Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard over SGP inzichtelijk

22 documenten

Coalitieprogramma 2020-2022

SGP SGP Krimpenerwaard 26-06-2020 00:00

 

De nieuwe coalitie van SGP, VVD, KB, CDA, PvdA en ChristenUnie Krimpen aan den IJssel presenteerde op 26 juni 2020 het coalitieprogramma voor de volgende twee jaren.  

De inhoud van het coalitieprogramma 2020-2022 is te downloaden via de volgende link: 

Coalitieprogramma 2020-2022/r/79df43d9eb1867cb4fa2f71a63f24d99?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fcoalitieprogramma-2020-2022%2F12260&id=6f7d0c5df0da2859d36b2f0cf8c376646b80db67

Persbericht Presentatie Coalitieprogramma

SGP SGP Krimpenerwaard 25-06-2020 00:00

 

Nieuwe coalitie presenteert coalitieprogramma op vrijdag 26 juni 2020 van 10:00-11:30 uur

Na een periode van digitaal onderhandelen presenteert de nieuwe coalitie, bestaande uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA op vrijdag 26 juni 2020 van 10.00-11.30 uur het gezamenlijk opgestelde coalitieprogramma aan de pers onder het motto: ‘Evenwichtig door de crisis’. In aanwezigheid van de coalitiepartners, de kandidaat-wethouders en leden van de pers zal een korte toelichting gegeven worden door de formateur en tevens fractievoorzitter van de SGP, Arrèn van Tienhoven. Na het tekenen van het programma zullen de fractievoorzitters van de zes partijen ieder een kort statement geven en zullen de kandidaat-wethouders zichzelf kort introduceren. Tot slot krijgen de aanwezige leden van de pers de mogelijkheid om inhoudelijke vragen te stellen aan de kandidaat-wethouders en fractievoorzitters.

De perspresentatie zal plaatsvinden in de raadzaal van het gemeentehuis. Wegens de geldende maatregelen vanwege corona en de indeling van de raadzaal is het niet mogelijk om belanghebbenden en geïnteresseerden de mogelijkheid te geven om deze presentatie fysiek bij te wonen. Daarom bieden wij alle geïnteresseerden de mogelijkheid om de presentatie live vanuit huis te kunnen volgen via de link

http://cobus.photo/livestream

De presentatie zal tevens na afloop via de website en social media van de nieuwe coalitiepartijen worden gedeeld.

Vanaf vrijdagochtend 08.00 uur is het coalitieprogramma beschikbaar via de websites en social media van de zes partijen. Wij willen iedereen in de gelegenheid stellen om met ons in gesprek te gaan over de inhoud van ons coalitieprogramma. Wij zijn van harte bereid om al uw vragen zowel telefonisch als schriftelijk te beantwoorden.

/r/2ac21d9c81214051d6743645985c97d4?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fpersbericht-presentatie-coalitieprogramma%2F12259&id=b0349e200f852f9b4c2b39866011c60180c12d8a

Persbericht installatie nieuw college

SGP SGP Krimpenerwaard 12-06-2020 00:00

 

 /r/3e22af599606c1f351b61737be52adc1?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fpersbericht-installatie-nieuw-college%2F12190&id=b65cdb81060997114d3743d97cf0276d363e4444

Coalitie Krimpen maakt namen wethouders bekend en presenteert 26 juni het coalitieprogramma

De nieuwe coalitie in Krimpen aan den IJssel zal op vrijdagochtend 26 juni haar coalitieprogramma presenteren. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. De titel van het programma is ‘Evenwichtig door de crisis’. In verband met het voldoen aan de RIVM-richtlijnen is op dit moment de locatie van de bijeenkomst nog niet bekend. De zes fractievoorzitters zullen ter plekke hun handtekening onder het programma zetten. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd.

Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. De namen van de kandidaat- wethouders zijn inmiddels bekend.

De SGP draagt huidig raadslid Hugo van der Wal voor als voltijds wethouder. Van der Wal is op dit moment senior beleidsadviseur op het ministerie van VWS. Van der Wal krijgt als portefeuilles onder meer het sociaal domein (WMO, jeugdzorg) en Wonen.

De VVD ziet graag huidig wethouder Anthon Timm zijn taak voortzetten, eveneens voltijds. In Timms portefeuille zitten onder meer economie, bereikbaarheid en mobiliteit, waarmee hij zich nu ook al bezighoudt.

Het CDA en de PvdA krijgen wethouders voor 0,8 fte. Het CDA draagt Wubbo Tempel uit Rotterdam voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Oudewater. De portefeuille van Tempel wordt onder meer financiën, energie en onderwijs.

De PvdA draagt huidig fractievoorzitter Coen Derickx voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Loon op Zand. In Derickx’s portefeuille zitten onder meer sport, cultuur en participatie.

Formateur Arrèn van Tienhoven “ik sluit hiermee een bijzondere periode af, waarin we op een intensieve en plezierige manier hebben gewerkt aan een gezamenlijk gedragen en evenwichtig programma passend bij de Krimpense inwoners en ondernemers’’.

Het voornemen is dat het nieuwe  college wordt geïnstalleerd op donderdag 2 juli tijdens een extra raadsvergadering in het Raadhuis van Krimpen aan den IJssel.

/r/3e22af599606c1f351b61737be52adc1?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fpersbericht-installatie-nieuw-college%2F12190&id=b65cdb81060997114d3743d97cf0276d363e4444

Nieuwsbrief juni 2020

SGP SGP Krimpenerwaard 11-06-2020 00:00

 

/r/0572ccf6d8ad52dde53e45bda0a4b8a5?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-juni-2020%2F12189&id=29a12812333ae8007436463c0663f28278dc9806

In deze nieuwsbrief blikken we terug op de laatste raadsvergadering, welke door de overvolle agenda op twee avonden (28 mei en 4 juni) heeft plaatsgevonden. Tevens blikken we kort vooruit naar de installatie van het nieuwe college, waarvan de SGP weer onderdeel gaat uitmaken. Als fractie zien we daarin Gods leiding, Hij regeert en niet wij.

 

 

Opnieuw aandacht voor aanrijtijden ambulances naar Krimpen

Bij de behandeling van de begroting van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond in de raadsvergadering van 28 mei sprak ons raadslid Adriaan van Beek opnieuw zijn zorg uit over de ondermaatse aanrijtijden van ambulances naar Krimpen aan den IJssel.

In 15 tot 20% van de gevallen haalt de ambulance de wettelijke aanrijtijd van 15 minuten niet. Via een amendement (gezamenlijk met D66) op een brief van de gemeenteraad aan de veiligheidsregio vragen de partijen, net als in 2018, om de zorgen over deze situatie onder de aandacht te brengen. Concreet vragen wij de veiligheidsregio om te onderzoeken of een ambulancepost dichterbij of zelfs in Krimpen op korte termijn haalbaar is.

Het amendement werd door een meerderheid van de raad gesteund, met uitzondering van Stem van Krimpen en Leefbaar Krimpen.

 

Inzamelen afval tijdens zomerperiode

Afval scheiden doen we al vele jaren in Krimpen aan den IJssel. Destijds geïntroduceerd door wethouder Bart Prins. Dit is een goede keuze geweest omdat we met elkaar verantwoordelijk zijn voor de leefbaarheid van de aarde.

In de commissievergadering van 19 mei is de inzamel frequentie besproken van het GFT afval. Het college wil het inzamelen van het GFT in de zomermaanden ook eens per 2 weken ophalen zoals ze dat doet voor de rest van het jaar. Dit zou een besparing opleveren van € 18000. Op zichzelf gezien een goed streven om te kijken hoe er efficiënt ingezameld kan worden, met kostenbesparing.

Voorafgaande aan de commissievergadering heeft ons raadslid Paul Schultink technische vragen ingestuurd omdat wij benieuwd waren naar ervaringen van omliggende gemeenten en de overlast die ervaren wordt tijdens de zomermaanden. Denk bij overlast aan stank en maden in de GFT bak. De beantwoording liet zien hoeveel ton GFT er in onze gemeente wordt opgehaald. Onder andere was er te zien dat er in de zomermaanden minder GFT wordt ingezameld dan in de rest van het jaar.

/r/0572ccf6d8ad52dde53e45bda0a4b8a5?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-juni-2020%2F12189&id=29a12812333ae8007436463c0663f28278dc9806

In de commissievergadering heeft de SGP fractie hierover kritische vragen gesteld, zoals de mate van overlast als de bakken eens in de twee weken worden geleegd. De wethouder beantwoordde de vragen naar onze mening niet volledig genoeg. Zo zei de wethouder dat uitmaakt wat je in de zomermaanden in de GFT bak doet, om zo de overlast te verminderen. Dit is wat ons betreft niet correct omdat je het hele jaar door alles wat in de GFT bak thuishoort, daar ook in moet kunnen doen. Daarom hebben wij als SGP tegen het voorstel gestemd. Door de afwezigheid van een raadslid van de fractie van Stem van Krimpen kon het gebeuren dat de uitslag 10 voor en 10 tegen was. Dit betekent dat dit voorstel doorschuift naar de volgende raadsvergadering.

 

Prealabele onderwerpen: Zondagsrust en LHBTI

Krimpen aan den IJssel is altijd een gemeenschap geweest waar mensen vredig naast en met elkaar leefden. Men hield rekening met elkaar, ook als men van levenswijze verschilde. ‘Diversiteit’ – ofwel: aandacht voor de aspecten waarin (groepen van) mensen van elkaar verschillen – was geen issue in onze gemeente. Ook politiek niet.

De laatste jaren is dit veranderd. De winkels moeten op zondag open en de groep van de LHBTI - lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en interseksuelen – vragen continue aandacht. Dit leidde er onder meer toe dat in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 diverse partijen prominent campagne voerde voor het openstellen van de winkels op zondag en Stem van Krimpen (SvK), Leefbaar Krimpen (LK), VVD, PvdA, D66 en GroenLinks het zogeheten Regenboogstembusakkoord ondertekenden. Hierin spraken deze partijen zich uit dat zij zich zouden inspannen om in de nieuwe collegeperiode een aantal maatregelen uit te voeren op het gebied van LHBTI-emancipatie. Het oude college liet er geen gras over groeien, met als direct zichtbaar resultaat de winkelopenstelling op zondag en het hijsen van de regenboogvlag op ‘LHBTI-feestdagen’.

Evenals de andere christelijke partijen heeft de SGP-fractie zich geweerd tegen de nieuwe winkeltijdenwet en de activistische wijze waarop LHBTI op de agenda wordt gezet. Toch heeft de fractie haar ogen nooit gesloten voor de positie van mensen met een LHBTI-achtergrond.

Tijdens de afgelopen coalitieonderhandelingen heeft de SGP-fractie aangegeven dat op twee voor haar belangrijke onderwerpen (prealabele) overeenstemming moet zijn: zondagsrust en LHBTI. Ten aanzien van beide onderwerpen zijn moeilijke en intensieve gesprekken gevoerd met de beoogde coalitiepartners VVD, Krimpens Belang (KB) en PvdA. Deze partijen achten zich gebonden aan het ook door (of in het geval van KB: mede namens) hen ondertekende regenboogstembusakkoord. In het coalitieprogramma hebben we met elkaar afgesproken dat we stoppen met het verbijzonderen van LHBTI ten opzichte van andere mensen of groepen die zich in een achterstandspositie verkeren. Uiteraard zal er ook onder het nieuwe college actief worden gewerkt aan het voorkomen dan wel tegengaan van discriminatie, uitsluiting en geweld. Ook zullen de dialoogbijeenkomsten worden voortgezet.

 

Motie:  Verruimen winkelopenstellingstijden gedurende de Coronacrisis

Als onaangename verrassing werd afgelopen raadsvergadering door Leefbaar Krimpen een motie vreemd ingediend om gedurende de coronacrisis de openingstijden van winkels op de zondag aanzienlijk te verruimen. Kort samengevat verzochten zij het college om per direct ook op de zondagochtend de winkels hun deuren te laten openen (van 10.00 tot 20.00 uur i.p.v. huidige situatie 12.00 tot 18.00 uur). In het debat heeft onze fractievoorzitter, Arrèn van Tienhoven, aangegeven het zeer te betreuren dat men blijkbaar echt niet begrijpt wat de zondag voor Christenen betekent en deze door God gegeven rustdag in de eerste plaats bedoeld is om Hem te dienen en te prijzen. De zondag als rustdag is goed voor alle inwoners en dat het ons pijn doet dat blijkbaar iedere gelegenheid wordt aangegrepen om de zondag nog meer gelijk te stellen aan de andere zes dagen van de week.

In de afgelopen coalitie-onderhandelingen is de zondag een belangrijk onderwerp geweest. In plaats van de zondagsvrijheid hebben wij aangedrongen op het herwaarderen van de zondagsrust, waarover we dan ook concrete afspraken met elkaar hebben gemaakt. Eén daarvan is de afspraak dat de winkelopenstellingstijden op zondagen niet verder verruimd zullen worden. In lijn met het coalitieakkoord hebben alle SGP, VVD, KB, CDA, CU en PvdA tegen de voorgestelde verruiming gestemd. Wij zijn dankbaar en verwonderd dat we nu al resultaat zien op de gemaakte afspraken in het coalitieakkoord; Zondagsrust i.p.v. Zondagsvrijheid!

 

Moties LHBTI

Nadat op zondag 17 mei – internationale dag tegen homofobie – de regenboogvlag in Krimpen aan den IJssel niet bleek te zijn gehesen, kwamen SvK, LK en D66 met een motie om het hijsen van de regenboogvlag op 17 mei en 11 oktober vast te leggen in het gemeentelijke vlagprotocol. Zo kort voor de afronding van het coalitieprogramma werd deze motie gezien als lakmoesproef voor de bestendigheid van de aanstaande coalitie. KB, VVD en PvdA namen vervolgens het initiatief voor een alternatieve motie op basis van de bij de onderhandelingen gemaakte afspraken ten aanzien van LHBTI. Voor het hijsen van de regenboogvlag op 17 mei en 11 oktober werd expliciet vastgelegd dat dit niet gebeurt indien deze datums op zondag vallen. In dat geval wordt de vlag op de maandag erna gehesen. Ook werd het college opgeroepen om met een voorstel te komen om andere groepen  ook de gelegenheid te bieden om zich via openbaar vlagvertoon te laten zien. Tijdens de behandeling van deze motie heeft onze fractievoorzitter mogen getuigen van de Bijbelse betekenis van de regenboog als teken van Gods trouw. Dat door het hijsen van de regenboog vlag we niet ineens verdraagzamer worden, maar dat daar veel meer voor nodig is. Het leven naar Gods Woord en de normen en waarden die daarin ons worden meegegeven.

De alternatieve motie sluit aan bij de afspraken die we als nieuwe coalitiepartijen met elkaar hebben gemaakt. Zo is het onze wens om met elkaar de dialoog te voeren, de zondagsrust te bevorderen (niet vlaggen) en het hijsen van de vlag geen “taak” te laten zijn van het college. Schoorvoetend en met een stevig stemverklaring hebben we uiteindelijk voor de alternatieve motie gestemd. 

 

Wethouder Kirsten Jaarsma neemt ontslag

Wethouder Jaarsma van Stem van Krimpen heeft 4 juni jl. haar ontslagbrief aan de burgemeester overhandigd. De achterliggende periode heeft veel van de wethouder gevergd, zo schrijft ze. Zij gaf aan dat ze op het punt was gekomen om haar gezondheid prioriteit te geven. Als SGP-fractie zijn we verbaasd dat ze drie weken voor de installatie van het nieuwe college deze stap neemt. Mogelijk spelen andere overwegingen mee, waarnaar we alleen maar kunnen “gissen” aangezien we dit niet konden vragen omdat ze per direct ontslag heeft genomen.

Wethouder Jaarsma was onder andere portefeuillehouder van jeugd, cultuur, afvalinzameling, volksgezondheid en wonen.

In haar ontslagbrief wenst Kirsten Jaarsma de gemeenteraad succes en wijsheid toe met de uitdagingen, die mede als gevolg van de coronacrisis, in het verschiet liggen. Aangezien huidige college “demissionair” is en het nieuwe college al op 2 juli wordt geïnstalleerd, heeft haar vertrek geen consequenties.

 

Installatie nieuwe college DV 2 juli

Ruim een week gelden hebben wij u geïnformeerd over het bereiken van een coalitieakkoord. Sinds het begin maart stuklopen van de eerste formatiepoging, is in alle rust (en digitaal) door Arrèn van Tienhoven en Hugo v.d. Wal onderhandeld met de vertegenwoordigers van de VVD, KB, CDA, CU en PvdA. Als eerste hebben we in deze gesprekken de gevoelige onderwerpen, zoals zondagsrust en LHBTI, diepgaand met elkaar verkend. Dat waren soms moeilijke gesprekken, waarin we geconfronteerd zijn met het seculiere denken. Maar we hebben ook kunnen getuigen van wat de Bijbel ons leert en hoe God ons Zijn geboden gegeven heeft tot Zijn eer en ons heil. Fijn was het om samen met CDA en CU, hierin samen op te trekken. Het concept coalitieprogramma “Evenwichtig door de crisis” is onlangs aan het SGP bestuur gepresenteerd en op dit moment leggen we de laatste hand aan de definitieve versie. Na het gereedkomen hiervan zullen wij deze z.s.m. (digitaal) beschikbaar stellen.

Voor de installatie van het nieuwe college heeft de nieuwe coalitie een extra raadsvergadering aangevraagd, welke inmiddels is gepland voor DV donderdag 2 juli as. Het zal een fysieke raadsvergadering worden, met een beperkt aantal aanwezigen. Dit in kader van de RIVM regels versus de beschikbare ruimte. Na een debat over ons coalitieprogramma, zullen in deze extra raadsvergadering de nieuwe wethouders worden geïnstalleerd. Namens de SGP is Hugo van der Wal de wethouders kandidaat, waarbij Anton Brand de vrijkomende plek als raadslid van zal invullen.

 /r/0572ccf6d8ad52dde53e45bda0a4b8a5?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-juni-2020%2F12189&id=29a12812333ae8007436463c0663f28278dc9806

Geslaagd!

We willen alle jongeren die geslaagd zijn, van harte feliciteren met het behalen van hun diploma! We wensen jullie heel veel succes en bovenal Gods zegen toe voor de toekomst.

 

Namens de SGP-fractie

Arrèn van Tienhoven, Hugo van der Wal, Paul Schultink, Adriaan van Beek, Ronald Hogendoorn en Anton Brand.

Persbericht: nieuwe coalitie gevormd voor Krimpen aan den IJssel

SGP SGP Krimpenerwaard 28-05-2020 00:00

    

Nieuwe coalitie gevormd voor Krimpen aan den IJssel

Onder het motto ‘Evenwichtig door de crisis’ is een nieuwe coalitie gevormd in Krimpen aan den IJssel. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. Juist in deze tijd is het belangrijk dat Krimpen aan den IJssel wordt bestuurd door een college dat slagvaardig en toekomstgericht besluiten kan nemen en dat kan rekenen op draagvlak binnen de gemeenteraad. Sinds 19 december 2019 heeft Krimpen geen bestuur dat zo’n meerderheid heeft.

Vanaf 20 maart 2020 hebben de fracties van de zes partijen gewerkt aan een akkoord dat het mogelijk maakt Krimpen aan den IJssel verbindend door de crisis te loodsen. Evenwichtig besluiten is in deze tijd meer dan ooit nodig. De partijen willen daarbij verbinding zoeken met de overige fracties in de gemeenteraad. Zij zoeken verbinding met de Krimpense samenleving en willen de samenleving betrekken bij het zoeken naar oplossingen. Zij streven ernaar alle inwoners van Krimpen aan den IJssel perspectief te kunnen bieden, met name de kwetsbaren, de jeugd en iedereen, ook de Krimpense organisaties, die door de Corona-crisis zijn getroffen.

De nieuwe coalitie realiseert zich dat de Corona-crisis bijzondere omstandigheden oplevert.   Krimpen staat sowieso voor een aantal grote opgaven: de jeugdzorg, het sociaal domein, de energietransitie en de mobiliteit (grote kruising, Algeracorridor).

Het is de ambitie van de coalitie om te werken aan herstel van vertrouwen en evenwicht. Niet alleen in de raad en tussen raad en college maar ook in de Krimpense bevolking in al haar diversiteit. Krimpen heeft een bestuur nodig dat mandaat heeft van de gemeenteraad en zo kan zorgen voor stabiliteit én daadkracht. De coalitie wil besturen met respect voor elkaar en alle inwoners van Krimpen.

Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. Krimpens Belang en ChristenUnie ondersteunen deze beoogde wethouders en zijn volwaardige coalitiepartners. De namen van de kandidaat-wethouders en de inhoud van het coalitieprogramma zullen op korte termijn worden bekendgemaakt.

Het voornemen is dat de nieuwe coalitie wordt beëdigd op donderdag 2 juli 2020.

 

Nieuwsbrief december 2019

SGP SGP Krimpenerwaard 30-12-2019 00:00

 

Beste SGP-leden,

 

Aan het einde van het jaar geven wij een update van de belangrijkste onderwerpen uit de laatste raadsvergadering. Maar we starten uiteraard met het bijzondere nieuws dat de huidige coalitie is "geklapt". 

 

Coalitiebreuk

Op woensdag 18 december jl. hebben de fracties van Stem van Krimpen (SvK) en Leefbaar Krimpen (LK) de coalitie-samenwerking met de VVD en D’66 opgezegd. Het was ons niet ontgaan dat er regelmatig “gedoe” was in de coalitie, maar dat het zo snel tot een breuk zou leiden is voor iedereen een complete verrassing. Zo komt na 1,5 jaar al een einde aan deze “lokaal-liberale” samenwerking.

In het door de SGP-fractie uitgebrachte persbericht hebben we aangegeven bezorgd te zijn over de gevolgen voor Krimpen. Met een complex (technisch en financieel) project als de grote kruising, de bezuinigingen in het sociale domein en de structurele tekorten in de begroting, vinden wij deze ontwikkeling niet in het belang van onze inwoners. De avond na het bekend worden van de coalitiebreuk heeft Arrèn van Tienhoven bij de andere fractievoorzitters aangedrongen op een openbare vergadering, waarin op een correcte manier gevolg wordt gegeven aan het wantrouwen dat SvK en LK hebben uitgesproken richting de coalitiepartners VVD en D'66. De inwoners van Krimpen aan den IJssel hebben er recht op om te weten wat gebeurd is en hoe nu verder, want ondanks de coalitiebreuk zitten alle wethouders nog gewoon op hun post! Tijdens de ingelaste raadsvergadering op DV 7 januari 2020 zullen we de voormalige coalitiepartijen opheldering vragen over de ontstane situatie, want het kan niet zo zijn dat je de stekker uit een coalitie trekt en vervolgens geen idee hebt wat de consequenties daarvan zijn.

Op dit moment wordt er gezocht naar een onafhankelijke informateur die als eerste de taak krijgt om met alle fracties afzonderlijk in gesprek te gaan. Vooruitkijkend naar de formatie van een nieuw college kunnen we stellen dat dit geen eenvoudige klus zal worden. Als fractie en bestuur trekken we hierin gezamenlijk op. Zoals we in het persbericht hebben aangegeven, zijn we als SGP altijd bereid om onze verantwoordelijkheid te nemen. Christelijk, constructief en consistent met oog voor alle Krimpenaren.

 

 

Big Bear

Samen met SvK en LK stemde de SGP voor een motie om de verkoop van de Big Bear op te schorten. De discussie rondom de verkoop van Big Bear bleek de coalitiebreuk in te luiden.

Tijdens de raadsvergadering, en de daaraan voorafgaande commissievergadering, bleek de gemeenteraad niet volledig geïnformeerd te zijn over de ontwikkeling rondom de verkoop van de Big Bear. Vervolgens hebben de fracties van SvK en LK afzonderlijk van elkaar schriftelijke vragen gesteld, welke door het college (op moment van de raadsvergadering) nog niet waren beantwoord. Hierdoor konden we als SGP-fractie niet goed beoordelen wat er allemaal speelde en of de voorliggende deal onze steun verdiende.

Zodoende hebben we de motie gesteund met de intentie om de verkoop van de Big Bear ‘on hold’  te zetten, totdat de gemeenteraad correct geïnformeerd zou zijn, en wij een ons een goed beeld konden vormen.

 

Terugkijkend en met de kennis van de coalitiebreuk is deze motie voor de SGP-fractie wel in een ander daglicht komen te staan. Voor de helderheid van ons standpunt was het wellicht verstandig geweest was om tijdens de raads-vergadering de vertrouwensvraag op tafel te leggen, bijvoorbeeld door middel van een motie van afkeuring of een motie van wantrouwen. Dan hadden we als fractie een duidelijk statement gemaakt t.a.v. het door de wethouder Neeleman (weer) onvolledig informeren van de raad. Maar de keerzijde was dan wel dat de verkoop gewoon was doorgegaan, terwijl er nog een hele rits vragen onbeantwoord waren. Zoals onze fractievoorzitter Arrèn van Tienhoven in de raadvergadering aangaf, “als we niets doen dan kruist het beantwoorden van de vragen de verkoop van de Big Bear en staan we als raad buiten spel.” Kortom, een lastig dilemma waarover we gedurende een schorsing van 10 minuten moesten beslissen.

 

Leefbaarheid 

De deelname aan het Samenwerkingsverband Wonen regio Rotterdam (SvWrR) werd tijdens de raads-vergadering stevig bediscussieerd, waarbij ‘Krexit’ viel. De SGP wierp een steen in de vijver door nadrukkelijk aandacht te vragen voor de leefbaarheid in de Krimpense wijken en buurten. Na diverse toezeggingen van wethouder Jaarsma, heeft de SGP ingestemd met het voortzetten van de deelname aan het SvWrR.  

 

Raadslid Hugo van der Wal toonde zich tevreden met de aandacht die leefbaarheid van Krimpense wijken en buurten nu krijgt. “De toezegging dat Krimpen een leefbaarheids-monitor krijgt en dat wij daarin onze actieve bijdrage kunnen leveren, heeft bijgedragen aan onze instemming met het voorstel.” Verder toonde hij zich content met een oriënterend gesprek om op het gebied van wonen samen te werken met de gemeente Krimpenerwaard.

Eerder werd tijdens de commissievergadering door enkele fracties ontsteld gereageerd op de bijdrage namens de SGP, waarin de woorden ‘import’ en ‘Krexit’ vielen. Van der Wal liet hierover tijdens de raadsvergadering geen misverstand bestaan: “Voor alle Krimpenaren, inclusief de zogenaamde import, wil ik dat zij kunnen wonen in wijken en buurten die prettig, heel en leefbaar zijn. Voor mensen die niet mee willen doen, die lak hebben aan wat wij in Krimpen onder ‘samen-leven’ verstaan, vindt de SGP dat onze gemeente voor hen niet de juiste plek is om te wonen.”

 

 

Begroting

In de raadsvergadering stond ook een begrotings-wijziging voor 2019 op de agenda. De SGP heeft zich opnieuw kritisch opgesteld, omdat een structureel begrotingstekort voor de komende jaren zich aftekent.

Adriaan van Beek: “Slechts vijf weken eerder presenteerde wethouder Neeleman trots een sluitende begroting 2020. De SGP stemde om vier redenen tegen deze begroting:

a.   Structurele risico’s – risico’s met een ingeschatte kans van 75% dat die zich zouden voordoen en ter waarde van meer dan een miljoen euro waren niet opgenomen in de begroting zelf.

b.   Boterzachte bezuinigingen – zonder plan van aanpak werden deze bezuinigingen opgenomen in de begroting, bijv. 40 minder uitkeringsdossiers en om een kwart miljoen te bezuinigen op jeugdzorg.

c.   Verlaging van de ozb – onverantwoord op dit moment.

d.   Onvoldoende beweging om onze zorgen weg te nemen rondom bezuinigingen op het sociaal domein.

 

Hoewel we een toezegging kregen dat de eenzaamheidsprojecten niet gestopt zouden worden, en dat onze motie rondom wonen in Krimpen werd aangenomen, hebben we in november tegen deze ondeugdelijke begroting gestemd.” De begrotingswijziging van vijf weken later bevestigde ons punt op structurele risico’s, waarvan nu al een fors deel verwerkt wordt in de begroting 2019. Het gevolg: dit jaar zitten we al op een tekort van 1,25 miljoen euro en dat kan zelfs nog hoger uitvallen. Het weerstandsvermogen is inmiddels gezakt onder het acceptabele niveau (< 1), en zal volgend jaar waarschijnlijk nog verder dalen. Ook het punt dat de SGP-fractie maakte over de boterzachte bezuiniging op jeugdzorg werd deze week bevestigd door de provincie Zuid-Holland – de provincie rekent deze bezuiniging niet mee in het oordeel over onze begroting.

Vooruitkijkend, zijn we bezorgd over de ontwikkeling van onze financiële situatie. De SGP voelt er niet voor om kwetsbare inwoners in de kou te laten staan, maar beseft ook dat onze huidige buffers opraken.”

 

Vanuit de fractie

De SGP-fractie kijkt terug op een veelbewogen jaar. Begin dit jaar nam Marco Oosterwijk afscheid van de fractie om wethouder te worden in Ridderkerk. Een stap die iedereen in de fractie hem van harte gunde, terwijl we tegelijkertijd beseften dat dit voor ons een aderlating zou zijn. Want Bert-Jan was zich inmiddels voor Europa aan het warmlopen en na de verkiezingen raakten we hem vervolgens kwijt aan Brussel en Straatsburg. Nogmaals feliciteren we hen beiden en wensen ze Gods Zegen toe in hun werk.

Onze fractie is inmiddels aangevuld met Adriaan van Beek, Ronald Hogendoorn (raadsleden) en Anton Brand (burgerlid). Helaas heeft Gerard van den Assem per 1 januari zijn werk als fractieondersteuner neergelegd omdat hij komende twee jaar, naast zijn werk, een opleiding gaat doen. Ben jij / kent u iemand van tussen de 20 tot 25 met een brede interesse in politiek en bij voorkeur bezig aan een studie rondom of een baan in het politiek bestuur (politicologie / overheidsmanagement)? Als fractieondersteun(st)er heb je de unieke kans om praktijkervaring op te doen met de gemeentelijke politiek. Interesse? Neem contact op met onze fractievoorzitter, Arrèn van Tienhoven.

Terugkijkend mogen we als fractie opmerken dat in alle mutaties en onervarenheid we een hecht team zijn geworden. God heeft ons de kracht en het verstand gegeven het vele raadswerk te mogen doen. Vaak heel praktisch, maar zo nu en dan was er gelegenheid om te wijzen op God en Zijn heilzame geboden. We hebben als fractie geprobeerd het raadswerk te doen, dienend tot Gods eer, met oog voor onze kwetsbare naaste en het onderhouden van de schepping.

Aan het einde van het jaar geven wij een update van de belangrijkste onderwerpen uit de laatste raadsvergadering. Maar we starten uiteraard met het bijzondere nieuws dat de huidige coalitie is "geklapt".

“Risicovolle begroting met forse lastenverzwaring onverteerbaar”

SGP SGP Krimpenerwaard 08-11-2019 00:00

 

De SGP vindt dat het College onaanvaardbare risico’s neemt door het bezuinigen op jeugdhulp en sociaal domein, terwijl de lasten fors verhoogd worden. De SGP stemde, evenals de voltallige oppositie, tegen de begroting.

Raadslid Adriaan van Beek: “Wij dienden een drietal amendementen in om deze begroting voor ons acceptabel te maken. Ons eerste amendement om de eenzaamheidsprojecten blijvend te financieren werd door wethouder Neeleman toegezegd. Zeer belangrijk voor onze vrijwilligers die deze projecten draaien!”

“Helaas wilden de coalitiepartijen niet meebewegen om de lastenverzwaring voor onze Krimpenaren te verzachten, en dat gold ook voor een bezuiniging op logopedische screening en dyslexie. Deze preventieve maatregelen zijn van belang voor vroege opsporing en behandeling van o.a. kinderen met dyslexie. Gecombineerd met de risico’s die naar de twee miljoen euro lopen, kon de SGP niet anders dan tegen deze begroting stemmen.”

De SGP diende ook een motie in over de Krimpense woningmarkt, die aangenomen werd. Het college moet onderzoek doen naar de huidige samenwerking met Rotterdam en Capelle, en samenwerkingsmogelijkheden met de Krimpenerwaard in kaart brengen. Daarnaast kreeg de SGP de toezegging dat de inzet van boa’s geëvalueerd wordt. 

/r/80abbb8e066eb689e34b6f5aaa815b8d?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Frisicovolle-begroting-met-forse-lastenverzwaring-onverteerbaar%2F11364&id=b43d965b4c2595ff687903f1740c75c5bd848b31

Schriftelijke inbreng SGP eerste termijn kadernota

SGP SGP Krimpenerwaard 06-07-2019 00:00

 

 

Wat is een kadernota? 

Een kadernota bevat de inhoudelijke en financiële kaders voor het beleid en uitvoering voor het komend jaar. Het is de opdracht van de raad aan het college. Het bediscussiëren en vaststellen van de kaders is cruciaal voor de latere verantwoording. Zonder kaders is het tenslotte lastig om verantwoording af te leggen.

In de Kadernota worden de beleidsmatige- en financiële ontwikkelingen, die zich na de vaststelling van de lopende begroting hebben voorgedaan, gemeld. Er wordt een afweging gemaakt op welke terreinen er meer geld noodzakelijk is en waar eventueel bezuinigd kan worden. Het is aan de raad om deze kaders vast te stellen voor de uitwerking van de (meerjaren)begroting.

De kadernota wordt in het tweede kwartaal van het jaar opgesteld en behandeld in de raad.

Schriftelijke inbreng SGP op kadernota

Het verkiezingsprogramma van de SGP voor deze raadsperiode (2018-2022) heeft de titel “Stem met overtuiging!”. Met overtuiging voor het behoud van het dorpse, kleinschalige en relatief rustige karakter van Krimpen aan den IJssel. Met de Bijbel als richtsnoer hebben we oog voor onze (kwetsbare) naasten en streven we naar goed rentmeesterschap. Aandacht voor de kwetsbare naasten vanuit het standpunt dat de overheid het ‘schild der zwakken’ is, wat vraagt om een solide sociaal beleid en goede zorgvoorzieningen. Goed rentmeesterschap is zeer actueel als we het onlangs gepresenteerde klimaatakkoord zien, waarbij de SGP in eerste instantie zich wil richten op het besparen van energieverbruik en het tegengaan van verspillingen. 

De voorliggende kadernota vindt de SGP nogal grauw en zou wat ons betreft meer ‘oranje’ mogen kleuren. Met meer overtuiging keuzes maken om (toekomstige) knelpunten te voorkomen. Onze inbreng op deze kadernota doen wij zoals u van ons gewend bent vanuit de 3 C’s; Christelijk, Consistent en Constructief.

Inhoudelijk:

Wat moeten wij als SGP fractie vinden van een kadernota zonder kaders? Dat is de vraag die we ons de afgelopen dagen als fractie hebben gesteld. Want zonder harde kaders en doelen is het lastig om grip te houden op de ‘grote verbouwing’ die dit college aankondigt. Een verbouwing waarbij de winkel openblijft en de dienstverlening wordt gemoderniseerd door inzet van ‘SMART’ oplossingen. Welke dit dan zijn en het ‘SMART’ formuleren van deze oplossingen wordt vervolgens niet gedaan. 

We hebben kennisgenomen van het structureel meerjarig negatief financieel beeld. Dit wordt vooral veroorzaakt op tekorten in het Sociaal domein, de Jeugdhulp en afvalexploitatie. Nog een extra tegenvaller van ca. 140.000 euro structureel tekent zich af, nu blijkt dat de afgesproken loonsverhoging voor ambtenaren hoger uitpakt dan begroot. Ten aanzien van WMO en Jeugdhulp hebben wij afgelopen maanden diverse malen alarmerende berichten ontvangen dat de uitgaven volledig uit de hand lopen. Rond deze thema’s heerst er een mist van berichten en aannames zonder dat we als raad van het college concrete informatie hebben ontvangen over de posten die worden overschreden, waaraan nu precies het geld wordt besteed, waar (toekomstige) tekorten ontstaan en waardoor dit wordt veroorzaakt. Voor het dichten van de tekorten noemt het college 6 aandachtsgebieden waaruit deze tekorten (deels) kunnen worden gedekt. De SGP verwacht echter geen aandachtsgebieden maar concrete voorstellen met ‘SMART’ geformuleerde voorstellen. Voor welk bedrag wil het college per aandachtsgebied bezuinigingen doorvoeren c.q. de kosten voor de inwoners / bedrijven verhogen om daarmee de voorziene tekorten te dichten? Vervolgens kunnen we als raad hierin meedenken. Ons concrete verzoek aan het college is dan ook om met een palet aan opties te komen voor bezuiniging of lastenverhoging van in totaal bijvoorbeeld 2 miljoen euro, zodat we als raad ook echt mee kunnen denken en gezamenlijk keuzes kunnen maken. Graag een reactie op dit punt.

Meer specifiek ten aanzien van de tekorten Wmo en Jeugdhulp constateert de SGP dat ook in de Kadernota slechts summier wordt aangegeven in welke richting naar oplossingen wordt gezocht om deze tekorten terug te brengen. Enerzijds duidt de SGP het als positief dat tot nu toe nog geen rigoureuze maatregelen zijn genomen waardoor kwetsbare inwoners van zorg en ondersteuning verstoken bleven. Anderzijds baart het de SGP zorgen dat er nog geen begin van een structurele oplossing wordt gegeven. Er zijn gemeenten die met inzet van resultaatgerichte bekostiging of andere vormen van slimme inzet en sturing van middelen betere financiële resultaten bereiken, en minstens zo effectief presteren. Zonder dat dit afbreuk doet aan de keuzevrijheid van de hulpvragers. De SGP denkt graag met het college mee over effectievere sturingsinstrumenten op deze dossiers. Is het college voornemens op dit punt op korte termijn concrete stappen te zetten? Zo ja, wanneer en op welke wijze?

Afgelopen voorjaar heeft de SGP schriftelijke vragen gesteld n.a.v. het faillissement van een Wmo-vervoerder. De SGP wil het college complimenteren voor de wijze waarop haar ambtenaren zich hebben ingezet om de gevolgen van dit faillissement voor de gebruikers zo veel mogelijk te beperken. Toch brengt dit voor velen – ook voor het college - onverwachte faillissement ons tot de vraag hoe het zit met de leveringszekerheid door de vele aanbieders binnen het sociaal domein. Wat vindt het college van het idee om – in elk geval met de aanbieders van cruciale voorzieningen – afspraken te maken over een vorm van ‘early warning’ bij dreigende continuïteitsproblemen?   

Onder het vorige college zijn vier projecten in het kader van het bestrijden van eenzaamheid gelanceerd. Deze projecten voorzien zeker in een behoefte, wat hoogstwaarschijnlijk zal blijken uit de evaluatie die een dezer dagen wordt gehouden. Heeft het college de intentie deze projecten te continueren? Zo ja, onder welke condities?        

Afvalscheiding op scholen vinden we positief. Dit past in onze visie rondom rentmeesterschap waarin we als speerpunt het tegengaan van verspillingen hebben benoemd. We roepen het college dan ook op om hier voortvarend mee aan de slag te gaan, wan de kinderen op de scholen begrijpen echt niet waarom op school niet en thuis wel het afval wordt gescheiden. Dat geldt ook voor het programma zwerfafval. Het wordt als punt aangestipt in de kadernota, maar verder is daar niets over te lezen. Wij zouden graag willen zien hoe dit concreet handen en voeten krijgt binnen onze gemeente. Hoe gaat dit gebeuren?

Het verduurzamen van de gebouwen staat op de agenda, maar ook hier vragen we het college om meer vaart te maken. Kan het college aangeven welke scholen in welke volgorde op de planning staan voor het treffen van maatregelen waardoor het gebouw duurzamer wordt? Voor zowel de afvalscheiding als duurzaam inrichten van scholen geldt, “jong geleerd is oud gedaan”. 

Ten slotte noemen we m.b.t. het onderwijs dat we het als SGP waarderen dat de gemeente meewerkt aan het realiseren van Speciaal Basis Onderwijs in onze gemeente. Als SGP koesteren we de wens van thuisnabij onderwijs en het streven naar meer inclusief onderwijs. 

Wat betreft Participatie: in de kadernota wordt verwezen naar het rapport van de Rekenkamer. De SGP zou graag willen zien dat het college al voorsorteert op het rapport zodat er adequaat en proactief gereageerd kan worden, zodat we naar een gedegen evaluatie kunnen toewerken. Graag een reactie hierop.

Regelmatig worden we door bewoners aangesproken dat men niet op de hoogte is van werkzaamheden die in hun wijk of straat worden uitgevoerd. Het zeer matig informeren van bewoners blijkt echter niet alleen betrekking te hebben op werkzaamheden in de buitenruimte. Recent kwam ons het verhaal ter ore van een inwoner die niet geïnformeerd zou zijn over het feit dat het graf van haar ouders zou worden geruimd. Het is niet aan ons om te beoordelen of de nalatigheid bij de betreffende inwoner of bij de gemeente ligt. Maar om dit soort pijnlijke situaties te voorkomen, zou het wellicht verstandig zijn als dit soort en andere belangrijke of emotionele of anderszins gevoelige correspondentie aangetekend wordt verstuurd. Is het college hiertoe bereid? 

In gesprekken die de SGP regelmatig heeft met bewoners in de wijken is burenoverlast een steeds terugkerend thema. De SGP gaat er van uit dat het thema (preventie) burenoverlast een belangrijk thema wordt in de Woonvisie die de Raad komend najaar ontvangt. Kan het college dit bevestigen of toezeggen? Kan het college bevestigen of weerleggen dat het lijkt of in Krimpen steeds vaker bewoners neerstrijken die elders in de regio, bijvoorbeeld op grond van de Rotterdamwet, de deur gewezen zijn? Over welke middelen beschikt het college om notoire overlastgevers uit hun woning te zetten? 

Terecht wordt in de Kadernota opgemerkt dat duurzaamheid een groot onderwerp is. Maar we constateren dat hier nog nauwelijks geld voor gereserveerd is. Het college oppert om opbrengst van de Eneco aandelen in te zetten om het structurele tekort op te vangen. Wat de SGP betreft zetten we in op een beter alternatief, nl. door het te besteden aan de doelstellingen m.b.t. duurzaamheid. Een goed voorbeeld is de onlangs voorgestelde uitbreiding van leningen om woningen te verduurzamen. Verdere uitbreiding van deze fondsen, en vergelijkbare fondsen, ligt voor de hand. Als voorbeeld noemen we het ondersteunen van initiatieven als een lokale energiecoöperatie. Graag een reactie van het college hierop. In hoeverre vindt het college het wenselijk dat de Eneco gelden ingezet worden om het structurele tekort op te vangen? Is het college bereid om met de raad van gedachte te wisselen over het alloceren van Eneco opbrengsten t.b.v. duurzaamheid? Graag een reactie hierop van het college. 

We hoeven u niet te herinneren aan onze aarzeling bij de begroting van het lopende jaar omtrent de extra uitgave van 700.000 euro die dit college doet voor allerlei studies terwijl de tekorten almaar oplopen. Het schuurt voor onze fractie nu dat er na een jaar nog steeds weinig voortgang zichtbaar is. Dat blijkt uit het feit dat deze Kadernota geen keuzes maakt. Behalve dan, waar het bijvoorbeeld gaat om 55.000 euro structureel voor de cultuurwerkplaats. Ons wordt gevraagd hiermee in te stemmen, terwijl de cultuurnota nog behandeld moet worden. Wij verzoeken het college om geen extra geld hiervoor op te nemen alvorens de cultuurnota door onze raad is besproken en behandeld. Een goed alternatief hiervoor is de ondersteuning en de bevordering van maatschappelijke- en bewonersinitiatieven zoals het college zelf omschrijft in de Kadernota. Graag een reactie van het college.

De SGP ziet Krimpen aan den IJssel als een gemeenschap waar inwoners veel voor elkaar over hebben. Er zijn honderden vrijwilligers en mantelzorgers die veel betekenen voor de naasten. We moeten zuinig zijn op onze betrokken inwoners en daarbij hoort verbinding door goede en zorgvuldige communicatie. De SGP vindt een stevig lokaal vrijwilligersbeleid belangrijk. Kan het college een update geven van haar inzet ten aanzien van de omvang en het functioneren van het lokale vrijwilligersbeleid?  

Krimpen scoort hoog ten aanzien van verslavingsproblematiek rondom drugs en alcohol. Dat is iets waar wij ons als SGP grote zorgen om maken. Graag ziet de SGP-fractie concrete doelen waaraan komende jaren gewerkt gaat worden en waaraan we kunnen toetsen of maatregelen leiden tot afname van drugs- en alcoholgebruik. Graag een reactie van het college hierop.  

De uitvoering van de Grote Kruising is voor Krimpense begrippen een enorm complex project met grote financiële onzekerheden. Als SGP-fractie zien we de nut en noodzaak van het integraal aanpakken van de Grote Kruising, maar maken wij ons wel zorgen over de financiële beheersbaarheid hiervan. Wij roepen het college op om de raad hier structureel over te rapporten middels het verstrekken van een overzicht van de financiën (kosten, beschikbare budgetten en nog niet gedekte verplichtingen), voortgang en risico’s. Is het college hiertoe bereid? 

Ten aanzien van (toename) van overlast (geluid, fijnstof, passagiers) moet er meer en actiever met de bewoners overlegd worden om tot gedragen oplossingen te komen. Als voorbeeld noemen we de geluidswerende voorzieningen aan de N210 waar de kans voorligt om de kosten 50-50 te delen met de Provincie en de haltering van de bussen aan de N210. Is het college bereidt om geld te reserveren voor de geluidswerende voorzieningen aan de N210 (oostzijde van de Grote Kruising)? En kan het college de raad informeren omtrent de stand van zaken rondom locatie bushaltes langs de N210 (westzijde van de Grote Kruising)?

Naast de Grote Kruising gaat ook Centrum Zuid op de schop. Tijdens de verbouwing blijft de winkel open, schrijft het college terecht. Maar blijft onderwijl de etalage ook netjes en prettig om te zien? Ofwel: de omgeving van een dorpscentrum heeft vaak een representatief karakter. De SGP vindt het van belang dat ook in jaren van verbouwing het centrum een prettige plek blijft om te verblijven, te wonen en te ondernemen (o.a. de Crimpenhof). Helaas is bij de start van de voorbereidende werkzaamheden aan de Grote Kruising met het gedeeltelijk dumpen van de vijver een cruciale inschattings- of uitvoeringsfout gemaakt, die na maanden nog te ruiken is. Hoe denkt het college dit soort missers in de toekomst te voorkomen? Wat zijn de plannen voor het college om de leefbaarheid van het centrum tijdens de verbouwing te waarborgen? Is zij bereid hiervoor de nodige middelen te reserveren?     

 

Afsluitend

Als SGP fractie moeten we constateren dat het huidige college vooral plannen aan het bedenken is en de raad en de inwoners hierover niet optimaal informeert c.q. hier niet optimaal in meeneemt. Wat betreft daadkracht: zo voortvarend het college aan de slag is gegaan met afschaffen van de zondagsrust, zo traag is zij op andere dossiers. Wij roepen het college dan ook op om veel concreter te zijn in het planmatig oppakken van dossiers, en om ons als raad en de inwoners als betrokkenen niet steeds te overvallen met halve plannen of last-minute-acties. Met overtuiging wil de SGP zich laten horen op alle dossiers: christelijk, constructief, consistent. 

We lezen in de Bijbel: ‘Door wijsheid wordt een huis gebouwd, en door verstandigheid bevestigd.’ (Spreuken 24:3) De SGP fractie wenst het college en de gemeenteambtenaren van harte Gods wijsheid bij het uitvoeren van hun belangrijke taak, juist ook in deze tijden van de ‘grote verbouwing’ van Krimpen.

De SGP fractie,

Arrèn van Tienhoven

Hugo van der Wal

Paul Schultink

Adriaan van Beek

Ronald Hogendoorn

Anton Brand

Nieuwsbrief SGP

SGP SGP Krimpenerwaard 06-07-2019 00:00

 

 

Algemene beschouwingen fractie SGP

/r/bac9de64890b0a5dd131e2bb3eed97a6?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage1image3819456&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322

Nieuwsbrief leden afdeling Krimpen aan den IJssel

Juli 2019

/r/df4331f3ab519bf9c6b936028e1aaa0b?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage1image3823264&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322/r/b3d227689e2a4e5b5c7ff449ae686271?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage1image3803104&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322

Het verkiezingsprogramma van de SGP voor deze raadsperiode (2018-2022) heeft de titel “Stem met overtuiging!”. Met overtuiging voor het behoud van het dorpse, kleinschalige en relatief rustige karakter van Krimpen aan den IJssel. Met de Bijbel als richtsnoer hebben we oog voor onze (kwetsbare) naasten en streven we naar goed rentmeesterschap. Aandacht voor de kwetsbare naasten vanuit het standpunt dat de overheid het ‘schild der zwakken’ is, wat vraagt om een solide sociaal beleid en goede zorgvoorzieningen. Goed rentmeesterschap is zeer actueel als we het onlangs gepresenteerde klimaatakkoord zien, waarbij de SGP in eerste instantie zich wil richten op het besparen van energieverbruik en het tegengaan van verspillingen.

De voorliggende kadernota vindt de SGP nogal grauw en zou wat ons betreft meer ‘oranje’ mogen kleuren. Met meer overtuiging keuzes maken om (toekomstige) knelpunten te voorkomen. Onze inbreng op deze kadernota doen wij zoals u van ons gewend bent vanuit de 3 C’s; Christelijk, Consistent en Constructief.

Inhoudelijk

Wat moeten wij als SGP fractie vinden van een kadernota zonder kaders? Dat is de vraag die we ons de afgelopen dagen als fractie hebben gesteld. Want zonder harde kaders en doelen is het lastig om grip te houden op de ‘grote verbouwing’ die dit college aankondigt. Een verbouwing waarbij de winkel openblijft en de dienstverlening wordt gemoderniseerd door inzet van ‘SMART’ oplossingen. Welke dit dan zijn en het ‘SMART’ formuleren van deze oplossingen wordt vervolgens niet gedaan.

We hebben kennisgenomen van het structureel meerjarig negatief financieel beeld. Dit wordt vooral veroorzaakt op tekorten in het Sociaal domein, de Jeugdhulp en afvalexploitatie. Nog een extra tegenvaller van ca. 140.000 euro structureel tekent zich af, nu blijkt dat de afgesproken loonsverhoging voor ambtenaren hoger uitpakt dan begroot. Ten aanzien van WMO en Jeugdhulp hebben wij afgelopen maanden diverse malen alarmerende berichten ontvangen dat de uitgaven volledig uit de hand lopen. Rond deze thema’s heerst er een mist van berichten en aannames zonder dat we als raad van het college concrete informatie hebben ontvangen over de posten die worden overschreden, waaraan nu precies het geld wordt besteed, waar (toekomstige) tekorten ontstaan en waardoor dit wordt veroorzaakt. Voor het dichten van de tekorten noemt het college 6 aandachtsgebieden waaruit deze tekorten (deels) kunnen worden gedekt. De SGP verwacht echter geen aandachtsgebieden maar concrete voorstellen met ‘SMART’ geformuleerde voorstellen. Voor welk bedrag wil het college per aandachtsgebied bezuinigingen doorvoeren c.q. de kosten voor de inwoners / bedrijven verhogen om daarmee de voorziene tekorten te dichten? Vervolgens kunnen we als raad hierin meedenken. Ons concrete verzoek aan het college is dan ook om met een palet aan opties te komen voor bezuiniging of lastenverhoging van in totaal bijvoorbeeld 2 miljoen euro, zodat we als raad ook echt mee kunnen denken en gezamenlijk keuzes kunnen maken. Graag een reactie op dit punt.

Meer specifiek ten aanzien van de tekorten Wmo en Jeugdhulp constateert de SGP dat ook in de Kadernota slechts summier wordt aangegeven in welke richting naar oplossingen wordt gezocht om deze tekorten terug te brengen. Enerzijds duidt de SGP het als positief dat tot nu toe nog geen rigoureuze maatregelen zijn genomen waardoor kwetsbare inwoners van zorg en ondersteuning verstoken bleven. Anderzijds baart het de SGP zorgen dat er nog

/r/f408790b49bf27a2e2c13346ac7669d9?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage2image3690192&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322/r/ffc5ab0372a2fb050744014ed268ffa6?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage2image3830880&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322

2

FRACTIE /r/2e5157e6bc7ba7d8354db2259a08172e?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage3image3806912&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322KRIMPEN

geen begin van een structurele oplossing wordt gegeven. Er zijn gemeenten die met inzet van resultaatgerichte bekostiging of andere vormen van slimme inzet en sturing van middelen betere financiële resultaten bereiken, en minstens zo effectief presteren. Zonder dat dit afbreuk doet aan de keuzevrijheid van de hulpvragers. De SGP denkt graag met het college mee over effectievere sturingsinstrumenten op deze dossiers. Is het college voornemens op dit punt op korte termijn concrete stappen te zetten? Zo ja, wanneer en op welke wijze?

Afgelopen voorjaar heeft de SGP schriftelijke vragen gesteld n.a.v. het faillissement van een Wmo-vervoerder. De SGP wil het college complimenteren voor de wijze waarop haar ambtenaren zich hebben ingezet om de gevolgen van dit faillissement voor de gebruikers zo veel mogelijk te beperken. Toch brengt dit voor velen – ook voor het college - onverwachte faillissement ons tot de vraag hoe het zit met de leveringszekerheid door de vele aanbieders binnen het sociaal domein. Wat vindt het college van het idee om – in elk geval met de aanbieders van cruciale voorzieningen – afspraken te maken over een vorm van ‘early warning’ bij dreigende continuïteitsproblemen?

Onder het vorige college zijn vier projecten in het kader van het bestrijden van eenzaamheid gelanceerd. Deze projecten voorzien zeker in een behoefte, wat hoogstwaarschijnlijk zal blijken uit de evaluatie die een dezer dagen wordt gehouden. Heeft het college de intentie deze projecten te continueren? Zo ja, onder welke condities?

Afvalscheiding op scholen vinden we positief. Dit past in onze visie rondom rentmeesterschap waarin we als speerpunt het tegengaan van verspillingen hebben benoemd. We roepen het college dan ook op om hier voortvarend mee aan de slag te gaan, wan de kinderen op de scholen begrijpen echt niet waarom op school niet en thuis wel het afval wordt gescheiden. Dat geldt ook voor het programma zwerfafval. Het wordt als punt aangestipt in de kadernota, maar verder is daar niets over te lezen. Wij zouden graag willen zien hoe dit concreet handen en voeten krijgt binnen onze gemeente. Hoe gaat dit gebeuren?

Het verduurzamen van de gebouwen staat op de agenda, maar ook hier vragen we het college om meer vaart te maken. Kan het college aangeven welke scholen in welke volgorde op de planning staan voor het treffen van maatregelen waardoor het gebouw duurzamer wordt? Voor zowel de afvalscheiding als duurzaam inrichten van scholen geldt, “jong geleerd is oud gedaan”.

Ten slotte noemen we m.b.t. het onderwijs dat we het als SGP waarderen dat de gemeente meewerkt aan het realiseren van Speciaal Basis Onderwijs in onze gemeente. Als SGP koesteren we de wens van thuisnabij onderwijs en het streven naar meer inclusief onderwijs.

/r/1c8481f48407a51349dec6ec2f48a985?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage3image5048720&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322

3

FRACTIE /r/8ab695f7f3181964c77a2c591772bf38?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage4image1807200&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322KRIMPEN

Wat betreft Participatie: in de kadernota wordt verwezen naar het rapport van de Rekenkamer. De SGP zou graag willen zien dat het college al voorsorteert op het rapport zodat er adequaat en proactief gereageerd kan worden, zodat we naar een gedegen evaluatie kunnen toewerken. Graag een reactie hierop.

Regelmatig worden we door bewoners aangesproken dat men niet op de hoogte is van werkzaamheden die in hun wijk of straat worden uitgevoerd. Het zeer matig informeren van bewoners blijkt echter niet alleen betrekking te hebben op werkzaamheden in de buitenruimte. Recent kwam ons het verhaal ter ore van een inwoner die niet geïnformeerd zou zijn over het feit dat het graf van haar ouders zou worden geruimd. Het is niet aan ons om te beoordelen of de nalatigheid bij de betreffende inwoner of bij de gemeente ligt. Maar om dit soort pijnlijke situaties te voorkomen, zou het wellicht verstandig zijn als dit soort en andere belangrijke of emotionele of anderszins gevoelige correspondentie aangetekend wordt verstuurd. Is het college hiertoe bereid?

In gesprekken die de SGP regelmatig heeft met bewoners in de wijken is burenoverlast een steeds terugkerend thema. De SGP gaat er van uit dat het thema (preventie) burenoverlast een belangrijk thema wordt in de Woonvisie die de Raad komend najaar ontvangt. Kan het college dit bevestigen of toezeggen? Kan het college bevestigen of weerleggen dat het lijkt of in Krimpen steeds vaker bewoners neerstrijken die elders in de regio, bijvoorbeeld op grond van de Rotterdamwet, de deur gewezen zijn? Over welke middelen beschikt het college om notoire overlastgevers uit hun woning te zetten?

Terecht wordt in de Kadernota opgemerkt dat duurzaamheid een groot onderwerp is. Maar we constateren dat hier nog nauwelijks geld voor gereserveerd is. Het college oppert om opbrengst van de Eneco aandelen in te zetten om het structurele tekort op te vangen. Wat de SGP betreft zetten we in op een beter alternatief, nl. door het te besteden aan de doelstellingen m.b.t. duurzaamheid. Een goed voorbeeld is de onlangs voorgestelde uitbreiding van leningen om woningen te verduurzamen. Verdere uitbreiding van deze fondsen, en vergelijkbare fondsen, ligt voor de hand. Als voorbeeld noemen we het ondersteunen van initiatieven als een lokale energiecoöperatie. Graag een reactie van het college hierop. In hoeverre vindt het college het wenselijk dat de Eneco gelden ingezet worden om het structurele tekort op te vangen? Is het college bereid om met de raad van gedachte te wisselen over het alloceren van Eneco opbrengsten t.b.v. duurzaamheid? Graag een reactie hierop van het college.

We hoeven u niet te herinneren aan onze aarzeling bij de begroting van het lopende jaar omtrent de extra uitgave van 700.000 euro die dit college doet voor allerlei studies terwijl de tekorten almaar oplopen. Het schuurt voor onze fractie nu dat er na een jaar nog steeds weinig voortgang zichtbaar is. Dat blijkt

/r/5d8c7d3df951cfc85bfbcdaf203f5a99?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage4image2983824&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322

4

FRACTIE /r/1da067cd37cd185df37ac4e1ab67988c?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage5image1811232&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322KRIMPEN

uit het feit dat deze Kadernota geen keuzes maakt. Behalve dan, waar het bijvoorbeeld gaat om 55.000 euro structureel voor de cultuurwerkplaats. Ons wordt gevraagd hiermee in te stemmen, terwijl de cultuurnota nog behandeld moet worden. Wij verzoeken het college om geen extra geld hiervoor op te nemen alvorens de cultuurnota door onze raad is besproken en behandeld. Een goed alternatief hiervoor is de ondersteuning en de bevordering van maatschappelijke- en bewonersinitiatieven zoals het college zelf omschrijft in de Kadernota. Graag een reactie van het college.

De SGP ziet Krimpen aan den IJssel als een gemeenschap waar inwoners veel voor elkaar over hebben. Er zijn honderden vrijwilligers en mantelzorgers die veel betekenen voor de naasten. We moeten zuinig zijn op onze betrokken inwoners en daarbij hoort verbinding door goede en zorgvuldige communicatie. De SGP vindt een stevig lokaal vrijwilligersbeleid belangrijk. Kan het college een update geven van haar inzet ten aanzien van de omvang en het functioneren van het lokale vrijwilligersbeleid?

Krimpen scoort hoog ten aanzien van verslavingsproblematiek rondom drugs en alcohol. Dat is iets waar wij ons als SGP grote zorgen om maken. Graag ziet de SGP-fractie concrete doelen waaraan komende jaren gewerkt gaat worden en waaraan we kunnen toetsen of maatregelen leiden tot afname van drugs- en alcoholgebruik. Graag een reactie van het college hierop.

De uitvoering van de Grote Kruising is voor Krimpense begrippen een enorm complex project met grote financiële onzekerheden. Als SGP-fractie zien we de nut en noodzaak van het integraal aanpakken van de Grote Kruising, maar maken wij ons wel zorgen over de financiële beheersbaarheid hiervan. Wij roepen het college op om de raad hier structureel over te rapporten middels het verstrekken van een overzicht van de financiën (kosten, beschikbare budgetten en nog niet gedekte verplichtingen), voortgang en risico’s. Is het college hiertoe bereid?

Ten aanzien van (toename) van overlast (geluid, fijnstof, passagiers) moet er meer en actiever met de bewoners overlegd worden om tot gedragen oplossingen te komen. Als voorbeeld noemen we de geluidswerende voorzieningen aan de N210 waar de kans voorligt om de kosten 50-50 te delen met de Provincie en de haltering van de bussen aan de N210. Is het college bereidt om geld te reserveren voor de geluidswerende voorzieningen aan de N210 (oostzijde van de Grote Kruising)? En kan het college de raad informeren omtrent de stand van zaken rondom locatie bushaltes langs de N210 (westzijde van de Grote Kruising)?

Naast de Grote Kruising gaat ook Centrum Zuid op de schop. Tijdens de verbouwing blijft de winkel open, schrijft het college terecht. Maar blijft

/r/9d3338ff754f88e3a864d1a3e32e9449?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage5image5078624&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322

5

FRACTIE /r/fd0346e8f066c375d1bc7e48c4b8e048?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage6image1817952&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322KRIMPEN

onderwijl de etalage ook netjes en prettig om te zien? Ofwel: de omgeving van een dorpscentrum heeft vaak een representatief karakter. De SGP vindt het van belang dat ook in jaren van verbouwing het centrum een prettige plek blijft om te verblijven, te wonen en te ondernemen (o.a. de Crimpenhof). Helaas is bij de start van de voorbereidende werkzaamheden aan de Grote Kruising met het gedeeltelijk dumpen van de vijver een cruciale inschattings- of uitvoeringsfout gemaakt, die na maanden nog te ruiken is. Hoe denkt het college dit soort missers in de toekomst te voorkomen? Wat zijn de plannen voor het college om de leefbaarheid van het centrum tijdens de verbouwing te waarborgen? Is zij bereid hiervoor de nodige middelen te reserveren?

Afsluitend

Als SGP fractie moeten we constateren dat het huidige college vooral plannen aan het bedenken is en de raad en de inwoners hierover niet optimaal informeert c.q. hier niet optimaal in meeneemt. Wat betreft daadkracht: zo voortvarend het college aan de slag is gegaan met afschaffen van de zondagsrust, zo traag is zij op andere dossiers. Wij roepen het college dan ook op om veel concreter te zijn in het planmatig oppakken van dossiers, en om ons als raad en de inwoners als betrokkenen niet steeds te overvallen met halve plannen of last-minute-acties. Met overtuiging wil de SGP zich laten horen op alle dossiers: christelijk, constructief, consistent.

We lezen in de Bijbel: ‘Door wijsheid wordt een huis gebouwd, en door verstandigheid bevestigd.’ (Spreuken 24:3) De SGP fractie wenst het college en de gemeenteambtenaren van harte Gods wijsheid bij het uitvoeren van hun belangrijke taak, juist ook in deze tijden van de ‘grote verbouwing’ van Krimpen.

De SGP fractie,

Arrèn van Tienhoven Hugo van der Wal Paul Schultink Adriaan van Beek Ronald Hogendoorn Anton Brand

/r/62070c284bced2659f952912850d5d7c?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-sgp-%2Fpage6image5091840&id=e8becc6bb340ed33125a5cfeba60e9256e852322

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.