Nieuws van politieke partijen over Hart voor Delft inzichtelijk

29 documenten

Straks meer WMO-aanvragen, maar geen geld om dit te betalen

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 22-05-2024 15:13

Nu zijn er minder WMO-cliënten, mogelijk door oversterfte door COVID-19. Over drie jaar wordt echter een toename verwacht door de vergrijzing; naarmate de bevolking ouder wordt, zal de vraag naar WMO-voorzieningen toenemen.

Financiële gevolgen en personeelstekort

Een belangrijke zorg is de financiering van de verwachte toename. De uitgaven voor jeugdzorg en WMO zijn de afgelopen jaren sneller gestegen dan de economie. Dit kan gemeenten financieel overbelasten. Bovendien is er een tekort aan personeel, wat het moeilijk maakt om aan de toenemende vraag te voldoen. Sinds de decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten in 2015, kampen veel gemeenten met tekorten in het sociaal domein, inclusief de WMO en jeugdhulp. Deze decentralisatie was bedoeld om gemeenten meer autonomie en flexibiliteit te geven, maar in de praktijk heeft het geleid tot financiële tekorten en een toenemende last op lokale overheden.

Wij hopen dat het nieuwe kabinet dat momenteel in de maak is, serieus kijkt naar de problemen die zijn ontstaan door de decentralisatie en deze geheel of gedeeltelijk terugdraait. Gemeenten zouden niet elk jaar met tekorten moeten kampen zonder te weten hoe deze opgevuld moeten worden. Het maken van moeilijke keuzes wordt bemoeilijkt door de focus van dit stadsbestuur op klimaatmaatregelen, energietransitie en een autoluwe binnenstad. Er moet meer aandacht komen voor de financiële en sociale ondersteuning van onze inwoners.

Wat betekent dit voor de senioren van Delft?

Voor onze senioren betekent dit dat de druk op WMO-diensten kan toenemen. Het stadsbestuur moet proactief handelen om de financiële en personele uitdagingen aan te pakken. Dit kan door te lobbyen voor betere financiering en oplossingen voor het personeelstekort te zoeken.

Echter, het huidige stadsbestuur heeft andere prioriteiten, zoals de 0-emissie zone, energietransitie, een autoluwe binnenstad, betere fietsverbindingen (Gelatinebrug 27 miljoen!) en fietsecoduct, Delft West, en het Prinsenhof. Allesbehalve wat echt belangrijk is voor onze senioren. Deze focus kan betekenen dat er minder tijd en middelen zijn om te lobbyen voor de WMO. Hierdoor bestaat het risico dat de stijgende behoefte aan WMO-voorzieningen niet tijdig wordt opgevangen.

Wegstemmen van motie voor nieuwe woonvormen

Daarnaast heb ik vorig jaar een motie ingediend bij de Woonvisie voor nieuwe woonvormen als tussenoplossing tussen ‘Langer en weer thuis’ en verpleeghuizen. Deze woonvormen kunnen veel opvangen met directe hulp van een verpleeghuis. Helaas werd deze motie weer weggestemd, ondanks dat het een goede oplossing zou zijn om de kloof tussen thuis wonen en verpleeghuizen te overbruggen. Het lijkt erop dat voorstellen van onze partij vaak worden geblokkeerd, alsof er afspraken zijn om onze initiatieven tegen te houden. Zie motie onderaan dit artikel.

Wij bij Hart voor Delft, blijven de situatie nauwlettend volgen en zullen ons inzetten voor een eerlijke en effectieve verdeling van middelen om ervoor te zorgen dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft.

Voor meer informatie of om uw zorgen te delen, kunt u ons bereiken via e-mail op: fractie@hartvoordelft.nl

Hart voor Delft

Brief aan Presidium Gemeenteraad Delft

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 17-05-2024 18:26

Aan: Presidium Gemeenteraad Delft

Delft, 16 mei 2024

Betreft: Beperk het organiseren van beeldvormende sessies

Beste leden van het Presidium,

De afgelopen jaren worden steeds meer zogenaamde beeldvormende sessies voor raads- en commissieleden georganiseerd. Deze sessies nemen veel extra tijd in beslag naast de tijd die het raadswerk sowieso al kost.

Onze fractie heeft de indruk dat deze beeldvormende sessies, alleen voor raad- en commissieleden, een soort veredelde commissievergaderingen aan het worden zijn. Het zijn eenzijdige informatiemomenten waar vaak niet over politieke inhoud mag worden gesproken.

Wij maken ons grote zorgen over de toenemende tijdsdruk en werkbelasting die dit systeem met zich meebrengt. Dit leidt ertoe dat raads- en commissieleden, onder de hoge druk, stoppen met hun werk. Deze ontwikkeling is zorgwekkend en schaadt de continuïteit en kwaliteit van ons gemeentelijke bestuur

Recentelijk vond een beeldvormende sessie plaats over Delft West. Deze was wederom bedoeld voor raads- en commissieleden. Op het RIS zien we vervolgens een verslag met als strekking: ‘de raadsleden zijn geïnformeerd over de toekomstplannen die het college heeft met dit gebied’. Dat is mooi, maar dat betekent vaak dat we de verkregen informatie ter kennisgeving aannemen, terwijl wij dit willen bespreken daar waar het hoort: in de raadszaal.

Onderwerpen van verschillende aard horen, met inspraak van bewoners, ter bespreking thuis in commissievergaderingen en ter besluitvorming in de gemeenteraad en nergens anders. Zeker niet in beeldvormende sessies, die niet alleen veel druk leggen op de werkzaamheden van raads- en commissieleden, maar ook veel tijd vragen voor de organisatie van deze sessies bij de griffiemedewerkers.

In het verleden werd meestal een half uur voor een commissievergadering een presentatie gegeven door de ambtelijke organisatie over onderwerpen die later in commissie- en raadsvergaderingen werden besproken. Naar onze mening voldeed deze werkwijze prima. Het oude systeem, waarbij we op dinsdag en donderdag commissievergaderingen hadden, beviel ons goed. Daarbij hadden we vast op elke laatste donderdag van de maand de maandelijkse raadsvergadering.

Kortom: stop met het organiseren van beeldvormende sessies of beperk het organiseren van deze sessies. Dat scheelt een hoop tijd! Daarbij komt dat we buiten de raad- en commissievergaderingen ook andere werkzaamheden hebben die

politiek aangaan. Het betekent voor ons dat we punten die in beeldvormende sessies voorkomen weer via de reguliere route willen terugzien. Dat wil zeggen: bespreking in de commissie, bewoners de kans geven om in te spreken en daarna vaststellen in de raad. Nu is het vaak dubbelop.

Graag zien wij uw reactie op deze brief tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Namens de fractie Hart voor Delft,

Blauwe zone ook goed tegen eenzaamheid

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 14-05-2024 09:26

Als dé stadspartij van Delft benadrukken wij graag het belang van sociale cohesie en het voorkomen van eenzaamheid, met name onder senioren. Buurthuizen en koffiehuizen spelen hierbij een cruciale rol als ontmoetingsplaats waar mensen samenkomen, verhalen delen en verbinding vinden. Voor veel senioren zijn deze plekken uiterst belangrijk om een gevoel van betrokkenheid en gemeenschap te behouden, vooral als ze alleen wonen of geen directe familie in de buurt hebben.

Het invoeren van een ‘blauwe zone’ bij deze locaties is niet alleen een kwestie van gezond parkeerbeleid, maar ook een manier om de toegankelijkheid te verbeteren en sociale participatie te stimuleren. Kort parkeren in de directe nabijheid van buurthuizen maakt het gemakkelijker voor senioren om deel te nemen aan activiteiten, zoals koffieochtenden, workshops en sociale evenementen. Door deze mogelijkheid te bieden, kunnen we eenzaamheid tegengaan en het welzijn van onze oudere inwoners bevorderen.

Maar concrete antwoorden bleven helaas uit. Daarom blijven we als stadspartij aandringen op concrete actie van het stadsbestuur. Het is niet alleen een kwestie van mobiliteit, maar ook van sociaal welzijn en inclusie. We zijn ervan overtuigd dat het implementeren van een ‘blauwe zone’ bij buurthuizen en koffiehuizen een positieve impact zal hebben op de algehele leefbaarheid van onze stad en het welzijn van onze inwoners, met name degenen die het meest kwetsbaar zijn voor eenzaamheid.

We sturen opnieuw schriftelijke vragen naar het College, met het verzoek om concrete antwoorden. We houden jullie uiteraard op de hoogte.

Fractie Hart voor Delft

Marcel Koelewijn

Bron: Delft op Zondag

Blauwe zone ook goed tegen eenzaamheid

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 14-05-2024 09:26

Als dé stadspartij van Delft benadrukken wij graag het belang van sociale cohesie en het voorkomen van eenzaamheid, met name onder senioren. Buurthuizen en koffiehuizen spelen hierbij een cruciale rol als ontmoetingsplaats waar mensen samenkomen, verhalen delen en verbinding vinden. Voor veel senioren zijn deze plekken uiterst belangrijk om een gevoel van betrokkenheid en gemeenschap te behouden, vooral als ze alleen wonen of geen directe familie in de buurt hebben.

Het invoeren van een ‘blauwe zone’ bij deze locaties is niet alleen een kwestie van gezond parkeerbeleid, maar ook een manier om de toegankelijkheid te verbeteren en sociale participatie te stimuleren. Kort parkeren in de directe nabijheid van buurthuizen maakt het gemakkelijker voor senioren om deel te nemen aan activiteiten, zoals koffieochtenden, workshops en sociale evenementen. Door deze mogelijkheid te bieden, kunnen we eenzaamheid tegengaan en het welzijn van onze oudere inwoners bevorderen.

Maar concrete antwoorden bleven helaas uit. Daarom blijven we als stadspartij aandringen op concrete actie van het stadsbestuur. Het is niet alleen een kwestie van mobiliteit, maar ook van sociaal welzijn en inclusie. We zijn ervan overtuigd dat het implementeren van een ‘blauwe zone’ bij buurthuizen en koffiehuizen een positieve impact zal hebben op de algehele leefbaarheid van onze stad en het welzijn van onze inwoners, met name degenen die het meest kwetsbaar zijn voor eenzaamheid.

We sturen opnieuw schriftelijke vragen naar het college, met het verzoek om concrete antwoorden. We houden jullie uiteraard op de hoogte.

Fractie Hart voor Delft

Marcel Koelewijn

Bron: Delft op Zondag

Tramlijn 1 en 19 volgend jaar langdurig ‘op de schop’

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 08-04-2024 20:03

In het voorjaar van 2025 moeten er grote werkzaamheden plaatsvinden aan het tramspoor tussen Rijswijk en Delft. Doordat deze belangrijke verbinding eruit ligt en doordat er tegelijkertijd wordt gewerkt aan de Reineveldbrug, oftewel de Trambrug, rijden zowel lijn 1 als lijn 19 zeker drie maanden niet naar Delft.

Dit roept uiteraard vragen op voor Hart voor Delft en dus hebben we vragen naar het College van B&W gestuurd.

We zijn zeer benieuwd naar de antwoorden, we houden je op de hoogte.

Fractie Hart voor Delft

Tramlijn 1 en 19 volgend jaar langdurig ‘op de schop’

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 08-04-2024 20:03

In het voorjaar van 2025 moeten er grote werkzaamheden plaatsvinden aan het tramspoor tussen Rijswijk en Delft. Doordat deze belangrijke verbinding eruit ligt en doordat er tegelijkertijd wordt gewerkt aan de Reineveldbrug, oftewel de Trambrug, rijden zowel lijn 1 als lijn 19 zeker drie maanden niet naar Delft.

Dit roept uiteraard vragen op voor Hart voor Delft en dus hebben we vragen naar het College van B&W gestuurd.

We zijn zeer benieuwd naar de antwoorden, we houden je op de hoogte.

Fractie Hart voor Delft

College gaat door met betutteling

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 05-04-2024 12:36

Het stadsbestuur van Delft heeft een verbod op zogenoemde fossiele reclames ingevoerd binnen de stadsgrenzen. Zo zijn er op abri’s, digitale reclameborden in de stad, geen advertenties meer te zien met auto’s die rijden op benzine of diesel, posters van olie- of gasbedrijven of biljetten van aanbieders van vlieg- of bootreizen. Het liefst zien zij overal fossiele reclames uit het Delftse straatbeeld verdwijnen. Een advertentie met een aanbieding voor een verre vliegreis of een advertentie voor een gloednieuwe hybride auto? Dat mag dus niet meer omdat het stadsbestuur wil voorkomen dat u in de verleiding komt om een foute keuze te maken. Met een vliegtuigen op vakantie of benzine tanken voor uw auto is dus een foute keuze. Er wordt voor u gedacht! De klimaatpolitie gaat voor u bepalen!

Maar terug naar het artikel in het AD dd. 16 maart 2024. Het stadsbestuur is dus vastbesloten om u te ontmoedigen om het vliegtuig te nemen voor vakanties. Echter, terwijl ze deze boodschap verspreiden, rijst de vraag: waar gaan zij zelf op vakantie? Het lijkt erop dat het tijd is voor een beetje sociaal media speurwerk om te zien welke vakantiekiekjes er worden gedeeld door de leden van het stadsbestuur. Na het reces kunnen we gerichte vragen stellen, vooral als blijkt dat zij vakanties buiten Europa hebben genoten. Het is immers belangrijk dat degenen die beleid maken, zelf ook verantwoording afleggen over hun keuzes en gedrag en dus niet een vliegtuigvakantie vieren of een smerige benzineauto bezitten.

Natuurlijk is Hart voor Delft het volledig oneens met deze maatregel. Wij vinden dat Delftenaren zelf echt wel kunnen beslissen over het al dan niet gebruik van fossiele brandstoffen, voor hun auto of het vliegtuig. Delftenaren moeten vrij zijn om hun eigen keuzes te maken op basis van hun eigen overtuigingen en behoeften, zonder bemoeienis van bovenaf.

Hart voor Delft is fel tegen het verbod op fossiele reclames in Delft en zal zich hiertegen verzetten. Delftenaren kunnen zichzelf prima redden zonder hulp van het stadsbestuur. Het is tijd dat we stoppen met het opleggen van onnodige beperkingen en bemoeienis vanuit de gemeente. Hart voor Delft staat voor de vrijheid van Delftenaren om hun eigen keuzes te maken en wij vinden dat het stadsbestuur zich niet moet bemoeien met reclames voor fossiele producten.

Sylvia Grobben

MAAK KENNIS MET HART VOOR DELFT!

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 01-02-2024 09:32

Op 20 en 27 maart 2024 organiseert Hart voor Delft, in samenwerking

met Het Kennispunt Lokale Politieke Partijen, een tweetal bijeenkomsten,

waarin belangstellenden kennis kunnen maken met Hart voor Delft en

informatie krijgen over de werkzaamheden binnen de lokale politiek.

Mocht u belangstelling hebben voor deze bijeenkomsten of mensen kennen

die geïnteresseerd zijn in de lokale politiek en hieraan binnen Hart voor Delft

als (actief) lid, bestuurslid of op een andere manier een bijdrage willen leveren,

stuur dan even een bericht naar aadmeuleman@hartvoordelft.nl.

Vanuit bestuur: Vrijheid van meningsuiting

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 29-01-2024 11:52

De afgelopen tijd ontvangt het bestuur berichten van mensen, die maar al te graag menen, dat persoonlijke uitingen van onze fractieleden op hun

social media, standpunten zouden zijn van Hart voor Delft. Dat is niet het geval.

Voor iedereen, dus ook voor onze fractieleden, geldt de vrijheid van meningsuiting. Net als onze inwoners hebben ook de leden van onze fractie een mening over landelijke dan wel wereldwijde gebeurtenissen. Dat zij zich daarover op hun eigen social media uiten, wat hun goed recht is, betekent niet dat zij daarmee tegelijkertijd het standpunt van Hart voor Delft over de landelijke dan wel wereldwijde gebeurtenissen vertegenwoordigen.

Leidend voor Hart voor Delft is de lokale politiek in Delft, onze inwoners en het door de leden vastgestelde verkiezingsprogramma 2022-2026 ‘Tijd voor verandering!’.

De samenstelling van een fractie binnen een lokale partij als Hart voor Delft bestaat uit mensen met verschillende achtergronden. Daar is niets mis mee. De charme is, dat ondanks die verschillende achtergronden, de fractieleden van Hart voor Delft gemeen hebben, dat zij het beste voor onze stad en haar inwoners willen.

Voor zowel het bestuur als de fractie gelden altijd de gesproken teksten

Hart voor Delft in (raads)bijeenkomsten, commissie- en raadsvergaderingen en uitingen, die op de social media van Hart voor Delft zelf worden gepubliceerd. Hetzelfde geldt voor berichten die vanuit de Hart voor Delft social media worden geretweet.

Bestuur Hart voor Delft

Ouderenwelzijn in Delft: Een roep om verandering

Hart voor Delft Hart voor Delft DENK Delft 23-01-2024 10:50

In de nasleep van de beleidskeuzes onder Rutte 2, zijn de publieke verzorgingstehuizen gesloten onder het mom van het stimuleren van langer thuis wonen voor senioren.

Ironisch genoeg heeft deze beslissing geleid tot een toename van de problemen. Het blijkt soms onverantwoord dat ouderen nog op zichzelf wonen, gezien het gebrek aan alternatieve voorzieningen en de beperkingen van thuiszorg, die bovendien met personeelstekorten kampt en kostbaar is.

De afschaffing van bejaardentehuizen was in feite een bezuinigingsmaatregel, waarop nog steeds kritiek rust, omdat er nu een aanzienlijk hiaat is ontstaan tussen thuiswonen en het verpleegtehuis. Mensen bevinden zich nu in een situatie, waarin ze nergens naartoe kunnen en daardoor worden gedwongen langer thuis te blijven wonen.

Dit heeft geresulteerd in een groeiende groep ouderen die zich eenzaam voelt en minder actief is. Thuis wonen is op zichzelf goed, maar de balans is zoek. De vergrijzing neemt toe, waardoor de zorgvraag complexer wordt, maar er is een schaarste aan zorgmedewerkers en een afname van mantelzorgers.

Een bijkomend groot probleem is dat de, vaak te grote woningen, bezet blijven voor gezinnen, starters en jongeren. Doorstroming is bijna onmogelijk, aangezien senioren nergens anders heen kunnen. Hierdoor worden starters en gezinnen gedwongen Delft te verlaten om in buurgemeenten te gaan wonen.

Er is dringend behoefte aan hervorming van de ouderenzorg. Er moet een tussenvorm worden gecreëerd, vergelijkbaar met het ‘bejaardentehuis’ van vroeger, maar met moderne voorzieningen. Denk aan kleine appartementen met gemeenschappelijke ruimtes voor sociaal contact en ontspanning. Het moet een tussenstap zijn, zoals waarvoor het bejaardentehuis vroeger diende.

Namens Hart voor Delft heb ik op 9 november 2023 een motie ingediend, waarin het college werd opgeroepen om initiatieven te ontwikkelen in samenspraak met ouderenbonden in Delft, om te voorzien in de behoefte aan faciliteiten tussen thuis en verpleegtehuis. Helaas werd er niet geluisterd en werd de motie werd verworpen.

Een duidelijk signaal dat verandering nodig is en dat het tijd is om de ouderenzorg in Delft te heroverwegen. Ik zal namens Hart voor Delft hiervoor blijven strijden en zal dit opnieuw ter sprake brengen in de raad, zodra de mogelijkheid zich voordoet.

Sylvia Grobben

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.