voor zijn, door de wijzigingen beter te beargumenteren. Hamerstukken (voorstellen zonder debat) Geheimhouding financiële onderbouwing Centrale huisvesting Ambtelijke organisatie Op de agenda van de raadscommissie en raad van resp. 28 oktober en 10 november 2021 stond het onderwerp Centrale Huisvesting geagendeerd. De bijbehorende stukken, waarvan één vertrouwelijke bijlage, zijn met de raad gedeeld. Aan het begin van de raadsvergadering van 10 november 2021 is op verzoek van het college het onderwerp Centrale Huisvesting met een ordevoorstel van de raadsagenda gehaald. Hierdoor heeft geen bekrachtiging plaatsgevonden van de geheimhouding met betrekking tot de financiële onderbouwing. Met dit raadsvoorstel wordt de geheimhouding van deze financiële onderbouwing alsnog bekrachtigd. De reden hiervoor is dat de financiële onderbouwing informatie bevat over de economische en/of financiële belangen van de gemeente en/of betrokken eigenaren en huurders. Het in de openbaarheid brengen van deze informatie met betrekking tot de financiën van de centrale huisvesting kan de financiële en economische belangen van de gemeente en derden schaden. Centraal tellen van de stemmen tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 De gemeente Harlingen heeft al een aantal keren deelgenomen aan een experiment centrale stemopneming (centraal tellen). Deze zijn iedere keer succesvol verlopen. De gemeenteraad werd gevraagd om wederom deel te nemen aan het experiment. Deelname is geheel vrijwillig. Het doel van een centrale stemopneming is het telproces efficiënter, betrouwbaarder, transparanter en dus beter controleerbaar te maken. De voorlopige uitslag op kandidaatsniveau laat iets langer op zich wachten. Na het sluiten van de stemlokalen op woensdag 16 maart 2022 wordt er een voorlopige telling op partijniveau gedaan. Op donderdag 17 maart 2022 worden de stemmen per kandidaat definitief geteld. De raad heeft besloten om in te stemmen met deelname aan het experiment centraal tellen voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Motie: Vanavond lag er 1 motie (een wens of verzoek aan het college) over wonen in Harlingen ingediend door PvdA, CDA, GroenLinks en HOOP. Er is een krapte op de woningmarkt in Harlingen, Midlum en Wijnaldum en middeninkomens en starters kunnen niet concurreren met kapitaalkrachtige beleggers. Hierdoor wordt een woning in Harlingen voor deze groepen zo minder bereikbaar. We willen door middel van deze motie pleiten om in de gemeente Harlingen te bouwen voor bewoners, niet voor beleggers. Een zelfbewoningsplicht zorgt ervoor dat de koper een verplichting heeft om zelf in de woning te gaan wonen en dat deze clausule er voor zorgt dat een woning niet aangeschaft kan worden om te verhuren (‘buy to let’). Daarnaast een anti- speculatiebeding die ervoor moet zorgen dat een woning niet aangeschaft kan worden met als doel om deze alleen met winst weer te verkopen. Verzoek aan het college: Bij nieuwe koopwoningen, te realiseren op (eventueel toekomstige) grond van de gemeente, standaard in de voorwaarden een zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding op te nemen; Bij nieuwe projecten op grond van private partijen, bij schaarste en indien juridisch mogelijk, een zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding op te nemen in een anterieure overeenkomst; Bij de zelfbewoningsplicht en het anti-speculatiebeding wel te bekijken welke uitzonderingen wenselijk zijn, zoals voor eerstegraads familie of tijdelijk verblijf in het buitenland; Een onderzoek te doen naar toepassingen, zoals een huisvestingsverordening, en de wenselijkheid om de zelfbewoningsplicht ook voor bestaande woningen te laten gelden, lokale huizenkopers voorrang te geven en de krapte op de woningmarkt aan te pakken; Als standaardregelgeving niet passend is, op de schaal van onze regio of gemeente te komen met een alternatief om hetzelfde te realiseren; De gemeenteraad blijvend te informeren over de voortgang en inhoud van de voorstellen. Het CDA is van mening dat met invoering hiervan koopwoningen niet zomaar meer weggekaapt kunnen worden door (kapitaalkrachtige) beleggers die vervolgens dezelfde woningen gaan doorverhuren voor forse huurtarieven. Stemverhouding: 10 voor, 5 tegen. Motie is aangenomen. Het laatste agendapunt stond in het teken van het afscheid van Stephanie Geurts, fractievoorzitter van GroenLinks. Stephanie gaat binnenkort verhuizen naar Steenwijkerland, waar ze als lijsttrekker aan de slag gaat. We bedanken haar voor de samenwerking en wensen haar veel succes! Goed (zorgen) voor elkaar! Wij wensen u fijne feestdagen en een gezond en gelukkig nieuwjaar. Namens de fractie van CDA: Sietse Zoodsma, Reynold Bontes en Hendrik Sijtsma. Wilt u met ons mee praten en meedenken? Dat kan, u kunt zich aanmelden op onze website. www.cda.nl/harlingen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.