Nieuws van VVD in Sint Anthonis over CDA inzichtelijk

25 documenten

Installatie Rob Poel als wethouder in de gemeente Sint Anthonis

VVD VVD CDA Sint Anthonis 01-02-2020 03:58

De VVD had een kort woord tot Rob Poel willen richten bij zijn installatie als wethouder, zoals ook tot dan toe gebruikelijk was in Sint Anthonis. Echter zal het de agendadruk van de avond zijn geweest dat daar geen ruimte voor werd vrijgemaakt. Vandaar dat de opgeschreven woorden niet zijn uitgesproken, maar wel geplaatst worden op onze website.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/38179/installatie-rob-poel-als-wethouder-in-de-gemeente-sint-anthonis

 Hier onder het stukje:

Toch nog even kort iets over deze voordracht. Het zou gek zijn dat een wethouder die zo kort geleden nog wethouder was in Sint Anthonis nu niet de juiste goedkeuring zou krijgen. Zeker na alle complimenten die voormalig CDA fractievoorzitter Rombouts aan het adres van Rob Poel gaf bij diens, naar nu blijkt tijdelijke, afscheid. Daar zal de heer Poel zelf ook notie van hebben genomen.

En de heer Poel doet ook wel zijn naam eer aan. Een soort van Poolende wethouder. Duidelijk inzetbaar binnen het Land van Cuijk. Na vanavond is hij zelfs vaker benoemd als wethouder in Sint Anthonis dan in zijn woonplaats Cuijk.

De aanleiding van beide benoemingen is helaas niet wat we wensten. Maar daarover zo dadelijk meer bij het afscheid van wethouder Jos Raemaekers. Elk nadeel schijnt dan zo zijn voordeel te hebben en we vertrouwen er op dat Rob Poel weer snel zich de dossiers eigen kan maken, weer de ondersteunende teamspeler is binnen het College, weer zijn nuchtere kijk op de zaken gaat inzetten en weer veel gaat bereiken in de tijd die ons nog rest richting die ene, steeds groter wordende, gemeente Land van Cuijk.

Rob, je hebt hier in een korte tijd al veel meegemaakt en het feit dat jij als relatieve buitenstaander zo snel ‘ja’ zei om weer wethouder in Sint Anthonis te worden zegt volgens mij ook iets over onze gezamenlijke blik om niet onnodig lang in het verleden te hangen en vooral de handen uit te mouwen te steken richting de toekomst.

 En nu aan het werk!

 

Afscheid van Jos Raemaekers als wethouder in de gemeente Sint Anthonis namens coalitiepartner SAN.

VVD VVD CDA Sint Anthonis 01-02-2020 03:57

Hieronder de speech van VVD fractievoorzitter Jeroen van Acquoij bij het afscheid van Jos Raemaekers bij de raadsvergadering van afgelopen donderdag.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/38180/afscheid-van-jos-raemaekers-als-wethouder-in-de-gemeente-sint-anthonis-namens-coalitiepartner-san

Beste Jos,

missen als kiespijn. Ken jij die uitdrukking? Ja? Dat is dan heel mooi. Maar nu we het over jouw afscheid gaan hebben, dat heeft geen betrekking op het gaan missen van jou. Laat dat duidelijk zijn.

Zoals je weet is de raadsvergadering het officiële moment om bij de komst en vertrek van collega bestuursleden stil te kunnen staan. Dus niet een ingezonden brief in de krant, niet een interview met het lokale huis-aan-huis blad en al helemaal niet het roepen van wat kreten in een lokaal café. En ik ben blij dat ik de mogelijkheid krijg, want dat is tegenwoordig ook niet meer altijd zo vanzelfsprekend, om vanavond het woord naar jou te richten. Want we zijn je toch wel veel dank verschuldigd. Maar daar kom ik zometeen op. Zojuist zei ik bij de hernieuwde start van Rob Poel dat we delen om niet onnodig lang in het verleden te hangen en ons te richten op de toekomst. Dat neemt niet weg dat het wel goed kan zijn om onwaarheden aan de kaak te stellen en te benoemen. Dus je ontkomt er soms niet aan om nog even naar het verleden te kijken. Zeker bij een afscheid van iemand.

Daarom ook aandacht voor de aanleiding waarom we vanavond hier zijn. En dat is dan dus het eind van je wethouderschap. Wanneer het lichaam iets anders zegt dan het stemmetje in je hoofd, dan wordt het misschien tijd om naar het lichaam te luisteren. Je hebt inmiddels vaker een ziekenhuis van binnen gezien dan dat je zou willen en je hebt zelfstandig de keuze gemaakt om naar jezelf te luisteren en te besluiten dat je voor je eigen gezondheid geen wethouder meer zult zijn in Sint Anthonis. Voor iemand die zo’n fan is van het ambt van wethouder, zal dat een moeilijke beslissing zijn geweest.

Nu is de gemeente Sint Anthonis in de afgelopen jaren toch al een gemeente geweest waar collega’s komen en gaan. Wat jou betreft is het helemaal je eigen keuze geweest om ermee te stoppen. Ook dat is geen vanzelfsprekendheid zoals je eerder al tijdens je ziekteverlof hebt kunnen ervaren, toen de coalitie op basis van de veranderende verhoudingen in het bestuur van de gemeente begin 2019, en de wijze waarmee daar werd omgegaan door de toenmalige voorzitter van de raad, het vertrouwen in haar heeft opgezegd en deze raad daar nog voor de zomervakantie tekst en uitleg over heeft gegeven in Den Bosch bij de provincie. Anders geformuleerd: we hadden bij jou liever gezien dat je nog was gebleven. En dat mag je zeker als compliment opvatten.

We leerden je kennen toen we als VVD in de oppositie zaten in de vorige bestuursperiode en jij eind 2017 de vervanger werd van Roos Aben, die net als jij nu, uiteindelijk, ook vanwege haar gezondheid besloot te stoppen als wethouder. En vanaf het begin was er respect over en weer. Je ging goed om met kritische vragen en vond het bereiken van doelen in deze gemeente belangrijker dan je eigen ego en hoe er over je gesproken en gedacht werd. Daar vonden we al snel de klik samen. Hoe jij de laatste periode hebt ervaren van de coalitie CDA/SAN met het toenmalige college, daar heb ik wel wat over gehoord, maar ik laat het aan jou of je partij om daar eventueel iets over te zeggen.

Na de verkiezingsuitslag in 2018 bleek dat de winnende partij qua zetels de samenwerking in de periode ervoor wat uit het oog was verloren en er onvoldoende vertrouwen was om samen door te gaan. In de verkennende gesprekken tussen SAN en VVD bleek al snel dat we het weliswaar niet altijd over alles eens bleken te zijn, maar dat we elkaar steeds gegund hebben de standpunten uit te leggen en te verhelderen en we altijd de tijd hebben genomen om er samen uit te komen. En ook al heeft de toenmalige burgemeester vanaf het stuklopen van een coalitievorming met het CDA geprobeerd om de coalitievorming SAN/VVD te saboteren, is het mede aan jou te danken dat de gesprekken tot vorming van de coalitie SAN/VVD en het coalitieprogramma in Beers, ver genoeg weg van dit gemeentehuis, destijds in goede harmonie zijn verlopen. En ook daar konden we weer zien dat jij het bereiken van doelen belangrijker vond dan je eigen ego. Liever iets opbouwen voor hen die na ons komen, dan afbreken omdat je vindt dat je gelijk hebt.

Het is mede aan jou te danken dat de kernen van de gemeente Sint Anthonis de afgelopen jaren aan kracht hebben gewonnen. Je was altijd een echte teamspeler binnen deze coalitie en dat hebben we zeer gewaardeerd.

Dus namens fractie en achterban dank ik je voor je inzet en resultaten en dat je wethouderschap een inspiratie mag zijn voor de toekomst.

Jos, je wordt bedankt.

 

Begroting 2020 van de gemeente Sint Anthonis

VVD VVD CDA Sint Anthonis 08-11-2019 08:09

Hieronder volgt de inbreng van VVD Sint Anthonis op de raadsvergadering van 7 november 2019 voor wat betreft de begroting van de gemeente Sint Anthonis 2020.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/37191/begroting-2020-van-de-gemeente-sint-anthonis

 

We gaan herindelen en we moeten dus met onze begroting rekening houden met de wet algemene regels herindeling. We gaan dus meer onder het vergrootglas bij het opstellen en goedkeuren van een begroting. In het verleden hebben we daar wel eens voor uitdagingen gestaan, nu moeten we laten zien dat we het aankunnen.

 

Weet u nog dat we vorig jaar hier ook zaten en hoe positief de inbreng van VVD Sint Anthonis was? We waren trots op het coalitieaccoord, we hadden een route voor het bestuur uitgezet om met het uitvoeringsprogramma in de hand klinkende successen te boeken, we zagen de ambtelijke organisatie met een voortvarende secretaris veel steviger opereren dan we gewend waren in de jaren ervoor. Het was destijds zo’n goed nieuwsshow dat CDA zelfs aangaf niet op onze inbreng destijds te willen reageren. Onze inbreng was inderdaad anders dan de jaren ervoor.

 

We zijn nu een jaar verder, spreken over een nieuwe begroting en de goednieuwsshow is dit jaar gematigder. Er is veel gebeurt, maar er is ook nog teveel niet gebeurt. We hebben nog steeds vertrouwen in de lijnen die zijn uitgezet, we zijn trots op het uitvoeringsprogramma, maar we hebben ook de pech gehad dat het bestuur door onfortuinlijke omstandigheden weer een team werd met invallers. Niets ten nadele van de invallers, laten we dat voorop stellen. Maar wisselende teams kennen ook wisselende dimensies. Denk alleen al maar aan het inwerken en het op dezelfde lijn komen als die, die is uitgezet.

 

Aan de andere kant: een genuanceerde goednieuwsshow is nog steeds een goednieuwsshow. We mogen er trots op zijn dat deze gemeente voortvarend het herindelingstraject doorloopt. We zijn inmiddels beland op het punt in dat herindelingstraject dat er geen weg terug meer is. En dat verdient erkenning voor iedereen die er zijn of haar steentje aan heeft bijgedragen. Dat besluit is echt een keerpunt voor onze gemeente.

 

En voor onze gemeente zijn we nog steeds bezig met het realiseren van krachtigere kernen in een schoner buitengebied. Die focus nemen we mee naar de nieuwe gemeente. Dan nu naar de inhoud. Het programma Bestuur. Dit programma kost best wel wat en we willen graag, en dat is al vaak gevraagd, beter begrijpen wat de resultaten van dit programma zijn. Want het is leuk om te schrijven wat je wilt bereiken, het is pas waardevol wanneer je constateert of je dat ook bereikt hebt of niet of ten dele. We willen in de komende tijd horen waarom de investeringen die we daarin doen ook goede investeringen zijn.

 

Het programma Veiligheid. Het staat de opstellers van de begroting natuurlijk vrij om cijfers te presenteren zoals men wenst. Maar bedenk daarbij dat je naar de cijfers op meerdere manieren kunt kijken. Bijvoorbeeld het gepresenteerde cijfer van 0 winkeldiefstallen. Met een trend waarbij winkels niet open kunnen of de deuren sluiten en er geen nieuwe winkels komen, dan heb je op een gegeven moment ook zo weinig winkels meer om een winkeldiefstal te plegen.

 

En ja het is goed dat Sint Anthonis momenteel nog als een relatief veilige gemeente gezien kan worden. Maar we missen de urgentie in dit programma om de trend die de afgelopen jaren is ingezet te keren. En dan doelen we op de trend dat Sint Anthonis minder veilig wordt door de stijging van 70 plekken op de lijst met onveiligste gemeenten en de superslechte cijfers rondom reactietijden bij prio1-meldingen.

 

Programma Verkeer en Vervoer is voor de meesten van ons zeer zichtbaar geweest en hebben we ervaren dat daarmee aan de slag is gegaan. Maar ook hebben we gemerkt dat de opstart N602 niet optimaal gepland was en er veel werk is verzet met het oplossen van problemen. De LED verlichting is een mooi project. En we doen meer om verkeer en vervoer in de gemeente te verbeteren en klaar te maken voor de toekomst. We zijn blij met de aanpak verkeersveiligheid welke VVD Sint Anthonis ook een speerpunt vindt.

 

Programma Economie. Wat de VVD betreft is het alle hands aan dek om de economie in deze gemeente te versterken en verder te ontwikkelen. Dat is een investering die ook iets oplevert. En over het toerisme willen we nog aanstippen dat de VVD al jaren stelt dat de toeristenbelasting een doelbelasting dient te zijn en dus gebruikt te worden voor investering in het toeristische product. Gelukkig gebeurt er in het uitvoeringsprogramma veel waar ook bezoekers aan onze gemeente van kunnen profiteren. In het verleden hebben we ook gezegd geen moeite te hebben met een verhoging van de toeristenbelasting, mits die maar niet gebruikt wordt als sluitpost van de begroting maar als investering dient in het toeristische product Sint Anthonis.

 

Met het programma Onderwijs gaan we door op de ingeslagen weg. We zien wel tussentijdse ontwikkelingen, denk aan De Korenaer, die ook de nodige investering vraagt. Wat de VVD betreft doen we investeringen fair en gelijkwaardig.

 

Het programma Cultuur, sport en recreatie. Dit is een programma waar al veel over gesproken is met elkaar. En dit programma raakt ook echt het hart van onze inwoners. Maar ook hier moeten wel eens lastige keuzes gemaakt worden. Ook al is er het beeld dat de gemeente Sint Anthonis een rijke gemeente we zijn geen Sinterklaas die zomaar ieder verlanglijstje kan inwilligen. Deze gemeenteraad zal daarbij lastige keuzes dienen te maken. En dat kan op basis van verwachtingen soms teleurstelling geven, maar we willen een eerlijke en gelijkwaardige verdeling van voorzieningen op dit gebied die voor de inwoners bereikbaar zijn. De tijd van in ieder dorp een kerk die iedere dag open is, van in ieder dorp een bakker, een slager en een bankfiliaal, die is al lang voorbij. De wereld om ons heen verandert iedere dag. We winkelen meer online dan buiten de deur, het is dus niet vreemd dat ook voorzieningen onder druk staan en er over 10 jaar anders uit kunnen zien dan 10 of 20 jaar geleden. Soms dienen er keuzes gemaakt te worden waar niemand 100% tevreden mee is. En soms worden ze op een moment gemaakt die wellicht ook niet het optimale moment is voor iedere betrokkene. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van hulpmiddelen voor inwoners. Wanneer we vinden dat iedereen die er baat bij zou hebben een rollator zou moeten krijgen, dan zouden er zomaar aanvragen kunnen komen van inwoners die daar al een beetje baat bij zouden kunnen hebben, maar ook nog  prima zonder kunnen maar er wel alvast een aanvragen… simpel om het feit dat er nu die regeling is. Hopelijk begrijpt iedereen dan dat die inwoners nog even op hun beurt dienen te wachten. Je kunt geld maar 1x uitgeven en het moment van uitgeven kan ook veel doet met de begroting.

 

Het programma Sociaal Domein pakken we samen met Boxmeer al op een goede manier op. Het laat zien dat je samen sterker kan staan om een programma als dit goed op te pakken. Het is qua kosten het grootste stuk van de begrotingstaart. En uit veel onderzoeken blijkt ook steeds dat ook inwoners dit programma vaak het belangrijkste vinden. Er blijven vaak zorgen over kosten voor de toekomst. Maar naast het in de hand houden van de kosten moeten we ervoor waken dat de zorg van een goed niveau is. We zijn blij met de aanpak van preventie om in dit domein mensen te helpen op bepaalde vlakken waarbij erger voorkomen kan worden. Dat is nu echt mensen in de kernen krachtiger maken.  Programma Volksgezondheid en milieu. In de actualiteit is al veel gezegd en geschreven over stikstof en luchtkwaliteit. We zagen een ontwikkeling waarbij groepen Nederlanders los van elkaar werden gezien. Denk aan agrariërs, bouwers, milieu activisten, weggebruikers etc. Maar velen van ons horen niet in één groep, maar voelen zich horen bij meerdere groepen. En we zien gelukkig meer en meer bewustwording dat je niet één groep de schuld van alles kunt geven, en dus ook niet je als groep van de verantwoordelijkheidsvraag kunt onttrekken. We hebben allemaal met deze problemen te maken en het toont onze kracht aan wanneer we het samen ook op weten te lossen. Natuurlijk willen agrariërs en bouwers een goede boterham verdienen, maar ze zijn vaak net zo goed personen die van de natuur kunnen genieten en op onze snelweg rijden. Het oplossen van problemen kan wel eens wat pijn doen en als gemeente kunnen we alert zijn welke impact dat kan hebben. Gelukkig hebben we onder andere de agrarische keukentafelgesprekken om ook daar vinger aan de pols te houden.

 

Verder zien we investeringen in Volksgezondheid en milieu als investeringen in een gezondere toekomst. En dat helpt weer met de kosten en de successen bij het Sociaal Domein. We willen nog steeds die krachtigere kernen in het schonere buitengebied en we juichen het toe wanneer onze ondernemers ook financieel mee kunnen profiteren met initiatieven op het gebied van verduurzaming.

 

Het programma Ruimte is te lang Science Fiction geweest in deze gemeente. Er waren wel ideeën om te bouwen, maar het kwam maar niet van de grond. De woningvoorraad in Sint Anthonis is afwijkend ten opzichte van andere gemeenten. We hebben hier veel vrijstaande woningen. Maar we willen dat iedereen hier kan wonen in iedere levensfase. Dus zijn we blij met de ontwikkeling waarbij er meer sociale huurwoningen komen, eventueel in de vorm van tiny houses. We willen de jongeren behouden voor onze gemeente en die jongeren die elders zijn gaan wonen willen we verleiden weer hier te komen wonen. En oudere inwoners moeten waardig ouder kunnen worden in Sint Anthonis. We willen de trend van krimp en vergrijzing keren, maar daarvoor moeten we onze gemeente wel gereed maken. We gaan bouwen, bouwen, bouwen, bouwen.

 

Sint Anthonis gaat over enige tijd op in de gemeente Land van Cuijk en dan zien we voor onze kernen een toekomst waar je graag wilt wonen, waar je graag wilt recreeren, waar je een bedrijf kunt starten, waar je graag wilt werken, waar bezoekers graag komen genieten, die een toonbeeld wordt op het gebied van duurzaamheid en een economie die daarvan mee profiteert, waar de krimp en vergrijzing gekeerd wordt en waar het weer veiliger wordt en de politie weer snel bij je is in geval van nood. Jouw kern is straks krachtiger en in een schoner buitengebied.      

 

Tot zover.

 

De herindelingstrein reist door

VVD VVD CDA Sint Anthonis 28-10-2019 10:03

Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis voor wat betreft het herindelingsontwerp om te komen tot de gemeente Land van Cuijk.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/36994/de-herindelingstrein-reist-door

Vanavond is het uur U, ofwel het uur van de waarheid. Voor sommigen wellicht een herhalingszet van de beslissing van 20 september 2017. En er is al veel spreekwoordelijk gezegd over de herindelingstrein waar we inmiddels inzitten. Op 20 september 2017 stonden we op het station en zeiden we dat we de herindelingstrein wilden nemen. Toen was het nog een stilstaande trein die een bepaalde richting op zou gaan en we rekenden nog op in totaal 5 wagons. Het blijken er nu 3 te zijn en dat is wellicht niet het ideaalplaatje dat we destijds voor ogen hadden, maar nog altijd beter dan de gedachte dat deze gemeente zelfstandig blijft. Inmiddels is de trein gestart en zit de snelheid er goed in en beslissen we er vanavond over dat deze trein ook niet meer gaat stoppen en op welke wijze we het volgende station aan gaan doen.

En als je daar op terugkijkt is dat eigenlijk best wel heel bijzonder. Want was het niet de gemeente Sint Anthonis die in het verleden niet de stip op de horizon wilde zien die de andere gemeenten in het Land van Cuijk wel zagen? Voor de gemeenteraad van destijds was samenwerking vaak al een te groot begrip en leek herindeling bij de beslissers van toen toch vooral een scheldwoord. Het was in die tijd dat er een profiel van een nog te werven burgemeester werd opgesteld waarin specifiek werd gezocht naar iemand die eraan moest bijdragen dat Sint Anthonis zelfstandig zou blijven. Sint Anthonis was vaak de gemeente die de rol op zich nam om het proces te frustreren. En op 20 september 2017 tekende zich al een veranderend politiek landschap in Sint Anthonis. De gemeenteraad stemde voor herindeling. En al bleek de stemming in deze gemeenteraad niet unaniem te zijn om op te gaan in de nieuwe gemeente, VVD was unaniem voor en bij SAN de overgrote meerderheid en enkele CDA-ers stemden anders dan de meerderheid van hun fractie destijds, zoals hun voormalige fractievoorzitter. Bij tegenstanders bleek het moeilijk om zich te scharen achter het raadsbesluit en kwamen er stemmen op om dan toch minimaal een jaar later te gaan herindelen. Hopende op van uitstel komt alsnog afstel? Het is goed te zien dat ondanks alle stelselmatige tegenwerking om te komen tot een herindeling het er vanavond naar uitziet dat we gaan kiezen voor een niet omkeerbare positieve toekomst voor de dorpen van de gemeente Sint Anthonis. En dat is goed nieuws voor Sint Anthonis.

De VVD Sint Anthonis is er altijd duidelijk over geweest, Duidelijk Sint Anthonis was zelfs ooit een verkiezingsleus van ons, dat wij de toekomst van onze gemeente zien in een grotere gemeente. We zagen al jaren geleden dat deze gemeente een voor ons te zwakke bestuurskracht had en wilden gaan herindelen. Met coalitiepartner SAN hebben we geur en kleur kunnen geven aan het klaarmaken van deze gemeente voor de aanstaande herindeling. Let wel: daar zijn we nog niet mee klaar.

We hebben gekozen voor een betere bestuurskracht voor de toekomst, want onze inwoners, ondernemers en verenigingen verdienen een kwalitatiever niveau. Daarbij worden we qua oppervlakte de grootste gemeente van Brabant en we hebben voldoende ambitie die daarbij past. Van zondagsamateurs naar champions league is daarbij het doel met op de juiste plek een Messi, De Jong en een Ronaldo en ja, waarschijnlijk ten koste van een niet op de juiste plek zittende zondagsamateur.

Schaalvergroting hoeft niet te betekenen dat de dienstverlening slechter hoeft te worden. Dan kun je sarcastisch zeggen dat de dienstverlening in onze gemeente toch al te wensen overliet, maar ik wilde het vanavond graag anders belichten. Ook in een grotere organisatie werken onze mensen voor onze mensen. En dat kan dan dus ook prima op een menselijke manier.

Met een grotere organisatie kunnen we de complexere toekomst daadkrachtiger oppakken en inrichten dan we nu zouden kunnen. Voor die toekomst, waar het herindelingsontwerp ook mede over gaat, hebben we samen met coalitiepartner SAN enkele moties en een amendement opgesteld. De moties zijn vooral accenten voor het herindelingsadvies en het amendement gaat om een wijze van financieren. We vertrouwen er op dat deze net zo positief omarmd worden als het amendement van SAN en VVD van 20 september 2017 betreffende ‘financieel arrangement en dorpeninvesteringsplan’. Ook in dit geval gaat het om ‘onze centen’ en daar moeten we op een verstandige manier mee omgaan.

Is alles rondom deze herindeling rozengeur en maneschijn? Nee. Er zijn ook valkuilen voor de nieuwe gemeente. Het is dus van belang dat we daar allemaal waakzaam voor zijn en er direct op willen en kunnen reageren. Er zullen zaken goed gaan en er zullen zaken niet goed gaan.

Is de aanstaande gemeente Land van Cuijk een tussenstation? Daar zou het zomaar naar uit kunnen zien. De trein is op stoom, deze herindelingstrein is nu op snelheid. Daar kunnen zomaar nog 1 of 2 wagons bij aansluiten, en dat zal dan in de komende 6 tot 8 weken moeten gebeuren. De plek is er, de overige 3 wagons staan er zeer welwillend tegenover. De bevolking lijkt het ook te willen, maar de politiek is aan zet. Deze trein zal er echter niet langzamer van gaan rijden. En ook dat is een goede zaak voor Sint Anthonis.

Nog het vermelden waard is de mooie ontwikkeling, en ja dat zeggen we hier ook tegen de tegenstanders die de afgelopen jaren zoveel energie hebben gegeven om dit proces te frustreren en zelfs te stoppen, dat de gemeente Sint Anthonis mee heeft kunnen schrijven aan het herindelingsontwerp. Dat hebben we allemaal samen gedaan. Het besluit van september 2017 stipte ook kernendemocratie aan. Dat vonden we in deze gemeenteraad ook belangrijk. En in de opzet zien we dat de kernen zelf daarin mee kunnen sturen hoe ze daar invullen aan willen geven. Of geen invulling, want ook dat is democratisch.

Na vanavond kunnen er zienswijzen ingebracht worden. De ervaring bij andere herindelingsprocessen leert dat daarmee niets wezenlijks verandert richting de herindeling. We kunnen dus stellen dat wanneer we vanavond instemmen, we op een niet omkeerbare trein op volle snelheid zitten en dat de gemeente Land van Cuijk per 1 januari 2022 een feit zal zijn.

Laat goede veranderingen nu maar snel komen.

 

P.S. Hieronder treft u de door de coalitie ingebrachte moties en het amendement aan. De moties werden m.u.v. de CDA-fractie door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. Bij het amendement was de ondersteuning unaniem. 

 

VVD stelt voor derde jaar op rij vragen over nog tragere politie (update 27 september 2019)

VVD VVD CDA Sint Anthonis 26-09-2019 09:36

VVD heeft gebruik gemaakt van de vragenronde om deze keer niet schriftelijk maar mondeling vragen te stellen aan de burgemeester. De resultaten worden jaar na jaar slechter.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/36548/vvd-stelt-voor-derde-jaar-op-rij-vragen-over-nog-tragere-politie-update-27-september-2019

 

Het lijkt haast een traditie te worden dat ik namens de VVD vragen stel over de reactietijd bij PRIO1-meldingen. Zoals al eerder aangegeven zijn dit de meldingen voor de allerhoogste spoed.

 

In Nederland is daarbij afgesproken dat de hulpdienst dan binnen 15 minuten ter plaatse dient te zijn. Er is tevens een percentage waarin afgeweken mag worden. Landelijk gezien kun je constateren dat bij zo’n 15% van alle prio1-meldingen de reactietijd langer is dan die 15 minuten terwijl het doel is dat dit maximaal 10% is. En nu is het voor te stellen dat veel burgers 15 minuten al veel te lang vinden. Maar kun je jezelf voorstellen dat de norm niet binnen 15 minuten maar na 15 minuten zou zijn?

 

Dat betekent dat bij hoogste spoed de politie niet bij je is binnen 15 minuten. En dat in wellicht een levensbedreigende situatie. Afgelopen zaterdag was er in het programma Kassa aandacht voor deze spoedmeldingen. Daarin werd vooral het landelijk beeld geschetst dat de politie te vaak te laat is, die 15% dus. En ook was te zien dat het in deze regio, met dank aan Sint Anthonis, nog veel en veel slechter is.

 

Volgens de officiële website van de politie is in hun dataportaal exact te zien wat de reactietijd prio1-meldingen is per gemeente, provincie en ook landelijk. En Sint Anthonis deed het goed. In 2015. Toen was ‘slechts’ in 11% van de PRIO1-meldingen sprake van een langere reactietijd van 15 minuten. Maar in de jaren daarna heeft de portefeuillehouder het volledig uit de hand laten lopen. Ik zal u de officiële cijfers geven:

 

Van 11% in 2015 steeg het naar bijna een verdubbeling in 2016 met 21% en in 2017 steeg het schrikbarend door naar 39%. En voor 2018 is het cijfer zelfs 42%. En ook in 2018 heeft de VVD zorgen geuit over dit veel te hoge cijfer, dat doen we nu al 3 jaar achter elkaar. In de beantwoording van de vragen werd verwarring gebracht door het begrip aanrijtijd toe te voegen. Reactietijd zou zijn: de aanname van de melding bij 112, de uitgifte richting de politie en daarna de aanrijtijd. Alles bij elkaar is de reactietijd. Daarnaast straalde uit de beantwoording vooral het geven van mogelijke verklaringen waarom een reactietijd langer zou kunnen zijn. Maar geen verklaring waarom dat in Sint Anthonis veel hoger was dan in andere gemeenten en geen verklaring waarom het zo blijft stijgen. Vergeet niet: in 2015 hadden we een percentage van 11%, beter dan landelijk.

 

De beantwoording vorig jaar van de burgemeester was verder teleurstellend omdat haar enige actie leek om de politie te laten verklaren waarom de reactietijden tegenvallen ze zag in 2017 al helemaal geen reden om tot actie over te gaan. En dan werd vorig jaar zelfstandig de conclusie gepresenteerd dat de veiligheid niet in het geding was. De beantwoording gaf je het beeld dat de cijfers nog zo slecht kunnen zijn, deze burgemeester presenteert het wel zo dat het allemaal veilig is voor de burgers en er dus eigenlijk niks aan de hand is. Maar laten we niet vergeten dat de hele landelijke politie met deze cijfers werkt en dat Sint Anthonis echt een van de slechtste leerlingen van de klas is.

 

Dat in de meeste gemeenten die maximaal 10% niet gehaald wordt is verklaarbaar. Maar voor 15% in gemeente A horen we dan dezelfde verklaring als de 51% in Sint Anthonis. Maar tussen 15% en 51% zit een verdomd groot gat. En dat heeft deze burgemeester nog nooit verklaard, nog nooit als reden gezien om iets aan te doen en dus heeft ze het getal maar laten stijgen en stijgen in de afgelopen jaren.

 

Nogmaals voor de duidelijkheid: we zoeken niet naar verklaringen waarom bij de politie in zijn algemeen de reactietijden niet conform de norm zijn.

 

We zoeken naar antwoorden waarom het in Sint Anthonis daarbovenop nog zoveel slechter is gesteld.

 

Met de antwoorden van de burgemeester krijgen we de vraag beantwoord waarom de politie in diens algemeenheid te vaak te laat is, landelijk gezien. Maar de vraag waarom het in Sint Anthonis zoveel slechter is ze wat ons betreft nog altijd uit de weg gegaan. Hopelijk begrijpt de burgemeester dit wezenlijke verschil wanneer ik zometeen onze vragen zal stellen.

 

Dat betekent dus, beste inwoners, dat u er eerder vanuit kunt gaan dat u de politie niet zult zien binnen 15 minuten na een prio1-melding in de gemeente Sint Anthonis. We hebben ons daarmee op een eiland geplaatst ver weg van het vasteland. Want in 2019 is het alleen slechter gesteld met de reactietijden op Schiermonnikoog, Vlieland en Terschelling. Maar alle andere gemeenten scoren beter dan Sint Anthonis. En de achteruitgang is echt dramatisch te noemen. In minder dan 5 jaar tijd van 11% naar 51% is een cijfer waar de burgemeester zich diep voor mag schamen. Deze burgemeester die waakt over de veiligheid en de snelheid van het politieapparaat heeft de afgelopen jaren blijkbaar zitten slapen en geeft in de beantwoording wat ons betreft niet aan echt actief te zijn geweest deze trend te keren want ze zag deze significante afwijking en verslechtering blijkbaar niet als een probleem om iets aan te doen. En als deze burgemeester wel vindt dat ze actief is geweest om deze trend te keren, dan zou je toch op zijn minst mogen concluderen dat ze daar absoluut niet in is geslaagd.

 

De vragen voor de portefeuillehouder:

 

- U heeft zojuist gehoord wat het percentage tot dusver is qua reactietijd bij een prio1-melding voor de eerste zes maanden van 2019, namelijk dat de reactietijd van 15 minuten of minder in de meeste gevallen, namelijk 51%, niet wordt gehaald. Was u zelf al bekend met dit percentage?- Indien ja, sinds wanneer wist u dit? Indien nee, heeft het volgen van deze cijfers niet uw prioriteit?- Wat vindt u ervan dat het percentage sinds 2015, in uw tijd als burgemeester, gestegen is van 11% in 2015 naar 51% over de eerste zes maanden in 2019?- Bent u van mening dat de politie in Sint Anthonis zulke andere dingen moet doen of zo’n andere werkwijze heeft dat de cijfers in Sint Anthonis zo significant afwijken ten opzichte van het gemiddelde in Nederland? - Is de administratie of de wijze van inspecteren, denk daarbij aan de status plotten (dat is de druk op de portofoon dat men is gearriveerd) voorafgaand aan het ontmoeten van een slachtoffer van dit soort zaken bij de politie in Sint Anthonis echt zoveel anders dan in bijvoorbeeld Montfoort, Laren, Nieuwegein of Veenendaal waar de percentages voor 2019 liggen op 5% of lager t.o.v. de 51% hier? Ofwel: hoeven agenten in Sint Anthonis niet de status te plotten op een gelijke wijze zoals agenten in andere gemeenten?- Is het u bekend dat bij de meeste gemeentes de cijfers sinds 2015 redelijk stabiel zijn gebleven?- Hoe kan het dat in Sint Anthonis de negatieve cijfers zo significant negatiever worden jaar na jaar?- Wat vindt u ervan dat juist Sint Anthonis opvalt in negatieve zin door die jaarlijkse grote verschillen die daarnaast steeds groter worden?- U gaat over de openbare orde, politie en veiligheid. Ziet u het als een van uw verantwoordelijkheden om dit percentage naar beneden te krijgen zodat onze burgers bij een hoge noodsituatie sneller geholpen worden dan nu het geval is?- Bent u van mening dat u succesvol bent geweest in uw aanpak om dit percentage naar beneden te krijgen? - Denkt u dat de verdere verslechtering van dit percentage toch vooral weer omgeven wordt met argumenten dat de veiligheid nimmer in het geding is geweest en dat het wederom vooral een administratieve verklaring betreft? Anders geformuleerd: zijn dit soort percentages voor u eigenlijk een wassen neus?- Als u terug kijkt naar de afgelopen 5 jaar, denkt u dan dat u iets anders had kunnen doen om de reactietijden te verbeteren?

 

Onderaan dit artikel kunt u de hele raadsvergadering terughoren en dus ook de antwoorden van de burgemeester. Wat ons daarin opviel is dat ze in het verleden (antwoorden op schriftelijke vragen in 2017) vond dat er niets aan hoefde te gebeuren en dat ze nu wel toejuicht dat er actie wordt ondernomen om de situatie te verbeteren. Ze heeft daarbij geen idee of ze zelf iets anders had kunnen doen om de reactietijden voor onze inwoners te verbeteren (ze is verantwoordelijk voor openbare orde en ziet het verlagen van de reactietijden wel als haar verantwoordelijkheid) en vind als een soort 'wij van WC eend adviseren WC eend' dat ze het goed gedaan heeft. De cijfers laten echter een compleet ander beeld zien.

 

De VVD blijft voor de inwoners van Sint Anthonis dit in de gaten houden en wat ons betreft is de maat vol en kan het niet zo zijn dat deze cijfers nog verder stijgen. Ze zullen moeten dalen... en snel ook.

 

http://sdk.companywebcast.com/sdk/player/?id=sintanthonis_20190926_1

P.S.

CDA noemde nog dat het in Mill net zo erg zou zijn als in Sint Anthonis. Wellicht hebben ze via Google gezocht naar aanrijtijden en een artikel op de Gelderlander gevonden van enkele jaren geleden dat daar specifiek aandacht aan besteedde. Maar dit zijn de cijfers van de afgelopen jaren in het Land van Cuijk:

 

 Land van Cuijk20152016 2017 2018 2019 (t/m juni)  Sint Anthonis 11%21% 39% 42% 51%  Mill en Sint Hubert13% 26% 35% 33% 32%  Boxmeer17% 15% 25% 27% 30%  Grave17% 18% 26% 26% 24%  Cuijk11% 15% 18% 18% 16% 

 

De trend naar een onveiligere gemeente is namelijk al ingezet. Tussen 2017 en 2018 is Sint Anthonis 70 (!) plaatsen gestegen op de ranglijst van onveiligste gemeenten in Nederland. Dat is echt een megaklapper. Sint Anthonis is relatief nog een veilige gemeente, maar de trend gaat de verkeerde kant op. Net zoals dat in 2011 de aanrijtijden van de politie in Sint Anthonis goed waren, maar daarna jaarlijks veel slechter worden. En wat opvalt is dat er weliswaar minder meldingen zijn van vernieling (denk aan grafitti) maar een toename van inbraken en diefstal.

Daarnaast is het goed te realiseren dat het bij de ranglijst onveiligste gemeenten (omgekeerd dus de veiligste gemeenten) gaat om zaken als: diefstal, inbraak, geweld, vernieling. Velen daarvan (zeker als je pas na de daad de diefstal of inbraak bemerkt) zijn GEEN prio1-meldingen (geen spoedmeldingen). De gemeente moet er voor oppassen geen appels met peren te vergelijken. Omdat er weinig melding van grafitti is, kan het niet zo zijn dat je mild bent over de te late reactie van de politie bij een gewapende overval.

Hopelijk is ook het CDA gevoelig voor deze cijfers en argumentatie en zijn ze bereid de burgemeester aan te spreken op haar falen in de afgelopen jaren.  

 

Veel geregeld voor onze inwoners met het mobiliteitsplan

VVD VVD CDA Sint Anthonis 07-06-2019 09:32

Via gezamenlijke amendementen en moties van VVD, SAN en CDA is bepaald dat we de Klotweg in Landhorst verhard willen, er geen rondweg in de planning komt, het strooibeleid wordt aangepast, er maatwerk komt bij aanpassen snelheid om de voorrang niet zomaar te wijzigen, maatregelen te treffen om aanrijtijden van hulpdiensten niet te vertragen door verlaging van snelheden op de wegen, de wens voor een reconstructie Vloetweg en Grotestraat in Oploo en een onderzoek naar een veilige fietsroute Westerbeek, Oploo, Stevensbeek.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/35606/veel-geregeld-voor-onze-inwoners-met-het-mobiliteitsplan

Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis tijdens de eerste termijn van de raadsvergadering van 6 juni 2019.

Mobiliteit gaat natuurlijk over verplaatsen van A naar B, maar zeker ook over bereikbaar zijn. Bereikbaar voor familie, bereikbaar voor leden, bereikbaar voor klanten, bereikbaar voor relaties, bereikbaar voor patiënten, bereikbaar voor bezoekers, bereikbaar voor minder validen, bereikbaar voor iedereen.

Daarnaast gaat het over verkeersveiligheid. Een thema dat de VVD erg belangrijk vindt. Maar veiligheid raakt ook volksgezondheid en welzijn en is daardoor breder dan alleen verkeersveiligheid.

De VVD is altijd kritisch geweest waar in onze optiek te eenvoudig de snelheid op wegen werd verlaagd. In het rapport dat de basis is voor het besluit van vanavond staan voldoende voorbeeld van wegen waar het inderdaad logisch is dat je er minder snel rijdt dan 80 km/uur. Dat zijn wegen waar je liever niet hebt dat er tegenliggend verkeer komt om te voorkomen dat de autospiegels elkaar raken. En dat is dan nog zonder fietsers.

De VVD is vanwege de verkeersveiligheid een voorstander van een gepaste snelheid op basis van de aard en indeling van de weg. Dat zal in de regel als resultaat hebben dat ongevallen minder (ernstig) letstel en/of schade tot gevolg hebben. Maar verkeersveiligheid betreft ook goede en veilige fietspaden en voetpaden voor wandelaars en schoolgaande jeugd. We verzoeken u te kijken waar die wel gewenst zijn, maar niet in een optimale staat verkeren of zelfs nog ontbreken.

Maar, zoals gezegd, er is meer veiligheid waar de VVD naar wil kijken. We hebben het hier al vaker aangegeven: de aanrijtijd van de hulpdiensten in de gemeente. Met een mobiliteitsplan als onderwerp zou je al snel denken dat hulpdiensten komen vanwege verkeersongevallen. Maar dat is maar ten dele waar. In een gemeente die te maken heeft met toekomstscenario’s met krimp en vergrijzing is het zullen hulpdiensten zeker ook naar onze inwoners komen vanwege ongevallen thuis of op het werk, denk ook aan lichamelijk falen als vallen, een tia, herseninfarct, hartaanval of hersenbloeding. Dat zijn situatie’s waarbij elke seconde telt. En met het verlagen van de snelheid zal een hulpdienst, die zich weliswaar niet aan de snelheid hoeft te houden, toch langer doen over de rit bij een PRIO1-melding. Alleen al vanwege het feit dat de rest van het verkeer er langer over doet en er dus vaker ingehaald dient te worden.

Mede gezien die hulpdiensten en enkele individuele lokaties komen we nog met moties en amendementen.

 

 

VVD gaat samen met SAN voor grotere speelruimtes en minder versnippering

VVD VVD CDA Sint Anthonis 07-06-2019 09:18

Minder verdwaalde en eenzame 'wipkippen' en meer samen spelen

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/35605/vvd-gaat-samen-met-san-voor-grotere-speelruimtes-en-minder-versnippering

Tijdens de raadsvergadering van 6 juni 2019 heeft VVD samen met SAN gesproken over het speelruimteplan.

We vinden het goed dat we als gemeente het spelen voor onze jongere inwoners en iedereen die zich nog jong voelt op gestructureerde wijze faciliteren.

We zien daarbij dat  in andere gemeentes gezien kan worden dat speelplekken een ontmoetingsplek vormen voor jeugd, jongeren en overige inwoners en bezoekers van die gemeentes, daarbij kunnen we noemen de Speelweide in Handel, de speeltuin aan de Gemeint in Boekel, de speelruimte aan de Nierswelle in Goch die allemaal hoge waardering krijgen van de bezoekers.

In de gemeente Sint Anthonis zijn er versnipperde speelplekken met één enkel speeltoestel, zoals een wipkip en die locaties liggen soms ook nog relatief dichtbij elkaar. Daarbij is spelen toch ook vooral een sociale activiteit en daarbij geldt dat verschillende groepen verschillende interesses hebben (denk aan jonge kinderen vs oudere kinderen).

Daarom is er ook per motie opgeroepen om daar waar het speelruimteplan nog niet volledig geconcretiseerd is uiting te geven aan de oproep om speelruimtes groter in omvang te laten zijn en minder versnipperd te plaatsen.

Het CDA kon zich hier niet in vinden. Maar dankzij VVD en SAN is de motie aangenomen. En dat is goed voor onze jeugd en jongeren.

 

Een uur langer feesten in Sint Anthonis

VVD VVD CDA Sint Anthonis 19-04-2019 07:18

Hoewel we (nog) niet de ambitie hebben feesthoofdstad van Nederland te worden is er tijdens de raadsvergadering van 18 april 2019 besloten dat er langer gefeest mag worden in Sint Anthonis. Hier volgt de inbreng van de lokale VVD rondom het evenementenbeleid.

Inspiratie gezocht bij De Pitaboys vraagt de visie rondom evenementen zich af ‘Waar is da feestje?’ En ja, de vrees van veel liefhebbers van een goed feest is dat het een wellicht niet te beantwoorden vraag is wanneer regels strenger en strenger zouden worden.

Belangrijk is dat we de vraag nog steeds kunnen stellen met als doel daar een antwoord op te krijgen. En we begrijpen dat het feest van de een niet het feest van de ander hoeft te zijn en dat sommige mensen nu eenmaal meer feestvreugde hebben dan anderen. We gunnen iedereen zijn of haar feestje. Maar ook gunnen we iedereen zijn of haar feest. Want de titel van de visie heeft het over een feestje en vooral voor kleine feestjes en evenementen gaan ‘we’ het makkelijker en eenvoudiger maken. En dat is goed.

Maar dat zien we niet direct terug bij ‘Waar is dat feest’. Want ook grote evenementen moeten welkom blijven in Sint Anthonis. Beleid rondom evenementen mag zeker geen stok zijn om grote evenementen te weren. Er zijn voldoende grote evenementen waar grote groepen inwoners van onze gemeente ook erg van in de feeststemming komen. En laten we die ook zeker koesteren. Sint Anthonis is Pinkstertoernooi, Sint Anthonis is de kermis op het dorpsplein, Sint Anthonis is carnaval in Landhorst… Maar Sint Anthonis is zeker ook een Keverweekend of dansfeest. Het is onze vaste overtuiging dat er meer gelachen wordt en feestvreugde is met bijzondere mensen, een drankje en een stuk muziek. In de absolute stilte zien we die emotie minder. Daar is het een andere vorm van genieten. En ook die krijgt ruimte. Maar het kan ook weer niet zo zijn dat een stiltegebied alles in de omgeving stillegt omdat men daar bepaald heeft stiltegebied te zijn. We leven allemaal met elkaar samen en het is goed dat we er samen iets moois van maken. En dat hebben we gemerkt met insprekers bij een commissievergadering. Door de dialoog is er meer begrip voor elkaar gekomen en is men gelukkiger met de situatie. En die gaan we vanavond nog eens bekrachtigen.

We willen echter wel nog wat accenten meegeven en dat doen we zowel met coalitiepartner SAN als de feestvierders van het CDA. Dat zal blijken uit de inbreng inzake moties en amendementen.

Daarnaast toch nog een toevoeging. Het is natuurlijk gemakkelijk om de slagzin van de belastingdienst te lenen. Namelijk die van: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Maar in dit geval hadden we een variant op die slagzin beter weten te waarden. En bij deze roepen we de mensen in dit huis die belast zijn met uitvoering van dit beleid ook op gehoor te geven aan de variant van die slagzin… Namelijk: Leuker gaan we het wel maken, en makkelijker.

De VVD wenst de gemeente, haar inwoners, de organisatoren, de uitbaters, de horeca, de detailhandel, de supermarkten, de gasten, de bezoekers, de verenigingen, de luisteraars, de mensen op de tribune, deze gemeenteraad, alle ambtenaren en natuurlijk ook het gezamenlijke college voor de komende jaren veel feestvreugde met elkaar.

 

Zet cookies aan om de video te tonen.

Brabant Bedankt. VVD blijft de grootste partij in Noord Brabant.

VVD VVD CDA Sint Anthonis 21-03-2019 08:35

Bedankt aan iedereen die VVD heeft gestemd.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/34632/brabant-bedankt-vvd-blijft-de-grootste-partij-in-noord-brabant

Hoewel hier in Oost Brabant bovengemiddeld op het CDA werd gestemd, maakte ook hier Forum voor Democratie een sprong vanuit het niets.

We zijn blij te mogen constateren dat de Brabanders de VVD weer als grootste partij hebben gekozen.

Betreft de begroting 2019

VVD VVD CDA Sint Anthonis 21-12-2018 00:15

Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/33205/betreft-de-begroting-2019

 

Vorig jaar zaten we hier bij elkaar en was de algemene tendens hoe slecht de begroting destijds was opgesteld dan wel gepresenteerd. Wij noemden het gepruts. Fout op fout op fout. Dat wilden we niet meer. En ook de provincie was er niet van gecharmeerd.

 

Goed om te zien dat er inmiddels stappen zijn gezet. Wat gaan we doen in 2019? Waarvan zijn we van mening dat we daar geld aan moeten besteden, wat gaan we daarvoor doen en wat gaan we daarmee bereiken? Dat zijn de belangrijke vragen bij een begroting.

 

Waar we voor gaan zijn die krachtigere kernen in dat schonere buitengebied. Er wordt veel geïnvesteerd in de dorpen van de gemeente Sint Anthonis. We gaan het wonen, werken en recreëren op een hoger plan brengen. Daar zijn we al mee bezig en de eerste resultaten zijn geboekt. Goed om te zien dat ook oppositiepartij CDA zo positief was over het beheerplan openbare verlichting. Er komt een wandel/fietsroute tussen Wanroij en Landhorst en we gaan aan de slag met zonneparken. Zoals gezegd: krachtigere kernen in een schoner buitengebied.

 

Die kern van het coalitieakkoord zien we terug in de ambtelijke organisatie die ook steeds meer aan kracht aan het winnen is. Een bestuur dat pragmatischer aan de slag gaat en onze gemeente zo krachtig mogelijk gaat laten inschuiven in de nieuwe gemeente die ontstaat na herindeling. De plannen en uitvoer om samen met onze agrarische toppers een krachtig signaal af te geven en het buitengebied schoner te maken. Samen gaan we mooie dingen voor elkaar krijgen waar we nog heel lang profijt van zullen hebben.

 

Om te ervaren dat het buitengebied schoon is of schoner wordt is het nu wel eens een lastige discussie. De een ervaart overlast de ander niet. De een kaart overlast aan, maar wanneer objectieve controle plaatsvindt kan de ervaren overlast alweer verdwenen zijn. Gezonde lucht was een van de thema’s in het verkiezingsprogramma van VVD Sint Anthonis. Voor mens en dier, maar zeker voor opgroeiende kinderen is schone lucht van belang. Het is positief wanneer we weten welke bedreigingen er zijn voor schonere lucht en wat daarop van invloed kan zijn. Een continue meting van de lucht kan inwoners helpen in het vergelijk van subjectieve waarneming naar meer objectieve waarneming en het kan bedrijven en ondernemers helpen om inzichtelijk te krijgen hoe bedrijfsvoering invloed kan hebben op een positieve en ook minder positieve manier. Samen maken we onze toekomst en daarbij helpt het wanneer je weet wat de status van zaken is. De coalitie zal daarom met een motie komen voor een meetnet luchtkwaliteit.

 

In een gemeente met krachtigere kernen en een schoner buitengebied wil toch iedereen wonen? Dan moet het wel mogelijk en haalbaar zijn om hier te wonen. De problematiek rondom de combinatie van krimp en vergrijzing is hier al vaker besproken en blijft onze aandacht houden. De avond Woonstarters voor en door jongeren dient een vervolg te krijgen. We willen jongeren voor onze gemeente behouden dan wel verleiden om terug te komen of zich hier te vestigen. Grondprijzen moeten dus aantrekkelijk voor hen blijven. De coalitie komt daarom met een amendement rondom de grondprijzen. En daarnaast komen we met een motie rondom de starterslening. We willen duidelijk een signaal afgeven dat wij als doel hebben dat de gemeente nu en in de toekomst aantrekkelijk is en blijft om te wonen.

 

En wanneer we zoveel jongeren enthousiasmeren hier te blijven om hun toekomst hier op te bouwen, dan willen we ook dat kinderen hier gezond en veilig kunnen opgroeien en voldoende om handen hebben en gestimuleerd worden het beste uit zichzelf te halen. We zien daarbij al veel goede punten die tot uitvoering worden gebracht maar doen middels een motie toch een oproep aan het college om de afspraak uit het coalitieprogramma rondom muziekonderwijs kracht bij te zetten.

 

We vinden het positief dat er werk gemaakt wordt van werk. Sint Anthonis is geen slaapgemeente, maar een gemeente die bruist om te wonen en te werken. Maar ook om te recreëren. We hebben het er zo vaak over: Sint Anthonis is aantrekkelijk vanwege de mogelijkheden op het gebied van recreatie en toerisme. We hebben hier zelfs gezegd dat de toeristenbelasting enkel en alleen ingezet zou moeten worden voor het aantrekkelijke maken van het toeristisch product in de gemeente. En dan vooral op die punten waar een ondernemer in de toeristische sector niet direct zou investeren. Dus het investeren in recreatie en toerisme dat niet direct commercieel aantrekkelijk is, maar wel recreatie en toerisme in Sint Anthonis helpt naar een hoger plan te tillen. Een florerende en krachtigere sector in ons schonere buitengebied. Hiervoor hebben we als coalitie een amendement voorbereid dat we na alle betogen graag zouden willen inbrengen. Sint Anthonis is die gemeente waar het goed toeven is om te wonen, te werken en te recreëren.

 

Tijdens de vorige vergadering gaven we het al aan: goede plannen maken is weinig zinvol wanneer de aanpak niet deugt. We benadrukken dus nog maar eens dat we positief zijn over de eerste stappen van dit college, de krachtigere organisatie waar gestreefd wordt naar foutloos werken, waar we klantgerichter en klantvriendelijker er samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden op uit zijn om deze gemeente zo sterk mogelijk in te brengen in de nieuwe gemeente. We investeren in onze eigen kracht: zowel slagkracht als daadkracht. We gaan voor een gezondere leefomgeving in een schoner buitengebied waar ruimte is en blijft voor inwoners en ondernemers om gezamenlijke doelen neer te zetten en te bereiken.

 

Daarbij spreken we dank uit naar coalitiepartner SAN dat het beleid dat we uitzetten echt gezamenlijk beleid is. Dat blijkt ook mede uit de moties en amendementen die we vandaag als coalitie inbrengen. Maar dank is er ook voor het CDA dat de uitdaging had te realiseren dat men in de oppositierol kwam. Maar gezien de vele overeenkomsten met moties en amendementen van zowel coalitie als CDA zien we wederom dat we gezamenlijk meer overeenkomsten hebben dan verschillen. Dat wordt in de moties en amendementen duidelijker dan soms in de debatten die hier gevoerd worden waar we juist de nadruk lijken te leggen op de verschillen.

 

Maar ook dank aan ieder die verantwoordelijk is of wordt, dan wel medeverantwoordelijk, voor de planning en uitvoering van al die plannen die van Sint Anthonis nog meer een gemeente maakt met krachtigere kernen in een schoner buitengebied.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.