Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk inzichtelijk

302 documenten

Inleiding gespreksnotitie Hoogwaardig Openbaar Vervoer in West 15-05-2024

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 20-05-2024 19:31

https://raad.ridderkerk.nl/Vergaderingen/Commissie-Samen-wonen-RK/2024/15-mei/20:15

Het voorlopig ontwerp voor cluster 1 is afgerond. Nu kan je

zien hoe de aanpassingen moeten gaan worden. Er is een filmpje van gemaakt waarop te zien is hoe dit stukje Burgemeester de Zeeuwstraat-Populierenlaan er uit moet gaan zien: Video R-net snellere busverbinding Rotterdam – Ridderkerk. Dit is de portefeuille van wethouder Meij.

PvdA en BURGER OP 1 hebben dit opgesteld omdat:

-Wij de aanpassingen een grote verslechtering te weeg brengen voor de veiligheid omdat er veel harder gereden zal worden op dit stukje.

-De bus wint er geen tijd mee (wat de aanleiding is voor deze aanpassing)

-Absurd hoge kosten voor ca. 500 meter weg.

-Aanpassingen door de rest van Ridderkerk t.b.v. de snelle busverbinding worden niet voor 2035 gerealiseerd

-Veel volwassen bomen moeten verdwijnen daarvoor komen sprieten terug

-de weg komt een stuk dichter langs de woningen aan de Jasmijnstraat

Het doel van de vragen hieronder is het verkrijgen van informatie van het college.

Welke aanpassingen uit het voorlopige ontwerp Populierenlaan vloeien voort uit de eisen van R-net en welke aanpassingen zijn een eigen keuze van de gemeente? Antwoord: R-net (de snelle bus) wil minimaal goede haltes en voorzieningen om fietsen veilig te stallen.

Inwoners die wij gesproken hebben, geven aan bezorgd te zijn dat er na de aanpassingen voor de bus veel harder gereden zal worden over de Populierenlaan, doordat de ‘druppels’ en de rotonde verdwijnen. Welke snelheidsbeperkende maatregelen gaan er genomen worden om te voorkomen dat de Populierenlaan straks mogelijk verandert in een ‘racebaan’? Antwoord:Smiley borden en veelvuldig aangeven dat 50 hier de max. snelheid is.

De aanpassingen moeten ervoor zorgen dat het voor de bus comfortabeler wordt om over de Populierenlaan te rijden. Dit betekent dat het ook voor het overige verkeer comfortabeler wordt. Hoe gaat u ervoor gezorgd worden dat het vrachtverkeer van en naar Nieuw Reijerwaard en overig sluipverkeer dat over de Populierenlaan rijdt niet verder toeneemt? Er lopen al vele jaren overleggen om dit terug te dringen en een toename staat hier haaks op. Antwoord, wij verwachten geen toename

Hoe wordt ervoor gezorgd dat de oversteekplaatsen voor de rotonde straks echt veilig zijn? Veel mensen steken over voor een boodschap bij de Aldi, bewoners van de Riederborgh maken een wandeling in het park en veel scholieren maken gebruik van deze route om naar school te gaan. Antwoord: er komt een middenberm tussen de rijbanen waardoor dit veiliger wordt.

Bewoners van de Jasmijnstraat zijn bezorgd dat de trilling overlast door de aanpassingen toeneemt. De muren die hun tuinen scheiden van de Populierenlaan hebben nu al last van scheurvorming. Hoe denkt u dit te ondervangen? Antwoord: juist vanwege die klachten verwijderen wij de ‘druppels’ op het asfalt.

In de bestuursovereenkomst R-net staat: De infrastructurele ontwikkeling en exploitatie van de R-netlijn is afhankelijk van een aantal factoren en alle drie de Partijen spelen een belangrijke rol spelen om de R-netlijn te realiseren, één daarvan is dat: De gemeente Ridderkerk in het mobiliteitsplan van Ridderkerk de first and last mile voorzieningen naar knooppunten heeft voorzien. Is hierin inmiddels voorzien? Zo ja, waaruit bestaan deze voorzieningen? Antwoord: goede bushaltes en voorzieningen om fietsen veilig te stallen.

Er worden 25 volwassen bomen gekapt, daarvoor komen 34 jonge boompjes terug. Worden deze langs dit deel van het traject gezet of elders in Ridderkerk? En hoe wordt ervoor gezorgd dat er een buffer blijft tussen de woningen die het dichtst tegen de Populierenlaan aan liggen en de weg? Antwoord: dat is hier niet anders maar er komt heel veel groen voor terug.

Er wordt 3500 m2 aan nieuwe beplanting toegezegd, waar wordt dit gepland? Antwoord: met name langs de Populierenlaan

Eerder is uitgesproken dat de R-netlijn 6 keer per uur moet gaan rijden. Is dit nog steeds de beoogde frequentie? -En is dit haalbaar nu de RET al langere tijd een uitgeklede dienstregeling rijdt, onder andere vanwege financiële tekorten en personeelsgebrek? R-net is de beste garantie op 6x per uur een bus maar 100 % zeker is dat niet

De R-netlijn rijdt straks over hoofdwegen. Betekent dit dat het ov straks veel minder door de wijken rijdt? En in hoeverre is bij de beoogde tijdwinst van enkele minuten rekening gehouden met het feit dat inwoners langer onder weg zijn naar een halte? Antwoord: R-net is er voor de snelle hoofdroute, we proberen de wijken ook zoveel mogelijk te bedienen.

Wat zijn de kosten voor deze aanpassingen? Antwoord, 3,3 miljoen, als we het daarmee redden in de aanbesteding. De MRDH betaald hier 2/3 aan mee.

Het doel van deze vragen is het van gedachten wisselen met de andere fracties over het ontwerp, gevolgen en ophalen aandachtspunten.

Wat vinden jullie van het voorlopig ontwerp Populierenlaan? Uitkomst: VVD, SGP en EVR hebben zich niet uitgesproken en geen vragen gesteld. CDA, CU, GL, 18+ en LR vinden het een mooi plan. PvdA en BURGER OP 1 vinden dit geldverslinding en zouden het liefst grote aanpassingen zien.

Wat vinden jullie van de impact van de beoogde aanpassingen op de leefomgeving? Algemeen, het heeft geen negatieve impact

Waar zitten voor jullie de aandachtspunten en risico’s en hoe moet daarmee volgens jullie worden omgegaan? Let op de veiligheid

De 5 stappen zijn hieronder opgenomen.

We beginnen op de Burgemeester de Zeeuwstraat, net voorbij de kruising Jonkheer de Savornin Lohmanstraat-Vuurdoornlaan. Hier staan nu ook bushaltes en daar beginnen ook de aanpassingen aan de weg.

De bestaande bushaltes worden aangepast. Er is een zebrapad net voor deze kruising (staat net niet op de foto) zodat oversteken veilig is.

De halte aan de zijde Lohmanpark gaat over in een vrije busbaan met een lengte van ca 50 meter. Vlak voor de rotonde moet het regulier verkeer invoegen op de busbaan.

De halte wordt verlengt en verbreedt en het fiets- voetpad verlegd.

Voor o.a. deze aanpassingen moeten 25 volwassen bomen gekapt worden, 5 bomen verplaatst maar daarvoor komen 34 jonge bomen terug, inclusief 3500 m2 extra aan beplanting.

De diameter van de rotonde wordt groter voor meer comfort in de bus, maar dat geeft ook mogelijkheden om met hogere snelheid de rotonde te passeren met een personenauto en maakt het meer aantrekkelijk voor vrachtwagens.

De vrije busbaan is weer weg vóór de rotonde en de bus rijdt met de vracht – en personenauto’s de normale baan op de rotonde.

Automobilisten zullen mogelijk proberen hier vóór de bus op de rotonde te komen waardoor men met snelheid op de zebrapad afkomt. Daar steken veel bewoners over o.a. van de Riederborgh om naar het park te gaan. De middenberm maakt oversteken veiliger, de verhoogde snelheid van de auto’s maakt dat op een andere manier onveiliger.

Het langzaam verkeer heeft op alle verkeer voorrang, ook op de bus.

De rotonde gaat over in de Populierenlaan richting het viaduct A15/A16.

Ook hier een zebrapad, met vrije middenberm, waarvan veel bewoners o.a. van de Riederborgh, gebruik maken om naar de winkels aan de overkant te gaan. Uiteraard heeft ook hier het langzaam verkeer altijd voorrang, ook op de bus. Dus ook leerlingen van IKC de Driemaster, het Farel College en het Gemini College.

De bus krijgt nu op de andere baan een vrije busbaan van ca. 50 meter, waar ook vlak voor het zebrapad de vracht – en personenauto’s weer invoegen. Hier zal mogelijk hetzelfde gebeuren, automobilisten zullen proberen vóór de bus op de rotonde te komen waardoor ze ook hier met snelheid op het zebrapad af komen.

Op de Populierenlaan, richting het viaduct A15/A16, naderen we de kruising met de Goudenregenlaan-Seringenstraat. Hier is ooit een rotonde gekomen, o.a. om de snelheid verlagen en de kruising veiliger te maken.

Volgens de plannen worden het twee banen die om een middenberm buigen waar de bus zonder afremmen, met snelheid door kan rijden. Auto’s en vrachtwagens kunnen dit dan ook.

Dit maakt het voor vracht- en personenauto’s mogelijk aantrekkelijker om deze route (al dan niet als sluiproute) te nemen. Er wordt al jaren nagedacht hoe vrachtverkeer/sluipverkeer op de Populierenlaan terug te dringen.

Van de Seringenstraat naar de Goudenregenlaan, dus de kruising of ovonde over, levert bijzonder manoeuvreren op, zie de foto.

Er lopen voet-en fietspaden doorheen en veilige oversteekplaatsen ontbreken, zowel op de weg als op de fietspaden. Dit terwijl al het verkeer hier op snelheid door kan rijden, immers de ro(to)nde bochten zijn weg

De bus, waarvoor deze aanpassingen zijn, kan niet op snelheid deze kruising over omdat hij net voor/voorbij de kruising moet halteren. Ook hier zijn geen zebrapaden, niet over de weg en niet over de fietspaden. Ook hier heeft langzaam verkeer voorrang op de bus.

Vanaf hier wordt het nieuwe tweerichtingenfietspad weer een vrijliggend fietspad aan beide zijden van de weg waardoor oversteken hier meer zal plaatsvinden.

Deze aanpassingen kosten miljoenen.

Het voorgestelde tracé heeft aan het begin en aan het einde bushaltes, halverwege twee oversteekplaatsen, één rotonde, één kruising (ovonde) en twee keer een invoegstrook voor regulier verkeer (personen – en vrachtauto’s) op de busbaan. Op belangrijke plekken ontbreken zebrapaden die zullen daar ook gerealiseerd moeten worden, met het oog op de veiligheid.

Het doel van de R-netlijn is uiteindelijk meer passagiers in de bus en minder auto’s in het verkeer.

Dit probeert men te bereiken door een comfortabele bussen en haltes en veilige fietsparkeermogelijkheden. Dit is al grotendeels gerealiseerd in Ridderkerk. Hogere frequentie, betrouwbaarheid en tijdwinst moet hieraan bijdragen.

De overige aanpassingen staan gepland voor 2035. Deze worden uitgevoerd afhankelijk van het succes van deze aanpassingen.

Opening Knarrenhof

Echt voor Ridderkerk Echt voor Ridderkerk Ridderkerk 17-05-2024 16:47

Op donderdag 16 mei jl. werd het prachtige initiatief Knarrenhof in Ridderkerk officieel geopend. Een bewonersinitiatief, waarbij jongeren en ouderen in één hof wonen en omkijken naar elkaar. Er is, onder het toeziend oog van vele geïnteresseerden, een mooie plaquette onthuld met de namen van de eerste bewoners. Uiteraard was ook Echt voor Ridderkerk bij deze opening aanwezig.

EvR wenst de huidige (en toekomstige) bewoners heel veel woonplezier! Mochten zij in de toekomst nog suggesties hebben om Ridderkerk mooier of beter te maken, vragen of hebben, dan kunnen zij ons altijd benaderen!

Twee nieuwe burgerleden voor EvR

Echt voor Ridderkerk Echt voor Ridderkerk Ridderkerk 16-05-2024 17:35

Op woensdag 15 mei jl. zijn er twee nieuwe burgerleden van Echt voor Ridderkerk beëdigd. Dit zijn Ger Hoogendijk en Hanneke Emmerich. Ger bracht onder toeziend oog van burgemeester Oosterwijk de belofte uit en Hanneke legde de eed af.

Ger zal zich voornamelijk bezig gaan houden met onderwerpen die in de commissie Samen Wonen behandeld worden. Hanneke zal dit voornamelijk voor de commissie Samen Leven doen.

Naast onze twee nieuwe burgerleden, werden ook een burgerlid van de VVD (Wilbert Veldhove) en van Leefbaar Ridderkerk (Arjen Ipskamp) beëdigd.

Uiteraard wensen wij alle vier de nieuwe burgerleden veel succes toe en wij kijken uit naar een prettige samenwerking met Wilbert en Arjen.

EvR feliciteert Nikki met 10-jarig bestaan

Echt voor Ridderkerk Echt voor Ridderkerk Ridderkerk 11-05-2024 17:18

Een voorschot nemend op het feest op 1 juni aanstaande, wanneer ‘Bij Nikki aan tafel’ alweer 10 jaar bestaat, bracht een deel van de fractie van Echt voor Ridderkerk alvast een prachtige bos bloemen voor dit heugelijke feit. Nikki zelf was helaas die dag niet zelf aanwezig, maar één van de medewerksters nam de bloemen in ontvangst.

EvR wenst Nikki en haar prachtige lunch- en ijssalon nog heel veel jaren veel succes en winkelend publiek toe! We zijn blij dat Ridderkerk zo’n mooie zaak rijk is.

EvR verwelkomt snackbar Verhage

Echt voor Ridderkerk Echt voor Ridderkerk Ridderkerk 11-05-2024 17:15

Op vrijdag 10 mei jl. bezocht een delegatie van Echt voor Ridderkerk de nieuwe snackbar Verhage op het Vlietplein. EvR feliciteerde hen met de opening van deze prachtig, nieuwe zaak en wenste hen veel succes toe. Dit bezoek werd enorm op prijs gesteld.

Vandaag staan we stil bij vrijheid!

VVD VVD Ridderkerk 04-05-2024 06:51

De Tweede Wereldoorlog is steeds langer geleden, elke minuut verder weg. Daarom wordt het alsmaar belangrijker dat we elkaar blijven herinneren aan de historische opdracht die we meekregen van al die mensen die destijds voor onze vrijheid vochten, in verzet kwamen en wier familie werd vermoord. 

Velen stierven door oorlogsgeweld of uitputting, zowel in Europa als in Zuidoost-Azië. Ook zijn veel mensen vermoord omdat zij in verzet kwamen. Zes miljoen Joden, waarvan 104.000 uit Nederland, werden vermoord of kwamen om tijdens de Holocaust. De Holocaust was de opzettelijke en georganiseerde vervolging van en moord op Joden. Ook Roma en Sinti werden slachtoffer van genocide door de nazi’s.

Wij moeten ervoor zorgen dat dit leed en deze offers nooit aan betekenis inboeten. Want vrijheid krijgt pas echt betekenis als we beseffen wat onvrijheid betekent. De oorlog in Oekraïne maakt dat op griezelige wijze heel tastbaar. Vrijheid is nooit vanzelfsprekend. Daarom zijn we vanavond 2 minuten stil

Hij is er weer… De EvR-Bingo

Echt voor Ridderkerk Echt voor Ridderkerk Ridderkerk 03-05-2024 12:22

Op 8 juni aanstaande organiseert Echt voor Ridderkerk weer haar super gezellige Bingo-Dansant voor alle inwoners in Ridderkerk, in het bijzonder alleenstaanden en mensen die in het bezit zijn van een Ridderkerkpas. Deze laatste kunnen met korting deelnemen.

De Fakkel: Op weg naar een toekomstbestendig sport- en ontspanningscentrum voor Ridderkerk

VVD VVD Ridderkerk 30-04-2024 07:26

Sport, ontspanning, relaxen en plezier maken vinden we bij de VVD heel belangrijk. Het belang van een gezonde levensstijl en het bevorderen van sociale contacten wordt door ons aangemoedigd. Een faciliteit zoals De Fakkel speelt hierin een cruciale rol. Echter, de tijd heeft zijn tol geëist en renovatie is noodzakelijk geworden.

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/55409/de-fakkel-op-weg-naar-een-toekomstbestendig-sport-en-ontspanningscentrum-voor-ridderkerk
De noodzaak van vernieuwing

Het bezoek aan De Fakkel vorig jaar maakte één ding duidelijk: het is hoog tijd voor verandering. Oude installaties, slechte isolatie en betonrot in de fundering tekenen het beeld van een verouderd complex. Voor de VVD Ridderkerk is het cruciaal om te zorgen voor een toekomstbestendige accommodatie waar iedereen, ongeacht achtergrond of leeftijd, kan sporten en ontspannen.

Visie voor de toekomst

De visie van VVD Ridderkerk reikt verder dan simpelweg het vervangen van oude structuren. Een zwembad moet een multifunctionele ruimte zijn, waar optimaal gebruik wordt gemaakt van zowel water als ruimte. Duurzaamheid staat hierbij centraal, met aandacht voor verwarming en waterzuivering. Dit alles met als doel om een breed scala aan activiteiten aan te bieden, van recreatief zwemmen tot doelgroepgerichte activiteiten.

De keuze voor nieuwbouw

Na een zorgvuldige afweging heeft de gemeenteraad gekozen voor nieuwbouw als de meest haalbare optie. Renovatie bleek te kostbaar en onzeker, terwijl nieuwbouw de mogelijkheid bood om te innoveren en tegemoet te komen aan de behoeften van de gemeenschap. De keuze viel op twee mogelijke scenario's: een uitgebreid subtropisch zwembad en een gecombineerd recreatie- en doelgroepenbad.

Voorkeur voor efficiëntie en diversiteit

De voorkeur van de VVD Ridderkerk gaat uit naar een gecombineerd recreatie- en doelgroepenbad. Dit scenario biedt de mogelijkheid om efficiënt gebruik te maken van ruimte en water, zonder in te leveren op de diverse activiteiten die De Fakkel zo geliefd maken. Hierdoor blijft het aanbod aantrekkelijk voor een breed publiek, van gezinnen tot sportliefhebbers.

Naar een concreet voorstel

Het college gaat nu aan de slag met het uitwerken van de gekozen scenario's en zal voor de zomer terugkeren naar de raad met een concreet voorstel. De VVD Ridderkerk kijkt uit naar deze volgende stap in de ontwikkeling van De Fakkel en staat open voor verdere vragen en suggesties vanuit de inwoners.

Blijf op de hoogte

Wil je meer weten over de voortgang en de verschillende scenario's? Neem dan een kijkje op de website van de gemeenteraad via deze https://raad.ridderkerk.nl/Vergaderingen/Commissie-Samen-wonen-RK/2024/16-april/20:00. Heb je specifieke vragen over de ontwikkelingen rond De Fakkel? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Dat kan via de contactpagina op de website, maar ook via ons Instagram-, Facebook- en LinkedInaccount.

De toekomst van De Fakkel staat voor de deur, en samen bouwen we aan een bruisend centrum voor sport, ontspanning, en plezier in Ridderkerk!

Ridderkerk bereikbaar of geldverslindende plannen

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 28-04-2024 20:08

We zien de rijkswegen steeds vaker dichtslibben. Dat ademen we ook in en gaat hand in hand met de toename van de geluidsbelasting en dat is niet goed.

Ridderkerk wil daarom inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV. Begin maart is het concept ontwerp voor het aanpassen van wegen in Ridderkerk West gepresenteerd. Daarbij hoort een filmpje  https://www.ridderkerk.nl/direct-regelen/wonen-leefomgeving-verbouwen/verkeer-en-vervoer/r-net/  Het inzetten op sneller busvervoer kan daarin iets verbeteren met mooie bussen, wifi en goede haltes en veilige fietsenstallingen. De MRDH, die ons openbaar vervoer betaald namens het rijk, doet hierin mee.  Er zitten echter, met name in de route naar Zuidplein, knelpunten die de gemeente niet zo maar op kan lossen en waarover ook niet gesproken wordt.

Eén daarvan is de Verbindingsweg die vanaf de Populierenlaan, door Nieuw Reijerwaard. Twee banen breed, veel verkeerslichten, steeds drukker en geen mogelijkheden om vrachtwagens te passeren. Ook de HOV-bus moet aansluiten. Vervolgens de nieuwe IJsselmondse Knoop. Deze kruising hád een vrije busbaan naar de A15, nu niet meer. Eindelijk komt de bus op de A15 waar deze eerst de afslag  Europoort over moet steken, voordat de afslag Zuidplein genomen kan worden. Ziet u ook de vertraging  oplopen in de spits? Dit kunnen wij dus nauwelijks beïnvloeden. De gemeente presenteert nu een plan wat ons 2 miljoen kost en de MRDH  nog eens 7 miljoen! Voor een stukje van ca ½ km!

Nu zal je denken, wouw, een wonder-baan! Hoera voor het snelle HOV! Echter inzoomend  op de plannen betreffen deze alleen de kruising Burg.de Zeeuwstraat-Populierenlaan én Populierenlaan-Goudenregenlaan/Seringestraat. De eerste rotonde wordt groter en op de Zeeuwstraat én de Populierenlaan vóór de Riederborg, komt een ‘busbaan’ van ca. 50 meter, die beiden vóór de rotonde alweer overgaan in de reguliere baan voor iedereen. Dus een heel kort passerstrookje. Levensgevaarlijk omdat menig automobilist zal proberen de bus vóór te blijven bij aankomst op de rotonde! Daar tussendoor moeten ook fietsers en voetgangers oversteken. Er zijn scholen en een bejaardentehuis in de wijk.

De rotonde bij de Goudenregenlaan/Seringestraat verdwijnt! De weg blijft twee banen maar krijgt een middenberm. Zo zou de bus tijd winnen. Echter als de bus daar harder kan rijden kunnen alle auto’s en vrachtwagens dit ook. Immers de ro(to)nde-bochten zijn er uit. Direct na die kruising zijn twee bushaltes. Dag, tijdwinst voor de bus, hij moet halteren. De vervolgplannen binnen de gemeente zijn gepland voor 2035!

Wij zijn geschrokken van dit uitgewerkte voorstel, deze onzinnige/dure aanpassingen die de bus niét faciliteren maar de auto’s wel én waarvoor veel volwassen bomen gekapt moeten worden. Wij denken niet dat dit er veiliger en beter op wordt!

Petra van Nes-de Man, BURGER OP 1

Heropening Wereldwinkel

Echt voor Ridderkerk Echt voor Ridderkerk Ridderkerk 27-04-2024 17:25

Op vrijdag 26 april jl. werd de Wereldwinkel feestelijk heropend op de nieuwe locatie aan het Dillenburgplein in Slikkerveer. Wethouder Van Oss overhandigde de sleutel van het nieuwe pand, waarna onder genot van een hapje en drankje de nieuwe winkel kon worden bekeken.

Namens EvR brachten Jim Kloos en Hanneke Emmerich een boeket bloemen om deze heropening te vieren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.