Nieuws van CDA in Velsen inzichtelijk

29 documenten

Concept boekjaar 2019

CDA CDA Velsen 26-01-2020 19:06

CDA-Velsen afdrukdatum OVERZICHT BOEKJAAR 2019 26-1-2020 21:05 Resultaat Begroting Resultaat Begroting 2017 2018 2019 2019 Inkomsten [i]01 te ontv. € € € - € Inkomsten [i]02 adv.ink € € € - € Inkomsten [i]03 bijdr.bst. € 4.475,75 € 3.750,00 € 1.895,19 € 1.350,00 Inkomsten [i]04 giften € € 500,00 € 590,00 € 200,00 Inkomsten [i]05 leden € cv1.119,31 € 800,00 € 942,33 € 750,00 Inkomsten [i]06 ING ob € € - € - € - Inkomsten [i]07 ING rente € 31,49 € 15,00 € 2,38 € 15,00 Inkomsten [i]08 Diversen € € € - € Inkomsten In 9 € € € - € Inkomsten In 10 € € € - € Inkomsten In 11 € € € - € Inkomsten In 12 € € € € Totaal inkomsten € 5.626,55 € 5.065,00 € 3.429,90 € 2.315,00 Uitgaven [u]01 nog te bet. € € - € Uitgaven [u]02 best.k. € € 500,00 € - € - Uitgaven [u]03 verg. best. € € 75,00 € - € - Uitgaven [u]04 secr.k. € 124,58 € 300,00 € 23,26 € 200,00 Uitgaven [u]05 aand.k. € 157,82 € 150,00 € 107,05 € 200,00 Uitgaven [u]06 opleiding € 75,00 € 600,00 € - € Uitgaven [u]07 thema verg. € € 400,00 € 245,68 € 300,00 Uitgaven [u]08 com/nbr. € € € - € Uitgaven [u]09 verg.alv € 758,46 € 600,00 € 147,49 € 600,00 Uitgaven [u]10campag.G € 1.911,96 € 10.000,00 € - € - Uitgaven [u]11campag.P € € - € - € 150,00 Uitgaven [u]12campag.L € 135,02 € - € - € - Uitgaven [u]13 ING-ob € € € - € Uitgaven [u]14 ING-kosten € 144,06 € 125,00 € 176,72 € 125,00 Uitgaven [u]15 Diversen € 63,50 € 100,00 € - € 100,00 Uitgaven Reservering verkiezingskas € 557,57 € - € - € - Uitgaven Uit 17 Media € 1.566,04 € 2.250,00 € 253,43 € 1.750,00 Uitgaven Uit 18 € € € - € Uitgaven Uit 19 € € € - € Uitgaven Uit 20 € € € - € Uitgaven Uit 21 € € € - € Uitgaven Uit 22 € € € - € Uitgaven Uit 23 € € € - € Uitgaven Uit 24 € € € - € Totaal uitgaven € 5.494,01 € 15.100,00 € 953,63 € 3.425,00 Winst/verliessaldo € 132,54 € 10.035,00- € 2.476,27 € 1.110,00- Rekeningen Saldi 2018 Begroot 1 Resultaat Begroot 2020 KAS ING-betaalrek. € 775,39 € 1.955,50 ING-Spaarrek. € 16.221,86 € 4.591,63 - Totaal Liquide middelen € 16.997,25 € - € 6.547,13 € 4.000,00

Verslag Algemene Ledenvergadering 19 juni 2019

CDA CDA Velsen 26-01-2020 18:56

Verslag van de algemene Ledenvergadering van het CDA-Velsen woensdag 19 juni 2019 in de ontmoetingsruimte van de Dorpskerk te Santpoort-Noord 01. Opening De voorzitter (Jankees Salverda) heet de aanwezigen welkom en opent de vergadering. Hij dankt Hans Paap voor het regelen van de ruimte. 02. Overweging De voorzitter leest ‘Breedte en diepte’ van Barend Weegink naar aanleiding van Handelingen 5: 34-39. 03. Presentielijst aanwezige leden/berichten van verhindering/mededelingen/ingekomen stukken Aanwezig zijn 13 Leden. De lijst van leden die met kennisgeving afwezig zijn wordt voorgelezen. Vanwege een Algemeen Bestuursvergadering van het CDA Provincie Noord-Holland hebben enkele aangekondigde mensen moeten afzeggen. Zij willen zich graag een volgende keer aan de leden van het CDA-Velsen voorstellen. 04. Definitieve vaststelling agenda De agenda wordt vastgesteld. 05. Vaststelling notulen Het verslag van de Algemene Ledenvergadering van het CDA-Velsen van 31 oktober 2018, wordt onder dankzegging aan de samensteller Wim Meijles, vastgesteld. 06. Jaarverslag 2018 CDA Velsen Het jaarverslag 2018 van het CDA Velsen is nog niet gereed. 07. Vaststellen jaarrekening 2018 Aan de leden wordt de jaarrekening 2018 ter goedkeuring voorgelegd. Penningmeester (a.i.) Hans Paap geeft hierbij een korte toelichting. Omdat onze penningmeester Charles Hegger plotseling is overleden heeft het opstellen van de jaarstukken 2018 wat meer tijd en moeite gekost dan gebruikelijk. De inkomsten zijn aanmerkelijk lager dan eerdere jaren omdat het CDA niet in het nieuwe college van B&W van de gemeente zit en we als gevolg daarvan ook geen ‘afdracht’ van een wethouder meer krijgen. Alle leden die naar aanleiding van onze actie een extra gift hebben gegeven worden hartelijk bedankt. De stand op dit moment is € 590,--. Robert te Beest oppert het idee om de actie eind december te herhalen. De Kascommissie (bestaande uit de heren Cor de Vlieger en Gert Jan van der Hulst) doet verslag van haar bevindingen. Gert Jan van der Hulst geeft de complimenten van de kascommissie aan de penningmeester en de waarnemend penningmeester, want de boekhouding klopte tot op de cent. Hij oppert het idee om ook de fractiekas meer inzichtelijk te maken voor de leden. Annekee Eggermont licht toe dat de fractiekas niet onder verantwoordelijkheid valt van de partij, maar van de gemeente. Die controleert dus ook de fractiekas. Gert-Jan stelt ook voor om een klein boekhoudprogramma aan te schaffen. Het bestuur geeft aan hiermee bezig te zijn. Gert Jan stelt voor aan de penningmeester (a.i.) /c.q. administrateur décharge te verlenen voor het gevoerde beheer in het boekjaar 2018 en het bestuur voor het gevoerde financiële beleid. Bij acclamatie gaan de leden hiermee akkoord. De voorzitter dankt de kascommissie en geeft hen de complimenten voor hun werk. Ook dankt hij Cees Sintenie voor zijn ondersteuning van het bestuur bij de financiële zaken. 08. Terugblik op de gehouden Europese (en andere) verkiezingen van 2019. De voorzitter vat samen hoe de verkiezingen voor het Europees Parlement, Provinciale Staten en de waterschappen zijn verlopen. Helaas betekende de uitslag dat het CDA geen deel meer uitmaakt van GS en Jaap Bond niet terugkomt als gedeputeerde. Dicky Sintenie geeft aan dat zij erg teleurgesteld is in hoe de verkiezingen zijn verlopen. Ze heeft bovendien soms het gevoel dat leden niets meer horen van politici als ze eenmaal gekozen zijn. Een voorbeeld is dat zij zich afvraagt of het echt nodig is dat het Hoogheemraadschap in zo’n duur en groot pand zit. Wat is de toelichting van de politiek hierop? Jankees legt uit dat het jammer is dat onze gemeente te maken heeft met twee waterschappen. Het Waterschap waar we het meest contact mee hebben is het Waterschap dat slechts verantwoordelijk is voor een klein deel van de gemeente Velsen. Bas van Gent geeft ook aan het vaak onduidelijk is wat de politieke lijn is van de Waterschappen. Hoewel de situatie rond Tata Steel eigenlijk een onderwerp is dat in het deel van de vergadering na de pauze valt komt het op initiatief van Bas van Gent nu toch ter sprake. Hij geeft aan dat hij heel erg betrokken is bij de groep ‘IJmondig’ en leest een brief voor die hij aan onder andere de CDA-fractie en ‘IJmondig’ heeft gestuurd. Hij doet de suggestie aan de fractie om eens iemand uit te nodigen die het productieproces en alles wat daarmee samen hangt werktuigbouwkundig en technisch kan beoordelen. Hij vraagt zich af waarom als alle kennis dichtbij Tata voorhanden is het dan toch tien jaar moet duren om oplossingen voor problemen met uitstoot en luchtkwaliteit te vinden? Annekee Eggermont geeft aan dat het CDA in de IJmond een brief heeft gestuurd naar de Tweede Kamer fractie en de Provinciale CDA-fractie over de problematiek, waar tot op heden niet op gereageerd is. Annekee vertelt dat in de IJmondcommissie gedeputeerde Adnan Tekin heeft toegezegd dat hij elke keer een toelichting zal geven op de stand van zaken. Robert te Beest vindt dat we als fractie niet op de stoel van de Omgevingsdienst en de Provincie moeten gaan zitten. Het CDA-Velsen moet erop sturen dat het goed aangepakt wordt en moet zich niet in detail met technische oplossingen daarvoor bezig houden. 09. PAUZE 10. Presentatie en toelichting over actuele gemeentelijke politieke aangelegenheden De fractievoorzitter (Annekee Eggermont) en fractielid Robert te Beest informeren de leden en bieden de mogelijkheid om vragen te stellen. Annekee licht allereerst toe waarom enkele (steun)fractieleden vanavond afwezig zijn. Voor de zieke Frans Blokland gaat in de vergadering een kaart rond om hem beterschap te wensen. De fractie is druk bezig en zoekt haar rol in de oppositie. Er worden enthousiast vragen, moties en amendementen ingediend over veel verschillende onderwerpen. Daarbij valt bijvoorbeeld de inbreng en kwaliteit op het punt financiën vriend en ‘vijand’ op. Er wordt nader ingegaan op het raadsakkoord. Fons vraagt of het klopt dat het eigenlijk vooral neer komt op het presenteren van een financieel plaatje en dan vervolgens kijken waar geld bij of af moet. Zo ontstaat dan een raadsakkoord. Robert geeft aan dat dit gevoel grotendeels klopt. Deze raad/college heeft nu de instelling “de raad mag het zeggen”. Er is uiteindelijk wel een net raadsakkoord gekomen waar richting in zit. De ambitie is al hoog en er worden nu nog ambitieuzere plannen gepresenteerd. Dat betekent dat de kosten omhoog gaan terwijl er aan de andere kant ook bezuinigd moet worden. Dit wringt en maakt de toekomst financieel te onzeker. De fractie denkt er daarom over om een alternatieve begroting te maken. Nu wordt er gezocht naar mogelijke partijen om samen iets te doen. Maar wel met gebaseerd op de feiten uit ons verkiezingsprogramma. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid en handhaving. Robert stelt de vraag of wij vooral meedenken aan oplossingen of primair onze CDA-rol rol moeten pakken. Dicky Sintenie geeft als tip aan de fractie nu vooral het CDA-gezicht te laten zien! Wat betreft de IJmondcommissie is de fusie discussie nu klaar. Heemskerk wilde eigenlijk al nooit een fusie en die komt er ook niet. Nu gaat de regiegroep een intentieverklaring opstellen over mogelijkheden samen te werken met andere gemeenten. Dicky Sintenie roept op om goed in de gaten te houden hoe het met de Stichting Welzijn gaat. Fons wil aandacht voor de sociale wijkteams. Zo’n team zou eigenlijk een centraal punt in de wijk moeten zijn. De bedoeling was herkenbaarheid en onafhankelijkheid in de wijk. Op dit moment ontwikkelt het zich volgens hem niet goed. Voorstel aan het CDA is om te bevorderen dat diverse organisaties en verenigingen zich verbinden in de wijk. Annekee geeft aan dat de wens van Fons deels zal worden uitgevoerd. Het college gaat binnenkort de sociale wijkteams evalueren. Het CDA hier boven op blijven zitten. 11. Rondvraag Dicky Sintenie vraagt waar wij straks onze nieuwe kandidaten voor de lijst voor de verkiezingen vandaan halen. Vooral omdat het aantal leden afneemt en er steeds minder mensen actief zijn. Jankees zegt toe dat het bestuur hierover na zal denken en dit met de leden zal bespreken. Ook zullen wij aandacht moeten blijven geven aan het trekken van jongeren. Juist een aantal van de jongere leden haakt af. Als onze leden ideeën hiervoor hebben dan horen wij deze graag. Een idee wat ter plekke wordt geopperd is om meetings organiseren naast de twee ALV ‘s per jaar. 12. Sluiting De voorzitter sluit, dankt iedereen voor het komen en nodigt uit voor een drankje en hapje.

Algemene Ledenvergadering 27 januari 2020

CDA CDA Velsen 26-01-2020 17:58

Santpoort, 23 januari 2020 Uitnodiging tot het bijwonen van een algemene Ledenvergadering van het CDA-Velsen Het bestuur van het CDA-Velsen nodigt hierbij de leden uit tot het bijwonen van de algemene ledenvergadering van het CDA-Velsen op maandag 27 januari 2020 om 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur) in de Brasserie Blauw, Velserhof 103 te 1972 JH IJmuiden, telefoon 0255-511211. Gasten: 1. de heer Dennis Heijnen, fractievoorzitter CDA Provinciale Staten van Noord-Holland. 2. de heer Frank Frowijn, lid Algemeen Bestuur CDA Noord-Holland en lid Algemeen Bestuur Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. AGENDA 01. Opening De voorzitter (Jankees Salverda) zal de aanwezigen welkom heten en de vergadering openen. 02. Overweging door de voorzitter 03. Presentielijst aanwezige leden/berichten van verhindering/mededelingen/ingekomen stukken 04. Definitieve vaststelling agenda 05. Vaststelling notulen Vaststellen van de concept notulen (zie bijlage) van de gehouden algemene ledenvergadering CDA Velsen de dato 19 juni 2019 onder dankzegging aan de samenstelster, mevrouw Jacqueline Staats-de Vries. 06. Jaarverslag 2019 CDA Velsen (in voorbereiding) De leden wordt gevraagd het jaarverslag te willen goedkeuren. 07. Vaststellen begroting 2020 (zie bijlage) De leden wordt gevraagd met de voorgestelde begroting in te stemmen. 08. Vaststellen jaarrekening 2019 onder voorbehoud (zie bijlage) en benoeming van een nieuw lid van de kascommissie (Gert Jan van der Hulst en ?). De kascommissie dient de boeken te controleren en aan de leden voor te stellen décharge te verlenen aan het Bestuur en de penningmeester a.i. van het gevoerde financiële beleid en beheer over het boekjaar 2019. 09. Contact met de leden -2- 10. PAUZE 11. Gastspreker de heer Dennis Heijnen (fractievoorzitter Provinciale Staten van Noord-Holland) 12. Nieuws uit de fractie De fractievoorzitter (mevrouw Annekee Eggermont) met haar fractieleden (Cees Sintenie en Robert te Beest) en de steunfractieleden ( Frans Blokland en Gideon Nijemanting) zullen de leden informeren. De leden hebben vervolgens de gelegenheid tot het stellen van vragen. 13. Rondvraag 14. Sluiting Na afloop van de vergadering is er gelegenheid om onder het genot van een drankje na te praten. Namens het bestuur, de heer H. (Hans) H. Paap, secretaris Huis te Wissenlaan 12 2071 SV SANTPOORT-NOORD (tel. 023-5381790 en e-mail: H.Paap12@ziggo.nl)

Zorgen om schrappen agendapunten tijdens IJmondcommissie

CDA CDA Velsen 16-10-2019 05:58

15 oktober 2019 Geachte collegae, De CDA-fracties uit de IJmond willen hun ongenoegen uitspreken over het schrappen van agendapunten in de IJmondcommissies van 18 juni en 8 oktober jl. Met deze brief stellen wij de vraag hoe serieus en consequent de raadsleden van Beverwijk, Heemskerk en Velsen willen werken in de IJmondcommissie. Vooral omdat in de IJmondcommissie van 22 januari en van 18 juni jl. door wethouder Dinjens, woordvoerder namens de gezamenlijke colleges, is toegezegd dat de colleges in elke vergadering een terugkoppeling willen geven in de IJmondcommissie over de Luchtkwaliteit/Tata Steel etc. De aanwezigen woordvoerders waren zeer content met deze toezegging. Daarnaast zijn door verschillende partijen agendaverzoeken ingediend om de luchtkwaliteit etc. te bespreken in de IJmondcommissie. Bovengenoemde verzoeken zijn serieus opgepakt door de agendacommissie van de IJmond. De agenda voor de IJmondcommissie hebben wij 28 augustus jl. ontvangen, maar wie schetst onze verbazing dat er bij aanvang van de vergadering wordt voorgesteld om het agendapunt betreffende Luchtkwaliteit/Tata Steel van de agenda te halen. Tijdens de vergadering heeft de CDA-fractie een vergeefse poging gedaan dit agendapunt toch te agenderen, ook een lid van de agendakommissie IJmond heeft nog geprobeerd u te overtuigen waarom zij dit agendapunt willen bespreken. Deze gang van zaken is in de ogen van de CDA-fractie bijzonder onprofessioneel. Volmondig achter een verzoek staan om dit belangrijke onderwerp in de IJmondcommissie elke vergadering te bespreken en het vervolgens op de avond zelf van de agenda te halen, is o.i. onacceptabel. Concluderend: Voor de tweede keer hebben wethouders/ambtenaren/woordvoerders de vergadering onverrichter zake moeten verlaten, al hun inspanningen ten spijt.Deze gang van zaken maakt op onze inwoners en bijzonder amateuristische indruk.Het moge duidelijk zijn dat wij als CDA-fracties pleiten voor het aanhouden van de vastgestelde agenda en gemaakte afspraken respecteren. Met een hartelijke groet De CDA-fracties uit de IJmond CDA-fractievoorzitter Heemskerk CDA-fractievoorzitter Beverwijk CDA-fractievoorzitter Velsen John van Nimwegen Teun-Jan Tabak Annekee Eggermont

Stagnatie binnenstedelijke woningbouw IJmuiden!

CDA CDA Velsen 29-08-2019 05:33

GEMEENTERAAD VELSEN Vragen van de raad Datum: 23 augustus 2019RaadsvraagnummerFractie: CDANaam: Cees Sintenie Robert te Beest Onderwerp: Stagnatie binnenstedelijke woningbouw IJmuiden! Toelichting bij de vragen: In de IJmuider Courant van 31 juli jl. stond een artikel over "Geen zorgwoningen maar speelplek". Dit betrof het terrein aan de Kalverstraat in IJmuiden. De geschiedenis van dit stukje terrein gaat terug naar 2004 waarna er vanaf 2014 concrete initiatieven ontstonden. Woningbouw is speerpunt van deze gemeenteraad. Wij zijn daarom verbaast via de krant te vernemen dat er een wijkinitiatief is ontstaan als gevolg van het (voorlopig) niet doorgaan van woningbouwontwikkelingen op de Kalverstraat. Het CDA maakt zich grote zorgen over de voortgang van nieuwe binnenstedelijke woningbouwplannen in met name IJmuiden en vraagt zich hierbij af of het college wel voldoende urgentie zet op diverse binnenstedelijke woningbouwmogelijkheden. Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college van B&W. Vraag 1 Kan het college volledige openheid geven wat de redenen zijn waarom projectontwikkelaar AM na al die jaren besloten heeft uit het project op de locatie Kalverstraat te stappen. Zo nee, kan het college dan op z’n minst aangeven welke dilemma’s er de afgelopen tijd hebben gespeeld (bij de gemeente of bij de ontwikkelaar) die ertoe hebben geleid dat het project (voorlopig) niet doorgaat. Vraag 2 De grond is van de gemeente. Welke afspraken zijn er gemaakt met betrekking tot het ontwikkelen van die grond met de huidige partijen? Vraag 3 Kan de gemeente de grond nu aan een andere ontwikkelaar verkopen/gunnen om toch (versneld) woningbouw te realiseren? Zo nee, waarom niet. Zo ja, waarom doet zij dat dan niet? Vraag 4 Waarom heeft de gemeente voor maximaal 5 jaar toestemming gegeven voor een speelveldje? Betekent dit dat het college er rekening mee houdt dat de grond zolang braak blijft liggen in tijden van woningnood? Vraag 5 Is het wel verstandig om vast te blijven houden aan het concept van supermarkt en zorgwoningen? Is de kans na zoveel jaren (2004/2014) niet gewoon verkeken? Vraag 6 Zijn er mogelijkheden om de grond opnieuw in de markt te zetten en overweegt het college dat ook te doen en op welke termijn? Vraag 7 Klopt het dat het parkeren een probleem is bij deze locatie? Moet dat probleem dan niet eerst opgelost worden ten behoeve van toekomstige ontwikkelingen? Vraag 8 Is het college bereid om regels op te stellen of met oplossingen te komen voor medewerkers van de gemeente om de parkeerdruk in deze omgeving te verminderen. Vraag 9 Heeft deze ontwikkeling ook consequenties voor het terrein voormalig AH (hoek zeeweg/Lange Nieuwstraat). Hier is AM toch ook de beoogde partner van de gemeente in de ontwikkeling? Vraag 10 Zijn er voor het perceel Hoek Zeeweg/Lange Nieuwstraat überhaupt al plannen in ontwikkelingen. Zo nee, waarom niet? Op welke termijn denkt het college dat deze locatie is bebouwd? De traagheid van bovenstaande ontwikkelingen roept ook de vraag op waarom andere locaties nog niet in de verkoop en ontwikkeling zijn gegaan. Daarom aanvullend de volgende vragen: Vraag 11 Zijn er al plannen in voorbereiding voor de locaties voormalig “De Delta” (Rijnstraat), Groot Helmduin (Planetenweg) en de herontwikkeling het terrein Zorgbalans Zeeweg. Zo nee, waarom niet? Vraag 12 Wat is de status van de ontwikkeling van het voormalige pand “La Belle” en het daar naastgelegen pand aan de Zeeweg? Is daar zicht op woningbouw en zo ja wanneer? Zo nee waarom niet? Vraag 13 Deelt het college het standpunt van het CDA dat er te weinig schot zit in een groot aantal te ontwikkelen woninglocaties. Vraag 14 Wat kan en wil het college doen om de woningbouwambitie van deze gemeenteraad in deze collegeperiode tot uitvoering te brengen? Vraag 15 Zijn er (bouw) projecten in IJmuiden die stagneren door de nieuwe wet/regelgeving op de Co2 uitstoot? Vraag 16 Wanneer kan de raad ( door het college toegezegd ) de bouwplannen, bouwlocaties en de te verwachten ontwikkelingen in de gemeente Velsen verwachten?

Algemene Beschouwingen voor de Perspectiefnota

CDA CDA Velsen 07-07-2019 18:22

IJmuiden, 4 juli 2019. Voorzitter, Het CDA staat hier vanavond met gemengde gevoelens. Enerzijds is het CDA het college dankbaar voor een sluitend meerjarenperspectief. Anderzijds is het CDA teleurgesteld omdat de keuzes die het college heeft gemaakt ver af staat van wat het CDA verstandig vindt. Voorzitter, onze fractie heeft regelmatig in verschillende vergaderingen, wanneer het over de financiën ging een duidelijk signaal af willen geven, Ik herhaal ons signaal nog maar een keer: Ga nu alleen intensiveren met incidenteel geld en laten wij voorzichtig zijn met structurele verplichtingen aan te gaan. Helaas het duidelijke signaal van onze fractie is niet doorgedrongen bij ons ambitieus college en jammer genoeg ook niet bij een aantal fracties. Ja, voorzitter het CDA staat nog steeds achter het raadsakkoord, maar vindt de investeringen die bij de “kleuring van de begroting “in 2018 zijn gedaan voorlopig genoeg. Nu een pas op de plaats maken getuigd van solide beleid. Maar wij komen er steeds meer achter dat wij een andere opvatting hebben dan ons college als wij het hebben over een; Solide financiële huishouding Ons motto is: Je houdt je handen op de knip als blijkt dat je dat geld niet hebt. Het college van B&W houdt er echter een andere motto/ filosofie op na. Zij gaan tegen beter weten in door met investeren in de speerpunten uit het raadsakkoord en komen naar ons idee met voorstellen voor zware bezuinigingen en onverantwoorde lastenverhogingen. Voorzitter wij hebben dit jaar voor het eerst een vernieuwde/andere extra sessie gehad richting perspectiefnota. In deze sessie hebben wij een wensenlijstje mogen invullen, helaas hebben wij toch geen goed beeld wat er met de lijstjes daadwerkelijk is gebeurt. Wat heeft het college meegenomen cq. geluisterd wat er op die avond is ingebracht? Wij hebben het niet kunnen ontdekken, het kan natuurlijk ook zo zijn dat het college onze stickers/opmerkingen niet heeft meegenomen. Maar wij kunnen ons echter niet voorstellen dat onze collega’s stickers geplakt hebben op een aantal voorstellen van het college: bijv. door de tarieven te verhogen, een vaag verhaal over de jolijtpenning, dat leuk bedacht is maar daarin vergeten is om de betrokkenen hierin te laten participeren. Wat toch echt een speerpunt van het college is, Participeren. Het mag duidelijk zijn: De keuze van het college voor pijnlijke bezuinigingen en forse lastenverhoging is niet de keuze van het CDA. Voorzitter het is bekend dat het CDA altijd kritisch meedenkt, meewerkt en vooral goed naar de toekomst kijkt. Daarom hebben wij een alternatieve perspectiefnota gemaakt en dit verwerkt in een amendement. Wij nodigen onze collega’s raadsleden uit onze alternatieve perspectiefnota te steunen, op deze wijze kunnen wij invulling geven aan het raadsakkoord op een solide financiële huishouding. Ons alternatieve perspectiefnota gaat uit van de volgende uitgangspunten: 1) Geen OZB stijging voor bedrijven 2) Slechts een beperkte stijging van de toeristenbelasting, kinderen tot 12 jaar vrijstelling. 3) Het beperken van investeringen 4) Geen bezuiniging op de mantelzorg 5) U lost uw belofte van sportpark Elta in 6) En het allerbelangrijkste, U krijgt een ruim sluitend meerjarenperspectief, zelfs ruimer dan het college nu voorstelt. Op deze wijze geeft het CDA invulling aan het raadsakkoord en wacht op betere tijden om dat raadsakkoord verder uit te bouwen. Tot slot voorzitter, het CDA is de afgelopen dagen ook benaderd om te kijken of we in samenspel gezamenlijk een gedragen voorstel kunnen neerleggen waarin wij onze grenzen hebben opgezocht. Dit heeft geleidt tot een alternatief amendement van een aantal partijen. Mocht u niet kunnen leven met het gedegen CDA amendement, wat wij ons niet kunnen voorstellen, dan vragen wij u met klem steun te geven aan dit breder gedragen initiatief. Annekee Eggermont Fractievoorzitter

Bespreking perspectiefnota 2020 – donderdag 13/6/19

CDA CDA Velsen 17-06-2019 05:45

Bespreking perspectiefnota 2020 – donderdag 13/6/19 Allereerst verdient het college, en daarbij ook de raad die openstond voor verandering, lof voor de voorbereidende sessie en de uiteindelijke perspectiefnota; het is mooi vormgegeven, de inhoud is overzichtelijk en beknopt, waardoor je snel tot de inhoud komt. O.a. bij de bespreking van de begroting 2019 heeft de CDA fractie gewaarschuwd voor de te verwachten schreefgroei van inkomsten en uitgaven. Wij stelden voor om de extra uitgaven vanuit het programma “kleuren van de begroting” te temporiseren of direct een discussie te voeren over nieuw voor oud. Daarvoor was er geen meerderheid in de raad en de gevolgen staan nu op papier in de perspectiefnota. Het ontbreekt het college niet aan ambitie, zoveel is duidelijk. Ondanks de bezuinigingsopgave, kiest het college ervoor om aanvullend te investeren, waarmee de bezuinigingsopgave nog groter wordt. Voor het CDA zijn de uitgangspunten duidelijk: we wensen een sluitend meerjarenperspectief, structureel voldoende financiële buffers en, indien nodig, deinzen we niet terug om incidenteel geld te onttrekken aan onze reserves, mits onze gemeente daarmee toekomstbestendiger wordt. De CDA fractie wil er op wijzen dat onze gemeente in 2018 en ‘19 al meer geld dan ooit uitgeeft én daarbij inteert op de reserves. Natuurlijk, de reserves zijn voor dat doel gecreëerd, maar het lijkt erop dat 2020 het derde jaar op rij wordt dat we interen. In dat licht kijkt het CDA kritisch naar de extra investeringen en opportunistisch naar de bezuinigingsmogelijkheden. Het CDA erkent de noodzaak om onze gemeentelijke dienstverlening en het samenspel met burgers en ondernemingen te moderniseren. Om die reden zijn wij ook akkoord gegaan met de kleuren van de begroting afgelopen jaar. In onze ogen hoeft dat niet echter te leiden tot structureel hogere uitgaven. Als we zaken anders moeten doen, hebben we misschien andere ambtenaren nodig, met andere competenties, een andere aanpak en misschien ook andere middelen en training. Dit vergt incidenteel extra uitgaven. Prima, maar waarom zou dit moeten leiden tot structureel hogere uitgaven? We willen het toch vooral anders doen, niet meer? Vanuit dit perspectief zetten we ook vraagtekens bij de structurele uitgaven voor meer participeren en samenspel bijeenkomsten en eigentijdse werkwijze. Hetzelfde geldt voor de ideale buitendienst. Ja, de buitendienst gaat een meer burgergerichte aanpak kiezen, maar zijn daarvoor meer ambtenaren nodig? Wat het CDA niet snapt, is de bezuiniging op onderhoud van wegen en plantsoenen in combinatie met investering in de ideale buitendienst. Dus: We zijn niet bereid om voldoende mensen in te huren voor het onderhoud, maar huren wel mensen in om de klachten op te lossen als gevolg van het slechte onderhoud? Als het onderhoud iets goedkoper kan, zonder dat dat tot problemen leidt, vindt het CDA de bezuiniging prima. Fors extra besteden aan een buitendienst, hoe ideaal ook, niet. Een aanzienlijke bezuiniging is de harmonisatie tussen de kinderopvang en peuterspeelzalen; eentje die we deels al zien in de jaarrekening 2018. De precieze consequenties zijn echter onduidelijk. We lezen dat “de ruimte om het bereik van de peuteropvang verder te vergroten niet meer beschikbaar is”. Wat betekent dat? Vallen er nu kinderen buiten de boot? Als er meer kinderen een minder goede start maken, heeft dat voor hen verstrekkende gevolgen. Het CDA wil zich daarnaast hard maken voor de huishoudelijke hulp waar mantelzorgers in onze gemeente nu (beperkt) recht op hebben. Als we spreken over betrokken burgers en participatie, dan heb je het over mantelzorgers! Het versoberen van de beperkte hulp die de mantelzorgers nu verdienen is een verkeerd signaal. Onze fractie is erg blij met de keuze om aanvullend te investeren in veiligheid. Het is voor het CDA en onze burgers één van de belangrijkste thema’s die bij de kleuren van de begroting vorig jaar, weinig aandacht kreeg. Het is belangrijk om zichtbaarder te zijn op straat, méér te handhaven en ondermijning tegen te gaan. Hoe het extra geld besteedt gaat worden is erg belangrijk en wat er nu geschreven staat over “partners in de regio” roept vragen op. Meer inzet op re-integratie is erg sympathiek. Een inclusieve maatschappij is voor het CDA een belangrijk streven, maar onze fractie twijfelt erover of dit het juiste moment is voor deze uitgaven. Zeker nu de werkloosheid op haar dieptepunt staat? Ook de komst van een energiehaven is een mooi, maar waarom zou hier structureel extra geld voor moeten worden uitgegeven?

Bespreking perspectiefnota 2020 – donderdag 13/6/19

CDA CDA Velsen 17-06-2019 05:45

Bespreking perspectiefnota 2020 – donderdag 13/6/19 Allereerst verdient het college, en daarbij ook de raad die openstond voor verandering, lof voor de voorbereidende sessie en de uiteindelijke perspectiefnota; het is mooi vormgegeven, de inhoud is overzichtelijk en beknopt, waardoor je snel tot de inhoud komt. O.a. bij de bespreking van de begroting 2019 heeft de CDA fractie gewaarschuwd voor de te verwachten schreefgroei van inkomsten en uitgaven. Wij stelden voor om de extra uitgaven vanuit het programma “kleuren van de begroting” te temporiseren of direct een discussie te voeren over nieuw voor oud. Daarvoor was er geen meerderheid in de raad en de gevolgen staan nu op papier in de perspectiefnota. Het ontbreekt het college niet aan ambitie, zoveel is duidelijk. Ondanks de bezuinigingsopgave, kiest het college ervoor om aanvullend te investeren, waarmee de bezuinigingsopgave nog groter wordt. Voor het CDA zijn de uitgangspunten duidelijk: we wensen een sluitend meerjarenperspectief, structureel voldoende financiële buffers en, indien nodig, deinzen we niet terug om incidenteel geld te onttrekken aan onze reserves, mits onze gemeente daarmee toekomstbestendiger wordt. De CDA fractie wil er op wijzen dat onze gemeente in 2018 en ‘19 al meer geld dan ooit uitgeeft én daarbij inteert op de reserves. Natuurlijk, de reserves zijn voor dat doel gecreëerd, maar het lijkt erop dat 2020 het derde jaar op rij wordt dat we interen. In dat licht kijkt het CDA kritisch naar de extra investeringen en opportunistisch naar de bezuinigingsmogelijkheden. Het CDA erkent de noodzaak om onze gemeentelijke dienstverlening en het samenspel met burgers en ondernemingen te moderniseren. Om die reden zijn wij ook akkoord gegaan met de kleuren van de begroting afgelopen jaar. In onze ogen hoeft dat niet echter te leiden tot structureel hogere uitgaven. Als we zaken anders moeten doen, hebben we misschien andere ambtenaren nodig, met andere competenties, een andere aanpak en misschien ook andere middelen en training. Dit vergt incidenteel extra uitgaven. Prima, maar waarom zou dit moeten leiden tot structureel hogere uitgaven? We willen het toch vooral anders doen, niet meer? Vanuit dit perspectief zetten we ook vraagtekens bij de structurele uitgaven voor meer participeren en samenspel bijeenkomsten en eigentijdse werkwijze. Hetzelfde geldt voor de ideale buitendienst. Ja, de buitendienst gaat een meer burgergerichte aanpak kiezen, maar zijn daarvoor meer ambtenaren nodig? Wat het CDA niet snapt, is de bezuiniging op onderhoud van wegen en plantsoenen in combinatie met investering in de ideale buitendienst. Dus: We zijn niet bereid om voldoende mensen in te huren voor het onderhoud, maar huren wel mensen in om de klachten op te lossen als gevolg van het slechte onderhoud? Als het onderhoud iets goedkoper kan, zonder dat dat tot problemen leidt, vindt het CDA de bezuiniging prima. Fors extra besteden aan een buitendienst, hoe ideaal ook, niet. Een aanzienlijke bezuiniging is de harmonisatie tussen de kinderopvang en peuterspeelzalen; eentje die we deels al zien in de jaarrekening 2018. De precieze consequenties zijn echter onduidelijk. We lezen dat “de ruimte om het bereik van de peuteropvang verder te vergroten niet meer beschikbaar is”. Wat betekent dat? Vallen er nu kinderen buiten de boot? Als er meer kinderen een minder goede start maken, heeft dat voor hen verstrekkende gevolgen. Het CDA wil zich daarnaast hard maken voor de huishoudelijke hulp waar mantelzorgers in onze gemeente nu (beperkt) recht op hebben. Als we spreken over betrokken burgers en participatie, dan heb je het over mantelzorgers! Het versoberen van de beperkte hulp die de mantelzorgers nu verdienen is een verkeerd signaal. Onze fractie is erg blij met de keuze om aanvullend te investeren in veiligheid. Het is voor het CDA en onze burgers één van de belangrijkste thema’s die bij de kleuren van de begroting vorig jaar, weinig aandacht kreeg. Het is belangrijk om zichtbaarder te zijn op straat, méér te handhaven en ondermijning tegen te gaan. Hoe het extra geld besteedt gaat worden is erg belangrijk en wat er nu geschreven staat over “partners in de regio” roept vragen op. Meer inzet op re-integratie is erg sympathiek. Een inclusieve maatschappij is voor het CDA een belangrijk streven, maar onze fractie twijfelt erover of dit het juiste moment is voor deze uitgaven. Zeker nu de werkloosheid op haar dieptepunt staat? Ook de komst van een energiehaven is een mooi, maar waarom zou hier structureel extra geld voor moeten worden uitgegeven?

Reactie op Jaarrekening 2018 gemeente Velsen

CDA CDA Velsen 17-06-2019 05:33

De CDA-fractie dankt het college en de betrokken ambtenaren voor het geleverde werk en is, in algemene zin, tevreden over de inhoud: Onze gemeentelijke financiën blijven redelijk goed op orde. We geven in 2018 weliswaar ruim EUR 2 mln. meer uit dan er binnenkomt, maar daar liggen grotendeels bewuste keuzes van de raad aan ten grondslag en onze financiële buffers blijven ruim voldoende. Gedegen financieel beleid is voor het CDA randvoorwaardelijk. We dienen zorgvuldig om te gaan met de middelen van de burgers en moeten waken toekomstige generaties op te zadelen met financiële problemen. We kunnen stellen dat, kijkend naar de perspectief nota die morgen wordt besproken, er op dat vlak voldoende uitdagingen zijn.Als we de jaarrekening 2018 niet als foto maar als film bekijken, dan valt op dat we in 2018 voor het eerst in vier jaar méér geld uitgeven dan we ontvangen en we ondertussen EUR 10 mln. méér uitgeven dan vier jaar geleden. Grotendeels is deze ontwikkeling logisch, omdat onze inkomsten stijgen en onze investeringsbereidheid stijgt met economische voorspoed. Scherpte blijft echter geboden. Ook in 2019 gaan we meer geld uitgeven dan we zullen ontvangen evenals, naar alle waarschijnlijkheid, 2020. Kijkend naar het jaarverslag en de jaarrekening over 2018 valt op dat veel uitgaven zijn meegevallen. De redenen daarvoor zijn divers: - Plannen komen later op gang, waardoor uitgaven naar voren schuiven;- Het economische tij is gunstig waardoor we o.a. minder uitkeringen hoeven te betalen;- Ook hebben we te maken met keuzes van de Rijksoverheid die gunstig uitpakken, zoals blijkt uit de lagere subsidie voor peuteropvang;Voor een gezinspartij als het CDA is het ook prachtig om te zien dat er extra inkomsten zijn door een toenemend aantal huwelijken bij de prachtige huwelijkslocaties die wij in onze gemeente hebben!Voor het CDA blijft de grootste meevaller in 2018, lagere kapitaallasten, wel ondoorzichtig (antwoord op technische vraag?). Juist kapitaallasten zoals rente en afschrijvingen zijn doorgaans langjarig goed te voorspellen. Dan is het extra opvallend dat we daar ineens EUR 1,3 mln. minder aan uitgeven.Ook de aanvullende reservering voor dubieuze debiteuren valt het CDA op. Hoewel het positief wordt gebracht – we hebben meer capaciteit vrij kunnen maken om onze achterstallige debiteuren door te nemen – is de conclusie minder positief: we verwachten aanzienlijk minder geld terug te krijgen dan begroot. (antwoord op technische vraag). Het CDA is blij dat de onzekerheid aan uitgaven aanzienlijk is verminderd, waardoor de accountant dit jaar een goedkeurende verklaring heeft kunnen afgeven. Echter, het blijft zaak om voor onze inwoners te strijden voor maximale zekerheid van onze uitgaven. Die EUR 1,5 mln. onzekere zorgbestedingen blijven een smetje. De CDA-fractie roept het College dan ook op werk te (blijven) maken van de jeugd zorgaanbieder die zijn zaakjes niet op orde heeft. Een belangrijk thema voor de CDA-fractie, is bouwen. We hebben snel veel meer woningen nodig in onze gemeente. De afgelopen periode hebben we al meerdere keren extra geld beschikbaar gesteld om capaciteit te verhogen en interne procedures te versnellen, maar het tempo van bouwvergunning-verlening lijkt niet te versnellen. Hoe anders zouden we de fors bij de begroting achterblijvende bouwvergunningopbrengsten moeten interpreteren? Ook is het CDA benieuwd wat de status is van het Akro Consult onderzoek in het kader van het gebruik van maatschappelijk vastgoed. Misschien kan de wethouder daar iets over zeggen?Eerlijkheid gebied te zeggen dat de CDA fractie overall positief is over de jaarrekening. Positiviteit kan overigens worden overdreven; zo blijkt uit de aanbiedingsbrief: Wat er wordt geschreven over de ontwikkelingen rondom de jachthaven en verbeterde parkeersituatie bij de Kop van de Haven lijkt vooralsnog toekomstmuziek, maar wordt gepresenteerd als feit. Als je daarnaast het faillissement van het kunstencentrum in het jaarverslag kunt beschrijven als “we hebben geïnvesteerd in het behouden van cultuureducatie”, kan geef je “eufemisme” een nieuwe betekenis.Al met al kan de CDA fractie instemmen met de voorliggende jaarrekening en voorgestelde keuzes.

Reactie op Jaarrekening 2018 gemeente Velsen

CDA CDA Velsen 17-06-2019 05:33

De CDA-fractie dankt het college en de betrokken ambtenaren voor het geleverde werk en is, in algemene zin, tevreden over de inhoud: Onze gemeentelijke financiën blijven redelijk goed op orde. We geven in 2018 weliswaar ruim EUR 2 mln. meer uit dan er binnenkomt, maar daar liggen grotendeels bewuste keuzes van de raad aan ten grondslag en onze financiële buffers blijven ruim voldoende. Gedegen financieel beleid is voor het CDA randvoorwaardelijk. We dienen zorgvuldig om te gaan met de middelen van de burgers en moeten waken toekomstige generaties op te zadelen met financiële problemen. We kunnen stellen dat, kijkend naar de perspectief nota die morgen wordt besproken, er op dat vlak voldoende uitdagingen zijn.Als we de jaarrekening 2018 niet als foto maar als film bekijken, dan valt op dat we in 2018 voor het eerst in vier jaar méér geld uitgeven dan we ontvangen en we ondertussen EUR 10 mln. méér uitgeven dan vier jaar geleden. Grotendeels is deze ontwikkeling logisch, omdat onze inkomsten stijgen en onze investeringsbereidheid stijgt met economische voorspoed. Scherpte blijft echter geboden. Ook in 2019 gaan we meer geld uitgeven dan we zullen ontvangen evenals, naar alle waarschijnlijkheid, 2020. Kijkend naar het jaarverslag en de jaarrekening over 2018 valt op dat veel uitgaven zijn meegevallen. De redenen daarvoor zijn divers: - Plannen komen later op gang, waardoor uitgaven naar voren schuiven;- Het economische tij is gunstig waardoor we o.a. minder uitkeringen hoeven te betalen;- Ook hebben we te maken met keuzes van de Rijksoverheid die gunstig uitpakken, zoals blijkt uit de lagere subsidie voor peuteropvang;Voor een gezinspartij als het CDA is het ook prachtig om te zien dat er extra inkomsten zijn door een toenemend aantal huwelijken bij de prachtige huwelijkslocaties die wij in onze gemeente hebben!Voor het CDA blijft de grootste meevaller in 2018, lagere kapitaallasten, wel ondoorzichtig (antwoord op technische vraag?). Juist kapitaallasten zoals rente en afschrijvingen zijn doorgaans langjarig goed te voorspellen. Dan is het extra opvallend dat we daar ineens EUR 1,3 mln. minder aan uitgeven.Ook de aanvullende reservering voor dubieuze debiteuren valt het CDA op. Hoewel het positief wordt gebracht – we hebben meer capaciteit vrij kunnen maken om onze achterstallige debiteuren door te nemen – is de conclusie minder positief: we verwachten aanzienlijk minder geld terug te krijgen dan begroot. (antwoord op technische vraag). Het CDA is blij dat de onzekerheid aan uitgaven aanzienlijk is verminderd, waardoor de accountant dit jaar een goedkeurende verklaring heeft kunnen afgeven. Echter, het blijft zaak om voor onze inwoners te strijden voor maximale zekerheid van onze uitgaven. Die EUR 1,5 mln. onzekere zorgbestedingen blijven een smetje. De CDA-fractie roept het College dan ook op werk te (blijven) maken van de jeugd zorgaanbieder die zijn zaakjes niet op orde heeft. Een belangrijk thema voor de CDA-fractie, is bouwen. We hebben snel veel meer woningen nodig in onze gemeente. De afgelopen periode hebben we al meerdere keren extra geld beschikbaar gesteld om capaciteit te verhogen en interne procedures te versnellen, maar het tempo van bouwvergunning-verlening lijkt niet te versnellen. Hoe anders zouden we de fors bij de begroting achterblijvende bouwvergunningopbrengsten moeten interpreteren? Ook is het CDA benieuwd wat de status is van het Akro Consult onderzoek in het kader van het gebruik van maatschappelijk vastgoed. Misschien kan de wethouder daar iets over zeggen?Eerlijkheid gebied te zeggen dat de CDA fractie overall positief is over de jaarrekening. Positiviteit kan overigens worden overdreven; zo blijkt uit de aanbiedingsbrief: Wat er wordt geschreven over de ontwikkelingen rondom de jachthaven en verbeterde parkeersituatie bij de Kop van de Haven lijkt vooralsnog toekomstmuziek, maar wordt gepresenteerd als feit. Als je daarnaast het faillissement van het kunstencentrum in het jaarverslag kunt beschrijven als “we hebben geïnvesteerd in het behouden van cultuureducatie”, kan geef je “eufemisme” een nieuwe betekenis.Al met al kan de CDA fractie instemmen met de voorliggende jaarrekening en voorgestelde keuzes.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.