Nieuws van VVD in Heiloo over CDA inzichtelijk

6 documenten

Reactie op uitspraak Raad van State vertraging Afslag A9

VVD VVD CDA Heiloo 15-09-2019 04:57

De VVD, Heiloo 2000 en het CDA betreuren de uitspraak van de Raad van State om het bestemmingsplan afslag A9 te vernietigen. Na een zeer lange en zorgvuldige voorbereiding moeten de gemeentes en de provincie opnieuw naar de tekentafel.

 

De Raad van State heeft in een eerdere uitspraak de wijze hoe stikstofdepositie in dichtbij zijnde natuurgebieden wordt berekend, de zogenaamde PAS-methode, naar de prullenbak verwezen. In onze zaak heeft geen zitting plaatsgevonden. Kort gezegd stellen de rechters dat door de aanleg van de afslag de natuur in het duingebied, het Wormer- en Jisperveld  en de Eilandspolder mogelijk onder druk komt te staan. Zonder PAS geen vergunning, dus geen geldig bestemmingsplan.

 

Het onderzoeksinstituut Arcadis heeft in 2018 berekend om hoeveel stikstof het gaat. De aanleg van de afslag A9 veroorzaakt een stikstofdepositie van 0,14 gram/ha/jr. Ofwel elk jaar wordt er gelijkmatig 0,14 gram stikstof uitgestrooid over een oppervlakte van 2 voetbalvelden. Om duidelijk te maken hoe weinig stikstof dit is: een suikerklontje weegt 4 gram, dat is ongeveer 28 keer zo veel als de dosis stikstof die jaarlijks per hectare in het Natura 2000-gebied neerkomt als gevolg van de nieuwe aansluiting. 

 

Wij hechten aan mooie toegankelijke natuur en constateren tegelijkertijd dat deze uitspraak weliswaar juridisch correct, maar ons verder buiten elke realiteit zet. Nederland staat dankzij juridisch getouwtrek van activistische milieugroeperingen op slot. We zetten ons in voor actie vanuit Den Haag en de provincie. Nederland heeft de Europese wetgeving met betrekking tot stikstof veel te rigide ingevoerd. De drempelwaarde voor stikstof is in Duitsland 140 maal hoger dan die in Nederland. Ook zet de versnippering van Natura 2000 gebieden nu zo'n 18.000 projecten op slot. Ook de versterking van de Afsluitdijk moet wijken voor een juridisch detail.

 

Wij vertrouwen erop dat Den Haag en de provincie snel tot inzicht komen. Met de uitspraak zijn de problemen met betrekking tot leefbaarheid en  bereikbaarheid voor burgers en bedrijven in Heiloo niet opgelost. De aansluiting A9 speelt hier een essentiële en ontlastende rol in.

 

Inwoners en ondernemers zijn gebaat bij deze aansluiting. Daar hebben de burgers van Heiloo telkenmale met grote meerderheid voor gestemd en wij vinden het onze verplichting dit ook te realiseren.

 

De VVD, Heiloo 2000 en het CDA blijven voorstander van realisatie, zelfs indien er vanwege deze vertraging enige meerkosten zullen zijn. We zetten ons in voor een versnelde procedure waarbij een nieuw, grotendeels ongewijzigd bestemmingsplan wordt voorbereid. Dat houdt in dat er vooralsnog veel autoverkeer door het centrum van Heiloo blijft gaan.

 

Namens de coalitiepartijen,

Corry Konijn, fractievoorzitter Heiloo 2000

René van Splunteren, fractievoorzitter VVD

Hessel Hiemstra, fractievoorzitter CDA

Coalitie overeenkomst

VVD VVD CDA Heiloo 09-05-2018 23:10

Kort na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart zijn de 3 partijen die in de afgelopen periode de coalitie vormden (VVD, Heiloo 2000 en het CDA) bijeen gekomen en hebben de verkiezingsuitslag doorgenomen. We hebben geconstateerd dat er een meerderheid was om die coalitie voort te zetten.

Enerzijds was daar alle reden toe op basis van de uitslag van de verkiezingen en anderzijds lag de basis daarvoor ook in de plezierige samenwerking van de afgelopen periode.

Die goede samenwerking en dat onderlinge vertrouwen bestond tussen de drie partijen, tussen de drie fracties en ‘last but not least’ tussen de drie wethouders. Die goede samenwerking en het onderlinge vertrouwen hebben volgens ons geleid tot goede besluiten voor Heiloo.

Vervolgens hebben wij 2 dingen gedaan: we zijn als drie partijen aan de slag gegaan om een nieuw akkoord voor de komende vier jaar te sluiten, maar ook hebben we bijeenkomsten georganiseerd met velerlei maatschappelijke organisaties om zoveel mogelijk aspecten in dit akkoord op te nemen. Tevens hebben we de andere politieke partijen om hun inbreng verzocht. Opvallend was het verschil in reacties: de maatschappelijke organisatie gingen enthousiast in op onze uitnodiging en hebben een substantiële bijdrage geleverd, de andere politieke partijen hebben elke uitnodiging tot gesprek naast zich neer gelegd.

De VVD fractie is ervan overtuigd dat dit coalitieakkoord een uitstekende basis vormt voor het beleid van de komende vier jaar en dat onze (kandidaat-)wethouder Rob Opdam de juiste man is om namens ons dit akkoord uit te voeren. Zo hebben we o.a. accenten gelegd op een verdubbeling van het aantal per jaar te bouwen woningen en het doordringen van het beleid met de noodzakelijke duurzaamheidsaspecten; maar daarnaast is ook de veiligheid voor de inwoners en een gezond financieel beleid onontbeerlijk voor de komende jaren. Wij zijn trots op het voorliggende resultaat en zien met vertrouwen het debat hierover op 14 mei tegemoet.

René van Splunteren – fractievoorzitter

HEILOO-2000, VVD en CDA: Stabiliteit, voortgang en draagvlak

VVD VVD CDA Heiloo 26-03-2018 06:36

HEILOO-2000, VVD en CDA: Stabiliteit, voortgang en draagvlak

HEILOO-2000, VVD en CDA richten zich op voortzetting van de succesvolle coalitie van de afgelopen vier jaar, maar willen tevens ruimte voor inbreng bieden teneinde de grote thema’s in de komende periode aan te pakken.

“De verkiezingsuitslag, het bestendigde vertrouwen en de prettige en constructieve samenwerking in de afgelopen periode zijn daarbij de belangrijkste overwegingen. Daarnaast zijn er veel inhoudelijke overeenkomsten”, aldus Fred Dellemijn, Rob Opdam en Elly Beens, de huidige wethouders en lijsttrekkers.

De komende jaren staan er belangrijke onderwerpen op de gemeentelijke agenda, zoals de implementatie van de nieuwe Omgevingswet, het sociaal domein, de uitvoering van het verkeersplan, groei van woningbouw en een verdere verduurzaming (inclusief de energietransitie).

HEILOO-2000, VVD en CDA hebben daarom het voornemen een zo breed mogelijk gedragen collegeprogramma op te stellen. “De afgelopen periode was er vaak sprake van felle confrontatie, terwijl de standpunten in veel gevallen niet eens zo heel ver uit elkaar lagen”, vervolgt Dellemijn, “om die reden willen wij alle politieke partijen de ruimte bieden hun inbreng te geven, want uiteindelijk moeten de overeenkomsten leidend zijn en niet de tegenstellingen”.

“Het vooraf creëren van overeenstemming en draagvlak werkt vaak beter”, aldus de coalitiegenoten. “Hiertoe willen wij snel onze ambities presenteren en de overige partijen in de Raad vragen om hun inbreng. Voorafgaand daaraan willen wij ook een aantal maatschappelijke organisaties, zoals bijvoorbeeld Heiloo Energie, consulteren. Hun inhoudelijke kennis en inbreng zien wij eveneens als zeer waardevol”.

De nieuwe coalitie streeft ernaar het brede collegeprogramma in de raadsvergadering van 14 mei te presenteren. 

VVD Heiloo- laten we het mooi houden met elkaar!

VVD VVD CDA Heiloo 26-11-2017 04:00

Na een lange formatie is Rutte -3 nu eindelijk van start. VVD Heiloo is inmiddels zo'n drie jaar aan de slag samen met CDA en Heiloo 2000. De volgende verkiezingen in maart 2018 komen snel. Voor mij tijd om te prakkiseren waar we nu staan als VVD. Wat betekent voor mij de slogan VVD houdt koers en wat vind ik als inwoner van Heiloo en kandidaat raadslid belangrijk? Zo maar een paar dingen.

Heiloo is gelegen in een mooie omgeving. Met 20 minuten hardlopen zit je in de duinen, of ben je per fiets bij het strand. De natuur, het cultuurlandschap, de bollenvelden en het grasland koester ik. Maar ook de stad en voorziening op acceptabele afstand. Graag zo houden dus.

De VVD staat voor goed en veilig wonen in Heiloo. Daarbij een gevarieerd woningaanbod dat aansluit op behoeftes van zowel starters als gezinnen met een ruimere portemonnee. Woninglasten blijven laag en volgen de inflatie. De VVD  heeft samen met deze coalitie veel bereikt; veel bouwplannen worden nu uitgevoerd. Lege, inmiddels overwoekerde plekken worden aangepakt.

Qua vervoer wil ik vlot en comfortabel van a naar b. Met zo min mogelijk last voor anderen. Het verkeersplan in ontwikkeling zal inclusief aanvullende maatregelen de situatie opleveren waar je per auto als forens, op familiebezoek of na het schaatsen op de Alkmaarse ijsbaan zonder omwegen thuis kunt komen. Maar ook moet je minstens zo ontspannen naar Castricum kunnen fietsen of boodschappen doen in het Loo. Als forens met NS ervaring wens ik een goede treinverbinding. Voor de duizenden forensen is dat van groot belang, en dus ook voor de VVD. In de commissie Openbare Ruimte heeft de VVD-fractie zich hard gemaakt voor een goede fietsenstalling bij station Heiloo door te pleiten voor onder meer een alternatieve toegang aan de zuidzijde van het perron. Liever goed stallen dan stapelen!

Als gewone, werkende Nederlander sport óók ik graag. Regelmatig een rondje Petten op de racefiets of hardlopend via het Heilooërbos naar Boekelermeer en terug langs Kaptein weer naar huis. Maar ook met mijn zoon naar de voetbal. Sport is gezond en goed voor sociale contacten. Belangrijk dus dat iedereen daaraan mee kan doen, ook als je beperkingen hebt of er financiële belemmeringen zijn. Blij dat de VVD zich daar keihard voor inzet.

Kortom, zo maar een paar onderwerpen die ik als vader, forens en inwoner van Heiloo heel normaal vind. En u als lezer vermoedelijk ook.  De VVD pakt de verantwoordelijkheid voor behoud van een mooi vitaal Heiloo dat goed "op koers ligt"! Voor meer informatie zie:  www.heiloo.vvd.nl .

Verkeersplan Heiloo

VVD VVD CDA Heiloo 16-09-2017 10:46

De coalitiepartners  VVD, Heiloo 2000 en CDA betreuren het dat het Verkeersplan uitstel behoeft.  Wij zijn van mening dat het een verstandig besluit is geweest van het College. Na doorrekening van het verkeersmodel is gebleken dat het verkeersplan zoals dat nu voorligt nog niet nauwkeurig genoeg is om vast te stellen.  Voor ons als coalitie is het van belang dat wij eerst inzicht verkrijgen in de herziene berekeningen alvorens het verkeersplan vast te stellen.

Geen aansluiting van de A9 op Heiloo is geen optie. Zonder aansluiting zal het dorp in 2030 volkomen vastlopen. Door de realisatie van de aansluiting A9 zal de verkeersdrukte aan de Noordzijde van Heiloo aanmerkelijk lager worden. Het knelpunt ter hoogte van de aansluiting Kennemerstraatweg - N9 treedt niet meer op en op de Kerkelaan zal nog sprake zijn van een beperkte overschrijding.

Uit eerdere doorrekeningen is wel gebleken dat met de komst van de aansluiting en de daarop volgende heroriëntatie van het verkeer dit op sommige plaatsen in het dorp zal leiden tot een extra belasting (Kanaalweg-Stationsweg-Zeeweg en vice versa). Hiervoor zijn aanvullende maatregelen nodig die dit moeten ondervangen (gedacht moet worden aan bijvoorbeeld snelheid remmende maatregelen of bijvoorbeeld  éénrichtingsverkeer, een verbod op vrachtverkeer en landbouwverkeer). Het doel van het verkeersplan is om te komen tot een evenwichtigere verdeling van het verkeer door ons dorp. Dat houdt in dat er wegen zijn die meer verkeer zullen moeten gaan verwerken maar altijd onder de grenswaarden zullen blijven die voor deze wegen zijn vastgesteld. De wegen die nu overbelast zijn, zoals Stationsweg en Kerkelaan, krijgen beduidend minder verkeer te verwerken waardoor deze ook onder de gestelde grenswaarden uit zullen komen. Uit de doorrekening van het definitieve verkeersmodel is nu gebleken dat we er met de maatregelen die in het concept Verkeersplan zijn uitgewerkt niet voldoende uit zijn. We zullen dan ook de komende periode in samenspraak met de maatschappelijke denktank verder studeren op maatregelen die wel hun doel treffen.

Een Rondweg rond Heiloo is niet zomaar te realiseren en zal een enorm tijdsbeslag met zich brengen. Dat heeft te maken met gronden die niet in het bezit zijn van de gemeente, maar die wel nodig zijn voor realisatie. De coalitie vindt het een eerste prioriteit om binnen het huidige wegennet te bezien wat de mogelijkheden zijn en de daadwerkelijke belasting monitoren. 

Westerweg 370, vervolg

VVD VVD CDA Heiloo 20-12-2016 01:40

Westerweg 370 versus Houtenboslocatie: De verschillen of juist niet? Onlangs is er op 1 december jl. een zitting geweest bij de Raad van State waarbij de gemeente Heiloo zich moest verdedigen tegenover een projectontwikkelaar die 3 vrijstaande punthuisjes wil bouwen aan de Westerweg 370; een betreurenswaardige zaak volgens de VVD. Hieronder wil ik graag uiteenzetten waarom wij er zo over denken en waarom wij (samen met het CDA) niet ingestemd hebben met het besluit dat door de overige partijen is aangenomen om dit plan te verwerpen.

Aan de Westerweg 370 ligt al jaren een restant van wat eens een bedrijf is geweest. Dit stukje grond van circa 1800m2 sluit aan de achterzijde aan op het ontwikkelingsgebied Zandzoom. Het valt binnen de grenzen van het bestemmingsplan (dus qua hoogte, bouw etc moet het voldoen aan dezelfde eisen straks) maar valt buiten het ontwikkelingsgebied. Hieronder geef ik de hoofdargument aan die door de tegenstanders worden betoogd en daarna zal ik ingaan op de inhoud:

·       De exploitatie bijdrage zou te laag zijn;

·       De wijziging van de bestemming “bedrijven” naar de bestemming “wonen”;

·       De 40 – 30 - 30 verdeling;

·       De kap van 3 bomen;

Uit en te na is aan de raad getracht uit te leggen door het college dat het wettelijk gezien niet mogelijk is om een hogere bijdrage te vragen dan nu het geval is. Het plan aan de Westerweg is exact hetzelfde als het plan van de Houtenboslocatie, namelijk een inbrei locatie waar 3 Heilooër punthuisjes gebouwd worden. Het plan Westerweg valt dan wel binnen bestemmingsplan Zandzoom, maar heel duidelijk buiten de ontwikkelingsgebieden. Het stuk grond is een bestaande situatie en niet iets wat nog moet herrijzen vanuit een weiland. Er ligt hier al een weg, een riolering en een elektriciteitsnetwerk en in het verleden bij de bouw van deze locatie zijn er al een keer exploitatiekosten in rekening gebracht. Allemaal precies hetzelfde als bij de Houtenboslocatie. Er is dus helemaal geen reden om dit stukje gelijk te stellen aan de nieuw te bouwen woningen in de Zandzoom, want het uitgangspunt is volkomen anders en waarom wordt de Houtenboslocatie dan wel goedgekeurd?

Het tweede argument is de bestemming van bedrijven naar wonen. Voor de Houtenboslocatie wordt aangevoerd dat het niet meer wenselijk is om in een woonwijk een bedrijfsbestemming te creëren vanwege de aan- en toevoer van goederen d.m.v. vrachtverkeer en het aantal verkeersbewegingen dat bezoekers van bedrijven met zich mee brengen. Voor de Westerweg geldt wederom exact hetzelfde. De Westerweg zal in de toekomst deel uitmaken van een nieuwe woonwijk, het woord zegt het al ‘woonwijk’ ook hier is het dus niet wenselijk dat er zich nog bedrijven vestigen en moeten we juist toejuichen dat deze hier verdwijnen en plaatsmaken voor woningen. We hebben niet voor niets een prachtig bedrijventerrein aan de Boekelermeer.

Dan nog de 40 30 30 verdeling; dezelfde partijen gebruiken, zo lijkt het wel tenminste, deze verdeling alleen als hun het uitkomt. Ook de VVD heeft tot nu toe altijd ingestemd met 40 -30 -30 verdeling (40% categorie 1 en 2, 30 % categorie 3 en 30 % categorie 4). Echter deze verdeling geldt wel dorpsbreed! Dat staat ook duidelijk in de nu geldende woonvisie: 40 % van de nieuwbouw is sociaal, niet per project. Zelfs in grote bouwprojecten kunnen we niet altijd vasthouden aan deze verdeling. Belangrijk is dat over het gehele dorp zo veel mogelijk 40-30-30 gebouwd wordt. Heiloo voldoet aan deze eis met verve. Op zulke kleine inbreilocaties is het onmogelijk om dit te realiseren en nu er in de nieuwe wijk Oostweide  85 % in de categorie 1 en 2 gebouwd gaat worden, heb ik nog niemand van die partijen horen zeggen: zeg college dit kan niet, u mag maar 40% in categorie 1 en 2 bouwen per wijk dus wilt u hier ook even categorie 3 en 4 neerzetten?  Hier wordt dus duidelijk met twee maten gemeten.

Wat de hele zaak nog triester maakt, is dat dit plan al ter inzage heeft gelegen en er door niemand van de tegenstemmers van nu op dát moment werk van is gemaakt. Het is door die partijen blijkbaar allemaal over het hoofd gezien, terwijl hier nog een memo van de wethouder aan vooraf is gegaan (een memo gedateerd 5 oktober dat ter inzage lag van 22 oktober t/m 2 december 2015). Omdat er geen bezwaren zijn binnengekomen e/o zienswijzen, is de ontwikkelaar vanzelfsprekend verder gegaan met zijn plannen en mocht hij er gevoegelijk van uitgaan dat in de vergadering van 7 maart 2016 door de raad het plan zou worden vastgesteld. De ontwikkelaar is dus door nalatigheid van die betreffende partijen binnen de raad (het geen bezwaar maken toen de tijd daar rijp voor was ten tijde dat het plan ter inzage lag) misleid en terecht in de veronderstelling geweest dat het in de vergadering van 7 maart 2016 enkel een kwestie was van een klap met de hamer.

De partijen binnen de raad die instemmen met dit verweerschrift plaatsen zich ons inziens boven de wet en eerlijk gezegd vinden wij dat nogal arrogant. Wij vragen ons dan ook af - als dit verweer straks door de rechter teniet wordt gedaan (en die kans achten wij tamelijk groot) – of die partijen dan ook de gemaakte proceskosten, de wettelijke rente en de proceskosten aan de zijde van de wederpartij, die inmiddels rond de € 15.000,- bedragen, voor hun rekening gaan nemen of laten ze daar de gemeente en dus de inwoners van Heiloo voor opdraaien?

De rechter doet over het algemeen binnen 6 weken uitspraak en u begrijpt wel dat we daar met spanning naar uitkijken; wordt ongetwijfeld binnenkort vervolgd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.