Nieuws van Partij Souburg-Ritthem inzichtelijk

27 documenten

Alleen kleinschalige asielopvang bespreekbaar!

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 11-11-2019 22:22

De PZC kopte 11 november 2019 op haar site: “Zeeland gaat wéér op zoek naar plekken voor asielzoekerscentrum”. Volgend jaar worden problemen met de opvang verwacht. Het aantal nieuwe vluchtelingen neemt toe. Eindeloze procedures kosten heel veel tijd.

Het in 2016 geformuleerde standpunt van de PSR is glashelder:

opvang voor maximaal 200 asielzoekers;

gekoppeld als satelliet aan de locatie Middelburg;

voor de periode van maximaal 3 jaar;

op 8 locaties van maximaal 25 personen in een spreiding over de gemeente;

de Rijksoverheid is verantwoordelijk voor alle kosten.

Op deze manier wil de PSR sociaal en solidair zijn met de zwakkeren en kwetsbaren in onze samenleving. De gemeente Vlissingen neemt haar verantwoordelijkheid maar:

is artikel 12 gemeente met een lege bankrekening en een torenhoge schuld;

is een gemeente met een sterke vertegenwoordiging in de maatschappelijke opvang;

is gemeente met in het coalitieakkoord een betere verdeling van maatschappelijke opvang over alle Zeeuwse gemeenten;

is een gemeente met een sociaal zwakke structuur; zeker een beperkte reikwijdte voor opvang.

Vorige keer was er sprake van de locatie sportvelden Baskensburg. Eerst 300 personen en later mogelijk uitbreiding naar 500-700 personen. Het standpunt van de Partij Souburg-Ritthem laat geen ruimte boven 8 locaties met maximaal 25 personen.

Bladkorven in Vlissingen

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 06-11-2019 16:56

Elk najaar is er de mogelijkheid om in onze stad en dorpen bladkorven te laten plaatsen.

Bij regenachtig weer kunnen bladeren gevaarlijk zijn voor fietsers en wandelaars. Veeg de bladeren niet op de openbare weg maar deponeer het bladafval, waar mogelijk, in deze speciale korven. Zo houden we samen onze omgeving schoon.

Regels

De gemeente stelt bladkorven beschikbaar

De bladkorven worden op verzoek op een afgesproken locatie geplaatst

De bladkorven zijn alleen bedoeld voor bladeren

De bladkorven worden opgehaald zodra het blad van de bomen is

Takken of andere soorten van grof groenafval in bladkorven zijn niet toegestaan. U kunt voor het ophalen van grof tuinafval een afspraak maken via telefoonnummer 14 0118. Het wordt gratis bij u thuis opgehaald

Locaties, de bladkorven staan:

In Paauwenburg  in de:

Chopinlaan

Wagnerlaan

Strausslaan

Debussylaan

Schubertlaan

Savornin Lohmanlaan

In Ritthem :

de Zandweg (ter hoogte van Louwerse’s Wegeling)

In Groot-Lammerenburg:

het Keizer Karelhof

Wilt u een bladkorf aanvragen?

Dat kan! Stuur een mail naar gemeente@vlissingen.nl onder vermelding “bladkorf”. De gemeente zal met U contact opnemen om samen een geschikte locatie in Uw  dorp, wijk of straat te vinden.

Meer informatie over het afval in onze gemeente vind U op  www.vlissingen.nl/afval

Britannia, waarom duurt het zo lang?

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 01-10-2019 15:00

Op donderdagavond 5 september 2019 is er door de projectontwikkelaar die Britannia wil terugbouwen een presentatie gegeven aan de raad.

De vraag “Waarom duurt het zo lang?” is beantwoord. Er is veel tijd gaan zitten in de vereiste onderzoeken. De procedure rondom de het bestemmingsplan is vertraagd omdat dit tot en met de Raad van State is doorlopen. In 2014 is het bestemmingsplan onherroepelijk  vastgesteld. Het idee van een luxe hotel blijft overeind, maar er is nu sprake van meer hotelappartementen.

103 hotelkamers

75 hotelappartementen

Wellness

Restaurants

Vergaderzalen

200 parkeerplaatsen

Waarom staat het er nog niet? Dit project loopt inmiddels alweer 20 jaar. Er is opnieuw een windonderzoek gedaan voor meer zekerheid. Zeeland, specifiek Vlissingen is uniek in de windwaardes die uit een dergelijk onderzoek naar voren komen.

De ondernemer geeft aan dat er nu een impasse is ontstaan vanwege de hoge bouwkosten tegenover de veranderde behoefte van de klanten. Hiervoor zijn een aantal oplossingen te bedenken. Voor 1 van deze oplossingen betekend dit dat een nieuwe omgevingsvergunning moet worden aangevraagd; wat veel vertraging kan betekenen. Voor een andere oplossing moet er gekeken worden of de verplichting van Centrale Bedrijfsmatige Exploitatie (CBE) in te passen is met de wens van de klant, of hoe hier constructief anders mee om kan worden gegaan. Er zijn vele regels en wetten die dit project raken, waarbij zorgvuldigheid noodzakelijk is. Er is nog overleg met het Waterschap over de zeewering voor de toekomst, de forse bouwkosten zijn een probleem, het compleet gasloos bouwen en het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Dit zorgt voor een langdurig traject. Iedereen wil een goede en snelle invulling van het “gat” op de Boulevard.

Als PSR hebben we de toezegging gevraagd en gekregen om iedere 3 maanden geïnformeerd te worden over de voortgang (of impasse) van dit project.

Op 12-09-2019 Is in de raadsvergadering door wethouder de Jonge verteld dat de projectontwikkelaar een plan B aan het uitwerken is en dit gaat voorleggen aan de gemeente.

Europa ik PAS!

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 24-09-2019 15:00

Soms is Europese regelgeving niet te begrijpen. Ik doel in dit geval op problemen rond het Programma Aanpak Stikstof (PAS), recent door de Raad van State ongeldig verklaard omdat het in strijd is met Europese regels. De landbouw, veeteelt en transport zijn verantwoordelijk voor 64% van de veroorzaakte stikstofuitstoot. Te veel stikstofneerslag is slecht voor de natuur, maar (woning)bouwplannen frustreren, stilleggen of schrappen gaat wel erg ver.

Woningbouwplannen op een bedrijventerrein in Den Haag op zeven kilometer van een natuurgebied gaan een stijging geven van 0,1 procent op duizenden woningen. Ook onze gemeente heeft een lange lijst met plannen/projecten die in meer of mindere mate hinder ondervinden van de uitspraak. Maar nieuwe gasvrije woningen met elektrische auto’s geven slechts een minimale stikstofstijging.

Dus Rijksoverheid pak de koe bij de horens en de varkens bij de staart en start bij de grootste stikstofproducenten. Europa, maak wetgeving die past bij het probleem!

Rijnco-Jan Suurmond.

Workshop evacuatie

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 13-09-2019 19:16

Stel, een storm zoals in 1953 doet zich opnieuw voor met gevaar voor Oost-Souburg. Wat doet u dan?

Meld u aan voor een bijeenkomst op woensdag 25 september, 19:00 – 21:00 te Oost-Souburg

De dijken dreigen door te breken, maar er is onvoldoende tijd om Zeeland te verlaten. Uw enige mogelijk is om een schuilplaats te zoeken, thuis, of in de buurt. Waar gaat u heen, wetende dat er bij een overstroming wellicht enkele meters water in uw wijk kan komen te staan?

De HZ doet onderzoek, samen met de provincie en de veiligheidsregio, naar mogelijke manieren om in het gebied te schuilen. Waar kunt u en wilt u heen? Om effectieve rampenplannen te kunnen maken, willen we weten hoe de inwoners van Oost-Souburg hierover denken. We zoeken 10 bewoners van Oost-Souburg die hierover met ons in gesprek willen. U heeft hiervoor geen kennis nodig van water of overstromingen, we willen juist weten hoe inwoners hierover denken die hier niet dagelijks over nadenken.

Wilt u zich aanmelden of meer informatie? Dan kunt u terecht bij:

Jean-Marie Buijs, onderzoeker bij de HZ University of Applied Sciences.

Na aanmelding ontvangt u een email met nadere informatie, zoals de exacte locatie van de bijeenkomst.

Iedereen wil schoon, heel en veilig!

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 09-09-2019 21:20

Vlissingen: Natuurlijk wil iedereen schoon, heel en veilig!

Op 21 juli 2016 hebben elf raadsfracties unaniem de motie “Aktie! voor de Aagje Dekenstraat” aangenomen. Deze motie is door het college van B&W overgenomen. De belangrijkste opdracht van de motie: “Om voor 1 oktober 2016 een Plan van aanpak aan de gemeenteraad aan te bieden met maatregelen om de Aagje Dekenstraat het gewenste beeld van schoon, heel en veilig te geven”.

In januari 2017 is in overleg met vertegenwoordigers van omwonenden en ondernemers in de wijktafel Scheldebuurt het Plan van aanpak Scheldebuurt vastgesteld. Met als doelstelling: “het verbeteren van de leefbaarheid in de Scheldebuurt door een gezamenlijke aanpak van de overlast gevende factoren door de buurtbewoners, gemeente en andere partners”. Hieruit volgt een directe relatie met het actieplan drugsoverlast. Evenzo de aanpak van notoire overlastgevers en de aanpak van huisjesmelkers.

In het Uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsbeleid 2018, welke de gemeenteraad in december 2017 heeft ontvangen, wordt een vervolg gegeven aan de integrale aanpak vanuit het sociaal domein, handhaving en fysieke leefbaarheid. Het actieplan beheersing druggerelateerde overlast is eind 2018 geëvalueerd. Ik geloof niet dat over de Raadsinformatiebrief en het Uitvoeringsprogramma vragen zijn gesteld. De raad was in december 2017 juist gevraagd om een zienswijze te geven. Ook in december 2017 is de Beleidsregel gebiedsontzeggingen Vlissingen 2017 van kracht geworden. Een instrument in de aanpak van de onacceptabele overlast.

In 2017 is de Wijktafel Scheldebuurt opgericht. De Scheldebuurt betreft het gebied dat wordt begrensd door de Hellingbaan, Aagje Dekenstraat, Badhuisstraat, Paul Krugerstraat, van Dishoeckstraat en de Willem Ruysstraat. De deelnemers van de wijktafel bestaan uit een vertegenwoordiging vanuit de wijk. Doelstelling was het verbeteren van de leefbaarheid in de Scheldebuurt door een gezamenlijke aanpak van de overlast gevende factoren door de buurtbewoners, gemeente en andere partners. Het Plan van Aanpak is door de deelnemers in 2019 geëvalueerd, het college is akkoord gegaan om het wijkoverleg te continueren. Daarmee willen alle partijen borgen dat de Scheldebuurt vanuit de gemeente de prioriteit en capaciteit blijft houden die nodig is om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren overeenkomstig de doelstelling van het actieplan.

In juni 2018 stelde de fractie van de CU vragen over de aanpak drugsoverlast. In de antwoorden is te lezen dat: “Het een illusie is om te menen dat de druggerelateerde overlast binnen de gemeente Vlissingen geheel kunnen laten verdwijnen. de drugsproblematiek en de daaraan te relateren overlast is een landelijk probleem en kan niet binnen de gemeentegrenzen van Vlissingen worden opgelost”.

Na de zomer 2018 was er een werkbezoek aan de politie waar een toelichting is gegeven op de gezamenlijke aanpak van het actieplan vanuit het perspectief van de politie.

Donderdag 11 april 2019 heeft de gemeenteraad unaniem het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 aangenomen. Evaluatie, analyse en conclusies over de periode 2015-2018 met meetbare effecten. De vijf nu actie voerende partijen hebben niets ingebracht tijdens de behandeling. Het beeld uit voornoemd document is heel wat genuanceerder dan nu in de publiciteit is gebracht.

De vijf geprioriteerde veiligheidsthema’s zijn:

1. Veilige woon- en leefomgeving; thema sociale kwaliteit;

2 Veilige woon- en leefomgeving; thema subjectieve veiligheid/veiligheidsbeleving;

3. Jeugd en veiligheid; thema’s; Veilig opgroeien en overlastgevende jeugd;

4. Integriteit en veiligheid; thema georganiseerde/ondermijnende criminaliteit;

5. Fysieke veiligheid; brandveiligheid.

Het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 zal jaarlijks worden geoperationaliseerd in een uitvoeringsprogramma. In dit Uitvoeringsprogramma worden door te voeren acties nader gepreciseerd wat betreft mensen en middelen. Het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma wordt door het college vastgesteld en ter kennisneming aan uw raad gestuurd.

De huidige coalitie heeft zeker aandacht voor handhaving, recent zijn er twee boa’s bijgekomen. Een welkome uitbreiding. Ieder gemeenteraadslid kan bij de burgemeester aankloppen voor gewenste informatie of het geven van op –en/of aanmerkingen op zijn handelen. De vragen aan de burgemeester moeten dan gaan over de effecten van de aandacht en inzet door de gemeente, politie en wijktafel. Zijn er meer of minder meldingen dan in 2016? Is er meer of minder ervaren overlast? Is er inderdaad meer straathandel? Eerst de feiten op tafel. Naar onze mening is er een betere weg om te bewandelen dan zeggen dat de maat is vol en het dan maar over de muur gooien bij de ander, zoals deze partijen nu doen. In het persbericht van 6 september 2019 staan hele harde woorden. Misschien voor een deel ook nog terecht, maar het politiek breed bespreekbaar maken is er niet bij. Om te zien of er gezamenlijk nog extra stappen gezet moeten worden, maar nee hoor ik lees dat er sprake is van falend bestuur. Dat zijn ook de vertegenwoordigers van de vijf partijen, gemeenteraadsleden. De onmacht springt eruit, en onze gemeente krijgt een forse schop onder de kont. Veel geroeptoeter maar weinig oplossingsgerichte uitingen. Zo eensgezind als in 2016 zo verdeeld in 2019.

Tot slot, onze gemeente kent door het persbericht weer veel rumoer en een zeer slechte reclame voor onze gemeente. Maar weg met de criminelen, straathandel en overlast is wel heel makkelijk roeptoeteren. Welk beeld roepen partijen op buiten onze gemeente? Het probleem net als in 2016 weer bespreekbaar maken is een betere richting om het woon- en leefklimaat binnen de grenzen terug te krijgen dan wel te houden. Maar het advies is: lees eerst de stukken van april 2019 nog eens door.

Rijnco-Jan Suurmond

Nieuwe subsidieregeling energiebesparing

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 19-08-2019 14:24

Ben je eigenaar én bewoner van een woning, en heb je plannen om deze binnenkort te isoleren? Goed nieuws: vanaf eind augustus gaat de subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH) weer van start.

Ook in Nederland moet de uitstoot van CO2 omlaag. Dat kan bijvoorbeeld door woningen slim te isoleren, zodat er minder gestookt hoeft te worden als het buiten weer koud wordt. Twee jaar geleden was het beschikbare budget van ruim 44 miljoen snel vergeven door de grote hoeveelheid aanvragen. Inmiddels is het budget flink verhoogd naar 84 miljoen en kan er tot en met 31 december 2020 weer worden aangevraagd.

De kleine lettertjes

Er zijn een aantal voorwaarden verbonden om in aanmerking te komen voor de subsidie. Je moet zowel eigenaar als bewoner zijn van de woning, niet eerder een SEEH-subsidie hebben ontvangen en minimaal twee energiebesparende isolatiemaatregelen uitvoeren.

De subsidie mag je bovendien pas aanvragen nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd en betaald. De volledige lijst met voorwaarden wordt naar verwachting eind augustus bekendgemaakt in de Staatscourant of op de website van RVO.

Andere voorwaarden VvE

Let op: voor eigenaren én bewoners binnen een Verenigingen van Eigenaren (VvE) gelden er andere voorwaarden. Vragen? Neem dan contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Iedereen naar buiten.

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 30-07-2019 15:02

“Iedereen naar buiten” – riep mijn moeder vroeger. Volgens Jantje Beton speelt 15% van de kinderen helemaal nooit buiten en dat is zorgelijk nieuws. Buitenspelen zorgt voor de noodzakelijke beweging en is goed voor het ontwikkelen van het ruimtelijk inzicht. Een ander voordeel van buitenspelen is dat dit vaak zonder ouderlijk toezicht gebeurt. Zelfstandig de wereld ontdekken en ervaren stimuleert het creatief denken. In een tijd waarin kinderen worden blootgesteld aan veel prikkels is buitenspelen een belangrijke uitlaatklep. Vooral voor kinderen die moeite hebben met het omgaan met emoties. Het fysiek bezig zijn en bewegen in de buitenlucht zorgt voor een blij en ontspannen gevoel.

In de speeltuinen en in de eigen buurt kan iedereen zich uitleven. Met z’n allen op de stoep krijten, touwtje springen of een wedstrijdje op het grasveldje neem de spanningen weg en versterkt de band tussen buurtkinderen. We moeten buitenspelen blijven stimuleren.

Dus- iedereen naar buiten!

Plan van aanpak Vlissingsestraat noodzaak!

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 21-07-2019 15:32

Partij Souburg Ritthem gaf deze naam aan een voorstel tot wijziging van de Kadernota 2020. Een voorstel om geld vrij te maken voor een onderzoek naar de verkeerscirculatie en parkeren in de Vlissingsestraat in Oost-Souburg.

In het verkiezingsprogramma 2018-2022 van Partij Souburg Ritthem stond opgenomen een onderzoek als hierboven is aangegeven. Dit voorstel is na de verkiezingen tijdens de onderhandelingen voor een nieuw college opgenomen in het coalitieakkoord. Door het gebrek aan financiën heeft het college het noodzakelijke onderzoek geparkeerd tot betere tijden. Echter de PSR constateerde in de Kadernota 2020, de aanzet tot de programmabegroting 2020, dat het college voorstelde om een visie stationsgebied op te laten stellen. Dat onderwerp maakte geen deel uit van het coalitieakkoord. De PSR diende een voorstel in om een deel van de daarvoor bestemde financiën anders in te gaan zetten. Het college gaf aan bij haar voorstel te blijven en later in 2020 te zien of er geld over zou blijven en het anders een plekje te geven in de Kadernota 2021.

Partij Souburg Ritthem onderbouwde de noodzaak van het beperkte benodigde budget voor de Vlissingsestraat als volgt;

college verzoek aan de Provincie Zeeland, die heeft zeker een gedeeld belang, om middelen te vragen voor de visie stationsgebied

de Vlissingsestraat staat opgenomen in een door partijen getekend coalitieakkoord

in het Kenniswerfgebied, HZ, Skalda, binnenhavens, staan voor 2020 investeringen groot € 3.250.000 in de Kadernota voor de vernieuwing Oude Veerhavenweg-Prins Hendrikweg

in het Kenniswerfgebied worden kades hersteld en nieuwe wegen aangelegd, vooral betaald met geld uit de grondexploitatie, dat is geleend geld

onze inwoners begrijpen volstrekt niet hoe onze gemeente werkt, de gemeente geeft heel veel geld uit maar € 25.000 zou een probleem zijn; voor de PSR onbegrijpelijk en niet acceptabel

veiligheid van alle verkeersdeelnemers is mede onze verantwoordelijkheid

Partij Souburg Ritthem kreeg steun uit de gemeenteraad voor het voorstel: 21 leden voor en 5 leden tegen. De financiën voor het onderzoek staan nu opgenomen in de Kadernota 2020. Uit het onderzoek moeten oplossingsrichtingen komen. Daaraan komen kosten te hangen. Keuzes zijn dan noodzakelijk om de gelden voor uitvoering weer in de financiële toekomstplannen op te nemen. De eerste stap is gezet, laten alle partijen door samenwerken zorgen voor een Vlissingsestraat waarin alle verkeersdeelnemers zich in elk geval veilig voelen!

Kruispunt Lekstraat

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 13-07-2019 15:30

Kruispunt Burgemeester Stemerdinglaan, Lekstraat en Oranjeplein

Bij de herinrichting van de Burgemeester Stemerdinglaan in 2014 heeft de gemeente Vlissingen voor het kruispunt Burgemeester Stemerdinglaan/Lekstraat/Oranjeplein gekozen voor het Shared Space model.

Een van de uitgangspunten is het zoveel mogelijk afwezig laten zijn van verkeersborden, verkeerslichten en stoepranden. Iedere verkeersdeelnemer wordt ter plekke aangesproken op eigen verantwoordelijkheid en inzicht omdat aanwijzingen en ge- en verboden ontbreken.

Het kruispunt volgens het Shared Space model wordt ook onder andere toegepast in de gemeenten: Haren, Arnhem, Coevorden, Amsterdam en Groningen

Vanaf het eerste moment heeft de Partij Souburg-Ritthem bij de gemeente steeds aangegeven dat er vele onduidelijkheden op dit kruispunt waren en met name voor het fietsverkeer.

Dit resulteerde in het aanbrengen van fietsafbeeldingen op de bestrating. Achteraf bleek dit toch niet voldoende te zijn en werden er grote ronde noppen, welke op  “punaises” lijken, aangebracht. Ondanks deze aanpassingen ontving de PSR regelmatig klachten dat het nog steeds onduidelijk was. De PSR heeft toen bij de verantwoordelijke ambtenaren voorgesteld natuurstenen stroken aan te brengen zodat er een doorloop zou ontstaan waardoor de fietspaden beter zichtbaar waren.

Deze stroken konden uiteraard niet helemaal op het kruispunt blijven doorlopen daar het anders een wirwar van lijnen werd waardoor de duidelijkheid nog verder te zoeken was. Dat er nog steeds opmerkingen van een onoverzichtelijk kruispunt komen heeft veelal te maken met het gedrag van de weggebruikers die zich niet aan de verkeersregels houden.

Hiernaast heeft de PSR, na veel overleg op het gemeentehuis met ambtenaren en wethouder, het eindelijk voor elkaar gekregen dat er een verkeersbord geplaatst werd als waarschuwing voor de voetgangersoversteekplaats wanneer je van het Oranjeplein rechtsaf de Burgemeester Stemerdinglaan in gaat.

Uiteraard zijn er voor echte verbeteringen nog aanpassingen tot verhoging van het veiligheidsgevoel te overwegen.

Verder zal er na het gereedkomen van de nieuwe “Zoute Viever”, op de hoek Oranjeplein/Stemerdinglaan, zeer zeker gekeken moeten worden naar de nieuwe ontstane situatie. Aanpassingen zullen dan wellicht noodzakelijk zijn. De PSR zal dan ook steeds een vinger aan de pols blijven houden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.