Nieuws van PvdA in Ridderkerk inzichtelijk

158 documenten

Meer coronasteun van Ridderkerk nodig voor clubs

PvdA PvdA Ridderkerk 17-08-2020 05:40

Verenigingen en maatschappelijke organisaties zijn het cement van onze lokale samenleving. Het staat de gemeente in aanvulling op de landelijke maatregelen vrij om verenigingen die door de Coronacrisis in de problemen zijn gekomen financieel extra te ondersteunen.
Daarnaast is het belangrijk dat ook verenigingen en maatschappelijke organisaties die buiten de landelijke maatregelen vallen en in de problemen zitten financieel worden ondersteund.
De PvdA Ridderkerk vindt het daarbij belangrijk dat verenigingen en maatschappelijke organisaties voor zover mogelijk allemaal op dezelfde mate van ondersteuning kunnen rekenen.
Naar aanleiding van het bovenstaande hebben wij de volgende artikel 40 vragen ingediend.

Artikel website Ridderkerks Dagblad : https://ridderkerksdagblad.nl/Algemeen/meer-coronasteun-van-ridderkerk-nodig-voor-clubs

Het bericht Meer coronasteun van Ridderkerk nodig voor clubs verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Vragen aan het college m.b.t. stand van zaken boomgaard Noldijk

PvdA PvdA Ridderkerk 13-07-2020 07:50

In 2016 heeft de gemeente een vaststellingsovereenkomst gesloten met de eigenaar van de illegaal gekapte boomgaard aan de Noldijk in Rijsoord. Daarmee kwam een einde aan een jarenlange juridische strijd. Het doel van de vaststellingsovereenkomst was om (opnieuw) te komen tot een duurzame en volwaardige boomgaard op deze locatie.
In september 2018 heeft het college de raad door middel van een raadsinformatiebrief geïnformeerd dat er voldoende fruitbomen zijn aangeplant en dat ze verwacht dat deze zullen uitgroeien tot een volwaardige boomgaard. In diezelfde brief geeft het college ook aan dat ze de komende drie jaar elk half jaar de groei en het beheer en onderhoud van de bomen zult controleren. Dit is tot nu toe de laatste keer geweest dat het college de raad over de boomgaard heeft geïnformeerd.
Twee raadsleden van de PvdA Ridderkerk zijn recent afzonderlijk bij de boomgaard wezen kijken. En zijn allebei tot de conclusie gekomen dat het terrein van de boomgaard erop zich netjes bij ligt, maar ook dat er met de iele boompjes die er nu staan nog allerminst van een boomgaard kan worden gesproken en dat het ook waarschijnlijk nog vele jaren duurt voordat dit het geval zijn. We hebben namens de PvdA de navolgende vragen aan het college gesteld over de stand van zaken m.b.t. de boomgaard.

Het bericht Vragen aan het college m.b.t. stand van zaken boomgaard Noldijk verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Weinig draagvlak voor fietsstraat Pruimendijk (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA Ridderkerk 13-07-2020 06:07

Met het wijzigen van de komgrens wil het college het mogelijk maken om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat. Eén kilometer van de Pruimendijk is ingericht als fietsstraat en als het aan het college ligt, komt daar straks twee kilometer bij. De PvdA Ridderkerk is een voorstander van goede voorzieningen voor fietsers en voetgangers. Fietsstraten en snelfietsroutes horen daarbij.

Betekent dit dat we vanavond zullen instemmen met het voorliggende voorstel? Nee. We vinden het namelijk minstens zo belangrijk dat besluiten zoveel mogelijk in samenspraak met onze inwoners worden genomen en dat daarvoor draagvlak is. Gesprekken met inwoners, digitale ‘inspreekbijdragen’ en ingezonden brieven vandaag in de Combinatie geven ons dat gevoel vooralsnog niet. Belangrijkste punt van kritiek: inwoners zijn naar eigen zeggen niet betrokken bij het eerdere besluit om de Pruimendijk in te richten als fietsstraat. Met de voorgenomen wijziging van de komgrens voelen zij zich nu (bijna) voor een voldongen feit geplaatst.

Volgens de wethouder is het besluit om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat nu eenmaal genomen, zullen de meeste bezwaren wel worden weggenomen en zullen alle bewoners straks blij zijn met de verlengde fietsstraat. Daarmee gaat hij eraan voorbij dat het deze collegeperiode wel vaker is misgegaan met de inspraak in Oostendam. Denk aan de tijdelijke afsluiting van de Damweg en de voorgenomen afsluiting van de Oostmolendijk. Ook in Rijsoord zijn inwoners regelmatig kritisch over de wijze waarop door de gemeente wordt omgegaan met inspraak.

In het verleden gemaakte fouten kun je niet altijd terugdraaien. Wel kun je daar, mits je daarvoor openstaat, lering uittrekken om het een volgende keer beter te doen. De PvdA Ridderkerk wil daarom dat het college met de bewoners en ondernemers van de Pruimendijk in gesprek gaat over hun bezwaren. En dat er opnieuw wordt gekeken of het wel zo verstandig is om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat. Of dat het bijvoorbeeld beter is om hier alleen de snelheid te verlagen en te kijken naar een alternatief. Bij het voeren van een gelijkwaardig gesprek past het volgens ons niet dat de raad nu al instemt met een wijziging van de komgrens. Dat zet het proces onnodig onder druk.

Vraag aan de wethouder: kunt u toezeggen met bewoners en ondernemers in gesprek te zullen gaan over hun bezwaren en de raad daarover te informeren?

Het bericht Weinig draagvlak voor fietsstraat Pruimendijk (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Gratis parkeren in het centrum

PvdA PvdA Ridderkerk 13-07-2020 06:04

Gratis parkeren in het centrum

Tijdens de raadsvergadering van 2 juli heeft de PvdA Ridderkerk samen met Burger op 1 en Leefbaar Ridderkerk voorgesteld om het betaald straatparkeren in Ridderkerk af te schaffen. Het voorstel was om een jaar lang in het hele centrum een blauwe zone in te stellen zodat er een aantal uur gratis geparkeerd kon worden in de parkeervakken waar je nu moet betalen. De parkeergarages zouden gewoon betaald blijven. De blauwe zone is ook een nadrukkelijke wens van de verenigde winkeliers in de BIZ Winkelhart. Helaas was er weer geen meerderheid voor het voorstel. Tegenstanders noemden dat Ridderkerk geen geld heeft om het betaald straatparkeren tijdelijk af te schaffen. En dat terwijl de gemeente een eigen vermogen van ruim € 70 miljoen heeft.

Verrassend was dat de grootste coalitie partij Partij 18Plus tegenstemde terwijl in het eigen verkiezingsprogramma duidelijk het afschaffen van betaald parkeren staat. Hierdoor was er geen meerderheid.

Nog opvallender was dat Partij 18Plus met een voorstel kwam voor een blauwe zone op de nu gratis parkeerplaatsen, bijvoorbeeld op de plek waar de markt wordt gehouden. Het gratis parkeren werd zo niet uitgebreid maar juist verder teruggedrongen. Omliggende wijken vrezen ook dat er dan meer bij hen in de straat geparkeerd gaat worden.

Het voorstel van 18Plus heeft het gelukkig ook niet gehaald. Voorlopig blijft het parkeerbeleid in het centrum dus ongewijzigd.

Maar ja… daar schieten winkeliers, ondernemers en het winkelend publiek nou juist niets mee op.

 

Het bericht Gratis parkeren in het centrum verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Politiek actief worden in Ridderkerk ?

PvdA PvdA Ridderkerk 11-07-2020 05:53

In aanloop naar de naderende gemeenteraadsverkiezingen in 2022 komt PvdA Afdeling Ridderkerk graag in contact met mensen die aan de lokale politiek actief willen deelnemen. Onderschrijft u de doelstelling van de PvdA voor een sociale en gelijkwaardige samenleving met kansen voor iedereen ? Neem dan contact op met één van onze raadsleden voor een vrijblijvend gesprek. Zie hun emailadressen elders op deze site.

Het bericht Politiek actief worden in Ridderkerk ? verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Is ov-plan wel een verbetering ? (raadsbijdrage Jeroen rijsdijk)

PvdA PvdA Ridderkerk 20-06-2020 15:24

Is ov-plan wel een verbetering? (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

De PvdA Ridderkerk heeft zich verbaasd over het persbericht dat het college op 3 juni heeft laten uitgaan, met als titel ‘Schrappen ruimtereservering Ridderkerklijn’. Met geen woord wordt gerept over de nieuwe ruimtereservering die de provincie heeft gemaakt op een gedeelte van de Rotterdamseweg voor een mogelijk toekomstige railverbinding. Niet voor niets spreekt de provincie in een nota van beantwoording niet over het schrappen maar over het aanpassen van het tramtracé. Waarom heeft het college ervoor gekozen om in zijn persbericht slechts één kant van de medaille te belichten?

Het besluit van de provincie is in lijn met de HOV-visie die een meerderheid van de raad vorig jaar heeft vastgesteld. In die visie wordt voor de korte en de middellange termijn ingezet op ‘hoogwaardig’ busvervoer. Voor de lange termijn wordt de mogelijkheid voor een railverbinding over de Rotterdamseweg nadrukkelijk opengehouden. Met de lobby vanuit de Drechtsteden voor een lightrailverbinding naar Rotterdam liggen hier volop kansen voor Ridderkerk.

Dan over het voorstel zelf. De PvdA Ridderkerk vindt het positief dat er in Ridderkerk eindelijk weer wordt nagedacht over het verbeteren van het openbaar vervoer (ov). Dat is een verschil met voorgaande jaren waarin het ov-standpunt van de toenmalige colleges zich beperkten tot ‘we willen geen tram.’ Deze ommezwaai was hard nodig na jaren waarin het ov van en naar Ridderkerk verder is verschraald.

Hoewel we ons op de korte termijn kunnen vinden in de keuze om het ov te verbeteren door in te zetten op de bus, zijn we inhoudelijk minder enthousiast over het voorstel. Er is een investering van tientallen miljoenen nodig om van de huidige buslijnen 146 (straks mogelijk 346) en 245 HOV-lijnen te maken die voldoen aan de R-netformule. In de eerste fase bedraagt dit bedrag € 10-15 miljoen. In de tweede en derde fase kan dit bedrag oplopen tot meer dan het dubbele. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat ongeveer de helft van het bedrag uit de eerste fase voor rekening van Ridderkerk zelf komt.

Wat levert dit onze inwoners op? Volgens de bijgevoegde HOV-bus variantenstudie 2 minuten tijdwinst naar Zuidplein en 5 minuten naar Kralingse Zoom. Dat zijn kapitale minuten. Voor veel inwoners zal die tijdwinst echter weer verdampen doordat de afstand naar HOV-haltes ten opzichte van de huidige haltes van de 146 en 245 groter wordt. Soms wel meer dan een kilometer. Ook voor ouderen en mensen met een beperking. En wat als de bus vast komt te staan in de file?

Het is positief dat bus 146 als HOV-bus om de 10 minuten zal gaan rijden. Nu is dat buiten de spits nog om het kwartier. Het eerste jaar reed bus 146 echter ook om de 10 minuten. Dat is toen teruggedraaid, omdat te weinig mensen hiervan gebruikmaakten. Wat is de garantie dat bus 146 als HOV-bus straks wel om de 10 minuten blijft rijden?

Volgens de wethouder wordt uitgegaan van een stijgend reizigersaantal. Maar hoe reëel is dat op de korte termijn nu uit diverse onderzoeken blijkt dat ov-reizigers die door Corona niet meer met het ov-reizen straks niet automatisch terugkeren in het ov? En de impact van de anderhalve metersamenleving op het ov waardoor de capaciteit van elk voertuig voorlopig 60% minder is?

Tot slot, een veel gehoord argument en zeker niet onterecht argument tegen de tram was dat een deel van

Ridderkerk daarvoor op de schop moest. Het voorliggende voorstel voorziet onder meer in ingrijpende aanpassingen op de Vlietlaan door het slopen van rotondes en de aanleg van een keerlus. Inwoners ervaren de Vlietlaan als onveilig en zij vragen zich af of het straks niet erger wordt. Onze oproep aan het college is en blijft om inwoners nauw te betrekken bij de ontwikkelingen. En voldoende oog te hebben voor de ontsluiting van Drievliet en ’t Zand en voor kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers, voetgangers en schoolgaande kinderen.

Dank u wel.

Het bericht Is ov-plan wel een verbetering ? (raadsbijdrage Jeroen rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.