Nieuws van CDA in Doetinchem inzichtelijk

25 documenten

Bestemmingsplan Tankstation Oostelijke Randweg en Wijnbergseweg

CDA CDA Doetinchem 06-03-2020 18:29

Bijdrage van onze woordvoerder Rob Veenes tijdens de raadsvergadering van 5 maart 2020. Voorzitter dankuwel, Beste raadsleden, aanwezigen.Het bestemmingsplan Tankstation Oostelijke Randweg en Wijnbergseweg. Een ogenschijnlijk makkelijk dossier.De mogelijkheid om een tankstation te realiseren bij de Oostelijk Randweg hebben we als gemeenteraad al planologisch vastgelegd in het bestemmingplan Oostelijke Randweg.Steeds vanuit de wens van ons als Raad om een LPG tankstation te saneren in De Hoop Wijnbergen en die te verplaatsen naar de Oostelijke Randweg. Dit idee is niet nieuw, en is door de raad in de jaren daarna steeds bekrachtigd en in ieder geval door niemand hier tegengesproken.Niet toen het opnieuw langs kwam bij het bestemmingplan Buitengebied, niet toen er over werd gesproken bij de Structuurvisie, niet toen het college de gesprekken aanging met de tankstationeigenaar en niet toen het college ons als Raad informeerde dat ze het Bestemmingsplan dat nu voorligt zou gaan opstellen.Waarom staat het nu vanavond toch op de agenda? Immers, zoals ik zojuist aangaf is het reeds opgenomen in het Bestemmingsplan Oostelijke Randweg.In hoofdlijn heeft dit dat met 3 aspecten te maken, waarbij het belangrijkste en meest zwaar dragende argument niet eens aan de Oostelijke Randweg ligt, maar is ingegeven omtrent veiligheid van onze inwoners in de kernen De Hoop en Wijnbergen.Dit is namelijk het: Het definitief onttrekken van de mogelijkheid van het uitoefenen van een tankstation met LPG aan de Wijnbergseweg. Dit ten baten van veiligheid van onze inwoners in de kernen. Door het verplaatsen van deze locatie, naar buiten de wijk wordt er direct de verantwoordelijkheid genomen voor een veiligere leefomgeving van onze inwoners van de wijken De Hoop en Wijnbergen. Daarnaast wordt er een risico weggenomen middels de aanvoer via tankauto’s door de wijk heen. Dit hoeft dan tenslotte niet meer plaats te vinden. Dit hebben wij als raad dan ook meermalen geaccordeerd in onze structuurvisie (2012-2013),.. het verplaatsen van tankstations uit de wijken richting in- en uitvalswegen.Daarbij komt dat tegelijkertijd dat er naast de Oostelijke Randweg een stuk extra natuur wordt gerealiseerd. Niet alleen praktisch, maar ook op basis van bestemming. Extra natuur die De Zumpe een impuls geven. Een groot natuurbied dat dit jaar de omvang van 90 hectare bereikt en waarvan de uiteindelijke omvang 120 zal bedragen. Met nadruk willen wij hier ook bij vermelden dat het tankstation niet IN de Zumpe komt te liggen, zoals het in de beeldvorming vaak naar buiten komt, maar aan de rand, direct grenzend aan de Oostelijke Randweg; het is dáár nu juist een onderdeel van.Tot slot wordt de veiligheid milieucontour rondom de verplaatsing naar de nieuwe locatie aan de Oostelijke Randweg extra gewaarborgd. Dat is wat wij regelen met dit voorstel. Niet meer, niet minder. Daarop zijn zienswijzen ingediend en in onze ogen zijn deze goed beoordeeld en beantwoord door het college. Voorzitter wij als CDA houden onszelf niet voor de gek, maar belangrijker de burgers, de inwoners van onze gemeente Doetinchem al helemaal niet. Hier zijn wij open en eerlijk tegen. Of mensen het nu met een besluit eens zijn of oneens, onderbouwde duidelijkheid en eerlijkheid, misschien wel vanuit onze mond ‘degelijkheid’ is daarbij leiden. Wat bedoel ik daarmee nu te zeggen zult u denken. Welnu, er van uitgaande dat dit voorstel wordt aangenomen, dan wordt er uitgevoerd wat wij als politiek met elkaar, gekozen vanuit onze inwoners, hebben afgesproken. Betrouwbare politiek vinden wij dat.Mocht dat niet zo zijn, dan doet de schijnvertoning zich voor dat er géén tankstation zou kunnen komen aan de Oostelijke Randweg. Iets wat het in de media en publieke opinie op korte termijn vast en zeker goed zal doen.Maar dit is absoluut niet het geval.De mogelijkheid om gebruik te maken van de wijzigingsbevoegdheid, ligt in het onherroepelijke en het van kracht zijnde Bestemmingsplan oostelijke Randweg.En dat verandert niet.Ook niet na vanavond, ongeacht het besluit dat we ook nemen.Om een afweging te maken in dit dossier maken wij als CDA gebruik van verkregen informatie beschikbaar gesteld door het College, ambtenaren, maar ook datgeen ons aangereikt wordt van buitenaf. Ik wil daar graag 2 aspecten van aanhalen. Eén vanuit intern, en één vanuit extern.Als wij kijken naar de aangeleverde stukken dan is dit zeer ruim voldoende en volledig. Een van de stukken betreft het besluit motorbrandstoffenverkooppunten daterend uit het jaar 1999. Dit is oud, zoals ook door ons als raadsleden of in sprekers al werd opgemerkt tijdens de beeldvormende raad. Maar het is wel onze input voor deze besluitvorming. Wellicht is het een goede gedachte dit document de komende tijd eens te gaan actualiseren, of misschien zijn er mogelijkheden dit vorm te geven in de aanstaande omgevingswet. Wij zijn benieuwd naar de visie van de wethouder hierop. Kern van het stuk, en ook de kadervorming waarmee wij ons als raadsleden moeten bezighouden blijft altijd overeind, en dat is de veiligheid van onze inwoners van de gemeente Doetinchem. Vandaar ook dat het nu in onze optiek zeker goed bruikbaar is voor onze afwegingen.Voorzitter dan ons tweede punt van informatieverzameling vanuit ‘extern’. Ik doel daarmee op de activiteiten van de actiegroep ‘Bescherm de Zumpe’. Een actieve groep mensen, die al sinds de eerste plannen van de aanleg van Oostelijke Randweg actief haar mening laat horen. Destijds tegen de aanleg van de weg, vorige week horende van één van de insprekers dat hij zich niet kon voorstellen dat deze weg er niet zou liggen ten baten van de ontsluiting van Doetinchem.De manier waarop actie is gevoerd, het actief benaderen van ons als raadsleden, een communicatie naar de omgeving toe last but nog least een petitie met zo’n 3500 handtekeningen, schept bewondering. Een respectabel aantal dat niet valt te negeren en op de juiste manier dient te worden gewogen. Over objectiviteit valt te discussiëren bij deze petitie. Zo ook over de beeldvorming naar buiten toe. Gekleurd is denk ik het goede woord. Maar dat is nog in kleine mate te begrijpen, gezien zij strijden voor één belang, hun eigen belang. Aan ons als raadsleden individueel is hierin de taak, hun eigen belang te wegen in het collectieve belang waar wij als raad voor staan.Maar de manier waarop de groep heeft geacteerd, en zich naar buiten toe presenteert, heeft ook een keerzijde gehad. Uiteindelijk praten we wel over mensen, mensenwerk. Inwoners die een mening hebben. Inwoners die tegen dit voorstel zijn zoals de actiegroep, als evengoed mensen die dit voorstel in de volle breedte steunen.Echter als dergelijke acties en benadering van mensen, veroorzaakt dat burgers, inwoners vanuit onze gemeente Doetinchem niet naar openbare raadsvergaderingen durven! komen om het simpele feit zij dit een goed voorstel vinden en dit ook uitdragen, dan zijn we verkeerd bezig. Dit komt de democratie en niet ten goede, en is voor ons als CDA een brug te ver. Het is aan ons als raadsleden ook dit te wegen naast al het voorgaande.Dat hebben wij dan ook gedaan.Voorzitter, dit betoog begon ik bewust met het woord ‘ogenschijnlijk’. ‘Ogenschijnlijk een makkelijk dossier’. Wat ons betreft als CDA staan wij voor keuzes gemaakt in het verleden en dragen wij daar maar wat graag de verantwoordelijkheid voor.U kunt op ons vertrouwen en wij komen afspraken na. Het woord ogenschijnlijk is in deze overbodig geworden. Een makkelijk dossier waar wij vol overtuiging achter staan en het college hierin steunen. Ieder CDA raadslid is voor.U kent onze argumenten: Veiligheid in de wijk, Betrouwbare overheid en een Tankstation dat niet IN de natuur komt maar AAN de rondweg. Dank voor uw aandacht. Bron afbeelding: Google Maps

Bestemmingsplan Tankstation Oostelijke Randweg en Wijnbergseweg

CDA CDA Doetinchem 06-03-2020 18:29

Bijdrage van onze woordvoerder Rob Veenes tijdens de raadsvergadering van 5 maart 2020. Voorzitter dankuwel, Beste raadsleden, aanwezigen.Het bestemmingsplan Tankstation Oostelijke Randweg en Wijnbergseweg. Een ogenschijnlijk makkelijk dossier.De mogelijkheid om een tankstation te realiseren bij de Oostelijk Randweg hebben we als gemeenteraad al planologisch vastgelegd in het bestemmingplan Oostelijke Randweg.Steeds vanuit de wens van ons als Raad om een LPG tankstation te saneren in De Hoop Wijnbergen en die te verplaatsen naar de Oostelijke Randweg. Dit idee is niet nieuw, en is door de raad in de jaren daarna steeds bekrachtigd en in ieder geval door niemand hier tegengesproken.Niet toen het opnieuw langs kwam bij het bestemmingplan Buitengebied, niet toen er over werd gesproken bij de Structuurvisie, niet toen het college de gesprekken aanging met de tankstationeigenaar en niet toen het college ons als Raad informeerde dat ze het Bestemmingsplan dat nu voorligt zou gaan opstellen.Waarom staat het nu vanavond toch op de agenda? Immers, zoals ik zojuist aangaf is het reeds opgenomen in het Bestemmingsplan Oostelijke Randweg.In hoofdlijn heeft dit dat met 3 aspecten te maken, waarbij het belangrijkste en meest zwaar dragende argument niet eens aan de Oostelijke Randweg ligt, maar is ingegeven omtrent veiligheid van onze inwoners in de kernen De Hoop en Wijnbergen.Dit is namelijk het: Het definitief onttrekken van de mogelijkheid van het uitoefenen van een tankstation met LPG aan de Wijnbergseweg. Dit ten baten van veiligheid van onze inwoners in de kernen. Door het verplaatsen van deze locatie, naar buiten de wijk wordt er direct de verantwoordelijkheid genomen voor een veiligere leefomgeving van onze inwoners van de wijken De Hoop en Wijnbergen. Daarnaast wordt er een risico weggenomen middels de aanvoer via tankauto’s door de wijk heen. Dit hoeft dan tenslotte niet meer plaats te vinden. Dit hebben wij als raad dan ook meermalen geaccordeerd in onze structuurvisie (2012-2013),.. het verplaatsen van tankstations uit de wijken richting in- en uitvalswegen.Daarbij komt dat tegelijkertijd dat er naast de Oostelijke Randweg een stuk extra natuur wordt gerealiseerd. Niet alleen praktisch, maar ook op basis van bestemming. Extra natuur die De Zumpe een impuls geven. Een groot natuurbied dat dit jaar de omvang van 90 hectare bereikt en waarvan de uiteindelijke omvang 120 zal bedragen. Met nadruk willen wij hier ook bij vermelden dat het tankstation niet IN de Zumpe komt te liggen, zoals het in de beeldvorming vaak naar buiten komt, maar aan de rand, direct grenzend aan de Oostelijke Randweg; het is dáár nu juist een onderdeel van.Tot slot wordt de veiligheid milieucontour rondom de verplaatsing naar de nieuwe locatie aan de Oostelijke Randweg extra gewaarborgd. Dat is wat wij regelen met dit voorstel. Niet meer, niet minder. Daarop zijn zienswijzen ingediend en in onze ogen zijn deze goed beoordeeld en beantwoord door het college. Voorzitter wij als CDA houden onszelf niet voor de gek, maar belangrijker de burgers, de inwoners van onze gemeente Doetinchem al helemaal niet. Hier zijn wij open en eerlijk tegen. Of mensen het nu met een besluit eens zijn of oneens, onderbouwde duidelijkheid en eerlijkheid, misschien wel vanuit onze mond ‘degelijkheid’ is daarbij leiden. Wat bedoel ik daarmee nu te zeggen zult u denken. Welnu, er van uitgaande dat dit voorstel wordt aangenomen, dan wordt er uitgevoerd wat wij als politiek met elkaar, gekozen vanuit onze inwoners, hebben afgesproken. Betrouwbare politiek vinden wij dat.Mocht dat niet zo zijn, dan doet de schijnvertoning zich voor dat er géén tankstation zou kunnen komen aan de Oostelijke Randweg. Iets wat het in de media en publieke opinie op korte termijn vast en zeker goed zal doen.Maar dit is absoluut niet het geval.De mogelijkheid om gebruik te maken van de wijzigingsbevoegdheid, ligt in het onherroepelijke en het van kracht zijnde Bestemmingsplan oostelijke Randweg.En dat verandert niet.Ook niet na vanavond, ongeacht het besluit dat we ook nemen.Om een afweging te maken in dit dossier maken wij als CDA gebruik van verkregen informatie beschikbaar gesteld door het College, ambtenaren, maar ook datgeen ons aangereikt wordt van buitenaf. Ik wil daar graag 2 aspecten van aanhalen. Eén vanuit intern, en één vanuit extern.Als wij kijken naar de aangeleverde stukken dan is dit zeer ruim voldoende en volledig. Een van de stukken betreft het besluit motorbrandstoffenverkooppunten daterend uit het jaar 1999. Dit is oud, zoals ook door ons als raadsleden of in sprekers al werd opgemerkt tijdens de beeldvormende raad. Maar het is wel onze input voor deze besluitvorming. Wellicht is het een goede gedachte dit document de komende tijd eens te gaan actualiseren, of misschien zijn er mogelijkheden dit vorm te geven in de aanstaande omgevingswet. Wij zijn benieuwd naar de visie van de wethouder hierop. Kern van het stuk, en ook de kadervorming waarmee wij ons als raadsleden moeten bezighouden blijft altijd overeind, en dat is de veiligheid van onze inwoners van de gemeente Doetinchem. Vandaar ook dat het nu in onze optiek zeker goed bruikbaar is voor onze afwegingen.Voorzitter dan ons tweede punt van informatieverzameling vanuit ‘extern’. Ik doel daarmee op de activiteiten van de actiegroep ‘Bescherm de Zumpe’. Een actieve groep mensen, die al sinds de eerste plannen van de aanleg van Oostelijke Randweg actief haar mening laat horen. Destijds tegen de aanleg van de weg, vorige week horende van één van de insprekers dat hij zich niet kon voorstellen dat deze weg er niet zou liggen ten baten van de ontsluiting van Doetinchem.De manier waarop actie is gevoerd, het actief benaderen van ons als raadsleden, een communicatie naar de omgeving toe last but nog least een petitie met zo’n 3500 handtekeningen, schept bewondering. Een respectabel aantal dat niet valt te negeren en op de juiste manier dient te worden gewogen. Over objectiviteit valt te discussiëren bij deze petitie. Zo ook over de beeldvorming naar buiten toe. Gekleurd is denk ik het goede woord. Maar dat is nog in kleine mate te begrijpen, gezien zij strijden voor één belang, hun eigen belang. Aan ons als raadsleden individueel is hierin de taak, hun eigen belang te wegen in het collectieve belang waar wij als raad voor staan.Maar de manier waarop de groep heeft geacteerd, en zich naar buiten toe presenteert, heeft ook een keerzijde gehad. Uiteindelijk praten we wel over mensen, mensenwerk. Inwoners die een mening hebben. Inwoners die tegen dit voorstel zijn zoals de actiegroep, als evengoed mensen die dit voorstel in de volle breedte steunen.Echter als dergelijke acties en benadering van mensen, veroorzaakt dat burgers, inwoners vanuit onze gemeente Doetinchem niet naar openbare raadsvergaderingen durven! komen om het simpele feit zij dit een goed voorstel vinden en dit ook uitdragen, dan zijn we verkeerd bezig. Dit komt de democratie en niet ten goede, en is voor ons als CDA een brug te ver. Het is aan ons als raadsleden ook dit te wegen naast al het voorgaande.Dat hebben wij dan ook gedaan.Voorzitter, dit betoog begon ik bewust met het woord ‘ogenschijnlijk’. ‘Ogenschijnlijk een makkelijk dossier’. Wat ons betreft als CDA staan wij voor keuzes gemaakt in het verleden en dragen wij daar maar wat graag de verantwoordelijkheid voor.U kunt op ons vertrouwen en wij komen afspraken na. Het woord ogenschijnlijk is in deze overbodig geworden. Een makkelijk dossier waar wij vol overtuiging achter staan en het college hierin steunen. Ieder CDA raadslid is voor.U kent onze argumenten: Veiligheid in de wijk, Betrouwbare overheid en een Tankstation dat niet IN de natuur komt maar AAN de rondweg. Dank voor uw aandacht. Bron afbeelding: Google Maps

Bestemmingsplan Europaweg

CDA CDA Doetinchem 21-12-2019 18:31

Op donderdag 19 december is het bestemmingsplan Europaweg vastgesteld door de raad. Negen van de tien partijen waren voor. Hieronder leest u de bijdrage die onze woordvoerder Rob Veenes uitgesproken heeft. Voorzitter dank u wel, Geachte raad, beste aanwezigen, Vandaag de behandeling in de meningsvormende raad over het Bestemmingsplan Europaweg.Een opdracht die wij als Raad, in juli 2017 het College hebben gegeven.Zorg ervoor hetgeen wij hebben vastgesteld ook ruimtelijk wordt mogelijk gemaakt.Als basis lag hieraan het voorstel Gebiedsuitwerking Europaweg. Deze bevatte 3 kernwaarden. Ten eerste verbeteren van de doorstroom en verkeersveiligheid van de Europaweg. Ten tweede het realiseren van duurzame energie. En tot slot het economisch versterken van de stad Doetinchem. De laatste twee genoemde zijn de realisatie van een Zonnepark en het mogelijk maken van de vestiging van een hotelEerst genoemde punt, de doorstroom en veiligheid is destijds inhoud gegeven met het raadsvoorstel ‘verdubbeling Europaweg’ Wij hechten er als CDA fractie aan toch te noemen dat dit destijds in 2017 bij hamerslag, en slechts één stemverklaring is aangenomen. Zo is ook het uitvoeringsprogramma mobiliteit inclusief Europaweg afgelopen juni bij hamerslag en 2 stemverklaringen aangenomen. Maar moet je je als raad, fractie, of raadslid dusdanig formeel opstellen bij dit voorstel? Strikt formeel is het per slot van rekening, het formeel mogelijk maken van een in het verleden genomen beslissingen, ten baten van uitvoering.Nee dat vinden wij niet. Zeker niet als juist nu bij dit voorstel veel reactie komt op de verdubbeling. Goede, overtuigende insprekers, met recht van spreken. En het gaat ook ergens over.Wij hebben dan ook kennis genomen van de -overigens begrijpelijke argumenten- vanuit de zienswijzen die bij dit voorstel zijn ingediend, betreffende de inrichting van de weg. Hiervoor hebben wij als CDA ook bewoners en insprekers thuis bezocht om over deze inrichting te spreken.Samengevat gingen deze gesprekken het meest over het verdwijnen van de voet- en fietsoversteekplaats ter hoogte van de Auroraweg/ Vancouverstraat.Deze oversteekplaats opheffen is ook een lastige afweging, zeker gezien vanuit alleen het oogpunt van de bewoners van de wijken Dichteren en De Hoop. Maar volgens ons als CDA houd het besluit meer in dan alleen deze kruising en dient het besluit dan ook een bredere groep mensen het belang dan alleen de bewoners van dit gebied.Uitgangspunt daarbij is dan ook de in de mobiliteitsvisie vastgestelde prioriteiten doorstroming en verkeersveiligheid. Daarbij is een basisvoorwaarde (vanuit de mobiliteitsvisie) dat bij in- en uitvalswegen doorgaande fietsroutes zoveel als mogelijk ongelijkvloers worden gekruist dan wel worden opgeheven. Dat is ook een van de redenen voor de aanleg van de fietstunnel ter hoogte van de Siccomansholtweg richting de wijk Wijnbergen, waarover wij als gemeenteraad hebben besloten in 2016. Met het creëren van deze extra mogelijkheid van kruisen voor alléén het voet- en fietsverkeer, naast de reeds bestaande ter hoogte van de woonboulevard als ook de onderdoorgang bij het spoor/De Huet zijn er in onze optiek voldoende alternatieven. Zij het dat wij als CDA fractie het alternatief langs de Europaweg op richting De Huet pas als volledig veilig achten als hier een voetpad zou kunnen worden gecreëerd. Wij zijn dan ook benieuwd naar de mening van de wethouder op dit punt.Voorzitter,Wij hebben onze afweging gemaakt, ondanks maar zeker ook dankzij de inbreng van buiten.Het is een besluit dat voor een bepaalde, direct betrokken groep inwoners vanuit de gemeente Doetinchem gevolgen heeft. Dat valt niet te ontkennen.Maar de eerlijkheid gebied ook te zeggen dat op basis van inrichting het ook geen ander besluit is dan in 2017 reeds is genomen.De afwegingen die nu gedaan zijn, heeft het CDA toen ook gemaakt.Daarbij komt ook dat vanuit de bredere gedachte, een goede ontsluiting dan wel verkeersdoorstroming van ontsluitingswegen, en bovenal de veiligheid, wij het van belang achten dat de verdubbeling van de Europaweg wordt doorgezet.Zoals wij de laatste jaren constructief hebben gedaan, stemmen wij overtuigend voor dit voorstel. Dank u wel. Bron afbeelding: Google Maps

Bestemmingsplan Europaweg

CDA CDA Doetinchem 21-12-2019 18:31

Op donderdag 19 december is het bestemmingsplan Europaweg vastgesteld door de raad. Negen van de tien partijen waren voor. Hieronder leest u de bijdrage die onze woordvoerder Rob Veenes uitgesproken heeft. Voorzitter dank u wel, Geachte raad, beste aanwezigen, Vandaag de behandeling in de meningsvormende raad over het Bestemmingsplan Europaweg.Een opdracht die wij als Raad, in juli 2017 het College hebben gegeven.Zorg ervoor hetgeen wij hebben vastgesteld ook ruimtelijk wordt mogelijk gemaakt.Als basis lag hieraan het voorstel Gebiedsuitwerking Europaweg. Deze bevatte 3 kernwaarden. Ten eerste verbeteren van de doorstroom en verkeersveiligheid van de Europaweg. Ten tweede het realiseren van duurzame energie. En tot slot het economisch versterken van de stad Doetinchem. De laatste twee genoemde zijn de realisatie van een Zonnepark en het mogelijk maken van de vestiging van een hotelEerst genoemde punt, de doorstroom en veiligheid is destijds inhoud gegeven met het raadsvoorstel ‘verdubbeling Europaweg’ Wij hechten er als CDA fractie aan toch te noemen dat dit destijds in 2017 bij hamerslag, en slechts één stemverklaring is aangenomen. Zo is ook het uitvoeringsprogramma mobiliteit inclusief Europaweg afgelopen juni bij hamerslag en 2 stemverklaringen aangenomen. Maar moet je je als raad, fractie, of raadslid dusdanig formeel opstellen bij dit voorstel? Strikt formeel is het per slot van rekening, het formeel mogelijk maken van een in het verleden genomen beslissingen, ten baten van uitvoering.Nee dat vinden wij niet. Zeker niet als juist nu bij dit voorstel veel reactie komt op de verdubbeling. Goede, overtuigende insprekers, met recht van spreken. En het gaat ook ergens over.Wij hebben dan ook kennis genomen van de -overigens begrijpelijke argumenten- vanuit de zienswijzen die bij dit voorstel zijn ingediend, betreffende de inrichting van de weg. Hiervoor hebben wij als CDA ook bewoners en insprekers thuis bezocht om over deze inrichting te spreken.Samengevat gingen deze gesprekken het meest over het verdwijnen van de voet- en fietsoversteekplaats ter hoogte van de Auroraweg/ Vancouverstraat.Deze oversteekplaats opheffen is ook een lastige afweging, zeker gezien vanuit alleen het oogpunt van de bewoners van de wijken Dichteren en De Hoop. Maar volgens ons als CDA houd het besluit meer in dan alleen deze kruising en dient het besluit dan ook een bredere groep mensen het belang dan alleen de bewoners van dit gebied.Uitgangspunt daarbij is dan ook de in de mobiliteitsvisie vastgestelde prioriteiten doorstroming en verkeersveiligheid. Daarbij is een basisvoorwaarde (vanuit de mobiliteitsvisie) dat bij in- en uitvalswegen doorgaande fietsroutes zoveel als mogelijk ongelijkvloers worden gekruist dan wel worden opgeheven. Dat is ook een van de redenen voor de aanleg van de fietstunnel ter hoogte van de Siccomansholtweg richting de wijk Wijnbergen, waarover wij als gemeenteraad hebben besloten in 2016. Met het creëren van deze extra mogelijkheid van kruisen voor alléén het voet- en fietsverkeer, naast de reeds bestaande ter hoogte van de woonboulevard als ook de onderdoorgang bij het spoor/De Huet zijn er in onze optiek voldoende alternatieven. Zij het dat wij als CDA fractie het alternatief langs de Europaweg op richting De Huet pas als volledig veilig achten als hier een voetpad zou kunnen worden gecreëerd. Wij zijn dan ook benieuwd naar de mening van de wethouder op dit punt.Voorzitter,Wij hebben onze afweging gemaakt, ondanks maar zeker ook dankzij de inbreng van buiten.Het is een besluit dat voor een bepaalde, direct betrokken groep inwoners vanuit de gemeente Doetinchem gevolgen heeft. Dat valt niet te ontkennen.Maar de eerlijkheid gebied ook te zeggen dat op basis van inrichting het ook geen ander besluit is dan in 2017 reeds is genomen.De afwegingen die nu gedaan zijn, heeft het CDA toen ook gemaakt.Daarbij komt ook dat vanuit de bredere gedachte, een goede ontsluiting dan wel verkeersdoorstroming van ontsluitingswegen, en bovenal de veiligheid, wij het van belang achten dat de verdubbeling van de Europaweg wordt doorgezet.Zoals wij de laatste jaren constructief hebben gedaan, stemmen wij overtuigend voor dit voorstel. Dank u wel. Bron afbeelding: Google Maps

Reactie CDA op motie "raadsleden armoede laten ervaren"

CDA CDA Doetinchem 20-12-2019 13:10

Onderstaande tekst vormde de basis voor de bijdrage van woordvoerder Paul Hilferink. Het videofragment is hierte bekijken. Armoede, een serieus en helaas altijd aanwezig probleem, ook in onze westerse samenleving. Precies nu, op 19 december, zullen veel van onze inwoners krap bij kas zitten. Een flink aantal zelfs fors in het rood. December is leuk en feestelijk, maar overstijgt ook veel budgetten. Dat gevoel van krapte is voor de meesten over enkele dagen gelukkig weer over. Het loon is dan weer binnen of de facturen geïnd. Dit perspectief heeft echter niet iedereen. Het lezen van de motie roept bij ons echter een flink aantal vragen op: Moet een volksvertegenwoordiger ervaringsdeskundige zijn om besluiten te nemen die invloed hebben op anderen?Los je armoede op door zelf twee weken op de armoedegrens te leven?Doe je recht aan iemand die in armoede leeft door twee weken volgens criteria van de armoedegrens te leven?Ervaar je in twee weken even rustig aan doen met uitgaven wat het is om bang te zijn voor een volgende rekening die op die deurmat valt of de dreigende afsluiting van nutsvoorzieningen?Op wie straalt de reality-tv achtige media aandacht nu het meeste af? Op de mensen die leven in armoede, of op jou en jouw politieke profiel?Ben je werkelijk in contact met je achterban wanneer je een sociaal experiment nodig hebt om zogenaamd te ervaren hoe mensen die leven in armoede zich voelen? Maar CDA, wat willen jullie dan?Het eerst geformuleerde besluit uit de motie onderschrijven wij ook. In het CDA verkiezingsprogramma hebben we enkele malen nadrukkelijk de erkenning uitgesproken voor de negatieve gevolgen van het leven in armoede. We weten vanuit verhalen en vanuit onderzoek dat er tal van negatieve gevolgen zijn die een grote impact hebben op de mensen die in armoede leven en op de maatschappij in zijn geheel. We verwachten daarom ook dat het college permanent aandacht geeft in beleid en handelen aan het tegengaan van armoede. We zien dat dit ook effect heeft, zoals onder andere te lezen was in de raadsmededeling die we gisteren ontvingen. De gemeente werkt actief met veel partners op verschillende terreinen samen om de armoede te bestrijden. In 2013 leefden er nog 6,7% inwoners van onze gemeente in armoede, inmiddels is dat cijfer 4,8%. Het streven van het CDA is dat dit percentage nog verder omlaag gaat. Dat doen we vanuit een oude grondgedachte als deze:Doe recht aan weerlozen en wezen,kom op voor verdrukten en zwakken.Is het voor de inwoner dan interessant of ik of een fractiegenoot persoonlijk armoede ken of gekend heb in het leven? Wil de inwoner weten hoeveel geld ik aan goede doelen geef? Nee, dat is totaal oninteressant voor inwoners om hier vanuit mijn functie als raadslid te horen. Ze mogen er vanuit gaan dat ik hier samen met mijn fractie voor het algemene belang zit en dat we ons voor alle inwoners even hard inzetten of we nu wel of geen ervaringsdeskundigen zijn. Wanneer de inwoners mijn persoonlijke ervaringen willen horen, ook met betrekking tot armoede, dan kunnen ze me natuurlijk privé altijd van alles vragen en daar zal ik dan ook heel open over zijn. Het CDA zal op basis van deze argumenten tegen de motie stemmen. Bron afbeelding: Pexels, https://www.pexels.com/photo/pile-of-brown-coins-on-brown-wooden-table-top-144233/

Reactie CDA op motie "raadsleden armoede laten ervaren"

CDA CDA Doetinchem 20-12-2019 13:10

Onderstaande tekst vormde de basis voor de bijdrage van woordvoerder Paul Hilferink. Het videofragment is hierte bekijken. Armoede, een serieus en helaas altijd aanwezig probleem, ook in onze westerse samenleving. Precies nu, op 19 december, zullen veel van onze inwoners krap bij kas zitten. Een flink aantal zelfs fors in het rood. December is leuk en feestelijk, maar overstijgt ook veel budgetten. Dat gevoel van krapte is voor de meesten over enkele dagen gelukkig weer over. Het loon is dan weer binnen of de facturen geïnd. Dit perspectief heeft echter niet iedereen. Het lezen van de motie roept bij ons echter een flink aantal vragen op: Moet een volksvertegenwoordiger ervaringsdeskundige zijn om besluiten te nemen die invloed hebben op anderen?Los je armoede op door zelf twee weken op de armoedegrens te leven?Doe je recht aan iemand die in armoede leeft door twee weken volgens criteria van de armoedegrens te leven?Ervaar je in twee weken even rustig aan doen met uitgaven wat het is om bang te zijn voor een volgende rekening die op die deurmat valt of de dreigende afsluiting van nutsvoorzieningen?Op wie straalt de reality-tv achtige media aandacht nu het meeste af? Op de mensen die leven in armoede, of op jou en jouw politieke profiel?Ben je werkelijk in contact met je achterban wanneer je een sociaal experiment nodig hebt om zogenaamd te ervaren hoe mensen die leven in armoede zich voelen? Maar CDA, wat willen jullie dan?Het eerst geformuleerde besluit uit de motie onderschrijven wij ook. In het CDA verkiezingsprogramma hebben we enkele malen nadrukkelijk de erkenning uitgesproken voor de negatieve gevolgen van het leven in armoede. We weten vanuit verhalen en vanuit onderzoek dat er tal van negatieve gevolgen zijn die een grote impact hebben op de mensen die in armoede leven en op de maatschappij in zijn geheel. We verwachten daarom ook dat het college permanent aandacht geeft in beleid en handelen aan het tegengaan van armoede. We zien dat dit ook effect heeft, zoals onder andere te lezen was in de raadsmededeling die we gisteren ontvingen. De gemeente werkt actief met veel partners op verschillende terreinen samen om de armoede te bestrijden. In 2013 leefden er nog 6,7% inwoners van onze gemeente in armoede, inmiddels is dat cijfer 4,8%. Het streven van het CDA is dat dit percentage nog verder omlaag gaat. Dat doen we vanuit een oude grondgedachte als deze:Doe recht aan weerlozen en wezen,kom op voor verdrukten en zwakken.Is het voor de inwoner dan interessant of ik of een fractiegenoot persoonlijk armoede ken of gekend heb in het leven? Wil de inwoner weten hoeveel geld ik aan goede doelen geef? Nee, dat is totaal oninteressant voor inwoners om hier vanuit mijn functie als raadslid te horen. Ze mogen er vanuit gaan dat ik hier samen met mijn fractie voor het algemene belang zit en dat we ons voor alle inwoners even hard inzetten of we nu wel of geen ervaringsdeskundigen zijn. Wanneer de inwoners mijn persoonlijke ervaringen willen horen, ook met betrekking tot armoede, dan kunnen ze me natuurlijk privé altijd van alles vragen en daar zal ik dan ook heel open over zijn. Het CDA zal op basis van deze argumenten tegen de motie stemmen. Bron afbeelding: Pexels, https://www.pexels.com/photo/pile-of-brown-coins-on-brown-wooden-table-top-144233/

CDA stelt vragen n.a.v. TV programma ‘’Undercover in Nederland’’ waarin verslag wordt gedaan van misstanden in Erocentrum ‘’Escape’’

CDA CDA Doetinchem 10-11-2019 19:38

Op zondag 10 november heeft SBS 6 het programma ‘’Undercover in Nederland’’ uitgezonden.Hierin wordt verslag gedaan van misstanden in Erocentrum ‘’Escape’’. Het CDA heeft daarover de volgende vragen aan de burgemeester. Heeft u kennisgenomen van deze uitzending?Wat is uw reactie op deze uitzending?Bent u het met onze fractie eens dat deze handelswijze ontoelaatbaar is en hier krachtig tegen moet worden opgetreden?Vanaf welke leeftijd zijn sekswerkers welkom in ‘’Escape’’?Hoe heeft de afgelopen periode/jaren de reguliere controle plaatsgevonden?In het programma wordt gesproken over een controle n.a.v. de berichten over illegale slaapplaatsen. Wanneer vond deze controle plaats, wat was het resultaat en wat wordt het vervolg?Wat zijn volgens u de vervolgstappen om ervoor te zorgen dat deze misstanden niet meer binnen onze gemeentegrenzen plaats kunnen vinden? Natuurlijk heeft onze fractie er begrip voor mochten antwoorden niet direct beschikbaar zijn. Gezien de ernst hoop onze fractie wel op een spoedig antwoord. Met vriendelijke groet, Jeroen Berends namens CDA fractie Doetinchem

CDA stelt vragen n.a.v. TV programma ‘’Undercover in Nederland’’ waarin verslag wordt gedaan van misstanden in Erocentrum ‘’Escape’’

CDA CDA Doetinchem 10-11-2019 19:38

Op zondag 10 november heeft SBS 6 het programma ‘’Undercover in Nederland’’ uitgezonden.Hierin wordt verslag gedaan van misstanden in Erocentrum ‘’Escape’’. Het CDA heeft daarover de volgende vragen aan de burgemeester. Heeft u kennisgenomen van deze uitzending?Wat is uw reactie op deze uitzending?Bent u het met onze fractie eens dat deze handelswijze ontoelaatbaar is en hier krachtig tegen moet worden opgetreden?Vanaf welke leeftijd zijn sekswerkers welkom in ‘’Escape’’?Hoe heeft de afgelopen periode/jaren de reguliere controle plaatsgevonden?In het programma wordt gesproken over een controle n.a.v. de berichten over illegale slaapplaatsen. Wanneer vond deze controle plaats, wat was het resultaat en wat wordt het vervolg?Wat zijn volgens u de vervolgstappen om ervoor te zorgen dat deze misstanden niet meer binnen onze gemeentegrenzen plaats kunnen vinden? Natuurlijk heeft onze fractie er begrip voor mochten antwoorden niet direct beschikbaar zijn. Gezien de ernst hoop onze fractie wel op een spoedig antwoord. Met vriendelijke groet, Jeroen Berends namens CDA fractie Doetinchem

Bijdrage CDA Doetinchem tijdens algemene beschouwingen begroting 2020 en keuzerichtingen bezuinigingen

CDA CDA Doetinchem 08-11-2019 08:51

Bijdrage door onze fractievoorzitter Jeroen Berends. Voorzitter, bij ons in het winkelcentrum zat vroeger een echt goede groenteman. Prima producten en hij was goed voor zijn klanten en voor zichzelf…. De standaard afsluitende vraag was namelijk of het een onsje meer mocht zijn. Bij het lezen van de stukken voor vanavond moest ik vaak aan hem denken…., maar dan wel in tegenovergestelde vorm. Mag het misschien een onsje of wellicht zelfs een pondje minder…. Ingrijpen is nu echt noodzakelijk en we moeten onze verantwoordelijkheid nemen ook al doet dat pijn en is het niet leuk. De financiële situatie van Doetinchem naar aanleiding van de meicirculaire vraagt om een afgewogen pakket bezuinigingen. Mijn fractie vindt het goed dat ervoor gekozen is om te werken vanuit de door ons gemaakte afspraken en doelstellingen in de coalitieagenda. Voorzitter; stond mijn fractie dan te juichen bij alle voorstellen in het document keuze richtingen? Nee, dat was bepaald niet het geval. Zaken als OZB verhoging, korten op onderhoud en aanleg van wegen en groen, de mogelijkheden voor het aanvalsplan binnenstad bijstellen, deelnamesubsidie hervormen, het zijn geen maatregelen waar ik s ’nachts van droom. Die OZB verhoging staat bijvoorbeeld niet in ons verkiezingsprogramma; gelukkig en dat waardeer ik; lukt het om onder het Achterhoeks gemiddelde te blijven en zitten we in het linker rijtje in Gelderland als het gaat om de verhogingen dit jaar. Verhogingen van 10, 20 zelfs 30 procent zijn geen uitzondering in 2020. Elders moet namelijk ook flink bezuinigd worden, net als bij ons en kiest men voor andere oplossingen. We leveren een jaarlijkse investeringsruimte in van 1,1 miljoen voor onze wegen. Uitermate vervelend vindt mijn fractie…. En daarbij klopt het frame dat we zo voor asfalt zijn niet. Bij reconstructies worden in veel gevallen ook meer veilige vrij liggende fietspaden aangelegd en is er aandacht voor het aangezicht van de wegen. Op de verkeersveiligheid en verkeerseducatie blijven de budgetten gelukkig wel in stand. Wanneer Doetinchem aantrekkelijk wil zijn moeten we blijven investeren in onze toegankelijkheid, zie daarvoor ook de berichten van de IG&D die dit duidelijk onderstrepen. Voorzitter in de voorstellen zit veelal een lijn die wij kunnen volgen. Alle terreinen worden geraakt maar in onze ogen niet visieloos. Neem bijvoorbeeld sport; daar gaat niet direct iets gebeuren, al wordt dit terrein wel geraakt door het heroverwegen van een deel van de deelnamesubsidies. Om stapeling van maatregelen te voorkomen wordt aan de andere kant weer niet bezuinigd op het meedoenarrangement. Een lijn die wij prima kunnen volgen en ondersteunen. We willen namelijk graag dat het voor iedereen binnen de gemeente mogelijk blijft om te sporten, ook wanneer er eigenlijk geen geld voor is. Wellicht is er overigens wat licht aan het einde van de tunnel; dit ontluikt in de septembercirculaire. Het geld dat we van het rijk krijgen, ziet er daar voor 2020 iets beter uit. Een slag om de arm is hierbij wel geboden. Er komt nog wel een decembercirculaire en een meicirculaire. Pas bij de meicirculaire kunnen we dan echt vaststellen of er iets meer financiële ruimte is dan dat we nu voorzien. Mijn fractie kiest ervoor dit HOPELIJK positieve saldo te verwerken bij de voorjaarsnota, dat doen we al jaren zo in Doetinchem. Alleen volgens die lijn voeren we een geloofwaardig en solide financieel beleid, iets dat we verplicht zijn aan onze inwoners. We sluiten 2019 af met een miljoenentekort, na volgend jaar is er een kleine plus, maar iedereen weet dat de ingeboekte bezuinigingen dan wel volledig uit moeten komen en we geen verdere tegenslagen kunnen gebruiken. Voorzitter we hebben 3 hoofdredenen waarom we nu geen vervroegde winstneming willen doen. - Juist in moeilijke en slechte tijden vindt mijn fractie dat je je aan de financiële afspraken moet houden. Daar bewijzen die afspraken juist hun kracht. - Een mooi gezegde; een zwaluw maakt nog geen zomer. De afgelopen circulaires leverde klap op klap op met als hoogtepunt mei. - En 3; we hebben geen 50 miljoen op de bank staan. Mocht dat wel zo zijn dan zou je wellicht een gokje kunnen wagen. Het financieel evenwicht in Doetinchem is echter broos en we teren flink in op onze reserve. Dit doen we zo erg dat zelfs met deze keuzerichtingen in 2020 en 2021 we niet voldoen aan de door ons zelf als gehele gemeenteraad opgelegde weerstandscapaciteit. Een norm die we nodig hebben om niet door de hoeven te zakken mochten er tegenslagen komen, mijn collega de heer Ernst heeft hier vaak naar verwezen. Risicomanagement is enorm van belang, maar dan moet je die risico’s wel kunnen afdekken met je spaargeld. Maar voorzitter; winstwaarschuwing; Als het tij gaat keren zullen wij ervoor knokken dat zaken die niet op ons verlanglijstje stonden weer ongedaan worden gemaakt. Zelden hebben wij het meegemaakt dat maatregelen om een crisis te bestrijden later weer worden teruggedraaid (bijvoorbeeld het kwartje van Kok). Of dat nu helemaal 1 op 1 in alle gevallen zo zal gaan denk ik niet, maar het kan niet zo zijn dat er straks als het beter gaat allemaal compleet nieuwe plannen worden gemaakt en er wordt vergeten waar die rekening terecht is gekomen. Onze inzet weet u dan alvast, die zal liggen bij de OZB, meedoen in de samenleving en een goed onderhouden leefomgeving voor al onze 58.000 inwoners. Doetinchem moet een goed bereikbare stad blijven waar het prettig wonen, werken en leven is! We verwachten de komende jaren van het college dat ze vroegtijdig bij ons aan de bel trekken als een bezuiniging achteraf toch niet haalbaar of draagbaar blijkt. Dat is geen schande, dat is een kracht. Tevens moet het college bij eigenlijk alle bezuinigingen nog veel in gesprek gaan met de samenleving en betrokken instanties. Voorbeelden hiervan zijn het seniorenontmoetingspunt en de deelnamesubsidie. Voorzitter dan over het sociaal domein; We hebben het er al een keer over gehad of je nu vertrouwen moet hebben in de taskforce of niet. Als CDA hebben we dat vertrouwen. De ideeën zijn ambitieus en vast niet tot op de laatste euro precies haalbaar zoals nu wordt ingeschat. Toch hebben wij niets vreemds gezien in de presentaties. Er wordt een sociaal domein geschetst zoals wij dat al vanaf 2015 voor ogen hebben; Sneller goede zorg waar nodig, sneller minder zorg waar mogelijk. Het lastige bij het sociaal domein is dat je met open einde regelingen zit en we nu uitgaan van scenario’s. Dit uitgaan van scenario’s lijkt mijn fractie realistisch maar een kleine afwijking kan direct leiden tot een miljoenen tekort. Daarom is het goed dat we zo spoedig mogelijk toewerken naar wat vet op onze botten en een sociaal domein dat financieel houdbaar is voor de lange termijn en de zorg levert die past en nodig is. Voorzitter ik rond af; Voor ons blijft in gesprek zijn met de samenleving enorm van belang, en dat gaat veel verder dan de instituties. Dat betekent overigens niet dat we altijd besluiten kunnen nemen waar iedereen het mee eens is. De Doetinchemse samenleving is meer dan 58.000 individuen. Het is ook 1 geheel waarbij we ook het collectieve belang mee moeten wegen. De processen die nu zijn opgestart rondom de omgevingswet zijn hoopvol. Bijvoorbeeld in Gaanderen waren afgelopen maandag 150 inwoners betrokken bij de avond over dit onderwerp. Laten we verder gaan op die weg zodat er ruimte blijft voor de samenleving. Mijn fractie beschouwd het vaststellen van de keuzerichtingen niet als eindpunt maar als vertrekpunt.

CDA Doetinchem ondertekenaar brief over arrestantencellen

CDA CDA Doetinchem 24-10-2019 05:59

Bron: Omroep Gelderland De fracties van het CDA in de Achterhoek hebben in Den Haag hun zorgen geuit over de voorgenomen sluiting van arrestantencellen in de Achterhoek. De partij wil dat er een oplossing komt. De Nationale Politie wil arrestantencomplexen sluiten. Dit betekent dat agenten in de Achterhoek, en dan met met name vanuit Winterswijk, vermoeten gaan rijden. De beoogde nieuwe locatie waar zijarrestanten naartoe kunnen brengen is Elst.Complexen in Ede, Tiel en Doetinchem moeten mogelijk sluiten vanwege een tekort aan agenten. Minder veilig 'Vanuit Winterswijk zijn politieagenten straks uren onderweg', zegt Thomas de Roos van CDA Winterswijk. 'Dit zorgt logischerwijs voor beperking van middelen (zoals voertuigen) en de personele capaciteit tijdens dit vervoer. Daarmee ontstaat een minder veilige situatie in het werkgebied van de agent en voor zijn/haar collega’s.' Het CDAwil dat er eerst een oplossing komtvoordat cellencomplexen gesloten worden. Daarom is contact gezocht in Den Haag met Chris van Dam, Tweede Kamerlid namens het CDA.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.