Nieuws van politieke partijen in Overijssel over PvdA inzichtelijk

8 documenten

CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen

PvdA PvdA CDA Overijssel 25-05-2020 20:55

Met de hogesnelheidstrein vanuit Zwolle naar Parijs of Londen lijkt een utopie, maar het kan volgens fractievoorzitter Jan Nabers van CDA Zwolle weleens realiteit worden. Hij bedacht het omdat de treinen van Thalys en Eurostar in plaats van te ‘overnachten’ in Amsterdam dat ook wel in Zwolle kunnen doen. Waardoor het mogelijk wordt om ’s morgens vroeg met de trein via Amsterdam en Brussel naar Parijs of Londen te reizen. Een aantrekkelijk alternatief voor auto en vliegtuig.

Inmiddels is duidelijk dat de Nederlandse Spoorwegen er positief tegenover staat. Er zijn evenwel meer partijen bij betrokken, zoals de gemeente Zwolle, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en natuurlijk Thalys en Eurostar.

De Statenleden Bart van Moorsel (CDA) en Hans Nooter (PvdA) zien voor de provincie een verkennende rol weggelegd. Zij vragen Gedeputeerde Staten om met alle betrokken partijen in gesprek te gaan en ook te bezien of de drie noordelijke provincies het idee voor internationaal treinen vanuit Zwolle willen ondersteunen.

Van Moorsel en Nooter stellen de volgende vragen aan GS:

Bent u het met PvdA en CDA eens dat met een verbetering van internationale treinverbindingen het vliegverkeer binnen Europa kan worden teruggedrongen? Vindt u het een reële gedachte om de bestaande internationale treinverbinding van Amsterdam naar Londen en Parijs door te trekken tot aan Zwolle? Bent u bereid samen met de gemeente Zwolle, het ministerie van I&W, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail deze uitbreiding van de dienstregeling van Thalys en Eurostar, te beginnen met de overnachtende treinen in Amsterdam, nader te verkennen? Ziet u mogelijkheden om voor dit plan steun te verwerven bij de noordelijke provincies, zodat hierin gezamenlijk kan worden opgetrokken? Bent u bereid bij een volgend bestuurlijk overleg met de minister van I&W de mogelijkheid van het uitbreiden van de dienstregeling met een internationale treinverbinding van Zwolle naar Loden en/of Parijs te agenderen?

Het bericht CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Tussen plan en praktijk

PvdA PvdA Overijssel 19-12-2019 10:18

In het provinciaal bestuur en ook bij andere overheden is sprake van dualisme: de Staten geven de richting en stellen de begroting vast, het dagelijks bestuur voert daarna onze besluiten uit.

Dat betekent dat wij ons als Statenleden richten op het formuleren van uitgangspunten. We leggen bijvoorbeeld vast hoe wij willen dat het openbaar vervoer in onze regio wordt geregeld. We nemen daarbij als provinciale staten geen beslissingen over individuele bushaltes en ook niet over de kleuren op de trein. Wel besluiten we over investeringen in bijvoorbeeld elektrificatie van het spoor, de vormgeving van het busnet, dat bus en trein voor iedereen toegankelijk moeten zijn én hoeveel geld daarvoor beschikbaar is. Voor de uitvoering van die beslissingen moeten we ervan uit kunnen gaan dat de mensen van de praktijk de juiste keuzes maken, en dat ze dat in overleg met betrokkenen doen.

Helaas gaan er tussen plan en praktijk soms dingen mis. In de laatste vergadering van provinciale staten van dit jaar kwamen een aantal voorbeelden van zulke missers langs waarover ik me verbaasd heb. Zo hoorde ik van buschauffeurs dat in de nieuwe bussen die vanaf 2021 gaan rijden geen radio meer wordt geïnstalleerd. De provincie, zo werd gezegd, zou dat als opdrachtgever voor openbaar vervoer niet nodig vinden. Nu had ik bij de eerder uitgangspunten voor de aanbesteding van de busconcessies juist veel aandacht gevraagd voor de arbeidsomstandigheden van chauffeurs. Normale pauzes, fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, behoud van volwaardige banen. Hoe vreemd is het dan om te horen dat de radio op initiatief van de vervoerder uit het nieuwe busmaterieel wordt gelaten. Tja, die radio hadden we inderdaad niet specifiek voorgeschreven…

Nu is een radio voor een buschauffeur gewoon een prettig gegeven tijdens de rit. Het helpt een beetje bij de stress in het verkeer en het halen van de vaak strakke schema’s. Na vragen van mijn kant heeft de gedeputeerde beloofd de vervoerder hierop aan te spreken. Van de provincie mag de radio in de bus blijven. Van de reizigers ook, zag ik de volgende dag bij Hart van Nederland. Maar toch.

Iets soortgelijks geldt voor het toilet in de trein. Ook hier verwacht je dat de aanwezigheid van een wc een algemeen geaccepteerde standaard is die niet door ons voorgeschreven hoeft te worden. Toch is in eerdere periodes een reeks treinen geïntroduceerd die geen toilet aan boord hebben. In Overijssel is dat gelukkig beperkt tot een handvol treinen op het traject Almelo – Hardenberg. Dat is een rit van 24 minuten of korter, afhankelijk van de bestemming. In Gelderland zijn echter een flink aantal trajecten van meer dan een uur reistijd zonder wc. Terecht dat belangen en patiëntengroepen zich daarover roeren.

Gelukkig hebben we (rolstoeltoegankelijke) toiletten wél vastgelegd in onze Nieuwe Uitgangspunten voor het Spoor in Overijssel. Voor Almelo – Hardenberg is de voorlopige (en zeker niet optimale) oplossing dat GS naar NS stappen om de stations in Oost Nederland comfortabeler te maken. Dat betekent hopelijk op korte termijn koffie, ov-fietsen én wc’s op stations die deze voorzieningen nu niet hebben. Dat zou al helpen.

Kortom, we doen als fractie ons best aan de voorkant zo goed mogelijk te sturen en waar nodig later bij te sturen. Houd ons echter scherp, we hebben de ogen, oren en praktische van onze burgers en partijgenoten hard nodig!

Ik wens iedereen heel prettige dagen en een gezond en voorspoedig 2020.

Het bericht Tussen plan en praktijk verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA stelt vragen over stroomtekort op treinspoor

PvdA PvdA Overijssel 30-08-2019 10:06

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-stroomtekort-op-treinspoor/

Image by Rob Dammers from Flickr

Het is nog maar de vraag of volgend jaar meer en langere treinen van en naar Zwolle kunnen rijden. Een stroomtekort op het spoor dreigt roet in het eten te gooien. Er staat niet voldoende spanning op de bovenleidingen om nieuwe treinen van stroom te voorzien. Het traject Zwolle – Groningen kan hierdoor in de problemen komen. Dat blijkt uit een rapport van spoorbeheerder ProRail. De PvdA wil van de provincie weten wat de gevolgen zijn voor het treinvervoer in en door Overijssel.

“Een goed en betrouwbaar Openbaar Vervoersysteem is van groot belang voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling van Overijssel,” vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Voor een betrouwbare dienstregeling is een betrouwbare stroomvoorziening essentieel. Wij willen graag van de provincie weten welke effecten het dreigende stroomtekort heeft voor de reizigers, de bereikbaarheid van Overijssel en wat we samen met het rijk, de NS en ProRail aan gaan doen om het probleem op te lossen.”

Volgens ProRail worden meer dan zestig trajecten in het land straks met stroomproblemen geconfronteerd. Om het probleem aan te pakken moeten meer of grotere transformatoren worden neergezet, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen moeten worden verzwaard. De kosten om dit te verhelpen worden geschat op 2 miljard euro voor heel Nederland.

De provincie Overijssel heeft de afgelopen periode veel geïnvesteerd in betere bereikbaarheid en elektrificatie van het spoor. In de nabije toekomst willen we het spoor Almelo – Hardenberg en de verbinding tussen Hengelo en Zutphen elektrificeren.

Het bericht PvdA stelt vragen over stroomtekort op treinspoor verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle

PvdA PvdA Overijssel 16-07-2019 09:07

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-thuiskomgarantie-voor-treinreizigers-via-zwolle/

J. Bakker / Flickr

Door werkzaamheden aan het spoor ontstaat er onzekerheid bij treinreizigers van, naar en via Zwolle. De laatste aansluitingen op de dag kan de Nederlandse Spoorwegen (NS) namelijk niet garanderen. De PvdA in de provincies Fryslân en Overijssel vinden dat er sprake moet zijn van een thuiskomgarantie voor reizigers en eisen opheldering.

Reizigers de dupe

“Met slechts één spoorwegverbinding via Zwolle is de bereikbaarheid van het noorden kwetsbaar”, stellen Edou Hamstra (PvdA Fryslân) en Annemieke Wissink (PvdA Overijssel). “Het verbeteren van het spoor is goed, alleen mogen late reizigers er niet de dupe van worden.” De Statenleden roepen de bestuurders van de NS en de provincies Fryslân en Overijssel op om gezamenlijk een oplossing te bedenken. Ze benadrukken dat het noorden ook tijdens werkzaamheden goed bereikbaar moet blijven. Mocht het nodig zijn, dan oppert de PvdA het inzetten van extra taxi’s als korte termijn oplossing.

Het bericht PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA springt in de bres voor passagiers proptreinen Enschede – Zwolle

PvdA PvdA Overijssel 16-01-2019 07:13

De PvdA Overijssel wil dat de provincie zo snel mogelijk een oplossing vindt voor de propvolle treinen tussen Enschede en Zwolle. Dat zegt Statenlid Hans Nooter van de sociaaldemocraten. Nooter zal in de Statenvergadering van 23 januari gedeputeerde Bert Boerman aan de tand voelen over de aanhoudende drukte op het traject.

“Sinds augustus rijden de sprinters en intercity’s van Blauwnet van Enschede door naar Zwolle. Er zijn herhaaldelijk problemen met de treinen en het is op de lijn regelmatig zó druk dat reizigers op tussenstations niet meer meekunnen,” zegt Nooter. “Het lijkt erop dat de treinen vaak te kort zijn. Dat zoveel mensen van deze provinciale lijn gebruik maken mogen we gerust een groot succes noemen, maar nu is het zaak ervoor te zorgen dat de lijn niet aan dat succes ten onder gaat.”

Nooter verwijst ook naar soortgelijke klachten over de Vechtdallijn en op het traject Almelo –Mariënberg. “Daar spelen soortgelijke problemen over de reizigerscapaciteit en de betrouwbaarheid. Door de inzet van extra materieel zijn die klachten voor een deel verholpen. Ik hoor graag van de gedeputeerde welke oplossingen voor het traject Zwolle – Enschede in beeld zijn. Sowieso moet er iets gebeuren; reizigers moeten er op kunnen rekenen dat ze met de trein meekunnen en zeker zijn van goed openbaar vervoer.”

Plaatselijk Belang Heino riep de provincie eerder deze week in een brief op om actie te ondernemen tegen de overvolle treinen. Nooter: “die oproep onderschrijf ik van harte.”

Het bericht PvdA springt in de bres voor passagiers proptreinen Enschede – Zwolle verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Station Stadshagen gaat in december 2019 open

PvdA PvdA Overijssel 21-12-2018 11:37

Reizigers kunnen uiterlijk vanaf december 2019 in- en uitstappen op station Zwolle Stadshagen. Dat zei gedeputeerde Bert Boerman op een persconferentie van de provincie samen met de gemeenten Zwolle en Kampen. Door een aantal aanpassingen op en rond het spoor wordt het toch mogelijk dat het Kamperlijntje stopt op Stadshagen. Het is goed dat daar nu duidelijkheid over is, want het was de hoogste tijd dat er een gezamenlijke oplossing kwam. Het blijft wel treurig dat de lijn pas twee jaar te laat op het nieuwe station stopt. Wat nog moet blijken is hoe houdbaar en betrouwbaar de dienstregeling zal zijn. Bovendien zijn we benieuwd wie de voorgestelde maatregelen moet betalen.

In december van 2017 bleek dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 km/uur. Daardoor werd een stop op station Zwolle Stadshagen onmogelijk. In de eerste helft van 2018 zijn er door ProRail verschillende oplossingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen: provincie, gemeenten, ProRail en spoorwegmaatschappij Keolis. Zij constateerden eerder al dat het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden tussen de 35 en 100 miljoen euro zou kosten.

Maatregelen

Als het Kamperlijntje niet sneller kan rijden moet ergens tijd teruggewonnen worden om toch op dezelfde dienstregeling te kunnen rijden. Daarom neemt ProRail een aantal aanvullende maatregelen. Het gaat om het optimaliseren van seinen, borden en beveiliging naar de nu structurele snelheid van 100 km/uur tussen Stadshagen en Kampen. Ook wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken.

Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is van de maatregelen. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. Daarnaast is het mogelijk om de snelheid tussen de overweg Veerallee en station Zwolle Stadshagen te verhogen.

Het bericht Station Stadshagen gaat in december 2019 open verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Overgangen

PvdA PvdA Overijssel 23-09-2018 08:27

Vanuit mijn keukenraam kan ik het spoor zien. De treinen rijden voorbij en nemen mijn gedachten mee naar het verschrikkelijke treinongeluk in Oss, deze week. Vier kinderen bruut weggerukt uit het leven. Het is het ergste dat een mens kan overkomen, het verlies van een kind.

Terwijl ik door het raam staar, moet ik denken aan een gesprek met wat buren over ‘ons’ spoor. Sinds een maand rijden er nu elektrische treinen rijden. Geen dieseldampen meer, de trein is schoner en sneller. En over dat laatste waren er zorgen in onze straat. Wordt het onveiliger? Hoe hard rijden ze hier voorbij? Kan je met de fiets of lopend wel veilig het spoor passeren?

Met die vragen ben ik naar de projectleider bij de provincie gestapt. Alles bleek doorgenomen en overal was en is een antwoord op. De conclusie is duidelijk: ja, dit is veilig. Maar toch wringt het, want áls het mis gaat, dan zijn de gevolgen vreselijk. Het gruwelijke drama is daar het treurige bewijs van.

De treinen rijden inmiddels al een maandje heen en weer. Aan de ene kant ben ik trots. De PvdA heeft zich hier hard voor gemaakt. Mooie schone treinen die mensen bijna een kwartier sneller van Enschede naar Zwolle brengen en weer terug. Aan de andere kant ben ik me meer bewust dan ooit dat we de risico’s bij overwegen maximaal moeten beperken. Kortom, een nieuw doel; zo snel mogelijk alle overwegen opheffen.

Het bericht Overgangen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Spoor loos

PvdA PvdA Overijssel 30-01-2018 09:16

De uitvoering van de nieuwe dienstregeling op het spoor in Overijssel heeft te kampen met grote problemen. Met veel belangstelling en interesse werd door reizigers en bestuurders uitgekeken naar 10 december 2017. Niet de start van de jaarlijkse nieuwe dienstregeling in het openbaar vervoer als zodanig, maar de aanvang van een nieuwe concessieperiode met andere vervoerders gecombineerd met nieuwe reismogelijkheden maakten nieuwsgierig. Na vele jaren van voorbereiden, aanbesteden, aanleg van bovenleidingen en nieuwe stations zou een deel van het Overijssels spoor een metamorfose ondergaan. Het vervoer zelf zou modern en comfortabel worden, natuurlijk overal Wifi, toiletten aan boord, goede faciliteiten en mooie schone rijtuigen. De klant koning en een eigen oostelijk treinlogo: Blauwnet. Zwolle – Kampen: veel sneller en een stop in Stadshagen. Enschede – Zwolle: een intercity verbinding naast de sprinter. Hengelo – Bielefeld als mooie parel van samenwerking in de Euregio.

Het zal niemand ontgaan zijn: de start van Blauwnet en de trein naar Bielefeld zijn op een grote teleurstelling uitgelopen. Al in het voorjaar van 2017 kwam de eerste slechte tijding: door een mislukte aanbesteding zal het intercity perron in Zwolle voor de intercity uit Enschede niet gereed zijn en pas in de loop van 2018 worden opgeleverd. Een vreemd bericht waar ik vragen aan GS over heb gesteld. Daarna bleken rolstoelers niet met de trein naar Leeuwarden vanuit Zwolle te kunnen vanwege eveneens perronproblemen, dit moet na vragen en aandringen bij GS en ProRail eind februari geregeld zijn.

De klap op de vuurpijl zijn echter wel de grote problemen met de ondergrond van de totaal gerenoveerde Kamperlijn en de grote problemen bij de, uitgestelde, start van de treindienst naar Bielefeld. Als bekend: vanwege fouten bij de voorbereiding kan de trein tussen Zwolle en Kampen niet de afgesproken snelheid maken en wordt het nieuwe station Stadshagen zonder stop gepasseerd. Onderzoek en een tijdelijke dienstregeling zijn toegezegd. De problemen met de trein naar Bielefeld ontstaan bij de grensovergang waar overgeschakeld wordt op een ander stroomnet. Ook zijn er geluiden dat er onvoldoende personeel, machinisten, beschikbaar zijn om de hele dienst goed uit te kunnen voeren.

Toegegeven: soms slaat Murphy’s Law hard toe. Ook hier is sprake van heel veel tegenslagen tegelijk. Duidelijk is echter dat er veel meer aan de hand is. Een groot gebrek aan coördinatie en integratie. Hoe kan het dat er fundamentele missers plaatsvinden bij organisaties die sinds jaar en dag werken aan het openbaar vervoer en waar veel technische kennis samenkomt. De zachte bodem van de Mastenbroekerpolder kan geen nieuw gegeven zijn, stroomverschillen tussen landen zijn zo oud als het stroomnet zelf. Kennelijk hapert er iets in onze digitale en doordachte werkprocessen. Waarschijnlijk vertrouwen we daar veel te veel op. Waar zijn de technische experts die overzicht hebben en ook houden. Worden ze wel gehoord?

Het mislukken van een aanbesteding… Ik heb het bange vermoeden dat het symptomatisch is voor de huidige maakbaarheidsproblemen op het spoor en in het hele publieke domein. Vanaf een bedrag van €221.000,- moeten overheden en soortgelijke partners diensten openbaar aanbesteden. Aanleiding voor een enorm en voortgaand circus waar in veel organisaties hele volksstammen en juristen een bestaan aan hebben. ‘Goede service voor een lage prijs, de markt die zorgt voor maakbaarheid’. De beloning is voor de winnende marktpartij: een concessie voor bepaalde tijd met winstkansen maar ook het risico op tegenvallende opbrengsten. Inmiddels weten we waar dit toe leidt: uitgeknepen dienstroosters op de bus, enorme tijd en loondruk in de zorg, nauwelijks reservecapaciteit bij calamiteiten en faillissementen en medewerkers de dupe. Het is tegen deze achtergrond dat we geconfronteerd worden met een reeks van falen en tekortkomingen. De komende tijd werkt de provincie aan nieuwe kaders voor aanbesteding in het openbaar vervoer (echt waar). Wat mij betreft is duidelijk dat we niet voort kunnen hollen. De maatschappelijke kosten en baten van een foute en of te goedkoop gestelde aanbesteding zijn enorm. Evaluatie en bezinning op de huidige problemen gaan voor.

Het bericht Spoor loos verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.