Nieuws van politieke partijen in Landerd inzichtelijk

9 documenten

Typisch Jos van Vonderen; waarom VVD?

VVD VVD Landerd 26-02-2018 01:28

https://landerd.vvd.nl/nieuws/28291/typisch-jos-van-vonderen-waarom-vvd
Saamhorigheid

Wij zijn één van de weinigen die ook maar iets dorps in onze naam hebben. We staan dan ook voor saamhorigheid zonder teveel betutteling.

Saamhorigheid begint bij: je gezin, je familie, de vereniging, de buren en je vrienden. Kortom met diegene waar je al jaren mee samenleeft!

Dat Schaijk, Reek en Zeeland een verstandshuwelijk zijn aangegaan hoeft nog niet te betekenen dat deze saamhorigheid moet ophouden nu men wil groeien in een vriendenkring. Hierdoor kan men juist groeien in saamhorig zijn! 

Betutteld worden wil niemand. We zijn oud en wijs genoeg om voor ons zelf op te komen en willen verder. De puberjaren genaderd willen we zelfs verkering!

Samen met Uden

Niet: ik trek in bij Uden! Nee, SAMEN bouwen aan een nieuw huis. We hoeven helemaal niet de inboedel te scheiden!

Daar hoort ook een mooie tuin bij. Eentje waar je je thuis voelt. s ’Avonds een wijntje pakken en denken: ‘dat hebben we goed voor elkaar’. Laat de laatste in alle tumult vergeten worden.

Peetoom Den Bosch heeft er een puinhoop van gemaakt, in de vaart der volkeren, maar vergat dit te vertellen aan de verliefde.

Typisch Jos van Vonderen staat voor:

Leefbaarheid in het buitengebied verbeteren door te zoeken naar oplossingen in plaats van problemen.

Diegene die voldoen aan de regels niet met steeds weer met nieuwe regels lastig te vallen.Lege stallen zijn een uitkomst voor ZZP’r+Bestemming Agrarisch omzetten tot een ander gemakkelijker maken, ook zonder verbreding.Iedereen is voor duurzaam dus geen NIMBY procedures toestaan.Saamhorigheid versterken door mensen te stimuleren om MET hun buren te PRATEN i.p.v. OVER hun.

Geen Dorp kan zonder zo’n achtertuin!

Hans Vereijken is onze wethouder-kandidaat

RPP RPP Landerd 20-11-2017 23:00

Wij zijn zeer content dat Hans Vereijken heeft aangegeven onze kandidaat-wethouder te willen zijn voor het gemeentebestuur van Landerd na de verkiezingen in maart 2018.

Dit is natuurlijk afhankelijk van de verkiezingsuitslag, de coalitievorming en de portefeuilleverdeling, maar de RPP heeft hier alle vertrouwen in.

Hans Vereijken was reeds in de afgelopen periode een sterke, succesvolle en graag geziene RPP-wethouder in het gemeentebestuur van Landerd. Hij heeft draagvlak bij alle politieke partijen en staat bekend om zijn gedegen dossierkennis, doortastende besluitvorming bij moeilijke dossiers en heeft daarnaast een luisterend oor voor alle burgers en bedrijven. Het vlottrekken van het Centrumplan Schaijk was hier een mooi voorbeeld van. Zijn grote netwerk en contacten in de regio en provincie geven een extra meerwaarde bij belangrijke (lopende) items.

Het werk in Landerd is nog niet af en Hans heeft aangegeven hier graag de komende jaren hard aan te willen trekken als zich de kans zich voordoet.

Hans heeft overigens aangegeven ook door enkele andere partijen te zijn gevraagd als kandidaat-wethouder, waaronder in zijn woongemeente Laarbeek.

Hij draagt in ieder geval Landerd een warm hart toe en gaat hier graag aan de slag.

Wij denken dat de burgers van Landerd gebaat zijn bij een type wethouder als Hans en zien graag uit naar de samenwerking in een nieuw college.

Het Aldi onderzoek is ver onder de maat

RPP RPP Landerd 15-11-2017 23:00

De RPP is niet onverdeeld positief over de effectenanalyse over de komst van een Aldi op Reek-Zuid.

Onze fractievoorzitter Harold van den Broek heeft aangegeven dat het rapport ver onder de maat is, een onderzoek kun je het niet echt noemen. Het geeft geen antwoord op de vragen die we juist beantwoord wilden hebben. Er is niet onderzocht waar de burgers van Reek, Zeeland en Schaijk hun boodschappen doen, wat de leefbaarheid op lokaal niveau inhoudt en de regionale ruimte in winkelmeters. De analyse is op punten zelfs erg suggestief. Dat wat wij wilden onderzoeken, is niet onderzocht en dat is erg jammer.

Eigenlijk zijn we nog steeds net zover als een paar maanden geleden.”

Toch hoeft de analyse wat ons betreft niet direct de prullenbak in. Er zijn voldoende aanknopingspunten waarmee we verder aan de slag kunnen en moeten. Wij blijven in kansen en mogelijkheden denken. Niet alleen voor Reek, maar voor de hele gemeente Landerd.

U kunt het rapport hier inzien.

Harold van den Broek voert RPP aan tijdens verkiezingen

RPP RPP Landerd 12-10-2017 22:00

Harold van den Broek (51) uit Reek gaat de kar trekken voor de RPP in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 21 maart 2018. Dit is door de werkgroepleden van onze partij unaniem besloten op voordracht van het bestuur. Samen met zijn partij en de hele raad hoopt hij de komende periode veel voor elkaar te krijgen in Reek, Schaijk en Zeeland.

Momenteel is Harold al ruim een halfjaar onze fractievoorzitter. Deze rol vervult hij met verve. Hij heeft de taak als voorman op zich genomen nadat Roland Werring een stapje terug deed. Dit bevalt alle partijen zo goed dat hij graag nog een periode het voortouw neemt.

Harold, die al bijna acht jaar in de gemeenteraad zit, stelt dat Landerd zijn laatste periode als zelfstandige gemeente ingaat. “Het is nu aan ons om te zorgen dat de dorpen goed achterblijven”, zegt hij. “Twee van de speerpunten waar ik me hard voor blijf maken, zijn de bouw van een multifunctionele accommodatie voor sport en spel in Reek en de komst van de Aldi naar het voormalige ITC-terrein. Dat is iets waar wij ons nu voor inzetten en waar we ook na de verkiezingen gewoon mee doorgaan.”

Roland Werring stopt als raadslid

RPP RPP Landerd 04-10-2017 22:00

Fractievoorzitter Roland Werring heeft aangegeven per direct te stoppen als lid van de gemeenteraad van Landerd.

Sinds 2002 is hij namens de RPP een zeer actieve en betrokken fractievoorzitter geweest. Als raadslid was Roland sterk in het debat, vasthoudend, met een goed politiek instinct. Op het scherpst van de snede en debatterend in duidelijke bewoordingen durfde hij zaken te benoemen zoals ze leefden onder de mensen. Aan politiek wollige uiteenzettingen had hij een broertje dood.

Hij was zeer actief in vele dossiers en bij vele bijeenkomsten aanwezig.  Naast het reguliere raadswerk was hij lid van de raadsenquête commissie geitenstal, lid van de benoemingscommissie burgemeester Doorn, voorzitter van de vertrouwenscommissie burgemeester Bakermans en jarenlang plaatsvervangend raadsvoorzitter.

In 2014 heeft Roland aangegeven dat dit zijn laatste 4 jaren zouden worden als raadslid. Begin 2017 moest hij noodgedwongen een stapje terug doen omdat er te veel hooi op de vork genomen was. De herstelperiode duurt echter langer dan gedacht en met een drukke aankomende verkiezingsperiode voor de boeg heeft Roland besloten om nu te stoppen. Hij blijft actief voor onze partij als lid van de RPP-werkgroep en samen met Harold van den Broek, nauw betrokken bij het dossier Aldi in Reek.

Harold van den Broek neemt nu definitief de rol van fractievoorzitter op zich.

Voor al zijn inzet zijn wij Roland veel dank verschuldigd.

Het bestuur van RPP Landerd

2630 handtekeningen voor een Aldi in Reek

RPP RPP Landerd 02-06-2017 22:00

Donderdag 1 juni zijn we met ruim 200 Reekenaren naar het raadhuis in Schaijk gefietst om daar de handtekeningen aan te bieden voor een Aldi in Reek.  Guus Weitzel en Ans Linders legden als insprekers uit waarom de komst van een supermarkt zo belangrijk is voor Reek.

De afgelopen weken hebben mensen van de actiegroep maar liefst 2.630 handtekeningen verzameld ter ondersteuning van de komst van een Aldi op Reek Zuid. De handtekeningen werden namens de organisatie door Guusje Engbers aangeboden aan burgemeester Bakermans.

De raadsleden die arriveerden werden verwelkomt door een grote groep mensen die protesteerden voor een Aldi in Reek.

Ans Linders sprak in namens de inwoners van Reek die massaal in actie zijn gekomen. Ze legde uit waarom een supermarkt zo belangrijk is voor de leefbaarheid in het dorp en dat er massale steun is, zowel vanuit Reek als uit de omgeving. Het grote aantal handtekeningen en de bereidheid van heel veel mensen om dit in Schaijk duidelijk te maken spreken voor zich. Het raadhuis bleek te klein en daarom kon men in de Phoenix op een groot scherm de vergadering volgen.

Vervolgens nam Guus Weitzel het woord namens de Stichting Dorpsontwikkeling Reek. In het Reekse dorpsplan is onder andere opgenomen dat gezocht moet worden naar een alternatieve invulling van het bedrijventerrein Reek-Zuid. Al jaren wordt er totaal geen grond verkocht en de kosten rijzen de pan uit. Verder is de leefbaarheid van Reek een speerpunt in het dorpsplan.

Guus verweet het college dat men wel praat over burgerparticipatie en doe-democratie maar dat de daden nog uitblijven.

Guus gaf ook aan dat communicatie met de gemeente over dit onderwerp erg moeilijk is gebleken. Hij riep de gemeente op om de stichting en anderen te betrekken bij de plannen.

Als laatste riep hij op om te denken in kansen en niet in bedreigingen. Een Aldi in Reek is winst voor Landerd, voor de omgeving, voor Reek en voor de gemeente.

Daarna vergaderde de gemeenteraad over dit onderwerp. Harold van den Broek diende namens de RPP een initiatief raadsvoorstel in om een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van een supermarkt in Reek. Hij vond de uitleg van het college van Burgemeester en Wethouders veel te mager en wil daarom een goed onderzoek door een deskundig extern bureau.

Harold gaf aan dat er vanuit Schaijk en Zeeland veel angst voor concurrentie is zonder een goede onderbouwing van de feiten. Ook maakte hij duidelijk dat de Aldi in Zeeland op de huidige locatie wordt gesloten. Dit besluit heeft Aldi al genomen. De Garf is een slechte locatie die verlaten zal worden. Aldi kijkt al lang naar alternatieve locaties zowel in Zeeland als in Uden. Een vestiging in Reek staat geheel los van deze discussie. Aldi heeft ook al voorgesteld om zich te vestigen in Schaijk langs de Rijksweg. Dit is eerder al afgewezen.

Mathieu de Klein diende namens Progressief Landerd een voorstel in om direct te beginnen met de procedures. Dit voorstel werd wel door ons gesteund maar niet door de overige raadsleden.

Het voorstel van Harold om een onderzoek te starten werd wel gesteund door 16 van de 17 raadsleden. We zijn blij dat de wensen van Reek serieus worden onderzocht. Na de zomervakantie zal het onderzoek worden gestart.

Wij houden u op de hoogte.

Veel draagvlak voor een Aldi in Reek

RPP RPP Landerd 04-05-2017 22:00

Ruim 160 mensen waren dinsdagavond bij de bijeenkomst die de RPP had belegd over de gang van zaken rond het besluit van het college van B&W van Landerd om niet mee te werken aan de komst van een Aldi in Reek. Het is duidelijk dat de betrokkenheid van de Reekse bevolking groot is. Het resultaat van de bijeenkomst is een actiegroep die zich hard gaat maken voor de komst van een supermarkt en daarmee een invulling van het bedrijventerrein Reek-Zuid.

RPP voorzitter Antoon de Louw deed het openingswoord waarna Harold van den Broek en Roland Werring uitleg gaven over het initiatief en de redenen van het college van B&W om geen medewerking te verlenen aan het verzoek.

Het Landerdse college van B&W werkt niet mee aan de vestiging van een Aldi-supermarkt op bedrijventerrein Reek-Zuid. Als reden wordt aangegeven dat het initiatief een negatief effect kan hebben op de levendigheid en aantrekkelijkheid van de dorpscentra. Bovendien kan het initiatief volgens B&W de investering in de centra van Schaijk en Zeeland frustreren.

De negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Reek-Zuid en de leefbaarheid in Reek zijn voor B&W ondergeschikt in de afweging.

Wethouder Brands verklaarde na vragen van de pers dat een toekomstige uitbreiding op de locatie in Zeeland in principe wel mogelijk is.

Roland Werring legde uit dat medewerking van de Landerdse politiek een eerste vereiste is maar dat vervolgens ook de Provincie overtuigt moet worden van het belang. De RPP zal daarom gaan praten met de andere partijen in Landerd.

Het doel is om aan iedereen duidelijk te maken dat de komst van een supermarkt naar Reek en de invulling van het bedrijventerrein heel belangrijk is en blijft voor de inwoners van het dorp.

De meeste aanwezigen waren inwoners uit het dorp, maar ook enkele geïnteresseerden van buiten Reek. Men was duidelijk skeptisch over de goede bedoelingen van het gemeentebestuur. Men zegt te luisteren naar de inwoners, men zegt te werken aan de leefbaarheid maar de daden blijven uit. Aanwezigen noemden als voorbeeld werkwijze van het gemeentebestuur bij de school in Zeeland en de stroperige processen van de centrumplannen.

Na afloop van de bijeenkomst geeft een groot aantal mensen zich op voor de werkgroep. Sommigen melden zich aan als kartrekker, anderen als vrijwilliger voor ondersteunende activiteiten. De actiebereidheid is groot en iedereen in doordrongen van het belang voor de leefbaarheid in Reek.

Gemeente Landerd koopt woningen voor realisatie centrumplan Schaijk

CDA CDA Landerd 20-01-2016 13:56

De gemeente Landerd heeft overeenstemming bereikt over de aankoop van 2 woningen voor de realisatie van het centrumplan Schaijk. Deze beide woningen moeten plaats maken voor de openbare ruimte van het nieuwe centrum van Schaijk. Op de plek van deze woningen komt de entree naar het centrum vanaf de zijde van de Pastoor van Winkelstraat. Het betreft de woningen Pastoor van Winkelstraat 12 en 14; dat is de 2-onder-1-kapper tegenover de Phoenix. De woningen blijven waarschijnlijk tot aan het moment van sloop tijdelijk verhuurd. VHL Wethouder Ben Brands: “Dit is weer een stap vooruit voor het centrumplan Schaijk. We hebben constructief overleg gehad met de verkopers en ik ben blij dat we er goed uit zijn gekomen. De aankoop en sloop van deze woningen is belangrijk om de openbare ruimte voor het centrum op tijd te kunnen realiseren. Deze woningen moeten gesloopt zijn zodra we aan de slag gaan met de openbare ruimte van het centrum; dat kan dit najaar al zijn. De voorbereidingen voor het centrumplan zijn in volle gang; daar is dit ook weer een belangrijk onderdeel van.”

7 misvattingen over herindelen

VVD VVD Landerd 25-06-2013 04:00

Begin juni 2013 stuurde minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) het nieuwe ‘Beleidskader gemeentelijke herindeling’ naar de Tweede Kamer. Na de introductie van het streefgetal 100.000+ in het regeerakkoord, de decentralisatiebrief en de visienota bestuurlijke inrichting is dit de vierde impuls binnen een jaar voor de discussie over nut en noodzaak van gemeentelijke schaalvergroting. Het bestuurlijke en journalistieke debat kenmerkt zich door uiteenlopende opvattingen en spraakverwarring over bepaalde thema’s. Daarom: zeven misvattingen over gemeentelijke herindeling.

https://landerd.vvd.nl/nieuws/17504/7-misvattingen-over-herindelen
1. Gemeenten kunnen volledig zelf bepalen wel of niet te fuseren

Minister Plasterk en premier Rutte willen gemeentefusies niet afdwingen te fuseren, maar het initiatief bij gemeenten laten. De Wet Arhi (Algemene regels herindeling) biedt echter wel ruimte aan Rijk en provincies om een gemeentelijke herindeling te initiëren. Recent voorbeeld is de onvrijwillige fusie van Goeree-Overflakkee, geïnitieerd door Zuid-Holland, waar niet alle gemeenten het mee eens waren. In het nieuwe beleidskader krijgt de provincie een grotere rol als het gaat om het bewaken van de kwaliteit van het lokale bestuur en het inzetten van een provinciale herindelingsprocedure.

Het merendeel van de gemeentefusies sinds 2000 is vrijwillig tot stand gekomen. Vrijwillige herindelingsvoorstellen worden echter wel getoetst door de provincie en het uiteindelijke wetsvoorstel wordt door het ministerie van BZK voorbereid en door de Tweede en Eerste Kamer aangenomen (of niet). Herindelingen die vrijwillig vanuit gemeenten tot stand komen hebben een grote kans van slagen, maar het definitieve besluit is niet aan de gemeenten zelf.

2. Gemeenten kunnen niks als de provincie fusie afdwingt

Een grotere rol voor de provincie maakt nog niet dat een provinciaal initiatief tot herindeling een uitgemaakte zaak is. Gemeenten die niet willen fuseren hebben enkele mogelijkheden om zich te verzetten. Bij dreiging van een onwenselijk provinciaal voorstel kunnen gemeenten andere allianties smeden en daarmee een alternatieve, minder onwenselijke, fusie of samenwerking initiëren. Ook kunnen gemeenten in zienswijze ageren tegen de provinciale procedure of argumentatie waardoor de minister van BZK bij de toetsing aan het beleidskader het voorstel kan afwijzen en terugsturen. Tot slot kunnen college- en raadsleden hun politieke lijnen met Kamerleden aanhalen en zo via lobby een voorstel in de Tweede of Eerste Kamer doen stranden.

Recente voorbeelden van succesvolle weerstand zijn de BEL-gemeenten (Blaricum, Eemnes en Laren), die ambtelijk de krachten bundelden en zo een alternatief voor herindeling hadden de Krimpenerwaard (Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist), waarbij de minister van BZK het provinciale herindelingsvoorstel terugstuurde en de Gooi- en Vechtstreek (Bussum, Muiden, Naarden en Weesp), dat voorlopig is gestrand in de Tweede Kamer.

3. Het bijeenvegen van enkele gemeenten is zo gepiept

Bij het fuseren van gemeenten dient de Wet Arhi gevolgd te worden, met wettelijke termijn voor een zorgvuldig proces. Aan de fusiedatum gaat een traject van twee en een half jaar vooraf. Een herindelingsontwerp wordt opgesteld en vastgesteld door de gemeenteraden (of provinciale staten, bij een provinciaal initiatief). Daarop volgt een inspraakperiode, waar omliggende gemeenten en de provincie hun zienswijzen kunnen indienen en het beleidskader een zorgvuldige betrokkenheid van burgers eist, wat uitmondt in een herindelingsadvies. Dan volgt nog het proces op rijksniveau, met toetsing door BZK, behandeling in ministerraad en Raad van State alvorens het wetsvoorstel door de Tweede en Eerste Kamer gaat.

Naast de formele besluitvorming met wettelijke termijnen loopt er nog het traject van integratie van de gemeentelijke organisaties. Er kan een vooronderzoek worden uitgevoerd naar voor- en nadelen en financiële gevolgen van een fusie. De projectorganisatie voor het in goede banen leiden van de fusie moet worden ingericht. En beleid, regelgeving en werkprocessen van de fuseren de gemeenten moeten worden geharmoniseerd. Tot slot moeten nieuwe gemeenteraadsverkiezingen worden georganiseerd. Een fusie tussen een paar kleine gemeenten of tussen een grote stad en kleine buurgemeente is dus niet zomaar gerealiseerd.

Gemeentefusies leveren geld op

In de discussie over nut ten noodzaak van gemeentelijke herindeling komt onvermijdelijk het kostenaspect aan bod. Fuseren vraagt om een investering. Er moet een nieuwe organisatie gebouwd worden, met passende huisvesting en een goed werkende ICT-infrastructuur. Daarnaast is er de veronderstelling dat schaalvergroting en samenvoeging kostenvoordelen oplevert. Uit onderzoek van het COELO blijkt echter dat fusiegemeenten niet goedkoper zijn. Gemeenten fuseren namelijk niet primair om kosten te besparen, maar hebben als fusiedoelen vooral toekomstbestendig zijn, kwaliteit van dienstverlening op peil houden en kwetsbaarheid te verminderen. Wil een fusiegemeente kosten besparen, dan zal daar, net als elke andere gemeente, ook actief op gestuurd moeten worden. Een moeilijke opgave voor iedere overheidsorganisatie.

Fusie leidt tot verlies van identiteit door grote afstand burger-bestuur

Vaak wordt het verlies van identiteit van gemeenten en dorpskernen gebruikt als weerwoord tegen fusies. Het is de vraag of een dorp of kleine stad haar identiteit verliest als het geen eigen gemeentebestuur meer heeft en het nieuwe bestuur op grotere afstand staat.

Burgers trekken zich door toegenomen mobiliteit en digitalisering al lange tijd weinig meer aan van bestuurlijke grenzen. Werk, onderwijs en amusement vindt men doorgaans ver buiten de gemeentegrenzen. En ter illustratie: op de blauwe borden boven de A20 staan nog steeds Zevenhuizen en Moerkapelle vermeld en niet de naam van de heringedeelde gemeente Zuidplas.

Misschien kan zelfs wel gesteld worden dat in de kernen, door een bestuur meer op afstand, de verbanden tussen inwoners, ondernemers en verenigingen juist worden aangehaald, waardoor de identiteit sterker wordt. In de praktijk zie je grotere, met name plattelandsgemeenten hier veel aandacht aan besteden en blijken zij goed in staat te zijn een adequaat kernenbeleid te organiseren.

6. Gemeentefusies zijn hetzelfde als fusies in het bedrijfsleven

Dikwijls wordt er een parallel getrokken tussen gemeentefusies en fusies in het bedrijfsleven. Dit is deel van een bredere ontwikkeling van bedrijfseconomisch kijken naar de overheid, in de bestuurskunde ‘New public management’ genoemd. Er zijn parallellen te trekken als het gaat om het voorkomen van annexatie door een grotere partij of het versterken van de positie in een regio. Gemeenten hebben echter een fundamenteel andere grondslag, dienen andere belangen en opereren in een andere – politiek-bestuurlijke – context dan banken, autofabrikanten of supermarktketens. Bedrijfseconomische theorieën en modellen kunnen daardoor niet één op één worden toegepast op fusie van gemeenten.

Alleen fusie kan bestuurskracht van gemeenten versterken

Decennialang was herindeling de enige manier voor gemeenten onder druk om goed bestuur te voeren en taken uit te blijven voeren. De mogelijkheid van gemeenten om samen te werken is sinds de eeuwwisseling een volwaardig alternatief voor herindeling geworden. Samenwerkingsconstructies werden zo robuust dat ze de voordelen van fusie opleverden, maar gemeenten in staat stelden bestuurlijk autonoom te blijven. Inmiddels is krachtenbundeling door ‘shared service centers’, gezamenlijke uitvoeringsdiensten of ambtelijke samenvoeging niet meer weg te denken uit de gemeentelijke praktijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.